cheka

خودروی ترابری سنگین DT-30 Vityaz ، غول بارکش ارتش سرخ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

dt-30pm1-0.jpg

در اوایل دهه ی 60 در حالیکه خودروهای ATV ترابری ارتش شوروی تنها قابلیت حمل 5 تن بار در شرایط سخت و عوارض زمینی سیبری و شمال روسیه را داشتند ، نیاز روزافزون ارتش سرخ نیاز به یک خودروی ترابری همه جا رو (All Terrain Vehicle) پیشرفته تر و با قابلیت حمل بار بیشتر نمایان شد . در همین زمان دفتر طراحی مخصوصی برای طراحی یک خودروی ترابری سنگین همه جا رو که قابلیت عملیات در مناطق و مرزهای شمالی شوروی را داشته باشد دایر شد .

در فوریه ی 1971 ، دو نمونه ATV که توسط این دفتر طراحی شده بود به نام های DT-LP و DT-L تولید شد و برای تست به وزارت دفاع شوروی فرستاده شد ، قریب به 10 سال بعد در 1981 ، تستها روی این خودرو به پایان رسید ، نتیجه شگفت آور بود ، توانایی های DT-L حتي بیش از نیازها و خواسته های ارتش سرخ بود !

DT-L میتوانست در هر آب و هوایی ، از شرایط سخت سیبری تا صحراها عملیات کند ، بدون هیچ گونه آمادگی ویژه و تجهیزات اضافی از دریاچه ها و موانع آبی عبور کند و همزمان بار بسیار زیادی را با خود حمل کند .

سال بعد ، یعنی در سال 1982 تولید انبوه این خودرو تحت نام D-30 آغاز شد و در طی تحقیقات تا سال 1985 ، نمونه های دو قسمتی این خودرو تحت نام D-30P با قابلیت حمل حداکثر 30 تن بار نیز به تولید رسید و تا به امروز که جدیدترین نسخه ی این خودرو موسوم به DT-30PM 1 عرضه شده ، خودروهای DT-30P که در ارتش روسیه یا شرکتهای تحقیقاتی و تجاری مثل Gazprom در حال خدمت هستند ، از معدود خودروهایی اند که قابلیت عملیات در شرایط سخت و دماهای منفی 50 درجه تا 40 درجه بالای صفر را دارند .

خودروی ترابری سنگین آبی خاکی DT-30P برای عملیات از یک موتور دیزلی 12 سیلندری با نام V-46-5 با 710 اسب بخار توان استفاده میکند ، موتور قابلیت کار با انواع سوختها را دارد ، توان این موتور از طریق سیستم تعلیق هیدرومکانیکی به چرخها میرسد ، لازم به ذکر است که موتور تانک T-64 در واقع نمونه ی ارتقا یافته ی همین موتور V-64-5 خودروی DT-30 است . موتور DT-30 دارای یک Pre-heater (پیش گرم کننده) است که توانایی روشن شدن موتور در دمای 50 درجه ی سانتیگراد زیر صفر را به این موتور میدهد .

DT-30P برای عبور از موانع سخت (حتی با زاویه ی 30 درجه) از چرخهای شنی دار استفاده میکند ، شنی های DT-30 از نوع فیبرهای لاستیکی هستند که با آلیاژ فولاد تقویت شده اند ، حداکثر سرعت این خودرو در مسیر جاده 50 کیلومتر بر ساعت ، در آب 5 کیلومتر بر ساعت بوده و برد آن 500 کیلومتر است . DT-30 میتواند در شرایط سخت زمینی و در حالیکه یک یا حتی دو شنی یکی از دو قسمت خودرو از بین رفته اند ، به حرکتش ادامه دهد.

یکی از خصوصیات قابل توجه DT-30P فشار روی سطح (ground pressure) بسیار پایین آن (حدود kgf/cm2 0.3) است ، DT-30P برغم وزن و بار بسیار زیاد (که مجموعا معادل 58 تن است) بخاطر پهن بودن سازه ی خودرو و شنی های آن ، فشار بسیار کمی بر هر واحد مساحتی زمین وارد میکند ، این ویژگی به D-30 این امکان را میدهد که از روی یک مین ضدتانک رد شود ، بدون اینکه مین منفجر شود . همچنین بواسطه ی این ویژگی D-30 هنگام عبور از موانع آبی تا عمق 1.8 متری (حتی در مناطق قطبی) ، روی آن شناور میماند .

DT-30P در ارتش روسیه و شرکتهای تجاری و تحقیقاتی چون گازپروم دارای گستره ی وسیعی از قابلیتها و کاربردهاست ، علاوه بر توانایی حمل وزن زیاد ،DT-30P به واسطه ی نیروی کشش معادل 500 کیلونیوتن به عنوان خودروی بازیابی (Recovery) ، جرثقیل متحرک ، سکوی استخراج نفت متحرک ، خودروی اکتشافی و یا با ماموریتهای امدادی (Search and Rescue) در شرایط سخت آب و هوایی و موانع غیرقابل عبور مورد استفاده قرار میگیرد.

dt30_vityaz_l9.jpg

dvchtz.gif

موتور V-46-5

scep.gif


متصل كننده ي قسمت حمل بار و قسمت اصلي

dt30_vityaz.jpg

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چشم اينم منابع :

http://www.military-today.com/trucks/dt30_vityaz.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Vityaz_(ATV)
http://www.bolotohod.ru/DT-30-e.htm

منبع آخر وبسايت شركت سازنده ي اين خودرو است

Vityaz در زبان روسي به معناي شواليه است . بغير از اين مورد يكي از واحدهاي ويژه ي ارتش روسيه و يكي از گروههاي آكروباتيك نيروي هوايي روسيه هم به نام ويتاز است
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از آقا رضا و با اجازه ایشان منابع بررسی شد و تاپیک به بخش مربوطه منتقل شد

با تشکر از چکا عزیز ( عجب اسم ترسناکی هم داری icon_cheesygrin نکنه واقعا از اعضای چکا بودی )[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه دوست خوبم - مطلب خیلی خوبی بود - این خودرو واقعا به معنای تمام کلمه همه جا رو است !!!! از باتلاق بگیر تا برف و شن و صحرا و خاک شل و سفت و . . . icon_cheesygrin Vityaz همانطور که چکا عزیز گفت اسم یکی از واحدهای نیرو مخصوص ضد تروریست ارتش روسیه است . شبیه به واحد الفا ولی با قابلیت های اجرای عملیات تهاجمی نظامی . :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ممنون از مقاله مفیدتون.


برای بنده هم جدید بود و هم جالب. دستتون درد نکنه.



یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تشکر دوست عزیز

thumb_DT-30_Vityaz_1.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_2.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_3.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_4.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_5.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_6.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_7.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_8.jpg

thumb_DT-30_Vityaz_9.jpg


این هم کلیپی از این غول
همه کار میکنه

http://reza4087.persiangig.com/video/DT-30“骑士(Vityaz)”铰接式履带全地形运输车 - 视频 - 优酷视频 - 在线观看.flv

حجم:۱۲۴۳۰ k

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما نمي تونيم يكي داشته باشيم مهندسي معكوس يا مونتاژ :| :| icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بعضي نقاط سيبري از 60درجه زير صفر هم پايين ميره.[/quote]

بله شمال سیبری منهای67 هم میشه ولی خوب اینا چرا باید برن اونجا؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر و اجازه از دوست عزیزم چکا...

خوب در قطب شمال تجهیزات زیادی هست. حتی برای روز مبادا برای بکارگیری در آلاسکا! خدا رو چه دیدی؟ بهر حال همیشه کار از محکم کاری عیب نمیکنه...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از دوستان و همچنين آقا رضاي عزيز كه كليپ بسیار جالبی در مورد این خودرو گذاشتن ، در این کلیپ به خوبی میشه قدرت و انعطاف پذیری بالای متصل کننده ی دو قسمت DT-30P مشاهده کرد .

طبق اطلاعات شرکت سازنده (که البته بدبختانه به زبان روسی هست) این متصل کننده علاوه بر بخش اصلی همونطور که در عکس مشخصه از دو سیلندر اضافی چرخنده برای افزایش انعطاف و گرفتن ضربه ها و شوک های ناشی از دست اندازها استفاده میکنه

[img]http://www.bolotohod.ru/scep.gif[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.