ALI

هویتزر خودکششی 2اس1 گوازدیکا (2S1 /Gvozdika)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا

در این تاپیک به معرفی هویتزر معروف 2S1 GVOZDIKA ساخت روسیه می پردازیم .


2s1_gvosdika.jpg

این هویتزر در سال 1967 در دفتر طراحی GRU شوروی مورد طراحی قرار گرفت . در سال 1961 نخستین نمونه های ساخته شده از آن تحویل نیروهای نظامی این کشور گردید . سرانجام در سال 1972 با برطرف ساختن آخرین نقائص این هویتزر شروع به تولید انبوه این هویتزر کردند . این هویتزر یکی از پر کاربرد ترین و پر تولید ترین هویتزرها به شمار می رود . هم اکنون در بیش از سی کشور جهان مورد استفاده است ، برخی از کشورها آنرا از رده خارج کرده اند . در برخی از کشورها تولید و استفاده از آن هنوز هم ادامه دارد . در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده و استفاده کننده این هویتزر به شمار می رود . ایران نیز به تعداد نا معلومی از این هویتزر در اختیار دارد . این هویتزر که در زمان خود بسیار کارآمد بود ( البته هنوز هم با توجه به نقش آن می تواند به عنوان یک سلاح کارآمد در میادین نبرد ایفای نقش کند ) در نبردهای زیادی شرکت کرده است و قابلیت های خوب آن بر همگان ثابت شده است . این هویتزر استاندارد 122 میلیمتری یک طرح کاملا ابتکاری بود و با توجه به نیازهای نیروی زمینی به داشتن یک هویتزر سبک و تندرو که بتواند از تانک ها در خط مقدم ، پشتیبانی سبک به عمل آورد ، به تولید رسید . لشکر های زرهی شوروی با توجه به اینکه دارای پیشروی سریع بودند نیاز به یک هویتزر سبک داشتند که بتواند از آنها پشتیبانی نزدیک و سریع به عمل آورد . با توجه به اینکه توپهای یدک کش شوروی در آنزمان از سرعت و جابجایی قابل قبولی برخوردار نبودند و همچنین هویتزرهای سنگین 155 میلیمتری و 175 میلیمتری این کشور نیز در همه شرایط در دسترس نبودند ، به همین دلیل این هویتزر سبک طراحی شد تا بتواند با سرعت و جابجایی بالا ، از تانک ها و خطوط پیشروی نیروهای خودی پشتیبانی به عمل آورد .

2s1_gvosdika_l7.jpg

هویتزر 2S1 از یک توپ استاندارد 122 میلیمتری از نوع 2A18 و یا D30 تشکیل شده است که بر روی یک برجک کوتاه نصب شده است و این مجموعه بر روی نفربر زرهی MTLB نصب شده است . لوله توپ D30 یکی از بهترین و پرکاربرد ترین لوله های حال حاضر جهان می باشد که در کشورهای زیادی ( از جمله ایران ) در حال تولید و استفاده می باشد . این توپ از عمر مفید بالایی برخوردار است . خودروی زرهی حامل این سیستم نیز نفربر MTLB می باشد . این نفربر دارای یک موتور مدل 238 V می باشد که دارای 300 اسب بخار قدرت می باشد و می تواند سرعتی معادل 60 کیلومتر بر ساعت را برای سیستم فراهم آورد . این هویتزر دارای وزن خالی 16 تن و وزن رزمی حدود 17.7 تن می باشد . این هویتزر دارای چهار خدمه می باشد که عبارتند از : راننده ، فرمانده ، گانر و لودر . لود این هویتزر هر چند به صورت دستی انجام می شود ولی این هویتزر مجهز به سیستم LAS می باشد LOAD ASSISTING SYSTEM . این سیستم در واقع گلوله ها را همانند توپی رولور ها در دسترس لودر قرار میدهد و کار لود توپ را برای او آسان می سازد . با این اوصاف حداکثر ریتم آتش این هویتزر معادل 5 گلوله در دقیقه می باشد که معادل هر دوازده ثانیه یک گلوله است . این هویتزر می تواند 40 گلوله را با خود حمل کند . این 40 گلوله شامل طیف وسیعی از انواع گلوله های استاندارد 122 میلیمتری می باشد که شامل گلوله های HEAT ، گلوله های HE – FRAG ، گلوله های HE / RAP ، گلوله های شیمیایی ، گلوله های LEAFLET ، گلوله های AP / HE و گلوله های FLECHETTE و ... می باشد . لوله توپ این هویتزر می تواند از سه درجه منفی الی 70 درجه مثبت در راستای عمودی خود جابجا شود . حداکثر برد توپ این هویتزر 15.5 کیلومتر است . این هویتزر به طور کامل دو زیست است و می تواند در حالت شناور در سطح آب معادل 5 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد .

2s1_gvosdika_l8.jpg

این هویتزر در سال 2007 به طور کامل در روسیه از خدمت کنار گذاشته شد . در طول مدت 35 سالی که این هویتزر در خدمت ارتش شوروی بود ، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت ، به خصوص در نبرد افغانستان که در آنجا به خوبی در نقش پشتیبانی سبک برآمد . این هویتزر در مدت 35 سالی که در ارتش شوروی مورد استفاده قرار گرفت ، مورد تجدید نظر و بازبینی های کلی قرار گرفت و بارها بر روی آن تغییراتی داده می شد . سرانجام در سال 2007 این هویتزر با سیستم خمپاره انداز اتوماتیک 120 میلیمتری 2S NONA و هویتزر 155 میلیمتری مستا جایگزین شد و برای همیشه از ارتش روسیه خداحافظی کرد . اما این هویتزر هنوز هم در کشورهای اروپای شرقی در حال خدمت است . چین بزرگترین تولید کننده و استفاده کننده از این هویتزر به شمار می رود . نمونه های مورد استفاده چین ، که البته با تغییراتی بر روی مدل اصلی انجام گرفته است ، مجهز به برجک های سریع و با جابجایی سریع می باشند و می توانند به سرعت درجه گرا را بر روی لوله توپ اجرا کنند . همچنین ریتم آتش آنها نیز بهبود یافته است و معادل 7 گلوله در دقیقه است . ایران نیز که به یک هویتزر سبک 122 میلیمتری نیاز داشت ، دست به طراحی و تولید این هویتزر کارآمد در داخل کرد . این هویتزر که در جریان جنگ تحمیلی عراق با ایران به تعداد نامعلومی به دست نیروهای ایرانی به غنیمت گرفته شد ، پس از بررسی های کافی ، با استفاده از طرح این هویتزر ، توپ های 122 میلیمتری از نوع D32 را به همراه یک فشار شکن و یک برجک دوار و کوچک ، بر روی شاسی نفربر براق ( BMP1 ) نصب شد . این هویتزر 122 میلیمتری ساخت ایران با نام هویتزر رعد یک شناخته می شود . رعد یک دارای یکسری بهبود هایی نسبت به نمونه های اورجینال ساخت شوروی می باشد . دارای سیستم کنترل آتش بهبود یافته است ، سرعت و شتاب و چابکی آن افزایش یافته است و می توان از آن در حملات FAST PACING استفاده کرد . همچنین با توجه به اینکه ایران از لوله توپ های D32 و گلوله های جدیدتر در هویتزر رعد استفاده می کند ، برد نهایی آن به 22 کیلومتر افزایش یافته است . همچنین در برابر عوامل NBC مقاومت کامل را دارا می باشد .

800px-2S1_Gvozdika.jpg







مشخصات کلی هویتزر 2S1 GVOSDIKA

توپ / توپ 122 میلیمتری D30
طول / 7.26 متر
عرض / 2.85 متر
ارتفاع / 2.73 متر
وزن خالی / 16 تن
وزن رزمی / 18 تن
برد نهایی توپ / 15 کیلومتر – در مدل های بهبود یافته 22 کیلومتر
سرعت / 60 کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی / 500 کیلومتر
قدرت موتور / 300 اسب بخار

thumb_2s1_gvosdika_l11.jpg thumb_2s1_gvosdika_l10.jpg thumb_2s1_gvosdika_l6.jpg thumb_2s1_gvosdika_l2.jpg thumb_2s1_gvosdika_l1.jpg thumb_800px-2S1_Gvozdika_in_artillery_ra thumb_800px-2S1_Gvozdika.jpg thumb_571px-Samohodna_haubica_Gvozdika.j thumb_2s1_gvosdika_l9.jpg


توپ D30

thumb_D-30_howitzer.jpg


توپ D32

thumb_800px-122-_%D0%BC%D0%BC_%D0%B3%D0%


خودروی زرهی MTLB ، پلتفرم این هویتزر

thumb_MTLB.jpg


هویتزر رعد 1 ساخت ایران که بر اساس طرح هویتزر روسی تولید گشت .

thumb_raad1%7E0.jpg



تهیه ، تدوین و ترجمه / علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است
هر گونه استفاده از این مقاله تنها با درج لینک سایت میلیتاری و نام تهیه کننده امکان پذیر است .

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون داش علی دستت طلا - سلاح بسیار خوبیه - تو جنگ هم عراق از اینها داشت . . .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از توجه دوستان ممنون

زره این هویتزر نیز معادل 20 میلیمتر عنوان شده است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ویدئوی کوتاهی از این هویتزر

حجم فایل : 1.5 مگ

[url=http://isherwood.persiangig.com/document/2s1%20gvodzika.flv]لینک دانلود از پرشین گیگ[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون داش علی.خداییش کارت درسته.تو مدل ایرانی فقط توپش رو ارتقا دادن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]ممنون داش علی.خداییش کارت درسته.تو مدل ایرانی فقط توپش رو ارتقا دادن؟[/quote]


خواهش می کنم دوست من .

در مدل ایرانی هم توپ آن ارتقا یافته است و هم خودروی کشنده آن .

در مدل ایرانی از شاسی نفربر براق ( یا همان BMP1 ) به عنوان پلتفرم استفاده می شود .

این پلتفرم دارای سرعت ، قدرت ، شتاب و چابکی بیشتری نسبت به نمونه های روسی می باشد .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]بله دوستان این هویتزر به عنوان هویتزر سبک 122 میلیمتری ایفای نقش می کند و بیشتر در مناطق کوهستانی و در یگان های هوابرد کاربرد دارد

و از هویتزرهایی مثل پالادین و pzh2000 و ... ضعیفتر است ، اما این هویتزرهای سبک هم کاربرد خودشون را دارند .


[quote]
این هویتزر به تعداد زیاد در افغانستان هم موجوده![/quote]


بله ، در زمان حمله شوروی به افغانستان ، یگان های هوابرد شوروی از این هویتزر به مقیاس وسیعی استفاده کردند [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر
روسیه این هویتزر با خمپاره انداز جایگزین کرده؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]با تشکر
روسیه این هویتزر با خمپاره انداز جایگزین کرده؟![/quote]


خواهش می کنم ، این هویتزر در سال 2002 ( اگه اشتباه نکرده باشم ) با خمپاره اندازهای 120 میلیمتری

از نوع NONA S21 جایگزین شد ، البته در ایران و چین و برخی دیگر از کشورها در حال فعالیت است [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتما تو دهه شصت غولي يوده واسه خودش. icon_arrowd . روسيه همينجوري به اينجا نرسيده . بيشتر از 90 سال روي سلاحهاشون كار كردن تا از صفر رسيدن به حد امروزي ( امروزي كه نه .منظورم اواخر دوران شورويه) icon_cheesygrin وگرنه روسيه امروز انگشت كوچيكه شوروي هم نميشه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.