sarbaaz

J-79، موتورهاي غول پيکر جنگنده فانتوم

امتیاز دادن به این موضوع:

4 ارسال ها در این موضوع

در اين نظر که هواپيماي فانتوم يکي از بهترين هاي تاريخ هوانوردي جهان به شمار مي آيد، شکي نيست. اما اگر کمي بيشتر دقت کنيم، در بدنه اين هواپيماي مخوف، قلب هاي تپنده اي خفته اند که موتورهاي J-79 نام دارند. http://www.pishran.com/upimages/34239phantom%20engine.jpg موتورهايي که به معناي واقعي غول پيکر، بزرگ و عظيم الجثه بوده و در نوع خود، تنها موتورهاي توربوجت جهان با توان توليد کشش فوق العاده زياد بوده و مي باشند. http://www.pishran.com//upimages/52258j79-2-4.jpg موتور غول پيکر J-79 روي استاند مخصوص موتور در سال هاي دهه پنجاه ميلادي، هواپيماها اکثراً مي توانستند به راحتي به سرعت هاي بالاي سرعت صوت دست پيدا کنند. اما هدف بيشتر شرکت هاي هواپيماسازي، ساخت جنگنده اي بود که قادر باشد با سرعت بالاي دو ماخ پرواز نمايد. موتورهاي موجود در آن زمان، هيچ يک قدرت کنترل هواي ورودي به موتور را نداشته و در سرعت هاي بالا، دچار حالت Flame Out يا خاموشي موتور در اثر از کار افتادن محفظه هاي احتراق مي شدند. در همين حال بود که شرکت جنرال الکتريک، با بهره گيري از دانش و تجربه قبلي در ساخت موتورهاي جت، به طراحي و ساخت موتور توربوجت جديد J-79 اقدام کرده و در مدت سه سال، آن را به مرحله توليد رساند. اين موتور، براي نخستين بار مجهز به سيستم استاتورهاي متغير بود. بدين معني که اين موتور، به راحتي مي توانست مقدار هواي ورودي را کنترل کرده و مانع بروز هر گونه اشکال در سرعت هاي بالا شود. سيستم استاتور هاي متغير بعد از موتور J-79، تقريباً در تمامي موتورهاي توربوجت و توربوفن بعدي، به يک تکنولوژي معمول براي کار در سرعت هاي بالاي دو ماخ تبديل شد http://www.pishran.com//upimages/86687Ge-j-79.jpg موتور توربوجت J-79 براي نخستين بار داراي سيستم استاتور هاي متغير بود وتور جت J-79، براي نخستين بار در سال 1955 آزمايش گرديد. اين موتور، ابتدا در محفظه نگهداري بمب هواپيماي بمب افکن B-45 نصب شد. سپس پس از برخاستن هواپيما و ارتفاع و اوج گيري آن، موتور با احتياط توسط جک هاي هيدروليکي از محفظه بيرون آورده شده و در قسمت زيرين هواپيما قرار گرفت. در اين حال، خلبان هواپيما هر چهار موتور قديمي J-47 هواپيما را خاموش نموده و موتور جديد J-79 را روشن کرد. جالب اينجاست که اين موتور، به تنهايي قادر بود بمب افکن را در حال پرواز نگه دارد. موتور J-79، سپس به عنوان موتور برگزيده براي هواپيماي F-104 ستارفايتر در نظر گرفته شد. با اين موتور، ستارفايتر توانست تا حدود 1.400 مايل بر ساعت سرعت بگيرد، بدون آن که با مشکلاتي که موتورهاي قبلي به بار مي آوردند، مواجه شود. http://www.pishran.com//upimages/17594GE-J79-cutaway-display.jpg نماي برش خورده از کمپرسور هفده مرحله اي موتور J-79 ساختار کلي موتور J-79، از يک کمپرسور محوري با هفده طبقه روتور و استاتور تشکيل شده که در موتور هاي توربوجت، واقعاً بي نظير است. اين کمپرسور محوري، قادر است هوا را تا ميزان 35 برابر نسبت به فشار معمولي، فشرده و متراکم نمايد. سيستم احتراق اين موتور، به صورت محفظه اي يا Can-Annualr است که در هر محفظه، احتراق به طور جداگانه صورت مي پذيرد. در اين موتور، تعداد ده محفظه ي احتراق تعبيه شده است. طبيعي است که براي به حرکت در آوردن کمپرسور سنگين و حجيم اين موتور، نيروي بسياري لازم است. اين نيرو را، سيستم توربين سه مرحله اي موتور J-79 فراهم مي آورد که باز به دليل به کار بردن چند مرحله توربين در يک موتور تک شفتي، در نوع خود بي رقيب است. سيستم پس سوز نيز به دليل توربوجت بودن موتور، به طور کامل از هواي گذرا از توربين استفاده مي نمايد. موتور J-79، قادر به توليد نيروي کششي برابر با 17.000 تا 19.000 پوند تراست در حالت پس سور روشن مي باشد. http://www.pishran.com//upimages/49546f4engine2.jpg موتور J-79 در حال نصب بر روي هواپيماي فانتوم قطر خارجي موتور برابر با يک متر و طول موتور، چيزي در حدود شش متر است. موتور J-79، براي نخستين بار امکان به اصطلاح تخته گاز نمودن موتور از حالت استراحت را بدون هيچ گونه مشکل و يا استال شدن کمپرسور فراهم آورد. گفتني است در حالتي که موتور از دورهاي پايين به يک باره به فول پاور برسد، فشار بسياري بر کل سازه موتور وارد مي آيد. موتور J-79، در هواپيماهاي متفاوتي از جمله F-104 ستارفايتر، جنگنده کفير اسرائيلي و B-58 هاستلر به کار رفته است که شاخص ترين کاربرد آن، به استفاده از اين موتور در هواپيماي اف-4 فانتوم مربوط مي شود، ترکيب هواپيماي فانتوم با موتوري همچون J-79، توانسته است از آن جنگنده اي به ياد ماندني بسازد. air.blogfa
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستتان درد نکند. :D ولی لطفا در انتخاب بخش مناسب دقت کنید. مطلب به بخش موتورهای هوایی منتقل شد.
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش میکنم دوست من. تصویر
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا مطلب مفید و خوبی بود. ان شاالله اگر تونستی بقیه موتورها رو هم معرفی کنی خیلی عالی میشه. راستی دوستان میشه یه نفر در مورد پس سوز کامل توضیح بده. چون من و خیلی های دیگه چیز زیادی در مورد چگونگی کارکرد ان نمی دونیم. نمی دونم چرا این تایپیک با بی مهری مواجه شده. :!:
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم