Recommended Posts

5 ماهواره در صف پرتاب

 

سازمان فضایی ایران اعلام کرد طراحی چهار ماهواره و آماده‌سازی پنج ماهواره برای قراردادن در فضا از برنامه‌های صنعت فضایی ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 بر اساس گزارش سازمان فضایی، ماهواره‌های مخابراتی "ناهید یک و دو"، "ذوالجناح"، "سیمرغ"، و ماهواره‌های سنجش از دور "طلوع"، " پارس۱"، " ظفر۲ " برای تثبیت در مدار LEO در دست طراحی و تولید هستند.

برای دستیابی به مدار خورشید آهنگ (SSO) نمونه دوم ماهواره پارس، ماهواره ذوالجناح و پایگاه پرتاب چابهار در دست طراحی و اجرا هستند.

دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری از برنامه‌های بعدی سازمان فضایی کشور است. برای دستیابی به این هدف، پرتاب زیرمداری کپسول زیستی و بلوک انتقال‌مداری سامان ۱، توسعه زیرساخت‌های فضا، توسعه توان طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی در دستور کار قرار گرفته است.

ماهواره‌های"پارس ۱ "؛ " ظفر ۲ "؛ "طلوع" با قابلیت تصویربرداری چند طیفی از جمله ماهواره‌های سنجش از دوری است که در صف پرتاب هستند.

 

https://www.irinn.ir/fa/news/817733/۵-ماهواره-در-صف-پرتاب

 

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب بعد از سرقت شدن  اسناد هسته ای که توسط محسن رضایی تایید وبعدا تکذیب شد اینبار به گفته اقای محمود احمدی نژادضمن تایید سرقت اسناد هسته ای 

از سرقت  اسناد فضایی در سازمان فضایی پرده برداری شد 

 

ویدئو سخنان  احمدی نژاد

https://www.aparat.com/v/K9gMY

 

نقل قول

مردم را خلاف قانون شنود می‌کنند و هزینه سنگینی خرج شنود مردم عادی و فعالین سیاسی می شود. شما باید دوربین را در نطنز کار بگذاری که نیایند منفجر کنند بیش از ۱۰ میلیارد دلار خسارت به ملت بزنند. باید بروی در تورقوزآباد نصب کنی که نیایند اسناد قطعی کشور را ببرند.باید بروی در سازمان فضایی بگذاری که نیایند سقف را سوراخ کنند اسناد کشور را ببرند. تو الان مراقب من هستی؟!

 

نقل قول

در مورد حادثه نطنز توئیتی از سوی شما منتشر شد که در آن بر ضرورت سالم‌سازی امنیتی تاکید کردید، هشدار‌هایی هم در مورد جاسوس‌های اقتصادی دادید، توضیحی در این زمینه می‌فرمایید که هشدار‌هایی که دادید خبر و براساس اطلاعات مستند است یا تحلیل شماست؟

کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. قبل از این، تلاش کردند بخشی از اسناد بکلی سری هسته‌ای را سرقت کنند. قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک، آمدند و کار‌هایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جا‌های حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند. معمولاً در دنیا هم چنین قاعده‌ای وجود دارد که هر ده سال، بیست سال، کل سیستم را سالم‌سازی امنیتی می‌کنند. ما مدت‌ها است که اینکار را نکرده‌ایم و شاید سی سال گذشته است و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است.

آیا منظور شما از اسناد طبقه‌بندی شده، همان اسنادی است که رژیم صهیونیستی ادعا کرده از فعالیت هسته‌ای ایران به دست آورده است؟

خیر، کاغذ‌هایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش داده و ادعا کرده اسناد هسته‌ای است، جعلی هستند. موردی که اشاره کردم مربوط به فعالیت منابع نفوذی کشوری بودند که درحال خارج کردن آن‌ها از کشور بودند که قبل از خروج از مرز، بازداشت شدند.

این موارد در این هشت سال تشدید شده یا از قبل بوده است؟

از ۱۰ سال پیش تاکنون تشدید شده است.

حادثه نطنز را چه اندازه با مذاکرات وین مرتبط می‌دانید؟

این حادثه همزمان با ۳ مصوبه خوب مجلس و اقدامات افتخارآمیز دانشمندان هسته‌ای ما صورت گرفت. فکر می‌کنم بعد از اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای در وین مقاومت کرد، این‌ها این کار را انجام دادند تا بلکه مقاومت ما را در دیپلماسی بشکنند؛ بنابراین می‌تواند بی‌ارتباط نباشد.

منبع

 

  • Like 4
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واشنگتن پست امروز خبری را کار کرده که به نظر قبل از دیدار بایدن و پوتین یک درز اطلاعاتی هدفمند احتمالا توسط موساد باشه برای تحت تاثیر قرار دادن و تهدید و فشار بر یک قرار داد احتمالی.

 

اینطور که به نظر میرسه ( و باید امیدوار باشیم البته) ایران در پکیج خریدهاش، خرید یک ماهواره تجاری ( تصویربرداری) را هم در نظر گرفته و طبق خبر ماهواره کانوپوس - وی (احتمالا از همین خانواده) قرار هست برای ایران توسط روسها به فضا پرتاب بشه. ماهواره ای با دقت تصویربرداری 1.2 متر. شاید ماجرای حمله موشکی به عین الاسد  (در کنار تجربه سوریه) لزوم داشتن یک ماهواره تصویربرداری را برای طراحی موفق و دقیق تر حمله و همچنین برای تحلیل بعد حمله را نمایان تر کرده.

 

باید امیدوار بود چنین خریدی انجام بشه حتما و فشارهای اسراییلی/آمریکایی موثر واقع نشه. از طرفی باید امیدوار بود روس ها بازی درنیارن و خریدها را حواله به انعقاد برجام نکنند و البته منابع مالی هم وجود داشته باشه که خود این موضوع تا رفع تحریمها و فروش نفت بعید هست امکانش فراهم بشه برای یک خرید کلان و جدی در همه ابعاد خصوصا هوایی.

 

پ ن: ایران اگر صاحب یک ماهواره گرانقیمت بشه که دوربینش روی صهیونیستها زوم کنه حتما باید انتظار خرابکاری و حمله بهش را هم توسط رژیم صهیونیستی داشته باشه چون این رژیم در رابطه با به قول خودشون برتری نظامی و اطلاعاتیش شوخی نداره و در مورد ماهواره ها هم حتی حمله سخت بهشون را نمیشه به همین راحتی منتسب کرد چه برسه این رژیم که رسما ترور غیرنظامیان را در مرکز ایران بر عهده میگیره تلویحا. از این جهت به منظور بازدارندگی در این حوزه لااقل وجود سلاح ضد ماهواره (زدی - بخور!) از ضروریات هست. (بعد نرمش شاید فعلا برای ما قابل دسترسی نباشه)

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انجام موفقیت‌آمیز اولین آزمون زیرمداری سامانه انتقال مداری

e2baa34b-e72d-48cd-8b3c-56a0d00c8661.jpg

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر رحیم احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، با اعلام خبر فوق گفت: با توجه به ماموریت بلوک انتقال مداری سامان ۱ مبنی بر افزایش ارتفاع ماهواره‌های فضایی؛ زیرسیستم‌های مختلفی از جمله موتورهای آرش برای رسیدن به این هدف توسعه یافته است. در همین راستا، بعد از انجام آزمون‌های موفق کیفی زیرسیستم‌ها، این زیرسیستم‌ها باید در محیط عملیاتی و در وضعیت تجمیع یافته مورد آزمون قرار گیرند تا اطمینان لازم برای موفقیت ماموریت‌های انتقال مداری حاصل شود. از این‌رو، آزمون‌های زیرمداری برای کسب اطمینان از این امر تعریف شد.
وی افزود؛ اولین آزمونی که با هدف کسب اطمینان از عملکرد سامانه انتقال مداری در فاز موتور روشن تعریف شده است، با موفقیت‌ انجام شد و بر اساس نتایج این آزمون، از پایداری وضعیت سامانه در کل مسیر انتقال، اطمینان حاصل شد. 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی در ادامه تصریح کرد؛ در جریان این آزمون فرآیند پرتاب سامانه، اسپین، روشن شدن موتور اصلی و روشن شدن موتورهای دی اسپین مورد آزمایش و صحت‌سنجی قرار گرفت.
وی در پایان از آزمون زیرمداری دوم که در برنامه آتی قرار دارد خبر داد و تشریح کرد؛ مابقی فازهای عملکرد سامانه انتقال در مدار شامل ارتباط‌گیری، تعیین و کنترل وضعیت، جدایش و... به زودی مورد آزمون قرار خواهند گرفت. پس از اتمام و انجام موفق این آزمون‌های زیرمداری، از عملکرد سامانه بلوک انتقال مداری سامان به منظور انجام ماموریت اصلی خود مبنی بر انتقال ماهواره از ارتفاعات پایین به مدارهای بالاتر GEO، بین سیاره‌ای و... اطمینان حاصل خواهد شد.منبع

 

 

تست ارتعاش توسعه زیرسیستم پیشرانش ناهید ٢ با موفقیت انجام شد

 

7d435f76-7a80-43e3-96a9-130e6d2da987.jpg

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر رحیم احسانی رییس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی با اعلام خبر فوق افزود؛ زیرسیستم پیشرانش ناهید ٢ یکی از مهم‌ترین زیرسیستم‌های ماهواره‌های مخابراتی است که در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی توسعه یافته است. این زیر سیستم، اولین پیشرانش تک مولفه ای توسعه یافته در کشور است که تست‌های نمونه مهندسی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و هم اکنون در حال گذراندن تست‌های نمونه کیفی است. وی در ادامه توضیح داد؛ در این پیشرانش، سوخت با عبور از روی کاتالیست توسعه داده شده در پژوهشکده تجزیه شده و به منظور عبور از نازل و تولید نیروی تراست، تولید گاز داغ می‌کند. دکتر احسانی در خصوص این تست گفت: تست ارتعاش سطح کیفی بر روی کل سامانه و در کنار مدل جرمی ماهواره ناهید انجام شد و مخازن فشار گذاری نیز در شرایط کاری و عملیاتی خود قرار داشتند. وی افزود، انجام تست با لحاظ تمهیدات خاص و دقیق ایمنی انجام شد و نتایج این تست، شرایط مناسب سیستم به لحاظ طراحی سازه و همچینن شیرآلات، انژکتور، کاتالیست و اتصالات را نشان داد. رییس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی خاطر نشان ساخت؛ اولین شیر لچ در کشور، در این پژوهشکده توسعه داده شده و بر رو این سیستم پیشرانش نصب شده است که گامی مهم در رفع محدودیت‌های تحریمی کشور در حوزه تجهیزات با فناوری بالای فضایی به شمار می‌آید.

 

-----------

cnn  خبری را منتشر کرده بود مبنی برشکست پرتاب 22 خرداد سیمرغ در سمنان  سخنگوی پنتاگون گفته است فرماندهی فضایی امریکا از شکست پرتاب راکت در 12 ژوئن ایران اطلاع دارد

لینک خبر

چیزی که جلب نظر می کند  خلاء های حفاظتی و پدافند عامل نسبت به همتایان کره شمالی و چینی ها است 

 

وجود وسایل نقلیه شخصی در سایت تجمیع ماهواره بر  احداث پارکینک مسقف مسخره هرچند بیشتر جلوگیری آفتاب سوختگی بوده تا پنهان کردن تحرکات از دید ماهواره ها

 

E4h4TGeUYAUS0Sd.jpg

 

مخازن سوخت و اکسیدایزر

E4h5N3KVIAAC6l9.jpg

 

اوسینت در طول زمان اثرات قابل توجهی دارد در تحلیل اطلاعات به تاریخ ها نگاه کنید

21062216005.jpg

 

هر چند احتمال دارد پرتاب دوم شکست  خورده باشد در 24 ژوئن /یا بعد هیاهو رسانه ای فعالیت سایت کم شد اطلاعات بیشتر رو از پادکست جفری لوئیس بشنوید

از رصد سایت تا تایید گرفتن از پنتاگون توسط خبرنگار cnn را توضیح می دهد

https://www.armscontrolwonk.com/archive/1212212/the-space-launch-simorgh-asbord/

 

واکنش آذری جهرمی

نقل قول

پرتاب ناموفق #ماهواره «پارس یک» و «ناهید» صحت ندارد جهرمی، وزیر ارتباطات: ماهواره پارس یک و ناهید تمام فرایندهایشان طی شده و در سازمان فضایی موجود هستند.خبر ناموفق بودن پرتاب از طرف ما مورد تایید نیست.ما ماهواره‌های خود را تحویل ندادیم و پیگیر پرتاب آن هستیم.

منبع

 

توئیت های آذری جهرمی

نقل قول

با تدابیر کلی رهبر معظم انقلاب و اقدام دولت، بسته پاسخ به تحریم صنعت فضایی ایران در یکسال گذشته، اینگونه پیگیری شده است:

۱) طراحی و ساخت ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری ۱متری که مطالعات آن در حال انجام است و مراحل ساخت در دست اقدام قرار گرفته است

 

۲) طراحی و ساخت ماهواره‌بر برای مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری، که تست عملیاتی موتور آن، توسط وزارت دفاع، مدتی پیش موفقیت آمیز بود.

۳) اعزام موجود زنده به فضا، که به فضل الهی امسال کپسول‌ جدید زیستی به صورت زیرمداری آزمایش خواهد شد.

برای این سه اقدام، آزمایشهای مستمر در حال انجام است.

برای پیشرفت در فضا از کشوری اجازه نمی‌گیریم، از تحریم و ادامه آن استقبال نکرده و نمی‌کنیم اما معطل دیگران هم نمانده و نمی‌مانیم

منبع

 

  • Like 3
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

نخستین بار در بهمن ماه ٩٨ تصاویری از تستهای زمینی موتور آرش-٢۴ بکار رفته در سامانه انتقال مداری سامان بر روی استند تست موتور سوخت جامد منتشر شده بود که در ویدیوی بالا برخی از این تستها به علاوه نمای گرافیکی از مشخصات و نحوه عملکرد این سامانه در انتقال ماهواره از مدار پارکینگ ۴٠٠ کیلومتری به مدار بالاتر ٧٠٠٠ کیلومتری را مشاهده میکنید.  فیلم در کانال تلگرامی موجود هست

@iranian_defensive_power

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, vilayatmadar گفت:

 

نخستین بار در بهمن ماه ٩٨ تصاویری از تستهای زمینی موتور آرش-٢۴ بکار رفته در سامانه انتقال مداری سامان بر روی استند تست موتور سوخت جامد منتشر شده بود که در ویدیوی بالا برخی از این تستها به علاوه نمای گرافیکی از مشخصات و نحوه عملکرد این سامانه در انتقال ماهواره از مدار پارکینگ ۴٠٠ کیلومتری به مدار بالاتر ٧٠٠٠ کیلومتری را مشاهده میکنید.  فیلم در کانال تلگرامی موجود هست

@iranian_defensive_power

 

بر 20 بهمن 1398 در 17:58 , bds110 گفت:

 فیلم مربوط به تست موتور فضایی ارش 24 پژوهشگاه فضایی ایران سومین عضو خانواده موتور فضایی ارش بعد از ارش 20 و 22

icon_arrowdicon_arrowdicon_arrowd

https://www.aparat.com/v/XMHBZ

 

EQUv7i5WAAEQjBe.jpg

 

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این مطلب را چون نورنیوز کار کرده بود اینجا بازنشر میکنم و به جد امیدوارم اشاره به این مطلب توسط نورنیوز مقدمه لااقل فضاسازی و مقدمه چینی رسانه ای برای امری باشه که بارها بر لزومش برای ایران تاکید کردیم در تاپیک های مختلف هم در حوزه بازدارندگی/هم در نبردهای نامتقارن و پاسخ های نامتقارن و هم در یک جنگ فراگیر

یعنی: تسلیحات ضد ماهوراه که چندان هم برای ایران دور از دسترس نیست

 

نقل قول

نور نیوز نوشت: پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران در سال گذشته، رسانه‌های صهیونیستی در تبلیغاتی گسترده به استفاده این رژیم از فناوری‌های نوین ماهواره‌ای برای انجام این ترور اذعان کرده و بر این اساس سعی کردند برتری خود را در این حوزه به رخ بکشند.

اطلاعات رسیده همچنین حکایت از آن دارد که رژیم صهیونیستی علاوه بر این مورد در موارد دیگر نیز اقدام به سوء استفاده از فناوری‌های فضایی و ماهواره‌ای با اهداف نظامی و تروریستی کرده که عینا نقض دستورالعمل‌های امنیت فضایی محسوب می‌شود.

در خصوص خرابکاری‌های مربوط به تاسیسات هسته‌ای نیز به نوعی همین ادعاها مطرح شد، که آنجا نیز نهاد مربوطه یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اراده‌ای جهت حفاظت از زیرساخت‌های اتمی یکی از اعضای خود یعنی ایران از خود نشان نداد.

بر این اساس؛ بدیهی است کشورهایی از جمله ایران که هدف این اقدامات تروریستی قرار گرفته‌اند بر اساس حق دفاع مشروع این امکان و اجازه را دارند که مقابله به مثل کرده و منشاء این حملات را در زمان و با ابزار اختصاصی خود مورد هدف قرار دهند و طبعا تبعات آن متوجه کسانی است که این بازی کثیف را شروع کرده‌اند.

 

 

یعنی حتی اگر این اقدام رژیم صهیونیستی به اذعان خودشون یعنی استفاده از فضا و ماهواره ها (به هر شکلی) براری ترور و تروریسم هم نبود ایران باید از مدتها قبل خیز برداشته باشه به این سمت چون در بالا در سه حوزه اشاره کردم به لزوم داشتن تسلیحات ضدماهواره (خصوصا اینکه توان دستیابیش برای ما چندان پیچیده نباید باشه به نسبت برخی فناوری ها به خاطر برنامه موشکیمون)

 

1.در حوزه بازدارندگی به هر حال توان هدف قراردادن ماهواره های گران قیمت و حیاتی برای دشمن یک نقطه ضعف محسوب میشه خصوصا اینکه دست پری هم داشته باشه در این حوزه و تکیه زیادی هم داشته باشه و جایزگینی هم به نسبت سخت تر و طولانی تر هست

2.در حوزه نبردهای نامتقارن ما مثلا در مورد رژیم صهیونیستی امکان خرابکاری و یا تروهای هدفمند مخفیانه را به نسبت این رژیم کمتر داریم ولی در یک بازی و پاسخ نامتقارن هدف قراردادن ماهواره هاش در فضا حساسیت کمتری داره در پاسخ به شیطنت هاش تا حمله مستقیم بهش (جنجال میتونه بکنه و حتی جهان را تهییج چون منافع بسیاری به خطر میفته ولی چون در مقام پاسخ هست ایران میتونه این را جا بندازه که جنایت و خرابکاری نکنی من هم به فضا کاری ندارم)

3.در یک جنگ فراگیر هم که اصولا هرچه دستت پرتر باشه بهتر و در مورد ایران و آمریکا با توجه به اتکای دشمن به این حوزه و عدم امکان آسیب متقارن به ایران در این حوزه یعنی در یک جنگ فراگیر ضربه به جایی که امکان تلافی نداره (اونکه همه ضربات ممکن دیگه را میزنه) و البته نقطه حساسی هم هست برای دشمن چون برنامه های نظامیش در بخشی لااقل کاملا متکی است به فضا.

 

پس عزیزان حوزه نظامی داشتن تسلیحات ضدماهواره از نان شب برای ما واجب تر هست و اولین عملیاتش هم با حتی اعلام قبلی میتونه هدف قرار دادن یکی از ماهواره های رژیم صهیونیستی باشه که خودشون اذعان کردند در ترور یک دانشمند (حالا به هر نحوی) مورد استفاده قرار گرفته.

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تحولات جدید در شاهرود 

 

مجموعه گسترده  شاهرود که مرکز فعالیت‌های پرتاب فضایی و توسعه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سوخت جامد است، در طول سال 2021 توسعه گسترده‌ای را تجربه کرده است که نشان‌دهنده افزایش بیشتر فعالیت‌های پرتاب فضایی و موشکی آشکار در سال‌های آینده است.

 

 اخیراً در پنج منطقه این مجموعه فعالیت مشاهده شده است: منطقه پشتیبانی اداری، منطقه ذخیره سازی، منطقه ساخت پیشران سوخت جامد، منطقه ی پایه ی آزمایش(تست استند) و سکوی پرتاب

Screenshot_20211029_233236.jpg

در انتهای شمال غربی مجموعه، ورودی اصلی شاهرود قرار دارد که شامل ساختمان‌هایی است که احتمالاً با پشتیبانی اداری مرتبط هستند و همچنین دارای یک مسجد میباشد.

 

 تصاویر ماهواره ای ارائه شده توسط Maxar Technologies نشان می دهد که ساخت یک ساختمان جدید در این منطقه با ابعاد حدود 40 متر طول و 30 متر عرض، در ژانویه 2021 آغاز شد و قبل از اوایل جولای به پایان رسید.

 

 علاوه بر این، تصاویر 3 آوریل نشان می دهد که یک سنگر احتمالی در جهت جنوب شرقی یکی از ساختمان ها امتداد یافته است، اگرچه به نظر می رسد تا جولای این سنگر پوشیده شده باشد. به طور مشابه، تصویر مربوط به ژوئیه، سنگر احتمالی دیگری را نشان می دهد که نزدیک یکی از ساختمان ها به سمت شمال شرقی امتداد یافته است، همراه با آماده سازی یک جاده جدید که در جهت موازی امتداد دارد. 

 

 در حدود 1.5 کیلومتر به سمت جنوب شرقی منطقه اداری احتمالاً منطقه اصلی تولید موتورهای موشک سوخت جامد است. با توجه به اقدامات ایمنی دیده شده اینها شامل حفره های خاکی بزرگی هستند که چندین ساختمان را احاطه کرده اند و در صورت وقوع انفجار تصادفی از ساختمان های دیگر محافظت می کنند و همچنین صاعقه گیرها نیز وجود دارند.

 

 تا سال 2020، این منطقه شامل 23 ساختمان بود که بلندترین آنها حداقل پنج طبقه بود و با توجه به اینکه در کنار یک گودال ریخته گری ظاهری قرار داشت، ممکن بود برای مونتاژ موشک های چند مرحله ای استفاده شود. 

Screenshot_20211029_233303.jpg

 حداقل هفت ساختمان جدید در این منطقه در حال ساخت است. بزرگترین آنها ساختاری به ابعاد 60 متر در 50 متر با سقف منحنی است که شبیه آشیانه هواپیمای بزرگ است، اما هدف دقیق ساخت آن نامشخص است.

 

 یکی دیگر از ساختمان های جدید حدود 32 متر طول دارد و از نظر شکل شبیه به سه سازه مجاور که از قبل موجود بودند است. به نظر می رسد که همه آنها گاراژهایی برای وسایل نقلیه ای هستند که راکت ها یا موشک های مونتاژ شده را حمل می کنند.

 

در همان نزدیکی، کار فونداسیون بر روی هفت سازه آغاز شده است که بر اساس الگوی چیدمان آنها، می‌توانند انبار اضافی برای وسایل نقلیه حمل و نقل یا مواد منفجره باشند.

Screenshot_20211029_233250.jpg

حوالی اواسط ماه مارس،  یک جای سوختگی بزرگ در قسمت ایستگاه آزمایش موتور موشک ظاهر شد . این اولین باری بود که مهندسان ایرانی از این پایه آزمایشی استفاده کردند که بزرگترین پایه در میان چهار پایه ی منطقه است. این نشان می‌دهد انها از نظر اندازه موتورها به نقطه عطفی رسیده‌اند. علاوه بر این،  گزارشی در janes  اشاره کرد که آزمایش موتور موشکی دیگر در یک ایستگاه آزمایشی دیگر احتمالاً در اواسط ژوئیه انجام شده است. 

Screenshot_20211029_233217.jpg

سکوی پرتاب در سال 2021 فعال بوده است، اگرچه به نظر می رسد هیچ پرتابی وجود نداشته است.

 در عوض، جرثقیل دروازه‌ای متحرک که معمولاً در ضلع شرقی سکوی پرتاب قرار دارد، بین 10 ژانویه و 24 فوریه به وسط منتقل شد.ظاهراً چندین ماه در آنجا باقی ماند تا زمانی که دوباره به ضلع شرقی منتقل شد. بین 30 مه و 7 ژوئیه. جرثقیل دروازه ای همچنین ظاهراً بخش زیادی از نیمه دوم سال 2020 را در موقعیت مرکزی گذراند. به طور کلی،  یک جرثقیل دروازه ای در زمان پرتاب استفاده می شود ، اما از آنجایی که در این مورد به نظر می رسد هیچ پرتابی رخ نداده است، دلیل تغییر موقعیت آن نامشخص است.  

______________

منبع با تلخیص:

https://newlinesinstitute.org/iran/irans-military-space-program-picks-up-speed/

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
44 minutes قبل , mehdipersian گفت:

تحولات جدید در شاهرود 

 

مجموعه گسترده  شاهرود که مرکز فعالیت‌های پرتاب فضایی و توسعه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سوخت جامد است، در طول سال 2021 توسعه گسترده‌ای را تجربه کرده است که نشان‌دهنده افزایش بیشتر فعالیت‌های پرتاب فضایی و موشکی آشکار در سال‌های آینده است.

 

 ...

______________

منبع با تلخیص:

https://newlinesinstitute.org/iran/irans-military-space-program-picks-up-speed/

سلام 

جالب است که مرکز فضایی امام خمینی تنها مرکز پرتابهای فضایی فعال ایران است که تقریبا تمام پرتابها از این مرکز تا به حال انجام شده است .

حالب تر این که ماهواره ای که سپاه پرتاب کرد اصلا از این مرکز پرتاب نشد !

از همه جالب تر این که همه موشکهای پرتابی سوخت مایع بودند و تنها پرتاب ماهواره بر سپاه هم مرحله اولش سوخت مایع بود ! 

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زارع پور:

140008070927048123924364.jpg

 

مهمترین مدار؛ مدار 36 هزار کیلومتری است، چون زمین آهنگ است یعنی ماهواره همزمان با زمین حرکت می‌کند و نقاط آن محدود است؛ ما سه نقطه مداری داشتیم که طی چند ده سال گذشته دو نقطه آن از دست رفته است. 

بسیاری از طراحی ها و فناوری ها را برای رسیدن به این مدار آغاز کرده ایم و اکنون طراحی پایگاه این پرتاب کامل شده و به سرعت ساخت آن آغاز می شود. 

 

برای دستیابی به مدار 36 هزار کیلومتری؛ یک سری راه‌های میانبر وجود دارد که بتوانیم از بلوک‌های انتقال مداری استفاده کنیم؛ الآن بلوک انتقال مداری سامان آماده است و امسال تست اولیه آن صورت می‌گیرد و از مدار 400 کیلومتری به 7000 کیلومتری محموله را می‌برد

 

منبع:

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/09/07/2615914/ساخت-پایگاه-پرتاب-ماهواره-به-مدار-36-هزار-کیلومتری-به-زودی-آغاز-می-شود/amp

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پرتاب سه محموله تحقیقاتی توسط ماهواره‌برِ سیمرغ

IMG_20211230_122054_527.jpg

سخنگوی فضایی وزارت دفاع: ماهواره‌برِ سیمرغ برای اولین‌بار سه محموله تحقیقاتی را به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب کرد.

 

پ. ن: با سرعت پرتابی که اعلام شده محموله ها به مدار تزریق نشدند و سرعت کم بوده

  • Like 3
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از اولین پرتاب سیمرغ تا به امروز که اگه اشتباه نکنم 6 پرتاب بوده، همیشه و همیشه دلیل شکستش یک چیز بوده «به سرعت لازم نرسید».

خب برادران من، وقتی یه موتور نمی‌تونه توان لازم رو ایجاد کنه چه دلیلی داره که اینقدر وقت و هزینه صرفش می‌کنید؟ حالا این که اساس مشکل از خود موتور ماهواره‌بر هست یا ناتوانی مهندسین ایرانی در رفع مشکلاتش هم به کنار ولی واقعا دیگه پلتفرم سیمرغ ثابت کرده که این‌کاره نیست. من آماری از سایر پرتابگر‌های فضایی ندارم ولی احتمالش هست که تا همین الان سیمرغ رکورد بیشترین شکست متوالی رو به اسم خودش ثبت کرده باشه (خداییش عجب اسم خفنی داره! حیف حییییف) 

ویرایش شده در توسط Excalibur
  • Like 1
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
53 minutes قبل , Excalibur گفت:

از اولین پرتاب سیمرغ تا به امروز که اگه اشتباه نکنم 6 پرتاب بوده، همیشه و همیشه دلیل شکستش یک چیز بوده «به سرعت لازم نرسید».

خب برادران من، وقتی یه موتور نمی‌تونه توان لازم رو ایجاد کنه چه دلیلی داره که اینقدر وقت و هزینه صرفش می‌کنید؟ حالا این که اساس مشکل از خود موتور ماهواره‌بر هست یا ناتوانی مهندسین ایرانی در رفع مشکلاتش هم به کنار ولی واقعا دیگه پلتفرم سیمرغ ثابت کرده که این‌کاره نیست. من آماری از سایر پرتابگر‌های فضایی ندارم ولی احتمالش هست که تا همین الان سیمرغ رکورد بیشترین شکست متوالی رو به اسم خودش ثبت کرده باشه (خداییش عجب اسم خفنی داره! حیف حییییف) 

بحث فقط ماهواره بر بودن نیست این موشک چیز دیگه ای هم میتواند باشد اونهم با سه کلاهک

  • Like 6
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
45 minutes قبل , mehdipersian گفت:

بحث فقط ماهواره بر بودن نیست این موشک چیز دیگه ای هم میتواند باشد اونهم با سه کلاهک

برا همونم زیاد جالب نیست. هم بزرگه و هم سنگین و غیرمتحرک (غیرمتحرک !؟ :thinking:)، سوخت مایع هم که هست و مقدمات و آماده‌سازی هر شلیکش حداقل یه روز طول می‌کشه. همون ذوالجناح همه‌جوره از این سرتره.

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.