ALI

مقایسه و بررسی عملکرد سه اسلحه هجومی G3 ، AK47 و M16

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=darkblue]به نام خدا و با سلام خدمت دوستان عزیز

در این تاپیک به بررسی و مقایسه سه اسلحه هجومی G3 ، AK47 و M16 می پردازیم .



[size=18]مقدمه
[/size]


چندین سال قبل در همین سایت ( و در سایتهای دیگر ) مقاله ای به منظور مقایسه این سه اسلحه هجومی ارائه شد . در ابتدای آن مقاله عنوان شده بود که (( همه این موارد با تایید یکی از سرداران با تجربه سپاه پاسداران می باشد )) . اما متاسفانه شاهد بودیم که این مقاله از نظر کیفیت بسیار ضعیف و غیر تخصصی نگاشته شده بود . متن و ادبیات نگارشی این مقاله می رساند که این مقاله توسط فردی مبتدی و فاقد اطلاعات تخصصی در این زمینه نگاشته شده است . متاسفانه این مقاله کاملا جهت دار است و مسیر مقایسه را به سمت اسلحه G3 سوق می دهد . پس از G3 بیشترین توجه به AK 47 می شود و در نهایت اسلحه M 16 اسلحه ای کاملا بی مصرف و فاقد کیفیت معرفی می شود . متاسفانه این مقاله ( به نظر من ) کاملا بی ارزش مورد استقبال دوستان قرار می گیرد و مباحث طولانی هم بر سر این موضوع صورت می پذیرد . بنده در این مقاله سعی می کنم این سه اسلحه را در حد وسع علمی و تجربیات خود از این سه اسلحه بر اساس فاکتور های برتری اسلحه های هجومی ، مقایسه کنم . انشاالله که مورد توجه دوستان واقع شود .


[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=778]تاپیک قدیمی درباره مقایسه این سه اسلحه هجومی [/url]


البته کاربر با نام TANK از اعضای قدیمی و بسیار خوب سایت بودند و ایشون نیز این مطلب رو از سایت دیگری گردآوری کرده بودند . برای ایشان نیز آرزوی موفقیت و سربلندی داریم .


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/AR15vsAK47-002.jpg[/img]



تهیه ، تدوین و ترجمه / علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است
هر گونه استفاده تنها با درج لینک مطلب و نام تهیه کننده امکان پذیر است .
[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][size=4][color=darkblue][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/G3_.jpg[/img][/color][/size][/center]

[center][size=4][color=darkblue]اسلحه HK G3 ساخت کارخانجات هکلر کخ آلمان می باشد . این اسلحه با الگو برداری از طرح اسلحه FN FAL بلژیکی و اسلحه CETME Mod A اسپانیایی ساخته شد . در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار گرفت . پاکستان ، ایران و ترکیه امروزه از بزرگترین کاربران این اسلحه به شمار می روند . مکزیک ، نروژ ، پرتغال و سوئد نیز از کاربران این اسلحه به شمار می رفتند . دلیل اصلی محبوبیت G3 نسبت به FAL و M14 در سادگی طرح آن و ارزان قیمت بودن آن است . تولید این اسلحه در خود آلمان متوقف شده است و با HK 91 جایگزین شده است . اما در سایر کشورها کماکان تولید آن ادامه دارد .



مشخصات عمومی اسلحه G3



کالیبر / 7.62x51 mm NATO
مکانیسم مسلح سازی / ROLLER DELAYED – BLOWBACK
وزن با خشاب خالی / 4.5 کیلوگرم
طول کلی اسلحه / 1023 میلیمتر
ارتفاع اسلحه / 209 میلیمتر
ضخامت اسلحه / 57.9 میلیمتر
طول لوله اسلحه / 450 میلیمتر
ظرفیت خشاب / 20 گلوله
ریتم آتش / 600 گلوله در دقیقه
برد موثر / 600 متر
برد نهایی / 3700 متر
سرعت دهانه / 840 متر بر ثانیه
تعداد ساخته شده / نزدیک به 65 میلیون قبضه


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ak47.jpg[/img][/color][/size][/center]

[size=4][color=darkblue]اسلحه AK 47 اسلحه افسانه ای بلوک شرق به شمار می رود . امروزه کمتر کشوری را می توان یافت که این اسلحه در آن نفوذ نکرده باشد . مکانیسم ساده این اسلحه ، به همراه نگه داری آسان و کم دردسر ، به همراه سادگی و قیمت ارزان این اسلحه ، باعث شده است که این اسلحه نفوذ پذیر ترین اسلحه قرن لقب گیرد . تاکنون آمار رسمی از تعداد دقیق AK 47 های موجود در جهان به دست نیامده است . اما به عقیده اکثر کارشناسان نظامی ، در حال حاضر تعداد 120 میلیون قبضه AK 47 در جهان وجود دارد . این آمار غیر از آمار مدلهای جدید و آپگرید شده است .



مشخصات عمومی اسلحه AK 47


کالیبر / 7.62x39 mm
مکانیسم مسلح سازی / فشار غیر مستقیم گاز – GO / ROTARY BOLT
وزن با خشاب خالی / 3.2 کیلوگرم
طول کلی اسلحه / 869 میلیمتر
طول لوله اسلحه / 415 میلیمتر
ظرفیت خشاب / 30 تایی – 40 تایی و 75 تایی کاسه ای
ریتم آتش / 600 گلوله در دقیقه
برد نهایی / 2000 متر
برد موثر / 400 متر
سرعت دهانه / 715 متر بر ثانیه
تعداد ساخته شده / بیش از 130 میلیون قبضه در جهان


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/m16a4%7E0.jpg[/img]



اسلحه M16 در ایالات متحده توسط مهندس یوگن استونر در کارخانجات COLT آمریکا و بر اساس اسلحه هجومی AR 10 طراحی و تولید شد . این اسلحه دارای چهار مدل است M16 A1 الی A4 .



مشخصات عمومی اسلحه هجومی M16




کالیبر / 5.56x45 mm NATO
عملکرد اسلحه / فشار غیر مستقیم گاز
وزن با خشاب خالی / 3.2 کیلوگرم ( متوسط )
طول کلی اسلحه / 1006 میلیمتر
طول لوله / 508 میلیمتر
ظرفیت خشاب / 20 تایی و 30 تایی
ریتم آتش / 600 گلوله – 900 گلوله
سرعت دهانه / 945 متر بر ثانیه
برد نهایی / 3000 متر
برد موثر / 550 متر
تعداد ساخته شده / 8 میلیون قبضه[/color][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]حال به مقایسه و بررسی این سه اسلحه هجومی بر اساس المان ها و فاکتورهای معمول می پردازیم .



[size=18]
1- مکانیسم مسلح سازی
[/size]


اسلحه G3 از مکانیسم عمل ساده و کارآمد فشار مستقیم گاز BLOWBACK استفاده می کند . به این صورت که گلوله پس از انفجار باروت در اثر فشاری که در اثر تخلیه انرژی باروت منفجره بر پوکه وارد می آید و آنرا به عقب می راند ، باعث می شود که بولت اصلی اسلحه به عقب کشیده شود و اسلحه برای شلیک بعدی مسلح شود . این مکانیسم ساده در اسلحه G3 باعث بروز یک مشکل می شود و آن هم (( با توجه به اینکه G3 از کالیبر نسبتا سنگین 7.62x51 استفاده می کند )) ایجاد لگدی سنگین برای اسلحه است . اسلحه AK 47 از مکانیسم فشار غیر مستقیم گاز GO / RPTARY BOLT استفاده می کند . این مکانیسم که در واقع ایمن ترین و قابل اعتماد ترین مکانیسم مسلح سازی در اسلحه به شمار می رود ، به این صورت است که فشار گاز باروت منفجره که مرمی را به جلو می راند در نقطه ای معین وارد سیلندر گاز می شود و پیستون داخل سیلندر را به عقب می راند و باعث می شود که بولت اصلی اسلحه به عقب حرکت کند و اسلحه برای شلیک بعدی مسلح شود . به دلیل به کارگیری سیلندر و پیستون به صورت غیر اصولی در این اسلحه ، باعث عدم تعادل و بالانس اسلحه در هنگام شلیک (( به خصوص در حالت اتوماتیک )) می شود . اسلحه M16 در همه مدلها از مکانیسم فشار غیر مستقیم گاز ، همانند اسلحه AK 47 ، استفاده می کند . با این تفاوت که در مدلهای A1 و A2 این اسلحه از پیستون استفاده می کرد ، اما در مدلهای A3 و A4 پیستون حذف شده است و به جای آن از سیستم پنوماتیک در اسلحه استفاده شده است . به این صورت که اسلحه دارای دو سیلندر گاز متوالی است . گاز باروت در سیلندر اول به شدت متراکم می شود و به طور ناگهانی وارد سیلندر دوم می شود . این ورود ناگهانی باعث به عقب کشیده شدن بولت اصلی اسلحه و مسلح شدن مجدد اسلحه می شود . باید توجه داشت که استفاده از سیستم پنوماتیک در اسلحه M16 باعث کاهش چشمگیر لگد اسلحه شده است . به این صورت که سیلندر تراکم اسلحه ضربه عقب گرد اسلحه را تا حد زیادی خنثی می کند . پس با در نظر گرفتن این سه ، به این نتیجه می رسیم که مکانیسم مسلح سازی اسلحه M16 به مراتب از دو اسلحه دیگر بهتر و کارآمد تر است .





[size=18]
2- کالیبر
[/size]

اسلحه G3 و AK 47 هر دو از کالیبر 30 استفاده می کنند در حالی که اسلحه M16 از کالیبر 233REM استفاده می کند . کالیبر 30 کالیبری نسبتا قدیمی است ، در حالی که کالیبر 233REM کالیبری است که بر مبنای محاسبات دقیق بالستیکی ایجاد شده است . در ادامه در باره کالیبر بیشتر توضیح خواهیم داد .




[size=18]
3- گلوله ، انرژی گلوله و پایستگی انرژی
[/size]


به دلیل اینکه مقایسه ما بیشتر به واقعیت نزدیک باشد ، به مقایسه گلوله های مشابه با کالیبر های متفاوت می پردازیم . اسلحه G3 از گلوله 7.62x51 mm NATO استفاده می کند . اسلحه AK 47 از گلوله 7.62x39 mm SOVIET استفاده می کند . اسلحه M16 نیز از گلوله 5.56x45 mm NATO استفاده می کند . برای مقایسه گلوله های سه اسلحه ، گلوله های با ساختار و کاربرد مشابه را با هم مقایسه می کنیم . گلوله M80 – BALL با کالیبر 7.62x51 گلوله با مرمی سربی مخصوص استفاده در اسلحه G3 است . وزن مرمی این گلوله 9.5 گرم است و انرژی دهانه ای معادل 3380 ژول ایجاد می کند . گلوله N – 231 – 57 با کالیبر 7.62x39 روسی گلوله با مرمی سربی مخصوص استفاده در اسلحه AK 47 است . وزن مرمی این گلوله 8 گرم است و انرژی دهانه ای معادل 2010 ژول ایجاد می کند . گلوله M193 با کالیبر 5.56x45 mm NATO گلوله با مرمی سربی مخصوص استفاده در اسلحه M16 است . وزن مرمی این گلوله 3.5 گرم است و انرژی دهانه ای معادل 1750 ژول ایجاد می کند . توجه کنید که ساختمان هر سه گلوله مشابه همدیگر است و هر سه گلوله دارای مرمی سربی و روکش مسی می باشند . همان طور که می بینید گلوله G3 دارای بیشترین قدرت و گلوله AK 47 در رتبه دوم و گلوله M16 در رتبه سوم قرار دارد . شاید در وهله اول گلوله M 16 ضعیف تر از بقیه به نظر برسد ، اما باید توجه کرد که گلوله M193 دارای پایستگی انرژی بهتر نسبت به دو گلوله دیگر است . با اضافه شدن انرژی جنبشی حاصل از چرخش در خان لوله اسلحه ، گلوله ای که از اسلحه M16 شلیک می شود در فاصله 300 متری دارای انرژی 1150 ژول است . در حالی که در فاصله 300 متری گلوله ای که از اسلحه AK 47 شلیک می شود دارای انرژی 745 ژول است . گلوله M80 – BALL متعلق به G3 نیز در فاصله 300 متری دارای 2050 ژول انرژی است . پس مشاهده می شود که طراحی فوق العاده دقیقی در گلوله های 5.56x45 mm از نظر بالستیک و بالانس گلوله در نظر گرفته شده است و این گلوله به نسبت گلوله های هم رده خود دارای پایستگی انرژی بهتری می باشد .



حدول مقایسه انرژی دهانه گلوله ها و پایستگی انرژی آنان

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/000%7E4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_000%7E4.jpg[/img][/url]




از چپ به راست :
گلوله 5.56x45 mm
گلوله 7.62x51 mm NATO
گلوله 7.62x39 SR

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/arcart.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_arcart.jpg[/img][/url]




در تصویر زیر
دومین گلوله از چپ 7.62x39
چهارمین گلوله از چپ 7.62x51 mm NATO
پنجمین گلوله از چپ 5.56x45 mm NATO

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/bullets.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_bullets.jpg[/img][/url]




[size=18]
4- تاثیر گلوله بر نسوج و بافت های بدن انسان
[/size]


اسلحه G3 به راستی یک اسلحه کشنده است . عراقی ها به G3 توپ ایرانی می گفتند و به شدت از آن می ترسیدند . جنازه سربازان عراقی که مورد اصابت گلوله G3 های ایرانی قرار گرفته بودند به شدت روحیه سایر سربازان عراقی را تضعیف می کرد . گلوله های 7.62x51 واقعا کشنده هستند و اثر بسیار مهلکی بر بدن انسان دارند . می توان گفت در صورت برخورد این گلوله ها به هر نقطه ای از بدن انسان ، باعث مرگ انسان می شود . فرض کنید گلوله 7.62x51 به دست و یا به پای یک انسان برخورد کند ، در این صورت محل اصابت به شدت زخمی می شود و جلوگیری از خونریزی ناشی از جراحت نیز (( به دلیل گستردگی منطقه جراحت )) امکان پذیر نیست . پس در صورت اصابت این گلوله به دست و یا به پای یک انسان ، وی حتما خواهد مرد . گلوله های 7.62x39 از نظر تاثیر بر بافتهای بدن انسان دارای عملکرد زخمی کن هستند . این گلوله ها بستگی به نوع برخورد و پوزیشن و زاویه اصابت گلوله دارد . گلوله های 5.56x45 هر چند از نظر حجمی کوچکتر از گلوله های رقیب هستند ، اما تاثیر گلوله M16 بر روی بدن انسان بسیار بسیار وحشتناک است . همان طور که برخورد گلوله G3 به هر نقطه از بدن انسان باعث مرگ وی می شود ، گلوله های M16 نیز به همان اندازه کشنده و مرگبار هستند . جالب است بدانید که یک گلوله 5.56x45 که از اسلحه M16 شلیک می شود ، می تواند یک گوزن بزرگ آمریکایی را در جا به هلاکت برساند . پس از نظر تاثیر گلوله بر بافتهای بدن انسان ، دو اسلحه M16 و G3 در موقعیت بالا قرار می گیرند و اسلحه AK 47 دارای مهماتی است که در برخی شرایط می کشد و در برخی شرایط زخمی می کند .




[size=18]
5- دقت
[/size]

هر سه اسلحه را بدون سایتهای هدفگیری اپتیکی با هم مقایسه می کنیم . اسلحه G3 دارای دقت نسبتا خوبی است . لوله بلند و پوزیشن هدفگیری که به صورت نسبتا ارگونومیک طراحی شده است ، دقت نسبتا خوبی را برای اسلحه فراهم آورده است . اسلحه M16 که دارای دقت فوق العاده ای است . همان طور که در تصویر می بینید ، طراحی سایت هدفگیری فلزی در این اسلحه به گونه ای است که می تواند محدوده هدف را کاملا تحت پوشش قرار دهد ، بدون اینکه دید گانر را محدود کند . اسلحه AK 47 نیز که از نظر دقت یکی از ضعیف ترین اسلحه ها به شمار می رود . پس بنابراین اسلحه M16 از نظر دقت در فاصله بسیار زیادی از دو اسلحه دیگر جلو می افتد .



طراحی فوق العاده سایت فلزی مگسکی در اسلحه M16

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M16_rifle_correct_sight_picture_fig_4-18.png][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M16_rifle_correct_sight_picture_fig_4-18.png[/img][/url][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][size=18]
6- ارگونومی
[/size]

اسلحه G3 دارای ارگونومی متوسطی است . ارگونومی اسلحه در حالت هدفگیری و آماده برای شلیک نسبتا خوب است ولی در حالت ادامه در پوزیشن هدفگیری به دلیل افتادگی قسمتی از وزن اسلحه به جلو ، باعث خستگی زود رس کاربر اسلحه می شود . جالب اینجاست که افراد چپ دست به راحتی نمی توانند از این اسلحه استفاده کنند ، اسلحه AK 47 نیز دارای ارگونومی در حد متوسطی است . این اسلحه در حالت هدفگیری و آماده برای شلیک و همچنین در حالت ادامه پوزیشن هدفگیری ، دارای ارگونومی نسبتا خوبی است ، اما ارگونومی حمل مناسبی ندارد . استفاده از AK 47 برای افراد چپ دست هر چند به راحتی امکان پذیر نیست ، اما به نسبت اسلحه G3 افراد چپ دست راحت تر می توانند با Ak 47 کار کنند . اسلحه M16 نیز دارای ارگونومی بسیار خوبی است . ارگونومی این اسلحه در حالت هدفگیری و آماده برای شلیک بسیار عالی است ، همچنین در پوزیشن ادامه هدفگیری و حمله دارای ارگونومی بسیار خوبی است . در حالت حمل نیز اسلحه دارای ارگونومی خوبی است . تنها یک ایراد کوچک در ارگونومی M16 وجود دارد و آن این است که در حالت هدفگیری تراکم وزن ما بین منطقه قبضه و خشاب و قسمت جلویی اسلحه به خوبی رعایت نشده است و در مدت طولانی هدفگیری در جا باعث خستگی کاربر می شود . (( البته این ایراد در مدلهای A3 وA4 برطرف شده است )) در مجموع از نظر ارگونومی اسلحه M 16 بسیار سرتر از دو اسلحه دیگر است .



ارگونومی نه چندان جالب در کلاشنیکف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Afghan_AKS-47.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Afghan_AKS-47.jpg[/img][/url]




ارگونومی عالی در M16

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Hawaii-convoy2003-12-17.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Hawaii-convoy2003-12-17.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Marine-with-FN-M16A4-and-ACOG.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Marine-with-FN-M16A4-and-ACOG.jpg[/img][/url]




[size=18]
7- تعویض خشاب
[/size]

عملیات تعویض خشاب در G3 به دلیل طراحی بد در گلنگدن به سختی انجام می گیرد . اسلحه G3 از گلنگدن بسته استفاده می کند و می بایست پس از هر تعویض خشاب گلنگدن یک بار به عقب و جلو کشیده شود . به طور متوسط یک سرباز حرفه ای عملیات تعویض خشاب G3 را در 6 ثانیه به اتمام می رساند . او می بایست ابتدا گلنگدن را عقب کشیده و در حالت STAND BY قرار دهد ، سپس خشاب خالی را از اسلحه جدا کرده و خشاب بعدی را از جیب خشاب خود در آورده و در اسلحه قرار دهد ، سپس گلنگدن را از حالت STAND BY خارج کند . تعویض خشاب در اسلحه AK 47 نیز حدود 6 ثانیه زمان می برد . هر چند طراحی گلنگدن AK 47 به دلیل کوتاه بودن بهتر از G3 است ، اما باید توجه کرد که گلنگدن AK 47 در سمت راست اسلحه واقع شده است در حالی که گلنگدن G3 در سمت چپ آن واقع شده است . کاربر AK 47 می بایست خشاب خالی را از اسلحه جدا کرده و خشاب بعدی را از جیب خشاب خود در آورده و در اسلحه قرار دهد . سپس اسلحه را به دست چپ خود بدهد و با دست راست گلنگدن را به عقب بکشد . اسلحه M16 از گلنگدن باز استفاده می کند به این صورت که تنها یک بار گلنگدن اسلحه به عقب کشیده می شود . تعویض خشاب M16 به این صورت است که با فشار ضامن آزاد سازی خشاب ، خشاب از جای خود (( بدون دخالت دست )) از اسلحه خارج می شود . دست دیگر خشاب بعدی را از جیب خشاب خارج کرده و بر روی اسلحه نصب می کند و با کمی فشار اسلحه آماده شلیک می شود و دیگر احتیاجی به عقب کشیدن گلنگدن نیست . یک سرباز حرفه ای عملیات تعویض خشاب اسلحه M16 را ظرف مدت 3 ثانیه انجام می دهد . هم اسلحه G3 و هم اسلحه AK 47 یک ضعف عمده در طراحی دهانه خشاب خور اسلحه دارند و آن اینکه به صورت غیر ارگونومیک طراحی شده است . کاربر این دو اسلحه برای جا زدن خشاب می بایست نهایت دقت خود را اعمال کنند و این عمل را با دقت انجام دهند . اما در اسلحه M16 همان طور که در تصویر نیز کاملا مشهود است ، دهانه خشاب خور به صورت کاملا ارگونومیک و گشاد طراحی شده است و جا زدن خشاب اسلحه به راحتی هر چه تمام تر امکان پذیر است .


در سه تصویر زیر به دهانه خشاب خور اسلحه ها توجه کنید



دهانه خشاب خور در کلاشنیکف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-AKMS_and_AK-47_DD-ST-85-01270.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-AKMS_and_AK-47_DD-ST-85-01270.jpg[/img][/url]




دهانه خشاب خور در G3

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Hec_kler___Koch_G3_with_Night_Vision.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Hec_kler___Koch_G3_with_Night_Vision.jpg[/img][/url]




دهانه خشاب خور در M16

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M16A2_M203.JPEG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M16A2_M203.JPEG[/img][/url]



همان طور که می بینید ، طراحی دهانه خشاب خور در اسلحه M16 به نسبت دو اسلحه دیگر بسیار بهتر و اصولی تر صورت گرفته است و تعویض خشاب در این اسلحه به آسانی امکانپذیر است ، در صورتی که در دو اسلحه دیگر به دلیل کوچک بودن و طراحی نامناسب دهانه خشاب خور ، تعویض خشاب به سختی صورت خواهد گرفت .





[size=18]
8- گلنگدن
[/size]

اسلحه G3 و AK 47 از سیستم گلنگدن بسته استفاده می کنند . این اسلحه ها می بایست پس از هر بار تعویض خشاب ، گلنگدن شان جابجا شود . گلنگدن G3 در سمت چپ و در قسمت جلویی اسلحه قرار گرفته است و تعویض آن به سختی امکان پذیر است . گلنگدن AK 47 در سمت راست اسلحه تعبیه شده است و جابجا کردن آن نسبتا آسان است . مشکل بزرگ این دو اسلحه در این است که گلنگدن این دو اسلحه در هر بار شلیک عقب و جلو می رود و در صورتی که لباس و یا دست کاربر در مسیر گلنگدن قرار بگیرد ، به سختی به آن صدمه می زند . اما M16 از سیستم گلنگدن باز استفاده می کند . به این صورت که تنها یک بار گلنگدن به عقب کشیده می شود و در هنگام تعویض خشاب نیز دیگر با گلنگدن کاری نداریم . همچنین گلنگدن در قسمت بالا و پشت اسلحه تعبیه شده است و تعویض آن هم برای چپ دست ها و هم برای راست دستها بسیار آسان است . (( در حالی که به عقب کشیدن گلنگدن G3 برای افراد چپ دست بسیار دشوار است )) همچنین گلنگدن اسلحه در هنگام شلیک عقب و جلو نمی شود و همین باعث می شود که مکانیسم گلنگدن M16 نسبت به دو اسلحه دیگر کاملا ارگونومیک تر و مدرن تر باشد .



گلنگدن M16

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/JG_w16-4_05_adr_web_id.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_JG_w16-4_05_adr_web_id.jpg[/img][/url]




گلنگدن کلاشنیکف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-AKMS_and_AK-47_DD-ST-85-01270.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-AKMS_and_AK-47_DD-ST-85-01270.jpg[/img][/url]




[size=18]
9- تاثیر گلوله در مواد طبیعی
[/size]

باید توجه داشت که همیشه از اسلحه برای کشتن افراد دشمن استفاده نمی شود . برخی مواقع می بایست به شخصی که در پشت یک دیوار آجری پناه گرفته است حمله شود . در این صورت است که یکی از ضعفهای گلوله های 5.56 میلیمتر آشکار می شود . علی رغم جراحت بالایی که گلوله M16 بر نسوج و بافتهای بدن انسان وارد می آورد ، این اسلحه در موارد نفوذ در اجسام سخت و مواد طبیعی ( مثل دیوار آجری ) ، کاملا نا توان است . اما اسلحه G3 و AK 47 از این نظر در حد قابل قبولی قرار دارند .[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][size=18]
10- حمل مهمات ، طراحی خشاب
[/size]

اسلحه G3 از گلوله های حجیم 7.62x51 استفاده می کند . این گلوله ها در خشاب های 20 تایی به همراه کاربر وجود دارد . خشابهای G3 دارای وزن بسیار سنگینی می باشند . هر چند که برای G3 خشاب های سبک آلومینیومی نیز طراحی شده است ، اما باز هم وزن بالای مهمات اسلحه باعث می شود که وزن محموله قابل حمل توسط کاربر افزایش یابد . با توجه به وزن و حجم بالای خشاب و مهمات اسلحه G3 عملا نمی توان بیش از سه الی چهار خشاب ( به جز خشاب اسلحه ) را با خود حمل کرد ، یعنی حدود 100 گلوله . گلوله های اسلحه AK 47 به نسبت G3 کم حجم ترند . گلوله های اسلحه AK 47 در خشابهای 30 تایی ، 40 تایی و 75 تایی کاسه ای در دسترس اند ، خشاب AK 47 به نسبت G3 از مواد سبکتری ساخته شده است . به همین دلیل می توان تعداد بیشتری خشاب با خود حمل کرد . اما باید توجه داشت که شکل منحنی خشاب ، باعث می شود که توان حمل خشاب در نیروها کاهش یابد . چرا که این شکل منحنی خشاب محدودیت هایی را برای کاربر اسلحه ایجاد می کند . یک سرباز می تواند به تعداد 4 عدد خشاب اسلحه AK 47 به غیر از خشاب اسلحه با خود حمل کند ، یعنی حدود 150 گلوله . اسلحه M16 دارای گلوله های کم حجم تری نسبت به دو اسلحه دیگر است . این گلوله ها در خشاب های با ظرفیت 30 گلوله در دسترس اند . جنس خشاب استاناگ اسلحه M16 از آلومینیوم و یا پلیمر است . وزن بسیار سبک و حجم نسبتا کم مهمات و خشاب این اسلحه این اجازه را به کاربر اسلحه می دهد که به جز خشاب اسلحه تعداد 10 خشاب دیگر در جیب های خشاب دوبل با خود همراه داشته باشد . البته به این نکته توجه داشته باشید که ما ظرفیت حمل خشاب را بر اساس جیب خشاب هایی که معمولا در جلوی بدن نصب می شود محاسبه کردیم و تعداد خشابهای حمل شده در کوله پشتی را به حساب نیاوردیم .



خشاب 45 تایی در تیربار RPK 47

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/7_62_45round.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_7_62_45round.jpg[/img][/url]




خشاب 40 تایی در کلاشنیکف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M_AK-47_40RD.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M_AK-47_40RD.jpg[/img][/url]




خشاب تاپکو 30 تایی کلاشنیکف ، ساخته شده از پلیمر ، مورد استفاده در AKM47

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tapco-AK-Mag-2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Tapco-AK-Mag-2.jpg[/img][/url]




خشاب 30 تایی معمولی کلاشنیکف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/akm_mag.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_akm_mag.jpg[/img][/url]




خشاب کاسه ای 75 تایی در کلاشنیکف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ak_drum.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ak_drum.jpg[/img][/url]




خشاب فولادی G3

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/g3mag_1564_detail.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_g3mag_1564_detail.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/h_k_g3_20rdmagbig.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_h_k_g3_20rdmagbig.jpg[/img][/url]




خشاب آلومینیومی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/g3aluminumused-1_1857_detail.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_g3aluminumused-1_1857_detail.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/G3_ALU_MAG.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_G3_ALU_MAG.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Uploaded_633786208885485000_File.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Uploaded_633786208885485000_File.jpg[/img][/url]




انواع جیب خشاب های G3

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hk_cetme_mag-pouch.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hk_cetme_mag-pouch.jpg[/img][/url]




مقایسه طرز قرار گرفتن خشاب G3 و کلاشنیکف در جیب خشاب

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/8b9821f205972e95b44d8f8eb0f61976.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_8b9821f205972e95b44d8f8eb0f61976.jpg[/img][/url]




خشاب استاناگ M16 پلیمری

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/m16magazine.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_m16magazine.JPG[/img][/url]




خشاب M16 آلومینیومی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/m16_magazine000901_LRG.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_m16_magazine000901_LRG.jpg[/img][/url]




جیب خشاب مرکب M16 که در ران پای تیرانداز قرار می گیرد .

آیا کلاش و G3 نیز این قابلیت را دارند ؟؟؟ :cry: :cry: :thinking:


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MS20-9319_04_M16_Drop_Leg_Stacker.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MS20-9319_04_M16_Drop_Leg_Stacker.jpg[/img][/url]




همان طور که دیدیم طراحی خشاب و چگونگی حمل آنها در تیرانداز در اسلحه M16 به طرز کاملا ارگونومیک و عالی طراحی شده است و از این نظر اسلحه آمریکایی بسیار بهتر از دو اسلحه رقیب است .



[size=18]
11- لگد ، دینامیک و بالانس اسلحه
[/size]

اسلحه G3 از نظر لگد واقعا در کلاس خود بی نظیر است . لگد این اسلحه در بلند مدت باعث ایجاد ناراحتی و خستگی زود رس در کاربر اسلحه می شود . لگد G3 به مرور زمان باعث ناراحتی هایی در ناحیه کتف و ترقوه خواهد گردید . AK 47 نیز دارای لگدی کمتر از G3 است ، اما در مجموع دارای لگد زیادی است . به غیر از لگد ، نیروهای حاصل از حرکت آلات متحرک اسلحه در اسلحه G3 و AK 47 بسیار زیاد است و به دلیل ضعف طراحی داخلی اسلحه ، در هنگام شلیک با این دو اسلحه به صورت اتوماتیک ، اسلحه تکان های شدیدی به خود می دهد و همین باعث کاهش دقت در تیر اندازی و همچنین آزار کاربر اسلحه می شود . خیلی ها به خاطر دارند که برخی افراد که از نظر قدرت بدنی نسبتا ضعیف هستند هنگام شلیک اسلحه در حالت اتوماتیک ، نمی توانند بالانس اسلحه را حفظ کنند و شروع می کنند به دور خود چرخیدن به همراه اسلحه در حال شلیک . اما برعکس اسلحه M16 دارای لگدی در حد مطلوب است که این لگد قابل کنترل است . به دلیل سیستم مسلح سازی پنوماتیک در این اسلحه ، لگد اصلی اسلحه تا حد زیادی خنثی می شود و همچنین وجود فومهای ضربه گیر در انتهای بولت اصلی اسلحه باعث کاهش لگد اسلحه می شود . اسلحه M16 عکس دو اسلحه دیگر دارای آئرودینامیک خوبی می باشد و حفظ بالانس اسلحه توسط افراد با جثه کوچک کار آسانی است .



[size=18]
12- وزن
[/size]

وزن یک اسلحه از عوامل اصلی و کلیدی کارآیی آن به شمار می رود . اسلحه G3 با توجه به نیازهای یک نیروی معمولی دارای وزنی نسبتا سنگین می باشد . اسلحه AK 47 دارای وزنی نرمال می باشد ، هر چند این وزن به نسبت طول کلی و حجم اسلحه ، کمی زیاد است . اسلحه M16 دارای وزنی مناسب و نرمال با توجه به طول کلی و حجم اسلحه می باشد .



[size=18]
13- ضریب اطمینان پذیری
[/size]

اسلحه G3 از نظر قابلیت اطمینان در حد ضعیفی قرار دارد . این اسلحه به شرایط محیطی حساسیت بالایی دارد . نه تنها آب بلکه هوای مرطوب و شرجی نیز بر روی عملکرد این اسلحه تاثیر منفی می گذارد . نمونه بارز آن استانهای شمالی ایران است که در آنها بیشتر از AK 47 استفاده می شود . اسلحه AK 47 فکر کنم نیاز به توضیح بنده نباشد ، این اسلحه در سخت ترین شرایط امتحان خود را پس داده است . در جنگ تحمیلی ، وقتی خاطرات فرماندهان و سربازان را مرور می کنیم همگی آنها از این قابلیت اسلحه AK 47 رضایت کامل داشتند . یکی از دوستان بنده که در جنگ تحمیلی حضور داشت این گونه تعریف می کرد : در جبهه کردستان با کردها می جنگیدیم اسلحه من یک AK 47 روسی بود . مدت زیادی سینه خیز رفته بودم و گل و لجن زیادی در لوله اسلحه فرو رفته بود . اما وقتی که یک کرد مرا دید و می خواست مرا مورد هدف گلوله قرار دهد من پیش دستی کردم و به سمت او تیراندازی کردم . شلیک اول باعث شد که حجم زیادی از گل و لای که به خورد اسلحه رفته بود به سمت جلو پاشیده شود ، اما این کوچکترین مانعی در عملکرد اسلحه من نداشت .
اسلحه M16 نیز اسلحه ای است که نیاز به مراقبت های مداوم دارد . اصولا این اسلحه توان تیر اندازی بلند مدت را ندارد . بیشتر نیروهای ناتو در افغانستان که از M16 استفاده می کنند گفته اند که اسلحه M16 پس از شلیک حدود 15 خشاب ، ( یعنی 420 گلوله ) گیر می کند و احتیاج به نظافت دارد . در مجموع اسلحه M16 اسلحه ای است که کاربر آن می بایست نهایت دقت را از آن به عمل آورد . به عنوان مثال باید مراقب باشد که نباید اسلحه اش مورد آبخوردگی قرار گیرد . یکی از حساس ترین نقاط اسلحه M16 دریچه بین دو سیلندر گاز است که این سیستم پنوماتیک هر چند باعث کاهش لگد و افزایش دقت اسلحه می شود ولی در مقابل باعث کاهش ضریب اطمینان اسلحه می شود . از نظر ضریب اطمینان ، اسلحه AK 47 در حد عالی و دو اسلحه دیگر در حد متوسط و ضعیف می باشند .[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][size=18]ملاحظات کلی[/size]




به طور کلی ، به همان دلایلی که در بالا ذکر شد ، امروزه استفاده از اسلحه G3 در نقش اسلحه هجومی کاملا منسوخ است . استفاده از AK 47 نیز با محدودیت هایی مواجه است . اما M16 به دلیل کارایی مناسب آن یک اسلحه هجومی تمام عیار به شمار می رود . اسلحه M16 علی رغم مزایایی که در بالا به آن اشاره شد ، دو ضعف عمده دارد که به واسطه همین دو ضعف در خیلی از ارتش های جهان کارایی ندارد . یکی اینکه فوق العاده گران است و دیگری اینکه به هیچ وجه اسلحه قابل اطمینانی نیست . البته می بایست توجه کرد که نظافت روزانه اسلحه در نیروهای مسلح ایالات متحده به صورت یک برنامه تعیین شده برای نیروها در نظر گرفته شده است و به طور کلی در نیروهای آمریکایی این به این نقیصه به عنوان نقطه ضعف نگریسته نمی شود . قیمت یک قبضه M16A4 معادل 3100 دلار است در حالی که تولید انبوه اسلحه های AK 47 و G3 برای کشوری مثل ایران با بهترین کیفیت متریال چیزی در حدود 50 دلار تمام می شود . اسلحه M16 دارای مکانیسم پیچیده ای است و آموزش استفاده از آن به نیروها ( با توجه به کیفیت پایین آموزش نیرو در دوره های خدمت نظام وظیفه در ایران ) بسیار زمان بر و طولانی خواهد بود . نکته دیگر در باره کالیبر این اسلحه ها است . هر چند استفاده از کالیبر 5.56 در اسلحه های هجومی دارای مزایایی است . مثل اینکه می توان تعداد بیشتری مهمات حمل کرد . اثر موضعی برخورد گلوله با نسوج انسان در گلوله های مدرن 5.56 با گلوله های 7.62 برابر است . اما مهمات 5.56 یک ضعف دارند و آن اینکه توان نفوذ در اجسام سخت را ندارند . فرض کنید نیروی دشمن در پشت یک دیوار آجری و یا یک در فلزی موضع گرفته است . در این صورت گلوله 5.56 توان نفوذ در آجر و یا درب فلزی را نخواهد داشت . اما یک گلوله 7.62 به راحتی می تواند از آجر یا درب فلزی عبور کند و نیروی دشمن را از پای در بیاورد . برای بر طرف کردن این نقیصه در کالیبر 5.56 در ترکیب جوخه های هشت نفری ارتش ایالات متحده یک نفر مجهز به اسلحه های دقیق زن با کالیبر 7.62 می باشد که این شخص ماموریت پشتیبانی نزدیک از سایر افراد جوخه و همچنین اهدافی را که اسلحه های کالیبر 5.56 قادر به مقابله با آن نیستند را انجام می دهد . معمولا این اشخاص از اسلحه های دقیق زن مثل ARSENAL – M21 و AR 10 T و FNAR استفاده می کنند . متاسفانه در ایران از کالیبر 5.56 استفاده کمی می شود و به جز سما و M 16 های سپاه ، کاربرد دیگری ندارند . اسلحه G3 امروزه در کشورهای اروپایی در نقش اسلحه هجومی کاربرد ندارد ، اما همین اسلحه توسط کارخانجات مختلفی مورد بازبینی قرار گرفته است . با برطرف کردن نقائص این اسلحه ، مدلهای زیادی از این اسلحه در نقش اسلحه های دقیق زن وارد ارتش های اروپایی شده است . کارخانجات هکلر کخ آلمان با بر طرف کردن این نقاط ضعف اسلحه دقیق زن HK 91 را تولید کرده است . نروژ با بازبینی اسلحه های قدیمی G3 اسلحه G3 – AG3 را طراحی کرده است . این دو اسلحه دقیق زن ساخت آلمان و نروژ در حال حاضر جزء بهترین اسلحه های دقیق زن به شمار می روند و در ارتش های اروپایی کاربرد گسترده ای دارند . به دلیل به کارگیری گسترده از پلیمر در ترکیب این دو اسلحه وزن خالی آنها از 4.5 کیلوگرم به 3.9 کیلوگرم کاهش یافته است . همچنین در اثر سبک تر شدن قسمت های جلویی اسلحه ، ارگونومی اسلحه در حد مطلوبی قرار گرفته است . با بکار گیری ضربه گیر در قسمت انتهایی اسلحه ، از لگد اسلحه نیز به مقدار زیاد کاسته شده است . در ایران دو نمونه G3 ساخته شده است و در حال حاضر مورد استفاده است . اول G3 – SG1 یا همان G3 دقیق زن که در حال حاضر در نیروهای ویژه نیرو انتظامی کاربرد دارد . دوم G3A6 که در نیروهای ویژه و کماندو های ارتش کاربرد دارد . اسلحه G3A6 دارای قسمت های پلیمری می باشد و وزن آن کاهش یافته است و عملکرد آن نیز بهبود یافته است . هر چند که اطلاعات دقیقی از قابلیت اطمینان این اسلحه های جدید ( چه ساخت ایران و چه ساخت آلمان و نروژ ) در دست نیست . در نیروهای نظامی روسیه نیز با آنکه امروزه از کالیبر 5.56x45 mm و کالیبر 5.45x39 استفاده زیادی می شود ، اما با اینحال با توجه به مواردی که به آن اشاره شد ، نیاز نیروهای نظامی روسیه به اسلحه ای با کالیبر 7.62 میلیمتر ، سبب شد که اسلحه AK 47 مورد تجدید نظر هایی قرار گیرد و نقائص قبلی آن برطرف شود . حاصل این تجدید نظر اسلحه AK 104 بود . اسلحه AK104 به نسبت نمونه 47 دارای دقت بسیار خوب و با به کار گیری گلوله های پر قدرت M43 و M44 دارای قدرت نفوذ بسیار خوبی برای نفوذ در اجسام سخت می باشد . امروزه از اسلحه G3 به روز شده در ارتش های زیادی استفاده می شود . ارتش های اروپایی از مدلهای به روز شده این اسلحه در نقش ASSAULT SNIPER استفاده می کنند .



نمونه هایی از G3 هایی که مورد به روز رسانی قرار گرفته اند .


G3 - AG3 ساخت نروژ در نقش اسلحه دقیق زن ( ASSAULT SNIPER )

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/398px-Norwegian_AG-3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_398px-Norwegian_AG-3.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/390px-Latvian_Soldier_G3A3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_390px-Latvian_Soldier_G3A3.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ag3-12.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ag3-12.jpg[/img][/url]




گوانا

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Guana_Defense_Forces.JPEG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Guana_Defense_Forces.JPEG[/img][/url]



نمونه های جدید G3 با نام HK91 ساخت آلمان در نقش ASSAULT SNIPER

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/psgmagandscoped_small.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_psgmagandscoped_small.gif[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M-75_01.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M-75_01.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/HK_91_00.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_HK_91_00.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/HK91WOODVER.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_HK91WOODVER.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hk91ad.jpe][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hk91ad.jpe[/IMG][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hk91.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hk91.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hk2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hk2.jpg[/img][/url]



نمای دوربین در HK91

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/HK_91_SCOPE.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_HK_91_SCOPE.gif[/img][/url]



---------------------------------------------------------


G3 های آپدیت شده در ایران



G3 SG1 یا G3 اسنایپر

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/12885457281%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_12885457281%7E0.jpg[/img][/url]



G3A6 ساخت ایران ، این اسلحه به نسبت G3 های معمولی دارای دقت بهتر و لگد کمتری است .

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Army_Marksman.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Army_Marksman.jpg[/img][/url]



اسلحه بی نظیر AK104 با کالیبر استاندارد 7.62x39 mm


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ak104_00.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ak104_00.jpg[/img][/url]



AK 104 با سایت هدفگیری اپتیکی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ak_104.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ak_104.jpg[/img][/url]




AK47M

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/AKM-47_004.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_AKM-47_004.JPG[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/AKM-47_003.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_AKM-47_003.JPG[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/0AK-47-M203PI.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_0AK-47-M203PI.JPG[/img][/url]


[/color]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا خسته نباشی برادر . بازم منو شرمنده خودت کردی

خیلی عالی و پر بار بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خواهش می کنم دوست عزیز ، انشاالله در ادامه ویدئوهایی از هر سه اسلحه نیز قرار می دهم .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داش علی دستت طلا خیلی عالی و فنی بود .

من شخصا اگر در نبردی شرکت داشته باشم حتما یک قبضه تیربار گرینف حمل خواهم کرد و نمام !!! البته گزینه بعدی ژ-3 است قطعا . انچه امروزه مخصوصا در افغانستان دیده می شود نارضایتی سربازان امریکایی و انگلیسی از کالیبر 5.56 م م سلاح هایشان است . در مقابل 7.62 م م نیروهای طالبان در برد و قدرت 5.56 م م حرفی برای گقتن ندارد . نیروهای طالبان با 7.62 م م های خود از 300 متری اتش موثر بر روی نیروهای دشمن پیاده می کنند در حالی که 5.56 م م در 300 متری حرفی برای گفتن ندارد .

البته این فقط بحث مقایسه کالیبر ها بود . در مورد خود سلاح ها شکی در برتری مکانیزم - دقت - توانایی های جنگی - انعطاف بالا - ارگونومیک و کارکرد راحت و برتر سلاح ام-16 نیست ولی همین سلاح رو باید در منطقه مناسب این کالیبر و این سلاح استفاده کرد . در مناطقی نظیر افغانستان و ایران استفاده از این سلاح گزینه مناسبی نیست !

به نظر من یک ژ-3 جدید و سالم بهمراه یک سایت هدفگیری مدرن و دقیق در کنار دیگر سلاح ها بویژه ام-16 ها ( البته مدل با کیفیت و مدرن با سایت هدفگیری ) خیلی مفید است . باز هم همانطور که در تاپیک داش علی اشاره کرد لزوم بکارگیری ام-16 های مدرن و تجهیزات خوب اون اموزش و سطع تعلیم مناسب و بالا نظامی برای سربازان است !

البته فراموش نشه که همین کلاشینکف در جایگاهی قرار داره که تمامیه نیرو ویژه ها بسیار علاقه مند برای استفاده از این پیرمرد کارکشته و قابل اعتماد هستند . برای ماموریت های طولانی و نفوذی در خاک دشمن هیچ گزینه ای به پای کلاشینکف نمی رسد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالی بود خیلی استفاده کردم
فقط میخواستم بدونم M16 ّهای ساخت سپاه به کدوم نسل از اصل این اسلحه شباهت داره؟
بازهم ممنون کلی روشن شدیم :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا علی از بابت تاپیک کاملتون تشکر میکنم

من خودم M16 رو میپسندم از هر لحاظ در مقابل اون دو اسلحه پیروز بود.
یه جورایی هم طبیعی هست چون سال ساخت و ورود به خدمت جدیدتری
نسبت به رقباش داره. فک کنم مطعلقات بیشتری هم باشه.
آقا علی M16 دارای خشاب هایی با چه ظرفیتهایی هست؟
و از نظر نگهداری کدام اسلحه نگهداری ساده تری دارد؟
و کدام اسلحه سازه گاریه بیشتری نسبت به آب و هوا دارد؟

تنکس ا لات

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جامع ترین و علمی ترین مقاله درمورد مقایسه این سه سلاح در کل نت فارسی!
دست درد نکنه :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از لطف و توجه دوستان


[quote]
آقا علی M16 دارای خشاب هایی با چه ظرفیتهایی هست؟[/quote]


ظرفیت خشاب : 20 تیر و 30 تیر
البته رژیم اشغالگر قدس خشاب های 35 تیر نیز طراحی کرده است .
همون خشاب استاناگ 35 تایی تیربار NEGEV قابل استفاده در M16 نیز است .


[quote]
و از نظر نگهداری کدام اسلحه نگهداری ساده تری دارد؟ [/quote]


AK47


[quote]
و کدام اسلحه سازه گاریه بیشتری نسبت به آب و هوا دارد؟ [/quote]


AK47

[quote]
تنکس ا لات[/quote]


قادان آلوم ، ساقول :cry: :cry:


[quote]
فقط میخواستم بدونم M16 ّهای ساخت سپاه به کدوم نسل از اصل این اسلحه شباهت داره؟ [/quote]


M16 هایی که هم اکنون در سپاه استفاده می شود ( با نام S556 ) ، نمونه های داخلی اسلحه CQ چینی

که آن هم کپی مدل M16A1 می باشد ، است .


نمونه چینی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cq311%7E1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cq311%7E1.jpg[/img][/url]




نمونه ایرانی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/S-5_56_RIFLE.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_S-5_56_RIFLE.jpg[/img][/url]


[quote]
آنچه امروزه مخصوصا در افغانستان دیده می شود نارضایتی سربازان امریکایی و انگلیسی از کالیبر 5.56 م م سلاح هایشان است . در مقابل 7.62 م م نیروهای طالبان در برد و قدرت 5.56 م م حرفی برای گقتن ندارد . نیروهای طالبان با 7.62 م م های خود از 300 متری اتش موثر بر روی نیروهای دشمن پیاده می کنند در حالی که 5.56 م م در 300 متری حرفی برای گفتن ندارد .[/quote]



دقیقا ،

به خصوص درنبردهای شهری ضعف مفرط کالیبر 5.56 در برابر 7.62 نمایان تر می شود .

سربازان آمریکایی بارها اعلام کردند که کالیبر اسلحه شان برای نبردهای شهری به هیچ وجه مناسب نیست

تمرین نیروهای آمریکایی با کلاشنیکف

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/marines_weapons_gr1.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تصاویری جیب خشاب های حمل خشاب اضافی



جیب خشاب حمل خشاب های AR15 و M16

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/CB_ar15_30_rd_grab_and_go_new_flaps_003s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_CB_ar15_30_rd_grab_and_go_new_flaps_003s.jpg[/img][/url]




جیب خشاب های حمل خشاب های FN - FAL و G3

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MC_762_grab_and_go_new_flaps_005s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MC_762_grab_and_go_new_flaps_005s.jpg[/img][/url]




جیب خشاب مخصوص حمل خشاب های کلاشنیکف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/MARPAT_ak47_grab_and_go_002s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_MARPAT_ak47_grab_and_go_002s.jpg[/img][/url]




مدلهای حمل


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/CB_chest_rig_combo_ar15_30_rd_001s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_CB_chest_rig_combo_ar15_30_rd_001s.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/CB_chest_rig_combo_ar15_30_rd_009s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_CB_chest_rig_combo_ar15_30_rd_009s.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ar15_w_grab_and_go_004s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ar15_w_grab_and_go_004s.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ar15_w_grab_and_go_003s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ar15_w_grab_and_go_003s.jpg[/img][/url]




هویجوری :cry: :cry:



[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/carbine_and_garands_006s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_carbine_and_garands_006s.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/carbine_and_garands_001s.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_carbine_and_garands_001s.jpg[/img][/url][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.