امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در كشاكش قدرت‌های بزرگ و رقابت آنها در منطقه و عرصه بین‌الملل و پیامدهای حاصل از آن مانند جنگ عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان، گرجستان و شكل‌گیری گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و گروه‌هایی در اقصا نقاط جهان كه همگی به رقابت تسلیحاتی منجر شده است، محدودیت‌های سیاسی دیگر مانعی برای فروش سیستم‌های دفاع ضدهوایی، موشك‌های ضدتانك و تسلیحات نبوده و در این میان جمهوری اسلامی ایران از این مساله مستثنا نیست.

نكته قابل توجه این است كه كشورمان در كنار خرید تسلیحات، سیستم نظامی و دفاعی با توجه به اعمال تحریم‌های 30 ساله به توانمندی ویژه بومی در بسیاری زمینه‌ها دست یافته كه در كنار خرید سیستم ‌های پیشرفته دفاعی و ساخت انواع مختلف تسلیحات و موقعیت استراتژیك، برتری ویژه‌ای در میان كشورهای منطقه پیدا كرده است.
100943269024.jpg


در سیاست‌های نظامی معمولا میزان توان دفاعی و نظامی یك كشور از خطوط قرمز آن محسوب می‌شود، اما با توجه به بخش اعلامی، این توان در زمینه‌های مختلف در كشورمان به شرح زیر است:
100943285726.jpg


زیردریایی‌های ایران به مین‌هایی با سیستم مغناطیسی، صوتی و سنسورهای فشارسنج مجهز هستند كه می‌توانند در خلیج‌فارس و دریای عمان برای شناورهای بیگانه تهدیدی جدی باشند.

مركز مطالعات استراتژیك و بین‌الملل آمریكا در گزارشی به شرایط جغرافیایی خلیج فارس پرداخته و عنوان می‌كند: «بسیاری از مناطق خلیج فارس به علت عمق كم، قابلیت تردد زیردریایی‌های اتمی و غیراتمی كشورهای بیگانه را ندارند و بیشتر آب‌های عمیق در داخل مرز دریایی ایران قرار دارند.»

در كشورمان استراتژی قایق‌های تندرو دنبال شده و طراحی شناورهای موشك‌انداز، باعث تحولی چشمگیر در این بخش شده است. شناورها اعم از سطحی و زیرسطحی و شناورهای لجستیكی در مدل‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند.

صنایع دریایی ما تركیبی است یعنی شناور، سیستم‌های الكترونیكی و سلاح‌هایی مثل تیربار و موشك هر كدام در جای جداگانه ساخته و در یك جا مونتاژ می‌شود. زیردریایی‌های السابحات یك نمونه از این اقدامات است.

قطعات ساختاری، پنل‌های ساندویچی، انواع لوله‌های مختلف هیدرولیكی و هواناوهای یونس 6 و یونس 22 طراحی شده است.

قابل‌توجه است كه اولین لندین كرافت سنگین برای سازمان بنادر و كشتیرانی در وزارت دفاع ساخته شد.

ایران ناوگان دریایی‌ای دارد كه حاوی ناوشكن ، زیردریایی ، صدها قایق تندرو و مجهز به موشك دریایی با بردهای مختلف و همچنین موشك‌های پیشرفته زمین به دریاست كه می‌تواند هر هدف دریایی در خلیج فارس و دریای عمان را نابود كند.



مثلا كوثر نمونه‌ای از موشك میان برد است كه در جنگ 33 روزه توانست ناوچه پیشرفته اسرائیلی «ساعر» را نابود كند.

موشك جدید فجر‌ 3 كه از سوی متخصصان نظامی كشورمان ساخته شده و با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته ؛ البته برد این موشك اعلام نشده است.

موشك شهاب 3 دارای برد 2500 كیلومتری با درصد خطای 2 در 10000 است. موشك شهاب 3 یك موشك كوتاه برد بالستیك ‌(MRBM) است كه در ابتدای آزمایش‌ها، بردی معادل 1300 كیلومتر داشت. این موشك قادر به حمل انواع كلاهك‌های اتمی وغیراتمی است كه از سوخت مایع برای تهیه نیروی پیشران استفاده می‌كند.
100943308651.jpg


- موشك شهاب 1 و 2

- موشك فاتح 110 كه یكی از دقیق‌ترین موشك‌های موجود در داخل كشور با سوخت جامد است.

- موشك توفان، یكی از پیشرفته‌ترین موشك‌های ضد زره با عمق نفوذ 760 میلی‌متر و برد 3850 متر و دارای سیستم ضد جمینگ است تا دشمن نتواند آن را منحرف سازد. مجهز به سیستم دید در شب و قابل شلیك از بالگرد‌های كبراست.

- موشك تندر، طراحی شده برای مقابله با زره‌های واكنشگر.

- راكت صاعقه، طراحی شده به منظور نابودی نفرات دشمن و دارای 40 میلی‌متر طول است و به جهت برد، مقدار تركش‌ها و قدرت انفجاری آن اهمیت بسیاری دارد و پرواز آن در هوا بدون صداست.

- موشك صیاد 1و2 كه برای نابودی بمب‌افكن‌ها و هواپیماهای شناسایی دشمن طراحی شده و زمین به هوا می‌باشد و به تولید انبوه رسیده است.

- موشك سطح به هوای شهاب ثاقب، موشكی كوتاه برد برای دفاع ضد هوایی در ارتفاع پایین و بسیار پایین است و ردیاب و سیستم هدایت فرماندهی و كنترل بیسیمی دارد. دارای سرجنگی 14 كیلوگرمی و ماسوره زمانی ایر است و 4 درصد خطا دارد.

- موشك میثاق 1و2، این موشك نمونه مدرنیزه شده استینگر است كه از روی شانه پرتاب می‌شود و دارای سیستم هیومینگ غیرعامل مادون قرمز با قابلیت تهاجمی در تمام جهات است.

- موشك كروز، طراحی شده برای استفاده در هواپیما و شناوراست كه روی شناور‌های ذوالفقار 1400 و ذوالجناح نصب شده و این شناورها با سرعت 90 كیلومتر حركت كرده و همزمان اقدام به شلیك این موشك می‌كنند.

- موشك هوشمند دوربرد و فوق مدرن ثاقب كه مورد آزمایش قرار گرفته است. هوشمندی، برد زیاد، سرعت بسیار بالا و غافلگیركنندگی را از جمله ویژگی‌های این موشك دور برد عنوان كرده‌اند. این موشك دارای قدرت تخریب بسیار بالا و قابل پرتاب از كلیه سامانه‌‌های شناور است.

- در بخش زمینی انواع و اقسام مهمات سبك و سنگین در كشور تولید می‌شود. اور هال كلیه تانك‌های غربی و شرقی و تولید انواع تانك و نفربر كه نمونه بارز آن تانك‌های ذوالفقار 1 ، 2 و 3 كه بسیار پیشرفته می‌باشد و در داخل تولید می‌شود و زره واكنشگر دارد، از آن جمله است.

- نفربر شنی‌دار آبی خاكی براق، نمونه دیگر این تولیدات است كه با حفاظ زرهی مناسب و تحرك بسیار خوب و استفاده از پدافند « ش.م.ه » آن را از دیگر نفربرها متمایز می‌كند.

- تولید مین‌كوب تفتان كه با خرج گود تا 10 كیلوگرم تی ان تی را پاكسازی می‌كند و تا عمق 5/2 متر پایین می‌رود، عرض معبر پاكسازی آن 3 متر و دارای سیستم كنترل از راه دور است.

- تولید انواع و اقسام خودروهای تاكتیكی دودیفرانسیل و خودروهای تجاری.

- تولید سلاح ملی انفرادی خیبر با طراحی كاملا جدید كه خشاب آن در عقب قرار دارد، سلاح را سبك‌تر می‌كند و جزو مدرن‌ترین سلاح‌های انفرادی است.

- موشك زمین به هوای رعد، موشك هدایت‌شونده زوبین، موشك‌های زمین به هوای ماوریك، موشك‌های هوا به هوای رادار گریز و حرارتی فینیكس، اسپاروساید وانیدو، سكوهای پرتابگر موشك زمین به هوای جوهاك و سامانه موشك اسكای كار و موشك زمین به زمین نازعات و زلزال نیز از جمله توانمندی‌های دیگر ایران است.

- عاشورا موشكی بالستیك با برد میان 2 تا 2 هزار و 500 كیلومتر است كه قابلیت حمل كلاهك غیركلاسیك را دارد.

- موشك قدر با برد 1119 مایل، یكی دیگر از موشك‌های ایران است كه از لحاظ سرعت جزو سریع‌ترین موشك‌های دنیاست و می‌تواند بر تمام رادارها و موشك‌های ضد موشك فائق آید.

- متخصصان هوایی كشورمان هم اكنون روی تمام هواپیماهای تجاری و نظامی در حال تحقیقات هستند و قادرند تمام این هواپیماها و بالگردها را اورهال و تعمیر اساسی كنند.

- آشیانه فجر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بزرگ‌ترین سازه فلزی است كه تاكنون در كشور و خاورمیانه ساخته شده و همزمان 8 تا 12 هواپیمای پهن پیكر می تواند در آن قرار گیرد.

- قطعه‌سازی در صنایع هوایی حرف اول را می‌زند. پیش از انقلاب اسلامی هیچ كاری در این زمینه انجام نشده بود. كارخانه بل ایجاد شده بود و تنها در حد چك‌های اولیه روی بالگردها انجام می‌شد.

هم اكنون شركت پنها هم بالگرد‌های شباویز و 2091 و بالگردهای شاهد را تولید می‌كند و هم تعمیرات اساسی سنگین را انجام می‌دهد.



- در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته، صنایع هوایی ایران موفق شده است هواپیماهای ابابیل ، مهاجر 1 ، 2 ، 3 و 4 ، هدهد و صاعقه 1 و 2 را تولید كند. این هواپیماها با هزینه بسیار پایین و فناوری روز ساخته شده است.

- هواپیمای بدون سرنشین مهاجر 1، 2، 3 و 4 با كاربرد مراقبت هوایی ، شناسایی ، جنگ الكترونیكی ، رله ارتباطی ، دیده‌بانی ، هدف‌یابی ، هدایت آتش توپخانه ، كنترل نوارمرزی برای مبارزه با قاچاقچیان ، كنترل ترافیك شهری و عكسبرداری به منظور تهیه نقشه‌های جغرافیایی است كه می‌توانند سلاح‌های كوچك را حمل و پرتاب كنند.

- در زمینه هواپیماهای جنگی هواپیمای جت پیشرفته «اینتگرال» طراحی شده و در زمینه بالگردهای هجومی و ترابری نیز 9 مورد در داخل تولید می‌شود.

- هواپیمای ایران 140 كه در نوع خود پیشرفته‌ترین است در انواع كاربری ساخته می‌شود.

- یكی دیگر از تولیدات ، ساخت شیشه و لاستیك هواپیماست كه ما را در زمره 8 كشور تولیدكننده آن قرار می‌دهد.

- ایران همچنین بر در اختیار داشتن سامانه دفاعی هوایی موثر كه شامل موشك‌های روسی پیشرفته «تور ‌ ام یك‌» می‌شود ، متمركز شده است.

علاوه بر این موشك‌های گوناگون و مختلف «سام» نیز هست كه در كنار آن ایران تلاش می‌كند صدها پایگاه ضد هوایی مجهز به رادار پیشرفته محلی كه بارزترین آن پایگاه میثاق است، داشته باشد كه قادر است صدها حمله هوایی را با قدرت عالی پاسخ بدهد و موشك‌های متحرك را هدفگیری كند

به نقل از جام جم آنلاین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنظر من كه نقطه قوت اساسي ايران همون قدرت موشكي ايرانه كه هر روز هم داره بيشتر ميشه..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و تشكر از مطلب خوبتون
ولي توان نظامي ايران به سه دسته ي( نيروي زميني و نيروي هوايي و نيروي دريايي ) تقسيم ميشه كه هر كدوم جاي بحث داره
از نظر نيروي زميني كه ما در سطح عالي قرار داريم و ميشه گفت 99٪ به خودكفايي دست يافته ايم و توليدات نظامي خوبيم داشته ايم كه سرامد انها (تانك ذولفقار 3-هويتزر رعد - نفربر پيشرفته ي براق و... ) است و ميشه با اطمينان گفت كه هيچ نيرويي در جهان قادر به شكست دادن ايران در زمين رو نداره البته در خاك ايران
از نظرنيروي دريايي با توجه به تحريمات ناجوانمردانه خدا رو شكر در سطح خوبي در منطقه قرار داريم و ميتوانيم پاسخگوي هر تجاوزي از سوي دريا به ايران رو داشته باشيم از نظر توليدات نظامي در بخش نيروي دريايي هم ميتوان از نظر موشكي(نور - رعد - كوثرو ... )رو اشاره كرد و همچنين ميتوان به ساخت ناوشكن موج كه بزرگترين دستاورد نظامي ايران در بخش نيروي دريايي اشاره كرد و هزاران دستاورد ديگر ...
و اما در بخش نيروي هوايي اطلاعاتي ندارم
موفق باشيد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان یک بار در یک سایت نه چندان داخلی که اکثر افراد حاضر در اون ایرانی های مقیم خارج هستند یه حرفی زدم که یه هفته سر کارشون گذاشت حرف توان نظامی ایران بود منم گفتم
میدونید از لحاظ قدرت قویترین سلاح ایران چه نام دارد گفتن نه منم گفتم اسمش ایمانه که دارای
درجات بالایی است
خلاصه با این حرف آقایون علما تا یک هفته به دنبال این سلاح در گوگل می گشتن icon_razz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از نظر نيروي زميني كه ما در سطح عالي قرار داريم و ميشه گفت 99٪ به خودكفايي دست يافته ايم و توليدات نظامي خوبيم داشته ايم كه سرامد انها (تانك ذولفقار 3-هويتزر رعد - نفربر پيشرفته ي براق و... ) است و ميشه با اطمينان گفت كه هيچ نيرويي در جهان قادر به شكست دادن ايران در زمين رو نداره البته در خاك ايران
[/quote]








اگر به چند جنگ اخير از جنگ جهاني دوم به بعد نگاه كني متوجه ميشي كه در جنگ كلاسيك كشوري كه اسمون رو از دست داده بازنده جنگ بوده پس ميشه نتيجه گرفت كه اگر پشتيباني هوايي خوبي از نيروي زميني نشه از اين نيرو و به خصوص يگانهاي زرهيش كار زيادي بر نمياد اونم زير حملات هوايي دشمن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران نیروی زمینی بسیار خوب و پیشرفته از لحاظ کمی و کیفی و صد البته ورزیده ای داره.برای نیروی زمینی و برتریش این سه ملاک های بسیار مهمی هستن اما مهمترین ملاک و عامل برتری پشتیبانی هوایی و توپ خانه ای است. در کشور های هم مرز که از لحاظ جغرافیا بهم نزدیکند مانن ما و عراق توپ خانه بیشتر کاربردش احساس میشه چون حجم آتشی به مراتب بیشتر از هوایی داره و میتونه مسیر پیش رو رو برای حرکت زمینی صاف کنه.اما اگه مسئله فراتر از مرز ها باشه و یا تهاجمی از کشوری رخ بده که مرز زمینی ندارند اونوقت نیروی هوایی و پشتیبانیش حرف اول رو میزنه.مثلا در نظر بگیرین دشمن با صدها جنگنده و بمب افکن به ما حمله کنه و ما هم که از ورزیده ترین نیرو های زمینی رو داریم! اما و قتی در مقابل هواپیماها کاری از پیش نبریم بعد از چند ساعت دیگه نیروی زمینی نخواهیم دید!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان عزيز
به نظر من نيروي زميني و دريايي ما مشكلي نداره اما بزرگترين مشكل ما نيروي هوايي هست كه هم تعداد جنگنده ها كم هستند و هم ديگه تمام جنگنده هاي ما قديمي شدند! و در صورت جنگ فقط تامكت ميتونه يه كارايي براي ما بكنه!

اصلا يه سوال‌ : چرا نيروي هوايي چند تا su 47 يا su 37 از روسيه نميخره؟كه حداقل در مقابل اف 22 آمريكا كم نياريم!

Su-37_18.jpg

gain_su47_09.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چشم !! هر چی شما بگی !!

به نظر من ما باید از روسا سوخوی 5000 بخریم !! نظر شما چیه ؟! icon_cheesygrin


به اندازه کافی این بحث شده!! دوست عزیز شما دیگه دوباره زخم ما رو تازه نکن!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چشم !! هر چی شما بگی !!



به نظر من ما باید از روسا سوخوی 5000 بخریم !! نظر شما چیه ؟! icon_cheesygrin


به اندازه کافی این بحث شده!! دوست عزیز شما دیگه دوباره زخم ما رو تازه نکن!!





بابا طرف تازه وارد بود هنوز.
نبايد اينطوري توخ توخش ميكردي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين يك اصطلاح مشهديه به معناي ريز ريز شدن.
مثلا اين شيشه سكوريت ها وقتي ميشكنند توخ توخ ميشن icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام دوباره
همه چي گفتين غير از جواب سوالم رو!
آخر دليل چيه ؟ بودجه ندارن ؟ icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.