patriot1979

قدرت نظامي ايران از نگاه ايالات متحده

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام به دوستان عزیز مدتی قبل به این فکر افتادم که بتونم اطلاعاتی رو درباره نگاه یانکی ها به توان نظامی کشورمون بدست بیارم که البته کار سختی هم برای شما دوستان نیست اما باید فرصتی دست می داد برای این کار تا اینکه چند روز پیش بطور جدی مشغول جستجو در شبکه شدم و این مطلبی رو که الان می خوام حضورتون تقدیم کنم جالب دیدم:

این PDF رو از اینترنت از وب سایت رسمی کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا
http://armed-services.senate.gov/statemnt/2010/04%20April/Burgess%2004-14-10.pdf
دانلود کردم:
عنوان اصلی:
IRAN’S MILITARY POWER
برگردان عنوان: [ارزیابی-م] توان نظامی ایران

تاریخ سخنرانی در حضور اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا: 14 آوریل 2010
برابر با 25 فروردین 1389
و ارائه دهنده این گزارش: [اگر اشتباه نکنم:] سرتیپ دوم (Lieutenant General) رونالد ل. برجیس پسر (Junior) ریاست سازمان اطلاعات دفاعی ارتش ایالات متحده

این متن سخنرانی این آقاست که در 15 صفحه تنظیم شده که ترجمه این متن عینا به دوستان و سروران عزیزم تقدیم میشه:

[b][color=red]توجه: اين گزارش، از منظر امريكايي‌ها نوشته شده و قرار دادن آن، دليلي بر صحت نهادن بر اين مطلب توسط مترجم و يا سايت ميليتاري نمي‌باشد (در عین حال، در ترجمه این متن نکاتی که به مسائل مکتبی و عقیدتی ما مربوط می شود حتی المقدور مورد توجه و مراعات قرار گرفته است.).[/color][/b]


آژانس اطلاعات دفاعی ارتش ایالات متحده آمریکا
ارزیابی توان نظامی ایران
سخنرانی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا
مورخ 14 آوریل 2010
سرتیپ دوم (Lieutenant General) رونالد ل. برجیس پسر (Junior) ریاست سازمان اطلاعات دفاعی ارتش ایالات متحده

با عرض صبح بخیر به ریاست محترم کمیته سناتور لوین، قائم مقام محترم کمیته سناتور مک کین و سایر اعضای ارجمند کمیته نیروهای مسلح سنا. برای فرصتی که به اینجانب اعطا نمودید تا عرایض خود را در خصوص وضعیت نظامی ایران بیان کنم و برای حمایت بی دریغ شما از مردان و زنان سخت کوش آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) که بسیاری از آنان پیشتر برای تقویت هر چه بیشتر نیروهای نظامی ما به عراق و افغانستان و سایر نقاط جهان اعزام شده اند قدردانی می کنم.

دکترین و راهبرد ایران
اهداف راهبردی هیأت حاکمه ایران بیش وپیش از هر چیز، بقای رژیم، مبدل ساختن ایران به یک قدرت برتر منطقه ای، کسب جایگاه رهبری در جهان اسلام و عرصه جهانی و تبدیل ایران به قدرتی اقتصادی، علمی و پیشرو در فناوری است.
حکومت ایران راهبردی امنیتی را دنبال می کند که هدف آن بازدارندگی در برابر هر گونه تهاجم نظامی به قلمرو سرزمینی و ارتقای توان نظامی ایران در سطح منطقه است. ایران سال هاست که به نشر و ترویج و نهادینه سازی دکترین «ارتش 20 میلیونی» و نبرد نامتقارن به مثابه بازدارنده های هر دشمن متجاوز احتمالی پرداخته است. ایران نفوذ و حمایت خود را از حکومت ها و گروه های متعارض با منافع ایالات متحده و بر هم زننده امنیت منطقه نیز گسترش داده است. دیپلماسی، اهرم های اقتصادی و پشتیبانی فعالانه از گروه های تروریستی و شبه نظامی ابزارهای مورد استفاده ایران برای پیاده سازی و تقویت دیپلماسی تهاجمی کشور است.
راهبرد نظامی ایران برای دفاع در برابر تهدیدهای خارجی بویژه از ناحیه ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی و تدوین شده است. مبانی راهبرد نظامی ایران شامل بازدارندگی، اقدامات تلافی جویانه نامتقارن و جنگ فرسایشی است. ایران قادر به اجرای عملیات تهاجمی محدود با توسل به برنامه راهبردی موشک های بالستیک و نیروهای دریایی است.

نفوذ منطقه ای ایران
سند چشم انداز 20 ساله ایران از سال 2005 بر تبدیل ایران به «قدرت برتر منطقه» تاکید و تمرکز دارد. برنامه فعلی توسعه ایران بر گسترش روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی ایران با سایر کشورها، تقویت روابط ایران با کشورهای دوست و ارتقای قابلیت های دفاعی و بازدارنده کشورمتمرکز است که از جمله دیگر اهداف ایران بشمار می رود. ایران متناسب با همین برنامه توسعه در پی ارتقای جایگاه خود از راه مقابله با نفوذ ایالات متحده در منطقه و توسعه روابط با بازیگران منطقه ای از طریق تقویت و تاکید بر اتحاد و انسجام اسلامی است. ایران همچنین در پی به رخ کشیدن مقاومت و ایستادگی خود در برابر «غرب» به جهانیان است. ایران در تلاش برای تثبیت نفوذ خود در عراق و افغانستان از طریق بی اثر ساختن اقدامات ایالات متحده از راه تجهیز شبه نظامیان شیعی عراق و گروه های مسلح افغان به سلاح های مرگبار است. ایران تسلیحات، آموزش و پول در اختیار حزب الله لبنان، شریک راهبردی و حافظ منافع ایران، نیز قرار می دهد.
حکومت ایران از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC-QF) برای صدور و ارائه مخفیانه توانمندی ها و راهکارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی در جهت پیشبرد منافع ملی ایران در خارج از مرزهای این کشور بهره می گیرد. نیروی قدس در سراسر جهان انجام فعالیت هایی همچون گردآوری اطلاعات و اخبار تاکتیکی، برقراری دیپلماسی پنهان، آموزش، تامین اسلحه و پشتیبانی مالی برای تقویت گروه ها و سازمان های تروریستی و همچنین تسهیل ارسال کمک های انسان دوستانه و اقتصادی به کشورهای اسلامی گرفتار بلایای طبیعی را بر عهده دارد.
همچنین، ایران برای مقابله با رژیم صهیونیستی و از میان بردن چشم انداز صلح اعراب و رژیم صهیونیستی از حزب الله لبنان و گروه های تروریستی فلسطینی بویژه حماس (جهاد اسلامی فلسطین) و جبهه خلق برای آزادی فلسطین (PFLP-GC) حمایت مالی، نظامی و آموزشی بعمل می آورد. نیروی قدس ابزار اصلی ایران برای ارسال و تامین مواد و اداوات مرگبار برای حزب الله لبنان است که ایران آن را سازوکاری حیاتی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود در منطقه می داند.
ایران به اعمال راهبرد و سیاست چندگانه قدرت نرم خود در عراق ادامه می دهد که در این خصوص می توان به حمایت مستمر از برخی گروه های مسلح عراقی خاص اشاره نمود. سپاه رمضان نیروی قدس مسئولیت پیاده سازی سیاست ایران را در عراق بر عهده دارد. برای هر چه کارآمدتر ساختن اعمال این سیاست خارجی حکومت ایران، نیروی قدس افسران خود را در پوشش ماموریت های دیپلماتیک به عراق گسیل می دارد. سفرای پیشین (حسن کاظمی قمی) و فعلی (حسن دانافر) ایران در عراق هر دو از افسران سپاه قدس ایران هستند.
همچنین، ایران به تامین منابع مالی و تسلیحات و آموزش شبه نظامیان و تروریست های شیعی به منظور هدف قرار دادن نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق برغم ادعای مقامات عالی رتبه ایرانی در خصوص قطع چنین حمایت هایی ادامه می دهد. علاوه بر تامین تسلیحات و سایر حمایت ها، نیروی قدس مسئول آموزش گروه های مسلح عراقی در ایران است و حتی در برخی موارد از مربیان حزب الله لبنان برای این منظور بهره می گیرد. نیروی قدس این گروه های مسلح را آموزش و سازمان می دهد و فناوری لازم را برای اجرای عملیات آدم ربایی و عملیات تاکتیکی کوچک مقیاس و بکارگیری ادوات انفجاری بهینه شده بسیار پیچیده (IEDs) در اختیار آنان می گذارد.
ایران به تاثیرگذاری و نفوذ در روند تحولات افغانستان با رویکردی ریاکارانه شامل حمایت از دولت کرزای و در همان حال تقویت برخی گروه های مسلح و بعضی از احزاب سیاسی مخالف دولت ادامه می دهد. بازتاب حمایت تهران از حکومت افغانستان را می توان در حضور دیپلماتیک و تعداد زیادی از سازمان مردم نهاد (NGOs) فعال ایرانی در افغانستان مشاهده کرد. تهران همچنین مدعی کمک یک میلیارد دلاری به افغانستان است اما در عمل بخش اندکی از این مبلغ را به افغانستان پرداخت کرده است. ایران از تهدید به برگرداندن جمعیت انبوده پناهجویان افغان در مجاورت مرز ایران بعنوان اهرم فشاری برای تاثیرگذاری بر سیاست حکومت افغانستان بویژه در خلال ماه های سرد زمستان بهره می گیرد. مقامات ایرانی در ملاقات با حامد کرزای و رقیب اصلی وی، عبدالله عبدالله در رقابت های انتخاباتی، بسختی تلاش کردند تا خود را میانجی گران اصلی توافقات بعمل آمده پس از اعلام نتایج انتخابات نشان دهند. تهران از روابط خود با بسیاری از رهبران افغان از جمله گلبدین حکمتیار و اسماعیل خان که هر دو در ایران بسر می برند بعنوان اهرم های سیاسی بهره می گیرد.
در سه سال اخیر، ادوات نظامی و تسلیحات کشف شده در افغانستان حاوی مقادیر قابل توجهی تسلیحات ساخت ایران از جمله راکت های 107 میلی متری بوده است که تصور ما بر این است که توسط نیروی قدس به شبه نظامیان افغان تحویل داده شده است.
ایران از همان روزهای آغازین تاسیس جمهوری اسلامی نقش عمده ای در تحولات لبنان ایفا کرده و در پی گسترش و تعمیق روابط خود با جمعیت عظیم شیعیان لبنان برآمده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاسیس حزب الله لبنان نقش ابزاری داشته است و همچنان یکی از ارکان تحول در این سازمان بشمار می آید.
نیروهای مسلح ایران
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، رهبرمعظم [انقلاب-م] فرمانده کل نیروهای مسلح است که مشتمل بر: ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) و نیروی انتظامی (LEF) است. ارتش و سپاه تحت امر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (MODAFL) قرار دارند. این نیروهای نظامی مسئولیت حراست از مرزهای ایران و تامین امنیت داخلی را بر عهده دارند. نیروی انتظامی رسما تحت امر وزارت کشور است و نقش کلیدی در تامین امنیت داخلی و مبادی ورودی کشور را بر عهده دارد. در قیاس با سایر کشورهای منطقه، بودجه تخصیص یافته امور دفاعی سهم اندکی از تولید ناخالص ملی را بخود اختصاص می دهد.
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (IRIGF) از واحدهای زرهی، مهندسی و گردان های تکاور و نیز چندین تیپ مستقل زرهی، مهندسی، هوابرد و تکاور و توپخانه تشکیل شده است. بعلاوه، نیروی زمینی [بر اساس راهنمایی یک دوست بزرگوار: نيروي مقاومت بسيج، نيروي چهارم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هست و مثل نيروهاي زميني، هوايي و دريايي، مستقل است. البته در هنگام رزم، شاید زير نظر نيروي زميني سپاه باشد اما بخودي خود مستقل است-م: گویا نگارنده متن اصلی از ادغام نیروی بسیج در نیروی زمینی سپاه مطلع بوده است اما مقصود خود را بشکل ناشیانه ای بیان کرده است] سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGCGRF) نیز شامل سپاه های استانی است که بطور کلی متشکل از تیپ های زرهی و مهندسی و گروه های توپخانه است. هر تیپ نیز دربردارنده گردان های بسیجی است که پشتیبانی عملیات رزمی تیپ را بر عهده دارند.
طبق برآورد DIA، 18000 نفر در نیروی دریایی ارتش ایران (IRIN) به خدمت مشغول اند. نیروی دریایی ارتش ایران در چهار منطقه عملیاتی سازمان یافته اند که احتمالا [این نیرو در این مناطق از-م] زیردریایی ها، قایق های موشک انداز، قایق های گشتی و واحدهای پشتیبانی، واحدهای هوایی، تفنگداران دریایی و تکاوران دریایی برخوردار است. همچنین 20000 نفر دیگر در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGCN) مشغول خدمت اند که این نیرو نیز از موشک ها، اژدرها و واحدهای قایق های کوچک تندرو، واحدهای موشکی ضد کشتی [سطح به سطح-م: اگر اشتباه نکرده باشم] ساحلی و واحدهای تفنگداران و تکاوران دریایی برخوردار است.
تخمین زده می شود که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) بیش از 52000 نفر پرسنل دارد که در 10 پایگاه شکاری، 19 اسکادران شکاری/ شکاری بمب افکن و آموزش، یک اسکادران شناسایی و 10 اسکادارن حمل و نقل/ سوخت رسان مستقر اند. برغم نامشخص بودن ساختار دقیق نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGCAF)، این نیرو نیز در حدود 5000 نفر پرسنل تحت امر دارد و از توانمندی هایی برای پشتیبانی هوایی حملات زمینی برخوردار است.
نیروی هوایی ارتش ایران عمدتا متکی به هواپیماهای دهه 70 میلادی ایالات متحده همچون اف 4، تامکت و اف 5 است. پیشرفته ترین جنگنده حال حاضر ایران میگ 29 فولکروم است که قرار است تا بخش عمده ای از ناوگان جنگی هوایی ایران را که در حال حاضر متکی به هواپیماهای ساخت ایالات متحده است تشکیل دهد. هر چند ایران هواپیماهای جنگی زیادی را طی دهه اخیر خریداری نکرده است اما در تلاش است تا بخشی از نیازهای خود را از طریق طراحی و ساخت جنگنده داخلی مرتفع کند که از طرح اف 5 A و اف 5 E اقتباس شده است. یکی از مهم ترین این پروژه ها جنگنده دو دُم صاعقه (Thunderbolt) است که ظاهرا تا کنون نمونه های متعددی از روی آن ساخته شده است.
رزمایش ها و مآخذ منتشره نظامی ایران نشان می دهد که تئوریسین های نیروی هوایی ایران درک خوبی از جایگاه و اهمیت سامانه های هشداردهنده هواپایه C4I، جمع آوری هواپایه اطلاعات، مبانی جنگال، پهبادها (UAVs) و سوخت رسانی هوایی دارند. ایران صاحب برنامه ای فعال برای طراحی و ساخت بهپادها و دو خانواده از پهبادهای شناسایی و ردیاب و تهاجمی است. با این حال، نیروی هوایی ایران قادر به توسعه در برخی حوزه ها نیست؛ برای مثال، تنها هواپیمای حامل سامانه هشدار و کنترل نیروی هوایی ارتش در سپتامبر 2009 [شهریور 1388-م] سقوط کرد و تمامی 7 خدمه آن کشته شدند. ایران مهمات هوشمند [دقیق-م] ویژه نیروی هوایی ارتش تولید کرده است اما جنگنده ها در رزمایش های گسترده اخیر ایران مهمات عادی و غیر هوشمند حمل می کردند.
نیروی پدافند هوایی ایران شامل بخش ستادی و زیربخش های منطقه ای است. ایران در حال حاضر تعداد اندک اما رو به فزونی سایت موشکی زمین به هوا (SAM) و تعدادی زیادی سایت توپخانه ضدهوایی (AAA) است.
در سال 2009، ایران نیروی مستقل پدافند هوایی را به فرماندهی امیر احمد میقانی بعنوان نیروی چهارم ارتش تشکیل داد. این نیروی جدید تجهیزات و پرسنل را تحت لوای یک فرماندهی واحد گرد آورد و بعنوان یک نیروی بالادستی قادر به ارائه دستورات به هر دو نیروی مسلح ارتش و سپاه است. مسئولان ایرانی دلایل چندی را برای استقلال و تاسیس یک نیروی پدافند هوایی در رسانه های داخلی بیان کردند که از آن جمله می توان به نیاز به دفاع هوایی کارآمدتر از سایت های هسته ای کشور، بهبود مانورپذیری و قابلیت نیروهای پدافند هوایی و انسجام گردآوری اطلاعات و نیروهای پدافند هوایی در قالب یک نیروی واحد اشاره نمود. بنظر نمی رسد که ایران در پی توسعه یک سامانه ملی یکپارچه پدافند هوایی باشد. در عوض، چنین تصور می شود که با توجه به تجمع قدرتمندترین سدهای پدافندی در اطراف مراکز راهبردی، ایران راهبرد دفاع نقطه به نقطه [دفاع نقطه ای؟-م: باز هم تصحیح بفرمایید اگر اشتباه می کنم] را ترجیح می دهد.
تهران همچنان در مسیر سرمایه گذاری سنگین در حوزه پدافند هوایی پیشرفته گام برمی دارد و دستیابی احتمالی [ایران-م] به سمانه موشکی سام 20 روسی همچنان بخش مهمی از تلاش های [ایران-م] برای به روز سازی پدافند هوایی کشور بشمار می آید. تولید سامانه های مدرن SAM با راهبری و کنترل خودکار و سامانه های ارتباطی توسط ایران به روز سازی سخت افزاری چشمگیری برای قابلیت های موجود پدافند هوایی ایران و بهبود توانمندی آن برای حفاظت از مراکز و زیربناهای سیاسی و هسته ای و صنعتی مهم و کلیدی محسوب خواهد شد. ایران در 2007 به سامانه موشکی زمین به هوای پیشرفته کوتاه برد SA-15 را دست یافت و سامانه های راداری بومی را نیز در رژه [مراسم ویژه-م] هفته دفاع مقدس به نمایش گذارد.
موشک های کروز دفاعی ساحلی (CDCMs) سد دفاعی مهم ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز محسوب می شود. ایران قادر است با استفاده از لانچرهای متحرک کوچک کشتی های هدفگذاری شده را با موشک های کروز ضد کشتی (ASCMs) از سواحل، جزایر و سکوهای نفتی خود مورد حمله قرار دهد.
نخستین CDMS ایران، C801/802 ، برای اولین بار در 1995 از چین وارد شد. این کروز قادر به درگیری با اهدافی برخوردار از سرعتی معادل 6 گره دریایی بوده و در قیاس با موشک Seersucker که توسط ایران در خلال جنگ ایران- عراق مورد استفاده قرار گرفت از دقت بالاتر، ارتفاع هدایت شوندگی پایین تر و آماده سازی سریع تر برخوردار است. کروز C801/802 به ایران اجازه می دهد تا هر نقطه ای را در تنگه هرمز و بخش عمده ای از خلیج فارس و خلیج عمان هدف بگیرد. ایران برای تولید موشک های کوتاه برد مانند C701 برای بکارگیری در محدوده های جغرافیایی کوچک تر با چین همکاری کرده است.
ایران براحتی می تواند لانچرهای CDCM خود را در هر نقطه از امتداد سواحل خود مستقر کند. برخی از این سامانه ها با بهره جستن از رادارهای راهنما بصورت خودکار و از راه دور کنترل می شوند و برخی نیز می توانند با استفاده از کنترل از راه دور هوایی هدفگیری کنند. هدف ایران غلبه بر دفاع هوایی دشمن با واحدهای متحرک CDCM در کنار راکت اندازهای چندگانه (MRLs)، توپخانه ساحلی و موشک های بالستیک است.
ایران به لحاظ تاریخی بخش عمده ای از توان نظامی کلاسیک خود را- شامل واحدهای زرهی، مهندسی رزمی و واحدهای توپخانه- در مجاورت مرزهای خود با عراق و ترکیه مستقر کرده است. این امر بازتاب دکترین دفاعی ایران است که برای کند ساختن تهاجم و قبولاندن راه حلی دیپلماتیک به تجاوزات طراحی و تدوین شده است. آموزش نظامی و بیانیه های رسمی منتشره مؤید همین دکترین دفاعی است. ایران همچنان به توانمندسازی خود برای رویارویی با هر گونه تهاجم و تعدی با تسلیحات پیشرفته ادامه می دهد که در این خصوص می توان به ادغام نیروی مقاومت بسیج و نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره نمود.
نیروهای نظامی غیرکلاسیک ایران، شامل نیروهای شبه نظامی کشور برخوردار از آموزش های مبتنی بر دکترین جنگ نامتقارن، از خوفناک ترین نیروهای ایران محسوب می شوند. این نیروها شامل واحدهای تکاوری و نیرو مخصوص، تیم های کوچک تر آموزش دیده در قالب واحدهای تابعه ارتش، نیروهای زبده بسیج و جوخه های رزمی نیروی انتظامی است. تعداد پرسنل این نیروها بیش از یک میلیون نفر تخمین زده می شود.

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ایران نیروی قدس سپاه پاسداران را در 1990 بعنوان واحدی زبده در درون سپاه بنیان نهاد. اگرچه [نام و-م] عملیات این نیرو گاه و بی گاه در تبلیغات رسمی حکومت ایران بچشم می خورد، اما این نیرو عنصری مخفی بوده و دستورات خود را بطور مستقیم از عالی ترین مقامات حکومت دریافت داشته و فرماندهان این نیرو گزارشات هر چند غیر رسمی خود را مستقیما به رهبر [معظم-م] انقلاب [آیت الله-م] علی خامنه ای [دام الظله العالی-م] ارائه می دهند. نیروی قدس از راهبردهای مکمل و توأمان دیپلماتیک و شبه نظامی بهره می گیرد.

اعضای سپاه قدس در پوشش ماموران سفارتخانه ها در کشورهای خارجی، اعضای سازمان های خیریه و کارکنان موسسات مذهبی/ فرهنگی برای برقراری روابط هر چه نزدیک تر با مردم بر مبنای روابط اجتماعی – اقتصادی و اغلب با توده های شیعه که از پراکندگی خوبی برخوردار اند فعالیت می کنند. در همان حال، سپاه قدس برای حمایت از گروه های تندرو و بی ثبات کردن و بخطر انداختن رژیم های غیر دوست در انواع عملیات شبه نظامی مشارکت می کند. سپاه و نیروی قدس در برخی از مرگبارترین حملات تروریستی سه دهه گذشته دست داشته اند که از جمله می توان به بمبگذاری در سفارتخانه ایالات متحده و دفاتر وابسته آن در بیروت در 1983 و 1984، بمبگذاری در پایگاه تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت در 1983، حمله به مرکز اجتماعی یهودیان آمیا در بوئنوس آیرس در 1994، بمبگذاری برج های خُبَر در عربستان سعودی در 1996 و بسیاری از حملات مسلحانه به نیروهای ائتلاف و نیروهای امنیتی عراق از 2003 اشاره نمود. بطور کلی، این نیرو گروه های مجری این حملات را سازماندهی و تغذیه می کند و از همین رو همچنان حق بجانب و موجه در جامعه بین المللی باقی می ماند.
حمایت از این گروه های تندرو در قالب تامین سلاح، منابع اعتباری و آموزش شبه نظامی صورت می پذیرد.سپاه قدس در این وادی فارغ از قید و بندهای ایدئولوژیک حرکت می کند؛ بسیاری از گروه های مورد حمایت این نیرو، فاقد وجوه مشترک با مبانی انقلابی ایران بوده و یا آشکارا با آن مخالفت می ورزند اما ایران بسبب منافع یا دشمنان مشترک به حمایت از آنان می پردازد.
سپاه قدس قابلیت های عملیاتی خود را در سراسر جهان حفظ می کند. این نیرو در خاور نزدیک و شمال آفریقا از وضعیت کاملا مطلوبی برخوردار بوده و آمریکای لاتین و بویژه ونزوئلا نیز طی سال های اخیر شاهد حضور روز افزون سپاه قدس بوده است. با ورود روز افزون ایالات متحده به غائله های جهانی تماس های مستقیم و غیرمستقیم از طریق گروه های تندرو مورد حمایت این نیرو با سپاه قدس بیشتر و بیشتر شده است. هر سپاه استانی متعلق به نیروی قدس دارای واحدی تحت عنوان «صابرین» است که از قابلیت های عملیاتی محدودی برخوردار است. این واحدها برای مقابله با گروهک های مسلح مانند پژاک (حزب زندگی آزاد برای کردستان [؟؟!!-م]) در شمال غربی ایران و برای درگیری با جندالله [جندالشیطان-م] در جنوب شرقی ایران مستقر شده اند.

حمایت ایران از تروریسم
طی سه دهه اخیر، ایران بشکلی روشمند شبکه ای از گروه های تروریستی متحد مورد حمایت خود را که قادر به انجام حملات موثر و مخفیانه بر ضد ایالات متحده آمریکا و اسراییل باشند، بنیان نهاده و توسعه داده است.
ایران از رهگذر روابط حسنه اش با حزب الله قابلیت تهدید و حمله به رژیم صهیونیستی و منافع ایالات متحده در سراسر جهان را همچنان حفظ می کند. حزب الله لبنان به پشتوانه ایران از توانمندی های نظامی جنگ 2006 لبنان [و رژیم صهیونیستی-م] فراتر رفته است. رژیم صهیونیستی در 4 نوامبر 2009 کشتی تجاری «فرانکوپ» را که ایران با استفاده از آن قصد قاچاق اسلحه احتمالا به حزب الله را داشت توقیف کرد محموله این کشتی شامل مقادیر قابل توجهی موشک های زمین به زمین 122 و 107 میلی متری، موشک های ضد تانک 106 میلی متری، خمپاره، موشک اندازهای دوشپرتاب و مهمات سلاح های سبک بود. سپاه قدس در اردوگاه های در لبنان به آموزش اعضای حزب الله (LH) و سایر جنگجویان می پردازد. ایران همچنین سالیانه صدها میلیون دلار صرف حمایت مالی حزب الله لبنان می کند.
ایران به حمایت تسلیحاتی و آموزشی از کتائب حزب الله (KH)، گروه تروریستی شیعی عراق، و سایر گروه های شبه نظامی عراقی می پردازد. در ایران، آموزش های سپاه قدس یا حزب الله لبنان شامل: سلاح های سبک، شناسایی، تاکتیک واحدهای نظامی کوچک و ارتباطات است. افراد یا گروه های زبده آموزش های تخصصی بیشتری برای ترور، آدم ربایی یا عملیات انفجار می بینند. کمک های ایران در حوزه مواد و آموزش مرگبار بودن ادوات انفجاری بهینه شده جاده ای (IED) و راکت های بهینه شده را دو چندان ساخته و بر قابلیت های گروه های مورد حمایت ایران را در عراق، افغانستان و خاور نزدیک می افزاید.
حمایت ایران از گروه های فلسطینی – شامل حماس، جهاد اسلامی جبهه خلق برای آزادی فلسطین- سبب ارتقای قابلیت های آنان و افزایش تهدیدات علیه منافع منطقه ای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده شده است. حمایت ایران در حوزه مواد و آموزش به حماس برای ساخت موشک های قسام و ارتقای برد آن به 45 کیلومتر کمک کرده است. همچنین، ایران به قاچاق سلاح، پول و قطعات سلاح به نوار غزه از راه تونل های مسیر فیلادلفیا ادامه می دهد.
سپاه قدس دست کم از 2006 کمک های محدود و خاصی برای تامین تسلیحات نظامی مرگبار به گروه های مسلح و تروریست افغان ارائه کرده است. موشک های 107 میلی متری، مواد منفجره پلاستیکی و خمپاره های ساخت ایران در مناطقی که پیشتر تحت کنترل طالبان بوده اند یافت شده است.

قابلیت های بالستیک و هسته ای ایران
ایران با نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه هسته ای خود را با جدیت دنبال می کند که شامل غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مربوط به راکتور آب سنگین است. این برنامه دربردارنده احداث تاسیسات سری غنی سازی در یکی از پایگاه های نظامی سپاه در نزدیکی قم که در پاییز 2009 افشا شد. ایران همچنین به توسعه موشک های بالستیک خود که از قابلیت حمل کلاهک های هسته ای برخوردار اند ادامه می دهد.
تهران تا کنون از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) بویژه با رد درخواست دسترسی آزاد به تاسیسات، اسناد و کارکنان این مراکز با توجه به تحقیقات IAEA در این خصوص سرباز زده است. فعالیت های هسته ای ایران و فقدان دسترسی آسان به جهان خارج مرتبط با این برنامه پرسش های جدی را در خصوص نیت ایران برانگیخته است و این امر تهدیدی انکارناپذیر برای صلح و پایداری خاورمیانه محسوب می شود. ایران برای حفاظت از مراکز هسته ای در برابر تخریب و آسیب راه درازی پیموده و بر تمهیداتی مانند احداث تاسیسات هسته ای در عمق زمین، مقاوم سازی تاسیسات و تلاش در جهت دستیابی به سامانه های پیشرفته پدافند هوایی تاکید دارد.
طی دو دهه اخیر، ایران تمرکز فراوانی بر تولید و توسعه موشک های بالستیک داشته است. ایران با هدف رفع ناتوانی در مقابله به مثل با حملات موشکی عراق در خلال جنگ تحمیلی برنامه خرید و تولید موشک های بالستیک را در دهه 80 آغاز کرد. ایران اکنون بزرگ ترین نیروی مجهز به موشک های بالستیک در خاورمیانه است. از 2006 ، ایران در چهار رزمایش متوالی و [بشدت تبلیغاتی؟ رسانه ای؟-م] «پیامبر اعظم» [یک تا چهار-م] قابلیت های موشکی خود را به نمایش گذارد.
ایران به تولید موشک های بالستیکی که قادر به هدف قرار دادن کشورهای عربی غیر دوست، اسرائیل و اروپای مرکزی ادامه می دهد و این گذشته از ادعای ایران در ارتقای برد اشکالی از شهاب 3 و موشک میان برد عاشورا به 2000 کیلومتر است. ورای رشد مستمر نوآوری های ایران در حوزه تولید موشک و راکت، این کشور قابلیت و کارایی و همچنین دقت در هدفگیری و بازده انفجاری سامانه های موجود را ارتقا و بهبود داده است.
موشک های بالستیک کوتاه برد تهران را از قابلیت حمله موثر و متحرک به نیروهای ائتلاف حاضر در منطقه برخوردار ساخته است. ایران به بهبود پایداری و ماندگاری این سامانه ها از راه پیشرفت های فناورانه از جمله سوخت جامد و بهره گیری از تاکتیک های دفاع ضد موشکی ادامه می دهد.
ایران همچنین به تولید موشک های بالستیک میان برد اقدام کرده است و به افزایش برد، قابلیت تخریب و دقت این سامانه ها ادامه می دهد. شهاب 3، با اقتباس از نودونگ کره شمالی، تمامی محدوده فلسطین اشغالی را در تیررس خود دارد. عاشورا یا سجیل [ظاهرا نگارنده متن این دو موشک بالستیک را یکی قلمداد کرده است یا اینکه اطلاعات بنده بسیار محدود است-م] موشکی دو مرحله ای و در دست توسعه است که با فناوری سوخت جامد کار می کند که این امر از زمان شلیک و رهگیری [footprint؟-م: لطفا راهنمایی بفرمایید] را می کاهد.
ارزیابی ما این است که ایران در صورت دریافت کمک های خارجی کافی قادر به ساخت و آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) با توان هدف قرار دادن خاک ایالات متحده خواهد بود. در اواخر 2008 و اوایل 2009، ایران ماهواره بر چندمرحله ای [SLV] سفیر را به فضا پرتاب کرد که نشان از پیشرفت در برخی فناوری های مهم مرتبط با ICBMs دارد. ایران نسل بعدی SLV خود را تحت عنوان سیمرغ در فوریه 2010 به نمایش گذارد. سیمرغ بسیار بزرگ تر از سفیر بوده و نمایانگر پیشرفت در طراحی بوسترهاست که قابل بکارگیری در تولید ICBMs است.

جمعبندی
بطور خلاصه، ایران از طریق درگیری و مقابله با نفوذ غرب، توسعه روابط با همسایگان و تلاش برای دستیابی به جایگاه رهبری جهان اسلام در پی افزایش قدرت منطقه ای خود می باشد. دیپلماسی، اهرم های اقتصادی و حمایت جدی از گروه های شبه نظامی و تروریستی ابزارهای ایران برای پیشبرد دیپلماسی خارجی تهاجمی این کشور بشمار می آیند. با این همه، امنیت داخلی همچنان اولویت نخست حکومت ایران محسوب می شود. اگرچه بعید بنظر می رسد که ایران آغازگر جنگ یا حمله پیشدستانه باشد اما این کشور از نیروهای مسلح خود برای دفاع در برابر تهدیدات داخلی و خارجی بهره می گیرد. ایران بطور قطع از توانایی محدود ساختن موقتی دسترسی به تنگه هرمز با بهره جستن از نیروی دریایی خود و تهدید نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه و متحدان منطقه ای ایالات متحده با استفاده از موشک های خود برخوردار است. ایران منافع ناشی از بهره گیری از گروه های مسلح و شبه نظامی تروریستی را بیش از هزینه های آن ارزیابی می کند. تهران راه درازی را برای حفاظت از تاسیسات و زیربناهای هسته ای خود در برابر تخریب فیزیکی پیموده است. ایران، ایالات متحده و متحدانش را با طیف وسیعی از تهدیدات و چالش ها روبرو کرده است.
اجازه دهید جمعبندی خود را با بیان این نکته که تهدیدات بالقوه و روند رو به افزایش این تهدیدات از سوی ایران از جدی ترین اولویت های سازمان اطلاعات دفاعی (DIA) است تکمیل کنم. همان گونه که ژنرال پترائوس نیز ماه گذشته در این کمیته تاکید کرده است که در حوزه مسئولیت فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده: «حکومت ایران تهدیدی جدی برای صلح در خاورمیانه است.» مسئولیت اصلی DIA حصول اطمینان از این موضوع است که کشورمان موثق ترین اطلاعات را برای حفاظت از پرسنل نظامی ایالات متحده و خانواده هایشان، متحدین و شرکای ما در برابر تهدیدات ایران در اختیار دارد. سازمان اطلاعات دفاعی همچنین مسئولیت مهمی برای پیشگیری از هر گونه غافلگیری راهبردی بزرگ مقیاس در هر نقطه ای از جهان از جمله ایران بر عهده دارد. در ملاقات های اخیر با پرسنل نظامی و اداری DIA مستقر در خاورمیانه، من بشدت تحت تاثیر اراده آنان برای خدمت به کشور قرار گرفتم و از آنان قدردانی کردم. به نمایندگی از سوی آنان، از این کمیته برای حمایت بی شائبه و اعتماد همیشگی به سازمان اطلاعات دفاعی و عملکرد آن تشکر می کنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به قول یه کابر برجسته ی فوروم های آمریکایی، این گزارش به شدت "سیاسی" بود تا واقعا "نظامی". به قول اون این گزارش کلا در این زمینه خلاصه میشد:

جنگ کلاسیک:بی اثر
جنگ نامتقارن:دارای اثرات محدود
قدرت موشکی:دارای قابلیت به خطر انداختن منافع اسرائیل و آمریکا در منطقه.

اصلا بهش توجه نکنین بهتره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا دستت درد نکنه
خدا وکیلی این نبودن دکمه تشکر باعث اسپم میشه. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون با دقت خوندم
جالب بود ولی نشون میده یه (رونالد ل. برجیس پسر) فرد ی در امریکا که باید بیش از ما در مورد
نیرو های مسلح ما بدونه [size=24][/size]نمیدونه[size=24][/size] icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اي كاش رو صنعت الكترونيك به جاي خودرو سازي سرمايه گذاري مي گرديم در اين صورت تو اين گزارش از امكانات گسترده ايران در جنگ الكترونيك و تكنولوژي رادار خبر ميذاد
كسي ميدونه چقدر خرج خودرو تيبا شده تا به خط توليد برسه icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب پاتریوت واقعا ترجمه یکدست و بسیار روانی بود از زحمتتون بسیار ممنونم

الان دارم پروژه پایان نامه دانشگامو ترجمه میکنم و میتونم زحمتیو که برای ترجمه روان وسلیس کشیده میشه درک کنم

بازم ممنونم وامید وارم ترجمه های جدیدی قرار بدین تا همه دوستان و بنده بهرمند بشیم rose: :mrgreen: :oops:icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خدا وکیلی این نبودن دکمه تشکر باعث اسپم میشه.
[/quote]
خدايش راست ميگه
در كل ممنون از مقاله عالي تون وترجمه بهترش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بدبختانه آنها در تبلیغاتشان علیه ما تا حدود زیادی موفق بوده اند.همین حمایت ایران از تروریسم رو در نظر بگیرید.اینقدر این جمله رو تکرار کردن که همه ی مردم دنیا باور کردن که مسئول همه ی عملیات های تروریستی ایرانه.دیگه کسی اسمی از عربستان سعودی که خاستگاه اصلی تروریست های دنیاست نمیاره.حتی خود آمریکا که بزرگترین حامی دیکتاتور ها و رژیم های سر سپرده هست اسمی ازش نمیره.فقط ایران ایران ایران.
اون تروریستی که که اونا میگن ایران ازش حمایت میکنه گروه هایی مثل حزب الله یا حماس هست.در حالی که حزب الله گروهی از دلاورمردانی است که جلوی نفوذ و زیاده خواهی بیش از حد رژیم نژاد پرست همسایه اش را گرفته و به قول خودمون دمشو قیچی کرده.
ولی افسوس که اکثر مردم دنیا این گروه رو به عنوان یه سازمان تروریستی میشناسن.بدون اینکه حتی بدونن فلسفه وجودیش چیه.
این نشون دهنده ی قدرت خارق العاده رسانه و پروپاگاندای غرب هست.
دکتر شریعتی خیلی زیبا میگه که: اونها از قدرت ما،یا از نیروی نظامی ما یا جمعیت زیاد ما نمی ترسن.آنها از فکر ما میترسن.از استقلال ما.از پیشرفت و بالندگی یه کشور بدون کمک آمریکا و متحداش میترسن.
متاسفانه کشور های عربی هم به پیشبرد منافع اونا کمک به سزایی می کنن.حکایت این کشور ها و آمریکا و غرب حکایت این جمله است که:تا ابله در جهان است،ظالم در نمی ماند! (با اندکی تغییر و تصرف!)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.