امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=justify]"خالد بن سلطان" معاون وزیر دفاع عربستان سعودی گفت: در مقابله با وضعیت ایجاد شده به دلیل اظهارات مقامات ایرانی درباره منطقه، باید تعقل به خرج داد.
عربستان سعودی اعلام کرد سخت بودن تهیه و مالکیت جنگنده هایی با کاربردهای متفاوت و متعدد، این کشور را به تهیه موشک های بالستیک مجبور کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الوطن چاپ کویت، فرمانده نیروی پدافند هوایی در ارتش عربستان سعودی گفت: سخت بودن مالکیت جنگنده های به روز دارای کاربردهای متعدد، کشورهای بسیاری و از جمله عربستان سعودی را به تهیه و مالکیت موشک های بالستیک تاکتیکی وادار کرده است.

"عبدالعزیز بن محمد الحسین" در سخنانی در همایش بین المللی پدافند هوایی 2020 در محل فرماندهی نیروی پدافند هوایی عربستان در شهر جده گفت: تفاوت کیفیت تهدید هوایی و مدیریت درگیری هوایی این نیاز را ایجاد می کند تا تلاش های خود را برای تکمیل سامانه های پدافند هوایی در عربستان بررسی کنیم.

معاون وزیر دفاع عربستان افزود: تهدیداتی را که با آن روبه رو هستیم دارای ابعاد متعددی هستند و از پیچیدگی های مختلفی برخوردارند. ما نیازمند تهیه و مالکیت جنگنده های دارای کاربردهای متعدد، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های هدایت شونده به وسیله ماهواره (جی پی اس) و موشک های بالستیک تاکتیکی هستیم.





وی افزود: نخستین اولویت نیروهای پدافند هوایی این است که حملات هوایی را منع یا نابود کنند. تلاش ها برای تکامل تاثیر گذار توانمندی های پدافند هوایی ادامه می یابد.

از سوی دیگر معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز خواستار واکنش عاقلانه در برابر ایران شد.

"خالد بن سلطان" معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: در مقابله با وضعیت ایجاد شده به دلیل اظهارات مقامات ایرانی درباره منطقه، باید تعقل به خرج داد.

وی ادامه داد: حوادث جهانی و منطقه ای و تغییر موازنه قدرت ها ایجاب می کند که حداکثر قدرت را به دست بیاوریم و توانمندی های رزمی و جنگی خود را بهبود و توسعه ببخشیم.

معاون وزیر دفاع عربستان سعودی ادامه داد: سیاست ریاض در حمایت و تامین امنیت همه مناطق خود واضح و ثابت است. ما در راستای شورای همکاری خلیج فارس و توافقنامه های این سازمان فعالیت می کنیم.همچنین با اضافه کردن نیروهای واکنش سریع به نیروهای مشترک سپرجزیره، این نیروی نظامی را گسترش خواهیم داد.

نیروهای مشترک سپرجزیره متشکل از نظامیانی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (کویت، قطر، امارات، عربستان، بحرین و عمان ) هستند. فرماندهی این نیرو با عربستان سعودی است و هم اکنون بخش هایی از این نیرو برای مشارکت در سرکوب اعتراضات مردمی، در بحرین مستقر است.

همایش بین المللی پدافند هوایی در عربستان سعودی از روز یکشنبه گذشته با حضور فرماندهان ارشد نظامی از عربستان سعودی و ارتش های بحرین، دانمارک، کانادا، چین، مصر، فرانسه، المان، هولند، هند، ایتالیا، اردن، کویت، نروژ، عمان، قطر، روسیه، سوئ، امارات، انگلیس و آمریکا آغاز شد.

لينك خبر : http://www.asriran.com/fa/news/162917/عربستان-سعودی-به-دنبال-موشک-های-بالستیک-هستیم[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه سری از دوستان به ادعای سایت fas استناد کرده و راه به راه میگفتن عربستان موشک بالستیک 2500 کیلومتری داره!!!!!


اینکه تازه میخواد به فکر تهیه موشک تاکتیکی باشه! 2500 کیلومتر پیشکشش!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در اواسط دهه 1980، عربستان سعودی برنامه نیروهای موشکی بالستیک خود را پی ریزی کرد در آن زمان نه کشورهای مسلمان نظیر پاکستان و نه کشورهایی خارج از جهان اسلام مانند کره شمالی برنامه قابل توجه موشکی بالستیکی نداشتند. تنها کشور تولید کننده موشکهای بالستیک که تمایل به صادرات محصولات موشکی خود داشت، چین بود. مقارن با پایان دهه 1980 چین با توسعه یک موشک بالستیک مجهز به سر جنگی متعارف برای صادرات به عربستان سعودی موافقت کرد. سلاحی که برای بهبود انتخاب شد موشک بالستیک میان برد DF-3A یا CSS-2 بود. این موشک مجهز به سر جنگی هسته ای بیش از یک دهه در اختیار ارتش چین قرار داشت.
اولین موشک در سال 1988 به عربستان سعودی تحویل داده شد. و دقیقاً مشخص نیست چه تعداد از این سامانه خریداری شد. منابع مختلف آمار مختلفی را ارائه کردند، از 30 فروند موشک و 9 لانچر تا 120 فروند موشک و 12 لانچر. تأسیسات شناسایی شده موشک فوق در عربستان سعودی نشانگر آن است که تعداد سامانه ها به برآورد دوم بسیار نزدیک است؛ دو ساختمان به طور قطع شناسایی شده است هر یک میزبان دو پادگان و تأسیسات پشتیبانی و ذخیره سازی مختلف. این تإسیسات به الجوفر و السلیل معروف است، که به ترتیب در 90 و 450 کیلومتری جنوب غربی ریاض قرار دارند. تصاویر مواضع این تأسیسات ونیز دو ساختمان دیگر که ممکن است با نیروهای موشکی بالستیک عربستان سعودی مرتبط باشد در زیر ملاحظه می فرمایید:


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/SAUDIMISSILEBASES%7E0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_SAUDIMISSILEBASES%7E0.jpg[/img][/url]


DF-3A
دونگ فنگ -3 (کدینگ ناتو: CSS-2) یک موشک بالستیک میان برد سوخت مایع یک مرحله ای است که در دهه ی 1960 میلادی توسعه یافت. این سامانه مجهز به سر جنگی هسته ای اولین موشکی بود که توسط چین توسعه یافت و هدف از طراحی آن تحت پوشش قرار دادن پایگاه های نظامی آمریکا در آسیای شرقی بود. این موشک در سال 1971 عملیاتی شد. گونه جدید این موشک با نام DF-3A با برد افزوده در دهه 1980 معرفی شد که از سامانه ارتقا یافته پیشرانش و دیگر سیستم های پیشرفته بهره می برد.
برد موشکDF-3 در حدود 2500 کیلومتر بود که این مقدار در گونه A تا 2800 کیلومتر افزایش یافت. حداکثر برد موشک با محموله کاهش یافته در حدود 4000 کیلومتر است و برای در امان ماندن از پدافندهای ضد موشک، این سامانه قادر به پرواز در پروفیل زاویه فرود تا برد 1550 کیلومتر است. مجموعه سامانه های دی اف-3 متحرک جاده ای هستند اما از سایتهای آماده شده پرتاب استفاده می کنند که امکان پخش شدن آنها از پادگان را می دهد. زمان آماده سازی برای برپا کردن و سوختگیری موشک در حدود دو ساعت است و پیشران سوخت مایع قابل ذخیره به موشک امکان می دهد تا به حتالت آماده باش برای شلیک ظرف مدت زمان کوتاه باقی بماند. موشک بر روی یک سکوی مدور با قطر تقریبی 100 متر بر پا می شود.

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/ALSULAYYILPAD%7E0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ALSULAYYILPAD%7E0.jpg[/img][/url]

السلیل:
السلیل، اولین تأسیسات شناسایی شده موشک DF-3A در عربستان سعودی می باشد که در نزدیکی بخش جنوبی پرتگاه جبل طویق قرار گرفته است. این مشخصه جغرافیایی تقریباً در 800 کیلومتری جنوب از موضع شمال ریاض، روش طبیعی مؤثری برای پنهان کردن و محافظت از زیر ساختهای موشکی بالستیک عربستان سعودی فراهم می کند. مجموعه فوق از تأسیسات پشتیبانی، اداری و یک پایگاه موشکی وسیع با محیط امن تشکیل شده است. تأسیسات السلیل برای اولین بار توسط رونن برگمن در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آهارونت در مارس سال 2002 به طور کامل تشریح شد.

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/ALSULAYYILOVERVIEW%7E0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ALSULAYYILOVERVIEW%7E0.jpg[/img][/url]

کمپ موشک خود به سه بخش اصلی تقسیم می شود: دو گردان موشکی با تأسیسات پشتیبانی همراه و یک انبار موقت. محیط هر دو پادگان به دلیل محدودیت های زمینی با یکدیگر تفاوت دارد؛ اما از نظر تملک تأسیسات تقریباً مشابه یکدیگر هستند. دسترسی به محوطه هر پادگان با نقاط کنترل عبور و مرور مجزا در سراسر مجتمع فراهم شده است. یک کمپ پادگان برای لانچرهای موشک و تجهیزات پشتیبانی، سه زاغه مجزا که ظاهراً برای ذخیره سازی سرجنگی یا موشک استفاده می شود، تأسیسات مدیریت موشک برای قرار دادن سر جنگی بر روی آن و یک توقفگاه بزرگ که در آن موشکها و لانچرها یکی شده و برای تنظیم قبل از قائم کردن آماده می شوند.


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/ALSULAYYILNORTH.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ALSULAYYILNORTH.jpg[/img][/url]


گردان جنوبی موشک در مجاورت نزدیک محوطه مرکزی کمپ واقع شده است. محوطه مرکزی شامل همان محوطه پشتیبانی قبلی است که احتمالاً ساختمان مجموعه های موشکی، تأسیسات احتمالی کنترل پرتاب و دو زاغه نیز در آن گنجانیده شده است. گستردگی تأسیسات موشکی در گردان شمالی بیشتر از بخش جنوبی است دلیل این امر مشخص نیست. هر یک از تأسیسات مشتمل بر تجهیزات مشابه و گاراژ حامل و یک گرداننده در سراسر گاراژ است که احتمالاً وظیفه نگهداری لانچرها را بر عهده دارد. پادگان شمالی از دو گاراژ بیشتر و یک گاراژ ویژه بهره می برد. همانطوری که گاراژها برای لانچر یا کارکرد پشتیبانی موشکی به کار گرفته می شود، احتمال می رود تأسیسات شمالی امکان آموزش یا پشتیبانی نگهداری برای واحد DF-3A را فراهم کند. با وجود گزارش های متفاوت در مورد سکوهای پرتاب فراوان در مجموعه تنها دو سایت پرتاب آماده در السلیل شناسایی شده است.


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/ALSULAYYILCENTRALSOUTH%7E0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ALSULAYYILCENTRALSOUTH%7E0.jpg[/img][/url]


احتمال دارد سلاح ها از سکوهای مستحکم یا سواره روهایی (خیابان هایی) که بسیاری از تأسیسات را فراهم کرده است به حالت قائم ( آماده برای پرتاب) درآیند؛ اما تصاویر این احتمال را تأیید نمی کند.


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/ALSULAYYILGARRISONS%7E0.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ALSULAYYILGARRISONS%7E0.JPG[/img][/url]


ان شا الله ادامه دارد . . .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي جالب بود ممنون.
با توجه به ثابت بودن و در معرض ديد بودن سکوي پرتاب در برابر حملات خيلي آسيب پذير هستن.

آيا عربستان قابليت پرتاب اينها رو از لانچرهاي متحرک هم داره ? و اينکه دقت اين موشک ها چطور هست ?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حدود 8 سال پیش توی سایت گلوبال سیکیوریتی مطالبی درمورد موشک های بالستیک عربستان خونده بودم و البته نویسنده هم معتقد بود که این موشک ها دقت جالبی ندارند ولی با این حال با توجه به سرمایه گزاری های کلان عربستان در ادوات نظامی اللخصوص در چند سال اخیر هیچ تهدیدی رو نمی شه جدی تلقی نکرد. و دوستان باید بگم که پول بادآورده نفت در کنار سیاست های خاندان السعود و سرمایه گزاری ها که در دانشگاه های آن کشور می کنند به زودی باید شاهد یک انقلاب علمی در عربستان هم باشیم! دانشگاه شاه سعود دارای یکی از بالاترین رنکینگ ها در جهان است و سرمایه گزاری های وحشتناکی هم داره در آن صورت می گیره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من عربستان دست کم میگرفتم ولی با این مقالتون کلا نظرم عوض شد. عربها اصلا دیونه نیستن :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]حدود 8 سال پیش توی سایت گلوبال سیکیوریتی مطالبی درمورد موشک های بالستیک عربستان خونده بودم و البته نویسنده هم معتقد بود که این موشک ها دقت جالبی ندارند ولی با این حال با توجه به سرمایه گزاری های کلان عربستان در ادوات نظامی اللخصوص در چند سال اخیر هیچ تهدیدی رو نمی شه جدی تلقی نکرد. و دوستان باید بگم که پول بادآورده نفت در کنار سیاست های خاندان السعود و سرمایه گزاری ها که در دانشگاه های آن کشور می کنند به زودی باید شاهد یک انقلاب علمی در عربستان هم باشیم! دانشگاه شاه سعود دارای یکی از بالاترین رنکینگ ها در جهان است و سرمایه گزاری های وحشتناکی هم داره در آن صورت می گیره.[/quote]
.توی سرعت پیشرفت علمی هیچ جایی به ما نمیرسه.الان که تحریم علمی هستیم ببینین تا کجا پیش رفتیم.باور کنین اگه تحریمها رو بردارن کولاک میکنیم ....
1)تولید ماهواره و پرتاب آن
2)ساخت ابر کامپیوتر
3)الان هم که داریم پیشرفته ترین لیزر رو میسازیم
4)احتمالا قراره به تنهایی(شاید با همکاری چین) شتابدهنده ذرات بسازیم
.
.
.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با توجه به ثابت بودن و در معرض ديد بودن سکوي پرتاب در برابر حملات خيلي آسيب پذير هستن. [/quote]
بسیاری از سایت های موشکی خود ما نیز به همین راحتی در معرض دید هستند . خودم با گوگل ارت کلی دنبال سایت های موشکی گشتم و نزدیک کرج و خیلی از جاهای دیگه پیداشون کردم.
یه مدت کار من شده بود همین کار :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]با توجه به ثابت بودن و در معرض ديد بودن سکوي پرتاب در برابر حملات خيلي آسيب پذير هستن. [/quote]
بسیاری از سایت های موشکی خود ما نیز به همین راحتی در معرض دید هستند . خودم با گوگل ارت کلی دنبال سایت های موشکی گشتم و نزدیک کرج و خیلی از جاهای دیگه پیداشون کردم.
یه مدت کار من شده بود همین کار :mrgreen:[/quote] اون سایت های موشکی قابل دید در گوگل ارث سایت های پدافند هوایی و توپ های ضد هوایی است که به راحتی دیده میشوند و اسم آن ها هم معلوم هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]حدود 8 سال پیش توی سایت گلوبال سیکیوریتی مطالبی درمورد موشک های بالستیک عربستان خونده بودم و البته نویسنده هم معتقد بود که این موشک ها دقت جالبی ندارند ولی با این حال با توجه به سرمایه گزاری های کلان عربستان در ادوات نظامی اللخصوص در چند سال اخیر هیچ تهدیدی رو نمی شه جدی تلقی نکرد. و دوستان باید بگم که پول بادآورده نفت در کنار سیاست های خاندان السعود و سرمایه گزاری ها که در دانشگاه های آن کشور می کنند به زودی باید شاهد یک انقلاب علمی در عربستان هم باشیم! دانشگاه شاه سعود دارای یکی از بالاترین رنکینگ ها در جهان است و سرمایه گزاری های وحشتناکی هم داره در آن صورت می گیره.[/quote]
رشد علمی عربستان منفی هست! ( شاید بهتر بود متنی که نوشتید رو سوالی می نوشتید اونوقت مطلوب تر بود)
برای رشد علمی فقط پول نیاز نیست همونطور که قدرت نظامی صرفا با پول تامین نمیشه ( اینو عربستان به خوبی ثابت کرده و سمبل این دو جمله شده)
برای رشد علمی اراده ملی ( که در ما از طریق تحریم ها) و خودباوری ( که در عربستانی ها اصلا نیست) نیازه!
رنکینگ دانشگاه ملک عبدالله 30 40 تا دونه از دانشگاه تهران که با اون هزینه ای که اونا می کنن چیزه خاصی نیست
2 سال پیش 440 این حدودا بود
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام!

راستی من یادم رفت از این دوست عزیزمون که زحمت این مقاله رو کشید تشکر کنم. دستت درد نکنه!

خیر بلک برد عزیز


هر چند که دوست ندارم تاپیک منحرف بشه ولی اتفاقا بر خلاف تصور خیلی از دوستان که بنده سابقا خودم هم یکی از آنها بودم اعراب اصلا هم خنگ یا هیچ چیز دیگری نیستند و غیر از این فکر کردن هم یک نوع نژاد پرستی است! خیلی از همین عربستانی ها با بورسیه کامل تحصیلی در مالزی، کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان مشغول به تحصیل هستند! هرچند که واقعا بدون تعصب می گم خیلی از آنها بدلیل وجود پول فراوان هم از جانب دولت و هم از جانب بابا مامان! درس رو رها می کنند ولی شرایط برای تحصیلشون فراهم هست و خیلی از همین ها برمی گردند عربستان و به عمرانش کمک می کنند.

[quote][quote]حدود 8 سال پیش توی سایت گلوبال سیکیوریتی مطالبی درمورد موشک های بالستیک عربستان خونده بودم و البته نویسنده هم معتقد بود که این موشک ها دقت جالبی ندارند ولی با این حال با توجه به سرمایه گزاری های کلان عربستان در ادوات نظامی اللخصوص در چند سال اخیر هیچ تهدیدی رو نمی شه جدی تلقی نکرد. و دوستان باید بگم که پول بادآورده نفت در کنار سیاست های خاندان السعود و سرمایه گزاری ها که در دانشگاه های آن کشور می کنند به زودی باید شاهد یک انقلاب علمی در عربستان هم باشیم! دانشگاه شاه سعود دارای یکی از بالاترین رنکینگ ها در جهان است و سرمایه گزاری های وحشتناکی هم داره در آن صورت می گیره.[/quote]
.توی سرعت پیشرفت علمی هیچ جایی به ما نمیرسه.الان که تحریم علمی هستیم ببینین تا کجا پیش رفتیم.باور کنین اگه تحریمها رو بردارن کولاک میکنیم ....
1)تولید ماهواره و پرتاب آن
2)ساخت ابر کامپیوتر
3)الان هم که داریم پیشرفته ترین لیزر رو میسازیم
4)احتمالا قراره به تنهایی(شاید با همکاری چین) شتابدهنده ذرات بسازیم
.
.
.[/quote]

سلام دوست عزیز!

ببین بگردی می تونی پست های قدیمی من رو هم ببینی! یکی از دلایلی که باعث عقب موندگی ما می شه همین تعصب هست!

پیشرفت علمی داریم! درسته ولی اونطوری که شما می فرمایید خیر! و یک چیز دیگری که باید متذکر بشم اینه که تولید مقالات علمی مبتنی بر تعداد آنها نیست بلکه بر کیفیت و اثر Impact می باشد!
در حال حاضر با این که رشد علمی ایران مبنی بر گزارش نیوساینتیست بسیار زیاد هست ولی هنوز تعداد مقالات تولیدی ترکیه بیش از ماست!

2- برادر من نرفتن که سخت افزار رو بسازند هر دانشجوی الکترونیک و کامپیوتر ساینسی که Parallel computing و Distributed system رو پاس کرده باشه می تونه با خرید سخت افزار کلاستر بسازه! درضمن شما توی گوگل دنبال nVidia Tesla بگرد چیزای جالبی پیدا می کنی!
3- پیشرفته ترین لیزر؟!
4- !!!


[quote][quote]حدود 8 سال پیش توی سایت گلوبال سیکیوریتی مطالبی درمورد موشک های بالستیک عربستان خونده بودم و البته نویسنده هم معتقد بود که این موشک ها دقت جالبی ندارند ولی با این حال با توجه به سرمایه گزاری های کلان عربستان در ادوات نظامی اللخصوص در چند سال اخیر هیچ تهدیدی رو نمی شه جدی تلقی نکرد. و دوستان باید بگم که پول بادآورده نفت در کنار سیاست های خاندان السعود و سرمایه گزاری ها که در دانشگاه های آن کشور می کنند به زودی باید شاهد یک انقلاب علمی در عربستان هم باشیم! دانشگاه شاه سعود دارای یکی از بالاترین رنکینگ ها در جهان است و سرمایه گزاری های وحشتناکی هم داره در آن صورت می گیره.[/quote]
رشد علمی عربستان منفی هست! ( شاید بهتر بود متنی که نوشتید رو سوالی می نوشتید اونوقت مطلوب تر بود)
برای رشد علمی فقط پول نیاز نیست همونطور که قدرت نظامی صرفا با پول تامین نمیشه ( اینو عربستان به خوبی ثابت کرده و سمبل این دو جمله شده)
برای رشد علمی اراده ملی ( که در ما از طریق تحریم ها) و خودباوری ( که در عربستانی ها اصلا نیست) نیازه!
رنکینگ دانشگاه ملک عبدالله 30 40 تا دونه از دانشگاه تهران که با اون هزینه ای که اونا می کنن چیزه خاصی نیست
2 سال پیش 440 این حدودا بود[/quote]

درود!

لطفا این لینک ها رو برید ببینید!

دانشگاه شاه سعود

http://www.webometrics.info/top100_continent.asp?cont=aw
http://www.topuniversities.com/institution/king-saud-university/wur


حالا اینها هم ببینید

دانشگاه تهران

http://www.webometrics.info/top100_continent.asp?cont=asia
http://www.topuniversities.com/institution/university-tehran/wur

بنده منکر عقب موندگی عربستان نشدم! ولی این عقب موندگی ابدی نیست! بنده با خیلی از همین عربهای خارج از ایران همکلاسی بودم و هستم و نبوغی که از این عرب ها دیدم از همکلاسی ها وطنی ندیدم!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اون سایت های موشکی قابل دید در گوگل ارث سایت های پدافند هوایی و توپ های ضد هوایی است که به راحتی دیده میشوند و اسم آن ها هم معلوم هست .[/quote]
دستت درد نکنه دیگه .درسته که اطلاعات نظامی من به اساتید اینجا نمیرسه ولی فرق سیلو وتشکیلات بالستیک رو با پدافند می دونم دیگه :mrgreen: .پدافند که تا دلت بخواد هست از کنار جاده که رد میشی خودش معلومه .
ولی اونی که بنده گفتم مربوط به سکوهای ثابت بود وحتی راه روهای تغذیه ی موشک هم در تصویر پیدا بود وبه عبارت بهتر راههایی هم که موشک از سیلو های زیرزمینی به سمت لانچر میومد کاملا معلوم بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.