mohamadreza0912

کلنل محمدتقی خان پسیان ،نخستين خلبان ايراني

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center][img]http://up.vatandownload.com/images/g6815w2xcrcad67tqnz.jpg[/img][/align]

در سال 1309 هجري قمري در محله سرخاب تبريز طفلي پا به عرصه وجود نهاد كه محمدتقي ناميده شد. پدرش ياور محمدباقرخان پسيان از ايلات كرد منطقه و مادرش فاطمه سلطان عزت‌الحاجيه از همان كودكي در تربيت فرزند كوشيدند.

دوران تحصيلات ابتدايي خود را در تبريز به پايان برد و در سال 1324 هجري قمري براي تكميل تحصيلات به تهران آمد و وارد مدرسه نظام شد. او در سال 1329 هجري قمري با درجه نايب دومي وارد خدمت شد و مدارج ترقي را يكي بعد از ديگري پيمود. در سال 1331 هجري قمري وارد مدرسه صاحب‌منصبان ژاندارمري شده در سال 1332ق در جنگي كه با الوار در بروجرد داشت شجاعانه جنگيد و مجروح شد.

وي پس از پيروزي از سوي ستاد ژاندارمري به درجه ياوري رسيد. در 20 رجب 1332ق به رياست باطاليان همدان منصوب گشت. هنگام جنگ جهاني اول همراه ملّيون به مبارزه پرداخت و از خود شجاعت بسيار نشان داد به طوري كه آوازه شجاعت او در جنگ با روسها حتي به خارج از ايران رسيد.

او پس از عقب نشيني مليون به ناچار به آلمان رفت، اما پس از اتمام جنگ به ايران بازگشت و اندكي بعد به سمت رياست ژاندارمري خراسان رسيد. در آن زمان قوام‌السلطنه حاكم خراسان بود و كلنل به محض ورود مشغول به اصلاح امور و برقراري امنيت شد و با سختگيري بر كارپردازان دستگاه والي، قوام‌السلطنه را از خود رنجاند.

پس از كودتاي سوم اسفند 1299 و روي كار آمدن دولت سيد ضياالدين طباطبايي، كلنل پسيان طبق دستور رئيس دولت اقدام به دستگيري قوام‌السلطنه كرد (13 فروردين 1300خ) و او را تحت الحفظ به تهران فرستاد اما پس از مدتي سيد ضياالدين متواري شد و قوام‌السلطنه خود به نخست‌وزيري رسيد و كشمكش ميان كلنل و قوام شروع شد. قوام‌السلطنه، نجدالسلطنه را به حكومت خراسان گمارد اما كلنل كه از حكومت قوام‌السلطنه بيمناك شده بود به فكر طغيان افتاد و مصمم شد كه خود زمام امور خراسان را در دست بگيرد. بدين نيت هنوز چند روزي از كفالت نجدالسلطنه نگذشته بود كه بدون بهانه و بي مقدمه شخص نامبرده را توقيف كرده، اداره حكومتي را خود در دست گرفت و جمعي از ارباب نفوذ شهر كه مخل امنيت مي‌شمرد توقيف و تبعيد كرد.

در مرداد 1300 دولت بار ديگر صمصام‌السلطنه بختياري را به حكومت خراسان منصوب كرد و صمصام‌السلطنه نيز براي دلجويي يا فريب كلنل محمدتقي خان پسيان با آگاهي از محبوبيت و نفوذ او در خراسان او را طي حكمي به كفالت ايالت خراسان منصوب نمود و با او مدارا نمود.

اما در اواخر مرداد 1300شمسي قوام‌السلطنه با كلنل علناً مخالفت كرد و بدو پيشنهاد نمود تحت شرايط زير كشور ترك كند:

1. كلنل حقوق دو ساله خود را برداشته به اروپا مسافرت كند.

2. محاسبات را ظرف 15 روز بسته و امور ايالت را به توليت آستانه واگذار كند.

3. به تمام افسران ژاندارم و اهالي محل دولت تأمين دهد.

4. از طرف دولت به قواي ايليات توصيه خواهد شد كه با كلنل مدارا كرده او را به سرحد برسانند.

اما كلنل اين پيشنهاد را نپذيرفت و قوام طي تلگراف‌هايي براي حاكمان و خوانين منطقه كلنل را ياغي و متمرد خواند و دستور شورش عليه او را صادر كرد. بدين ترتيب سردار معزز والي بجنورد، شجاع‌الملك رئيس ايل هزاره، شوكت‌السلطنه و سيد حيدر رؤساي طوايف سريري و سالار خان بلوچ جهت جنگ با كلنل بسيج شدند.

امير شوكت‌الملك خواهان خاتمه قضيه با صلح و آشتي بود و در حالي كه شرايط ملاقاتي را با كلنل در گناباد فراهم نمود، سردار معزز با كردهاي قوچاني به شهر قوچان حمله كرده ژاندارمري را خلع سلاح نموده و قوچان را متصرف شدند.

كلنل به محض شنيدن اين خبر گناباد را ترك كرد و راهي قوچان شد و در جعفرآباد دو فرسنگي قوچان جنگ سختي بين قواي كلنل و كردهاي قوچاني شروع شد و كلنل شخصاً در تپه‌هاي جعفرآباد با تفنگ و شصت تير جنگيد و به دليل محاصره شديد و اتمام مهمات، ناجوانمردانه كشته شد. سر كلنل توسط كردهاي قوچاني از بدن جدا گشت.

پس از رسيدن خبر شكست ژاندارمري و مرگ كلنل، محمودخان نوذري بلافاصله دولت را از قتل كلنل آگاه ساخت و خود نيز اظهار اطاعت نمود. جنازه و سر كلنل در 15 ميزان هجري شمسي1300 با تجليل و احترامات نظامي فراوان به مشهد وارد شد و عده بسياري از اهالي شهر و افراد ژاندارم در حالي كه گريه مي‌كردند آن را مشايعت كردند.

سران ژاندارمري و بعضي از هواخواهان كلنل نطق‌هاي پر حرارتي ايراد كردند و در حالي كه جمعيت بسياري گرد آمده بود و احساسات شديدي از خود بروز مي‌داد سر و جنازه او را در مقبره نادرشاه دفن كردند و پس از شهادت او نيز هر ساله به مدت پنج سال عزاداري‌هاي مفصلي در مشهد انجام شد تا اينكه پس از به قدرت رسيدن سلسله پهلوي انجام مراسم عزاداري و سالگرد به مناسبت اين فاجعه ممنوع گشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1- قسمت خلباني‌اش چي شد؟

2- منبع رو چرا ذكر نفرمودين؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من کتاب قیامشو خوندم شرافتا دمش گرم ، روحش شاد ، مردانه تا اخرین گلوله جنگید و کشته شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]1- قسمت خلباني‌اش چي شد؟[/quote]

icon_cool

[quote]کلنل الان زنده شده و در مشهد دوباره قدرت گرفته !!!! [/quote]

ادامه مطلب رو از زبون خود كلنل ميشنويم..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]قسمت خلباني‌اش چي شد؟[/quote]
کلنل در مدتی که در آلمان به دلیل بیماری ورم کبد تحت درمان بود خلبانی را نیز آموخت. به گفته خود کلنل بعد از 44 مرتبه پرواز ناچار به ترک آن شده است.او پس از جنگ تمام شدن جنگ جهانی به دلیل خدمات شایانش نشان صلیب آهنین آلمان را دریافت کرد.

بر مزار کلنل شعری از عارف قزوینی نقش بسته است:
این سر که نشان سرپرستی ست
امروز رها ز قید هستی ست
با دیده عبرتش ببینید
کاین عاقبت وطن پرستی ست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]قسمت خلباني‌اش چي شد؟[/quote]
کلنل در مدتی که در آلمان به دلیل بیماری ورم کبد تحت درمان بود خلبانی را نیز آموخت. به گفته خود کلنل بعد از 44 مرتبه پرواز ناچار به ترک آن شده است.او پس از جنگ تمام شدن جنگ جهانی به دلیل خدمات شایانش نشان صلیب آهنین آلمان را دریافت کرد.

بر مزار کلنل شعری از عارف قزوینی نقش بسته است:
این سر که نشان سرپرستی ست
امروز رها ز قید هستی ست
با دیده عبرتش ببینید
کاین عاقبت وطن پرستی ست[/quote]

عارف قزوینی


[quote]1- قسمت خلباني‌اش چي شد؟

2- منبع رو چرا ذكر نفرمودين؟[/quote]

درباره این موضوع تحقیق شده اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این اقا اولین خلبان ایرانی بوده موجود نیست. (صنایع هوایی) (شماره شو یادم نیست) و (خسرو معتضد)

البته باید بگیم که این واقعا نمونه یک قهرمان معاصر است که شعر عارف ئاقعا حقه شه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كلنل پسيان همچنين يكي از اولين چند زبانه هاي ايراني نيز هست (وي به زبانهاي عربي- انگليسي- آلماني- فرانسه و صد البته تركي مسلط بوده است.
[quote]به گفته خود کلنل بعد از 44 مرتبه پرواز ناچار به ترک آن شده است[/quote]
اصلاح مي كنم: 33 مرتبه. قول خود كلنل چنين است:
«... برای این که هیچ دخالتی در کارها نداشته باشم و ضمنا وقت خود را بی‌خود نگذرانده باشم، با اینکه ضعف اعصاب و چشم و کلیتا علت مزاج مانع از قبول در خدمت هوانوردی بود به تصور حصول مقصود داخل خدمت شدم (دهم شعبان ۱۳۳۶) لیکن پس از ختم شناسایی مکانیکی و ۳۳ مرتبه طیران، سخت مریض شده و نتوانستم تعقیب نمایم.»
[quote]یه سوال: چرا تاپیک خاک خورده رو بالا آوردین؟[/quote]
دو جواب:
1- پتانسيل زيادي داشت اما باندازه كافي روش كار نشده بود. بحث در مورد تكخال هاي غير ايراني معمولا خيلي مفصل تر از اينست.
2- قهرمانان هرگز خاك خورده نمي شوند! بحث در مورد تكنولوژي شايد قديمي شود اما قهرمانان هميشه زنده اند. icon_eek
بعنوان حسن ختام سخني از كلنل:«مرا اگر بکشند قطرات خونم کلمه ایران را ترسیم خواهد کرد و اگر بسوزانند خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد.»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خدايش بيامرزاد
ايشا... دفعه ي بعد آقا طلبيد و اومدم مشهد حتما سر قبرش مي رم تا ببينم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ميگن كه سپهبد احمد نخجوان اولين خلبان ايراني بوده
[url=http://aja.ir/portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=8683f7e9-a265-48a0-b865-6ed2e627b5a9]احمد نخجوان[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ميگن كه سپهبد احمد نخجوان اولين خلبان ايراني بوده
[url=http://aja.ir/portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=8683f7e9-a265-48a0-b865-6ed2e627b5a9]احمد نخجوان[/url][/quote]

درسته خودشه به نوشته کتاب پیشگامان پرواز در ایران که توسط عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش چاپ شده احمد نخجوان اولین خلبان ایرانی هست و برای پسیانی هیچ مدرکی حتی در المان هم وجود ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.