ALI

بررسی و مقایسه نیروی زمینی ارتش پاکستان و هند

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا

انشاالله در این تاپیک به بررسی و مقایسه نیروی زمینی ارتش پاکستان و هند می پردازیم .

چند نکته در باره این تاپیک

این تاپیک به مرور تکمیل خواهد شد

این تاپیک در ابتدا در بخش تاریخ جنگ های زمینی ایجاد می شود ( به دلیل لزوم برخی تغییرات مدیریتی ) و پس از آنکه تکمیل شد به بخش مربوط به خود انتقال خواهد یافت .





نویسنده / علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروی زمینی ارتش پاکستان ( به زبان اردو : پاک فوج )

111%7E5.jpg

پرچم پاکستان

pakistan-flag.gif

نشان ارتش پاکستان

Pakistan-Army-logo-monogram-150x150.jpg

ژنرال اشفق پرویز کیانی

kayani1.jpg

فرمانده کل ارتش پاکستان ژنرال اشفق پرویز کیانی ، ژنرال 58 ساله پاکستانی ، که در پاکستان از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است ، می باشد . معاونت او در ستاد مشترک ارتش پاکستان ، ژنرال خالد شامین وین می باشد . ارتش پاکستان یک ارتش با روحیه رزمی بالا است و برای نبردهای کلاسیک و نبردهای چریکی و نامتقارن نسبتا آموزش دیده است . علی رغم اینکه ادعا شده است در ارتش پاکستان روحیه افراطی گری دینی وجود ندارد ، اما بایستی توجه کرد که این کشور امروزه تا حدود زیادی به سمت وهابیت و سلفی گری کشیده شده است و تا حدودی در رده های میانی ارتش افراطی گری های دینی به چشم می خورد ، اما سطوح بالای ارتش پاکستان از گزند این افراطی گری ها مصون مانده است . از بین سه نیروی کلاسیک ارتش پاکستان ، در حال حاضر نیروی زمینی این کشور قویترین نیروی نظامی این کشور به شمار می رود ( به نسبت ) نیروی دریایی این کشور نیز دارای توان نسبتا خوبی است ، ضعف اصلی ارتش پاکستان در نیروی هوایی این کشور است که اکثر جنگنده های نیروی هوایی پاکستان PAF قدیمی می باشند . بزرگترین خطری که امروزه پاکستان را تهدید می کند ، نیروی هوایی هند است که به سرعت در حال مدرنیزه شدن است ، برای مقابله این خطر بزرگ نیز پاکستان در نظر دارد تا چند سال آینده نیروی هوایی خود را با چند اسکادران از جنگنده های مدرن چینی تجهیز کند ، اما در حال حاضر برای مقابله با این خطر روزافزون سپاه بسیار بزرگ و گسترده AADC به فرماندهی سرتیپ ظفر خان را تشکیل داده است که این سپاه پدآفند هوایی وظیفه مقابله با نیروی هوایی هند را بر عهده خواهد داشت . نیروی زمینی ارتش پاکستان از 11 سپاه اصلی تشکیل شده است . تراکم قدرت ، فرماندهی ، طبقه بندی و اختیارات در ارتش پاکستان تا حدود زیادی با کشورهای دیگر متفاوت است . ظرفیت انسانی فعال در نیروی زمینی معادل 600000 نفر آماده و 500000 نفر در حالت رزرو است . مقر اصلی فرماندهی کل نیروهای زمینی ارتش پاکستان در شهر راولپندی واقع در ده کیلومتری شهر اسلام آباد است . ساختمان مرکزی ستاد فرماندهی زمینی ارتش پاکستان در حومه شهر قرار دارد و در کنار این ساختمان نیز ستاد مرکزی بسیار بزرگ و گسترده سپاه 11 زرهی راولپندی قرار دارد . در ادامه به معرفی گروه های نیروی زمینی ارتش پاکستان خواهیم پرداخت ، اما در همین جا بایستی عرض کنم که گسترده ترین و نیرومند ترین سپاه نیروی زمینی پاکستان ، همین سپاه 11 راولپندی است که تا حدود زیادی به عنوان یکی از ابزار های تامین امنیت سیاسی اسلام آباد نیز به شمار می رود .

ژنرال اشفق پرویز کیانی

thumb_Ashfaq_Kayani.jpg


thumb_A_1.jpg

ژنرال خالد شامین وین

thumb_Khalid_Wynne_%28close-up%29.jpg

نیروی زمینی ارتش پاکستان شامل زیر مجموعه های زیر در بخش ستادی نیروی زمینی است :

یگان های زرهی

پیاده نظام

توپخانه زمینی

گروه های پدآفند هوایی

یگان های مهندسی

گروه ارتباطات

گروه ناوبری

یگان های هوابرد و هلی برن

یگان های آفندی و پدافندی NBC

در بخش لجستیک شامل این زیر مجموعه ها است :
واحد های گسترده ACL پشتیبانی لجستیکی از نیروهای زمینی
یگان های دژبانی گسترده
واحد های امداد و نجات و اتش نشانی
نیروی زمینی ارتش پاکستان دارای 11 سپاه به شرح زیر است :
( توضیح این که هر یک از این سپاه ها دارای یگان های لجستیکی مخصوص به خود می باشند که کار پشتیبانی لجستیکی و تدارکات را انجام می دهد )
سپاه اول مانگلا ، این سپاه یکی از نیرومند ترین و گسترده ترین سپاه های زمینی پاکستان است . این سپاه نزدیک ترین نیروی نظامی ارتش پاکستان به مناطق مورد اختلاف با هند ( جامو و کشمیر ) می باشد . مناطق اصلی استقرار این سپاه مناطق خاریان ، گوجران واله ، مانگلا می باشد . این سپاه نزدیکترین گروه نظامی پاکستان به مناطق مورد مناقشه میان پاکستان و هند است . در این سپاه از مدرن ترین و بهترین تجهیزات موجود در پاکستان استفاده شده است ، فرمانده کل این سپاه سرلشکر طارق خان می باشد . این سپاه شامل لشکر هایی است که در زیر به آن اشاره می شود :
لشکر 6 زرهی
لشکر 11 زرهی
لشکر 17 پیاده نظام
لشکر 37 پیاده نظام
تیپ 28 مستقل کماندویی
تیپ 54 هوابرد
تیپ مستقل ضد تانک
لشکر مستقل توپخانه زمینی
لشکر مستقل پیاده نظام
سپاه دوم مولتان به فرماندهی سر تیپ احمد شفقت در محدوده شهر های مولتان و اوکارا قرار دارد ، این سپاه شامل لشکر های زیر است :
لشکر 1 زرهی
لشکر 14 پیاده نظام
لشکر 40 پیاده نظام
تیپ مستقل زرهی
تیپ مستقل ضد تانک
تیپ مستقل توپخانه زمینی
تیپ مستقل پیاده نظام
سپاه سوم لاهور به فرماندهی سرتیپ راشد محمود در شهر لاهور مستقر است و بیشتر به عنوان یک سپاه آموزش دیده برای نبرد های شهری و شرایط بسیار دشوار نبرد آموزش دیده اند . این سپاه شامل لشکر های زیر است .
لشکر 10 و 11 پیاده نظام
تیپ مستقل 212 کماندویی
تیپ مستقل 3 زرهی
تیپ مستقل توپخانه زمینی
تیپ مستقل 31 هوابرد
سپاه X.X.X گوجران واله به فرماندهی سرتیپ راحیل شریف در شهرهای گوجران واله و پنجاب و سیالکوت مستقر است ، این سپاه بیشتر در نقش سپاه پشتیبانی و تدافعی شناخته می شود . وظیفه اصلی این سپاه ایجاد امینت در مناطق مورد مناقشه هند و پاکستان و کنترل تحرکات هندی ها و همچنین ایجاد پشتیبانی از سپاه اول مانگلا می باشد . به ترکیب این سپاه توجه کنید ، همان طور که می بینید این سپاه بیشتر در حالت تدافعی و حملات متمرکز قرار دارد . این سپاه شامل لشکر های زیر است :
لشکر 2 توپخانه زمینی
لشکر های 8 و 15 پیاده نظام
تیپ 2 مستقل زرهی
تیپ مستقل ضد تانک
تیپ مستقل توپخانه زمینی
سپاه دهم بهاول پور ( که با نام سپاه X.X.X.I نیز شناخته می شود ) به فرماندهی سرتیپ نعیم خالد در شهر بهاولپور قرار دارد . این سپاه یکی از سپاه های فعال در بین سپاه های نیروی زمینی ارتش پاکستان به شمار می رود . این سپاه شامل لشکر های زیر است :
لشکر 26 مکانیزه
لشکر 35 پیاده نظام
تیپ مستقل 13 زرهی
تیپ مستقل 101 تکاوری
سپاه پیروزی ( که با نام های V . CORPS و یا VIKTORY CORPS و یا سپاه 7 نیز شناخته می شود ) به فرماندهی سرتیپ ظهیرالاسلام در مناطق جنوب شرقی پاکستان در شهرهای کراچی ، حیدرآباد ، پانو عقیل و مالیر ( ایالت سند ) مستقر است . این سپاه شامل لشکر های زیر است :
لشکر 18 و 16 پیاده نظام
لشکر 25 مکانیزه
تیپ 31 مکانیزه
تیپ 2 مستقل زرهی
تیپ مستقل زرهی
تیپ مستقل توپخانه زمینی
سپاه 11 راولپندی ( که با نام X – CORPS نیز شناخته می شود ) به فرماندهی سرتیپ خالد نواز خان در شهر راولپندی مستقر است . این سپاه فعالترین سپاه حال حاضر پاکستان به شمار می رود ، واحد هایی از این سپاه هم اکنون در مناطق مورد مناقشه هند و پاکستان قرار دارند و حافظ منافع پاکستان در منطقه به شمار می روند . این سپاه شامل لشکر های زیر است :
لشکر 12 پیاده نظام ( مستقر در مناطق مورد مناقشه با هند )
لشکر 13 زرهی
لشکر 19 پیاده نظام ( مستقر در راولپندی )
لشکر 23 تکاوری ( مستقر در ژلوم ، نقطه استراتژیک حمله به مواضع هندی ها در کشمیر )
تیپ 111 مستقل پیاده نظام ( مستقر در راولپندی )
تیپ 8 مستقل زرهی ( مستقر در ژلوم )
تیپ مستقل توپخانه زمینی ( مستقر در ژلوم )
سپاه 8 پیشاور ( معروف به سپاه XI در پاکستان ) به فرماندهی سرتیپ آصف یاسین مالک در مناطق شمال غرب پاکستان ، در شهر های پیشاور ، کوهات و نوشرا مستقر است . وظیفه اصلی این سپاه کنترل مناطق گذرگاه خیبر در نزدیکی مرز افغانستان ( یکی از پر تردد ترین گذرگاه های غیر قانونی پاکستان و افغانستان ) و کنترل مناطق مرزی در حد فاصل شمال و شمال غربی پاکستان با افغانستان می باشد . این سپاه شامل لشکر های زیر است :
لشکر 7 و 9 پیاده نظام
تیپ مستقل زرهی
سپاه XII به فرماندهی سرتیپ جاوید ضیاء در مناطق بلوچستان ( مرز مشترک با ایران ) مستقر است . این سپاه شامل لشکر های زیر است :
لشکر 33 پیاده نظام
لشکر 41 پیاده نظام ( مستقر در چند کیلومتری مرز مشترک با ایران )
تیپ مستقل زرهی ( مستقل در شهر تربت ، در 30 کیلومتری مرز مشترک با ایران )
تیپ مستقل پیاده نظام ( مستقر در شهر کوته )
سپاه ASFC پاکستان به فرماندهی سرتیپ جمیل حیدر ، یکی از سپاه های تازه تاسیس پاکستان می باشد که وظیفه کلی آن نبردهای الکترونیک ، نبردهای سایبری ، نبردهای موشکی ( زمینی ) می باشد . این سپاه شامل یگان های مختلف برای هر یک از وظایف این سپاه می باشد . مقر فرماندهی مرکزی این سپاه در راولپندی قرار دارد .
سپاه AADC پاکستان به فرماندهی سرتیپ ظفر خان ، سپاه ویژه دفاع هوایی می باشد که از دو لشکر بسیار بزرگ و گسترده پدآفند هوایی تشکیل شده است .
لشکر SSG که نیروهای فوق العاده آموزش دیده نیروی زمینی پاکستان می باشند . SPECIAL . SERVICE . GROUP . این نیروها در واقع بهترین و جنگجو ترین نیروهای پاکستان به شمار می روند ، این نیروها تحت دشوارترین و واقعی ترین شرایط آموزش دیده اند . این لشکر شامل ده گردان است که تحت فرماندهی سرتیپ فروغ بشیر می باشند . این لشکر از 8000 نفر نیرو تشکیل شده است . نیروهای لشکر SSG پاکستان یکی از بهترین کماندو ها در سراسر جهان به شمار می روند . نیروهای این لشکر به بهترین تجهیزات و تسلیحات روز دنیا مجهز می باشند .
به غیر از نیروهای فوق نیروی زمینی پاکستان دارای هنگ های مستقل متعدد می باشد که هر یک از این هنگ ها دارای وظیفه خاصی می باشند و برای منظور های خاصی آموزش دیده اند . این هنگ های مستقل هر کدام دارای فرمانده خاص خود هستند و آن چنان وظایف اینها سازمان یافته است که هیچ گاه در کار هم تداخل نخواهند داشت ، همچنین همگی این هنگ ها تحت فرماندهی مستقل ژنرال اشفق پرویز کیانی می باشند . به عنوان مثال هنگ مستقل چهارم سواره نظام ، وظیفه کنترل راه آهن استراتژیک منطقه رحیم یار خان در نزدیکی مرز هند را بر عهده دارد .

نشان ژنرال در ارتش پاکستان

thumb_General_Pak_Army.jpg

یک نقشه با کیفیت از پاکستان
این نقشه را حتما ذخیره کنید


thumb_pakistan_pol96.jpg

ادامه دارد

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون داش علی منتظر ادامه مطلب هستم مشتاقانه . یک سوال : رو ارم قرمز رنگ روی سر یقه لباس ژنرال کیانی است شبیه ارم های روی سر یقه فرماندهان سپاه پاسداران است . معنی این ارم چیست ؟ مختص جنگهای نامتقارن است ؟ چریکی ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم رب شهدا
من واقعا از علی اقای گل تشکر میکنم بابت این بررسی های بکر و تخصصی

به نظر من توان ارتش پاکستان که از پس جنگهای داخلی خودش هم بر نمیاد به هیچ وجه قابل قیاس با ارتش قدرتمند ومدرن هند که هر روز داره قدرتمند تر میشه نیست به نظر من فقط نیروی زمینی هند به پشتیبانی نیروی هوایی قدرت مندش برای تصرف کل پاکستان کافیه البته اگه قدرت هسته ای پاکستان رو ندید بگیریما که همین امر هم موجب شده که پاکستان شاخو شونه بکشه برای هند
منتظر تحلیل استید هستیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به اساتید بزرگوار
از داش علی بخاطر مطالب عالی ممنونم و امیدوارم که ادامه داشته باشه
یک مطلب جالب درمورد نیرویزمینی پاکستان تعمیر ونگهداری بسیار عالی تجهزات به خصوص وسایل موتوری هست به طوری که تا هشت سال پیش که که خبر موثق داشتم کامیونهای جنگ جهانی دوم به خوبی در عقبه و پشتیبانی بکار گرفته میشدوکارکرد قابل قبول ارائه میکردند به طوری که مایه مباهات افسران ارتشی بود که هزینه اضافی به وزارت دفاع پاکستان تحمیل نمیکنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام به اساتید بزرگوار


از داش علی بخاطر مطالب عالی ممنونم و امیدوارم که ادامه داشته باشه
یک مطلب جالب درمورد نیرویزمینی پاکستان تعمیر ونگهداری بسیار عالی تجهزات به خصوص وسایل موتوری هست به طوری که تا هشت سال پیش که که خبر موثق داشتم کامیونهای جنگ جهانی دوم به خوبی در عقبه و پشتیبانی بکار گرفته میشدوکارکرد قابل قبول ارائه میکردند به طوری که مایه مباهات افسران ارتشی بود که هزینه اضافی به وزارت دفاع پاکستان تحمیل نمیکنند



کامیون جنگ جهانی دوم!!!!!!!!!!!کامیون سال1324!تو پاکستان کار میکنه؟!؟!؟!؟!آقا پاشین اف86ها رو وارد خدمت کنیم! :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]داش علي باز زدي تو خال

فقط اگه ميشه قسمت هاي بعدي رو هم سريع بزار كه بدجوري مشتاقيم

در ضمن منتظر مقايسه نيروي هوايي و دريايي هند و پاكستان در تاپيك جداگانه هستيم[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا من اعتراض دارم!!!

چرا تو اون نقشه زدین دریای عرب؟؟؟؟ :cry:

منظورم اون نقشه پاکستانه

لطفا حذفش کنین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا من اعتراض دارم!!!



چرا تو اون نقشه زدین دریای عرب؟؟؟؟ :cry:

منظورم اون نقشه پاکستانه

لطفا حذفش کنین



داداشم اون خب اسمش دریای عرب هست دیگه!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا من اعتراض دارم!!!



چرا تو اون نقشه زدین دریای عرب؟؟؟؟ :cry:

منظورم اون نقشه پاکستانه

لطفا حذفش کنین


اون که نوشته دریای عرب دریای عمان نیست؟

در ضمن مگه پاکستانیا عربن نوشته دریای عرب؟
:cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من موقعيت جغرافيايي پايتخت پاكستان به علت فاصله بسيار كم با مرز هند در صورت وقوع جنگ همه جانبه در وضعيت وخيمي قرار ميگيره.وجود چندين سپاه هم در اين منطقه محدود نميتونه كمك چنداني براي تامين امنيت پايتخت باشه.جنگنده هاي هندي بعد از پرواز از فرودگاههاي مرزي ميتونند ظرف مدت كمتر از 10 دقيقه خودشونو به آسمان اسلام آباد برسونند!مدت زمان كمي كه اجازه واكنش مناسب رو از نيروي هوايي و واحدهاي پدافندي پاكستان ميگيره.
همچنين تراكم جمعيتي در اطراف رود سند بخصوص پايتخت و استانهاي همجوار بشدت بالاست و اين از طرفي باعث عدم امكان لجستيك سريع نيروها و مشغول كردن بخشي از نظاميان براي سازماندهي مردم در حال فرار از مناطق جنگي و از طرف ديگر باعث تلفات وحشتناك غيرنظامي در پاكستان خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان توجه داشته باشید که این تاپیک تنها به بررسی و مقایسه نیروی زمینی این دو کشور می پردازد و ما قصد این را نداریم که توان کلی این دو

کشور را با هم مقایسه کنیم ، تنها نیروی زمینی این دو کشور . باز هم پیشنهاد می کنم که تا تکمیل شدن این تاپیک از مقایسه کردن توان زمینی این دو

کشور خودداری کنید .

اما من یک نکته را در همین جا خاطر نشان می کنم و آن اینکه امروزه قدرت نظامی یک کشور را تنها به وسیله تجهیزات آن نمی سنجند

توجه کنید که ارتش پاکستان از نظر آموزش و تجربه یکی از ارتش های مطرح در جهان است و به ارتش خیلی از کشورها خدمات آموزشی نظامی

ارائه می کند ، حتی برخی از کشورها نیروهای ویژه و کماندو های خود را در پاکستان تعلیم می دهند ،

در پاسخ اون دوستمون که گفته بود دریای عرب ،

دوستان به این نکته توجه کنید که دریایی که آن قسمت از دریا که مابین عمان و ایران است ، با نام دریای عمان شناخته

می شود ولی آن قسمت از اقیانوس هند که مابین شبه جزیره عربستان و شبه قاره هند قرار دارد با نام دریای عرب شناخته

می شود ، این دو را با هم اشتباه نگیرید .


به دو تصویر زیر دقت کنید


thumb_arabsea.gif


thumb_Arabian_Sea_map.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از داش علي عزيز بابت زحمتي كه كشيدن ! :cry:

در نقشه اول كه در پست بالايي خودتون قرار داديد نوشته Gulf of oman که خودش یه مشکل اساسی هست که دریای عمان نه دریای پارس و در نقشه دوم دریای پارس رو از دریای عربی جدا نکرده و در ضمن اون دریای عربی مفت نمی ارزه و باید اسمش رو عوض کنیم بذاریم آب های آریایی یا همچین چیزی تا اون جوجه عرب ها واسه خودشون دریا صاحب نشن ! :cry:

دوستان مقایسه نکنند تا داش علی تاپیک رو تکمیل کنه ! :thinking:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.