FLANKER

تحلیل و پیگیری تحولات قفقاز ( آذربایجان- ارمنستان -گرجستان )

Recommended Posts

سفر پر سر و صدا و نمایش تبلیغاتی وسیع ترکیه در شمال ایران و آذربایجان و خصوصا شهر شوشا یک نکته مهم داشت و اون هم کلید کردن! اردوغان روی موضوع کریدور زنگزور بود. یعنی شاید مهمترین هدفی که اردوغان به طور مستقیم وارد دریگری بین ارمنستان و اذربایجان شد و آرزوی اتصال سرزمین های ترک(!) به یکدیگر. در این سفر از افتتاح کنسولگری در شوشا؛ انتخابش به عنوان پایتخت جهان ترک و همچنین گمانه زنی هایی از احداث یک پایگاه نظامی در خاک آذربایجان خبر داده شده که البته همین حالا هم با افتتاح صنایع نظامی ترک و مستشاری ترکیه به اندازه کافی حضور نظامی پیدا کرده در آذربایجان.

 

نقل قول

اردوغان در مورد گذرگاه زنگزور گفت: «با اجرای این پروژه، کریدور مشترک جدیدی از شرق تا غرب افتتاح خواهد شد. این بسیار مهم است. از یک پلتفرم 6 ‌جانبه شامل ترکیه، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ایران صحبت کردیم. ما می‌خواهیم با این همکاری 6 جانبه، منطقه را به دیار صلح و آرامش تبدیل کنیم. ما (اردوغان و علی‌اف) آماده فداکاری در این پلتفرم چند جانبه هستیم. آقای پوتین نیز همین طور».

اردوغان با بیان این سخن، به زعم خود، توپ را در زمین ارمنستان، گرجستان و ایران انداخته و عملاً، همچنان که پیش‌تر هم ابراز تمایل کرده بود، نه از یک گروه 6 جانبه بلکه از مجموعه‌ای سخن می‌گوید که شامل دو گروه سه کشوری است. گروه نخست شامل ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه. گروه دوم نیز شامل ایران، ارمنستان و گرجستان.

 

همانطور که در خبر به درستی تحلیل شده جمله قرمز نشان شده اردوغان دقیقا به این معناست که ایران باید منافع خودش را کنار بزاره تا ترکیه صاحب سهم بشه به عنوان یک مهمان ناخوانده و در این یارکشی بر خلاف تحلیل فوق گرجستان هم تحت نفوذ ترکیه هست و منافع خودش را راحت قربانی خواهد کرد و ارمنستان و ایران باقی خواهند ماند در برابر زیاده خواهی اردوغان که ارمنستان هم تحت فشار روس ها و توافقی که امضا کرده نهایتا تن خواهد داد به شروط اردوغان. ما باید فکری اساسی کنیم و فراموش نکنیم اردوغان فکر میکنه به خوبی میتونه از جبهه پان ترکهایی که سالهای اخیر  در غفلت دولت ایران در آذربایجان تشکیل داده با نهادهای به اصطلاح مدنی (به اسم آزادی ان جی اوها که یک عده تازه به دوران رسیده تقدس بخشیدند بهشون ) و همچنین جهل و نادانی و حماقت برخی سیاسسیون و نمایندگان مجلس و بعضا مسئولان محلی به عنوان ابزار فشار به ایران استفاده کنه تا منافع ایران را قربانی منافع کشور ترکیه کنه. (واضح هست که آذربایجان تنها ابزاری است برای منافع ترکیه مثل لیبی و دولتش که پیمان تقدیم منابع آبی کشور خودش را به ترکیه در برابر حمایت نظامی امضا کرد و یا تروریستهای سوری که مزدور غصب زمین های شمال سوریه برای اردوغان و کشورگشایی هاش هستند و مزدوران کرد که برای عبور و دریافت چند بشکه نفت از خاک ترکیه و منابع کشور عراق هرگونه چاکری در خاک عراق و اقلیم برای اردوغان میکنند و ... )

 

همیشه ولی راه هایی وجود داره در شرایط سخت. اگر مجبور باشیم حتی چهار بازی پشت سرهم را ببریم! :)

 

پ ن: شاید برخی بگند که قیاس صحیحی نیست ولی من معتقدم بهش حالا کم و زیادش بماند در تاثیر. همانطور که برای اعطای بخشی از خاک ایران به ترکیه که شد نقطه دست اندازی ترکیه به نخجوان و بنابراین میلش به زیاده خواهی های بیشتر در زمان معاصر، همانطور که برای از دست دادن بحرین و به جای بیخ گوش امارات و سعودی سایه انداختن برشون حالا باید گنده گویی هاشون را در مورد جزایر خودمون تحمل کنیم، یا بخشیدن قسمتی از خاک به افغانستان و حالا درشت شنیدن در رابطه با منابع آبی و چه و چه لعنت و خسارات فعلی را شاهد هست؛ به نظرم هرگونه بخشیدن یا گذشت از حق و سهم و دارایی و توان دیگه ای هم در این کشور توسط هر دولت و زمامداری ( اون ها هم که بخشیدن همون موقع ها بهانه های ریز و درشت خودشون را داشتند، تهدید و ترس و گشنگی و قحطی و جنگ و فشار مردم و  ...) لعنت و خسارات آیندگان را در پی خواهد داشت. حالا میخواد دانش موشکی و هسته ای باشه یا لیزر و پلاسما و کوانتوم! که حتی تعلل در هرکدوم (توقف که بماند) اصلا معلوم نیست در آینده کشور را از چه چیزهایی فراتر از خود این دانش ها و محصولاتشون محروم میکنه حتی شاید زنجیروار قسمتی از خاک کشور را دوباره.

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , alala گفت:

 

ویرایش شده در توسط GAHERRRR
اشتباه در محل ارسال

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب بحث گردن کشی های آذربایجان داره هر روز ابعد تازه ای پیدا میکنه. (البته مشخصا به تحریک اردوغان و به دلیل ابتدایی باز کردن زوری کریدور به نخجوان از ارمنستان برای ارتباط ترکیه با دریای خزر و کریدور انرژی و ترانزیتی و برخی اهداف دیگه از جمله قدرتنمایی و فشار بر ایران و ایجاد برگ برنده در بازی عراق و سوریه و ...)

 

بعد از مزاحمت های متعدد برای کامیون های ایرانی و حالا باجگیری و توقف و بازرسی و اخلال در ترددشون حالا کار به جایی رسیده که نماینده اذرباجانی در مجلسشون در تهدیدی آشکار (لابد غره شده از چند رزمایش اخیر به طور مشترک با ترکیه) ایران را مورد اشاره قرار داده که یا باید از ما اجازه بگیری برای تردد کامیون هات یا استان های شمال غربت به فرمان ما! آماده هستند تا پاسخت را بدند.

چند روز پیش هم روزنامه ترکیه ای ینی شفق به عنوان بوقچی اردوغان به نقل از یکی از نمیانده هاشون تیتر کرده بود که ایران از نقشه محو خواهد شد!

 

حالا هم که بعد بحث اردوغان مبنی بر ضرورت بازگشت مرزهای تاریخی سر جای خود (بخوانید رسمیت دادن به اشغال خاک سوریه و عراق و قبرس و حتی فراتر از اون تا جایی که سنبش اجازه بده ) حسابی مزدورانشون به تبیعت از خبرسازی ها بحث جنگ آذربایجان(!) و ترکیه را دارند داغ میکنند و تا همین حالاش هم تا قزوین هم پیشروی کردند. :) و جالب تر اینکه همزمان شبکه سعودی اینترنشنال در حال راه اندازی آذرباجان - اینترنشنال در زیر مجموعه فارسیش هست. گویا در موعد قبل و برخی تحرکات شماری در چند شهر فکر کرده دم تکوندادن برای اردوغان موجب تجزیه ایران خواهد شد.

 

حتما نباید نفوذ صهیونیستها در اذربایجان و صحبتهای مدامشون مبنی بر ایجاد ائتلاف منطقه ای به عنوان تنها راه شکست دادن ایران (به نیست صهیونیستها و با ابزار کشورها نادان و دیکتاتورهاشون) را فراموش کرد. با برخی از این دیکتاتورهای کوچولو باید به زبان مقتدر ولی باهوش صحبت کرد. با برخی برادرای بزرگترشون هم به نحوی دیگه.

 

پ ن: چند جا در مجازی صحبت از ارسال یگان های بیشتر نظامی به شمال غرب توسط ایران بود همزمان با تحرکات اذربایجان و برگزاری رزمایش های پی در پی با ترکیه در خاک اذربایجان و مناطق تازه ازاد شده و خاک ترکیه.

باید یک برنامه مدون و تدریجی داشت برای اذربایجان. از طرفی ارمنستان هم یکی به میخ میزنه و یکی به نعل و بدش نمیاد پای ایران را به معرکه باز کنه ( برای همین مسیر جایگزین را به بهانه های مختلف احداث نمیکنه در خاک خودش) و حتما باید پلن بی هم داشت حتی به طور سخت. مثلا اگر کریدوری طبق خواسته اردوغان هم شکل گرفت چنان کریدوری بشه که پشه هم سعی کنه ازش رد نشه فرضا. یا راه های مختلف دیگه داخلی و خارجی. اردوغان هم فعلا در شرایط سخت ایران دست بالا را داره. باید کمی سامان داد شرایط را و به فکر کم کم مهار زدن به او هم بود.

 

 

نقل قول

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهی از نظامیان ترکیه برای شرکت در رزمایش نظامی «برادری 2021» وارد منطقه نخجوان شدند. هدف از برگزاری این رزمایش افزایش میزان آمادگی نیروهای مسلح دو کشور عنوان شده است.  در مراسم افتتاح این مانور، سرود ملی ترکیه و جمهوری آذربایجان با تبادل پرچم پخش شد. پس از پایان مراسم، نظامیان و خودروهای زرهی مورد استفاده در این رزمایش عازم نخجوان شدند

 

حالا نه به عنوان حمله به ایران ولی یادمون نره سری پیش رزمایشهای ترکیه در اذربایجان پوششی بود برای ورود تجهیزات و نیرو و اماده سازی حمله به مناطق درگیری. حالا رزمایش های پی در پی در شوشا و نخجوان و اذربایجان درسته یک حالت بیشتر تهدید و قلدری داره ولی ممکنه پیش درامد اماده سازی برای یک سری حمله دیگه باشه به مرزها. خصوصا از اردوغان با این لفاظی ها و بلندپروازیهاش هیچ بعید نیست فکر کرده باشه که هیچ چیزی دیگه جلودارش نیست و پس میتونه مرزها را با تصرف مناطقی از ارمنستان تغییر بده با زور تا لااقل بعدا برگ چانه زنی داشته باشه که یا کریدور را بدید یا تخلیه نمیکنم مناطق اشغالی را. (البته با جلو انداختن اذربایجان)

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 6
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , alala گفت:

خب بحث گردن کشی های آذربایجان داره هر روز ابعد تازه ای پیدا میکنه. (البته مشخصا به تحریک اردوغان و به دلیل ابتدایی باز کردن زوری کریدور به نخجوان از ارمنستان برای ارتباط ترکیه با دریای خزر و کریدور انرژی و ترانزیتی و برخی اهداف دیگه از جمله قدرتنمایی و فشار بر ایران و ایجاد برگ برنده در بازی عراق و سوریه و ...)

 

یه ضرب المثل هست که میگه : اگر جلوی ؟وزو ؟رینی ، فکر می کند که ؟ون نداری

زمانی که آذربایجان و ترکیه افتادن به جون ارمنستان ما به جا تماشا و تخمه خوردن یکم دور اندیش بودیم الان برای ما ادا قلدرا رو در نمیاوردن

  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , ldmdff گفت:

یه ضرب المثل هست که میگه : اگر جلوی ؟وزو ؟رینی ، فکر می کند که ؟ون نداری

زمانی که آذربایجان و ترکیه افتادن به جون ارمنستان ما به جا تماشا و تخمه خوردن یکم دور اندیش بودیم الان برای ما ادا قلدرا رو در نمیاوردن

 

در این مورد بحث خیلی زیاد شده. موضع آذربایجان موضعی نبود که خلاف باشه ما علیهش آشکار و پنهان طرف ارمنی ها را بگیریم (خصوصا اینکه هنوز که هنوزه میبینیم مردم ارمنستان برای خودشون هیچ اهمیتی نداره و طرفدار شخص اول مقصر تحقیر کشورشون هستند و ورود به چنین جانبداری ای که خودشون ارزشی براش قائل نیستند جز پرداخت هزینه برای ما نبود.)  سرزمینی ازش اشغال شده بود و درخواستش آزادی اون بود هرچند ما اطلاع داشتیم شرایط برای ما راضی کننده نخواهد بود با دسترسی های یک رژیم دیکتاتور وابسته به صهیونیستها و بله قربان گوی اردوغان به مناطقی که وضعیت ژئوپلوتیکی منطقه را دستخوش تغییرات قرار میده.

 

تعلل ما  شاید قبلتر  بود. جایی که باید سعی میکردیم در نقش یک میانجی مشکل را به طور صلح آمیز حل میکردیم (هرچند قطعا ترکیه عامل اصلی به ثمر نرسیدن همون تلاش های حداقلی ما بود چون براش اشغال مناطق و بعدا ازادسازیشون توسط خودش نون و اب داشت) و نمیزاشتیم کار به جایی برسه که صهیونیستها و اردوغان در نقشه ای (جدا از هم) نهایتا ترکیه را منجی اون هم نظامی این ازادسازی قرار بدند. به هر حال فشارهای چند جانبه به ما در عرصه های دیگه شاید باعث شد ما از بسیاری نقاط دیگه غفلت کنیم از جمله وقایع ترکیه و آذربایجان.

 

خلاصه الان اردوغان ( با برنامه های سیاسی و فرهنگی ضدانقلاب خائن که هدف براش وسیله را توجیه میکنه ولو به قیمت تجزیه ایران و خدمت به دشمن و دستگاه های اطلاعاتی خارجی که در این مورد هم افزایی داشتند  چنان نتایجش حالا بیشتر در فضای مجازی شاید نمود پیدا کرده که نماینده مجلس آذربایجان با مردم خودمون خودمون را تهدید میکنه ) الان دست بالا را فکر میکنه داره و بنابراین میتونه تغییرات مدنظرش را با زور و بیرقدار تحمیل کنه حتی به ایران. باید به فکر وضعیت فعلی بود و با برنامه های چند بعدی اولا سیگنالهای مشخص عملی ارسال کرد و ثانیا تدارک برنامه های عملی را دید برای اتفاقاتی که ممکن هست در آینده رخ بده و این بار غفلت نکرد.

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 2
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
24 minutes قبل , alala گفت:

خلاصه الان اردوغان ( با برنامه های سیاسی و فرهنگی ضدانقلاب خائن که هدف براش وسیله را توجیه میکنه ولو به قیمت تجزیه ایران و خدمت به دشمن و دستگاه های اطلاعاتی خارجی که در این مورد هم افزایی داشتند  چنان نتایجش حالا بیشتر در فضای مجازی شاید نمود پیدا کرده که نماینده مجلس آذربایجان با مردم خودمون خودمون را تهدید میکنه ) الان دست بالا را فکر میکنه داره و بنابراین میتونه تغییرات مدنظرش را با زور و بیرقدار تحمیل کنه حتی به ایران. باید به فکر وضعیت فعلی بود و با برنامه های چند بعدی اولا سیگنالهای مشخص عملی ارسال کرد و ثانیا تدارک برنامه های عملی را دید برای اتفاقاتی که ممکن هست در آینده رخ بده و این بار غفلت نکرد.

 

 

یک نیروی هوایی قوی میتونه خیلی کمک بکنه 

اسیای مرکزی الان دست ترکیه روسیه و چین هست 

مطمئنا کشورهای اروپایی و امریکا دوست دارند وارد این منطقه بشن ایران هم میتونه کلید ورود انها به منطقه باشه 

بعضی وقتا باید تصمیم های سخت گرفت تو دین تقیه داریم چرا تو سیاست خارجی نداشته باشیم 

تا ایران توپ نداشت در برابر سپاه عثمانی شکست خود اما ورد توپ توازن قوا اورد

باید  نیروی هوایی تقویت بشه

 

ویرایش شده در توسط majid363
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده خودم اهل تبریزم و به واسطه کوهنوردی و طبیعت گردی که انجام میدم، منطقه ارس رو از هر دو طرف از نزدیک دیدم و خوب میشناسم . سال 97 هم به قره باغ تحت کنترل ارمنستان ( شوشی و فوضولی و سواحل شمالی ارس ) سفر کردم . در این طرف رود ارس هم زیاد گشتم و به واقع وجب به وجبش رو میشناسم . با توجه جغرافیای به شدت کوهستانی منطقه نیروی هوایی به سادگی از طرف دشمن ( آذربایجان ) آچمز میشه . اگر واقعا قصد بر پیچوندن گوش علی اف باشه، نیروهای ارمنی با اندکی حمایت نظامی از طرف ایران ( یعنی با هدف قرار دادن چند مرکز پدافندی موشکی مستقر در منطقه دشمن و همینطور هدف قرار داد دو یا سه جاده اصل تدارکاتی از باکو به منطقه قره باغ بوسیله راکت و موشک ) به راحتی پدر آذری ها رو در میارن . نیازی به دخالت جدی و گسترده از طرف ایران در این جگ نیست . البته باید با ارمنی ها هماهنگ بشه تا همزمان با اقدامات ایران، عملیات های خودشون رو آغاز کنن. 

 

در مورد نخجوان هم اگر قرار بر اقدام نظامی از طرف ایران باشه، فقط کافیه مرز 3 کیلومتری نخجوان و ترکیه قطع بشه . اینطوری خود نخجوان ظرف مدت نهایتا 1 ماه از داخل از هم میپاشه .

البته مهمترین مسئله اینه که باید به شدت !! مواظب شیطنت های دشمن در مناطق آذری نشین از جمله همین تبریز بود که دست به اغتشاش و غیره نزنن . داستان گردنهای کلفتی های اراذل باکو و آنکارا مثل یه دندون کرم خوردست . هرچه زودتر باید اینها رو سر جای خودشون نشوند وگرنه روز به روز بر شرارت ها و مزاحمت هاشون افزوده خواهد شد ...

فقط در نظر بگیرید که بعد از اعلام رسمی ارتش توران ( ناتوی کشورهای ترک )، اردوغان و علی اف چه دوری بر می دارن و چه غلطها که نخواهند کرد. 

 

بنده به عنوان یه آذری وطن پرست اینجا اعلام میکنم که به شدت منتقد اهمال کاری و بی توجی مقامات نظامی و سیاسی کشور به خطر پانترکیسم تهاجمی باکو و ترکیه هستم و اثرش رو در جامعه آذری های این به روشنی میبینم .چه بسا تهدید علی اف آل سعود هم خطرناکتر هست هرچه زودتر باید این جلوی این فتنه گرفته بشه چون هدف نهایی اونها تجزیه شمال غرب ایرانه و به محض قدرت گرفتن، به کمتر از اون هرگز راضی نخواهند شد ...

  • Like 5
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , alala گفت:

 

در این مورد بحث خیلی زیاد شده. موضع آذربایجان موضعی نبود که خلاف باشه ما علیهش آشکار و پنهان طرف ارمنی ها را بگیریم (خصوصا اینکه هنوز که هنوزه میبینیم مردم ارمنستان برای خودشون هیچ اهمیتی نداره و طرفدار شخص اول مقصر تحقیر کشورشون هستند و ورود به چنین جانبداری ای که خودشون ارزشی براش قائل نیستند جز پرداخت هزینه برای ما نبود.)  سرزمینی ازش اشغال شده بود و درخواستش آزادی اون بود هرچند ما اطلاع داشتیم شرایط برای ما راضی کننده نخواهد بود با دسترسی های یک رژیم دیکتاتور وابسته به صهیونیستها و بله قربان گوی اردوغان به مناطقی که وضعیت ژئوپلوتیکی منطقه را دستخوش تغییرات قرار میده.

همون زمان که موشکای آذربایجان خورد داخل خاک ایران، توپخانشونو میزدیم حساب کار دستشون میومد، یا اون موقع که وسط جنگشون پهپادشون 100 کیلومتر اومد داخل خاک ایران یا زمانی که پهپادشون اومد رو نطنز.
کوتاهی زیاده بقیه حرفا بهانست

  • Like 5
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, majid363 گفت:

 

یک نیروی هوایی قوی میتونه خیلی کمک بکنه 

اسیای مرکزی الان دست ترکیه روسیه و چین هست 

مطمئنا کشورهای اروپایی و امریکا دوست دارند وارد این منطقه بشن ایران هم میتونه کلید ورود انها به منطقه باشه 

بعضی وقتا باید تصمیم های سخت گرفت تو دین تقیه داریم چرا تو سیاست خارجی نداشته باشیم 

تا ایران توپ نداشت در برابر سپاه عثمانی شکست خود اما ورد توپ توازن قوا اورد

باید  نیروی هوایی تقویت بشه

 

 

بنده خودم اهل تبریزم و به واسطه کوهنوردی و طبیعت گردی که انجام میدم، منطقه ارس رو از هر دو طرف از نزدیک دیدم و خوب میشناسم . سال 97 هم به قره باغ تحت کنترل ارمنستان ( شوشی و فوضولی و سواحل شمالی ارس ) سفر کردم . در این طرف رود ارس هم زیاد گشتم و به واقع وجب به وجبش رو میشناسم . با توجه جغرافیای به شدت کوهستانی منطقه نیروی هوایی به سادگی از طرف دشمن ( آذربایجان ) آچمز میشه . اگر واقعا قصد بر پیچوندن گوش علی اف باشه، نیروهای ارمنی با اندکی حمایت نظامی از طرف ایران ( یعنی با هدف قرار دادن چند مرکز پدافندی موشکی مستقر در منطقه دشمن و همینطور هدف قرار داد دو یا سه جاده اصل تدارکاتی از باکو به منطقه قره باغ بوسیله راکت و موشک ) به راحتی پدر آذری ها رو در میارن . نیازی به دخالت جدی و گسترده از طرف ایران در این جگ نیست . البته باید با ارمنی ها هماهنگ بشه تا همزمان با اقدامات ایران، عملیات های خودشون رو آغاز کنن .

 

در مورد نخجوان هم اگر قرار بر اقدام نظامی از طرف ایران باشه، فقط کافیه مرز 3 کیلومتری نخجوان و ترکیه قطع بشه . اینطوری خود نخجوان ظرف مدت نهایتا 1 ماه از داخل از هم میپاشه .

 

البته مهمترین مسئله اینه که باید به شدت !! مواظب شیطنت های دشمن در مناطق آذری نشین از جمله همین تبریز بود که دست به اغتشاش و غیره نزنن . داستان گردنهای کلفتی های اراذل باکو و آنکارا مثل یه دندون کرم خوردست . هرچه زودتر باید اینها رو سر جای خودشون نشوند وگرنه روز به روز بر شرارت ها و مزاحمت هاشون افزوده خواهد شد .فقط در نظر بگیرید که بعد از اعلام رسمی ارتش توران ( ناتوی کشورهای ترک که دو سه ماه دیگه رسما اعلام وجود خواهد کرد ) اردوغان و علی اف چه دوری بر می دارن و چه غلطها که نخواهند کرد. 

 

بنده به عنوان یه آذری وطن پرست اینجا اعلام میکنم که به شدت منتقد اهمال کاری و بی توجی مقامات نظامی و سیاسی کشور به خطر پانترکیسم تهاجمی باکو و ترکیه هستم و اثرش رو در جامعه آذری های ایران به روشنی میبینم .چه بسا تهدید علی اف آل سعود هم خطرناکتر هست هرچه زودتر باید این جلوی این "فتنه" گرفته بشه چون هدف نهایی اونها تجزیه شمال غرب ایرانه و به محض قدرت گرفتن، به کمتر از اون هرگز راضی نخواهند شد ...

ویرایش شده در توسط 008
  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , 008 گفت:

بنده به عنوان یه آذری وطن پرست اینجا اعلام میکنم که به شدت منتقد اهمال کاری و بی توجی مقامات نظامی و سیاسی کشور به خطر پانترکیسم تهاجمی باکو و ترکیه هستم

دوست عزیز همه چیز جنگ نیست کار فرهنگی هم هست 

از جنایات ارتش عثمانی تو خوی و تبریز تو کدوم کتاب درسی چیزی هست؟

مردم از صدام از چنگیز حتی از اعراب ناراحتن چون به خاک ایران حمله کردن اما یک سری احمق طرف دار پان ترکیسم هستند چون ترک های عثمانی به شهراشون حمله کردم و اجدادشون را کشتن و تجاوز کزدن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

تو مغز این ها چی میگذره ؟؟؟

  • Like 3
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , ldmdff گفت:

همون زمان که موشکای آذربایجان خورد داخل خاک ایران، توپخانشونو میزدیم حساب کار دستشون میومد، یا اون موقع که وسط جنگشون پهپادشون 100 کیلومتر اومد داخل خاک ایران یا زمانی که پهپادشون اومد رو نطنز.
کوتاهی زیاده بقیه حرفا بهانست

برو قوی تن شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت حق ضعیف پایمالست اگر بجای شعار و نمایش عمل گرا بودیم و واقعا یک نیروی نظامی قوی داشتیم کار به اما و اگر نمیکشید متاسفانه تقاضا و توقعات عموم بیش از توان و قدرت واقعی ماست و این امر هم حاصل نمایشات و سخن رانی های رسانه ای نیروهای نظامی ما در برخی موارد و یش از حد بالقوه نشان دادن برخی از دستاورد های نظامی ماست مثلا همین شاهد ۱۲۹ چقدر تبلیغات و بزرگ نمایی در موردش هست در صورتی که نه رادار گریز نه سیستم های جنگ الکترونیک خاصی داره  نه سنسورهای خاصی فقط به درد اشرار و تروریست ها میخوره حالا اینو با پهباد بیر قدار ترکیه مقایسه کنید که میتونه بهترین پدافندها رو سر کوب کنه

ویرایش شده در توسط 00amir
  • Upvote 3
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این صدا و سیمای بی خاصیت باید فیلم بسازه از جنایات عثمانیها در حق مردم ایران و حتی ارمنستان جنایات اعراب در حق مردم ایران و حتی سایر نقاط جهان.کاری رو که باید انجام بده نمیده کار سیاسی صدا و سیما شده میزگرد و گفتگو با چنتا کارشناس معلوم الحال .برنامه های فرهنگی سیاسی الخصوص به شکل سریالهای مثل گاندو بسیار تاثیر گذار خواهد بود صدا و سیما متاسفانه هیچ کاری در تنویر افکار عمومی ایرانیها انجام نمیده کلا از مرحله پرته متاسفانه بیشتر برنامه هاش در تحمیق مردمه و مردم رو از خودش دور کرده بیشترش ناشی از تفکر مدیران با جمود فکری و افکار زنگ زده ست که اصلا تغییرات دنیای جدید رو درک نمی کنند

  • Like 1
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, powerman1 گفت:

photo_2021-09-22_15-52-18.jpg

 

اگر اطلاعات این عکس واقعی باشد ، قضیه خیلی جالب می شود. این همه تنوع قومی و ادعای نژاد واحد کردن جالب است و البته پاشنه آشیل بزرگ.

 

lمحدوده اقلیت تالش ها و ارامنه درسته . البته یه چمعیت کوچیکی از گرجی ها هم تو تاووز زندگی میکنن . این رو هم حساب کنید که باکو در حال جابجایی جمعیت اقلیت هاست تا اونها رو به نوعی بین آذری  ها حل کنه ...

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط worior
      بسمه تعالی
      مقدمه
      نگارنده متن ذیل از دیدگاه راهبردی به مسئله قره باغ و احتمالات و پیامد های مربوط به آینده منطقه نگاشته است. هر جنگی در هر منطقه از دنیا بدون حمایت و عزم ملی یا مردمی که در حال جنگ هستند محکوم به شکست خواهد بود. از این رو جنگ در قره باغ امری بسیار وابسته به مسائل جمعیتی و افکار عمومی ست و از برای آن انجام میشود.
       
      مسئله فتح سرزمینی
       
      جنگ های فتح سرزمینی به سبک دوره فئودالی مدتهاست منسوخ شده، سازمان ملل و جوامع بین المللی بسختی با تغییرات در مرزها از طریق حملات نظامی کنار می آیند. پذیرفتن تغییر مرزهای کشورها از طریق تهاجم نظامی امریست که میتواند عواقب متقابلی برای کشورهایی که آن تغییرات را میپذیرند داشته باشد، این عواقب از تروریسم گرفته تا رفتن این پذیرش به حافظه تاریخی جهانی وبدل شدن به عرفی که امکان رخداد مجدد برای همان کشور پذیرنده نیز بوجود می آورد. صرف نظر از اینکه حق و باطل تاریخی این منازعات مرزی چگونه باشد، برنده منازعه، بعد از پیروزی باید هزینه های بسیاری در عرصه روابط بین الملل برای جلب افکار عمومی، سیاستمداران کشورهای مختلف جهت پذیرش رسمی مرزهای جدید پرداخت کند، علی الخصوص به اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و شاید واکنش این اعضا در پذیرش این مرز جدید آنقدر طولانی شود که فرصت واکنش متقابل و بروز جنگی دیگر را رقم بزند.
       
      راهبرد نظامی جاری آذربایجان در قره باغ
       
      شیوه های رزمی طرفین این درگیری هرچه باشد از قواعدی قابل شمارش پیروی خواهد کرد، نه از آن جهت که بسادگی قابل پیش بینی هستند، بلکه تجربیات تاریخی زیادی نسبت به چنین درگیری هایی وجود دارد. از نظر جمعیت شناختی منطقه ناگورنوقره باغ جمعیت ساکنی عمدتا ارمنی تبار دارد، آذری ها بدون حمایت افکار عمومی ساکن در منطقه و پشتیبانی مردمی قادر پیشروی نخواهند بود، حتی در صورت پیشروی موفقیت آمیز قادر به حفظ سرزمین های فتح شده نخواهند شد. بنابراین بدیهی است که ترکیب جمعیتی منطقه ابتدا تغییر کند و این امر نه به یکباره امکانپذیر است و نه در یک نبرد کوتاه مدت. بلکه جنگی طولانی مدت، همراه با زیرآتش گرفتن مستقیم شهرها، کشتار ارمنی ها و مهاجرت دادن اجباری جمعیت ساکن در این مناطق میتواند راهبرد انتخابی طرف آذری باشد و این شکل از درگیری پیوسته و همراه با سکونت دادن آذری ها در منطقه ادامه پیدا کند تا ترکیب جمعیتی از ارمنی به آذری و ترک تغییر کند، تا در یک نبرد قاطع احتمالی بسیار بزرگ شرایط برای اشغال دایم فراهم شود و یا دست کم از طریق یک روند دمکراتیک مثلا رای گیری و تعیین سرنوشت از سوی ساکنان به نفع دولت باکو تغییرات مورد نظر آن دولت بدست آید. روشهای مورد بحث در بالا پیشتر از سوی اسراییل به کار گرفته شده اند، سبقه تاریخی طولانی دارند تا جایی که ماکیاوولی در شهریار به صراحت در مورد مهاجرت اجباری و تغییر جمعیت سرزمینی توسط حکام سخن رانده است. و شاید بتوان دلیل نزدیکی آذربایجان به اسراییل در گرفتن تجهیزات نظامی و مشاوره در خصوص بازسازی ارتش خود را در سطور بالا یافت.
       
      راهبرد دفاعی ارمنستان در برابر تهاجم آذربایجان
      تاکنون آنچه آذربایجان نشان داده، اتکا به تاکتیک سنتی رزمی در مناطق کوهستانی، نظیر استقرار توپخانه، ورود به شهرها، استفاده از موشک های کوتاه و میانبرد و همچنین داد و فریاد پروپگاندای خویش در سراسر دنیا پیرامون حقانیت و نبرد علیه تروریسم آذربایجانی ست، چنین سیاستی بدلیل وجود پایگاه جمعیتی در آرتساخ(قره باغ) و مورد تهاجم قرار گرفتن امری بدیهی است. ارمنستان با سرعت بسیار به سمت مظلوم نمایی وشکست پذیری احتمالی و نیاز به کمک پیش میرود. چنین وضعیتی به ارمنستان کمک میکند تا به جلب کمک های بین المللی از دولت های نسبتا ثروتمند مسیحی بپردازد، همچنین با توجه به در اختیار داشتن مناطق مورد مناقشه، به تحریک فشارهای بین المللی به سمت آذربایجان در جهت پایان جنگ بپردازد.
       
      تدریج گرایی منطقی
      در هیچ جنگی نمیتوان نتایج را از ابتدا به دقت بر شمرد، گفته اند آنچه در مورد آینده میتوان با دقت گفت، عدم پیشبینی درست آن است. اما بر اساس شواهد،  تجربیات و دانش های موجود و نسبت به گذشته تمرین های نظامی آذربایجان و خریدهای نظامی های دو کشور؛ از دید نگارنده، پیش بینی میشود جنگی میان مدت و سپس یک نبرد تعیین کننده راهبرد آغازین جمهوری آذربایجان بوده باشد، گرچه ممکن است هیچ وقت چنین رخدادی به حقیقت نپیوندد. ولیکن، این یک الزام برای داشتن یک تفسیر راهبردی منطقی درآغاز جنگ است، گرچه یک گرند استراتژی(راهبرد فراگیر) محسوب نمیشود.  هر راهبردی برای ورود به هر درگیری نیازمند راهبردی برای ادامه خروج از آن نیز خواهد بود. راهبردهایی که در ادامه اتخاذ میشود آنهایی هستند که در جبهه های نبرد آموخته میشوند، و جملگی خرده راهبردهایی هستند که ظهور کرده و دور از مسیر اصلی و هدف کلی نیستند. در موقعیت کنونی بدین دلیل که تشدیدگر این نبرد در این مقطع جمهوری آذربایجان است، این کشور ابتکار عمل را در اختیار دارد و تدریجا ارمنستان خود را در برابر ابتکارهای آذربایجان واکنش گر میبینید،  آذربایجان تصمیم گیرنده اصلی در پایان دادن به نبرد یا تغییر شکل ماهیت جنگ خواهد بود.
      نیازمندی به راهبردی برای خروج و پایان دادن به جنگ در ابتدا، بدلایل پیشگری از ورود به جنگ دایمی، فرسایشی و یا بیرون کشیدن از درگیری در زمان مناسب طرح میشود، سپس در ادامه بر اساس موفقیت ها یا شکست هایی که کسب میشود تحت اثرات جبهه ها و افکار عمومی تغییر خواهد کرد. بنابراین بزرگترین رکن اصلی جبهه دو طرف نه روی زمین بلکه در رسانه ها و پروپگاندای جهانی آنان است. این موفقیت ها در پروپگاندای طرفین است که جنگ را به پیش خواهد برد و حتی سطح بروز خشونت ها و یا اقدام علیه اشغال سرزمینی و حتی میزان زیر آتش گرفتن پایتخت های یکدیگر تنظیم خواهد کرد.
       
      پیشبینی نسبت به رویه های آینده درگیری در قره باغ:
       
      آذربایجان در جبهه جنوبی پیشروی خوبی صورت داده است اما نکات زیر حائز اهمیت است؛
      -          همانطور که عرض شد، برای آذربایجان در مناطقی که پشتیبانی جمعیتی ندارد امکان پیشروی موفق بسختی ممکن است و در صورت پیشروی امکان حفظ و بهره برداری از پیشروی پیچیده تر خواهد بود. بنابراین انتخاب پیشروی از جنوب از این جهت منطقی است که ؛
      o        ممکن است بخواهد خود را با حمله سریع به نخجوان برساند، به دو دلیل 1- تکمیل اتصال سرزمینی 2-جلوگیری از ورود ارمنستان به نخجوان در برابر یک سناریوی پاسخ احتمالی به تهاجمات در غره باق.
      o        این نکته حائز اهمیت است که در شمال ایران آذریها و ترک ها درصد تجمعی بیشتری نسبت به آذریهایی منطقه غره باق وجود دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که ارتش آذربایجان و ترکیه از طریق منطقه نخجوان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در منطقه به یکدیگر دست بدهند.(پشتیبانی هوایی ترک، پیاده نظام هایی شامل نیرومخصوص ترک در لباس تروریست های پانترک و نوعثمانی، و ارتش آذربایجان از شرق)
      o        امکان تهاجم سریع در مناطق کوهستانی بسادگی میسر نیست و تنها با سرعت بالا از طریق عبور از مسیر رودخانه ارس ممکن است،با توجه به این امر، روستاهای مرزی ایران مانند عاشقلو، اوزان، کرانلو و ... در معرض تهدید تهاجم آذریها و احتمال پاسخ ارمنی ها در آن مناطق هستند
      o        در صورت وقوع شورش های ساختگی و بحران کمبود منابع و تظاهرات، شرایط برای نفوذ نیروهای اطلاعاتی امنیتی هر سه کشور ترکیه، آذربایجان و ارمنستان جهت بهره برداری از آشوب ممکن است. و در ادامه پاسخ ایران در سرکوب تظاهرات و یا شورش، عواقبی نظیر نفوذ و دخالت بیگانه در حتی کوتاه هم خواهد داشت.
      o        آنچه فضای بحران برای ورود به نبردهای چریکی و شورشهای اجتماعی تقویت میکند، آن است که دو کشور بزودی بسیاری از تسلیحات زرهی خود را از دست میدهند، سازمان نیروهای مسلح این کشورها اقدام به جذب نیروی مردمی خواهد کرد. این امر سبب میشود تا ارتش های منظم تبدیل به ارتش های پراکنده با ابعاد بالای استفاده از نیروی شبه نظامی شوند و به تجهیزات شبه نظامیان نظیر وانت های مسلح، موشک های دوشپرتاب و ضد تانک قابل حمل توسط نفر روی بیاورند.
      o        وضعیت جنگ با استفاده از شبه نظامیان، سبب میشود تا حجم انبوهی از تجهیزات انفرادی جنگی وارد مناطق شمالی کشورمان شود.
      o        جنگ با استفاده از شبه نظامیان نیز به تلاش های وسیعی از عملیات روانی و پروپگاندای سیاسی نیازمند است.
      o        در میان مدت ممکن است جمیع موارد فوق ایران را وادار به ورود به  یک جنگ هیبریدی با محوریت ترکیه و آذربایجان کند.
       
      اقدامات پیشنهادی در بخش تاکتیکی و سیاستگذاری برای ایران:
       
      در بخش تاکتیکی: اجرای مانور ترکیبی.
      -          اقدام به اجرای سریع مانور ضد چریکی و ضد شورشی در مناطق مرزی کشور به سبک زیر؛
      o        تمرین استقرار و حرکت به سمت پاکتی از 5 تا 10 روستای مرزی در یک مسیر، به شکلی که  چند  تیم متحرک، به روستاهای در مناطق مرزی در بخش بندی های جغرافیایی مشخص وارد میشوند، و استقرار تیم های ثابت را امکان سنجی و مدیریت میکنند؛
      1-      تیم های متحرک در دو بخش ابتدا بدون ظاهر نظامی به سپس به قصد تمرین تامین نظامی و سپس بصورت کاملا نظامی به قصد فراهم آوری امکان استقرار تیم های ثابت با تجهیزات وارد مناطق روستایی میشوند، با جمعیت پل ارتباطی ایجاد میکنند، و به ترتیب متوالی پس از استقرار تیم های ثابت به قصد روستای بعدی خارج میشوند.
      2-      سپس تیم های ثابت با استقرار تجهیزات بیمارستانی، امدادی، هلال احمر و کمک به مناطق روستایی وارد میشوند، در مدت زمان مشخص فعالیت های ارتباطات انسانی و اجتماعی  را تمرین کرده و منتظر ورود دوم تیم های متحرک در تاریخ مقرر میشوند.
      3-      سپس تیم های متحرک دیگری به ترتیبی موازی به قصد کمک به جمع آوری تجهیزات ثابت وارد میشوند. و در پایان مانور اسکرت را تا فاصله ایمن را تمرین میکنند.
       
      دلایل اجرای مانور تاکتیکی فوق؛
      -          جدایی طلبها، شبه نظامیان، چریک ها و ارتش های دارای ابعاد هیبریدی که قادرند از طریق اجرای عملیات روانی، پروپگاندای سیاسی و پشتیبانی مالی در کنار ارتش های منظم خود اجرای طرح عملیاتی ترکیبی کنند، ابتدا با نفوذ، سپس ایجاد پل های ارتباطی و پس از آن شروع در نا امن کردن محیط های روستایی، اقدام به ایجاد معضلات  روانی کرده، و در ادامه از ساکنان عدم همکاری با دولت مرکزی را طلب خواهند، ابتدا با تحریک و سپس با تهدید. در فضای ناامنی مردم روستایی از همکاری اطلاعاتی و امنیتی با دولت های مرکزی پرهیز میکنند و حتی ممکن است جذب این گروه ها شوند، مگر در شرایطی که احساس کنند فضای ایمن و قدرت غالبی توسط دولت مرکزی قادر به حمایت از آنان یا نابود سازی تحرکات ضد دولتی ست.
      -          از طرفی دیگر در صورت بروز خشونت، و نفوذ بیگانه در مناطق مرزی ای که امروز نسبتا امن هستند، نیروی آموزش ندیده یا نیرویی که منطقه عملیاتی خود را تجربه نکرده باشد، بسختی میتواند با مردم ارتباط برقرار کرده و قادر نخواهد بود اقدامی که در شرایط عادی تمرین نشده است را در شرایط حاد بحران به اجرا بگذارد.
      -       آن بخش از  جریانهای فکری که در مناطق روستایی مرزی و در معرض تهدیدات مختلف امنیتی هستند، در صورتی که با هسته های خفته عملیاتی چریک های دشمن سمپاتی و هماهنگی برای روز شورش داشته باشند(آنچه در شهرهای عراق مانند رمادی، موصل و تکریت اتفاق افتاد) بسرعت دچار خطا، واکنش و یا تغییر نقشه خواهند شد، و در نتیجه اجرای این مانور این اقدامات قابل ردیابی خواهند بود.
      -          بنیاد عملیات هیبریدی مرزی ضد کشور، از طریق کشتار و تروربه نام حکومت (مانند اقدام چریک های فدایی خلق در کردستان علیه پادگان های ارتش) و سپس ایجاد هسته های مقاومت علیه دولتها انجام میگیرد، جذب نیرو تنها در صورت خلاء قدرت و واکنش نابهنگام دولت مرکزی ممکن است، و از طرفی در صورت اقدام تند، سلطه آمیز و نابخردانه نیروهای نظامی دولتی، اوضاع از کنترل خارج و یا تشدید میشود.(مانند اقدامات دیر هنگام بشار اسد در شمال و غرب سوریه)
      -           ولیکن این اقدام تند و سلطه آمیز برای هسته های نفوذی تا حدودی لازم و رعب آور است و محاسبات شانس، بخصوص بهره برداری از نفوذ های پیشین یا پل ارتباطی برقرار شده قبلی آنها را پایین می آورد، بنابراین حضور پیشدستانه و ایمن سازی جهت ایجاد قوت قلب برای ساکنان و دادن اطمینان برای اجرای مجدد وسریع چنین پاسداری مرزی، سبقه ای برای تحکیم قدرت حاکمیت کشور در مناطق مرزی ایجاد خواهد و فرصت بهره برداری از متجاوزان به اقتدار کشور را خواهد گرفت.
       
       
      در بخش راهبردی؛
      اگر مناقشه امروز آذربایجان – ارمنستان را به ابعاد نظامی و روانی تقسیم کنیم، باید گفت این رابطه 20-80 خواهد بود. اقدامات نظامی که به شکست منجر شوند عواقب وخیم سیاسی بسیاری خواهند داشت با این وجود آنچه روی زمین رخ میدهد سهم 20 درصدی از واقعیت های آینده خواهد شد، و داشتن یک فیلم 5 دقیقه از حضور در مناطق تحت سیطره رقیب در افکار عمومی اثری به مراتب بیشتر از خود نشان خواهد داد.
      دولت پاشینیان با استفاده از اعتراضات گسترده و اجرای شورش خیابانی به قدرت رسیده است و شکست در صحنه نظامی برای وی شکست در صحنه سیاست و افکار عمومی نیز خواهد بود، آنچه وی روی زمین و در مانور نظامی در برابر باکو انجام میدهد در عمل در حکم اجرای مانور سیاسی برای بقای وی  نیز هست، از طرفی باکو نیز تفاوت چندانی ندارد، اگر دولت تک حزب و شبه پادشاهی علی اف نتواند در جبهه ها پیشروی مناسبی داشته باشد، در صحنه افکار عمومی نیز شکست و بی تفاوتی مردم نسبت به دولت مرکزی را تجربه خواهد کرد. اگر بخواهیم ملاک های اقتصادی و راهبردی فتح سرزمینی در قره باغ را در نظر بگیریم، آنچه پس از این جنگ به هر نحوی باقی بماند برتری خاصی از این دو منظر ایجاد نخواهد کرد. بنابراین جنگ در قره باق امری کاملا سیاسی و برای کسب افتخارات سیاسی انجام میشود تا مبنایی نظامی و یا اقتصادی داشته باشد.
       
      در حین و پس از این جنگ:
       
      ارمنستان:
      -          پاشینیان به شکل فزاینده ای خود را پلیس ضد تروریسم، و ضد شورش و بنیاد گرایی اسلامی در منطقه قفقاز معرفی خواهد کرد.
      -          وی خواهد توانست از کشورهای ثروتمند مسیحی و از طریق کلیساهای بسیار، سرمایه لازم در حد لازم برای ادامه جنگ را فراهم کند. و شاید این جنگ راهی برای ورود تفکرات اوانجلیستی به ارمنستان باز کند.
      -          دولت ایروان در محاصره ترکیه و آذربایجان است و بشدت احساس ناامنی خواهد کرد، بنابراین به دنبال ایران و روسیه خواهد دوید، نیروی هوایی، موشکی و پدافندی خود را بشدت تقویت خواهد کرد.
      -          هر دو کشور تسلیحات بسیار زیادی در بخش زمینی از دست داده اند و خواهند داد، تمایل برای جبران تجهیزات زرهی و تقاضا برای تجهیزات دورایستا و موشکی به شکل فزاینده ای بازار تسلیحاتی بزرگی در منطقه قفقاز ایجاد خواهد شد. هر دو کشور به سمت بومی سازی تسلیحات و تبدیل شدن به قدرت های موشکی پیش خواهند رفت، و این امر مزیت موشکی ایران را تحت تاثیر شدید قرار خواهد داد.
      -          ایروان مزیت های ذاتی بزرگی از نظر اقتصادی ندارد، و اگر امنیت خود را از دست رفته ببیند بشدت با آسیب های اجتماعی فراوان روبرو خواهد شد بنابراین دولت پاشینیان هرکاری برای جلوگیری از این وضعیت خواهد کرد، منجمله اجاره دادن پایگاه های نظامی به آمریکا و ناتو، و قرارگیری بجای ترکیه امروز. چنین اقدامی سبب خواهد شد تا هم امنیت لازم را بدست آورد و هم به مکانی امن برای سرمایه گذاری خارجی بدل شود. چه بسا امروز آمریکا به دنبال تنبیه ترکیه و خروج از اینجرلیک و پیمان اجاره تسلیحات اتمی ست، و ممکن است به سمت ایروان روی بیاورد. ایروانی که دولت پاشینیان با تکیه بر شعارهای ضد روسی در آن به قدرت رسیده است.
      -          این امر برای روسیه بسیار آسیب زا خواهد بود بخصوص با توجه به مشکلات با گرجستان، بنابراین روسیه اجازه نخواهد داد و این اجازه ندادن به معنای گسترش وسیع ارتباطات با ارمنستان و حضور پیوسته در آن است. از طرفی برای ایران هم معضلات فراوانی ایجاد خواهد کرد بخصوص اینکه اسراییل در آذربایجان نفوذ گسترده ای پیدا کرده و اگر ارمنستان نیز به سمت آمریکا متمایل شود، محوز ضد ایرانی اسراییل و آمریکا میدان صلح، جنگ و کلیه تحولات منطقه قفقاز تا سالهای بسیار خواهند بود.
       
      آذربایجان:
      -          آذربایجان از توان کشورهای اسلامی نظیر پاکستان، تروریست های اسلامگرا در سراسر دنیا استفاده خواهد کرد، بنابراین به تجربه ترکیه در اداره و مجتمع کردن این چریک ها نیازمند است، تا جایی که ممکن است ادامه جنگ را مستقیما ترکیه اداره کند.
      -          این کشور تا پایان جنگ حجم بالایی تسلیحات مصرف خواهد کرد، و پس از جنگ وارد یک تقابل سرد تسلیحاتی با ارمنستان خواهد شد. اگر ارمنستان قدرت هوایی خود را تقویت کند، آذربایجان در برابر قادر به چنین کاری نخواهد بود.
      -          آذربایجان هم اکنون نیروی هوایی ضعیف و قدیمی دارد که  نمیتواند آنچنان قدرت تهاجمی و عملیاتی کافیاز خود نشان دهد.  بعید است روسها بخواهند آذری ها را در سطح راهبردی مانند نیروی هوایی در برابر ارمنی ها تقویت کنند، آنها قبلا به ارمنستان جنگنده های گرانقیمت و راهبردی سوخوی 30 فروخته اند و ارمنستان را مشتری خود کرده اند، کشورهای غربی نیز بعید به نظر میرسد که بخواهند به آذربایجان در برابر یک دولت مسیحی دیگر اسلحه بفروشند، با این وجود جنگنده های غربی نیز بسیار گرانقیمت تر از گونه های روسی هستند و بعید آذری ها از عهده تهیه آنها بر بیایند.
      -          با توجه به دو مورد فوق به نظر میرسد که آذریها به دنبال تهیه تسلیحات موشکی زمین به زمین کوتاه و میانبرد به شکل وسیع و در قالب راه اندازی خط تولید بروند. آنها از ترکیه موشکهای کروز و بالستیک خریداری خواهند کرد.
      ایران:
      -          سیاست ایران هر چه باشد، در معرض اقدامات پیچیده دو کشور برای ورود به درگیری یا حمایت از یک طرف خواهد بود، هم برای ارمنستان بسیار مفید است که ایران را جلب کند وهم برای آذربایجان، ایران دچار وضعیتی انتخابی میشود، با اینکه این انتخاب حتی در اندیشه بسیار دشوار، ایران باید از آن اجتناب کند.
      -          نخبگان سیاسی آذربایجان و ترکیه به صراحت از چشم داشت خود به خاک ایران سخن میگویند، اما از نظر اقدام در حال حاضر در جایگاهی نیستند که بتوانند کاری از پیش ببرند مگر در صورت ضعف شدید سیاسی و خلاء قدرت در ایران. به همین دلیل ایران هم به جلوگیری از شکل گیری یک اتحاد ضد ایرانی با محوریت "ارتش تورک" که در صورت موفقیت آذربایجان میرود به یک ایدولوژی نظامی سیاسی غالب تبدیل شود، باید بسرعت اقدام کند.
      -          ایران و ارمنستان میتوانند برای شکل گیری یک نیروی نظامی محدود جهت عملیات ضد تروریسم در مناطق مرزی مشارکت کنند.
       
      ویراست نشده است، اگر ایرادی دیدید تذکر بدین تا اصلاح کنم:
      نسخه فارسی تهیه شده برای میلیتاری  http://www.military.ir/
      نسخه انگلیسی :https://msai.ir/
       
       
       
    • توسط karkas
      با سلام


      طی چند هفته اخیر شاهد تصاویر نیروی هوایی المان و فرانسه بودید که تصمیم به ادامه تصاویر گرفتم . در این تاپیک هم تصاویر تمام جنگنده های ترکیه و اساسا نیروی هوایی ترکیه هست . نیروی هوایی ترکیه نیروی بسیار قدرتمندیه و می شه گفت نیروی هوایی کشور های منطقه رو می زاره تو جیب . البته اطلاعاتی از مقاله اقا سعید در مورد استعداد های هوایی ترکیه رو گذاشتم . نيروي هوايي ترکیه شامل 60 هزار سرباز و حدودا 600 جنگنده كه عبارتند از 240 فروند F-16C/D و 175 فروند F-4E و 44 فروند RF-4E و حدود 140 فروند F-5A/B كه همگي مدرنيزه شده و در شرايط كاملا عملياتي قرار دارند.
























      موفق باشید .
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.