FLANKER

تحلیل و پیگیری تحولات قفقاز ( آذربایجان- ارمنستان -گرجستان )

Recommended Posts

تو چند ساعت ده تا راکت نمیتونه اشتباهی باشه

یه خونه تخریب شده، یه نفر هم زخمی

فکر کنم این لغو تحریم های تسلیحاتی دست ما رد تو پوست گردو گذاشته.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الهام علیف امروز تو مصاحبش با یک رسانه روسی گفته استقرار پایگاه های ترکیه در خاک آذربایجان را غیرمحتمل نمیدونم. جالب میشه. از همه مهمتر به نظر داره ما را محاصره میکنه! :) قطر، اقلیم کردستان عراق، شمال عراق، شمال شرق سوریه، شمال غرب سوریه و حالا احتمالا نجوان و آذربایجان.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 23 مهر 1399 در 22:32 , mojtaba1 گفت:

سازمان اطلاعات ترکیه ازچند سال پیش در ایران مزدور سایبری استخدام کرده کار این ها این است که در سایت های خبری و فروم ها و شبکه مجازی  فارسی زبان از ترکیه و سیاست های ترکیه دفاع کنند
با اکانت های جعلی و فیک و با اسم های مختلف شروع می کنند به دفاع از سیاست های ترکیه
هر سایبری صد یا شاید هزاران اکانت می سازه با اسم های مختلف و شروع می کنه به دفاع از سیاست های ترکیه
به طور مثال اگر به سایت های مثل مشرق نیوز و تابناک و... مراجعه کنید هر خبری که درباره ترکیه و اذربایجان باشه سر و کله انها پیدا می شود و شروع به کامنت گذاری به نفع اذربایجان و ترکیه می کنند و تعداد مثبت و منفی های نظرات را بالا و پایین می کنند

 

 

 

دقیقا متاسفانه در هرجایی از این شبکه مجازی حتی درمورد مطالب غیرمرتبط پانترکها فعالیت می کنند و با بیان مطالب غیرمنطقی و واهی سعی در تشویش اذهان دارند

  • Like 2
  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مردم اذربایجان چند هزار سال است که جزو ایران هستند.زبان انها تا چند صد سال قبل زبان پهلوی بوده و از نظر ژنتیکی مشابه دیگر ایرانیان هستند. دین انها مانند بقیه ایران شیعه و فرهنگ ایرانی دارند. جالبه که ما نگران فعالیت های ترکیه برای گسترش پانترکیسم در این مناطق هستیم ولی ترکیه نگران فعالیت های ما برای تبلیغ ایرانی گرایی در بین کردها ترکیه که یک سوم جمعیت ترکیه را تشکیل میدهند نیست. میتوانیم ما هم با ایجاد شبکه های ماهواره ای نوشتن کتاب و غیره به کردهای ترکیه بفهمانیم که ایرانی هستند. کردها واقعا ایرانی هستند. کردهای ترکیه تا قبل جنگ چالدران جزو ایران بودند و به شدت تحت ستم ترکیه هستند. در صورتیکه برخلاف تبلیغات ظلمی به اذری های ایران نشده. خود رهبر ایران و بسیاری از مقامات کشوری و لشکری اذری هستند. بنابراین زمینه تبلیغات ضد ترکی در بین کردها بیشتر از ضد ایرانی در بین اذری ها است. به نظر من این میتواند بهترین استراتژی برای مقابله با ترکیه باشد.

ویرایش شده در توسط sasasasa
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کردهای عراق به ما ایرانی ها نزدیک هستند. حتی زبان فارسی در کردستان عراق رواج دارد. خوانندگان ایرانی بعضا در اربیل کنسرت میدهند. بسیاری از کردهای عراق بارها به ایران مسافرت کرده اند. ولی فکر میکنم کردهای ترکیه از ما خیلی دور هستند.  نمی دونم اصلا چقدر به هویت ایرانی خود اگاه هستند. به نظر من نیاز به کار فرهنگی بر روی کردهای ترکیه برای اینکه به هویت خود اشنا شوند است. 

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , OneManArmy گفت:

دقیقا متاسفانه در هرجایی از این شبکه مجازی حتی درمورد مطالب غیرمرتبط پانترکها فعالیت می کنند و با بیان مطالب غیرمنطقی و واهی سعی در تشویش اذهان دارند

کلا دشمن خودشو محدود به یک موضوع نمی کنه و سعی داره از چند جبهه مختلف حمله کنه. نیروهای سایبری خارجی فقط نیاز دارن که زبان فارسی یاد بگیرن و بعد از این مرحله براشون فرقی نمی کنه موضوع مورد بحث در فضای مجازی تنش در قفقاز باشه یا جنگ سوریه یا عراق یا خلیج فارس یا افغانستان یا مسائل مربوط به ریاست جمهوری ایران و یا ماجرای ترور سردار شهید یا انفجار لبنان! وقتی متوجه بشن که خط و جبهه ما کجاست به تمام خطوط مقدم ما حمله می کنن حالا با هر طریقی که میتونن و همه جا با هویتهای مختلف حضور دارن! دوستی در اینستاگرام می گفت ما آریایی دوآتشه ضد عربی دیدیم که بشدت به قوم عرب اهانت می کرد و بعد مدتی بحث مشخص شده خودش سلفیه و هدفش ایجاد تفرقه بین اقوام عرب ایران با ملته! یا آتئیست ضد دینی دیدیم که مشغول اختلاف افکنی بین مذاهب بود و در آخر کار خودش یهودی از آب در اومده! در ماجرای انفجار لبنان خود من به تازگی با کسی بحثی داشتم که بهتر از من و شما به زبان فارسی صحبت می کرد و در ظاهر یک ایرانی بود ولی در آخر بحث رسما گفت " هر کس با قوم یهود دشمنی کنه ما نابودش می کنیم"!!!

فردایی که جریان جنگ قفقاز توم بشه همین کسایی که میگید سعی در تشویش اذهان عمومی با مباحث پانترکی دارن به سمت موضوع روز چرخش می کنن و هویتی جدید به خودشون میگیرن! جدا دونستن لشگر سایبری برانداز و پانترک و اکانتهای مثلا ایرانی مخالف نظام به نوعی ساده انگاری در این موضوعه! ما دشمنی داریم که گاه از جنوب ، گاه از غرب ، گاه از شرق و گاه از شمال غرب و گاه از خود پایتخت حمله می کنه! 

برای فعالیت دشمن اظهار تاسف نکنید! دشمن کارش حمله کردن و دشمنیه! تاسف اصلی برای خودیهایی هست که نمیدونن کجا باید با گلوله اسلحه انفرادی به دشمن واکنش نشون بدن و کجا با راکت آرپی جی!! حاکمیت میدونست در سوریه باید با موشک بالستیک جواب دشمن رو بده و در قفقاز  حتی یک گلوله اسلحه کمری هم شلیک نکنه! این یعنی سیاست و ذکاوت که عین وطن دوستی و هشیاریه! جسارتا برخی از کاربران این فروم از چنین بصیرت و ذکاوتی برخوردار نیستن متاسفاااااااانه و متوجه نیستند که گلوله هایی که مثلا به دشمن شلیک می کنن داره به سمت خودی ها کمانه می کنه!

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مواردی که فرمایش کردید درسته. لهجه های زبان کردی در مناطق جنوب از جمله ایلام و کرمانشاه قرابت بیشتری با پارسی نوین در مقابل در استانهای شمال غربی و به ویژه ترکیه میزان این قرابت کمتر میشه. از اونور کردهای داخل ایران سالها با بقیه اقوام ایرانی پیوستگی فرهنگی داشتند ولی در مورد کردهای ترکیه ای پیوستگی و آمیزش با ترک ها بوده حتی در مورد زبان. ار اونطرف به نظرم اقلیم کردستان عراق که تا حدودی ما به امون خدا رهاش کردیم شاید واجب تر باشه تا ترکیه که حتی ممکنه به تضاد نظام حاکم ترکیه با نظام فعلی جمهوری اسلامی بینجامه. فعلا که حکومت جمهوری اسلامی و به ویژه دولت روحانی با ترکیه روابط خوبی داره و حتی در کودتا ثبات ترکیه رو ترجیح داد تا ایجاد اغتشاش در اون کشور. جدای از موارد یاد شده حکومت جمهوری اسلامی ملی گرایی و تاریخ گذشته ایران اولویتش نیست تا بخواد فرهگ ایرانی رو به اقوام آریایی دیگر کشورها  تسری بده.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 24 مهر 1399 در 18:51 , aminf14 گفت:

نه به این افکار جدایی طلبانه شما جوابی هم سطح دادم که اینطور احترام در گفتگو رو فراموش کردید.

 این انجمن محلی برای گفتگو بر مبنای استدلاله . من فکت تاریخی ارائه میدم قرار نیست این موارد افراد جدایی طلب یا نژاد پرست رو راضی کنه.

متاسفانه به این دلیله که تفکر قومیتی و نژادی و احساسات بر شما غلبه کرد و خطر رو نمی بینید. اگر ایران رو فراموش کردید و اینقدر تعصب روی علی اف و اردغان و این ارتش وهابی. اسرائیلی دارید خب برید زیر علم و بیرقشون بجنگید و در ایران زمین از این عبارات تجزیه طلبانه بیان نفرمایید و در زمین دشمن نجنگید.

 

ممنون میشم مثال بزنید که دقیقا کدام کامنت من افکار جدایی طلبانه بود!؟ این یک اتهام بود که باید بهش جواب بدید.

شما صراحتا گفتید هر کس از علیف حمایت کنه تفکرات نژادپرستی داره و دید محدودی داره در حالیکه رهبر و دولت و ائمه جماعت شمال غرب از آذربایجان حمایت کردن! این کجاش حرف تو دهن شما گذاشتن بود!؟ 

شما و برخی دوستان چنان غرق در آرمان گرایی میشید که فراموش می کنید جبهه و خط مقدم کجاست و چه وضعیتی داره و همرو با یک چوب میزنید و برای همین یکبار ستایش رهبر رو می کنید و به به دنبالش اتهام نژآدپرستی به ایشون وارد می کنید!

 جالبتر اینکه من هم بخاطر گوشزد کردن موضع رهبری متهم به پانترک بودن و داشتن افکار جدایی طلبی میشم! این مواضع متناقض نشون میده که شما و برخی دوستان حاضر در فروم با رای و نظر رهبری و دولت کاملا مخالفید و صرفا صلاح نمیدونید که صراحتا بیان کنید برای همین گاهی دچار تناقض میشید! برای همین جو فروم به سمت حمایت از ارمنستان سنگینی می کنه و هر کس پیرو رهبری از آذربایجان حمایت کنه متهم به پانترک بودن و جدایی طلب بودن میشه!

رهبر و دولت و ائمه جماعت شمال غرب بهتر از جناب شما خطر رو می بینن و برخلاف تصور شما تفکرات قومیتی و نژادی ندارن! اونها عقلانیت و سیاست و دید گسترده تری به موضوع دارن و براساس منافع ملی حرکت می کنن! ما هم پیرو رهبریم با اینکه خودمون هم واقعیات جاری رو می بینیم حالا میخواد این موضع گیری نظام به مذاق پان فارسهای تفرقه افکن یا ارامنه ایران یا جماعت خود روشنفکر پندار خوش بیاد یا نه! 

بزارید یک نمونه مثال بزنم که متوجه بشید که درکی از مبارزه در فضای مجازی با تهدیدات ندارید و صرفا مشغول عقده گشایی هستید!

این دقیقا جملات خود شماست که من چند بار در این فروم از باقی کاربران هم دیدم:

اگر ایران رو فراموش کردید و اینقدر تعصب روی علی اف و اردغان و این ارتش وهابی. اسرائیلی دارید خب برید زیر علم و بیرقشون بجنگید و در ایران زمین از این عبارات تجزیه طلبانه بیان نفرمایید و در زمین دشمن نجنگید.

صرف نظر از اینکه من متوجه نمیشم کجای حرفهای من تعصب به اسرائیل بوده و من منتظر جوابیه شما برای این اتهام هستم شما در این جملات چزی جز عصبانیت و قهر و به نوعی تکفیر کردن می بینید!؟ کسی که مخالف رفتار شماست در کنار وهابیت و اسرائیله!؟ فکر کردید تکفیر کردنی که داعش انجام میداد فرقی با کار شما داره!؟ قراره الان من نوعی متقاعد بشم و به راه راست هدایت بشم!؟ واقعا فکر می کنید با سوق دادن و هل دادن مخالف به صف دشمن وظیفه خطیر وطن پرستی خودتون رو انجام دادید و از کشور دفاع کردید!؟ مگه هر مخالفی دشمنه!؟ مگه افزودن شمار دشمن عقلانیت و وطن پرستیه!؟ خود جدایی طلبها نمیتونن اینطور یارگیری کنن که شما به عنوان سرباز بی جیره و مواجب براشون انجام میدید!! برای همینه که من قبلا هم گفتم که اگر فهم مبارزه با تهدید رو ندارید وارد میدان نشید! 

وقتی دشمنمون و تقریبا نیمی از سپاهمون وجوه مشترک دارن باید دقت کنیم که شمشیر رو کجا فرود میاریم که دو طرف رو با هم نبریم! این یعنی عقلانیت و سیاست! وطن پرستی بدون فکر عین خیانته!

 من به پیروی از نظر رهبر و دولت جمهوری اسلامی ایران از کشور آذربایجان در این جنگ حمایت می کنم حالا پان فارسهای تفرقه افکن و دوستان ارامنه خوششون نیومد هم نیومد و ابایی هم از انگهای پانترک و جدایی طلب ندارم و تسویه حساب ما باشه برای روز حساب و ضمنا برای اطلاع شما و دوستان عزیز بشدت وطن پرست موضع گیری رهبری و دولت و ائمه جماعت شمال غرب و سربازانی چون ما در حمایت از کشور آذربایجان به معنای مشروع دانستن حضور تروریستها در این منطقه و یا عاشق چشم و ابروی اردوغان و علیف بودن و ندیدن خطرات احتمالی نیست! 

ویرایش شده در توسط airborn
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هر وقت ادب  رو رعایت کردید  در مورد موارد یاد شده گفتگو می کنیم، تا زمان تحقق این امر ممنون میشم جمله ای بنده رو نقل قول نفرمایید. 

 

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
34 minutes قبل , airborn گفت:

این مواضع متناقض نشون میده که شما و برخی دوستان حاضر در فروم با رای و نظر رهبری و دولت کاملا مخالفید و صرفا صلاح نمیدونید که صراحتا بیان کنید برای همین گاهی دچار تناقض میشید! برای همین جو فروم به سمت حمایت از ارمنستان سنگینی می کنه و هر

 

بسم ا... 

 

نکته اول :  این نتیجه جستجوی بنده در خصوص نظر رهبری هست با کلید واژه قره باغ ... حالا اگر سند خاصی دارید ، بفرمایید که بررسی بشود 

 

https://farsi.khamenei.ir/search-result?q=قره+باغ&nt=

 

این جمله امام (ره) در پی نوشت وصیتنامه ایشون هست و به نظرم در اینجا بسیار مصداق دارد 

 

اکنون که من حاضرم، بعض نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.

 

نکته دوم :  اگر منظورتون صحبتهای جناب ولایتی هست ، توجه شما را جلب می کنم به مصاحبه اخیر جناب ضرغامی ، اینکه الزاما" نظرات مشاورین ایشون ، نظر ایشون نیست ، مگر اینکه خلافش ثابت بشود 

 

نکته سوم : در خصوص صحبتهای ائمه جمعه یا جناب ولایتی هم اگر واقعا قصد تحلیل داشته باشیم ، این را باید در چهارچوب یک پیش دستی و در قالب کنترل افکار عمومی (برخورد نرم )  میشود تحلیل کرد . ( می دونیم که ائمه جمعه یک شورای سیاست گذاری دارند و برای هر استان ، با توجه به خصوصیات فرهنگی ، امنیتی ، اقتصادی و ...  سیاست گذاری میشود ) با توجه به سابقه ایجاد بلوا در سالهای اخیر در این سه استان بر سر مسائل قومیتی ، چنین واکنشی ، بطور طبیعی برای پایش و جلوگیری از ایجاد جو ملتهب و ایجاد فضای امنیتی باید دونست و الزاما به معنای راهبرد حاکمیت در حوزه سیاست خارجی نباید ان را تفسیر کرد . 

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در روزهای اخیر با افزایش تنش نظامی بین ارمنستان و جمهوری باکو عده ای از رسانه های وابسته به حکومت باکو و یا رسانه های ایرانی که عملا در خدمت این حکومت قرار دارند، با انتساب جمله ای ساختگی به رهبری، به جعلی جدید دست زدند. گروه‌ها و افراد مشکوک و عمدتا منتسب به ارتجاع قومی که اصولا مخالف جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور هستند، این بار سعی کرده اند با دست آویز قراردادن جمله ای ساختگی به مقام معظم رهبری به ادعاها و فعالیت های ضدامنیتی خود صورت مشروع و قانونی بدهند. از این رو یکبار دیگر به حربه پیش دستی و قراردادن رقیب در "عمل انجام شده" دست یازیده و جمله ای ساختگی را به رهبری نسبت دادند: با این مضمون که: «قره باغ خاک جهان اسلام است»
هنگامی که به وب سایت رسمی رهبری مراجعه می‌کنیم نه در بخش بیانات و نه در بخش استفتائات به چنین جمله ای نمی توان برخورد. توضیح اینکه دستگاه جستجوی سایت رهبری بسیار دقیق بوده و بیانات ایشان را با جزئیات و در کمترین زمان نمایش میدهد. کافی است جمله مزبور را در بخش جستجوی قرارداده و دسته بندی بیانات یا استفتائات را انتخاب کنیم. خواهیم دید که چنین جمله ابدا در این سایت رسمی موجود نیست. علاوه بر این روش با قراردادن این عبارت در موتور جستجوی گوگل میتوان سریع تر به نتیجه رسید:
برخی از منابع در شبکه های اجتماعی اعلام کرده اند که برای تحقیقات دانشگاهی و مطمئن شدن از صحت این جمله مستقیما با دفتر رهبری نیز تماس گرفته اند ولی به نتیجه ای نرسیده اند.به نظر می رسد برخی از افراد مغرض و پان‌ترکیست با حیله و نیرنگ و منتسب کردن این جمله به رهبری خواسته اند تا ایشان در عمل انجام شده قرار دهند و احتمال دست داشتم عوامل اطلاعاتی جمهوری باکو در این بازی فریبکارانه وجود دارد. زیرا تکذیب یا تایید چنین جمله ای پیامدهای سیاسی و بین المللی خواهد داشت.

هر چند از نظر وزارت خارجه ج.ا ایران قره باغ بخشی از سرزمین جمهوری باکو به شمار می رود، اما انتساب این عبارت به رهبری با توجه به یافته نشدن آن در بایگانی کذب محض بوده و تکرار آن در صورت کذب بودن، غیرقانونی است. اما موضوع به همین جمله نیز ختم نمی شود . برخی از رسانه های نوظهور و مشکوک که در سایه بی تدبیری و کاهلی برخی از مسئولان استانی هنوز به فعالیت علنی ادامه میدهند به «جعل آشکار» برخی دیگر از سخنان مقام معظم رهبری و سوءاستفاده سیاسی از آن اقدام کرده اند.

برای نمونه وب سایتی به نام"یول پرس" که در راستای تجزیه طلبی و پان ترکیسم فعالیت میکند با جعل سخنان رهبری در مورخه ١٣٧٢/۵/۵  (برای مشاهده کلیک کنید) در جمع مردم تبریز در حال ترویج این جمله دروغین است: « قره باغ جزیی از اراضی اسلام است». اگر به وب سایت رسمی رهبری رجوع کنیم خواهیم دید که ایشان تنها این جمله را با توجه به رخدادهای آن زمان بیان کرده اند که احتمالا در ارتباط با تراژدی روستای خوجالی بود: « مقام‌ معظم‌ رهبری‌ هرگونه‌ تلاش‌ را در راه‌ پیشرفت‌ علمی‌ و اقتصادی‌ کشور/ جهاد در راه‌ خدا دانستند و در بخش‌ دیگری‌ از بیاناتشان‌ با اشاره‌ به‌ ظلم‌ و ستم‌ تحمیل‌ شده‌ بر مسلمانان‌ در بوسنی‌ و هرزگوین‌، تاجیکستان‌ و قره‌ باغ‌ فرمودند: دولت‌ ارمنستان‌ و ارامنه‌ قره‌باغ‌ به‌ مسلمانان‌ این‌ منطقه‌ ستم‌ می‌کنند و ما اقدامات‌ اخیر ارامنه‌ قره‌ باغ‌ را به‌ پشتیبانی‌ دولت‌ ارمنستان‌ صورت‌ گرفته‌ است‌ محکوم‌ می‌کنیم‌»

 

منبع: سایت مردم سالاری

  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
35 minutes قبل , MR9 گفت:

 

بسم ا... 

 

نکته اول :  این نتیجه جستجوی بنده در خصوص نظر رهبری هست با کلید واژه قره باغ ... حالا اگر سند خاصی دارید ، بفرمایید که بررسی بشود 

 

https://farsi.khamenei.ir/search-result?q=قره+باغ&nt=

 

این جمله امام (ره) در پی نوشت وصیتنامه ایشون هست و به نظرم در اینجا بسیار مصداق دارد 

 

اکنون که من حاضرم، بعض نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.

 

نکته دوم :  اگر منظورتون صحبتهای جناب ولایتی هست ، توجه شما را جلب می کنم به مصاحبه اخیر جناب ضرغامی ، اینکه الزاما" نظرات مشاورین ایشون ، نظر ایشون نیست ، مگر اینکه خلافش ثابت بشود 

 

نکته سوم : در خصوص صحبتهای ائمه جمعه یا جناب ولایتی هم اگر واقعا قصد تحلیل داشته باشیم ، این را باید در چهارچوب یک پیش دستی و در قالب کنترل افکار عمومی (برخورد نرم )  میشود تحلیل کرد . ( می دونیم که ائمه جمعه یک شورای سیاست گذاری دارند و برای هر استان ، با توجه به خصوصیات فرهنگی ، امنیتی ، اقتصادی و ...  سیاست گذاری میشود ) با توجه به سابقه ایجاد بلوا در سالهای اخیر در این سه استان بر سر مسائل قومیتی ، چنین واکنشی ، بطور طبیعی برای پایش و جلوگیری از ایجاد جو ملتهب و ایجاد فضای امنیتی باید دونست و الزاما به معنای راهبرد حاکمیت در حوزه سیاست خارجی نباید ان را تفسیر کرد . 

 

شما همون حرفهای منو به شکل دیگه ای بیان کردید.من گفتم اعلام موضع ائمه جماعت شمال غرب و رهبری و دولت براساس تفکر نژادی یا دوستی و همسایگی صرف نبوده و با عقلانیت و سیاست بوده! معلومه که ائمه جماعت شمال غرب برای جلوگیری از پیش دستی جدایی طلبها این موضع رو انتخاب کردن وگرنه باقی امامان جماعت کشور هم توانایی بیانیه دادن داشتن! مشکل من با برخی از دوستان فروم در مورد همین موضوعه که اونها چیزی به اسم افکار عمومی مردم شمال غرب رو اساسا در نظر نمیگیرن!

من مکرر اعلام کردم که نظر رهبری و دولت در حمایت از آذربایجان بنا بر سیاست و ملاحظات زیادی بوده که از نظر دوستان حاضر در این فروم نظر رهبری و دولت جدایی طلبی نیست ولی اگر ما همون نظر رو ابراز کنیم جدایی طلب هستیم! مگه نظام ما به یکباره عاشق چشم و ابروی تروریستها و اردوغان شده!؟ دوستان جوری میگن هر کس از آذربایجان حمایت کنه نژادپرست و جدایی طلبه که انگار هیچ درکی از سیاست ندارن! حاکمیت اگر از ارمنستان حمایت می کرد به مخالفت با قطعنامه های سازمان ملل و حمایت از اشغالگر متهم و در منطقه به عنوان حامی کشور مسیحی و دشمن مسلمانان معرفی میشد! مطرح شدن به عنوان دشمن مسلمانان خطرش بیشتر بود یا حمایت صوری از آذربایجان!؟ با حمایت از آذربایجان هم شاید در افکار عمومی منطقه به حمایت از اردوغان و ترورییستهای وارد شده در صف ارتش آذربایجان متهم بشیم ولی چون ایران در حمایت از یک کشور مسلمان و مطابق بر چند قطعنامه سازمان ملل اعلام موضع کرده بار منفیش به اندازه مورد اول نیست! ولی بهرحال ایران فعلا کنار ایستاده و در حال سنجیدن وضعیت موجوده تا بهانه دست کسی نده! عدم واکنش سخت به برخورد راکتها به خاک ایران هم در راستای همین سیاسته!

ترس شدیدی هم که دوستان از الحاق قره باغ به آذربایجان دارن عجیبه واقعا! مگه اون منطقه چی داره که قراره معادلات ژئوپلیتیک رو به هم بریزه!؟ همین الان هم دو طرف از تصرف چهارتا روستا عاجزن بعد قراره با این ضعف مفرط در مقابل ایران چه کاری انجام بدن که دوستان با این غلظت و شدت در حال سناریو سازی و صادر کردن بیانیه های غرا در مورد مقابله با تجزیه خاک کشور هستن!؟ کلا موضوع جنگ قفقاز کنار رفته و ما در حال صحبت در مورد تجزیه طلبی هستیم! 

به دوستان مکررا توصیه می کنیم که اگر از راهبرد نظام تبعیت نمی کنند لااقل راه سیاست و کاهش تنش رو پیش بگیرن اگر در وطن پرستی صادق هستن! اگر فرد جدایی طلبی وارد فروم بشه و تلاش کنه با تحریک اعضا جو فروم رو به سمت حمایت از ارمنستان سوق بده علی رغم اینکه کاربران فکر می کنن در حال مبارزه با تجزیه طلبی هستن ولی در عمل بخاطر غلبه احساسات بر عقلانیت با نظراتی که کل یک قومیت رو در بر میگیره در حال کمک به تقویت تفکر جدایی طلبی خواهند بود! 

 

 

  • Upvote 1
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , aminf14 گفت:

هر وقت ادب  رو رعایت کردید  در مورد موارد یاد شده گفتگو می کنیم، تا زمان تحقق این امر ممنون میشم جمله ای بنده رو نقل قول نفرمایید. 

 

در کمال احترام و ادب این ویترین ادب و احترام شما بود! اجازه بدید شخص دیگری در مورد لزوم احترام و ادب اظهار نظر کنه!

اگر ایران رو فراموش کردید و اینقدر تعصب روی علی اف و اردغان و این ارتش وهابی. اسرائیلی دارید خب برید زیر علم و بیرقشون بجنگید و در ایران زمین از این عبارات تجزیه طلبانه بیان نفرمایید و در زمین دشمن نجنگید."

..

و البته با کمال احترام شما هنوز در مورد اتهام تفکرات جدای طلبانه و تعصب داشتن من به اسرائیل توضیح و سندی ارائه ندادید! بهتان و تهمت نه نشانه ادب و احترام هست و نه مردانگی! من همچنان منتظر توضیحات شما هستم! 

ویرایش شده در توسط airborn
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 minutes قبل , airborn گفت:

ترس شدیدی هم که دوستان از الحاق قره باغ به آذربایجان دارن عجیبه واقعا! مگه اون منطقه چی داره که قراره معادلات ژئوپلیتیک رو به هم بریزه!؟ 

 

بسم ا... 

 

در خصوص این مساله تا حدودی در صفحات قبلی توضیح داده شد و بزودی یک تاپیک با محوریت همین موضوع ارائه میشود .. اساسا به خودی خود این مناقشه ارضی (سرزمینی ) بین ارمنستان و اذر بایجان ، چندان اهمیتی ندارد ، تبعات ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکش هست که برای ایران (قفقاز جنوبی  )  و روسیه ( ماوراء قفقاز ) موجبات تهدید را فراهم می آورد . بطور طبیعی برای یک واحد سیاسی مثل ایران ، با تمامی تهدیدات فعلی ، این مساله حساسیت زاست

حالا ممکن هست دوستان اصلا اشاره ای به این موضوع نکرده باشند و صرفا برحسب مسائل حاشیه ای فضای مجازی احساسات را  بروز دادند ، با این حال همیشه پیشنهاد شده که روی حوزه ای که میلیتاری به خاطر آن این تاپیک را ایجاد کرده ، بحثها جلو برود .

 

19 minutes قبل , airborn گفت:

همین الان هم دو طرف از تصرف چهارتا روستا عاجزن

 

این علت نظامی دارد و ریشه در شیوه جنگ دوطرف و اصولا صحبتهای مربوط به قومیت و زبان و ...  ندارد ولی یک چیزی اینجاست که  دوستان باید رعایت کنند ( حالا نه جنابعالی ) ان دسته کاربرانی که چنین روندی را از خودشون نشون دادند . کاربران این انجمن از گذشته تا امروز ، نسبت به استفاده از یکسری موارد از خودشون حساسیت نشون میدند و برای ورود به یک بحث علمی نیاز هست که این مسائل مثل رسم الخط و کاربرد واژه های خاص و ... در نظر گرفته بشود 

به نظرم اگر این مساله رعایت بشود ، بعید هست سایر دوستان علاقه ای به ورود به مسائل حاشیه ای داشته باشند . 

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط worior
      بسمه تعالی
      مقدمه
      نگارنده متن ذیل از دیدگاه راهبردی به مسئله قره باغ و احتمالات و پیامد های مربوط به آینده منطقه نگاشته است. هر جنگی در هر منطقه از دنیا بدون حمایت و عزم ملی یا مردمی که در حال جنگ هستند محکوم به شکست خواهد بود. از این رو جنگ در قره باغ امری بسیار وابسته به مسائل جمعیتی و افکار عمومی ست و از برای آن انجام میشود.
       
      مسئله فتح سرزمینی
       
      جنگ های فتح سرزمینی به سبک دوره فئودالی مدتهاست منسوخ شده، سازمان ملل و جوامع بین المللی بسختی با تغییرات در مرزها از طریق حملات نظامی کنار می آیند. پذیرفتن تغییر مرزهای کشورها از طریق تهاجم نظامی امریست که میتواند عواقب متقابلی برای کشورهایی که آن تغییرات را میپذیرند داشته باشد، این عواقب از تروریسم گرفته تا رفتن این پذیرش به حافظه تاریخی جهانی وبدل شدن به عرفی که امکان رخداد مجدد برای همان کشور پذیرنده نیز بوجود می آورد. صرف نظر از اینکه حق و باطل تاریخی این منازعات مرزی چگونه باشد، برنده منازعه، بعد از پیروزی باید هزینه های بسیاری در عرصه روابط بین الملل برای جلب افکار عمومی، سیاستمداران کشورهای مختلف جهت پذیرش رسمی مرزهای جدید پرداخت کند، علی الخصوص به اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و شاید واکنش این اعضا در پذیرش این مرز جدید آنقدر طولانی شود که فرصت واکنش متقابل و بروز جنگی دیگر را رقم بزند.
       
      راهبرد نظامی جاری آذربایجان در قره باغ
       
      شیوه های رزمی طرفین این درگیری هرچه باشد از قواعدی قابل شمارش پیروی خواهد کرد، نه از آن جهت که بسادگی قابل پیش بینی هستند، بلکه تجربیات تاریخی زیادی نسبت به چنین درگیری هایی وجود دارد. از نظر جمعیت شناختی منطقه ناگورنوقره باغ جمعیت ساکنی عمدتا ارمنی تبار دارد، آذری ها بدون حمایت افکار عمومی ساکن در منطقه و پشتیبانی مردمی قادر پیشروی نخواهند بود، حتی در صورت پیشروی موفقیت آمیز قادر به حفظ سرزمین های فتح شده نخواهند شد. بنابراین بدیهی است که ترکیب جمعیتی منطقه ابتدا تغییر کند و این امر نه به یکباره امکانپذیر است و نه در یک نبرد کوتاه مدت. بلکه جنگی طولانی مدت، همراه با زیرآتش گرفتن مستقیم شهرها، کشتار ارمنی ها و مهاجرت دادن اجباری جمعیت ساکن در این مناطق میتواند راهبرد انتخابی طرف آذری باشد و این شکل از درگیری پیوسته و همراه با سکونت دادن آذری ها در منطقه ادامه پیدا کند تا ترکیب جمعیتی از ارمنی به آذری و ترک تغییر کند، تا در یک نبرد قاطع احتمالی بسیار بزرگ شرایط برای اشغال دایم فراهم شود و یا دست کم از طریق یک روند دمکراتیک مثلا رای گیری و تعیین سرنوشت از سوی ساکنان به نفع دولت باکو تغییرات مورد نظر آن دولت بدست آید. روشهای مورد بحث در بالا پیشتر از سوی اسراییل به کار گرفته شده اند، سبقه تاریخی طولانی دارند تا جایی که ماکیاوولی در شهریار به صراحت در مورد مهاجرت اجباری و تغییر جمعیت سرزمینی توسط حکام سخن رانده است. و شاید بتوان دلیل نزدیکی آذربایجان به اسراییل در گرفتن تجهیزات نظامی و مشاوره در خصوص بازسازی ارتش خود را در سطور بالا یافت.
       
      راهبرد دفاعی ارمنستان در برابر تهاجم آذربایجان
      تاکنون آنچه آذربایجان نشان داده، اتکا به تاکتیک سنتی رزمی در مناطق کوهستانی، نظیر استقرار توپخانه، ورود به شهرها، استفاده از موشک های کوتاه و میانبرد و همچنین داد و فریاد پروپگاندای خویش در سراسر دنیا پیرامون حقانیت و نبرد علیه تروریسم آذربایجانی ست، چنین سیاستی بدلیل وجود پایگاه جمعیتی در آرتساخ(قره باغ) و مورد تهاجم قرار گرفتن امری بدیهی است. ارمنستان با سرعت بسیار به سمت مظلوم نمایی وشکست پذیری احتمالی و نیاز به کمک پیش میرود. چنین وضعیتی به ارمنستان کمک میکند تا به جلب کمک های بین المللی از دولت های نسبتا ثروتمند مسیحی بپردازد، همچنین با توجه به در اختیار داشتن مناطق مورد مناقشه، به تحریک فشارهای بین المللی به سمت آذربایجان در جهت پایان جنگ بپردازد.
       
      تدریج گرایی منطقی
      در هیچ جنگی نمیتوان نتایج را از ابتدا به دقت بر شمرد، گفته اند آنچه در مورد آینده میتوان با دقت گفت، عدم پیشبینی درست آن است. اما بر اساس شواهد،  تجربیات و دانش های موجود و نسبت به گذشته تمرین های نظامی آذربایجان و خریدهای نظامی های دو کشور؛ از دید نگارنده، پیش بینی میشود جنگی میان مدت و سپس یک نبرد تعیین کننده راهبرد آغازین جمهوری آذربایجان بوده باشد، گرچه ممکن است هیچ وقت چنین رخدادی به حقیقت نپیوندد. ولیکن، این یک الزام برای داشتن یک تفسیر راهبردی منطقی درآغاز جنگ است، گرچه یک گرند استراتژی(راهبرد فراگیر) محسوب نمیشود.  هر راهبردی برای ورود به هر درگیری نیازمند راهبردی برای ادامه خروج از آن نیز خواهد بود. راهبردهایی که در ادامه اتخاذ میشود آنهایی هستند که در جبهه های نبرد آموخته میشوند، و جملگی خرده راهبردهایی هستند که ظهور کرده و دور از مسیر اصلی و هدف کلی نیستند. در موقعیت کنونی بدین دلیل که تشدیدگر این نبرد در این مقطع جمهوری آذربایجان است، این کشور ابتکار عمل را در اختیار دارد و تدریجا ارمنستان خود را در برابر ابتکارهای آذربایجان واکنش گر میبینید،  آذربایجان تصمیم گیرنده اصلی در پایان دادن به نبرد یا تغییر شکل ماهیت جنگ خواهد بود.
      نیازمندی به راهبردی برای خروج و پایان دادن به جنگ در ابتدا، بدلایل پیشگری از ورود به جنگ دایمی، فرسایشی و یا بیرون کشیدن از درگیری در زمان مناسب طرح میشود، سپس در ادامه بر اساس موفقیت ها یا شکست هایی که کسب میشود تحت اثرات جبهه ها و افکار عمومی تغییر خواهد کرد. بنابراین بزرگترین رکن اصلی جبهه دو طرف نه روی زمین بلکه در رسانه ها و پروپگاندای جهانی آنان است. این موفقیت ها در پروپگاندای طرفین است که جنگ را به پیش خواهد برد و حتی سطح بروز خشونت ها و یا اقدام علیه اشغال سرزمینی و حتی میزان زیر آتش گرفتن پایتخت های یکدیگر تنظیم خواهد کرد.
       
      پیشبینی نسبت به رویه های آینده درگیری در قره باغ:
       
      آذربایجان در جبهه جنوبی پیشروی خوبی صورت داده است اما نکات زیر حائز اهمیت است؛
      -          همانطور که عرض شد، برای آذربایجان در مناطقی که پشتیبانی جمعیتی ندارد امکان پیشروی موفق بسختی ممکن است و در صورت پیشروی امکان حفظ و بهره برداری از پیشروی پیچیده تر خواهد بود. بنابراین انتخاب پیشروی از جنوب از این جهت منطقی است که ؛
      o        ممکن است بخواهد خود را با حمله سریع به نخجوان برساند، به دو دلیل 1- تکمیل اتصال سرزمینی 2-جلوگیری از ورود ارمنستان به نخجوان در برابر یک سناریوی پاسخ احتمالی به تهاجمات در غره باق.
      o        این نکته حائز اهمیت است که در شمال ایران آذریها و ترک ها درصد تجمعی بیشتری نسبت به آذریهایی منطقه غره باق وجود دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که ارتش آذربایجان و ترکیه از طریق منطقه نخجوان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در منطقه به یکدیگر دست بدهند.(پشتیبانی هوایی ترک، پیاده نظام هایی شامل نیرومخصوص ترک در لباس تروریست های پانترک و نوعثمانی، و ارتش آذربایجان از شرق)
      o        امکان تهاجم سریع در مناطق کوهستانی بسادگی میسر نیست و تنها با سرعت بالا از طریق عبور از مسیر رودخانه ارس ممکن است،با توجه به این امر، روستاهای مرزی ایران مانند عاشقلو، اوزان، کرانلو و ... در معرض تهدید تهاجم آذریها و احتمال پاسخ ارمنی ها در آن مناطق هستند
      o        در صورت وقوع شورش های ساختگی و بحران کمبود منابع و تظاهرات، شرایط برای نفوذ نیروهای اطلاعاتی امنیتی هر سه کشور ترکیه، آذربایجان و ارمنستان جهت بهره برداری از آشوب ممکن است. و در ادامه پاسخ ایران در سرکوب تظاهرات و یا شورش، عواقبی نظیر نفوذ و دخالت بیگانه در حتی کوتاه هم خواهد داشت.
      o        آنچه فضای بحران برای ورود به نبردهای چریکی و شورشهای اجتماعی تقویت میکند، آن است که دو کشور بزودی بسیاری از تسلیحات زرهی خود را از دست میدهند، سازمان نیروهای مسلح این کشورها اقدام به جذب نیروی مردمی خواهد کرد. این امر سبب میشود تا ارتش های منظم تبدیل به ارتش های پراکنده با ابعاد بالای استفاده از نیروی شبه نظامی شوند و به تجهیزات شبه نظامیان نظیر وانت های مسلح، موشک های دوشپرتاب و ضد تانک قابل حمل توسط نفر روی بیاورند.
      o        وضعیت جنگ با استفاده از شبه نظامیان، سبب میشود تا حجم انبوهی از تجهیزات انفرادی جنگی وارد مناطق شمالی کشورمان شود.
      o        جنگ با استفاده از شبه نظامیان نیز به تلاش های وسیعی از عملیات روانی و پروپگاندای سیاسی نیازمند است.
      o        در میان مدت ممکن است جمیع موارد فوق ایران را وادار به ورود به  یک جنگ هیبریدی با محوریت ترکیه و آذربایجان کند.
       
      اقدامات پیشنهادی در بخش تاکتیکی و سیاستگذاری برای ایران:
       
      در بخش تاکتیکی: اجرای مانور ترکیبی.
      -          اقدام به اجرای سریع مانور ضد چریکی و ضد شورشی در مناطق مرزی کشور به سبک زیر؛
      o        تمرین استقرار و حرکت به سمت پاکتی از 5 تا 10 روستای مرزی در یک مسیر، به شکلی که  چند  تیم متحرک، به روستاهای در مناطق مرزی در بخش بندی های جغرافیایی مشخص وارد میشوند، و استقرار تیم های ثابت را امکان سنجی و مدیریت میکنند؛
      1-      تیم های متحرک در دو بخش ابتدا بدون ظاهر نظامی به سپس به قصد تمرین تامین نظامی و سپس بصورت کاملا نظامی به قصد فراهم آوری امکان استقرار تیم های ثابت با تجهیزات وارد مناطق روستایی میشوند، با جمعیت پل ارتباطی ایجاد میکنند، و به ترتیب متوالی پس از استقرار تیم های ثابت به قصد روستای بعدی خارج میشوند.
      2-      سپس تیم های ثابت با استقرار تجهیزات بیمارستانی، امدادی، هلال احمر و کمک به مناطق روستایی وارد میشوند، در مدت زمان مشخص فعالیت های ارتباطات انسانی و اجتماعی  را تمرین کرده و منتظر ورود دوم تیم های متحرک در تاریخ مقرر میشوند.
      3-      سپس تیم های متحرک دیگری به ترتیبی موازی به قصد کمک به جمع آوری تجهیزات ثابت وارد میشوند. و در پایان مانور اسکرت را تا فاصله ایمن را تمرین میکنند.
       
      دلایل اجرای مانور تاکتیکی فوق؛
      -          جدایی طلبها، شبه نظامیان، چریک ها و ارتش های دارای ابعاد هیبریدی که قادرند از طریق اجرای عملیات روانی، پروپگاندای سیاسی و پشتیبانی مالی در کنار ارتش های منظم خود اجرای طرح عملیاتی ترکیبی کنند، ابتدا با نفوذ، سپس ایجاد پل های ارتباطی و پس از آن شروع در نا امن کردن محیط های روستایی، اقدام به ایجاد معضلات  روانی کرده، و در ادامه از ساکنان عدم همکاری با دولت مرکزی را طلب خواهند، ابتدا با تحریک و سپس با تهدید. در فضای ناامنی مردم روستایی از همکاری اطلاعاتی و امنیتی با دولت های مرکزی پرهیز میکنند و حتی ممکن است جذب این گروه ها شوند، مگر در شرایطی که احساس کنند فضای ایمن و قدرت غالبی توسط دولت مرکزی قادر به حمایت از آنان یا نابود سازی تحرکات ضد دولتی ست.
      -          از طرفی دیگر در صورت بروز خشونت، و نفوذ بیگانه در مناطق مرزی ای که امروز نسبتا امن هستند، نیروی آموزش ندیده یا نیرویی که منطقه عملیاتی خود را تجربه نکرده باشد، بسختی میتواند با مردم ارتباط برقرار کرده و قادر نخواهد بود اقدامی که در شرایط عادی تمرین نشده است را در شرایط حاد بحران به اجرا بگذارد.
      -       آن بخش از  جریانهای فکری که در مناطق روستایی مرزی و در معرض تهدیدات مختلف امنیتی هستند، در صورتی که با هسته های خفته عملیاتی چریک های دشمن سمپاتی و هماهنگی برای روز شورش داشته باشند(آنچه در شهرهای عراق مانند رمادی، موصل و تکریت اتفاق افتاد) بسرعت دچار خطا، واکنش و یا تغییر نقشه خواهند شد، و در نتیجه اجرای این مانور این اقدامات قابل ردیابی خواهند بود.
      -          بنیاد عملیات هیبریدی مرزی ضد کشور، از طریق کشتار و تروربه نام حکومت (مانند اقدام چریک های فدایی خلق در کردستان علیه پادگان های ارتش) و سپس ایجاد هسته های مقاومت علیه دولتها انجام میگیرد، جذب نیرو تنها در صورت خلاء قدرت و واکنش نابهنگام دولت مرکزی ممکن است، و از طرفی در صورت اقدام تند، سلطه آمیز و نابخردانه نیروهای نظامی دولتی، اوضاع از کنترل خارج و یا تشدید میشود.(مانند اقدامات دیر هنگام بشار اسد در شمال و غرب سوریه)
      -           ولیکن این اقدام تند و سلطه آمیز برای هسته های نفوذی تا حدودی لازم و رعب آور است و محاسبات شانس، بخصوص بهره برداری از نفوذ های پیشین یا پل ارتباطی برقرار شده قبلی آنها را پایین می آورد، بنابراین حضور پیشدستانه و ایمن سازی جهت ایجاد قوت قلب برای ساکنان و دادن اطمینان برای اجرای مجدد وسریع چنین پاسداری مرزی، سبقه ای برای تحکیم قدرت حاکمیت کشور در مناطق مرزی ایجاد خواهد و فرصت بهره برداری از متجاوزان به اقتدار کشور را خواهد گرفت.
       
       
      در بخش راهبردی؛
      اگر مناقشه امروز آذربایجان – ارمنستان را به ابعاد نظامی و روانی تقسیم کنیم، باید گفت این رابطه 20-80 خواهد بود. اقدامات نظامی که به شکست منجر شوند عواقب وخیم سیاسی بسیاری خواهند داشت با این وجود آنچه روی زمین رخ میدهد سهم 20 درصدی از واقعیت های آینده خواهد شد، و داشتن یک فیلم 5 دقیقه از حضور در مناطق تحت سیطره رقیب در افکار عمومی اثری به مراتب بیشتر از خود نشان خواهد داد.
      دولت پاشینیان با استفاده از اعتراضات گسترده و اجرای شورش خیابانی به قدرت رسیده است و شکست در صحنه نظامی برای وی شکست در صحنه سیاست و افکار عمومی نیز خواهد بود، آنچه وی روی زمین و در مانور نظامی در برابر باکو انجام میدهد در عمل در حکم اجرای مانور سیاسی برای بقای وی  نیز هست، از طرفی باکو نیز تفاوت چندانی ندارد، اگر دولت تک حزب و شبه پادشاهی علی اف نتواند در جبهه ها پیشروی مناسبی داشته باشد، در صحنه افکار عمومی نیز شکست و بی تفاوتی مردم نسبت به دولت مرکزی را تجربه خواهد کرد. اگر بخواهیم ملاک های اقتصادی و راهبردی فتح سرزمینی در قره باغ را در نظر بگیریم، آنچه پس از این جنگ به هر نحوی باقی بماند برتری خاصی از این دو منظر ایجاد نخواهد کرد. بنابراین جنگ در قره باق امری کاملا سیاسی و برای کسب افتخارات سیاسی انجام میشود تا مبنایی نظامی و یا اقتصادی داشته باشد.
       
      در حین و پس از این جنگ:
       
      ارمنستان:
      -          پاشینیان به شکل فزاینده ای خود را پلیس ضد تروریسم، و ضد شورش و بنیاد گرایی اسلامی در منطقه قفقاز معرفی خواهد کرد.
      -          وی خواهد توانست از کشورهای ثروتمند مسیحی و از طریق کلیساهای بسیار، سرمایه لازم در حد لازم برای ادامه جنگ را فراهم کند. و شاید این جنگ راهی برای ورود تفکرات اوانجلیستی به ارمنستان باز کند.
      -          دولت ایروان در محاصره ترکیه و آذربایجان است و بشدت احساس ناامنی خواهد کرد، بنابراین به دنبال ایران و روسیه خواهد دوید، نیروی هوایی، موشکی و پدافندی خود را بشدت تقویت خواهد کرد.
      -          هر دو کشور تسلیحات بسیار زیادی در بخش زمینی از دست داده اند و خواهند داد، تمایل برای جبران تجهیزات زرهی و تقاضا برای تجهیزات دورایستا و موشکی به شکل فزاینده ای بازار تسلیحاتی بزرگی در منطقه قفقاز ایجاد خواهد شد. هر دو کشور به سمت بومی سازی تسلیحات و تبدیل شدن به قدرت های موشکی پیش خواهند رفت، و این امر مزیت موشکی ایران را تحت تاثیر شدید قرار خواهد داد.
      -          ایروان مزیت های ذاتی بزرگی از نظر اقتصادی ندارد، و اگر امنیت خود را از دست رفته ببیند بشدت با آسیب های اجتماعی فراوان روبرو خواهد شد بنابراین دولت پاشینیان هرکاری برای جلوگیری از این وضعیت خواهد کرد، منجمله اجاره دادن پایگاه های نظامی به آمریکا و ناتو، و قرارگیری بجای ترکیه امروز. چنین اقدامی سبب خواهد شد تا هم امنیت لازم را بدست آورد و هم به مکانی امن برای سرمایه گذاری خارجی بدل شود. چه بسا امروز آمریکا به دنبال تنبیه ترکیه و خروج از اینجرلیک و پیمان اجاره تسلیحات اتمی ست، و ممکن است به سمت ایروان روی بیاورد. ایروانی که دولت پاشینیان با تکیه بر شعارهای ضد روسی در آن به قدرت رسیده است.
      -          این امر برای روسیه بسیار آسیب زا خواهد بود بخصوص با توجه به مشکلات با گرجستان، بنابراین روسیه اجازه نخواهد داد و این اجازه ندادن به معنای گسترش وسیع ارتباطات با ارمنستان و حضور پیوسته در آن است. از طرفی برای ایران هم معضلات فراوانی ایجاد خواهد کرد بخصوص اینکه اسراییل در آذربایجان نفوذ گسترده ای پیدا کرده و اگر ارمنستان نیز به سمت آمریکا متمایل شود، محوز ضد ایرانی اسراییل و آمریکا میدان صلح، جنگ و کلیه تحولات منطقه قفقاز تا سالهای بسیار خواهند بود.
       
      آذربایجان:
      -          آذربایجان از توان کشورهای اسلامی نظیر پاکستان، تروریست های اسلامگرا در سراسر دنیا استفاده خواهد کرد، بنابراین به تجربه ترکیه در اداره و مجتمع کردن این چریک ها نیازمند است، تا جایی که ممکن است ادامه جنگ را مستقیما ترکیه اداره کند.
      -          این کشور تا پایان جنگ حجم بالایی تسلیحات مصرف خواهد کرد، و پس از جنگ وارد یک تقابل سرد تسلیحاتی با ارمنستان خواهد شد. اگر ارمنستان قدرت هوایی خود را تقویت کند، آذربایجان در برابر قادر به چنین کاری نخواهد بود.
      -          آذربایجان هم اکنون نیروی هوایی ضعیف و قدیمی دارد که  نمیتواند آنچنان قدرت تهاجمی و عملیاتی کافیاز خود نشان دهد.  بعید است روسها بخواهند آذری ها را در سطح راهبردی مانند نیروی هوایی در برابر ارمنی ها تقویت کنند، آنها قبلا به ارمنستان جنگنده های گرانقیمت و راهبردی سوخوی 30 فروخته اند و ارمنستان را مشتری خود کرده اند، کشورهای غربی نیز بعید به نظر میرسد که بخواهند به آذربایجان در برابر یک دولت مسیحی دیگر اسلحه بفروشند، با این وجود جنگنده های غربی نیز بسیار گرانقیمت تر از گونه های روسی هستند و بعید آذری ها از عهده تهیه آنها بر بیایند.
      -          با توجه به دو مورد فوق به نظر میرسد که آذریها به دنبال تهیه تسلیحات موشکی زمین به زمین کوتاه و میانبرد به شکل وسیع و در قالب راه اندازی خط تولید بروند. آنها از ترکیه موشکهای کروز و بالستیک خریداری خواهند کرد.
      ایران:
      -          سیاست ایران هر چه باشد، در معرض اقدامات پیچیده دو کشور برای ورود به درگیری یا حمایت از یک طرف خواهد بود، هم برای ارمنستان بسیار مفید است که ایران را جلب کند وهم برای آذربایجان، ایران دچار وضعیتی انتخابی میشود، با اینکه این انتخاب حتی در اندیشه بسیار دشوار، ایران باید از آن اجتناب کند.
      -          نخبگان سیاسی آذربایجان و ترکیه به صراحت از چشم داشت خود به خاک ایران سخن میگویند، اما از نظر اقدام در حال حاضر در جایگاهی نیستند که بتوانند کاری از پیش ببرند مگر در صورت ضعف شدید سیاسی و خلاء قدرت در ایران. به همین دلیل ایران هم به جلوگیری از شکل گیری یک اتحاد ضد ایرانی با محوریت "ارتش تورک" که در صورت موفقیت آذربایجان میرود به یک ایدولوژی نظامی سیاسی غالب تبدیل شود، باید بسرعت اقدام کند.
      -          ایران و ارمنستان میتوانند برای شکل گیری یک نیروی نظامی محدود جهت عملیات ضد تروریسم در مناطق مرزی مشارکت کنند.
       
      ویراست نشده است، اگر ایرادی دیدید تذکر بدین تا اصلاح کنم:
      نسخه فارسی تهیه شده برای میلیتاری  http://www.military.ir/
      نسخه انگلیسی :https://msai.ir/
       
       
       
    • توسط karkas
      با سلام


      طی چند هفته اخیر شاهد تصاویر نیروی هوایی المان و فرانسه بودید که تصمیم به ادامه تصاویر گرفتم . در این تاپیک هم تصاویر تمام جنگنده های ترکیه و اساسا نیروی هوایی ترکیه هست . نیروی هوایی ترکیه نیروی بسیار قدرتمندیه و می شه گفت نیروی هوایی کشور های منطقه رو می زاره تو جیب . البته اطلاعاتی از مقاله اقا سعید در مورد استعداد های هوایی ترکیه رو گذاشتم . نيروي هوايي ترکیه شامل 60 هزار سرباز و حدودا 600 جنگنده كه عبارتند از 240 فروند F-16C/D و 175 فروند F-4E و 44 فروند RF-4E و حدود 140 فروند F-5A/B كه همگي مدرنيزه شده و در شرايط كاملا عملياتي قرار دارند.
























      موفق باشید .
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.