EBRAHIM

آشنایی با موتور Pratt & Withney PW1120, قلب تپنده IAI Lavi

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center][color=brown][b]Pratt & Withney PW1120[/b][/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/82bbdfd4lpfqrat8x87.jpg[/img][/align]
[b]
[color=darkblue]موتور PW1120 یک موتور Turbofan ساخت Pratt & Whitney و نمونه توسعه یافته موتور F100 میباشد. این موتور در ابتدا بر روی یک فروند جنگنده F-4E نصب گردید و پس از آن در پروژه نافرجام ساخت هواپیمای اسرائیلی IAI Lavi مورد استفاده قرار گرفت.

توسعه:
توسعه و طراحی موتور PW1120 برای اولین در ماه June سال 1980 و به سفارش نیروی هوایی اسرائیل (IDF/AF) آغاز گردید. در این نمونه بخش هایی همچون: گیربکس, پمپ سوخت, کانال های کنار گذر و سیستم های کنترل الکترونیکی تنها با اندکی تغییرات, تماما" مشابه F100 میباشند. از جمله اجزا و مزایای منحصر بفرد در موتورهای PW1120 میتوان به مواردی همچون: کمپرسورهای کم فشار با قطر کم, توربین های تک مرحله ای و خنک شونده و نازل های سبک وزن اشاره داشت. اولین آزمایش بر روی نمونه مقیاس کامل, در June سال 1982 انجام گردید و در August سال 1984 اولین اجازه پرواز برای PW1120 صادر شد. بیش از 70% قطعات PW1120 با F100 مشابه میباشند و این امر بخش اعظمی از نیازهای نیروی هوایی اسرائیل به قطعات یدکی این موتور را تحت لیسانس و خدمات کمپانی Bet-Shemesh Engines Limited مرتفع میساخت.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/iiqq0hd3hjt8c741ydbq.jpg[/img][/align]

کمپانی IAI طی یک پروژه تحقیقاتی بر روی ارتقاء بخش هایی از موتور و سازه F-4 اقداماتی به عمل آورد. در ین پروژه یک عدد موتور PW1120 در Nacelle سمت راست (جایگاه مخصوص موتور) یک هواپیمای F-4E-32MC نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفت و آزمایشاتی بر روی آن صورت پذیرفت. این هواپیما بعدها با نام چکش سنگین و یا Super Phantom نام گرفت. هدف از انجام این آزمایشات بدست آوردن نتایج و پاسخ های مرتبط با استفاده از PW1120 بر روی هواپیمای Lavi بود. قدرت این موتور کمی بیشتر از موتورهای J79-GE-17 که بطور استاندارد بر روی F-4E نصب میگردند میباشد.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/lbwt6roszxt7c5gt77y.jpg[/img][/align]

در ماه April سال 1987بر روی همان هواپیمای F-4E دو موتور PW1120 نصب گردید و در همان تاریخ نیز اولین پرواز این نمونه به انجام رسید. این تجربه بسیار موفقیت آمیز بود و هواپیمای Kurnass 2000 با استفاده از موتور PW1120 و بدون استفاده از پس سوز توانست به سرعت 1 ماخ دست یابد. این میزان 17% بهتر از نمونه های استاندارد F-4 میباشد. این هواپیما نهایتا" در سال 1987 و در نمایشگاه هوایی پاریس, در معرض دید عموم قرار گرفت.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/5j6yu7vf1f2b4fi6sp4i.jpg[/img][/align]

=============================
کاربران:
IAI Lavi
Kurnass 2000

مشخصات:

نوع موتور: Turbofan همراه با پس سوز
طول: 13.5 فوت
قطر: 3.35 فوت
وزن خالی: 1292 کیلوگرم
کمپرسور: جریان محوری همراه با 3 فن و 10 تیغه
نسبت کنارگذر: 0.36 به 1
توربین: 2 عدد کم فشار و 2 عدد پر فشار
==============================
ترجمه, تالیف و تنظیم: CAPTAIN PILOT
منبع: http://en.wikipedia.org
[url=http://www.centralclubs.com/pratt-withney-pw1120-iai-lavi-t75246.html]Centralclubs منبع[/url]
[/b]==============================
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ntbm0fia4vh0c00qll6q.jpg[/img][/align]

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ابراهیم جان دستت درد نکنه ، به شخصه زیاد از موتورهای هوایی سر در نمیارم انشاالله با کمک شما و دوستان بتونم یکم بار خودم کنم ! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

یه سوال ... اگه همین الآن شروع کنیم ... چند دهه ی دیگه می تونیم یه موتور جت با این قدرت بسازیم !؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از زحمت شما . یک سوال داشتم ایران نمی تونه با داشتن این همه موتور های مختلف جنگنده که از رده هم خارج شدن یا مهندسی معکوس یک موتور بسازه ؟؟؟ بعد کم کم که دانشش بدست آمد ارتقاع بده ؟ یا شایدم تا حالا ساخته شما اطلاعاتی در این زمینه دارید قرار بدهید خوشحال میشویم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان این جنگنده اسرائیلی یک کمی شبیه f16 نیست؟
به نظر میرسه طراح های آمریکایی هم در طراحی به این اسرائیلی های کثیف کردند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با تشکر از زحمت شما . یک سوال داشتم ایران نمی تونه با داشتن این همه موتور های مختلف جنگنده که از رده هم خارج شدن یا مهندسی معکوس یک موتور بسازه ؟؟؟ بعد کم کم که دانشش بدست آمد ارتقاع بده ؟ یا شایدم تا حالا ساخته شما اطلاعاتی در این زمینه دارید قرار بدهید خوشحال میشویم[/quote]
سلام

فکر کنم سر مهندسی معکوس و بهینه سازی موتور اف - 5 ( جی 85 ) یه کارهایی کردن و هنوز هم این اقدامات ادامه داره ...

ولی کلا کلاس جی 85 از این موتور پائین تره ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]با تشکر از زحمت شما . یک سوال داشتم ایران نمی تونه با داشتن این همه موتور های مختلف جنگنده که از رده هم خارج شدن یا مهندسی معکوس یک موتور بسازه ؟؟؟ بعد کم کم که دانشش بدست آمد ارتقاع بده ؟ یا شایدم تا حالا ساخته شما اطلاعاتی در این زمینه دارید قرار بدهید خوشحال میشویم[/quote]
سلام

فکر کنم سر مهندسی معکوس و بهینه سازی موتور اف - 5 ( جی 85 ) یه کارهایی کردن و هنوز هم این اقدامات ادامه داره ...

ولی کلا کلاس جی 85 از این موتور پائین تره ...[/quote]

کمک چینی ها چی ؟؟؟ یا هندی ها

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote][/quote]
سلام

[/quote]

کمک چینی ها چی ؟؟؟ یا هندی ها[/quote]

سلام
چینی ها و هندی ها در اصل سایه ما رو هم با تیر می زنند ... چینی ها چنین فناوری رو که بتونه ایران رو بی نیاز کنه رو به ما نمی دن ... اگه ما بتونیم جنگنده بسازیم می تونیم به کشور های مخالف غرب صادر کنیم و این چیزیه که چینی ها می خوان انجامش بدن ...
در مورد بهینه سازی جی 85 هم تو همین فروم چند نفر که مطلبشون ارزش داره ... این رو گفتن ... در مورد ساخت هم تا حالا هیچ رونمایی صورت نگرفته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.