FLANKER

تحلیل و پیگیری تحولات قفقاز ( آذربایجان- ارمنستان -گرجستان )

Recommended Posts

 

فشار بر ارمنستان و لابی با نخست وزیر مورد دار این کشوراز طرف ترکیه جهت عادی سازی روابط (چشم پوشی از کشتار ارامنه!)

 

*مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه ترکيه پيش شرط بازکردن مرز ترکيه با ارمنستان را مطرح کرده است. وی در اين باره با آژانس گزارش آذربايجان صحبت کرد.

 می نويسد: «نيکول پاشينيان، پس از انتخاب به عنوان نخست وزير و تشکيل دولت، سيگنال های مثبتی را ارسال کرد. چاووش اوغلو گفت: «رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه از آنها تمجيد کرد.»

 

 به گفته چاووش اوغلو، ترکيه در مراحل بعدی روابط با ارمنستان با آذربايجان همکاری خواهد کرد. آرمان ما عادی سازی روابط است. طبيعتاً برای ارمنستان نيز مهم است که در اين زمينه گام بردارد.

 

 آذربايجان به ارمنستان پيشنهاد امضای توافقنامه صلح را داده است. وی گفت: «من فکر می کنم شروع مذاکرات در اين راستا مفيد خواهد بود.»

 

چاووش اغلو افزود که اگر ارمنستان دست به اقدام واقعی در اين راستا بزند، آذربايجان و ترکيه ممکن است مرزها را باز کنند و در اين صورت روابط عادی می شود. وزير امور خارجه ترکيه گفت: «با اين حال، ارمنستان نبايد به سخن محدود شود، بلکه بايد گام هايی را بردارد که نتايج واقعی را به همراه داشته باشد.»

 

 لازم به يادآوری است که دو ماه از اعلام پيام های مثبت دوجانبه توسط نيکول پاشينيان، نخست وزير جمهوری ارمنستان و رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه می گذرد. اخيراً اردوغان اشاره کرد که پاشينيان سيگنال های مثبتی را در مورد پلتفرم های موسوم به «پنج» يا «شش» منتقل کرده است. اين چيزی است که ما آن را قالب پنج يا شش می ناميم. در حال حاضر، سيگنال های مثبتی از پاشينيان در مورد آن موضوع دريافت می شود. در اين زمينه، ما همچنين قصد داريم برخی اقدامات را انجام دهيم.

 

اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگاری در آسمان خراش «تورک اِوی» در نيويورک گفت: «اميدوارم اين فرصت را داشته باشيم که اوضاع منطقه را بهتر تغيير دهيم.»

 

در 24 سپتامبر، آرمن گريگوريان، دبير شورای امنيت جمهوری ارمنستان، آمادگی ارمنستان برای عادی سازی روابط با ترکيه را تأييد کرد و خاطرنشان کرد که در دوره قبل از انتخابات و پس از انتخابات، آنها در مورد برقراری صلح در کل منطقه، باز شدن دوران صلح و اطمينان از ثبات صحبت کرده اند. 

 

 وی افزود: «در چارچوب اين منطق، ما همچنين بايد روابط خود را با ترکيه عادی کنيم. يکی از امکانات عادی سازی اين روابط نيز گفتگو در سطح بالا است. ما در سطوح مختلف سياسی اعلام کرده ايم که ارمنستان آماده عادی سازی روابط با ترکيه است. گريگوريان خاطرنشان کرد: «چنين اظهارات و مراحل سياسی در چارچوب منطق آن انجام شده است.»

 

  • Like 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Overdose گفت:

 

فشار بر ارمنستان و لابی با نخست وزیر مورد دار این کشوراز طرف ترکیه جهت عادی سازی روابط (چشم پوشی از کشتار ارامنه!)

 

 

حتی صحبت از واگذاری استان جنوبی ارمنستان توسط پاشینیان به اردوغان در قبال تثبیت تعلق قسمتهای ناچیز باقیمانده از قره باغ (عجب معامله ای!) به ارمنستان هست که کریدور مدنظر اردوغان را فراهم میکنه (حالا در اصل ممکنه واگذاری یک استان نباشه اسمش ولی واگذاری کریدور رسما به این معناست و از دست رفتن حاکمیت ارمنستان در عمل (در ظاهر شاید اردوغان برای بقای پاشینیان مشکوک مثلا عنوان دیگه ای بهش بده) نسبت به منطقه جنوبی و مرزهای ارمنستان با ایران.

 

الان فقط بحث پاشینیان هست که معلوم نیست یا از روی حماقت یا طی بک برنامه تنظیم شده توسط دیگران (شاید غرب ضد روسیه و ایران ) داره در زمین اردوغان بازی میکنه. اون از استارت جنگ و مدیریت فاجعه بارش و اون هم از قراردادی که زیربارش رفت و مدیریت پس از جنگ و حالا سیگنال مدام به اردوغان برای صلح و بازگشایی اقتصاد و ترانزیت.

 

 

پ ن: ارسال تجهیزات و توپخانه ارتش با شدت به شمال غرب ادامه داره. به نظرم کار درستی است خصوصا اینکه ایران باید هوشمندی به خرج بده و ارتش را بیشتر دخالت بده چون براندازان و تجزیه طلبان روی سپاه مانورهای روانی میدند و مخاطبان سیاست زده را هدف میگیرند. کامنتی بود ذیل یک پست که یکی از فرماندهان ارتش گفته بود اگر مانور نظامی به موقع در سال 58 یا 59 در مرز با عراق رخ میداد شاید رژیم بعث در حمله به ایران محاسبه دوباره ای میکرد هرچند در اون مقطع نیروهای نظامی ایران و ارتش سر و شکلش را از دست داده بود و هنوز سامان پیدا نکرده بود زیاد.

 

سیگنال های ناگهانی سپاه و مدام به اقلیم و گروهک های تجزیه طلب کرد هم شاید پیوست همین عملیات ضد منافع ایران در قفقاز باشه. به در گفتن و دیوار شنیدن. که شیطنت در مرزها تحمل نمیشه چون در منطقه قفقاز توسط باند علیف خطر فقط فضا و میدان دادن به صهیونیستها که حالا وامدارشون هم هست فکر میکنه نیست (که خودش به تنهایی برای عملیات ایران ضد اذربایجان به شکل نظامی موجه میکنه اگر رفتار این رژیم در سوریه و حتی فراتر از مرزهاش در عراق را مبنا قرار بدیم) بلکه بحث حضور جدی تکفیریها و چچنی ها و تروریستهای سوری در مرزهای شمال غرب ایران و نخجوان خصوصا که با ترکیه مرز و دسترسی داره بسیار جدی است.

  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

استقرار ارتش بسیار پرحجم هست در پلدشت. امیدوارم ارتش قدرتنمایی مناسبی در مرزهای شمال غرب داشته باشه و البته دستگاه های امنیتی هم مراقب برخی خناثان باشند که مثل بار پیش از شرایط سواستفاده نکنند و نمایش مضحک به نفع کشور بیگانه و در خیانت به کشور اجرا نکنند. و البته هشدارها هم از وقتی الهام با اون مصاحبه احماقنش مسئله را رسمی کرد، داره رسمی تر میشه.

 

نقل قول

فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود : امنیت مرزهای جمهوری اسلامی و کشورهای دوست و همسایه یک موضوع بهم‌پیوسته و مرتبط با همدیگر است و این مسئله برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی تصریح کرد: همچنانکه پیشتر نیز اعلام کرده‌ایم، جلوگیری از تغییر در مرزهای کشورهای همسایه از  راهبردهای جدی جمهوری اسلامی است و هرگونه تغییر ژئوپولیتیک منطقه را مخلّ امنیت داخلی خود می‌دانیم و همواره آن را خط قرمز اعلام کرده‌ایم و بر این اساس بدیهی است که نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم.

سردار پاکپور با بیان اینکه دولتهای همسایه بهتر از هرکسی دلایل برگزاری رزمایش را می دانند افزود: ما برای هرکشوری که مایل به انجام رزمایش در راستای ارتقاء بنیه دفاعی خودش باشد به‌عنوان یک حق مسلّم حاکمیتی احترام قائلیم. کما اینکه در ماه جاری بیش از هفت رزمایش و طی چندماه اخیر حدود 37 رزمایش توسط کشورهای مختلف در منطقه برگزار شده است و ما به‌عنوان جمهوری اسلامی عکس‌العملی نسبت به این رزمایش‌ها نداشته‌ایم. 

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بپذیریم که برخی کشورها در رابطه با ارتقاء آمادگی یگان‌های رزمی جمهوری اسلامی، تحت تاثیر کشورهای ثالت، اظهارات غیرواقعی و تحریک‌آمیز بیان و به اقدامات ما خدشه وارد کنند. دولتهای همسایه بهتر از هرکس دیگری دلایل برگزاری رزمایش های  ایران را می دانند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم خاک همسایگان بستری برای اقدامات پلید رژیم صهیونیستی نشود خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی انتظار دارد مناطق همجوار مرزی ما و کشورهای همسایه محیطی امن و امنیت ساز برای  کشورها  و منطقه باشد. از این رو انتظار می‌رود ضمن حساسیت مضاعف نسبت به این امر، اجازه ندهند عناصر غریبه‌ای همچون رژیم صهیونیستی که توطئه‌ها و خباثت‌هایش با ملل مسلمان برکسی پوشیده نیست، خاک همسایگان ما را بستری برای تحقق اهداف پلید و جنایتکارانه خود قرار دهد.

سردار پاکپور با اشاره  به نیّات شیطانی رژیم صهیونیستی در نزدیکی به برخی کشورهای مسلمان  گفت: تردیدی نیست کمک و پشتیبانی رژیم صهیونیستی به برخی کشورهای منطقه با هدف ایجاد اختلاف و شکاف بین ملت های مسلمان است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: ما تبدیل شدن خاک هیچ کشوری به مکانی امن و پایگاهی برای حضور و فعالیت‌های ضدامنیتی عناصر این رژیم جعلی را به هیچ وجه برنخواهیم تافت.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه نابسامانی و ایجاد مشکلات در مرزهای بین‌المللی کشورها، قطعا ریشه و منشا اختلافات و مناقشات جدید خواهد شد؛ خصوصا اگر این مشکلات با هدف تحقق اهداف رژیم پلید صهیونیستی تولید شوند. تصریح کرد: ما هرگز اجازه نخواهیم داد خاک کشوری در همسایگی ما مبدا و پایگاه تولید و انتشار این مشکلات باشد.

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خاطرتون باشه تو جنگ قبلی بین این دو کشور، ما مانور نظامی داشتیم، شاهد گسیل تجهیزات به مرز ها بودیم. تصور باکو و ترکیه از اقدام ایران نهایتا در همین سطح نمایش نظامی بود، ولی حقیقتا این سری آرایش اصلا نمایشی نیست، با آمادگی کامل برای یک جنگ وارد عمل شدیم طوری که شخصا تصور می کنم تصمیمی گرفته شده. 

  • Like 4
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
35 minutes قبل , alexandre گفت:

خاطرتون باشه تو جنگ قبلی بین این دو کشور، ما مانور نظامی داشتیم، شاهد گسیل تجهیزات به مرز ها بودیم. تصور باکو و ترکیه از اقدام ایران نهایتا در همین سطح نمایش نظامی بود، ولی حقیقتا این سری آرایش اصلا نمایشی نیست، با آمادگی کامل برای یک جنگ وارد عمل شدیم طوری که شخصا تصور می کنم تصمیمی گرفته شده. 

 

با سلام

 

بله تجهیزات اعزام شده به شمال غرب بسیار بیش از یک رزمایش است. این بار بحث، بحث تفهیم اراده جنگ بر سر منافع کشور به طرف مقابل است پس باید در حد تدارکات جنگی باشد تا حساب و کتاب طرف مقابل دوباره اشتباه نشود.

هر چند اگر دخالت کشور های ثالث نبود برگرداندن مناطق مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان به میهن با وجود اینچنین بهانه هایی بسیار ساده بود ولی اکنون بسیار بعید است که وارد جنگی شویم و احتمالاً با یک مانور بزرگ و قدرت نمایی تاریخی روبرو هستیم تا دشمن ماست هارو کیسه کند.

ویرایش شده در توسط LostSky
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 minutes قبل , LostSky گفت:

 

با سلام

 

بله تجهیزات اعزام شده به شمال غرب بسیار بیش از یک رزمایش است. این بار بحث، بحث تفهیم اراده جنگ بر سر منافع کشور به طرف مقابل است پس باید در حد تدارکات جنگی باشد تا حساب و کتاب طرف مقابل دوباره اشتباه نشود.

هر چند اگر دخالت کشور های ثالث نبود برگرداندن مناطق مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان به میهن با وجود اینچنین بهانه هایی بسیار ساده بود ولی اکنون بسیار بعید است که وارد جنگی شویم و احتمالاً با یک مانور بزرگ و قدرت نمایی تاریخی روبرو هستیم تا دشمن ماست هارو کیسه کند.

 

چند روزی است حضور پرنده های ناشناس ترک ( بیرقدارها همیشه بودند ولی ارتفاع پروازی نشون میده پرنده ها از نوع دیگه ای هستند ) در کنار مرزهای ایران در شمال غرب (فاصله 5 تا 10 کیلومتری به شکل گشت مدام حول یک نقطه) افزایش پیدا کرده.

تدارکات باید طوری باشه که ترکیه هوس نکنه مثلا با یک رزمایش مشابه قدرتنمایی کنه. یعنی استقرار نیروها به حدی باشه که ترکیه پشیمون بشه برای هماوردی و نمایش قدرت.

پدافند هم باید مستقر بشه حتما. اردوغان کل اعتبارش و تهدیدهاش با قبلا اف-16 ها و حالا به همراه بیرقدارهاش هست.

 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 minutes قبل , alala گفت:

 

چند روزی است حضور پرنده های ناشناس ترک ( بیرقدارها همیشه بودند ولی ارتفاع پروازی نشون میده پرنده ها از نوع دیگه ای هستند ) در کنار مرزهای ایران در شمال غرب (فاصله 5 تا 10 کیلومتری به شکل گشت مدام حول یک نقطه) افزایش پیدا کرده.

تدارکات باید طوری باشه که ترکیه هوس نکنه مثلا با یک رزمایش مشابه قدرتنمایی کنه. یعنی استقرار نیروها به حدی باشه که ترکیه پشیمون بشه برای هماوردی و نمایش قدرت.

پدافند هم باید مستقر بشه حتما. اردوغان کل اعتبارش و تهدیدهاش با قبلا اف-16 ها و حالا به همراه بیرقدارهاش هست.

 

 

مطمئنن نیروهای پدافندی و موشکی و پهپادی قبلن مستقر شدن و این ستون کشی بیشتر به شاخ و شونه کشی میمونه اینجوری که کنار هم تو جاده واستادن میگن بیاین از ما فیلم بگیرین.

ولی نکته تایین کننده در این جنگ سرکوب پهپادی هست هرکی بتونه یگان پهپادی طرف مقابل رو سرکوب کنه پیروزه. خب ما در این زمینه حرکتهایی کردیم و پهپادهایی رو برای همین منظور تولید کردیم، میدونیم که استراتژی ترکها و آذری ها استفاده گسترده از پهپاده در نتیجه یک پارازیت و جنگ الکترونیک باید در منطقه حکم فرما باشه.

ولی چیزی که منو نگران میکنه نفوذ سری قبل پهپادآذربایجان تا عمق 100 کیلومتری خاکمونه اگر الان هم تکرار بشه به شدت آسیب پذیرمون میکنه فکر کنید چه نقاطی رو میتونه ضربه بزنه

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 minutes قبل , ldmdff گفت:

مطمئنن نیروهای پدافندی و موشکی و پهپادی قبلن مستقر شدن و این ستون کشی بیشتر به شاخ و شونه کشی میمونه اینجوری که کنار هم تو جاده واستادن میگن بیاین از ما فیلم بگیرین.

ولی نکته تایین کننده در این جنگ سرکوب پهپادی هست هرکی بتونه یگان پهپادی طرف مقابل رو سرکوب کنه پیروزه. خب ما در این زمینه حرکتهایی کردیم و پهپادهایی رو برای همین منظور تولید کردیم، میدونیم که استراتژی ترکها و آذری ها استفاده گسترده از پهپاده در نتیجه یک پارازیت و جنگ الکترونیک باید در منطقه حکم فرما باشه.

ولی چیزی که منو نگران میکنه نفوذ سری قبل پهپادآذربایجان تا عمق 100 کیلومتری خاکمونه اگر الان هم تکرار بشه به شدت آسیب پذیرمون میکنه فکر کنید چه نقاطی رو میتونه ضربه بزنه

 

اصولا جنگ در بحث تهاجم و دفاع خلاصه میشه. آذربایجان اولا پرنده هاش بر خلاف ترکیه محدود هست و ثانیا با خاطر عمق کم اگر ضربه ای بزنه (فرض بگیریم اصلا دفاعی هم رخ نده ) ضربات تهاجمی پرحجم قطعا شاید اجازه فاز دوم حمله و ضربه را بهش نده.

 

در مورد سری قبل و نفوذ اون یکی دو پهپاد به عمق واقعا نمیشه قضاوت درستی کرد. ممکنه واقعا کشف نشده باشند و ضعف در این مورد ما هم داریم با توجه به تاکتیک استافده گسترده و ترکیبی پهپادها که شاید در اون مقطع حتما از جنگ الکترونیک ترکیه بیخ مرزهای ما برخوردار بودند که خب باید رفع بشه(مثل سمانه های روسی در سوریه و لیبی و قفقاز و ...)

 

ولی ممکنم هست اجازه عمدی بوده باشه تا ببینند قصدش از نفوذ به عمق چی بوده؟ شاید قصد امتحان جنگ الکترونیک روش بوده که موفق نبوده. شاید کنترلش از دست رفته بود و در شرایط خاصی وارد شده بوده.

شاید در اون مقطع از اونجا که شمال غرب ما معمولا جز مناطق پرخطر برای نفوذ احتمالی در یک جنگ محتمل نبوده فاقد پدافند و پوشش موثر و جامع بوده و ....

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 minutes قبل , ldmdff گفت:

ولی نکته تایین کننده در این جنگ سرکوب پهپادی هست هرکی بتونه یگان پهپادی طرف مقابل رو سرکوب کنه پیروزه. خب ما در این زمینه حرکتهایی کردیم و پهپادهایی رو برای همین منظور تولید کردیم، میدونیم که استراتژی ترکها و آذری ها استفاده گسترده از پهپاده در نتیجه یک پارازیت و جنگ الکترونیک باید در منطقه حکم فرما باشه

 

بله باید یگان های جنگال و پهپادی با قدرت حضور داشته باشن ولی در این برهه به دلایلی انگار فقط ارتش قرار هست در شمال غرب قدرت نمایی کنه و اگر ظرفیت سپاه هم در کنار ارتش بود از نظر پهپادی و جنگال بسیار بهتر بود هر چند که میتوان با فرماندهی مشترک ارتش از یگان های مورد نیاز سپاه هم استفاده کنن.

 

12 minutes قبل , ldmdff گفت:

ولی چیزی که منو نگران میکنه نفوذ سری قبل پهپادآذربایجان تا عمق 100 کیلومتری خاکمونه اگر الان هم تکرار بشه به شدت آسیب پذیرمون میکنه فکر کنید چه نقاطی رو میتونه ضربه بزنه

 

این بار ما نیروی عمل کننده هستیم  و آمادگی قبلی برای مقابله و واکنش سریع داریم و طرف مقابل جرات ماجرا جویی رو نخواهد داشت در غیر این صورت خودش بهانه نهایی رو به ما خواهد داد و جای گله و شکایت هم نخواهد موند.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
20 minutes قبل , alala گفت:

 

شاید در اون مقطع از اونجا که شمال غرب ما معمولا جز مناطق پرخطر برای نفوذ احتمالی در یک جنگ محتمل نبوده فاقد پدافند و پوشش موثر و جامع بوده و ....

 

این فرضیه به نظر محتمل تر هست و گستردگی کشور و احساس خطر کمتر نسبت به مناطق شمال غرب در آن زمان شاید علت آن بوده( البته یادمان نرود نفوذ پهپاد اسرائیلی از آذربایجان به داخل کشور ).و شاید هم نخواستند واکنشی داشته باشند و با اخطار پرنده رو برگردانده اند.

ویرایش شده در توسط LostSky
  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

عباس ظهوری سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، روز چهارشنبه هفتم مهرماه با سورن پاپیکیان معاون نخست‌وزیر ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، سورن پاپیکیان تقویت روابط با ایران را دارای ماهیت راهبردی برای ارمنستان توصیف کرد و با تقدیر از تلاش‌های طرف ایرانی برای تقویت روابط دو کشور، مواضع کشورمان درباره حفظ ثبات و آرامش در منطقه را بااهمیت دانست.

سفیر کشورمان نیز با تبریک مسئولیت جدید پاپیکیان و با یاداوری نقش ارزنده وی در گسترش روابط دو کشور، در دوره‌ای که به عنوان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌ها، ریاست مشترک کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بر عهده داشت، ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت ایشان به عنوان معاون نخست‌وزیر نیز با همکاری مقامات دولت‌های جدید دو کشور، روابط بیش از پیش گسترش یابد.

پاپیکیان با اشاره به مشکلاتی که اخیرا در مسیر کاپان به گوریس پیش آمده است، درباره برنامه دولت ارمنستان برای پایان پروژه کاپان تا تاتو تا پایان ماه نوامبر توضیحاتی ارائه کرد و ابراز امیدواری کرد که تسریع در احداث جاده تاتو به لتسن و بخش‌های مکمل جاده جایگزین، ضمن رفع مشکلات پیش آمده، به تسریع در حمل و نقل بین دو کشور کمک کند.

طرفین همچنین درباره پروژه بزرگ احداث جاده کاجاران به سیسیان که مقرر است مناقصه آن به زودی اعلام شود و نیز بخش‌های دیگر مسیر شمال به جنوب در ارمنستان گفتگو و درباره روش‌های احتمالی مشارکت شرکت‌های ایرانی در این پروژه‌ها رایزنی کردند.

سایر زمینه‌های همکاری ایران و ارمنستان از جمله گسترش روابط تجاری، فرصت‌های همکاری در بخش‌های فرهنگی و فناوری از دیگر موضوعاتی بود که طرفین درباره آن تبادل نظر کردند.

 

 

  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

علاوه بر منطقه پلدشت، باید نیروهای نظامی در پارس آباد و آستارا نیز به طور همزمان رزمایش انجام بدن . حتی اگر در دریای خزر هم نیروی دریایی یه قدرت نمائی مختصر بکنه، نتیجه این رزمایش ها رو چند برابر میکنه . رژیم باکو یک بار برای همیشه باید تا مغز استخوان بترسه تا دیگه زبون درازی نکنه هرچند مطمئن هستم که اراذل سیاسی باکو به هیچ عنوان از اهداف شوم خودشون علیه ایران کوتاه نمیان . توی این چند روز اخیر تبلیغات رسانه ایشون به طور بی سابقه ای زیاد شده .

این وسط حمایت از ارمنستان به نوعی کم هزینه ترین کار میتونه باشه ، چه نظامی چه سیاسی ... 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

تحرکات مشترک باکو، ترکیه و اسرائیل با هدف تغییر ژئوپولیتیک منطقه و قطع احتمالی خط ۲۱ کیلومتری مرزی ایران با ارمنستان و حذف کریدور قفقاز با اشغال احتمالی استان ارمنی سیونیک طی روزهای اخیر فعال شده است. گرایشات نژادپرستانه ترکیه و چشم طمعی که به یال‌های شرقی و غربی دریای خزر دارد و نیز باتوجه به نفوذ گسترده اسرائیل در باکو احتمالا طی ماه‌های آینده حمله به استان سیونیک ارمنستان را بدنبال خواهد داشت. کمترین خواسته اردوغان بعنوان رهبر پانترکیسم معامله ادلب سوریه در قبال حفظ مرز ایران و ارمنستان است و در بدترین حالت بدنبال یکپارچگی ترکیه و باکو و حذف مرز ارمنستان است که این یک فاجعه و شکست بزرگ ژئوپلیتیکی، امنیتی و اقتصادی برای ایران و یک پیروزی تاریخی برای متجاوزان پانترکیسم بشمار میرود. نخست وزیر ارمنستان نیز چهره قدرتمندی در ایروان نیست و احتمال هرگونه معامله سرزمینی با وی دور از انتظار نیست

ویرایش شده در توسط abbasghara
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قطعا روسیه در این بین تماشاچی نخواهد بود در روز های آینده شاهد تحرک روسیه خواهیم بود 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این خبر در شبکه های مجازی منتشر شده

نمی دانم راسته یا دروغه

 

افشای اخباری از توافق پاشینیان_رئیسی در حاشیه اجلاس شانگهای:

۱.ایجاد جاده جایگزین در مسیر ارمنستان، با بودجه اروپایی و اجرای ایران

۲. واگذاری امنیت جاده جدید به نیروهای مسلح ایران و ایجاد پایگاه نظامی ایران در عمق خاک ارمنستان میان نخجوان و خاک اصلی جمهوری باکو

 

 

احتمالا تا 72ساعت آینده ایران به صورت نظامی وارد استان #سیونیک ارمنستان خواهد شد.

 

 

استان سیونیک همان جنوب ارمنستان است

 

لینک زیر

https://fa.wikipedia.org/wiki/استان_سیونیک

 

ویرایش شده در توسط mojtaba1
  • Like 2
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط worior
      بسمه تعالی
      مقدمه
      نگارنده متن ذیل از دیدگاه راهبردی به مسئله قره باغ و احتمالات و پیامد های مربوط به آینده منطقه نگاشته است. هر جنگی در هر منطقه از دنیا بدون حمایت و عزم ملی یا مردمی که در حال جنگ هستند محکوم به شکست خواهد بود. از این رو جنگ در قره باغ امری بسیار وابسته به مسائل جمعیتی و افکار عمومی ست و از برای آن انجام میشود.
       
      مسئله فتح سرزمینی
       
      جنگ های فتح سرزمینی به سبک دوره فئودالی مدتهاست منسوخ شده، سازمان ملل و جوامع بین المللی بسختی با تغییرات در مرزها از طریق حملات نظامی کنار می آیند. پذیرفتن تغییر مرزهای کشورها از طریق تهاجم نظامی امریست که میتواند عواقب متقابلی برای کشورهایی که آن تغییرات را میپذیرند داشته باشد، این عواقب از تروریسم گرفته تا رفتن این پذیرش به حافظه تاریخی جهانی وبدل شدن به عرفی که امکان رخداد مجدد برای همان کشور پذیرنده نیز بوجود می آورد. صرف نظر از اینکه حق و باطل تاریخی این منازعات مرزی چگونه باشد، برنده منازعه، بعد از پیروزی باید هزینه های بسیاری در عرصه روابط بین الملل برای جلب افکار عمومی، سیاستمداران کشورهای مختلف جهت پذیرش رسمی مرزهای جدید پرداخت کند، علی الخصوص به اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و شاید واکنش این اعضا در پذیرش این مرز جدید آنقدر طولانی شود که فرصت واکنش متقابل و بروز جنگی دیگر را رقم بزند.
       
      راهبرد نظامی جاری آذربایجان در قره باغ
       
      شیوه های رزمی طرفین این درگیری هرچه باشد از قواعدی قابل شمارش پیروی خواهد کرد، نه از آن جهت که بسادگی قابل پیش بینی هستند، بلکه تجربیات تاریخی زیادی نسبت به چنین درگیری هایی وجود دارد. از نظر جمعیت شناختی منطقه ناگورنوقره باغ جمعیت ساکنی عمدتا ارمنی تبار دارد، آذری ها بدون حمایت افکار عمومی ساکن در منطقه و پشتیبانی مردمی قادر پیشروی نخواهند بود، حتی در صورت پیشروی موفقیت آمیز قادر به حفظ سرزمین های فتح شده نخواهند شد. بنابراین بدیهی است که ترکیب جمعیتی منطقه ابتدا تغییر کند و این امر نه به یکباره امکانپذیر است و نه در یک نبرد کوتاه مدت. بلکه جنگی طولانی مدت، همراه با زیرآتش گرفتن مستقیم شهرها، کشتار ارمنی ها و مهاجرت دادن اجباری جمعیت ساکن در این مناطق میتواند راهبرد انتخابی طرف آذری باشد و این شکل از درگیری پیوسته و همراه با سکونت دادن آذری ها در منطقه ادامه پیدا کند تا ترکیب جمعیتی از ارمنی به آذری و ترک تغییر کند، تا در یک نبرد قاطع احتمالی بسیار بزرگ شرایط برای اشغال دایم فراهم شود و یا دست کم از طریق یک روند دمکراتیک مثلا رای گیری و تعیین سرنوشت از سوی ساکنان به نفع دولت باکو تغییرات مورد نظر آن دولت بدست آید. روشهای مورد بحث در بالا پیشتر از سوی اسراییل به کار گرفته شده اند، سبقه تاریخی طولانی دارند تا جایی که ماکیاوولی در شهریار به صراحت در مورد مهاجرت اجباری و تغییر جمعیت سرزمینی توسط حکام سخن رانده است. و شاید بتوان دلیل نزدیکی آذربایجان به اسراییل در گرفتن تجهیزات نظامی و مشاوره در خصوص بازسازی ارتش خود را در سطور بالا یافت.
       
      راهبرد دفاعی ارمنستان در برابر تهاجم آذربایجان
      تاکنون آنچه آذربایجان نشان داده، اتکا به تاکتیک سنتی رزمی در مناطق کوهستانی، نظیر استقرار توپخانه، ورود به شهرها، استفاده از موشک های کوتاه و میانبرد و همچنین داد و فریاد پروپگاندای خویش در سراسر دنیا پیرامون حقانیت و نبرد علیه تروریسم آذربایجانی ست، چنین سیاستی بدلیل وجود پایگاه جمعیتی در آرتساخ(قره باغ) و مورد تهاجم قرار گرفتن امری بدیهی است. ارمنستان با سرعت بسیار به سمت مظلوم نمایی وشکست پذیری احتمالی و نیاز به کمک پیش میرود. چنین وضعیتی به ارمنستان کمک میکند تا به جلب کمک های بین المللی از دولت های نسبتا ثروتمند مسیحی بپردازد، همچنین با توجه به در اختیار داشتن مناطق مورد مناقشه، به تحریک فشارهای بین المللی به سمت آذربایجان در جهت پایان جنگ بپردازد.
       
      تدریج گرایی منطقی
      در هیچ جنگی نمیتوان نتایج را از ابتدا به دقت بر شمرد، گفته اند آنچه در مورد آینده میتوان با دقت گفت، عدم پیشبینی درست آن است. اما بر اساس شواهد،  تجربیات و دانش های موجود و نسبت به گذشته تمرین های نظامی آذربایجان و خریدهای نظامی های دو کشور؛ از دید نگارنده، پیش بینی میشود جنگی میان مدت و سپس یک نبرد تعیین کننده راهبرد آغازین جمهوری آذربایجان بوده باشد، گرچه ممکن است هیچ وقت چنین رخدادی به حقیقت نپیوندد. ولیکن، این یک الزام برای داشتن یک تفسیر راهبردی منطقی درآغاز جنگ است، گرچه یک گرند استراتژی(راهبرد فراگیر) محسوب نمیشود.  هر راهبردی برای ورود به هر درگیری نیازمند راهبردی برای ادامه خروج از آن نیز خواهد بود. راهبردهایی که در ادامه اتخاذ میشود آنهایی هستند که در جبهه های نبرد آموخته میشوند، و جملگی خرده راهبردهایی هستند که ظهور کرده و دور از مسیر اصلی و هدف کلی نیستند. در موقعیت کنونی بدین دلیل که تشدیدگر این نبرد در این مقطع جمهوری آذربایجان است، این کشور ابتکار عمل را در اختیار دارد و تدریجا ارمنستان خود را در برابر ابتکارهای آذربایجان واکنش گر میبینید،  آذربایجان تصمیم گیرنده اصلی در پایان دادن به نبرد یا تغییر شکل ماهیت جنگ خواهد بود.
      نیازمندی به راهبردی برای خروج و پایان دادن به جنگ در ابتدا، بدلایل پیشگری از ورود به جنگ دایمی، فرسایشی و یا بیرون کشیدن از درگیری در زمان مناسب طرح میشود، سپس در ادامه بر اساس موفقیت ها یا شکست هایی که کسب میشود تحت اثرات جبهه ها و افکار عمومی تغییر خواهد کرد. بنابراین بزرگترین رکن اصلی جبهه دو طرف نه روی زمین بلکه در رسانه ها و پروپگاندای جهانی آنان است. این موفقیت ها در پروپگاندای طرفین است که جنگ را به پیش خواهد برد و حتی سطح بروز خشونت ها و یا اقدام علیه اشغال سرزمینی و حتی میزان زیر آتش گرفتن پایتخت های یکدیگر تنظیم خواهد کرد.
       
      پیشبینی نسبت به رویه های آینده درگیری در قره باغ:
       
      آذربایجان در جبهه جنوبی پیشروی خوبی صورت داده است اما نکات زیر حائز اهمیت است؛
      -          همانطور که عرض شد، برای آذربایجان در مناطقی که پشتیبانی جمعیتی ندارد امکان پیشروی موفق بسختی ممکن است و در صورت پیشروی امکان حفظ و بهره برداری از پیشروی پیچیده تر خواهد بود. بنابراین انتخاب پیشروی از جنوب از این جهت منطقی است که ؛
      o        ممکن است بخواهد خود را با حمله سریع به نخجوان برساند، به دو دلیل 1- تکمیل اتصال سرزمینی 2-جلوگیری از ورود ارمنستان به نخجوان در برابر یک سناریوی پاسخ احتمالی به تهاجمات در غره باق.
      o        این نکته حائز اهمیت است که در شمال ایران آذریها و ترک ها درصد تجمعی بیشتری نسبت به آذریهایی منطقه غره باق وجود دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که ارتش آذربایجان و ترکیه از طریق منطقه نخجوان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در منطقه به یکدیگر دست بدهند.(پشتیبانی هوایی ترک، پیاده نظام هایی شامل نیرومخصوص ترک در لباس تروریست های پانترک و نوعثمانی، و ارتش آذربایجان از شرق)
      o        امکان تهاجم سریع در مناطق کوهستانی بسادگی میسر نیست و تنها با سرعت بالا از طریق عبور از مسیر رودخانه ارس ممکن است،با توجه به این امر، روستاهای مرزی ایران مانند عاشقلو، اوزان، کرانلو و ... در معرض تهدید تهاجم آذریها و احتمال پاسخ ارمنی ها در آن مناطق هستند
      o        در صورت وقوع شورش های ساختگی و بحران کمبود منابع و تظاهرات، شرایط برای نفوذ نیروهای اطلاعاتی امنیتی هر سه کشور ترکیه، آذربایجان و ارمنستان جهت بهره برداری از آشوب ممکن است. و در ادامه پاسخ ایران در سرکوب تظاهرات و یا شورش، عواقبی نظیر نفوذ و دخالت بیگانه در حتی کوتاه هم خواهد داشت.
      o        آنچه فضای بحران برای ورود به نبردهای چریکی و شورشهای اجتماعی تقویت میکند، آن است که دو کشور بزودی بسیاری از تسلیحات زرهی خود را از دست میدهند، سازمان نیروهای مسلح این کشورها اقدام به جذب نیروی مردمی خواهد کرد. این امر سبب میشود تا ارتش های منظم تبدیل به ارتش های پراکنده با ابعاد بالای استفاده از نیروی شبه نظامی شوند و به تجهیزات شبه نظامیان نظیر وانت های مسلح، موشک های دوشپرتاب و ضد تانک قابل حمل توسط نفر روی بیاورند.
      o        وضعیت جنگ با استفاده از شبه نظامیان، سبب میشود تا حجم انبوهی از تجهیزات انفرادی جنگی وارد مناطق شمالی کشورمان شود.
      o        جنگ با استفاده از شبه نظامیان نیز به تلاش های وسیعی از عملیات روانی و پروپگاندای سیاسی نیازمند است.
      o        در میان مدت ممکن است جمیع موارد فوق ایران را وادار به ورود به  یک جنگ هیبریدی با محوریت ترکیه و آذربایجان کند.
       
      اقدامات پیشنهادی در بخش تاکتیکی و سیاستگذاری برای ایران:
       
      در بخش تاکتیکی: اجرای مانور ترکیبی.
      -          اقدام به اجرای سریع مانور ضد چریکی و ضد شورشی در مناطق مرزی کشور به سبک زیر؛
      o        تمرین استقرار و حرکت به سمت پاکتی از 5 تا 10 روستای مرزی در یک مسیر، به شکلی که  چند  تیم متحرک، به روستاهای در مناطق مرزی در بخش بندی های جغرافیایی مشخص وارد میشوند، و استقرار تیم های ثابت را امکان سنجی و مدیریت میکنند؛
      1-      تیم های متحرک در دو بخش ابتدا بدون ظاهر نظامی به سپس به قصد تمرین تامین نظامی و سپس بصورت کاملا نظامی به قصد فراهم آوری امکان استقرار تیم های ثابت با تجهیزات وارد مناطق روستایی میشوند، با جمعیت پل ارتباطی ایجاد میکنند، و به ترتیب متوالی پس از استقرار تیم های ثابت به قصد روستای بعدی خارج میشوند.
      2-      سپس تیم های ثابت با استقرار تجهیزات بیمارستانی، امدادی، هلال احمر و کمک به مناطق روستایی وارد میشوند، در مدت زمان مشخص فعالیت های ارتباطات انسانی و اجتماعی  را تمرین کرده و منتظر ورود دوم تیم های متحرک در تاریخ مقرر میشوند.
      3-      سپس تیم های متحرک دیگری به ترتیبی موازی به قصد کمک به جمع آوری تجهیزات ثابت وارد میشوند. و در پایان مانور اسکرت را تا فاصله ایمن را تمرین میکنند.
       
      دلایل اجرای مانور تاکتیکی فوق؛
      -          جدایی طلبها، شبه نظامیان، چریک ها و ارتش های دارای ابعاد هیبریدی که قادرند از طریق اجرای عملیات روانی، پروپگاندای سیاسی و پشتیبانی مالی در کنار ارتش های منظم خود اجرای طرح عملیاتی ترکیبی کنند، ابتدا با نفوذ، سپس ایجاد پل های ارتباطی و پس از آن شروع در نا امن کردن محیط های روستایی، اقدام به ایجاد معضلات  روانی کرده، و در ادامه از ساکنان عدم همکاری با دولت مرکزی را طلب خواهند، ابتدا با تحریک و سپس با تهدید. در فضای ناامنی مردم روستایی از همکاری اطلاعاتی و امنیتی با دولت های مرکزی پرهیز میکنند و حتی ممکن است جذب این گروه ها شوند، مگر در شرایطی که احساس کنند فضای ایمن و قدرت غالبی توسط دولت مرکزی قادر به حمایت از آنان یا نابود سازی تحرکات ضد دولتی ست.
      -          از طرفی دیگر در صورت بروز خشونت، و نفوذ بیگانه در مناطق مرزی ای که امروز نسبتا امن هستند، نیروی آموزش ندیده یا نیرویی که منطقه عملیاتی خود را تجربه نکرده باشد، بسختی میتواند با مردم ارتباط برقرار کرده و قادر نخواهد بود اقدامی که در شرایط عادی تمرین نشده است را در شرایط حاد بحران به اجرا بگذارد.
      -       آن بخش از  جریانهای فکری که در مناطق روستایی مرزی و در معرض تهدیدات مختلف امنیتی هستند، در صورتی که با هسته های خفته عملیاتی چریک های دشمن سمپاتی و هماهنگی برای روز شورش داشته باشند(آنچه در شهرهای عراق مانند رمادی، موصل و تکریت اتفاق افتاد) بسرعت دچار خطا، واکنش و یا تغییر نقشه خواهند شد، و در نتیجه اجرای این مانور این اقدامات قابل ردیابی خواهند بود.
      -          بنیاد عملیات هیبریدی مرزی ضد کشور، از طریق کشتار و تروربه نام حکومت (مانند اقدام چریک های فدایی خلق در کردستان علیه پادگان های ارتش) و سپس ایجاد هسته های مقاومت علیه دولتها انجام میگیرد، جذب نیرو تنها در صورت خلاء قدرت و واکنش نابهنگام دولت مرکزی ممکن است، و از طرفی در صورت اقدام تند، سلطه آمیز و نابخردانه نیروهای نظامی دولتی، اوضاع از کنترل خارج و یا تشدید میشود.(مانند اقدامات دیر هنگام بشار اسد در شمال و غرب سوریه)
      -           ولیکن این اقدام تند و سلطه آمیز برای هسته های نفوذی تا حدودی لازم و رعب آور است و محاسبات شانس، بخصوص بهره برداری از نفوذ های پیشین یا پل ارتباطی برقرار شده قبلی آنها را پایین می آورد، بنابراین حضور پیشدستانه و ایمن سازی جهت ایجاد قوت قلب برای ساکنان و دادن اطمینان برای اجرای مجدد وسریع چنین پاسداری مرزی، سبقه ای برای تحکیم قدرت حاکمیت کشور در مناطق مرزی ایجاد خواهد و فرصت بهره برداری از متجاوزان به اقتدار کشور را خواهد گرفت.
       
       
      در بخش راهبردی؛
      اگر مناقشه امروز آذربایجان – ارمنستان را به ابعاد نظامی و روانی تقسیم کنیم، باید گفت این رابطه 20-80 خواهد بود. اقدامات نظامی که به شکست منجر شوند عواقب وخیم سیاسی بسیاری خواهند داشت با این وجود آنچه روی زمین رخ میدهد سهم 20 درصدی از واقعیت های آینده خواهد شد، و داشتن یک فیلم 5 دقیقه از حضور در مناطق تحت سیطره رقیب در افکار عمومی اثری به مراتب بیشتر از خود نشان خواهد داد.
      دولت پاشینیان با استفاده از اعتراضات گسترده و اجرای شورش خیابانی به قدرت رسیده است و شکست در صحنه نظامی برای وی شکست در صحنه سیاست و افکار عمومی نیز خواهد بود، آنچه وی روی زمین و در مانور نظامی در برابر باکو انجام میدهد در عمل در حکم اجرای مانور سیاسی برای بقای وی  نیز هست، از طرفی باکو نیز تفاوت چندانی ندارد، اگر دولت تک حزب و شبه پادشاهی علی اف نتواند در جبهه ها پیشروی مناسبی داشته باشد، در صحنه افکار عمومی نیز شکست و بی تفاوتی مردم نسبت به دولت مرکزی را تجربه خواهد کرد. اگر بخواهیم ملاک های اقتصادی و راهبردی فتح سرزمینی در قره باغ را در نظر بگیریم، آنچه پس از این جنگ به هر نحوی باقی بماند برتری خاصی از این دو منظر ایجاد نخواهد کرد. بنابراین جنگ در قره باق امری کاملا سیاسی و برای کسب افتخارات سیاسی انجام میشود تا مبنایی نظامی و یا اقتصادی داشته باشد.
       
      در حین و پس از این جنگ:
       
      ارمنستان:
      -          پاشینیان به شکل فزاینده ای خود را پلیس ضد تروریسم، و ضد شورش و بنیاد گرایی اسلامی در منطقه قفقاز معرفی خواهد کرد.
      -          وی خواهد توانست از کشورهای ثروتمند مسیحی و از طریق کلیساهای بسیار، سرمایه لازم در حد لازم برای ادامه جنگ را فراهم کند. و شاید این جنگ راهی برای ورود تفکرات اوانجلیستی به ارمنستان باز کند.
      -          دولت ایروان در محاصره ترکیه و آذربایجان است و بشدت احساس ناامنی خواهد کرد، بنابراین به دنبال ایران و روسیه خواهد دوید، نیروی هوایی، موشکی و پدافندی خود را بشدت تقویت خواهد کرد.
      -          هر دو کشور تسلیحات بسیار زیادی در بخش زمینی از دست داده اند و خواهند داد، تمایل برای جبران تجهیزات زرهی و تقاضا برای تجهیزات دورایستا و موشکی به شکل فزاینده ای بازار تسلیحاتی بزرگی در منطقه قفقاز ایجاد خواهد شد. هر دو کشور به سمت بومی سازی تسلیحات و تبدیل شدن به قدرت های موشکی پیش خواهند رفت، و این امر مزیت موشکی ایران را تحت تاثیر شدید قرار خواهد داد.
      -          ایروان مزیت های ذاتی بزرگی از نظر اقتصادی ندارد، و اگر امنیت خود را از دست رفته ببیند بشدت با آسیب های اجتماعی فراوان روبرو خواهد شد بنابراین دولت پاشینیان هرکاری برای جلوگیری از این وضعیت خواهد کرد، منجمله اجاره دادن پایگاه های نظامی به آمریکا و ناتو، و قرارگیری بجای ترکیه امروز. چنین اقدامی سبب خواهد شد تا هم امنیت لازم را بدست آورد و هم به مکانی امن برای سرمایه گذاری خارجی بدل شود. چه بسا امروز آمریکا به دنبال تنبیه ترکیه و خروج از اینجرلیک و پیمان اجاره تسلیحات اتمی ست، و ممکن است به سمت ایروان روی بیاورد. ایروانی که دولت پاشینیان با تکیه بر شعارهای ضد روسی در آن به قدرت رسیده است.
      -          این امر برای روسیه بسیار آسیب زا خواهد بود بخصوص با توجه به مشکلات با گرجستان، بنابراین روسیه اجازه نخواهد داد و این اجازه ندادن به معنای گسترش وسیع ارتباطات با ارمنستان و حضور پیوسته در آن است. از طرفی برای ایران هم معضلات فراوانی ایجاد خواهد کرد بخصوص اینکه اسراییل در آذربایجان نفوذ گسترده ای پیدا کرده و اگر ارمنستان نیز به سمت آمریکا متمایل شود، محوز ضد ایرانی اسراییل و آمریکا میدان صلح، جنگ و کلیه تحولات منطقه قفقاز تا سالهای بسیار خواهند بود.
       
      آذربایجان:
      -          آذربایجان از توان کشورهای اسلامی نظیر پاکستان، تروریست های اسلامگرا در سراسر دنیا استفاده خواهد کرد، بنابراین به تجربه ترکیه در اداره و مجتمع کردن این چریک ها نیازمند است، تا جایی که ممکن است ادامه جنگ را مستقیما ترکیه اداره کند.
      -          این کشور تا پایان جنگ حجم بالایی تسلیحات مصرف خواهد کرد، و پس از جنگ وارد یک تقابل سرد تسلیحاتی با ارمنستان خواهد شد. اگر ارمنستان قدرت هوایی خود را تقویت کند، آذربایجان در برابر قادر به چنین کاری نخواهد بود.
      -          آذربایجان هم اکنون نیروی هوایی ضعیف و قدیمی دارد که  نمیتواند آنچنان قدرت تهاجمی و عملیاتی کافیاز خود نشان دهد.  بعید است روسها بخواهند آذری ها را در سطح راهبردی مانند نیروی هوایی در برابر ارمنی ها تقویت کنند، آنها قبلا به ارمنستان جنگنده های گرانقیمت و راهبردی سوخوی 30 فروخته اند و ارمنستان را مشتری خود کرده اند، کشورهای غربی نیز بعید به نظر میرسد که بخواهند به آذربایجان در برابر یک دولت مسیحی دیگر اسلحه بفروشند، با این وجود جنگنده های غربی نیز بسیار گرانقیمت تر از گونه های روسی هستند و بعید آذری ها از عهده تهیه آنها بر بیایند.
      -          با توجه به دو مورد فوق به نظر میرسد که آذریها به دنبال تهیه تسلیحات موشکی زمین به زمین کوتاه و میانبرد به شکل وسیع و در قالب راه اندازی خط تولید بروند. آنها از ترکیه موشکهای کروز و بالستیک خریداری خواهند کرد.
      ایران:
      -          سیاست ایران هر چه باشد، در معرض اقدامات پیچیده دو کشور برای ورود به درگیری یا حمایت از یک طرف خواهد بود، هم برای ارمنستان بسیار مفید است که ایران را جلب کند وهم برای آذربایجان، ایران دچار وضعیتی انتخابی میشود، با اینکه این انتخاب حتی در اندیشه بسیار دشوار، ایران باید از آن اجتناب کند.
      -          نخبگان سیاسی آذربایجان و ترکیه به صراحت از چشم داشت خود به خاک ایران سخن میگویند، اما از نظر اقدام در حال حاضر در جایگاهی نیستند که بتوانند کاری از پیش ببرند مگر در صورت ضعف شدید سیاسی و خلاء قدرت در ایران. به همین دلیل ایران هم به جلوگیری از شکل گیری یک اتحاد ضد ایرانی با محوریت "ارتش تورک" که در صورت موفقیت آذربایجان میرود به یک ایدولوژی نظامی سیاسی غالب تبدیل شود، باید بسرعت اقدام کند.
      -          ایران و ارمنستان میتوانند برای شکل گیری یک نیروی نظامی محدود جهت عملیات ضد تروریسم در مناطق مرزی مشارکت کنند.
       
      ویراست نشده است، اگر ایرادی دیدید تذکر بدین تا اصلاح کنم:
      نسخه فارسی تهیه شده برای میلیتاری  http://www.military.ir/
      نسخه انگلیسی :https://msai.ir/
       
       
       
    • توسط karkas
      با سلام


      طی چند هفته اخیر شاهد تصاویر نیروی هوایی المان و فرانسه بودید که تصمیم به ادامه تصاویر گرفتم . در این تاپیک هم تصاویر تمام جنگنده های ترکیه و اساسا نیروی هوایی ترکیه هست . نیروی هوایی ترکیه نیروی بسیار قدرتمندیه و می شه گفت نیروی هوایی کشور های منطقه رو می زاره تو جیب . البته اطلاعاتی از مقاله اقا سعید در مورد استعداد های هوایی ترکیه رو گذاشتم . نيروي هوايي ترکیه شامل 60 هزار سرباز و حدودا 600 جنگنده كه عبارتند از 240 فروند F-16C/D و 175 فروند F-4E و 44 فروند RF-4E و حدود 140 فروند F-5A/B كه همگي مدرنيزه شده و در شرايط كاملا عملياتي قرار دارند.
























      موفق باشید .
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.