behzad

موشک ضد زره اسپایک (Spike)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اسپایک یک موشک ضد زره است که رژیم اشغالگر قدس به دفعات از آن استفاده کرده است.به دو روش هدایت آشیانه یاب و هدایت به کمک فیبر نوری استفاده می شود.
تصویر
تصویر
ابتدا بهتر است در مورد این دو روش هدایت موشک کمی بدانیم:
1.هدایت آشیانه یاب:
در هدایت آشیانه یاب اپراتور در طول پرواز هیچ کنترلی بر روی موشک نمی کند بلکه فقط یک بار روی هدف قفل می کند (یا قبل از شلیک و یا اینکه بلافاصله بعد از شلیک) ودیگر بعد از آن نمی تواند فرامین کنترلی به موشک صادر کند و موشک خودش با رادار خود (بعد از اینکه اپراتور روی هدف قفل کرد و مشخصات مکانی اولیه هدف را به حافظه ی کامپیوتر و رادار خود موشک انتقال داد) هدف را تعقیب و Homing می کند.پس در این شیوه اپراتور تنها روی هدف قفل می کند و بقیه کارها به عهده خود موشک است.به این شیوه هدایت فعال یا شلیک و رها نیز گفته می شود و از نظر امنیتی برای اپراتور موشک بهتر است و لازم نیست اپراتور تا لحظه اثابت موشک به هدف آن را هدایت کند.
در این شیوه دو مد هدایت وجود دارد:1.LOBL (Lock On Before Launch) و 2.LOAL(Lock On After Launch)
در مد اول اپراتور قبل از اینکه موشک را شلیک کند ابتدا روی هدف قفل می کند و بعد موشک را شلیک می کند و تمام. اما در مد دوم اپراتور ابتدا موشک را شلیک و بعد بلا فاصله بر روی هدف قفل می کند و این شیوه زمانی کار برد دارد که هدف در فاصله نسبتا دور قرار دارد و یا اینکه شرایط صحنه نبرد به گونه ای است که باید ابتدا موشک را شلیک و بعد از پشت سنگری روی هدف قفل کرد.
در هدایت آشیانه یاب موشک از جستجوگرهایی بر روی دماغه خود استفاده می کند که این جستجوگرها می توانند یکی از موارد زیر باشند:
جستجوگرهای لیزری (غیر تصویری) ، جستجوگرهای مادون قرمز (تصویری و غیر تصویری) ، جستجوگرهای موج میلی متری (تصویری و غیر تصویری)
2.هدایت از طریق فیبر نوری:
در این روش تصویر محیط و اهداف توسط دوربین تعبیه شده در دماغه موشک به صورت زنده به اپراتور شلیک کننده ارسال می شود و و به این ترتیب اپراتور هدف را از صحنه انتخاب می کند و هرلحظه فرامین کنترلی برای موشک ارسال می کند و موشک را به سمت هدف هدایت می کند.مزیت این روش هم این است که لازم نیست محل شلیک موشک و محلی که اپراتور آن را هدایت می کند یکی باشد بلکه اپراتور می تواند از یک جای مخفی به هدایت موشک بپردازد.همچنین در این شیوه اپراتور می تواند اهداف مختلفی را انتخاب و به آنها حمله کند یعنی اپراتور قدرت تصمیم گیری دارد.
تصویر
و اما موشک اسپایک: خانواده این موشک ها شامل 3 نوع است:1.Spike MR , 2.Spike LR , 3.Spike ER
دو گونه اول در ردیف موشکهای ضد زره برد میانگین هستند و حداقل برد آنها 500متر و حداکثر 4000متر است.برد گونه سوم تا 8000متر نیز گزارش شده است.هرچند موشک اسپایک یک موشک ضد زره است ولی می تواند بر ضد اهدافی چون جیپ ها و ساختمانهای کوچک و حتی اهداف هوایی با سرعت و ارتفاع کم (مثل هلیکوپترهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند) نیز استفاده شود.
تصویر
تصویر
موشک انداز دارای سامانه بینایی گرمایی است که وظیفه آن جستجوی اهداف است. پس از شلیک هم ارتباط موشک با کاربر از طریق فیبر نوری برقرار میشود.خود موشک دارای جستجوگر مادون قرمز از نوع CCD است .این موشک قابلیت آن را دارد که در شب و روز و در هر گونه شرایط آب و هوایی به سوی هدف شلیک و آشیانه یابی کند.در شلیک این موشک نیاز به خط دید نیست و می توان آن را از مکان های مخفی نیز هدایت کرد.
دونوع اول دارای وزنی بیشتر از 13کیلوگرم هستند و وزن کل سامانه 26کیلوگرم است. وزن دوربین گرمایی قابل نصب روی موشک انداز 4 کیلوگرم است و باتری آن یک کیلوگرم وزن دارد. طول موشک در پوکه آن 1200میلی متر است.
سامانه موشک انداز از نوع پسیو(passive) است. به عبارت دیگر مکان موشک انداز در موقع شلیک و پس از آن توسط هدف قابل تشخیص نیست.سر جنگی موشک از نوع خرج گود است و نکته مهمتر اینکه مسیر پروازی موشک به گونه ای است که هنگام نزدیک شدن به هدف از بالا به سمت آن شیرجه می رود. سر جنگی آن قابلیت انهدام زره های واکنشی را دارد .
تصویر
موتور پرواز در قسمت جلویی و جلوی سر جنگی قرار دارد و موتر پرتاب آن در عقب موشک است و باتوجه به این که جستجوگر در دماغه موشک است به احتمال قوی پرتاب موشک بصورت Soft Launch است ، یعنی موتور پرتاب(موتور اولیه)سرعت زیادی به موشک نمی دهد بلکه بعد از پرتاب و خارج شدن موشک از پوکه این موتور اصلی پرواز است که سرعت موشک را افزایش می دهد.جرم سوخت برابر با 0.99 کیلوگرم است.
بالک های عقبی بصورت بعلاوه و بالک های جلویی به صورت ضربدری طراحی شده اند.
تصویر
تصویر
[غیر از رژیم اشغالگر قدس کشورهایی چون سنگاپور و هلند و فنلاند نیز دارای این موشک هستند.

منبع:ماهنامه هوافضا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ِیادم موقع جنگ 33 روزه حزب الله این موشک از رژیم اشغالگر قدس به غنیمت گرفت و فرستاد برای آزمایش به ایران !

Hizbullah has captured an Israeli-origin advanced anti-tank guided missile system. Israel state-owned television said an unidentified army unit left the launcher and missile in southern Lebanon, Middle East Newsline reported. The television said in a Nov. 3 report that Hizbullah found the Spike system and transferred it to Iran.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد تصوير دوم متعلق به موشك MAPATS هست.ولي سعي كردم اينجا تصاوير هر 3 گونه ي Spike رو نمايش بدم.اگر نشد منو ببخشيد چون دفعه ي

اولي هست كه توي سايت تصوير قرار ميدم.اگر نشد به سايت www.israeli-weapons.com مراجعه كنيد.


تصویر

تصویر
spike sr

تصویر

تصویر
spike mr/lr

تصویر

تصویر
spike er
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قابلي نداشت دوست من.

اين هم تصاوير spike ER در حال پرتاب از بالگردهاي مختلف:

تصویر
COBRA
تصویر
TIGER
تصویر
و حتي MI-24
تصویر

غلاف حمل و پرتاب spike er

spike نصب شده روي خودروهاي زرهي:

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

spike براي پرتاب از UAV:

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ویکیپدیا اشاره کرده که Spike NLOS از 1981 در خدمت IDF بوده ولی تا 2011 رونمایی عمومی نشده!
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#000000]موشک مینیاتوری اسپایک که با بهره گیری از سامانه پردازش تصویرالکتروپتیکی بصورت شلیک کن رها کن[/color][/quote]



[quote]

[color=#000000][font=Lucida Grande', Arial, 'Lucida Sans Unicode', sans-serif][size=3]جستجوگر EO/SAL یا الکتروپتیک / نیمه فعال لیزری باید نقطه علامت لیزر را از فاصله دو مایلی هدف رهگیری کرده و موشک را به سمت آن هدایت کند [/size][/font][/color]
[/quote]

خوب این دیگه موشک [color=#000000]شلیک کن رها کن نیست[/color] بلکه هدایت نیمه فعال لیزری هست. موشکی مثل جاولین [color=#000000]شلیک کن رها کن هست. ولی چیزی که خطرناکش میکنه همین کوچک بودن و پهپادی هست که حملش میکنه.باید دید آیا مثل جولین یا اسپایک اسراییلی خود موشک با پردازش تصویر میتونه هدف رو پیدا کنه یا صرفا نیمه فعال لیزری هست.[/color]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیلی راحت میشه از موشک تاو ساخت داخل به عنوان بستری برای ساخت موشکی با این قابلیت استفاده کرد فناوریش هم کاملا در کشور وجود داره.




فکر کنم قیمت جاولین نزدیک به 70,000 دلار هست ، و قیمتی که اینها به دنبالش هستند 5 هزار دلار ، در صورت موفقیت ، موشکی خواهد بود که مثل فشنگ ازش استفاده میشه و قویترین دشمن وانت های تاکتیکال خواهد بود ،...



جنگ شهری با وجود پهپاد مسلح به این خیلی سخت میشه.
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.