TANK

جنگنده-بمب افکن سبک میگ-33 فالکروم-ام ( MiG-33/ Fulcrum-M )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

میگ-33 جنگنده ی ساخت روسیه است با نام ناتوی فولکروم (ایی)این جنگنده همان ارتقا یافته میگ-29 ام بود.این جت جنگنده در اواسط سال 1980 ساخته شد.البته این نام جدید برای بازار یابی بودن نیز بود.اما این یک نظر رسمی نبود.به هر حال نام سوپر فولکروم را نیز در درخواست کردند.در سال اواسط سال 1980 طرح توسعه میگ 29 به این منظور مطرح شد تا که این جنگنده تا مرزهای روسیه یا جبهه های احتمالی برد داشته باشد ولازم بود که یک جنگنده چند نقشه در جبهه ها حضور داشته باشد ودفاع هوایی لازم را به جا بیارد واین امر باعث میشد که در جنگ و مسایل استراتژیک تاثیر به سزایی داشته باشد. میگ 33 بعدا با نام میگ 29 ام ایی در بازار سال 1990 نشان داده شد. جنگنده میگ 33 جنگنده ایی بود که میتوانست وعده هایی از جنگنده میگ 35 بدهد.آنها به طور مرتب در حال تغییر مولفه های گوناگون در جنگنده های خود بودند که در نهایت با تغییرهایی در موتور ها به میگ 29 او-وی-تی برسند.این همان میگ 29 ام بود که برای سومین بار تغییر نام میداد.
ویژگی های طرح
جنگنده میگ 33 بر پایه میگ 29 ساخته شد اما اصلاحاتی در آن به وجود آمده بودکه با عث میشد مقبول تر وبا نقش بیشتری ظاهر شود همچنین این جنگنده میتوانست در جنگ های هوایی موفق تر باشد. با توجه به حدود رزم میگ 33 ظرفیت سوخت داخلی آن زیاد شده بود.کابین خلبان ارتقاداده شده بود وبهتر شده بود.سیستم های مخابراتی وناوبری هم تغییر دادهشده بود.سیستم های اقدام متقابل الکترونیکی-نظارت وسیستم های کنترل و...
تکامل بال وبدنه
اینجاست که تغییرات هرچند کم وکوچک در طرح توسعه و پیشرفت میگ-33 کاربرد داشت.بالها وبدنه از یک سری آلیاژ سبک آلومینیوم ولیتیوم ساخته شده بود که نسبت پیشرانش را نسبت به وزن افزایش میداد.بر روی شکل هندسی ورودی های هوای موتور تجدیدنظر میشود-فضاهایی برای ایجاد حمل سوخت بیشترتعبیه میشود به عنوان مثال در کمر (ستون فقرات)جنگندهبرای این کار بزرگ تر شده بود-یک سری زره هایی در بدنه ساخته میشود تا جنگنده از صدمه های خارجی یا (اف-او-دیی)محافظت کنند. در آیرودینامیک میگ 33 هم تجدیدنظر شده بود.مساحت بالها و شهپرها هم بزرگ شده بودند همچنین در سیستم ترمزها یا (برییک)هم اصلاحاتی به عمل آمده بود.
نیروی پیشرانه
میگ-33 از سری موتور های (آر-دیی-33)استفاده میکرد امااز نوع اصلاح شده آن به نام3M RD-33
این موتور های جدید توانایی حداکثر وزن تیک-آف یا (ام-تی-او-دابلیو) 22.4 تن را داشتندو ماکزیمم لود(بارگیری مهمات)تا 4500 کیلوگرم فراهم میکردند. که این مشخصات در میگ-29 به ترتیب 18 تن و3500 کیلوگرم است.همچنین سرویس ونگهداری از میگ-33 هم بهینه شده بود.
برد وسیستم سوخت
میگ-33 با سیستم (آی-اف-آر) یا همان پرواز با سوخت اضافه مچ شده بود واز این لحاظ محدودیتی برای آن وجودنداشت میگ-33 میتوانست 3 مخزن سوخت خارجی را با خود حمل کند.البته در بالها ظرفیت بارگیری سوخت به طور قابل توجه ایی همچنین همانطور که یاداور شدم در کمر وفضاهای داخلی نیز افزایش یافته بود.اینها ویژگی ها دست به دست هم میداد تا این جنگنده بدون باک خارجی بردی تا 2000 کیلومتر وبا داشتن تانک های خارجی تا3200 کیلومتر ودر نهایت با به کار بردن سوخت گیری در حین پرواز یا سیستم (آی-اف-آر) بردی تا 6000 با داشتن مخازن اضافه داشته باشد.


کاکپیت
کابین شکاری میگ-33 دوباره طراحی شد و سه ویژگی را داشت.سیستم های آنالوگ تا حدی نگه داشته شدند اما دو صفحه کریستال مایع رنگی یا (ام-اف-دیی) برای آن ساخته شد.سیستم های کنترل سلاح ها با نام HOTAS -با یک رادار جدید مدلZhuk-ME
که میتوانست برد بیش از 120 کیلومتر را سرچ و اسکن کند و در یک زمان به چهار هدف حمله کند.همچنین برای اهداف زمینی تا 250 کیلومتر قدرت برد داشت.این در حالی است که میتوانست با موشک هایی که حمل میکرد تا فاصله 150 کیلومتری به راحتی اهدافش را سرنگون کند
وسیستم ردیاب جدید مادون قرمز یا (آی-آر-اس-تی) همچنین میگ-33 به سیستم کلاه خلبان مدرن که در انتخاب اهداف خلبان را کمک میکرد مجهز شده بود.پس به طوری کلی تمام سیستم های الکترونیکی -رادارو حتی سیستم های هشدار همگی از نو برای میگ-33 ساخته شدند.
مهمات:
میگ-33 توانایی حمل موشک های هوا به هوای سری آر به نام های
RVV-AE (R-77), R-27ER1, R-27ET1, R-27R1, R-27T1, R-73E air-to-air missiles
همچنین موشک های سنگین هوا به زمین
Kh-29T, Kh-29L, Kh-31A, Kh-31P, Kh-35E
و یک توپ 30 میلیمتری با 150 فشنگ با سیستم مختل کننده الکترونیکی (ایی-سی-ام پاد)
به اضافه حمل بمب های هدایت شونده
KAB-500KR (OD)-KAB-500L
و انواع راکت ها و بمب های دیگر
مشخصات جنگنده میگ-33
خدمه:یک نفر
طول:17.37 متر
طول باله:11.4 متر
ارتفاع:4.73 متر
مساحت باله:38 مترمربع
وزن خالی:11تن
حداکثر وزن با مهمات:15.3 تن
ماکزیمم وزن برای تیک-آف:22.4 تن
پیشرانه:دو عدد موتور آر دیی -33 سری 3 ام-پس سوز-توربوفن-با قدرت 81.4 کیلو نیوتن
حداکثر سرعت:در ارتفاع پایین برابر 1.2 ماخ ودر ارتفاع بالا 1.96 ماخ
برد:2000 کیلومتر
سقف ارتفاع:17.5 کیلومتر
نرخ اوج کیری بر حسب متر در ثانبه:252
وزن باله ها:442 کیلوگرم بر هر مترمربع

تصویر
تصویر

منبع: سايت عشق پرواز

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ميگ33 يا همان MiG-29M را مي توان مشابه روسي جنگندهء F-16 Block52/60 ارزيابي كرد. با اين تفاوت كه ميگ29 در مانور و داگ فايت بسيار برتر است و در نبردهاي دور نيز از تسليحات بهتري نظير آر77 و آر27 بهره مي برد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من هواپيماي خوب وكارايي است واز نظر رادار وبرد عمليات و تسليحات از ميگ 29 بهتر است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشکلات اصلی و ساختار مدل پایه میگ29 در این مدل رفع شده است و از نظر انعطاف پذیری در حمله بازه گسترده ای از تسلیحات در سطح استانداردهای غربی است. توانایی حمله چهار موشک سنگین R-27ER و چهار موشک سبک R-73E به این جنگنده تواناییهای درگیری فوق العاده ای در فواصل نزدیک تا دور را میبخشد که در مدل A بیشتر به یک رویا شبیه بود! مشکلی که در مدل A وجود داشت این بود که باید هر دو موشک R-27R همزمان شلیک شود وگرنه جنگنده به سمت دیگر لنگر میداد که باعث کاهش قدرت مانور میشد! همین مشکل شاید در فواصل بیش از 30 کیلومتر مهم نباشد اما در فاصله 10 20 کیلومتری حتی کاهش 10% تحرک جنگنده شاید باعث شکست شود! گویا این مشکل هم در مدل M رفع شده است. مشکل دیگر کاهش قدرت مانور در زمان استفاده از تانکهای سوخت در زیر بالها بود که این نیز رفع شده است. امکان بارگذاری به شیوه غربی یکی دیگر از ویژگیهای این مدل است. مثلا دوستان دیده اند که در جتهای غربی تا جنگنده توان حمل دارد میتوان تسلیحات بار کرد؟ در جتهای قدیمی روسی چنین امکانی وجود نداشت و عملا جنگنده بیش از 50% توان حمل تسلیحاتی را نمیتوانست حمل کند! از لحاظ آیونیک به دلیل استفاده از دانش فرانسویها که از قطبهای الکترونیک نظامی هستند میگ33 توانسته یک پله بالاتر از رقیب خود یعنی اف16 قرار گیرد و احتمالا پروژه افزایش برد رادار Zhuk-ME از 120 به 200 کیلومتر هم باید تمام شده باشد که در اینصورت به برد مفید راداری دو برابر اف16 دست میابد! با اضافه شدن دو پایلون دیگر به بدنه از نظر میزان حمل تسلیحات همزمان هوا به هوا و هوا به زمین نیز در سطح f-16c قرار دارد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام
ظاهرا میگ33 در ابتدا قرار بود تک موتور باشد ولی بعدا دوباره طراحیش تغییر کرد و ادامه مطالب
منبع flickr
.
آدرس مطلب:
https://www.flickr.com/photos/dizzyfugu/24387232516/in/photostream/
.
jhv_24305194602_1f9dd45bec_b.jpg
.
http://uupload.ir/files/fre6_24117853200_0fed10becd_b.jpg
http://uupload.ir/files/lyc_24305200382_97ce4f3c19_b.jpg

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 26 آذر 1397 در 11:47 , MR9 گفت:

فالکروم در سرزمین فراعنه

آیا "شاهین ترازو" تغییر دهنده بازی برای نیروی هوایی عربی مصر خواهد بود ؟!!!

 

 

هر چی زمان جلوتر میره بیشتر به این نتیجه میرسم که به قدرت رسیدن سیسی تو مصر شانسی نبوده و این بابا در نوع خودش سیاستمدار پیچیده و زیرکی محسوب میشه با آرزوهای دور و دراز و برنامه های بزرگ :loser:

به خوبی موفق شده یه الگوی حاکمیتی تو حد وسط رژیم مبارک و اون چیزی که اخوان دنبالش بود به وجود بیاره

خیلی زیرکانه و چراغ خاموش، در عین حفظ رابطه حسنه با جبهه آمریکا و اسراییل و عربستان و بدون تحریک و تیز کردن شاخک های اونها مصر رو از افتادن تو باتلاق های یمن و سوریه و شریک حماقت های فلاکت بار بن سلمان شدن نجات داده، برخلاف مبارک که نوکر حلقه به گوش و مطیع محض واشینگتن بود روابط تاریخی مصر و روسیه رو ترمیم کرده و به فرانسه هم خیلی بیشتر از همه خط قرمزهای کلاسیک آمریکا تو خاورمیانه نزدیک شده ! رابطه با دمشق رو احیا و حتی از دولت بشار تو جنگ داخلی سوریه حمایت سیاسی و اطلاعاتی کرده !!

و جالب تر اینکه محور همه این ابتکارات دیپلماتیکش معطوف به تجدید تسلیحات و تقویت قدرت نظامی مصر ورای همه استانداردهای موازنه قوایی هست که آمریکا برای چهل سال به اون قسمت خاورمیانه تحمیل کرده بود raised_eyebrow

تا همین چند سال پیش حتی تصور مسلح شدن مصر به تسلیحات استراتژیکی مثل سوپرفالکروم و رافال و ناوبالگردبری در طراز میسترال و کاموف-52 و اس-300 در مخیله خیال پرداز ترین افراد هم نمیگنجید چه رسد که حالا شایعات و گمانه زنی های سفارش سوخو-35 و پاکفا و تی-90 هم داره به گوش میرسه :blink:

و کیه که نتونه تشخیص بده با توجه به اینکه دو تا همسایه دیگه مصر یعنی لیبی و سودان اصولا فاقد سازمان رزمی هستن که بشه اسم ارتش روش گذاشت :laughing: همه این خریدها و استراتژی پشت اونها به چالش کشیدن مستقیم هژمونی نظامی دولت عبری محسوب میشه ;)

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.