sam_shiraz_army

چند مدل سلاح انفرادی """ جدید ایران """

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

همانطور که دوستان عزیز میدانند با توجه به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بخش تجهیزات انفرادی با توجه به نیاز خود به دنبال مدرنیزه کردن آن و جایگزین کردن سلاح های قدیمی مانند ژ-3 و ak-47 هستند . با توجه به اینکه اسلحه هایی مانند ژ-3 و کلاشنیکف ( کلاشینکف) را در طی مراحلی بهسازی و یا تولید داخلی کردند اما نیاز نیروهای زمینی پیاده کشور به اسلحه های مدرنتر و سبک تر و کار آمدتر احساس میشود که هم یک سلاح ملی و هم پاسخگو نیاز های یک ارتش مدرن باشد .
وزرات دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح از طرح اسلحه ایی جدید و ملی به نام " [color=blue]خیبر[/color]" پرده برداری کرد و این تازه شروعی برای ساخت سلاح ملی بود . پس از اینکه اسلحه خیبر مورد تست و عملیاتی کردن در برخی نیرو ها و یگان ها به صورت محدود قرار گرفت که پس از چندی ارزیابی شد و نقایص آن نیز آشکار شد که این سلاح از رده خارج شد و پس از آن از اسلحه جدیدی به نام " [color=blue]سما[/color]" پرده برداری شد. اسلحه "سما" ( سلاح ملی ایران ) در اصل از خانواده " خیبر" بود اما با ارگونومی جدید و بهتر و همچنین دارای استاندارد نصب تجهیزات و ادوات " [color=blue]ناتو[/color] " الگو برداری شده است .

اما اینطور که به نظر میرسه قوای مسلح نیرو زمینی و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران [color=blue]هنوز به دنبال ارتقا طرح های قبلی یا چند طرح جدید دیگر به طور همزمان میباشند تا برترین این طرح ها را برگزینند[/color] برای تولید انبوه . توجه شما را به چند نمونه سلاح ساخت داخل جلب میکنم امیدوارم دوستان در بحث و نقد و پیشنهاد درباره این نمونه اسلحه های داخلی شرکت کنند و این تاپیک را کامل کنیم در کنار یکدیگر.

عکس اول مربوط به چند طرح جدید
:mrgreen:
http://up.iranblog.com/images/jm47c9mjuz3lfkyrvk3n.jpg

عکس دوم چند طرح دیگر که شاید قبلا دیده باشن دوستان icon_cheesygrin
http://up.iranblog.com/images/ay2jgsokwfzgolcpds7o.jpg

عکس سوم ژ-3 بر پایه مکانیزم بولپاپ icon_cheesygrin
http://up.iranblog.com/images/2xe645qejlxs1oygqcbs.jpg

عکس چهارم لازم به معرفی نیست :(
http://up.iranblog.com/images/og8e2yjix5tmy2yeo7hb.jpg

عکس پنجم که ژ-3 بهینه سازی شده با نوعی روکش پلاستیکی جدید در برخی نقاط سلاح :(

http://up.iranblog.com/images/xw0rw1rczx9nnetjsief.jpg


http://up.iranblog.com/images/xw0rw1rczx9nnetjsief.jpg

با تشکر فراوان از دوست و فرمانده عزیزم ColonelShak جان و دیگر دوستان

[color=blue]منبع[/color]:خودم و دوستان واساتید عزیز سایت

[color=red]عکس ها به لینک تبدیل شد.
sina12152000[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سام جان خیلی جالب بود دستت درد نکنه !
فقط لطفا اساتید بیان نطرشونو در مورد هر کدوم از سلاح ها بگن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه به تصویر دقت کنی میبینی که اون سلاحی که دست آقای سپاهیه! با سلاح سما یه فرقاییی داره.


اون تصویر اولی فکر کنم یه سلاح فرانسویه یا یه چیزی شبه اون.درسته؟ دوستان راهنمایی کنن لطفا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگه به تصویر دقت کنی میبینی که اون سلاحی که دست آقای سپاهیه! با سلاح سما یه فرقاییی داره.


اون تصویر اولی فکر کنم یه سلاح فرانسویه یا یه چیزی شبه اون.درسته؟ دوستان راهنمایی کنن لطفا[/quote]

منظورتون فاماس مي باشد؟؟؟؟

[color=red]عكس:[/color]

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/FAMAS-F1_vs_G2.svg/800px-FAMAS-F1_vs_G2.svg.png

بله .مبناي اصلي طراحي اين بولپاپ هم همون فاماسه ديگه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان خود امريكا هم ديگه داره بر ميگرده به 7.62*51 اصلا جالب نيست كه تازه ما داريم ميريم سمت 5.56*45

همين الان هم نيرو هاي ناتو از قدرت كمتر نفوذ سلاح هاي سازماني خودشون ناراحتند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دستت درد نکنه - در زمینه طراحی و تولید سلاح های سبک انفرادی و همچنین نمونه های سنگین و ضد هوایی و ضد زره پیشرفت های بسیار قابل ملاحظه ای داشتیم . همین نمونه سما سلاح خوب و با ارگونومی بهتری از حیبر است - ولی به نظر من روی مدرنیزه کردن و به روز رساندن همین ژ-3 اگر سرمایه گذاری بشه که شده و نتایجش ارائه و بکار گرفته بشه خیلی مفید تره - ژ-3 بولپاپ گزینه ی خوبی برای نیرو ویژه ها و همچنین تبدیل به نمونه تک تیرانداز برای یگان های پلیسی و چترباز است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولی من فکر میکنم با سیستم غیر حرفه ای نیروی نظامی ما (سپاه + ارتش) که سرباز حرفه ای نداریم و نیرو های مارا یگان های وظیفه و (دلاوران) بسیجی (داوطلب) تشکیل میدهند باید بر روی توسعه و بهینه سازی سیستم کلاش کار کنیم

هم بلحاظ ساختار(فشار غیر مستقیم گاز باروت و تولرانس بالا) کمتر گیر میکنه و هم باز و بست اون و رفع گیرش بخاطر طراحی شیار-خار راحت تره

اما سلاح ژ-3 دقیق تر و پرقدرت تره ولی گیر بالاتری داره و همچنین باز و بست آن هم سخت تره (پین-سوراخ) و نیاز به نگهداری بالاتری هم داره که از نشانه های سیستم نظامی با سرباز حرفه ای بشمار میره (بقول یکی از مربیان، فکر باز و بست سلاح در میانه نبرد که آتش از زمین و آسمان میباره هم آزار دهنده است)
فکرشو بکن تو این کار زار یهو یه پین هم گم بشه دیگه مصیبته

اما اشکالات کلاش دقت پایین اونه که یکی از علت هاش وزن بالای گلنگدن هست که در برگشت [b]اندازه حرکت[/b] بیشتری ایجاد میکنه

اگر بشه ضعف های کلاش رو برطرف کرد ایده آله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میدونین که این m16 های چینی که تو ایران داره استفاده میشن چطور اسلحه هایی هستند و چطور از کار درومدن؟ اصولا از کلاش ها بهتر هستند یا نه؟ تو سایت گشتم مطلبی درموردشون پیدا نکردم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

حقیر هم در تایید فرمایشات کلنل عزیز و همونطور که قبلاً هم در تاپیکهای مرتبط با این موضوع، اشاره داشتم ، باید عرض کنم که با توجه به دیدگاه و سیاست گذاری های مسئولین ارشد نظامی و نیروی زمینی سپاه و ارتش کشور و با عنایت به تجارب عملی عی الخصوص در دوران دفاع مقدس این حقیر ، ما به دنبال سلاحی هستیم تا بعنوان سلاح سازمانی نیروهای زمینی مون باشه که از قدرت و تاثیر گذاری بالا و دقتی خوب و مولفه های مهم دیگه برخوردار باشه لذا اصل ، کار و سرمایه گذاری بر روی سلاحی خوب و مدرن با کالیبر قدرتمند 7.62در51 هست و کلاً همونطور که بعضی دوستان نیز اشاره داشتند اغلب نیروهای نظامی مهم دنیا نیز همچنین جدیدا رویکردشون از توجه به کالیبر ضعیف 5/56در45 تغییر و بر روی کالیبر7.62در51 متمایل شدند. اونهم بهمون دلایلی که ما روی اونها تاکید داریم. لذا دست اندر کاران صنایع دفاعی و نظامی ما برای جایگزینی سلاحهای سازمانی قدیمی نیروهای زمینی کشور در حال حاضر دارند بر روی چندین طرح در همون راستای سیاست گذاریها کار میکنند که یکیش طرح هاییست برای ارتقاء ژ3 و بروز کردن این سلاح و برطرف نمودن ضعفهای کلاسیک اون که مهمترینش سنگینی حمل و پایین بودن دقت و نیز محدودیتهای سیستم تغذیه و ظرفیت خشاب هست که از ضعف سیستم گلنگدن و آلات متحرکه اون نشأت میگیره. برای همین یکی از طرح های مورد نظر ما یک مدل از اسلحه "سما" با کالیبر 7.62در51 هست که مدلی قابل توجه با ارگونومیک زیبا و مدرن و بولباپ هست که در تصاویر زیر مشاهده میکنید. :mrgreen:

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2xe645qejlxs1oygqcbs_-7_62_51_%D8%B3%D9%85%D8%A7_%D9%88_%DA%983_%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2xe645qejlxs1oygqcbs_-_%D8%B3%D9%85%D8%A7_7_62%D8%AF%D8%B151.jpg[/img]


البته باید اینجا به نکته مهم و ریزی در این سلاح هم اشاره کنم که میتونه بنوعی یک ضعف برای این مدل تلقی بشه و اون این هست که بنظر طول لوله این مدل سلاح "سما" نسبت به طول لوله سلاح "ژ-3" کمتر هست که قطعاً بر روی میزان برد گلوله تاثیر منفی خواهد داشت دارای برد کمتر خواهد بود.

و نکته مهم دیگه این هست که اگر بر روی سیستم آلات متحرکه اون هم کار و توجه بیشتری بشه مخصوصا مثلاً از"پیشانی جنگی" چرخشی مناسبی بهره ببره مثل پیشانی جنگی آلات متحرکه سلاح "جی36" . که در اینصورت یکی از ایرادات وارده که محدودیت ظرفیت خشابهای این دست سلاح ها با این کالیبر هست برطرف میشه.

در هر صورت این مدل از سلاح "سما" از دید کلی بنظر سلاحی مناسبتر از قبلی ها و در عین حال با ظاهری زیباتر هست که نیاز به توجه و کار دقیق بیشتری داره تا نسخه نهایی بشه ازش در بیاد.

یا علی مدد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
كارهاي جالبي هستند جدا جاي دست مريزاد داره ...البته تا اين نمونه ها تست ميداني بشن و چند تايي به توليد انبوه برسه كار زيادي مونده ..

مجيد جان نگران نباش خانواده AK حالا حالا ها مهمون سازمان رزم ما هستن و به این زودیها قرار نیست کنار برند ...

ولی باید در طراحی های جدید واقعا روی مسله بقاپذیری اسلحه ان هم در شرایط عمدتا بیابانی کشور ما کار بشه ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام
كارهاي جالبي هستند جدا جاي دست مريزاد داره ...البته تا اين نمونه ها تست ميداني بشن و چند تايي به توليد انبوه برسه كار زيادي مونده ..
مجيد جان [b]نگران[/b] نباش خانواده AK حالا حالا ها مهمون سازمان رزم ما هستن و به این زودیها قرار نیست کنار برند ...
ولی باید در طراحی های جدید واقعا روی مسله بقاپذیری اسلحه ان هم در شرایط عمدتا بیابانی کشور ما کار بشه ..[/quote]
نگران برای چی؟

من اعتقاد دارم چوب خشک دست بچه حزب اللهی نفس کافر رو میبره چون به [b]وانصره بالرعب[/b] ایمان دارم :mrgreen:

بگذریم بحث فنیه

ولی اشکال عمده و همین به اصطلاح بولپاپ(اونچه که از تصویر بر میاد) محل انفجار باروت در سلاح هستش که اگر این حالت رو مثال بزنیم برای شلیک
[align=center]
[img]http://www.487sqn.org.uk/images/wilkes_shooting.jpg[/img]
[/align]
میشه دقیقا زیر گوش و جلوی چشم (تجربه شخصی) که خیلی آزار دهنده است و روی اعصاب در طولانی مدت اثر بدی میذاره که فکر کنم یکی از اشکالات آنفیلد هم همین بود
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

[quote]
ولی اشکال عمده و همین به اصطلاح بولپاپ محل انفجار باروت در سلاح هستش که اگر این حالت رو مثال بزنیم برای شلیک میشه دقیقا زیر گوش و جلوی چشم (تجربه شخصی)
که خیلی آزار دهنده است و روی اعصاب در طولانی مدت اثر بدی میذاره که فکر کنم یکی از اشکالات آنفیلد هم همین بود[/quote]

آقا مجید این زیاد نگران کننده نیست.(بر اساس تجربه شخصی این حقیر علی الخصوص در زمان دفاع مقدس) چون در جنگ این صدا شاید ضعیفترین صدایی باشه که میشنوی. اونهم در مقایسه با انواع صداهای مهیب و گوشخراش انواع انفجارهای گلوله های انواع خمپاره ها و تانک ها و توپها و راکت ها و حتی تیربارهای نیمه سنگین و سنگین.

به همین دلیل مشاهده میکنید که اغلب اونهایی که در جنگها شرکت دارند از اعصاب حساستری نسبت به بقیه مردم برخوردارند و حتی بعضاً که ظرفیت روحی و روانی و عصبی و جسمی کمتری دارند مخصوصاً اگر از لحاظ ایدئولوژی و ایمان قلبی ضعیف بوده و برای هدفی متعالی وارد معرکه جنگ نشده باشند، دچار مشکلات عدیده عصبی و روحی بعد از جنگ میشوند.

یا علی مدد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name="majid_b"][quote]
میشه دقیقا زیر گوش و جلوی چشم (تجربه شخصی) که خیلی آزار دهنده است و روی اعصاب در طولانی مدت اثر بدی میذاره که فکر کنم یکی از اشکالات آنفیلد هم همین بود[/quote]

شما با چه اسلحه بولپالپی شلیک کردید؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون فاماس رو قبلا ديده بودم واقعا جالبه.كسي ميدونه اينا از كجا وارد ايران شدن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.