MehrdadH

مقایسه نارنجک اندازهای زیر لوله ای M-203 و سری GP روسی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مقایسه نارنجک اندازهای زیر لوله ای M203 و GP25


با سلام. اگر سری به گوگل بزنین و مقایسه فوق را جستجو کنین تمام مقایساتی که پیدا می کنین انگلیسی هستند که بر اساس بازی های مختلف و در بازی مقایسه شده اند و حتی در فروم های Call of Duty و غیره به مقایسه اون ها پرداختن. مقایسه های فارسی هم کمی از اونا ندارن. متاسفانه بعضی ها نظراتشونا بر مبنای تجربشون در دنیای مجازی میدن. مثلا میان توی مطلب مقایسه هلیکوپتر آپاچی با میل 28 میگن: (( خوب صد در صد آپاچی بهتره! چون 8 تا موشک هلفایر حمل میکنه و هر جا خلبانش نگاه کنه مسلسل همونجارو هدف میگیره! تازه 30 میلیمتریم هست!!!.... یک بار هم آپاچی من 3 تا موشک خورد سقوط نکرد!!!))و با آب و تاب تعریف می کنه و نمیدونه که میل 28... 12 تا موشک Ataka حمل میکنه که نفوذ به زرهش فرقی با هلفایر نداره و همون سیستم هدفگیری رو داره... توپش هم 30 میلیمتریه و بقا پذیری بالاتر از آپاچی در شرایط برخورد پروژکتایل های بالاتر از 30 میلیمتر رو داره.

خوب من تصمیم گرفتم که مطلب مقایسه این 2 نارنجک انداز رو بگذارم... به دور از هر علاقه شخصی یا تعصب یا غیره و فقط بر اساس تجربه خودم... مطالب علمی... و خاطرات سربازان.




از ذکر مشخصات خودداری می کنم چون که همه جا پیدا میشه و یک راست میرم سراغ مقایسه. در درجه اول باید گفت که این نارنجک اندار ها هر دو 40 میلیمتری هستند... هر دو طیف وسیعی از نارنجک ها را شلیک می کنند، هر دو زیر لوله نصب می شوند. هر دو همزمان با شلیک سلاح می توانند شلیک شوند. هردو سریع گلوله گذاری ( نارنجک گذاری ) می شوند و هر دو نارنجک های استاندارد M406 HE و VOG-25 برای به ترتیب M-203 و GP-30 شلیک می کنند که این نارنجک ها اگر در فاصله کمتر از حدود 35 متر از محل شلیک به چیزی برخورد کنند منفجر نمی شوند.

و اما تفاوت ها...

kill zone یا برد مرگ آوری M406 HE تا 5 متر و برای VOG-25 تا 6 متر است. HE تا 15 متر برد جراحت دارد در حالی که VOG تا 20 متر برد جراحت دارد. تا اینجا به نفع GP-25/30



برد M-203 تا 150 متر با هدف گیری و تا حداکثر 350 متر است. اما GP-25/30 تا 120 متر می تواند با هدف گیری شلیک کند و حداکثر بردش 200 متر است ( اعداد برای نارنجک های استاندارد ذکر شده است) این یکی به نفع M203


اما هر چیزی که از این به بعد می خواهم بگویم به ضرر M-203 خواهد بود پس لطفا اگر از طرفداران بیش از حد تعصبی تسلیحات آمریکایی سایت هستید، یا نخوانید یا واقع گرایانه دلایل ذکر شده را در ذهن خودتان سبک سنگین کنید!



هزینه ساخت هر GP-25/30 در حدود نصف هزینه ساخت M-203 می باشد.


نصب GP-25/30 در مواقع نیاز زمان زیادی نمی برد. کافی است آن را زیر سلاح برده و در ریل مخصوصش فرو کرده و پین آن را فشار دهید تا فیت شود ( به شرطی که سلاح ریل مخصوصش را داشته باشد. تمام AK ها این ریل را ندارند. نصب ریل به طور متوسط 5 دقیقه زمان می خواهد) اما نصب M-203 به 5 دقیقه زمان و یک پیچ گوشتی مخصوص نیاز دارد (globalsecurity.org)


در مواقع نیاز می توان GP-25/30 را بدون نصب بر سلاح شلیک کرد چون یک قبضه کوتاه دارد و لگد کمتری می زند اما شلیک بدون سلاح M-203 خطر جراحت انگشتان را دارد و باید آن را روی یک قبضه پلاستیکی مخصوص نصب کرد که همان 5 دقیقه زمان را نیاز دارد.


GP-25/30 بسیار سریعتر از M-203 نارنجک گذاری می شود. کافی است پس از شلیک سر لوله را پایین بیاورید ( در حالی که با دست آزاد دیگر یک نارنجک از کمربندتان بر می دارید) تا انتهای نارنجک قبلی بیرون بیفتد و سپس نارنجک جدید را از سر لوله به داخل فشار دهید تا صدای کلیک بدهد... آماده شلیک هستید! اما در M-203 در حالی که دست به قبضه سلاح هستید باید با دست دیگر دریچه را جلو بدهید تا پوکه نارنجک بیرون بیفتد... سپس زمانی را صرف در آوردن نارنجک جدید کنید و در داخل لوله فرو کنید و ردیچه را ببندید.


GP-25/30 در حین وظیفه ای که دارد دقت شلیک سلاح را نیز افزایش می دهد زیرا به عنوان یک قبضه یا دسته جلویی نیز عمل می کند. شما در حالی می جنگید که دست دیگر شما قبضه جلویی را می گیرد و انگشت اشاره آن بر روی ماشه شلیک نارنجک است و در حال شلیک با سلاح و جنگ همان لحظه ای که اراده کنید کافی است ماشه ای که زیر انگشت دست دیگر است را فشار دهید تا نارنجک شلیک شود و سریع نارنجک گداری کنید. اما M-203 این فاکتور ها را ندارد. در حین کار با سلاحی که M-203 دارد شما باید دست خود را زیر آن بگذارید و از زیر نگهدارید. همان گونه که یک سلاح بدون نارنجک انداز را میگیرید. اگر بخواهید دست به ماشه نارنجک شلیک کنید مجبورید خشاب را به عنوان قبضه بگیرید که شلیک با سلاح در این حالت به مرور به ریسیور خشاب آسیب می زند. در حال جنگ بین تصمیم شما برای شلیک تا شلیک نارنجک 2 ثانیه ای طول می کشد. باید دست خود را برداشته، به خشاب بگیرید و انگشت خود را در داخل محفظه ماشه فرو کنید و ماشه را بکشید. شلیک سلاح در این حالت به مرور به ریسیور خشاب آسیب می زند.


یک مورد جدید در خاطرات یکی از سربازان اسپتناز


این شخص گفته که در درگیری های شهری بعد از شلیک نارنجک گاها مجبوری به سمت دشمن و محل اختفا هدف گیری را ادامه دهی تا شلیک سریعی برای دشمنانی که میخواهند از محل انفجار نارنجک گازی یا آتش زا فرار کنند داشته باشی و با GP-30 اگر بخواهی این حالت را حفظ کنی نمی توانی نارنجک گذاری کنی. مجبوری حداقل یک لحظه سر تفنگ را پایین بیاوری تا ته نارنجک شلیک شده بیرون بیفتد. اما با M-203 می توان در حال هدف گیری نارنجک گذاری کرد. فقط مجبوری کل تفنگ را با یک دست نگه داری. این هم یکی به نفع M-203 icon_wink

یک مورد جدید این که در تمام خاطرات جنگی ذکر شده که GP-25/30 بسیار کم صدا تر از M203 نارنجک خود را شلیک می کند و برای عملیات ویژه (Covert ops ) بسیار مناسب تر است.



و اما GP-34 فقط کافیه نارنجک رو از سرش وارد کنین و شلیک کنین و نارنجک بعدی. این به حتم بهترین خواهد بود

http://www.youtube.com/watch?v=zo69L4nCdSs

خداحافظ M-203 زمخت!

[img]http://iranmilitary.persiangig.com/Grenade%20Launcher/gp-30_ak-74.jpg[/img]

GP-30 در زیر AK-74

[img]http://iranmilitary.persiangig.com/Grenade%20Launcher/gp-25-vog.jpg[/img]

VOG-15 و VOG-25

[img]http://iranmilitary.persiangig.com/Grenade%20Launcher/m203_1.jpg[/img]

M-203

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از آقا مهرداد و آقا رضای عزیز .

منبع تاپیک بررسی شد و به بخش مقایسه تسلیحات زمینی انتقال یافت .

با اجازه آقا مهرداد نظر سنجی هم به تاپیک اضافه شد .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]دوستان این پست رو ارسال کردم که تاپیک به روی اسکرول بیاید .

دوستان در این تاپیک شرکت کنید که بسیار جالب و جذاب است .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]آقا مهرداد دستت بابت تاپيك درد نكنه فقط اگه بتوني چندتا كليپ از شليك دوتا نارنجك انداز بذاري عالي ميشه

يه سوال كه واسه من پيش اومده اينه كه وقتي نارنجك رو داخل GP-30 گذاشتيم اگه نوك اسلحه به سمت پايين بياد ايا نارنجك از لوله ميافته يا با شنيدن صداي كليك ديگه خيالمون راحت باشه

و سوال ديگه اينكه اون جايي كه فرموديد در فواصل زير 15 متر عمل نميكنن. آيا نارنجك داراي فيوز يا سنسور مخصوصيه ؟[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم رب شهدا
طبق شنیده های این حقیر انگار بعد از 15 متر به اون شتاب لازم برای فعال کردن چاشنی میرسه
البته احتمال استفاده از یک سنسور مسافت یاب هم هست اما خوب نارنجک گرونتر در میاد و پیچیده تر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا سینای عزیز این مقایسه منبع نداره و من خودم اون رو تالیف کردم... تمام خاطرات سربازان آمریکایی و روسی منبع این مقاله هستند.

از داش علی هم خیلی ممنونم بابت انتقال و نظر سنجی

وقتی نارنجک را داخل لوله GP قرار میدهید تا زمانی که شلیک نشود چیزی از لوله بیرون نمی افتد و اگر هم بیفتد هیچ گونه خطری ندارد.

در مورد کلیپ میتوانید از مدیران سایت درخواست کنید آپلود کنند

و در مورد اینکه در کمتر از 35 متر (نه 15) منفجر نمی شوند علت آن به کار بردن یک مکانیسم تاخیری است که در کمتر از 35 متر چاشنی را در دسترس سوزن قرار نمیدهد.... بعد از 35 متر پرواز چاشنی رها شده و در دسترس سوزن قرار میگیرد که به محض برخورد نارنجک سوزن چاشنی را کوبیده و انفجار رخ میدهد

http://science.howstuffworks.com/grenade3.htm

روی طرح پایینی نارنجک کلیک کنید

اگر در کلیپ دقت کنید میبینید که نیروی چرخشی گریز از مرکز فنر های جانبی چاشنی را فشرده کرده و به چاشنی اجازه می دهد رها شده و در دسترس سوزن قرار گیرد




[b][align=center][size=18]در ضمن قابل ذکر است که هر گونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر منبع خلاف انسانیت و ممنوع است (به جز ارسال خودم در انجمن دانشجویان)[/size][/align][/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جدا كلاش دردسرش كمتره.
راستي ممنون دوسته عزيز.استفاده كرديم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نارنجک اندازهای سری GP کلا بر اساس فلسفه تفنگ مادرشان (خانواده AK) ساخته شده اند. یعنی ارزان، راحت، ساده، باز و بسته کردن راحت و همانطور که خانواده AK دقت شلیک را فدای این فاکتور ها کرده، GP نیز برد شلیکش را فدای تمام سادگی و راحتی اش کرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باز و بسته کردن و تمیز کردن GP ها فقط با یک چرخش 90 درجه ای انجام میشه اما برای باز کردن و تمیز کردن و بستن M-203 باید چندین پیچ و پین ان را در آورده و مجددا ببندید. ( گفته داش علی عزیز )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم رب شهدا
اقا من یه سوال داشتم کدوم یکی از این سیستمها از فیوز ضربه ای استتفاده میکنه کدوم فیوز مجاورتی(نیاز به برخورد به یه جسم سخت رو نداشته باشه) ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این دیگه به نارنجک بستگی داره و نه لانچر و تمام نارنجک هایی که من برای این 2 خانواده لانچر ها میشناسم ضربه ای هستند. فیوزهای مجاورتی اگر اشتباه نکنم در نارنجک های اسلحه OICW به کار رفته اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک نارنجک برای لانچر روسی به نام VOG-25P هست که مطمئنم خوشتون میاد!

این نارنجک به محض برخورد به زمین منفجر نمیشه. بلکه مثل یک توپ شیطونک دوباره به سمت بالا بانس می کنه و در ارتفاع دقیق 1.5 متری منفجر میشه و تقریبا تمام انرژی و ترکش هاشو شو در محیط و افراد اطرافش خالی می کنه. :( منم وقتی خوندم تعجب کردم.... بعد تو دلم به این ابتکار احسنت گفتم و خندیدم. این یعنی مرگ آوری 2 برابر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تاپیک رو خوب نخوندم ولی به نظر جالب میاد بعدا خوب مطالعه اش می کنم.
مهرداد عزیز دستت درد نکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.