ops

اژدر بنگال چیست؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[img]http://newcoy.persiangig.com/image/Bangalore/Bangalore001.jpg[/img]

اژدر بنگال (Bangalore torpedo) یک خرج انفجاری است که داخل یک تیوب با طول زیاد تعیبه شده و طول این تیوب قابل افزایش است. این ابزار توسط واحدهای مهندسی رزمی به منظور پاکسازی موانعی به کار می رود که پاکسازی آنها مستلزم نزدیک شدن و احتمال قرار گرفتن در معرض آتش دشمن است. اسامی دیگری که برای اژدر بنگال در محاوره به کار می رود عبارتند از: Bangalore mine، bangers یا به طور خلاصه Bangalore.
نمونه های جدید اژدر بنگال قادر به پاکسازی معبری با طول حدود 15 متر و عرض یک متر در میادین مین و سیم خاردار است.

تاریخچه

اژدر بنگال نخستین بار توسط سروان مک کلینتاک (Captain McClintock) جمعی ارتش انگلیس در هند مستقر در بنگلور در سال 1912 ابداع شد. او این وسیله را به منظور منفجر کردن تله های انفجاری و موانع به جا مانده از جنگهای بوئر(Boer) و روسیه-ژاپن اختراع کرد. اژدر بنگال روی یک مین منفجر می شد، بدون اینکه نیاز باشد فرد خنثی کننده بیش از 3 متر به آن نزدیک شود.
اژدر بنگال هم اکنون توسط شرکت سیستمهای دفاعی موندیال (Mondial Defence Systems) در انگلستان جهت استفاده نیروهای مسلح انگلیس و آمریکا تولید می شود.

[img]http://newcoy.persiangig.com/image/Bangalore/Bangalore002.jpg[/img]

سابقه خدمتی

•کاربرد در جنگ جهانی اول
در جنگ جهانی اول، اژدر بنگال در ابتدا جهت پاکسازی میدان نبرد از سیمهای خاردار قبل از حمله مورد استفاده قرار می گرفت. این وسیله در زیر آتش دشمن، از یک محل امن در یک سنگر قابل استفاده بود.
نمونه متعارف اژدر متشکل از تعدادی لوله هر یک به طول 5/1 متر (5 فوت) بود که محتوی خرج انفجاری بودند و به یکدیگر متصل می شدند. لوله ها با استفاده از یک غلاف خارجی به یکدیگر پیچ می شدند تا لوله ای طویلتر به طول دلخواه تشکیل دهند. برای جلوگیری از گیر کردن نوک لوله به عوارض روی زمین، یک قطعه مخروطی با سطح صیقلی به انتهای اولین لوله پیچ می شد. پس از آماده شدن مجموعه لوله ها، آن را از یک مکان امن، به درون میدان مین یا سیم خاردار وارد و سپس مجموعه را منفجر می کردند. بدین ترتیب معبری با عرض حدود 5/1 متر درون میدان سیم خاردار پاکسازی می شد.
یک نمونه از کاربرد این تکینک در فیلم صامت بالها (Wings) محصول 1927 به نمایش درآمده است. این فیلم برنده جایزه بهترین تصاویر متحرک شد. در سال 1917 در نبرد کامبرای (Battle of Cambrai)، واحد مهندسی سلطنتی بریتانیا از اژدر بنگال برای منحرف کردن توجه دشمن از محلی که نبرد واقعی در جریان بود، استفاده می کرد.


•کاربرد در جنگ جهانی دوم
اژدر بنگال توسط ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی دوم با نام اژدر بنگال M1A1 به کار گرفته شد. نیروهای آمریکا و کشورهای مشترک المنافع به ویژه در جریان حمله به ساحل نرماندی از این ابزار به طور گسترده استفاده کردند. کاربرد اژدر بنگال برای پاکسازی موانع سیم خاردار در صحنه های هجوم به ساحل در روز حمله به نرماندی (D-Day) در فیلمهای نجات سرجوخه رایان (Saving Private Ryan)، طولانیترین روز (The longest Day)، یکِ سرخ بزرگ (The Big Red One) و همچنین در بازیهای مدال افتخار: هجوم متفقین (Medal of Honor: Allied Assault)، مدال افتخار: خط مقدم (Medal of Honor: Frontline) و یکِ سرخ بزرگ 2:ندای وظیفه (The Big Red One 2: Call of Duty) به تصویر کشیده شده است.
در فیلم " یکِ سرخ بزرگ"، ساموئل فولر ،سناریست و کارگردان، به عنوان یک کهنه سرباز که خود در حمله به نرماندی مشارکت داشته است، از زبان راوی فیلم، مخاطرات ذاتی مونتاژ و استفاده از اژدر بنگال را روایت می کند. راوی می گوید: اژدر بنگال 10 متر طول داشت وحاوی 85 پاوند تی ان تی بود که می باست در طی مسیر با دست مونتاژ می شد.
[img]http://newcoy.persiangig.com/image/Bangalore/Bangalore005.jpg[/img]

[img]http://newcoy.persiangig.com/image/Bangalore/Bangalore003.jpg[/img]

توسعه پس از جنگ جهانی دوم
امروزه، اژدر بنگال با اندکی تغییرات نسبت به نمونه اولیه و با نام M1A2 عمدتاً برای گشودن معبر در میان موانع سیم خاردار کاربرد دارد. همچنین این ابزار در حال حاضر در عملیات در افغانستان در مواردی از قبیل پاکسازی انبارهای تدارکاتی دشمن در درون غارها به کار می رود.
واحدهای مهندسی سلطنتی انگلستان و مهندسی رزمی آمریکا از ابزارهایی مشابه اژدر بنگال استفاده می کنند که از مونتاژ تیرکهای فلزی پر شده با ماده منفجره پلاستیکی، ساخته می شود. ماده منفجره پلاستیکی (PE) چاشنی گذاری می شود و پس از انفجار، ترکشهای تولید شده، سیمها را قطع می کند. نتایج حاصل از کاربرد این وسیله شبیه اژدر بنگال است و همانند آن، طولش با افزودن قطعات بیشتر قابل افزایش می باشد.
جدیدترین نمونه از اژدر بنگال به تیغه بنگال (Bangalore blade) موسوم است که از آلومینیوم سبک وزن و با استفاده از فناوری نفوذگر انفجاری شکل دار (Explosively formed penetrator) ساخته شده و قادر به شکافتن موانع سیم خارداری است که نمونه اصلی اژدر بنگال قادر به غلبه بر آنها نیست. در یک انفنجار آزمایشی که در یک برنامه تلویزیونی به نام جنگ افزارهای آینده ترتیب داده شده بود، تیغه بنگال معبری به عرض حدود 5 متر در میدان سیم خاردار مستحکمی از نوع Concertina Wire ایجاد کرد و همچنین گودالی عمیق به وجود آورد که برای منجر کردن مینهای ضدنفر دور و بر کافی بود. تیغه بنگال در انگلستان توسط شرکت فناوریهای آلفورد (Alford Technologies) برای استفاده نیروهای رزمی متعارف و نیز نیروهای ویژه که نیازمند ابزاری سبک وزن و قابل حمل و نقل آسان برای پاکسازی موانع بودند، توسعه داده شد.
به تازگی، اژدر بنگال در حال جایگزینی با سیستم نفوذ در موانع ضدنفر (APOBS) ساخت آمریکا و سیستم نفوذگر نارنجک تفنگی موسوم به RAMBS II ساخت انگلستان است. این سیستمهای جدید دارای سهولت کاربرد، تاثیر و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به اژدر بنگال هستند و می توانند مسیری چندین برابر طولانیتر را پاکسازی کنند.
[img]http://newcoy.persiangig.com/image/Bangalore/Bangalore004.jpg[/img]

مشخصات

محل پیدایش هندوستان تحت سلطه انگلستان
سابقه خدمتی از 1914 تاکنون
کاربران انگلستان، آمریکا، ایران و ...
سابقه شرکت در جنگها جنگهای جهانی اول و دوم و ...
طراح سروان مک کلینتاک
سال ابداع 1912 م
طول تا 15 متر (متشکل از قطعات 5/1 متری)
ماده منفجره تی ان تی و C4


[img]http://www.strictly-gi.com/trainingkit.jpg[/img][img]http://pictures.replayphotos.com/images/MILIT/md/us-military-ap-photo-store-gulf-war-bangalore-torpedo-milit-gulfw-x-00023md.jpg[/img]

[url=http://newcopy.persianblog.ir]منبع[/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]بسیار عالی بود دوست عزیز ، دست شما درد نکنه و خسته نباشید .

بنگلور ها در جریان جنگ جهانی دوم کاربرد گسترده ای داشتند و از آنها برای نفوذ در استحکامات دشمن استفاده شد و

به خوبی از عهده این کار بر می آمد .

در مرحله سوم از بازی MEDAL OF HONOR نیز از این سلاح استفاده شد .


---------------------------------


منتقل شد .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://www.patchesofpride.com/poppics/bangalore1.gif[/img]

از دوستان كسي ميتونه در مورده اين عكس توضيح بده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]كاربري آسان
كم هزينه
پر كاربرد
بسيار مفيد و اثر بخش[/color]

ولي افسوس كه
.
.
1- جايگاه آن در جنگ تحميلي(عبور از ميادين مين و موانع ايزايي و تخريب سنگر هاي دشمن و....) كجاست؟
2- چايگاه آن در وضعيت فعلي نيروهاي مسلح و صنايع دفاعي ما چيست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وسيله جالب و كم هزينه اي به نظر مياد دوستان اطلاعي از كاربرد اون تو نيروهاي نظامي خودمون دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جايگاه آن در جنگ تحميلي(عبور از ميادين مين و موانع ايزايي و تخريب سنگر هاي دشمن و....) كجاست؟ [/quote]
[quote]وسيله جالب و كم هزينه اي به نظر مياد دوستان اطلاعي از كاربرد اون تو نيروهاي نظامي خودمون دارن
[/quote]

در جنگ تحميلي در عمليات هاي زيادي از اين اژدر بنگال استفاده شده.والفجر8 و......دوستاي بابام ميگفتن هر جا كه لازم بود به صورت شلوغ و غافلگيري حمله كنيم ميدون مين رو با اژدر بنگال پاكسازي ميكرديم گرچه سيم خاردارم با خوده مينا ميرفت هوا اما بعدش واقعا مرد ميخاست كسي وارده اون ميدون مين بشه چون معلوم نبود چنتا چاشني عمل نكرده باقي مونده :mrgreen: icon_cheesygrin icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]جايگاه آن در جنگ تحميلي(عبور از ميادين مين و موانع ايزايي و تخريب سنگر هاي دشمن و....) كجاست؟ [/quote]
[quote]وسيله جالب و كم هزينه اي به نظر مياد دوستان اطلاعي از كاربرد اون تو نيروهاي نظامي خودمون دارن
[/quote]

در جنگ تحميلي در عمليات هاي زيادي از اين اژدر بنگال استفاده شده.والفجر8 و......دوستاي بابام ميگفتن هر جا كه لازم بود به صورت شلوغ و غافلگيري حمله كنيم ميدون مين رو با اژدر بنگال پاكسازي ميكرديم گرچه سيم خاردارم با خوده مينا ميرفت هوا اما بعدش واقعا مرد ميخاست كسي وارده اون ميدون مين بشه چون معلوم نبود چنتا چاشني عمل نكرده باقي مونده :mrgreen: icon_cheesygrin icon_arrowd[/quote]

آموزش مقدم به استفاده است

هرگز دوره آموزشي مربوط به استفاده چنين ابزاري در سالهاي پاياني جنگ در يگانهاي تخريب و يا اطلاعات شناسايي موجود نبوده (لااقل سپاه غرب) و از بچه هاي تخريب جنوب هم چيزي در اينباره نه شنيده ام و نديده ام چه خاطرات و چه تشريح عمليات و نه بعد جنگ

براي عبور از موانع سيم خاردار حلقوي هم ارتفاع غير هم سطح (حندق هاي مين گذاري شده با تركيب سيم خاردار و تله هاي انفجاري و...) بهمراه ديدباني سنگر كمين از روشهايي ..... غير از اين ..... و
..
.
.
البته در عبور موانع سيم خاردار غير هم ارتفاع هم سطح بدون ديدباني سنگر كمين از گلوله آرپي چي يا شليك آن استفاده مي شده
ولي بطور قطع يقين مي گويم هرگز چنين وسيله اي موجود نبوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هرگز دوره آموزشي مربوط به استفاده چنين ابزاري در سالهاي پاياني جنگ در يگانهاي تخريب و يا اطلاعات شناسايي موجود نبوده (لااقل سپاه غرب) و از بچه هاي تخريب جنوب هم چيزي در اينباره نه شنيده ام و نديده ام چه خاطرات و چه تشريح عمليات و نه بعد جنگ

[/quote]

با تشكر از شما دوسته عزيز چقدر سريع [color=red]از تمامه تخريب چيهاي دوران دفاع مقدس [/color]پرسوجو كرديد؟ :mrgreen: icon_cheesygrin
ميشه بگيد منبعتون كجاست كه انقدر قاطع جواب ميديد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلاح جالب و کارآمدی به نظر میرسه
جالبه که بعد از این همه سال از گذشت اختراع هنوز هم آنقدر کارآمده که با تغییرات جزئی دازه استفاده میشه
این یعنی اختراع خوب !!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلاح جالب و کارآمدی به نظر میرسه
جالبه که بعد از این همه سال از گذشت اختراع هنوز هم آنقدر کارآمده که با تغییرات جزئی دازه استفاده میشه
این یعنی اختراع خوب !![/quote]
موافقم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام جالبه
ولی از یکی از دوستان که از دوران جنگ برای بنده خاطره میکردن به این اژدر بنگال هم ذکر کردن ولی به اسم دیگه ای که بنده یادم نیست چی بود ولی از نوع استفاده که گفت متوجه شدم که این سلاح رو می گفت./

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون اتفاقا تو مطالب اين ماه مجله جنگ افزار در مورد اين تجهيزات توضيح داده شده بود كه عكس هاي شما خيلي خيلي كمك كرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من بايد اين اژدر طوري طراحي شوند كه مانند طناب با متراژ زياد به توان ميدان مين را خنثي كرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.