FLANKER

تحلیل و پیگیری تحولات قفقاز ( آذربایجان- ارمنستان -گرجستان )

Recommended Posts

با اینکه مقامات رسمی ایران بوضوح از تنش لفظی کاستند و حتی روشی نرم را پیش گرفتند همچانن مقامات رسمی جمهوری باکو در بالاترین سطح در حال لفاظی هستند، در بعد عملی پی در پی در حال برگزاری رزمایش هستند، در بعد نظامی اقدامات خصمانه استقراری و مراوده ای دارند و در بعد رسانه ای هم که رسما در حال تعرض به تمامیت ارضی ایران هستند. امیدوارم یک پیوست جانبی برای این کم کردن تنش لفظی در ایران وجود داشته باشه که چنین تصمیمی گرفته شده چون این تازه به دوران رسیده های کوتوله که من میبینم با هر اقدامی که بوی عقب نشینی بده به سان یک پیروزی توهماتشون بیشتر هم میشه.

 

نقل قول

الهام علی اف گفت: «جمهوری آذربایجان سیاست داخلی و خارجی کاملاً مستقل را انجام می‌دهد و به طور موثر همه تلاش‌های مداخله خارجی در امور داخلی خود را خنثی می‌کند.»

 

سالهاست تاریخ جعلی به خورد کودکان آذری دادند و ضد سرزمین مادریشون سمپاشی کردند و حالا هم گویا تاریخ انشای کودکی دبستانیه که میشه پاکش کرد هر روز و به نفع دیکتاتور حاکم و به زعم خودشون دستاوردهاش بازنویسی کرد.

 

نقل قول

تغییر روز استقلال ملی جمهوری آذربایجان با فرمان الهام علی‌اف

 

نایب رئیس اول پارلمان جمهوری آذربایجان روز دوشنبه گفت، برای اولین بار از سال 1991 به این سو، مردم جمهوری آذربایجان روز استقلال خود را به عنوان یک ملت پیروز، در روزی که تمامیت ارضی سرزمین خود را  مجددا احیا کردند، جشن خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «علی حسینلی» نایب رئیس اول مجلس جمهموری آذربایجان یادآور شد که 18 اکتبر 2021 روز استقلال جمهوری آذربایجان است.

وی خاطرنشان کرد: «این لایحه که با امضای رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به مجلس ارائه شد، در دور‌ه‌ای که سرزمین‌های ما از اشغال آزاد و تمامیت ارضی کشور به طور کامل احیا شد، از اهمیت سیاسی و تاریخی بالایی برخوردار است.»

نایب رئیس اول مجلس جمهوری آذربایجان افزود که این لایحه منعکس کننده روزهای تاریخی استقلال کشور است که برای تاریخ ما از اهمیت استثنایی برخوردار است. بر اساس این لایحه، جمهوری آذربایجان روز استقلال را در 28 مه و روز بازگشت استقلال را در 18 اکتبر جشن می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، شورای عالی جمهوری آذربایجان که در آن دوره به عنوان مجلس این کشور عمل می‌کرد، در 30 آگوست 1991 بیانیه‌ای مبنی بر استقلال این کشور را تصویب کرد. در تاریخ 18 اکتبر همان سال نیز «پیمان‌ قانون اساسی» مبنی بر استقلال حکومت جمهوری آذربایجان را با اکثریت آرا پذیرفته شد.

در این پیمان‌، شوروی سابق به عنوان کشور اشغالگر و حکومت جدید نیز وارث جمهوری آذربایجان که در سال 1918 بنیان نهاده شده بود، اعلام شد.

تقریبا همه مردم جمهوری آذربایجان در همه‌پرسی 29 دسامبر 1991 به نفع استقلال این کشور رای دادند. مردم جمهوری آذربایجان از سال 1992 بدین ‌سو روز 18 اکتبر را به عنوان عید ملی جشن می‌گیرند.

 

پ ن: این همه مدت میگذره از این مناقشه و تازه تسنیم دو خبرنگار فرستاده داخل مسیر و از کامیون داران گزارش گرفته. کامیون دارانی که حتی خود اون مقام باکویی اشاره کرد ترک هستند و باکو با ادعای دوستی با ترکهای ایران(!) ازارشون میده و به صراحت در مصاحبه تصویری میگن چقدر اذیتشون میکنند.. چه سوژه ای بهتر از این برای نشان دادن خباثت و خیانت رژیم باکو؟ ولی رسانه های ما کجا هستند؟ هیچ جا! مثل همیشه مشغول خاله زنک بازی سیاسی.

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چند نکته 

1-متاسفانه کشور ما در بیست سال اخیر سیاست بسیار ضعیف و مساحمه گری در منطقه قفقاز داشته است. برای بنده کاملا مشخص نیست عامل این ضعف برخورد با کشور درجه 3 مانند باکو که زمانی یک ایالت دورافتاده ما بوده، چیست. کشوری که در کتب درسی خود کشوری از خاک ما را جزو خود می داند، به اسراییل پایگاه می دهد و ما به صورت نامحدود به ان اجازه دسترسی جاده ای داده و ان را کشور دوست و برادر خطاب می کنیم. 

2- این سیاست ظاهرا در حال تغییر است یعنی نگاه مساحمه و به نوعی متاسفانه زبونی دارد به نگاه درست، یعنی نگاه از  بالا به پایین و ادبیات در مواقع لازم  تهدیدآمیز تبدیل می شود. مانور صورت گرفته در این راستا بود. یعنی شاید واقعا نیاز به انتقال این حجم از تجهیزات نبود ولی ظاهرا مسولین تصیم دارند بلاخره این بچه پررو  که طول تاریخ کشورش به عنوان یک کشور مستقل اندازه درخت خرمالوی خانه ما است را سر جایش بنشانند. و ادبیات دوستانه و ضعیف را را به ادبیات قدرت تغییر دهد. طرف مقابل کاملا متوجه تغییر سیاست ما شده است. دارد سعی می کند با درشت گویی فضای قبلی تغییر نکند.

3-تغییر سیاست ما از مساحمه به قدرت و تحمیل درخواست های کشور ما به طرف مقابل باعث شکست احساس ها و تفکرات توهمی پانترکیسم که ما ترکان میتوانیم هر کاری بکنیم و .. می شود. 

4- طرف مقابل در رابطه با گرایش های جدایی طلبی و پانترکیسم در هموطنان اذری ما دچار اشتباه محاسبه شده است تا جایی که علی اف فاسد از جانب اذری های جهان گزافه گویی می کند. 

5- در چند روز گذشته شایعه ورود چند اف 35 به باکو شنیده شد که ظاهرا اشتباه بود . اگر چنین اشتباهی را باکو انجام داد، بعد از چند اخطار از کانال مستقیم و کانال روس ها، به نظر من نباید در شلیک چند موشک شک کرد. این اقدام باعث شکست کامل غرور پانتکریسم  و تبدیل وضعیت ما از طرف خنثی به طرف قدرتمند در قفقاز خواهد شد و از دیدگاه عرف جهانی نیز قابل توجیه است زیرا کشورها نمی توانند کشور خود را به پایگاهی برای تهدید کشور ثالث علیه همسایه تبدیل کنند. خود اسراییل با همین استدلال بارها به سوریه حمله کرده و از نظر جهانی نیز اقدامش مورد پذیزش بوده.

6- باکو توانایی پاسخ نظامی ندارد. نصف خاک این کشور در تیررس راکت های سری فجر هستند حالا موشک های بالستیک بماند. می توان اگر  بهانه لازم را به ما  دارد یا شلیک دو یا 3 موشک ادبش کرد

7- ترکیه هیچ وقت برای حمایت از باکو وارد درگیری با ما نمی شود. فکر نکنم برد اف 16 های ترکیه تا زنجان هم برسد ولی ماتوانایی زدن موشک به خود استانبول و انکارا را داریم. ترکیه کشوری است که با ایجاد امنیت باعث رشد توریست و سرمایه گذاری در کشورش شده. یک موشک می تواند کارش را خراب کند.      ترکیه هیچ وقت چنین ریسکی نمی کند. گفته شده با همین تهدید امارات از اعتلاف عربستان علیه یمن کنار کشید. این گونه کشورها از این نظر اسیب پذیر هستند

8-باید مرتب تکرار شود که هدف ما رژیم صهیونیستی است تا اقدامات ما باعث رنجش شیعیان آذری نگردد.

  • Like 4
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
15 hours قبل , sasasasa گفت:

8-باید مرتب تکرار شود که هدف ما رژیم صهیونیستی است تا اقدامات ما باعث رنجش شیعیان آذری نگردد.

 

یک بار دیگه برای تاکید چون نکته مهمی است و با اینکه چندین بار تکرار شده:

 

این راهبرد بسیار درست هست و باید در این مسیر قدم برداشت. به چند دلیل: چون هم واقعیت داره و شاید بزرگترین خطرو  تهدید فعلی برای ایران محسوب میشه و از همه مهمتر چندین مورد اقدام علیه امنیت ملی ایران دقیقا توسط صهیونیستها از همین منطقه علیه کشور انجام شده و فرضا اگر ترکیه بود با همین ادعا تا نصف جمهوری باکو هم پیشروی نظامی کرده بود و پست نظامی برقرار کرده بود! پس اعلام هشدار ما در مورد حضور صهیونیستها و توسل به زور در صورت عدم توجه باکو هم عقلانی است، هم مشروع و هم قابل تویجه برای افکار عمومی دو سمت منتها با پیوست رسانه ای و مطرح کردن مدام اتفاقات رخ داده و افشا کردن تحرکات صهیونیستها و حضورشون در باکو.

 

بعد هم اقدام مشابه این رژیم در سوریه و اتفاقا در رویکرد جدید در بوق و کرنا کردنش که تقریبا همه دیگه اطلاع دارند از حملات این رژیم به سوریه بابت بهانه حضور دشمنش در سوریه. خب با توجه به احساس تعلق خاطر مدام علیف به صهیونیستها نباید گله ای داشته باشند از تکرار رفتارهای این متحد جدیدشون.

 

نکته نهایی هم همانطور که اشاره شد توجه دادن شیعیان اذربایجان به بسط نفوذ صهیونیستهای کودک کش در خاک سرزمینشون هست و شاید اشکار کردن اتفاقاتی که رژیمشون داره پشت پرده رقم میزنه در واگذاری کشور به بیگانگان خصوصا دشمن شماره یک مسلمانان و شیعیان در منطقه.

 

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 18 مهر 1400 در 12:47 , mhstq گفت:

سلام و عرض ادب و احترام

آقای الکساندر دوگین که به ایران هم سفرهایی داشتند کتابی تحت عنوان مبانی ژئوپلتیک دارند که من مطالعه نکردم اما در ویکی پدیا مطالب جالبی از این کتاب عنوان شده که اینجا می توانید مطالعه کنید

ایران یک متحد کلیدی است. این کتاب از اصطلاح "محور مسکو-تهران" استفاده می‌کند
ارمنستان نقش خاصی دارد: این کشور به عنوان یک "پایگاه استراتژیک" عمل خواهد کرد و برای ایجاد "محور [فرعی] مسکو - ایروان - تهران" ضروری است. ارامنه "یک قوم آریایی هستند … درست [مانند] ایرانیان و کردها"
آذربایجان می‌تواند "تقسیم شده" یا به ایران بازگردانده شود.
 گرجستان را باید تجزیه کرد. آبخازیا و "اوستیای متحد" (که شامل استان اوستیای جنوبی گرجستان فعلی است) به روسیه داده خواهد شد. سیاست‌های گرجستان مستقل غیرقابل قبول هستند
روسیه نیازمند ایجاد "شوک‌های ژئوپولیتیک" در درون ترکیه است. این را می‌توان با به‌کارگیری کردها، ارامنه و دیگر اقلیت‌ها ایجاد کرد


با اجازه اساتید چند نکته ای را اشاره کنم

درست اقای دوگین این نطریات را دارد اما نظر استراتژیست ها ممکن توسط سیاسیون عملیاتی نشود

برای ما وجود یک سرزمین حائل بین ایران و روسیه بسیار مهم است

ما دنبال تغییر رفتار کشورهای قفقاز در "جنگ کریدورها" هستیم، جنگی که بین کشورهایی که تجارت خشکی محور دارند با کشورهایی که تجارت دریا محور دارند در حال رخ دادن است و جهان مشغول یارکشی است (چین و هند و ایران کشورهایی هستند که در هر دو جناح قابلیت بازیگری دارند)

در باکو و ترکیه بزودی انتخابات برگزار می شود
بهترین فرصت برای ما هست تا زمینه تغییر رفتار الهام و اردوغان را فراهم کنیم

سخنرانی های تند الهام و تعطیلی مراکز فرهنگی ایران تماما به جهت ترس از نفوذ مردمی ایران است

فراموش نکنیم انتشار اسناد پاندورا و فساد خانواده الهام برای مردم باکو رنج اور بود و الهام نیز با جیغ کشی علیه ایران قصد دارد پاندورا زدایی کند

کمااینکه ما می توانیم با تعامل با ارمنستان و پیشروی در خاک این کشور مانع ساخت کریدور خیالی زنگزور بشویم

ترکیه نیز کشوری است که در بافت اجتماعی و سیاسی شدیدا دچار دو دستگی و یا چند دستگی شده است

کشوری که به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می شد

بعد از کودتا دستگیری های وحشتناک زیادی داشت و مردم دو دسته شدن

در اروپا تبدیل به یک خطر شده و فرانسه منتقد اصلی اوست کمااینکه فرانسه به جهت بازیگری در شرق مدیترانه، ترکیه را مزاحم می بیند

از همه مهمتر تفکر تمدن سازی و ترکستان بزرگی که مد نظر دارد باعث تقابل با بحث اوراسیاگرایی روسیه و پیمان شانگهای چین می تواند باشد
ترکیه به سین کیانگ و حمایت از اویغورها نظر دارد

ساخت کانال استانبول از نظر ژئوپلیتیکی عملا ترکیه را به دو بخش تقسیم می کند

روس ها از ساخت این کانال به جهت استفاده احتمالی امریکا اصلا رضایت ندارند

ترکیه در تله اس400 روسیه افتاد و با امریکا دچار تنش هست و از پروژه لایتنیگ اف35 حذف شد

به جهت دلبری از واشنگتن قصد خرید اف16 را دارد

ترکیه عملگراست و جهت نفوذ در قفقاز و بازیگری در خزر با اسرائیلی همراه است که هر دو به ریشه تاریخی حکومت خزرها که ترکان یهودی بودند استناد می کنند کمااینکه اسرائیل در تعامل با اعراب نیز از بحث سامی گری استفاده کرد

اسرائیل در دولت بایدن نفوذ دوره ترامپ و نتانیاهو را ندارد

شاید مطلبی که عرض می کنم خطا باشد اما احتمال دارد بلایی که سر نتانیاهو امد سر الهام و اردوغان نیز بیاد، یا امیدوار باشیم که بیاید و دعا کنیم خدا کمک کند مثل انتخابات دیروز عراق برای ما حساسیت برانگیز نشود

  • Like 1
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
50 minutes قبل , mhstq گفت:


ما دنبال تغییر رفتار کشورهای قفقاز در "جنگ کریدورها" هستیم، جنگی که بین کشورهایی که تجارت خشکی محور دارند با کشورهایی که تجارت دریا محور دارند در حال رخ دادن است و جهان مشغول یارکشی است (چین و هند و ایران کشورهایی هستند که در هر دو جناح قابلیت بازیگری دارند)

 

North_South_Transport_Corridor_28NSTC29. Report_BurningBridge_Map_Chulav_v02.jpg

 

 

بعد از 2-3 هفته بالاخره یک نفر موفق شد که  لنز سیاسی را از تحلیل ها بردارد

 

چرا بین ایران و آذربایجان تنش ایجاد شد و چه کسانی از این تنش سود می برند ؟؟

در یک جمله ، جنگ کریدور ها 

 

نقل قول

  هر منطقه ژئوپلیتیک ، می بایست از یک نظام منطقه ای ( چهارچوبی برای تبیین رقابتها ، همکاری ها و تضادها )  برخوردار باشد . این نظام منطقه ای ، با عواملی نظیر موقعیت خاص جغرافیایی ، عوامل مختلف سیاسی ، ایدئولوژیکی و امنیتی ، پیوند های تاریخی ، قومی و زبانی قابل شناسایی و تحلیل است که در آن ،  هر واحد سیاسی تلاش می کند تا با متمرکز کردن تمامی  منابع خود ، این نظام معین را به محیطی مطلوب برای تامین منافع ملی خود در سه سطح کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت ، تبدیل نماید . در این ارتباط ، می توان به این مساله اشاره نمود که ساختار سازمانی این نظام منطقه ای ، از دو بخش  برونی و درونی برخوردار است که اولی ، به ماهیت ارتباط آن با نظام مسلط تر و دومی که در خصوص ایران و اسراییل مصداق بیشتری دارد ، به ساختار روابط درون منطقه ای مرتبط می گردد .  درواقع ، ساختار روابط درون منطقه ای ، الگویی است که ارتباط بین بخش مرکزی و پیرامونی را تبیین می نماید .

 

 

نقل قول

بدنبال وقوع سلسله اتفاقاتی که  در سال 2010 میلادی  در مجموعه کشورهای عرب ( خاورمیانه  و شمال آفریقا ) بوقوع پیوست ، جمهوری اسلامی ایران درصدد برآمد تا از خلاء بوجود آمده  در ساختار سیاسی این کشور ، استفاده نموده  و این روند ، در قالب یک پروژه راهبردی بلند مدت با هدف تقویت شبکه قدرت خود در این حوزه ، آغاز گردید . این مساله  تا سال 2015 و شروع فرآیند برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام / JCOPA/ توافق هسته ای )  ادامه پیدا نمود ، تا جایی که برخی تحلیلگران براین اعتقادند که  پویایی این کشور در جنگ علیه دولت اسلامی ( داعش ) و بسط فرآیند نفوذ مستقیم در کشورهایی نظیر سوریه و عراق و ایجاد شبکه قدرت از سال 2016 با شدت افزون تری پیگیری میشود . بدین ترتیب ، ایران در این بازه زمانی ، تلاش می نمود تا براساس یک پیش زمینه تاریخی ، قدرت خود را در سرزمین تاریخی شام ، بین النهرین بسمت سواحل مدیترانه  ( منطقه ای که امروز به شناسه کریدور زمینی یا پل زمینی شناخته می شود ) با فراغ بال بیشتری گسترش دهد .

 

اتصال دالان شمالی - جنوبی  و شرقی - غربی در یک نقطه خاورمیانه ( ایران )  ( که به معنای اتصال زمینی  چین به عنوان شرقی ترین قدرت فعلی اقتصادی و هند بزرگترین بازار جنوب آسیا با کنار گذاشتن پاکستان بعنوان دردسر ساز ترین و ناآرام ترین واحد سیاسی جنوب آسیا به اروپا و بالعکس ) چه تبعاتی را برای مجموعه رقبای منطقه ای ایران ایجاد می کند که بطور همزمان ، استراتژی دوگانه خودشون را در سوریه و قفقاز دارند جلو می برند ؟!! پاسخ به حضور معنا دار پاکستان در رزمایش های مشترک جمهوری باکو و ترکیه بطور دقیق در این مساله احتمالا نهفته هست .  فکر به این مساله بسیار جالب توجه به نظر می رسد .

 

  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شایعات ......

 

تحليلگر ترکیه ای: ايران در حال ايجاد پايگاه هوايی در سيونيک است

 

_ گوکتورک تويسوزاوغلو، تحليلگر ترکیه ای مقاله ای در مورد آخرين تحولات منطقه قفقاز نوشته و مدعی شد که بر اساس برخی گزارش ها، ارمنستان به ايران پيشنهاد ايجاد پايگاه هوايی در سيونيک را داده است.

 

_تويسوزاوغلو همچنين با اشاره به موضوع به اصطلاح «کريدور سیونیک» تأکيد کرد که آن بايد معادل کريدور لاچين اجرا شود، اما پس از توافق 10 نوامبر 2020، مسکو هنوز در اين زمينه گام مثبتی برنداشته و تنها در اين منطقه پاسگاه های نظامی کوچک برای کنترل فعاليت های شناسايی مرزی ارتش آذربايجان (جمهوری جعلی باکو) ايجاد کرده است.

 

_ به گفته اين تحليلگر، تنها راه حلی که نخجوان را از وابستگی به ايران رها می کند، اجرای برنامه «کريدور سیونیک» است.

 

_ گوکتورک تويسوزاوغلو در مقاله به اين نتيجه می رسد که حتی اگر اين پايگاه باز شود، می توان با اجازه و کنترل روسيه از آن استفاده کرد. به اين ترتيب می توان تلاش ايران برای حمايت از ارمنستان را بدون تضعيف موقعيت مسکو تشديد کرد.

 

_ اين تحليلگر در انتها می گويد: «با توجه به تنش های مرزی اخير و تشديد تنش های نظامی بين ايران و آذربایجان (جمهوری جعلی باکو)، واضح است که ايروان می خواهد از اين وضعيت استفاده کند. البته در اين فرايند ما بايد اظهارات روسيه را دنبال کنيم.»

 

 

https://www.ermenihaber.am/am/news/2021/10/04

 

معمولا برای توجیه بیشتر ترکیه برای افزایش حضور درنخجوان، قره باغ‌و آذربایجان چنین خبرهایی را کار میکنن

 

 

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همانطور که گفته شد ایران نباید تمرکز را از روی صهیونیستها به روی تکفیریها ببره هرچند حضور تکفیریها خطری عمده و جدی است ولی حضور صهیونیستها هم قابل مانور بیشتر هست و هم اینکه در بین مسلمانان و مردم ایران هم دشمنی واضح تر و بروزشون هم در جمهوری باکو نیاز به اثبات نداره چون واضحه.

برای همین این سخنگوی الهام موقعیت را مناسب دیده تا یک بار دیگه افکار عمومی را از بحث اصلی یعنی صهیونیستها و روابط تنگاتنگشون منحرف کنه چون این ارتباط به هر حال هم برای اردوغان قابل دفاع نیست و هم در بین مسلمانان و شیعیان حساسیت زاست.

 

ایران تا میتونه باید واقعیت آشکار استعمار باکو توسط صهیونیستها را برجسته کنه تا فساد پشت پرده الهام و روابطش با کودک کشان به رسوایی ختم بشه نهایتا و نباید فرصت به بازوهای رسانه ای باکو برای تحریق وقایع بده. تکفیریها یک بحث اختلافی بین مسلمانانه در حالیکه صهیونیستها لااقل در افکار عمومی خیلی کم حاشیه تر و برای رسانه ها و افکار عمومی سرمایه گذاری باید روی موردی باشه که واضح تره.

 

نقل قول

علی‌رغم هشدارهای مکرر تهران به باکو مبنی بر حضور برخی عناصر خارجی در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دولت این کشور اما همچنان به فرافکنی و در مواقعی یاوه‌گویی علیه ایران ادامه می‌دهد.

«لیلا عبداله‌اوا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز در گزافه‌گویی آشکار مدعی شد: «توصیه ما به کسانی که در تلاش برای یافتن تروریست‌ها هستند، این است که اطراف خود را خوب ببینند».

به نوشته وبگاه روزنامه «ینی شفق»، عبدالله‌اوا در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود افزود: «متأسفانه وزارت خارجه ایران از کمپین توهین‌آمیز خود علیه آذربایجان دست نمی‌کشد. ما به طور قاطع چنین اتهاماتی را رد می‌کنیم».

وی همچنین ادعا کرد: «ما این را در جنگ ۴۴ روزه گفتیم و بار دیگر تأکید می‌کنیم که هیچ تروریستی در آذربایجان وجود نداشت. به طور کلی، به عنوان کشوری که به دلیل تروریسم آسیب دیده است، هرگز جایی برای تروریست‌ها در آذربایجان وجود نداشته است».

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه باکو با ادعای اینکه ارتش۱۰۰ هزار نفری این کشور برای شکست ارمنستان نیازی به مزدور ندارند، مدعی شد: «به طور شگفت‌انگیزی چنین اتهامی از سوی ایران در طول جنگ مطرح نشد و تا زمان روی کار آمدن دولت جدید [در ایران] پس از جنگ چنین نگرانی‌هایی مطرح نشد».

عبدالله‌اوا با بیان اینکه اظهارات ضد باکو به نفع ایران نیست، ادعا کرد: «تهران به این اتهامات بی اساس متوسل شده است زیرا باکو از ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به آذربایجان جلوگیری کرده و مناطق خود را از کنترل ارمنستان خارج کرده است».

 

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الهام علی اف : اراضی آذربایجان در جنگ قره باغ به مدت ۳۰ سال توسط ارمنی ها اشغال شده بود و ایران از این مناطق برای  فرستادن مواد مخدر به اروپا استفاده می کرد که ما مانع این کار ایران شدیم.

 

 

پاشینیان ادعای تازه علی‌اف علیه ایران و ارمنستان را تکذیب کرد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت: می‌خواهم خاطرنشان کنم که ما بطور بسیار تنگاتنگ با نهادهای انتظامی ایران همکاری کرده و به شکل بسیار موثری با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنیم. من همچنین می‌توانم ارقامی را ارائه کنم که به خوبی میزان ناکام گذاشتن عملیات قاچاق مواد مخدر و کشف و ضبط مواد مخدر را نشان می دهند.

https://www.asriran.com/fa/news/808017/پاشینیان-ادعای-تازه-علی‌اف-علیه-ایران-و-ارمنستان-را-تکذیب-کرد

 

ویرایش شده در توسط mohamadreza0912
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , mohamadreza0912 گفت:

الهام علی اف : اراضی آذربایجان در جنگ قره باغ به مدت ۳۰ سال توسط ارمنی ها اشغال شده بود و ایران از این مناطق برای  فرستادن مواد مخدر به اروپا استفاده می کرد که ما مانع این کار ایران شدیم.

عه پس حتما این چند وقت این جنس ها را که شجاعانه گرفتند بعد خودشان زدند که اینقدر متوهم شدند و جوک و جفنگ میگویند. 

 

کلا الهام جون نوع حرف زدنش نشان دهنده ی این هست که دچار مشکل بزرگی شده.احتمالا فشار زیادی بهش این چند وقت اومده که این حرف ها را میزند به امید اینکه با گفتن چرت و پرت ها مثلا اروپا علیه ایران بشود!!! 

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه عصر امروز (جمعه) ادعاهای تعجب برانگیز جدید الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای مشترک‌ المنافع را قویا تکذیب کرد و آن را ساختگی خواند.

سعید خطیب زاده تصریح کرد: طرح چنین اتهامات رسانه ای صرفا در راستای منافع  رژیم صهیونیستی مبنی بر تحت تاثیر قرار دادن روابط برادرانه دو ملت ایران و آذربایجان می باشد.

خطیب زاده با تاکید بر نقش پیشروی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تاکید کرد: تقدیم هزاران شهید و مجروح طی ۴ دهه گذشته در مبارزه با این پدیده شوم تنها یک برگ از تلاشهای متعهدانه و مستمر جمهوری اسلامی ایران در این مسیر میباشد که بارها و بارها توسط نهادهای بین المللی ذیربط مورد تایید قرار گرفته است. 

 خطیب زاده ضمن تاکید بر روابط مستحکم برادارنه بین دو ملت تصریح  کرد: متاسفانه به نظر میرسد به رغم پیامهای خصوصی و مثبتی که از باکو در تماس های مختلف دریافت میشود، تعمدی برای طرح اظهارات رسانه ای بی‌مبنا از سوی باکو وجود دارد که البته در جای خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد.

 

واکنش سخنگوی ما نباید منفعلانه میبود. باید با حمله همینجا و با دلایل تهاجمی عنوان میشد که قصد داره این رژیم جرایم در ارتباط با تکفیریها و صهیونیستها را ضد امنیت ملی ایران را پنهان کنه. خلاصه باید قوی خطی که پیش گرفته شده بود با محورهای حضور صهیونیستها در باکو و عدم تحمل ایران، حضور تکفیریها و همچنان همکاری باکو با اونها برجسته تر بشه.

 

البته مشخصا اقدام مواد مخدری مثل تمام موارد دیگه اینطور ناگهانی وقتی اعلام میشه مشخصا چون قبلا هم تجربش بوده از اتهامات موساد هست. یعنی عملا الان موساد پشت علیف داره برنامه های الهام را حتی در بعد رسانه ای پیش میبره و رژیم باکو خودش را کامل در مدیریت بحران فعلی در اختیار این رژیم گذاشته. موساد هم طبق تجربه با توجه به اشرافی که بر تجارت مواد مخدر داره ( خودش قسمتی از اون هست بنا به جایگاهش، در سرزمینهای اشغالی برای ممانعت از رسیدن به یهودیان و الوده سازی فلسطینیان و در لبنان و منطقه همچنین و البته رساندن منافعش به مزدورهای تحت امرش برای جبران هزینه ها و حتی ردپا در امریکای لاتین و سایر نقاط) خیلی خوب خبر داره که طبیعتا ایران به خاطر همسایگی با افغانستان در مسیر ترانزیت مواد مخدر هست و عبور مخدر از ایران امری است طبیعی که هر روز با یک شیوه تازه تر قاچاقچیان خلاقانه سعی میکنند به اروپا برسوننش. از این منظر یک امر طبیعی را که احتمالا رژیم فاسد باکو تا قبل از این خودش بخشی از تجارتش بوده (فساد مرزبانی و اداری رژیم باکو برای کسانی که اطلاع دارند شناخته شده است) حالا قصد دارند به عنوان کشف جدیدی جا بزنند و مشخصا این از علیف برنمیاد و حالا پشت پرده وضعیت جدید مدیران جدیدی پیدا کرده.

 

ایران در پاتک به علیف باید هوشمندانه و البته تهاجمی کار را دنبال کنه. البته مزخرف گفتن از این جنس نه اروپا را تحریک میکنه نه ضرر چندانی به ما میرسونه چون در عین مبارزه با تجارت مخدر در ایران ما همیشه از سمت ترکیه هم بعضا متهم میشیم چون همسایه بزرگترین کارخانه تولید مواد مخدر هستیم.

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مطالبی که الهام علی اف گفته اخرین تلاش های او و ترکیه برای جلوگیری از شکست قریب الوقوع است. این شکست حذف از کریدور جنوب به شمال می باشد که به جای جمهوری باکو از مسیر ارمنستان و یا دریای کاسپین صورت خواهد گرفت. این مسئله باعث تقویت ارمنستان از نظر اقتصادی و نزدیک شدن بیشتر آن به ایران خواهد شد. همچنین عملا به تدریج ممکن است باعث دور شدن گرجستان نیز از باکو شود زیرا ایران به جای مسیر ارمنستان و گرجستان مسیر جایگزین کریدور دریایی را هم دارد. امروز اعلام شد 8 خط دریایی به این منظور در دریای کاسپین راه اندازی می شود و گرجستان نیز هم برای جلوگیری از حذف شدن از این مسیر و از دست دادن مزایای اقتصادی آن و همچنین  احتمالا با فشار روسیه باید با ایران برای تقویت این مسیر همکاری کند. این مسایل باعث ایزوله شدن باکو در این میان می شود. همچنین یک مسیر هم از چابهار به افغانستان و ترکمستان و به آسیای مرکزی متصل می شود. همچنین ایران در صدد احداث و تقویت جاده ابریشم از مسیر چین آسیای مرکزی عراق و سوریه است.  اگر این مسیر نیز راه اندازی شود عملا ترکیه دور زده خواهد شد و از طرفی کشورهای آسیای مرکزی به ایران و چین نزدیک می شوند. چین به عنوان سرمایه گذار اصلی طرح و ایران به عنوان حافظ امنیت آن. بنابرای رویای پان نرکیسم که اتصال ترکیه به اسیای مرکزی و گسترش پانترکیسم در این نواحی و ایجاد ارتش به اصطلاح توران با خطر مواجه می شود. البته باید پذیرفت که ایجاد و حفظ امنیت ریلی و جاده ای در مسیر عراق و سوریه با وجود گروه های مختلف تروریست وابسته به ترکیه مشکل است ولی امکان پذیر می باشد. 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, alala گفت:

 

واکنش سخنگوی ما نباید منفعلانه میبود. باید با حمله همینجا و با دلایل تهاجمی عنوان میشد که قصد داره این رژیم جرایم در ارتباط با تکفیریها و صهیونیستها را ضد امنیت ملی ایران را پنهان کنه. خلاصه باید قوی خطی که پیش گرفته شده بود با محورهای حضور صهیونیستها در باکو و عدم تحمل ایران، حضور تکفیریها و همچنان همکاری باکو با اونها برجسته تر بشه.

احتمالن عمو پوتین ناراحت شده که ایران محکم برخورد کنه بعد از دیدار با روسها کلن شل کردن انگار آقایون

  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
17 minutes قبل , ldmdff گفت:

احتمالن عمو پوتین ناراحت شده که ایران محکم برخورد کنه بعد از دیدار با روسها کلن شل کردن انگار آقایون

 

روسیه منافع خودش را داره. اگر نداشت اون بیانیه به اصطلاح صلح فتنه انگیز را که منشا اختلافات فعلی است را به امضا نمیرسوند اصلا. همین دیروز لاوروف به مناسب سالروز روابط روسیه با صهیونیستها مقاله مفصلی در یکی از روزنامه های صهیونیستی چاپ کرده بود با کلی تعریف و تمجید از روابطشون.

حالا دیگه باید یاد گرفته باشیم که روابط تا وقتی قابل اتکاست که منافع دو طرف حفظ بشه دیگه بعد از اون تنها باید تکیه کرد به خود. و اینکه از موضع واکنش مدام دراومد و در موضع کنش قرار گرفت.

 

برای علیف باید طرحی جدی داشت. تمام خطوط را رد کرده و مسلما خودش نیست در حال حاضر که داره این شطرنج را پیش میبره. با حوصله و البته قدرت باید بازی را پیش برد. همین که در مقام کنش باشیم و حساس به تحولات قدم اول هست.

 

  • Like 1
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, alala گفت:

 

روسیه منافع خودش را داره. اگر نداشت اون بیانیه به اصطلاح صلح فتنه انگیز را که منشا اختلافات فعلی است را به امضا نمیرسوند اصلا. همین دیروز لاوروف به مناسب سالروز روابط روسیه با صهیونیستها مقاله مفصلی در یکی از روزنامه های صهیونیستی چاپ کرده بود با کلی تعریف و تمجید از روابطشون.

حالا دیگه باید یاد گرفته باشیم که روابط تا وقتی قابل اتکاست که منافع دو طرف حفظ بشه دیگه بعد از اون تنها باید تکیه کرد به خود. و اینکه از موضع واکنش مدام دراومد و در موضع کنش قرار گرفت.

 

برای علیف باید طرحی جدی داشت. تمام خطوط را رد کرده و مسلما خودش نیست در حال حاضر که داره این شطرنج را پیش میبره. با حوصله و البته قدرت باید بازی را پیش برد. همین که در مقام کنش باشیم و حساس به تحولات قدم اول هست.

 

 

بسیار سخته فهمید برنامه روسیه چی هست. گاهی تصور میشه که داره اجازه میده ترکیه تو قفقاز نفوذ کنه در صورتیکه به صورت واضح این مسئله به ضرر منافع روسیه است. تنها فکری که میشود  کرد این است که روسیه تلاش میکنه ترکیه رو به صورت کامل از غرب و ناتو دور کنه. البته اگر این باشه تا حدی موفق بوده. ترکیه دوره ای بدنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بود و موفق نشد. جناح هایی در ترکیه هنوز کاملا غرب گرا هستند. یک ارزوی ترکیه هم گسترش پانترکیسم و رویای توران است. این ارزو قطعا با نزدیکی به اروپا تا حدی تناقض دارد به عبارتی تو راه جداگانه است. این ارزو در واقع تشکیل یک اتحاد مستقل از شرق و غرب بر مبنای ترک گرایی است. روسیه با نفوذی که  در اسیای مرکزی و قفقاز دارد و این مناطق حیاط خلوت خود می داند قطعا می تواند این راه را ببندد شاید روسیه دارد با باز گذاشتن این راه به صورت محدود سعی می کند بیش ار بیش ترکیه را از غرب جدا کند و فکر می کند در موقعیت مقتضی ترکیه را به سر جای خود می نشاند.  فروش سلاح مثلا اس 400 هم در همین راستا بود که تا حدی موفقیت امیز بود.

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, sasasasa گفت:

 

بسیار سخته فهمید برنامه روسیه چی هست. گاهی تصور میشه که داره اجازه میده ترکیه تو قفقاز نفوذ کنه در صورتیکه به صورت واضح این مسئله به ضرر منافع روسیه است. تنها فکری که میشود  کرد این است که روسیه تلاش میکنه ترکیه رو به صورت کامل از غرب و ناتو دور کنه. البته اگر این باشه تا حدی موفق بوده. ترکیه دوره ای بدنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بود و موفق نشد. جناح هایی در ترکیه هنوز کاملا غرب گرا هستند. یک ارزوی ترکیه هم گسترش پانترکیسم و رویای توران است. این ارزو قطعا با نزدیکی به اروپا تا حدی تناقض دارد به عبارتی تو راه جداگانه است. این ارزو در واقع تشکیل یک اتحاد مستقل از شرق و غرب بر مبنای ترک گرایی است. روسیه با نفوذی که  در اسیای مرکزی و قفقاز دارد و این مناطق حیاط خلوت خود می داند قطعا می تواند این راه را ببندد شاید روسیه دارد با باز گذاشتن این راه به صورت محدود سعی می کند بیش ار بیش ترکیه را از غرب جدا کند و فکر می کند در موقعیت مقتضی ترکیه را به سر جای خود می نشاند.  فروش سلاح مثلا اس 400 هم در همین راستا بود که تا حدی موفقیت امیز بود.

 

بله، موافقم. من قبلا هم چند بار اشاره کردم که اجازه رخنه و اختلاف افکنی در ناتو که ترکیه شرایطش را برای روسیه فراهم میکنه ( به طرق مختلف و البته شخصیت زیاده خواه و مستبد و خودرای اردوغان) چنان انگیزه قوی ای است که روسیه به عنوان تاثیرگذاری بر یکی از مهمترین دشمنانش (ناتو) توسط یکی از قدرتمندترین (نظامی) اعضای این سازمان (ترکیه) حاضر شده در جبهات زیادی به ترکیه باج بده تا شرایط را همینطور حفظ کنه. به نظرم ولی حتما روس ها با شناختی که از شخصیت متزلزل و ناپایدار اردوغان دارند (که همه چیز را فدای اهدافش میکنه) سعی میکنند هیچ امتیاز قطعی ای بهش ندند. توافق صلح اذربایجان و ارمنستان (که یکی از ذینفعانش ترکیه بود) هم به نظرم به این خاطر گنگ و نامعلوم نوشته شد تا هم اختلافات را حفظ کنه و هم ابزارهای فشار و تشویق روسها را. به همین ترتیب در سایر موارد. از ادلب و شمال سوریه گرفته تا پرونده های مختلف.

 

  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط worior
      بسمه تعالی
      مقدمه
      نگارنده متن ذیل از دیدگاه راهبردی به مسئله قره باغ و احتمالات و پیامد های مربوط به آینده منطقه نگاشته است. هر جنگی در هر منطقه از دنیا بدون حمایت و عزم ملی یا مردمی که در حال جنگ هستند محکوم به شکست خواهد بود. از این رو جنگ در قره باغ امری بسیار وابسته به مسائل جمعیتی و افکار عمومی ست و از برای آن انجام میشود.
       
      مسئله فتح سرزمینی
       
      جنگ های فتح سرزمینی به سبک دوره فئودالی مدتهاست منسوخ شده، سازمان ملل و جوامع بین المللی بسختی با تغییرات در مرزها از طریق حملات نظامی کنار می آیند. پذیرفتن تغییر مرزهای کشورها از طریق تهاجم نظامی امریست که میتواند عواقب متقابلی برای کشورهایی که آن تغییرات را میپذیرند داشته باشد، این عواقب از تروریسم گرفته تا رفتن این پذیرش به حافظه تاریخی جهانی وبدل شدن به عرفی که امکان رخداد مجدد برای همان کشور پذیرنده نیز بوجود می آورد. صرف نظر از اینکه حق و باطل تاریخی این منازعات مرزی چگونه باشد، برنده منازعه، بعد از پیروزی باید هزینه های بسیاری در عرصه روابط بین الملل برای جلب افکار عمومی، سیاستمداران کشورهای مختلف جهت پذیرش رسمی مرزهای جدید پرداخت کند، علی الخصوص به اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و شاید واکنش این اعضا در پذیرش این مرز جدید آنقدر طولانی شود که فرصت واکنش متقابل و بروز جنگی دیگر را رقم بزند.
       
      راهبرد نظامی جاری آذربایجان در قره باغ
       
      شیوه های رزمی طرفین این درگیری هرچه باشد از قواعدی قابل شمارش پیروی خواهد کرد، نه از آن جهت که بسادگی قابل پیش بینی هستند، بلکه تجربیات تاریخی زیادی نسبت به چنین درگیری هایی وجود دارد. از نظر جمعیت شناختی منطقه ناگورنوقره باغ جمعیت ساکنی عمدتا ارمنی تبار دارد، آذری ها بدون حمایت افکار عمومی ساکن در منطقه و پشتیبانی مردمی قادر پیشروی نخواهند بود، حتی در صورت پیشروی موفقیت آمیز قادر به حفظ سرزمین های فتح شده نخواهند شد. بنابراین بدیهی است که ترکیب جمعیتی منطقه ابتدا تغییر کند و این امر نه به یکباره امکانپذیر است و نه در یک نبرد کوتاه مدت. بلکه جنگی طولانی مدت، همراه با زیرآتش گرفتن مستقیم شهرها، کشتار ارمنی ها و مهاجرت دادن اجباری جمعیت ساکن در این مناطق میتواند راهبرد انتخابی طرف آذری باشد و این شکل از درگیری پیوسته و همراه با سکونت دادن آذری ها در منطقه ادامه پیدا کند تا ترکیب جمعیتی از ارمنی به آذری و ترک تغییر کند، تا در یک نبرد قاطع احتمالی بسیار بزرگ شرایط برای اشغال دایم فراهم شود و یا دست کم از طریق یک روند دمکراتیک مثلا رای گیری و تعیین سرنوشت از سوی ساکنان به نفع دولت باکو تغییرات مورد نظر آن دولت بدست آید. روشهای مورد بحث در بالا پیشتر از سوی اسراییل به کار گرفته شده اند، سبقه تاریخی طولانی دارند تا جایی که ماکیاوولی در شهریار به صراحت در مورد مهاجرت اجباری و تغییر جمعیت سرزمینی توسط حکام سخن رانده است. و شاید بتوان دلیل نزدیکی آذربایجان به اسراییل در گرفتن تجهیزات نظامی و مشاوره در خصوص بازسازی ارتش خود را در سطور بالا یافت.
       
      راهبرد دفاعی ارمنستان در برابر تهاجم آذربایجان
      تاکنون آنچه آذربایجان نشان داده، اتکا به تاکتیک سنتی رزمی در مناطق کوهستانی، نظیر استقرار توپخانه، ورود به شهرها، استفاده از موشک های کوتاه و میانبرد و همچنین داد و فریاد پروپگاندای خویش در سراسر دنیا پیرامون حقانیت و نبرد علیه تروریسم آذربایجانی ست، چنین سیاستی بدلیل وجود پایگاه جمعیتی در آرتساخ(قره باغ) و مورد تهاجم قرار گرفتن امری بدیهی است. ارمنستان با سرعت بسیار به سمت مظلوم نمایی وشکست پذیری احتمالی و نیاز به کمک پیش میرود. چنین وضعیتی به ارمنستان کمک میکند تا به جلب کمک های بین المللی از دولت های نسبتا ثروتمند مسیحی بپردازد، همچنین با توجه به در اختیار داشتن مناطق مورد مناقشه، به تحریک فشارهای بین المللی به سمت آذربایجان در جهت پایان جنگ بپردازد.
       
      تدریج گرایی منطقی
      در هیچ جنگی نمیتوان نتایج را از ابتدا به دقت بر شمرد، گفته اند آنچه در مورد آینده میتوان با دقت گفت، عدم پیشبینی درست آن است. اما بر اساس شواهد،  تجربیات و دانش های موجود و نسبت به گذشته تمرین های نظامی آذربایجان و خریدهای نظامی های دو کشور؛ از دید نگارنده، پیش بینی میشود جنگی میان مدت و سپس یک نبرد تعیین کننده راهبرد آغازین جمهوری آذربایجان بوده باشد، گرچه ممکن است هیچ وقت چنین رخدادی به حقیقت نپیوندد. ولیکن، این یک الزام برای داشتن یک تفسیر راهبردی منطقی درآغاز جنگ است، گرچه یک گرند استراتژی(راهبرد فراگیر) محسوب نمیشود.  هر راهبردی برای ورود به هر درگیری نیازمند راهبردی برای ادامه خروج از آن نیز خواهد بود. راهبردهایی که در ادامه اتخاذ میشود آنهایی هستند که در جبهه های نبرد آموخته میشوند، و جملگی خرده راهبردهایی هستند که ظهور کرده و دور از مسیر اصلی و هدف کلی نیستند. در موقعیت کنونی بدین دلیل که تشدیدگر این نبرد در این مقطع جمهوری آذربایجان است، این کشور ابتکار عمل را در اختیار دارد و تدریجا ارمنستان خود را در برابر ابتکارهای آذربایجان واکنش گر میبینید،  آذربایجان تصمیم گیرنده اصلی در پایان دادن به نبرد یا تغییر شکل ماهیت جنگ خواهد بود.
      نیازمندی به راهبردی برای خروج و پایان دادن به جنگ در ابتدا، بدلایل پیشگری از ورود به جنگ دایمی، فرسایشی و یا بیرون کشیدن از درگیری در زمان مناسب طرح میشود، سپس در ادامه بر اساس موفقیت ها یا شکست هایی که کسب میشود تحت اثرات جبهه ها و افکار عمومی تغییر خواهد کرد. بنابراین بزرگترین رکن اصلی جبهه دو طرف نه روی زمین بلکه در رسانه ها و پروپگاندای جهانی آنان است. این موفقیت ها در پروپگاندای طرفین است که جنگ را به پیش خواهد برد و حتی سطح بروز خشونت ها و یا اقدام علیه اشغال سرزمینی و حتی میزان زیر آتش گرفتن پایتخت های یکدیگر تنظیم خواهد کرد.
       
      پیشبینی نسبت به رویه های آینده درگیری در قره باغ:
       
      آذربایجان در جبهه جنوبی پیشروی خوبی صورت داده است اما نکات زیر حائز اهمیت است؛
      -          همانطور که عرض شد، برای آذربایجان در مناطقی که پشتیبانی جمعیتی ندارد امکان پیشروی موفق بسختی ممکن است و در صورت پیشروی امکان حفظ و بهره برداری از پیشروی پیچیده تر خواهد بود. بنابراین انتخاب پیشروی از جنوب از این جهت منطقی است که ؛
      o        ممکن است بخواهد خود را با حمله سریع به نخجوان برساند، به دو دلیل 1- تکمیل اتصال سرزمینی 2-جلوگیری از ورود ارمنستان به نخجوان در برابر یک سناریوی پاسخ احتمالی به تهاجمات در غره باق.
      o        این نکته حائز اهمیت است که در شمال ایران آذریها و ترک ها درصد تجمعی بیشتری نسبت به آذریهایی منطقه غره باق وجود دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که ارتش آذربایجان و ترکیه از طریق منطقه نخجوان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در منطقه به یکدیگر دست بدهند.(پشتیبانی هوایی ترک، پیاده نظام هایی شامل نیرومخصوص ترک در لباس تروریست های پانترک و نوعثمانی، و ارتش آذربایجان از شرق)
      o        امکان تهاجم سریع در مناطق کوهستانی بسادگی میسر نیست و تنها با سرعت بالا از طریق عبور از مسیر رودخانه ارس ممکن است،با توجه به این امر، روستاهای مرزی ایران مانند عاشقلو، اوزان، کرانلو و ... در معرض تهدید تهاجم آذریها و احتمال پاسخ ارمنی ها در آن مناطق هستند
      o        در صورت وقوع شورش های ساختگی و بحران کمبود منابع و تظاهرات، شرایط برای نفوذ نیروهای اطلاعاتی امنیتی هر سه کشور ترکیه، آذربایجان و ارمنستان جهت بهره برداری از آشوب ممکن است. و در ادامه پاسخ ایران در سرکوب تظاهرات و یا شورش، عواقبی نظیر نفوذ و دخالت بیگانه در حتی کوتاه هم خواهد داشت.
      o        آنچه فضای بحران برای ورود به نبردهای چریکی و شورشهای اجتماعی تقویت میکند، آن است که دو کشور بزودی بسیاری از تسلیحات زرهی خود را از دست میدهند، سازمان نیروهای مسلح این کشورها اقدام به جذب نیروی مردمی خواهد کرد. این امر سبب میشود تا ارتش های منظم تبدیل به ارتش های پراکنده با ابعاد بالای استفاده از نیروی شبه نظامی شوند و به تجهیزات شبه نظامیان نظیر وانت های مسلح، موشک های دوشپرتاب و ضد تانک قابل حمل توسط نفر روی بیاورند.
      o        وضعیت جنگ با استفاده از شبه نظامیان، سبب میشود تا حجم انبوهی از تجهیزات انفرادی جنگی وارد مناطق شمالی کشورمان شود.
      o        جنگ با استفاده از شبه نظامیان نیز به تلاش های وسیعی از عملیات روانی و پروپگاندای سیاسی نیازمند است.
      o        در میان مدت ممکن است جمیع موارد فوق ایران را وادار به ورود به  یک جنگ هیبریدی با محوریت ترکیه و آذربایجان کند.
       
      اقدامات پیشنهادی در بخش تاکتیکی و سیاستگذاری برای ایران:
       
      در بخش تاکتیکی: اجرای مانور ترکیبی.
      -          اقدام به اجرای سریع مانور ضد چریکی و ضد شورشی در مناطق مرزی کشور به سبک زیر؛
      o        تمرین استقرار و حرکت به سمت پاکتی از 5 تا 10 روستای مرزی در یک مسیر، به شکلی که  چند  تیم متحرک، به روستاهای در مناطق مرزی در بخش بندی های جغرافیایی مشخص وارد میشوند، و استقرار تیم های ثابت را امکان سنجی و مدیریت میکنند؛
      1-      تیم های متحرک در دو بخش ابتدا بدون ظاهر نظامی به سپس به قصد تمرین تامین نظامی و سپس بصورت کاملا نظامی به قصد فراهم آوری امکان استقرار تیم های ثابت با تجهیزات وارد مناطق روستایی میشوند، با جمعیت پل ارتباطی ایجاد میکنند، و به ترتیب متوالی پس از استقرار تیم های ثابت به قصد روستای بعدی خارج میشوند.
      2-      سپس تیم های ثابت با استقرار تجهیزات بیمارستانی، امدادی، هلال احمر و کمک به مناطق روستایی وارد میشوند، در مدت زمان مشخص فعالیت های ارتباطات انسانی و اجتماعی  را تمرین کرده و منتظر ورود دوم تیم های متحرک در تاریخ مقرر میشوند.
      3-      سپس تیم های متحرک دیگری به ترتیبی موازی به قصد کمک به جمع آوری تجهیزات ثابت وارد میشوند. و در پایان مانور اسکرت را تا فاصله ایمن را تمرین میکنند.
       
      دلایل اجرای مانور تاکتیکی فوق؛
      -          جدایی طلبها، شبه نظامیان، چریک ها و ارتش های دارای ابعاد هیبریدی که قادرند از طریق اجرای عملیات روانی، پروپگاندای سیاسی و پشتیبانی مالی در کنار ارتش های منظم خود اجرای طرح عملیاتی ترکیبی کنند، ابتدا با نفوذ، سپس ایجاد پل های ارتباطی و پس از آن شروع در نا امن کردن محیط های روستایی، اقدام به ایجاد معضلات  روانی کرده، و در ادامه از ساکنان عدم همکاری با دولت مرکزی را طلب خواهند، ابتدا با تحریک و سپس با تهدید. در فضای ناامنی مردم روستایی از همکاری اطلاعاتی و امنیتی با دولت های مرکزی پرهیز میکنند و حتی ممکن است جذب این گروه ها شوند، مگر در شرایطی که احساس کنند فضای ایمن و قدرت غالبی توسط دولت مرکزی قادر به حمایت از آنان یا نابود سازی تحرکات ضد دولتی ست.
      -          از طرفی دیگر در صورت بروز خشونت، و نفوذ بیگانه در مناطق مرزی ای که امروز نسبتا امن هستند، نیروی آموزش ندیده یا نیرویی که منطقه عملیاتی خود را تجربه نکرده باشد، بسختی میتواند با مردم ارتباط برقرار کرده و قادر نخواهد بود اقدامی که در شرایط عادی تمرین نشده است را در شرایط حاد بحران به اجرا بگذارد.
      -       آن بخش از  جریانهای فکری که در مناطق روستایی مرزی و در معرض تهدیدات مختلف امنیتی هستند، در صورتی که با هسته های خفته عملیاتی چریک های دشمن سمپاتی و هماهنگی برای روز شورش داشته باشند(آنچه در شهرهای عراق مانند رمادی، موصل و تکریت اتفاق افتاد) بسرعت دچار خطا، واکنش و یا تغییر نقشه خواهند شد، و در نتیجه اجرای این مانور این اقدامات قابل ردیابی خواهند بود.
      -          بنیاد عملیات هیبریدی مرزی ضد کشور، از طریق کشتار و تروربه نام حکومت (مانند اقدام چریک های فدایی خلق در کردستان علیه پادگان های ارتش) و سپس ایجاد هسته های مقاومت علیه دولتها انجام میگیرد، جذب نیرو تنها در صورت خلاء قدرت و واکنش نابهنگام دولت مرکزی ممکن است، و از طرفی در صورت اقدام تند، سلطه آمیز و نابخردانه نیروهای نظامی دولتی، اوضاع از کنترل خارج و یا تشدید میشود.(مانند اقدامات دیر هنگام بشار اسد در شمال و غرب سوریه)
      -           ولیکن این اقدام تند و سلطه آمیز برای هسته های نفوذی تا حدودی لازم و رعب آور است و محاسبات شانس، بخصوص بهره برداری از نفوذ های پیشین یا پل ارتباطی برقرار شده قبلی آنها را پایین می آورد، بنابراین حضور پیشدستانه و ایمن سازی جهت ایجاد قوت قلب برای ساکنان و دادن اطمینان برای اجرای مجدد وسریع چنین پاسداری مرزی، سبقه ای برای تحکیم قدرت حاکمیت کشور در مناطق مرزی ایجاد خواهد و فرصت بهره برداری از متجاوزان به اقتدار کشور را خواهد گرفت.
       
       
      در بخش راهبردی؛
      اگر مناقشه امروز آذربایجان – ارمنستان را به ابعاد نظامی و روانی تقسیم کنیم، باید گفت این رابطه 20-80 خواهد بود. اقدامات نظامی که به شکست منجر شوند عواقب وخیم سیاسی بسیاری خواهند داشت با این وجود آنچه روی زمین رخ میدهد سهم 20 درصدی از واقعیت های آینده خواهد شد، و داشتن یک فیلم 5 دقیقه از حضور در مناطق تحت سیطره رقیب در افکار عمومی اثری به مراتب بیشتر از خود نشان خواهد داد.
      دولت پاشینیان با استفاده از اعتراضات گسترده و اجرای شورش خیابانی به قدرت رسیده است و شکست در صحنه نظامی برای وی شکست در صحنه سیاست و افکار عمومی نیز خواهد بود، آنچه وی روی زمین و در مانور نظامی در برابر باکو انجام میدهد در عمل در حکم اجرای مانور سیاسی برای بقای وی  نیز هست، از طرفی باکو نیز تفاوت چندانی ندارد، اگر دولت تک حزب و شبه پادشاهی علی اف نتواند در جبهه ها پیشروی مناسبی داشته باشد، در صحنه افکار عمومی نیز شکست و بی تفاوتی مردم نسبت به دولت مرکزی را تجربه خواهد کرد. اگر بخواهیم ملاک های اقتصادی و راهبردی فتح سرزمینی در قره باغ را در نظر بگیریم، آنچه پس از این جنگ به هر نحوی باقی بماند برتری خاصی از این دو منظر ایجاد نخواهد کرد. بنابراین جنگ در قره باق امری کاملا سیاسی و برای کسب افتخارات سیاسی انجام میشود تا مبنایی نظامی و یا اقتصادی داشته باشد.
       
      در حین و پس از این جنگ:
       
      ارمنستان:
      -          پاشینیان به شکل فزاینده ای خود را پلیس ضد تروریسم، و ضد شورش و بنیاد گرایی اسلامی در منطقه قفقاز معرفی خواهد کرد.
      -          وی خواهد توانست از کشورهای ثروتمند مسیحی و از طریق کلیساهای بسیار، سرمایه لازم در حد لازم برای ادامه جنگ را فراهم کند. و شاید این جنگ راهی برای ورود تفکرات اوانجلیستی به ارمنستان باز کند.
      -          دولت ایروان در محاصره ترکیه و آذربایجان است و بشدت احساس ناامنی خواهد کرد، بنابراین به دنبال ایران و روسیه خواهد دوید، نیروی هوایی، موشکی و پدافندی خود را بشدت تقویت خواهد کرد.
      -          هر دو کشور تسلیحات بسیار زیادی در بخش زمینی از دست داده اند و خواهند داد، تمایل برای جبران تجهیزات زرهی و تقاضا برای تجهیزات دورایستا و موشکی به شکل فزاینده ای بازار تسلیحاتی بزرگی در منطقه قفقاز ایجاد خواهد شد. هر دو کشور به سمت بومی سازی تسلیحات و تبدیل شدن به قدرت های موشکی پیش خواهند رفت، و این امر مزیت موشکی ایران را تحت تاثیر شدید قرار خواهد داد.
      -          ایروان مزیت های ذاتی بزرگی از نظر اقتصادی ندارد، و اگر امنیت خود را از دست رفته ببیند بشدت با آسیب های اجتماعی فراوان روبرو خواهد شد بنابراین دولت پاشینیان هرکاری برای جلوگیری از این وضعیت خواهد کرد، منجمله اجاره دادن پایگاه های نظامی به آمریکا و ناتو، و قرارگیری بجای ترکیه امروز. چنین اقدامی سبب خواهد شد تا هم امنیت لازم را بدست آورد و هم به مکانی امن برای سرمایه گذاری خارجی بدل شود. چه بسا امروز آمریکا به دنبال تنبیه ترکیه و خروج از اینجرلیک و پیمان اجاره تسلیحات اتمی ست، و ممکن است به سمت ایروان روی بیاورد. ایروانی که دولت پاشینیان با تکیه بر شعارهای ضد روسی در آن به قدرت رسیده است.
      -          این امر برای روسیه بسیار آسیب زا خواهد بود بخصوص با توجه به مشکلات با گرجستان، بنابراین روسیه اجازه نخواهد داد و این اجازه ندادن به معنای گسترش وسیع ارتباطات با ارمنستان و حضور پیوسته در آن است. از طرفی برای ایران هم معضلات فراوانی ایجاد خواهد کرد بخصوص اینکه اسراییل در آذربایجان نفوذ گسترده ای پیدا کرده و اگر ارمنستان نیز به سمت آمریکا متمایل شود، محوز ضد ایرانی اسراییل و آمریکا میدان صلح، جنگ و کلیه تحولات منطقه قفقاز تا سالهای بسیار خواهند بود.
       
      آذربایجان:
      -          آذربایجان از توان کشورهای اسلامی نظیر پاکستان، تروریست های اسلامگرا در سراسر دنیا استفاده خواهد کرد، بنابراین به تجربه ترکیه در اداره و مجتمع کردن این چریک ها نیازمند است، تا جایی که ممکن است ادامه جنگ را مستقیما ترکیه اداره کند.
      -          این کشور تا پایان جنگ حجم بالایی تسلیحات مصرف خواهد کرد، و پس از جنگ وارد یک تقابل سرد تسلیحاتی با ارمنستان خواهد شد. اگر ارمنستان قدرت هوایی خود را تقویت کند، آذربایجان در برابر قادر به چنین کاری نخواهد بود.
      -          آذربایجان هم اکنون نیروی هوایی ضعیف و قدیمی دارد که  نمیتواند آنچنان قدرت تهاجمی و عملیاتی کافیاز خود نشان دهد.  بعید است روسها بخواهند آذری ها را در سطح راهبردی مانند نیروی هوایی در برابر ارمنی ها تقویت کنند، آنها قبلا به ارمنستان جنگنده های گرانقیمت و راهبردی سوخوی 30 فروخته اند و ارمنستان را مشتری خود کرده اند، کشورهای غربی نیز بعید به نظر میرسد که بخواهند به آذربایجان در برابر یک دولت مسیحی دیگر اسلحه بفروشند، با این وجود جنگنده های غربی نیز بسیار گرانقیمت تر از گونه های روسی هستند و بعید آذری ها از عهده تهیه آنها بر بیایند.
      -          با توجه به دو مورد فوق به نظر میرسد که آذریها به دنبال تهیه تسلیحات موشکی زمین به زمین کوتاه و میانبرد به شکل وسیع و در قالب راه اندازی خط تولید بروند. آنها از ترکیه موشکهای کروز و بالستیک خریداری خواهند کرد.
      ایران:
      -          سیاست ایران هر چه باشد، در معرض اقدامات پیچیده دو کشور برای ورود به درگیری یا حمایت از یک طرف خواهد بود، هم برای ارمنستان بسیار مفید است که ایران را جلب کند وهم برای آذربایجان، ایران دچار وضعیتی انتخابی میشود، با اینکه این انتخاب حتی در اندیشه بسیار دشوار، ایران باید از آن اجتناب کند.
      -          نخبگان سیاسی آذربایجان و ترکیه به صراحت از چشم داشت خود به خاک ایران سخن میگویند، اما از نظر اقدام در حال حاضر در جایگاهی نیستند که بتوانند کاری از پیش ببرند مگر در صورت ضعف شدید سیاسی و خلاء قدرت در ایران. به همین دلیل ایران هم به جلوگیری از شکل گیری یک اتحاد ضد ایرانی با محوریت "ارتش تورک" که در صورت موفقیت آذربایجان میرود به یک ایدولوژی نظامی سیاسی غالب تبدیل شود، باید بسرعت اقدام کند.
      -          ایران و ارمنستان میتوانند برای شکل گیری یک نیروی نظامی محدود جهت عملیات ضد تروریسم در مناطق مرزی مشارکت کنند.
       
      ویراست نشده است، اگر ایرادی دیدید تذکر بدین تا اصلاح کنم:
      نسخه فارسی تهیه شده برای میلیتاری  http://www.military.ir/
      نسخه انگلیسی :https://msai.ir/
       
       
       
    • توسط karkas
      با سلام


      طی چند هفته اخیر شاهد تصاویر نیروی هوایی المان و فرانسه بودید که تصمیم به ادامه تصاویر گرفتم . در این تاپیک هم تصاویر تمام جنگنده های ترکیه و اساسا نیروی هوایی ترکیه هست . نیروی هوایی ترکیه نیروی بسیار قدرتمندیه و می شه گفت نیروی هوایی کشور های منطقه رو می زاره تو جیب . البته اطلاعاتی از مقاله اقا سعید در مورد استعداد های هوایی ترکیه رو گذاشتم . نيروي هوايي ترکیه شامل 60 هزار سرباز و حدودا 600 جنگنده كه عبارتند از 240 فروند F-16C/D و 175 فروند F-4E و 44 فروند RF-4E و حدود 140 فروند F-5A/B كه همگي مدرنيزه شده و در شرايط كاملا عملياتي قرار دارند.
























      موفق باشید .
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.