Ramtin

نيروي دريايي هند؛ پنجمين قدرت دريايي جهان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نيروي دريايي هند از نظر كميت پنجمين قدرت دريايي جهان است. بسياري از كشتي هاي اين كشور داراي طراحي بومي هستند و در كارخانجات كشتي سازي هند توليد مي شوند. به طور كلي ناوگان دريايي هند پير است و جايگزيني شناورها و هواپيما به خوبي صورت نگرفته است.

نيروي دريايي هند شامل كشتي هايي مانند ناو هواپيمابر، گشت زني، ناوشكن، مين روب، زير دريايي و... و تاسيسات ساحلي مانند موسسات آموزشي و انبارهاي ذخيره سازي و ديگر تاسيسات است.

اين نيرو همچنين داراي يك يكان هوايي مجزا و يك واحد ناوگان مورد نياز است. تاسيسات آموزشي اين نيرو نيز مسئولیت آموزش دريانوردان با تخصص هاي گوناگون مانند مخابرات، مكانيك، الكترونيك، پرواز دريايي و... را بر عهده دارد.

در سال 2003 نيروي دريايي هند وارد مرحله تغيير راهبرد (حضور در آب هاي آبي) شد. آب هاي آبي يك عبارت دريايي است كه اشاره به درياهاي عميق يا دور از ساحل خودي دارد. اين تغيير نگرش و مديريت در نيروي دريايي هند نمايانگر ضرورت هاي وجود نيروي دريايي به عنوان يك نيروي قدرتمند منطقه اي است.

پايگاه هاي نيروي دريايي هند در شهرهاي دهلي نو، كرالا، بمبئی، گوا، كارانجا، لاكاديو، اوناوالا، گوجارات، تاميل نادو، چناي، اوريسا، كوچين، نيكوبار و مومباي قرار دارد.

گارد ساحلي هند هم با اينكه كوچك است اما با وجود خطوط ساحلي طولاني و منطقه اقتصادي وسيع، مسئولیت سنگيني در گشت زني در آب هاي منطقه بر عهده دارد.

در سال 1965 كه دومين جنگ بين هند و پاكستان رخ داد، نيروي دريايي دو كشور هم در مرزهاي ساحلي براي اولين بار با يكديگر درگير شدند. در اين زمان نيروي درياي ارتش پاكستان با استفاده از تنها زير دريايي خود كه از امريكا خريداري كرده بود (غازي) جلوي رفت و آمد هند به بمبئی را گرفت. و شهرهاي ساحلي هند را گلوله باران كرد.

در جنگ سوم كه درسال 1971 شروع شد، نيروي دريايي هند تلفات و خسارات زيادي را به پاكستاني ها وارد كرد. تلفاتي كه به نيروي دريايي پاكستان وارد شد شامل يك زير دريايي، 6 قايق اژدر افكن، يك كشتي مين روب، يك ناوشكن، سه كشتي گشت ساحلي و همچنين سه كشتي تجاري بزرگ و 10 فروند كشتي تجاري كوچك بود. در عوض هند فقط يك ناوچه موشك انداز و يك هواپيماي گشت را از دست داد.

درگيري بعدي نيروي دريايي هند با پاكستان مربوط به سال 1999 است كه هواپيماي ضدزيردريايي پاكستاني توسط جنگنده نيروي دريايي هند هدف قرار گرفته و منهدم شد.


تجهيزات كمي نيروي دريايي هند:

16 زير دريايي
يك ناو هواپيمابر
11 ناوشكن
11 فريگيت
17 كروت
13 شناور گشتي
20 قايق گشت زني
15 شناور آبي خاكي
23 شناور پشتيباني
12 شناور ‌ MCM
20 هواپيماي هجومي
91 هواپيماي ديگر از نوع گشت دريايي، ضدزير دريايي، پيش اخطار و...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناو هواپیمابر گورشکوف هست که روسها انداختنش به هند! فکر کنم در سال 2003 بود که در گفتگوی سران هند و روسیه در مسکو مبنی بر سفارشات جدید نظامی به روسیه از جمله جنگنده های سوخو-30 در جریان بود که روسها پیشنهاد فروش ناو 1.8 میلیارد دلاری گوشکوف را کرده و با مخالفت طرف هندی روبرو گشتند! بعدا روسیه تهدید کرد که اگر هند ناو هواپیمابر نخرد از تحویل دیگر سفارشات معذوریم! خلاصه اینکه نیروی دریایی هند در نظر داشت یک ناو هواپیمابر قابل قبول تهیه کند ولی با نامردی روسها و گرو کشیدن سفارشات این کشور مجبور به خرید ناو قدیمی و غیرقابل استفاده برای هند شد! این ناو به هیچ عنوان توانایی نیروی دریایی هند را افزایش نداده که هزینه های آنرا دو چندان کرده است! ناوی که الان در آبهای هند لنگر انداخته و گاهی به اقیانوس هند میرود و ... :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته من فكر نمي كنم خيلي هم به درد نخور باشه. به هر حال چه قديمي و چه جديد يك ناو هواپيمابر است كه قدرت تهاجمي و نظامي هند رو بالا ميبره.

عكس زير مانور مشترك هند و امريكا است كه ناو هواپيمابر هند در كنار ناو هواپيمابر امريكايي ديده مي شود.

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کار احداث ناوچه هاي گارد برای نیروی دریایی هند در کارخانه کشتی سازی "یانتار" کالنینگراد آغاز شد. اگر چه مراسم رسمی آغاز احداث ناوچه هاي طرح 1135.6 امروز برگزار می شود اما امور مربوط به انجام این سفارش خارجی بسیار مهم برای کارخانه مذکور با جدیت تمام ادامه دارد. قررداد احداث سه فروند ناوچه گارد برای نیروی دریایی هند روز 14 جولای سال گذشته در دهلی منعقد شد. احداث ناوچه های طرح 1135.6 از لحاظ سازه ای و اجرای فنی آن بسیار دشوار است و بر اساس استانداردهای بین المللی و با در نظر گرفتن تمامی خواسته های سفارش دهنده انجام می شود. ناوچه های مذکور باید تا سال 2012 به نیروی دریایی هند تحویل داده شوند. ناوچه های گارد از مدرن ترین کشتی های نظامی قرن 21-م محسوب می شود. این ناوچه های چند منظوره برای انجام عملیات نظامی در مقابل کشتی ها و زیردریایی ها در اقیانوس و دریا و همچنین برای دفع و طرد حملات هوایی در نظر گرفته شده اند. خبرگزاري نووستي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هندی ها کمی در خرید این ناو عجله به خرج دادند و گرنه فرانسه پیشنهاد بهتری برای آنها داشت(البته به همراه جنگنده روی آن یعنی رافال)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناو چند ده میلیون دلاری رو وقتی میشه با یک موشک چند ده هزار دلار به قعر دریا فرستاد به درد چی میخوره؟؟؟ همون که بیشتر بر روی موشک سرمایه گذاری کرد بصرفه تر و بهتره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون ناو هواپیمابری که در تاپیک اول عکسش افتاده ناوهواپیمابر هرمس هستش که انگلستان در سال 1982 فروختش به هند . فکر کنم الان از رده خارج شده باشه. مهمترین مشخصه این ناو همون سکوی پرش گنده ایه که واسش درست کردن چون کاتاپولتش رو در دهه 70 برداشته بودند. مطلب خیلی جالبی درباره نیروی دریایی هند تهیه کردید دوست عزیز انشالله که این جور مطالب رو ادامه بدهید و ما هم یه چیزهایی یادبگیریم با تشکر رضاکیانی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.