mahdavi3d

مسير پروازي موشك بالستيك زمين به زمين آگني3

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سردار اشتباهی نکردند!
منظور از 800 کیلومتر ارتفاعی هست که موتور مرحله دوم خاموش شده و سر جنگی رو در جو قرار میده
[quote]موتور مرحله دوم در ارتفاع مورد نظر، عملكرد بسيار خوبي را داشت و در مرحله و زماني كه مي بايست، در واقع در ارتفاع 800 كيلومتري و فوق 800 كيلومتري، [color=red]عمل خودش را انجام داد [/color]و سر جنگي وارد فضاي ماوراء جو شد و پس از عبور از ماوراء جو، دوباره وارد مرحله جو شد و با سلامت كامل، در CEP، يعني در آن نقطه مورد نظر، هدف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.[/quote]"
منظور از انجام دادن عمل!
همون قرار دادن سر جنگی در جو هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]منظور از 800 کیلومتر ارتفاعی هست که موتور مرحله دوم خاموش شده و سر جنگی رو در جو قرار میده
[quote]موتور مرحله دوم در ارتفاع مورد نظر، عملكرد بسيار خوبي را داشت و در مرحله و زماني كه مي بايست، در واقع در ارتفاع 800 كيلومتري و فوق 800 كيلومتري، [color=red]عمل خودش را انجام داد [/color]و سر جنگي وارد فضاي ماوراء جو شد و پس از عبور از ماوراء جو، دوباره وارد مرحله جو شد و با سلامت كامل، در CEP، يعني در آن نقطه مورد نظر، هدف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.[/quote]"
منظور از انجام دادن عمل!
همون قرار دادن سر جنگی در جو هست.[/quote]
ولي بنده هر چه بيشتر به سخنان سردار دقت مي كنم به خلاف برداشت شما مي رسم. :rose:
ببينيد، سردار دارند راجع به لحظه عملكرد موتور مرحله دوم صحبت مي كنند و اصلا لزومي ندارد كه به ارتفاع اوج موشك اشاره كنند! نمي دانم شايد هم حق با شما باشد.
وليكن يك چيز مسلم است: موتور مرحله دوم قطعا در ارتفاع هاي پايين روشن مي شود (مثلا حدود 80 كيلومتري)، وگرنه امكان نداشت بتوان در تصاوير تلويزيوني عملكرد آن را ديد.

يك نكته ديگر اين كه بنده در هيچ منبعي نديدم كه براي موشكهاي ميانبرد، حتي با برد بيشتر از سجيل، ارتفاع بالاتر از 600 كيلومتر ذكر شده باشد.
به طور مثال:
این منبع، ارتفاع اوج 600 کیلومتر را برای یک موشک با برد 3000 كيلومتر عنوان كرده است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/iw0y2w3ae3sn1vute56.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_iw0y2w3ae3sn1vute56.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/iw0y2w3ae3sn1vute56.jpg]لينك عكس[/url]
http://www.trokavec.cz/en/about-the-radar/articles-about-the-radar/the-anti-missile-shield-cannot-defend-the-czech-republic

و این منبع، ارتفاع اوج موشک های IRBM (برد3680 كيلومتر) را 340 مایل معادل 547 کیلومتر ذکر کرده است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/x3t4awb5glwfcjhik6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_x3t4awb5glwfcjhik6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/x3t4awb5glwfcjhik6.jpg]لينك عكس[/url]

[quote]موشک سفیر با اون عظمتش محموله 20 کیلویی رو به زحمت به مدار 260 کیلومتری فرستاد یعنی سجیل اینقدر قویتره که که میتونه یه محموله حداقل 500 کیلویی رو 800 کیلومتر بالا ببره !!!!!
به نظرم 80 کیلومتر صحیح تره ![/quote]
عملكرد موشك هاي ماهواره بر تا حدودي متفاوت است.
به طور مثال همين موشك آگني3 را در نظر بگيريد، سرجنگي اين موشك حدود 1500 كيلوگرم است، همانطور كه در تصوير1 مي بينيد در ارتفاع اوج 348 كيلومتر (ثانيه 455 ام)، سرعت مماسي آن 3.80 كيلومتر بر ثانيه است. حالا توجه شما را به يك سوال جالب جلب مي كنم: آيا مي دانيد براي اين كه بتوان يك ماهواره را در مدار 348 كيلومتري زمين قرار داد، سرعت موشك ماهواره بر در مرحله نهايي، چقدر بايد باشد؟ پاسخ: 7.71 كيلومتر برثانيه.
پس همانطور كه مشاهده كرديد، همين موشك آگني 3 اگر بخواهد در نقش ماهواره بر عمل كند، بايد در ارتفاع اوج، سرعتش تقريبا 2 برابر، حالت فعلي باشد. بنابراين اگر يك موشك بالستيك به فرض مثال يك محموله را به ارتفاع 348 كيلومتري برساند، دليلي بر اين نيست كه بتواند آنرا در مدار قرار بدهد، و براي اين كار به سرعت بيشتري نياز است. سرعت بيشتر يعني انرژي بيشتر و انرژي بيشتر يعني سوخت بيشتر و موشك قويتر.

براي اين روشنتر شدن ذهن شما، تصوير زير را مربوط به يك موشك بالستيك زمين به زمين است، ببينيد
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/yan0eyqhewqkncaui704.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_yan0eyqhewqkncaui704.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/yan0eyqhewqkncaui704.jpg]لينك عكس[/url]

همانطور كه مشاهده مي كنيد، مسير حركت موشك، بخشي از يك بيضي است كه ادامه آن از داخل زمين عبور مي كند. براي اين كه موشك بتواند نقش ماهواره بر داشته باشد، بايد انرژي جنبشي را زياد كرد، طوري كه ادامه بيضي از داخل زمين خارج بشود و دور زمين قرار بگيرد، تصوير زير را ببينيد
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/e3d3gitngn4ml7pnb0b.png][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_e3d3gitngn4ml7pnb0b.png[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/e3d3gitngn4ml7pnb0b.png]لينك عكس[/url]

-------------------------

[color=red] [b]عكس ها به گالري منتقل شد
mahdavi3d[/b][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يك نكته ديگر اين كه بنده در هيچ منبعي نديدم كه براي موشكهاي ميانبرد، حتي با برد بيشتر از سجيل، ارتفاع بالاتر از 600 كيلومتر ذكر شده باشد.
به طور مثال:
این منبع، ارتفاع اوج 600 کیلومتر را برای یک موشک با برد 3000 كيلومتر عنوان كرده است. [/quote]
در اين باره هم در تاپيك رزمايش پيامبر اعظم 6 دوستان فكر ميكنم آقا ميثم بودند،به اين نكته اشاره كردند:
كه موشك سجيل براي افزايش سرعت طوري طراحي شده كه زاويه فرودش به صورت قايم باشه و به عبارتي برد 2000 كيلومتري با توجه به اين نكته به دست اومده و گرنه با كاهش زاويه شيرجه سرجنگي برد قابل افزايش هست و شايد به نزديكي هاي 4000 كيلومتر برسه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.


خیلی ممنون از مقاله خوبتون. ان شاء الله این نوع مقالات تحلیلی باز هم تو این سایت زیاد بشه. واقعا عالی بود. خیلی استفاده کردیم.


درمورد ارتفاع و عملکرد موتور مرحله دوم، مساله ای که باید بهش توجه کنیم اینه که آیا نوشته مربوط به شروع مرحله دوم تو فیلم پرتاب، توسط کارشناس نوشته شده یا بوسیله خود رسانه!

همونطور که هممون می دونیم، برای اینکه موتور مرحله دوم روشن بشه، باید موتور اول کاملا سوختش تموم بشه و از موشک جدا بشه. بنابراین:

حالت اول: قبل از اتمام سوخت مرحله اول، اون بخش از موشک جدا بشه و همزمان موتور مرحله دوم شروع به کار بکنه: در این حالت باید در اون لحظه شاهد 2 مسیر پرواز باشیم که یکی مربوط به بخش جدا شده و یکی موشک اصلیه. دقیقا مثل جدا شدن بوستر از موشکهای دیگه.

حالت دوم: موتور اولیه بعد از اتمام سوخت و خاموش شدن از موشک جدا بشه: در اینصورت باید بین این دو مرحله، یه فاصله ای باشه. آیا تو فیلم فاصله ای بین این دو مرحله دیده میشه؟

نتیجه ای که میشه گرفت، اینه که در اون مرحله ای که فیلم نشون میده، موتور مرحله اول جدا نشده و داره به کار خودش ادامه میده.


مساله بعدی، مقایسه این موشک با موشک سفیر (که از سرعت بیشتری هم نسبت به این موشک برخورداره) هست. در موشک سفیر، شاهد بودیم که موتور مرحله اول، ماهواره رو تقریبا تا ارتفاع مورد نظر بالا برد و نقش موتور دوم، بیشتر جهت دهی و هدایت ماهواره بود تا حمل اون.
درمورد موشکهای بالستیک با این برد هم همین نظر رو میشه داشت. همونطور که می دونیم، موشک شهاب قدر، با 1 مرحله و سوخت مایع، بردی تقریبا برابر با سجیل داره. درحالی که اندازه اون هم از سجیل کوچیکتره. بنابراین، مرحله دوم این موشک، نمی تونه برای افزایش برد یا رسوندن موشک به ارتفاع موردنظر استفاده شده باشه (چرا که کاملا کاری زاید و بی استفاده خواهد بود.)

ازطرفی، اگه به بدنه موشک نگاه کنیم، بخش مربوط به موتور مرحله دوم، بالک نداره، اما برآمدگی هایی برروی بدنه وجود داره که نشون میده 4 عدد سروومکانیزم داخلی برای هدایت موشک در مرحله ای که موتور مرحله دوم روشنه استفاده شده. ابعاد این برآمدگی ها هم نشون دهنده سیستمی هست که می تونه زاویه حرکت موشک رو به طور کامل تغییر بده و برای یه سیستم اصلاح مسیر، بیش از اندازه بزرگه.


یه نکته دیگه هم هست. معمولا تو موشکهای چند مرحله ای، موتور مرحله اول یه موتور خیلی قدرتمند و با زمان سوخت کمه و بقیه موتورها قدرت کمتر و زمان سوخت بیشتری دارن. اگه درمورد موشک سجیل هم همین روند رو درنظر بگیریم، موتور مرحله دوم، احتمالا وظیفه برگردوندن موشک به سمت زمین رو به عهده خواهد داشت. و بنابراین، این موتور در همون ارتفاع اوج (800 کیلومتر) جهت موشک رو تغییر میده و مانع از فرار موشک میشه.


درمجموع، استفاده از 2 مرحله، سوخت بیشتر و موتور بزرگتر، با برد و کلاهکی برابر با موشک شهاب، هیچ دلیل منطقی نمی تونه داشته باشه مگه اینکه مرحله دوم دارای کاربردی خاص، غیر از حمل کلاهک باشه.


راستی، شکل کلاهک موشک سجیل رو هم یه نگاه دقیقی بکنیم بد نیست!


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در اين باره هم در تاپيك رزمايش پيامبر اعظم 6 دوستان فكر ميكنم آقا ميثم بودند،به اين نكته اشاره كردند:
كه موشك سجيل براي افزايش سرعت طوري طراحي شده كه زاويه فرودش به صورت قايم باشه و به عبارتي برد 2000 كيلومتري با توجه به اين نكته به دست اومده و گرنه با كاهش زاويه شيرجه سرجنگي برد قابل افزايش هست و شايد به نزديكي هاي 4000 كيلومتر برسه.[/quote]
king-kaveh گرامي، اگر فرض شما و ميثم گرامي را مبني بر افزايش ارتفاع بپذيريم، يك مشكل ديگر پيدا مي شود و آن مشكل افزايش زمان است.
همين موشك آگني3 در همين تست، حدود 8 دقيقه طول كشيده است تا از ارتفاع صفر -0- به ارتفاع حدود 350 كيلومتر برسد. تقريبا همينقدر (مقداري كمتر) هم طول مي كشد تا دوباره از 350 كيلومتر به صفر برسد و به هدف اصابت كند. يعني در مجموع حدود 15 دقيقه!
حالا اگر موشك به ارتفاع بالاتري پرتاب شود تا سرعتش در نزديكي هدف بيشتر شود، در عوض زمان بيشتري هم طول مي كشد. (حتما شما تا كنون يك توپ فوتبال را به بالا شوت كرده ايد. اگر توپ را خيلي محكم شوت كنيد، خيلي بالا مي رود و در لحظه فرود و برخورد به زمين، خيلي محكم به زمين برخورد مي كند. ولي در عوض زمان بيشتري هم طول مي كشد تا توپ برگردد، حتما تجربه كرده ايد...)
مثلا اگر قرار باشد همين آگني3 به ارتفاع 800 كيلومتر برسد، شايد زمان پروازش تا اصابت به هدف 5 يا 10 دقيقه بيشتر شود (البته شايد اين افزايش زمان خيلي هم مهم نباشد :rose: )


[quote]
یه نکته دیگه هم هست. معمولا تو موشکهای چند مرحله ای، موتور مرحله اول یه موتور خیلی قدرتمند و با زمان سوخت کمه و بقیه موتورها قدرت کمتر و زمان سوخت بیشتری دارن. اگه درمورد موشک سجیل هم همین روند رو درنظر بگیریم، موتور مرحله دوم، احتمالا وظیفه برگردوندن موشک به سمت زمین رو به عهده خواهد داشت. و بنابراین، این موتور در همون ارتفاع اوج (800 کیلومتر) جهت موشک رو تغییر میده و مانع از فرار موشک میشه.
[/quote]
احسنت. اين مي تواند يك راه حل خوب براي افزايش سرعت در نزديكي محل هدف باشد، البته نه براي جلوگيري از فرار (چون سرعت فرار خيلي بيشتر از اين حرفها است، حدود 10.5 كيلومتر بر ثانيه!!!، در راستاي شعاع، در ارتفاع 800 كيلومتري)، بلكه براي افزايش سرعت در نزديكي هدف، بدون احتياج به افزايش ارتفاع و زمان.
البته افزايش سرعت يك محدوديت ديگر هم دارد و آن ميزان تحمل حرارتي سرجنگي موشك، در زمان ورود مجدد به جو زمين است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام مجدد.


برادر مهدوی عزیز، منظورم فرار از نوع فرار ماهواره یعنی فرار از مدار نیست. منظورم فرار از جاذبه است! تو ارتفاع 800 کیلومتری، تاثیر جاذبه برروی موشک خیلی کم میشه. اما مشکل اصلی، حرکت انتقالی خود زمینه! تو مدتی که موشک در ارتفاعی بیش از 400 500 کیلومتر از زمین قرار داره، باید برای حرکت انتقالی زمین هم فکری بشه!


اما درمورد زمان اصابت، ما هیچ اطلاعی از مدت زمان پرواز موشک سجیل نداریم و تاحالا من به شخصه هیچ جایی مطلب خاصی رو در این باره نشنیدم. اما اون چیزی که مسلمه، اینه که باتوجه به سرعت بسیار بالا در مرحله دوم، حتی زمان پرواز زیاد هم مشکلی از بابت رهگیری و انهدام ایجاد نمی کنه. چون تقریبا با هیچ چیزی نمیشه موشکی با این سرعت رو هدف قرار داد. (هرچند من همیشه گفتم کار نشد نداره! نه برای ما و نه برای دشمن!)


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بلكه براي افزايش سرعت در نزديكي هدف، بدون احتياج به افزايش ارتفاع و زمان.
البته افزايش سرعت يك محدوديت ديگر هم دارد و آن ميزان تحمل حرارتي سرجنگي موشك، در زمان ورود مجدد به جو زمين است.
[/quote]

سلام
جناب mahdavi3d تاپیک خیلی جذابی شد جدا دست مریزاد داره
------------------------------------------------------------
ممکنه از موتور مرحله دوم تنها جهت کم کردن اثر اصطکاک با هوا استفاده بشه تا سرعت موشک در لحظه برخورد مثلا چیزی بالای 6 یا 7 ماخ باشه ..
یک سوال امکان داره موتور مرحله دوم جهت تصحیح مسیر در داخل جو استفاده بشه با توجه به زاویه سقوط تقریبا عمود موشک ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]با توجه به اين كه دوستان در مورد سرعت فرار و تفاوت آن با سرعت مدار، ابهاماتي دارند، پيشنهاد مي كنم مطلب زير را در مورد سرعت فرار و سرعت مدار مطالعه بفرماييد.
قبل از پرداختن به بحث اصلي، لازم مي دانم يك توضيح در مورد بردارهاي مورد استفاده در دستگاه مختصات قطبي بيان كنم.
فرض مي شود با مفهوم كلي بردارها آشنايي داريد.

[b][color=darkred]بردارهاي شعاعي[/color][/b]: همانطور كه در تصوير زير نشان داده شده است، بردارهاي شعاعي، فقط در راستاي افزايش يا كاهش فاصله از مبداء امتداد دارند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3xnhj0dgl8nx1arf7ac3.jpg[/img]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/3xnhj0dgl8nx1arf7ac3.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير7

[b][color=darkred]بردارهاي مماسي[/color][/b]: تصوير زير چند نمونه بردار مماسي را نشان مي دهد، بردارهاي مماسي فقط در راستاي افزايش يا كاهش زاويه امتداد دارند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/npx5o1s6um6sxz3w8y.jpg[/img]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/npx5o1s6um6sxz3w8y.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير8

[b][color=darkred]تجزيه بردارها به مولفه هاي مماسي و شعاعي[/color][/b]: همانطور كه در تصوير زير ديده مي شود، هر بردار دلخواه را مي توان به مولفه هاي شعاعي و مماسي، تجزيه كرد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/r2p4iil0yvuh09vqlz6c.jpg[/img]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/r2p4iil0yvuh09vqlz6c.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير9

------------------
بحث سرعت فرار و سرعت مدار، دو بحث نسبتا جداگانه هستند و اين دو مفهوم با هم تفاوت دارند.

[color=darkred]الف) سرعت فرار[/color]
[b]مفهوم كلي[/b]: سرعتي در راستاي شعاعي است كه اگر پرتابه اي را با آن سرعت، در راستاي قائم، پرتاب كنيم، ديگر هرگز باز نخواهد گشت. مقدار اين سرعت به ارتفاع لحظه پرتاب بستگي دارد.
[b]توضيح[/b]: ابتدا تصوير زير را ببينيد.
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/dyptpbm1jbfkittsob.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_dyptpbm1jbfkittsob.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/dyptpbm1jbfkittsob.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير10

در اين تصوير، پرتابه اي مشاهده مي شود كه در ارتفاع h نسبت به سطح زمين قرار دارد، اين پرتابه با سرعت V0 ، در راستاي قائم پرتاب مي شود. سوال اينجاست كه اين پرتابه حداكثر چقدر از مكان پرتاب دور مي شود؟ اين مقدار با Δy نشان داده شده است.
Δy (مقدار دور شدن پرتابه) به دو عامل بستگي دارد، يكي سرعت لحظه پرتاب و ديگري ارتفاع لحظه پرتاب.
واضح است كه جسم هرچه با سرعت بيشتري پرتاب شود، بيشتر دور مي شود. و مي توان ثابت كرد كه هر چه از ارتفاع بالاتري پرتاب شود هم بيشتر دور مي شود.
براي اين كه بدانيم مقدار دقيق Δy چقدر است، فرمول هم داخل تصوير قرار داده شده است (اثبات فرمول در پيوست)
همچنين نمودار Δy برحسب سرعت پرتاب در ارتفاع 300 كيلومتري رسم شده است.

نكته جالب اين است كه منحني Δy يك مجانب قائم دارد. يعني سرعتي وجود دارد كه اگر پرتابه با آن سرعت پرتاب شود، به اندازه بي نهايت دور مي شود و چون هيچ جسمي هرگز به بي نهايت نمي رسد، بنابراين هرگز باز نخواهد گشت. اين سرعت را سرعت فرار مي نامند.
براي روشنتر شدن موضوع يك مثال عددي مطرح مي شود.
جسمي كه در ارتفاع 300 كيلومتري از سطح زمين قرار دارد، اگر:
1. با سرعت 7.99 كيلومتر بر ثانيه، در راستاي قائم پرتاب شود، طبق فرمول، حداكثر 7637 كيلومتر از مكان پرتاب دور مي شود و سپس باز مي گردد. 7637 Δy =
2. با سرعت 10.18 كيلومتر بر ثانيه، در راستاي قائم پرتاب شود، طبق فرمول، حداكثر 43290 كيلومتر از مكان پرتاب دور مي شود و سپس باز مي گردد. 43290 Δy =
3. با سرعت 10.76 كيلومتر بر ثانيه، در راستاي قائم پرتاب شود، طبق فرمول، حداكثر 202000 كيلومتر از مكان پرتاب دور مي شود و سپس باز مي گردد. 202000 = Δy

همانطور كه مشاهده مي كنيد هر چه كه سرعت لحظه پرتاب به عدد 10.93 كيلومتر بر ثانيه، نزديكتر مي شود، حداكثر ميزان دور شدن جسم نيز به شدت بيشتر مي شود.
و اگر جسم با سرعتي برابر و يا بيشتر از 10.93 كيلومتر بر ثانيه، پرتاب شود، ديگر هرگز باز نخواهد گشت. يعني سرعت فرار در ارتفاع 300 كيلومتر 10.93 كيلومتر بر ثانيه است.

گفتيم سرعت فرار به ارتفاع بستگي دارد كه فرمول و نمودار آن در پايين تصوير مشاهده مي شود. سرعت فرار با ارتفاع رابطه معكوس دارد، يعني هر چه ارتفاع بيشتر باشد سرعت فرار كمتر است.
البته تغييرات آن در جابجايي هاي كوچك اندك است. مثلا از روي سطح زمين (كه 11.19 كيلومتر بر ثانيه است)، تا ارتفاع 2000 كيلومتري، فقط به اندازه 1.43 كيلومتر بر ثانيه (حدودا 13 درصد) كم مي شود.


[color=darkred]ب) سرعت مدار[/color]
[b]مفهوم كلي[/b]: سرعتي در راستاي مماسي است كه به ارتفاع بستگي دارد و اگر جسم با آن سرعت، در راستاي مماسي (افقي)، پرتاب شود در مدار قرار مي گيرد و همواره به دور زمين خواهد گشت.
[b]توضيح[/b]: تصوير زير را ببينيد.
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/u97rgofmdmfo5arlwsct.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_u97rgofmdmfo5arlwsct.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/u97rgofmdmfo5arlwsct.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير11

در اين تصوير، فرمول سرعت مدار به همراه نمودار آن قرار داده شده است (اثبات در پيوست)، اين فرمول از طريق برابر قرار دادن نيروي گرانش و نيروي جانب مركز (همان چيزي كه در عامه، نيروي گريز از مركز گفته مي شود) بدست آمده است.
به طور مثال سرعت مدار ماهواره رصد كه در ارتفاع (فرضا) 300 كيلومتري از سطح زمين به دور آن مي چرخد، 7.73 كيلومتر بر ثانيه است.
همانطور كه در نمودار هم مشخص است، سرعت مدار با ارتفاع رابطه معكوس دارد، يعني هر چه جسم در فاصله دورتري باشد به سرعت مدار كمتري نياز است.
البته تغييرات آن در جابجايي هاي كوچك اندك است. به طور مثال سرعت مدار در سطح زمين 7.91 متر بر ثانيه است و تا ارتفاع 2000 كيلومتري به ميزان 1 كيلومتر بر ثانيه كم مي شود (يعني حدودا 13 درصد).

اگر به فرمول هاي سرعت فرار و سرعت مدار دقت كنيد، متوجه مي شويد كه مقدار آنها فقط در يك ضريب "راديكال 2" با هم فرق دارند. اگرچه جهت آنها متفاوت است و يكي در راستاي شعاع و ديگري در راستاي مماسي است.

ممكن است اين سوال پيش بيايد كه اگر جسمي، هم مولفه شعاعي و هم مولفه مماسي سرعت، داشته باشد. حركت آن چگونه تحليل مي شود؟
پاسخ: اينجاست كه بايد از قوانين كپلر استفاده كرد و احتمالا به ابزارهاي رياضي قويتري مثل "معادلات ديفرانسيل" و "مقاطع مخروطي" و ... نياز است و از حوصله اين بحث خارج است.


[color=darkred]پيوست:[/color]
[b]اثبات فرمول سرعت فرار[/b]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/hu4mygzigrfpqebazn9r.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hu4mygzigrfpqebazn9r.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/hu4mygzigrfpqebazn9r.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير12

[b]اثبات فرمول سرعت مدار[/b]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/sgryza062so72e8lb2hj.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_sgryza062so72e8lb2hj.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/sgryza062so72e8lb2hj.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير13

[color=olive]28-4-1390[/color]
mahdavi3d
استفاده از اين مطلب تنها با ذكر منبع (military.ir) مجاز است.

[size=1][color=violet][i]لطفا عكس ها را به گالري منتقل كنيد/ متشكرم[/i][/color][/size]

----------------------------

[color=red][b]عكس ها به گالري منتقل شد
mahdavi3d[/b][/color][/font][/size]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]قبل از اين كه به بحث نرم افزار بپردازم، مجددا يك مورد را بيان مي كنم.
به نظر بنده، مهمترين لحظه در پرتاب يك موشك بالستيك زمين به زمين دوربرد، لحظه تمام شدن سوخت آخرين مرحله و سپرده شدن ادامه حركت آن "فقط" به ميدان گرانشي زمين، است. اين لحظه را اصطلاحا بِرن-اوت "burnout" مي نامند (البته اگر درست فهميده باشم). در اين لحظه، سرعت، ارتفاع، زوايا و رنج موشك بايد دقيقا همانطوري باشد كه از قبل پيش بيني شده است. يعني تمام مكانيزم هاي هدايتي موشك، تا قبل از رسيدن موشك به لحظه burnout بايد مسير آن را طوري اصلاح كنند كه در آن لحظه، موشك دقيقا پارامترهاي از قبل طراحي شده را داشته باشد. در غير اين صورت موشك به خطا خواهد رفت و به هدف اصابت نخواهد كرد.
در واقع، بعد از آن لحظه، تقريبا هيچ كنترلي روي مسير موشك وجود ندارد. باز هم تاكيد مي كنم كه تصوير زير را به دقت بررسي كنيد.
[url="http://up.iranblog.com/images/yan0eyqhewqkncaui704.jpg"]http://up.iranblog.c...wqkncaui704.jpg[/url]

---------------

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Orbit_Ballistic_simulator.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Orbit_Ballistic_simulator.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Orbit_Ballistic_simulator.jpg"]لينك عكس[/url]
[b][color=darkred]نرم افزار Ballistic simulator _Orbit 1.0_ [/color] [/b]
اين نرم افزار يك برنامه كم حجم و ساده و در عين حال كارآمد، براي شبيه سازي مسير پرتابه هاي بالستيك و همجنين مدار ماهواره ها براي كاربردهاي آموزشي و نمايشي است.
Orbit اين امكان را به شما مي دهد كه پارامترهاي ورودي پرتابه خود را تنظيم كنيد و با فشار دادن يك دكمه، علاوه بر پارامترهاي خروجي، مسير حركت آن را به صورت 2بُعدي و 3بُعدي مشاهده كنيد.

به طور مثال، فيلم كوتاه زير، يكي از همين شبيه سازي ها را نشان مي دهد. (حجم: 1 مگابايت)
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sample_Ballistic_Missile_simulation.wmv"][img]http://gallery.military.ir/images/thumb_wmv.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sample_Ballistic_Missile_simulation.wmv"]لينك فيلم[/url]

بنده در شبيه سازي بالا سعي كرده ام موشكي 2 مرحله اي با برد 1490 كيلومتر را كه لحظه burnout آن در ارتفاع 80 كيلوتري از سطح زمين اتفاق مي افتد، شبيه سازي كنم.
[b]پارامتر هاي ورودي: [/b]
سرعت: 3.97 كيلومتر بر ثانيه
زاويه نسبت به زمين: 62 درجه
و...

[b]پارامتر هاي خروجي:[/b]
ارتفاع اوج موشك: 820 كيلومتر
مدت زمان پرواز: 900 ثانيه (15 دقيقه)
برد: 1490 كيلومتر
و...


با تغيير پارامترهاي سرعت و زاويه، به همان برد قبلي مي رسيم، ولي با زمان پرواز كوتاهتر و ارتفاع اوج كمتر icon_arrowd
[b]پارامتر هاي ورودي: [/b]
سرعت: 3.53 كيلومتر بر ثانيه
زاويه نسبت به زمين: 42 درجه
و...

[b]پارامتر هاي خروجي:[/b]
ارتفاع اوج موشك: 407 كيلومتر
مدت زمان پرواز: 600 ثانيه (10 دقيقه)
برد: 1490 كيلومتر
و...


توصيه مي كنم اين نرم افزار را دانلود كنيد و با شبيه سازي هاي مختلف به درك خوبي از پرتابه هاي بالستيك برسيد.
براي دانلود از لينك زير استفاده كنيد "نسخه demo" (حجم: 1.6 مگابايت)
[url="http://physics-animations.com/Physics/English/orbit.htm"]http://physics-anima...glish/orbit.htm[/url]

[color=olive]19-5-1390[/color]
mahdavi3d
استفاده از اين مطلب تنها با ذكر منبع (military.ir) مجاز است.

[size=1][color=violet][i]ببخشيد كه پست متوالي دادم، امكان ويرايش نبود[/i][/color][/size][/font][/size]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش مي كنم..

فيلم و نرم افزاري كه گذاشته ام، يكسري نكات جالبي دارد كه بعدا بيشتر به آن موارد خواهم پرداخت.
البته اگر دوستان خودشان دقت كنند به آن موارد پي خواهند برد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا دست شما درد نكنه عجب چيز به درد بخور و جالبيه. راست كار خودمه. البته خيلي از پارامترهاي پرتاب رو ما نداريم و احتمالا جزو اطلاعات شديدا طبقه بندي شده هستن. مثل تغييرات لحظه به لحظه زاويه موشك با زمين در طول تراجكتوري. يا سرعت اوليه و تغييرات شتاب در مراحل مختلف و.... اصلا تصميم گيري در مورد ميزان كشيدگي يا پخ بودن كمان حركتي يه چيزي هست كه اصلا به برد موشك بستگي نداره.

تازه بعدش بايد ديد كه مثلا فلان سازه فلان قسمت از موشك ما تا چه دما و فشار و شتاب جانبي قدرت تاب و تحمل داره و اين مساله با ارتفاع آپوجي ارتباط مستقيم داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]خواهش...[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]اضافه می کنم، تحلیلی که اینجا انجام دادم، تا حد زیادی دم دستی بوده است... تحلیل دقیق نیاز به آشنایی خوب با مباحث مقاطع مخروطی، معادلات دیفرانسیل، مکانیک مداری و... دارد.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]برای اطلاعات بیشتر و دقیقتر، فایل پی دی اف زیر را پیشنهاد می کنم.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]Missile Guidance and Control Systems[/b][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://trainbit.com/files/5179589884/Missile_Guidance_and_Control_Systems.pdf[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]حجم: 8.38 مگابایت[/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]یک عنوان جدید (2012) هم دوست عزیزمان، جناب ای ام پی، معرفی کردند که از لینک زیر قابل دانلود است.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]Tactical and Strategic Missile Guidance[/b][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://trainbit.com/files/0984829884/TacticalStrategicGuidance6e12.pdf"]http://trainbit.com/...uidance6e12.pdf[/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]حجم: 27.64 مگابایت[/font][/size]

[color=#ee82ee][i][size=1][font=tahoma,geneva,sans-serif]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم، تاپيك بالا بيايد.[/font][/size][/i][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مغزم سوت کشید تا فقط به صفحه آخرش رسیدم اونم با چرخوندن اسکرول موس مثل فرفره :mrgreen:
[size=4]این دیگه چی بود؟؟؟ قرار دادن این همه محاسبات و معادلات تو اینترنت واقعا کار عجیب غریبیه!!!! [/size]

[size=4]میدونین وقتی داشتم صفحات این پی دی اف رو مثل برق و باد رد میکردم ، با خودم به چه چیزی فکر میکردم؟؟ این که ببین پسر یه جماعتی عمر و زندگی و مغز و همه چیزشون رو میذارن تا توی یک رشته ای متخصص بشن و بعدش این همه پول های هنگفت که ازفکر ما خارجه خرج پروژه های نظامی میشه، بعدش یه عالمه تست و آزمایش و هزار تا پروسه دیگه طی میشه تا ما شاهد پریدن و نشستن یا دیدن لحظات کوتاهی از پرواز [/size][size=4] یه پرنده باشیم یا چند ثانیه پرتاب یه موشک یا افتادن یه بمب باشیم، بدون اینکه حتی تصور کنیم چه مخی از طراحان و سازندگانش خورده شده و چه دهنی ازشون سرویس شده!!!![/size]
[size=4]تازه بعدش میایم میشینیم یه جوری تحلیل و ارزیابی و ایراد و اشکال گیری میکنیم که انگار داریم از نون تافتون محل که یه جاش سوخته و یه جاش خمیره، صحبت میکنیم not_talking[/size]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.