IRGCAF

گفت وگو با معاونت جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]

آنچه كه ارتش ايران را از ساير نيروهاي منطقه متمايز مي كند توان بالاي اين نيرو در تأمين نيازهاي داخلي است. نيرويي با هزاران دستگاه تانك، نفربر، خودروي نظامي ، توپ وميليونها قطعه كوچك وبزرگ صنعتي اگر قادر به تأمين نياز خود نباشد فشار مالي معادل ميلياردها دلار در سال به بودجه عمومي تحميل مي شود. ايران اكنون به جز هواپيما كليه نيازهاي تسليحاتي خود را مي تواند تأمين كند. مؤسسه تحقيقات جهاد خودكفايي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي از جمله مجموعه هاي ارتش است كه وظيفه تأمين نياز نيروهاي مسلح را برطرف مي كند. امير سرتيپ توكلي از جمله نظاميان باسابقه كشور است كه اكنون سالهاست از بخش «صف» به بخش تحقيقات و ستاد منتقل شده است. روي ميز كار او ماكتي از تانك ذوالفقار ايران به چشم مي خورد. از نظر ظاهر هيچ تفاوتي با تانكهاي سنگين زره روز دنيا (لئوبارد، ام يك آ يك ، چيفتن و تي ۷۲ ) ندارد . اما چرا هنوز به توليد انبوه نرسيده است؟ سؤالي كه در طول مصاحبه نيز موفق به دريافت پاسخ آن نشديم. در هنگام پاياني مصاحبه از من مي پرسد: سربازي رفته ايد؟ مي گويم : ۱۶سال قبل. وقتي لشگر محل خدمت من را مي پرسد خاطره تلخ مشتركي در ما زنده مي شود. مهر ،۱۳۶۶ زماني كه نيروي هوايي عراق «قرارگاه غرب» را با مخوف ترين نوع بمب شيميايي (بمب هاي سيانوري) مورد حمله قرار داد. صدها نظامي ايراني دريك لحظه شهيد شدند. او آن زمان فرماندهي در تيپ ۳۵ بود. به عنوان واحد پشتيبان نيروهاي غرب اما براي نجات «شيميايي شدگان» نه از دست او كاري ساخته بود ونه از نيروهاي امدادي كه بعدها رسيدند. شايد در جنگي ديگر (كه خدا كند رخ ندهد) تجهيزات هشداردهنده توليدي اين مركز بتواند از شهداي شيميايي ما كم كند.
•••
| اجازه بدهيد از توليدات بخش جهاد و خودكفايي شروع كنم. چه بخش از نيازهاي ارتش را شما برطرف مي كنيد . اگر ممكن است به تفكيك بفرماييد.
* مؤسسه تحقيقات جهاد و خودكفايي در سال ۶۲ شكل گرفت واز زمان مسؤوليت مقام معظم رهبري در پست رياست جمهوري با تدبير ايشان بود كه مؤسسه تحقيقات شكل گرفت. كلاً تحقيقات صنعتي را به ما (معاونت تحقيقات جهاد خودكفايي نيروهاي سه گانه ) واگذار كردند. در بحث صنعتي تمام مسائل را شامل مي شود. ما در بحث مهندسي ، مهندس رزمي و تجهيزات زرهي، تجهيزات خودرويي ، بحث توپخانه، بحث مخابرات. درواقع مسائلي كه به تجهيزات رزم مربوط مي شود فعاليت داريم. مستحضر هستيد دركشورهاي پيشرفته علم روز در اختيار ارتش است يعني همه درواقع مباني علمي و دانشگاهي در اختيار نيروهاي مسلح است . بطور مثال شبكه اينترنت كه امروز رايج است وهمه از آن استفاده مي كنند اولين بار در اختيار ارتش آمريكا بودوبعد وقتي كه به صورت عمومي درآمددر معرض عموم براي استفاده قرار مي گيرد. از سوي ديگر دامنه فعاليت ارتش ايران بسيار وسيع است . مخصوصاً ارتش ما كه باتوجه به تقسيمات وپيمانهاي منطقه اي در قبل از پيروزي انقلاب تقريباً به تجهيزات روز دنيا مجهز شده بود، به انواع و اقسام ، هلي كوپترهاي روز، تانكها، نفربرها وهواپيماهاي روز مجهزشده واين زمينه را مساعد كرده بود كه بتواند در همه ابعاد فعاليت داشته باشد . شكل گيري معاونت تحقيقات به اين صورت بودكه بعداز پيروزي انقلاب تجهيزات به جا مانده بود و متخصصين ومستشاران نظامي رفته بودند و براي اينكه اينها را حاضر به كار نگه دارد وحاضر به جنگ نگه دارند مخصوصاً به دنبال وقايعي كه بعداز پيروزي انقلاب در كردستان و خوزستان اتفاق افتاد و شروع جنگ تحميلي همه مزيد برعلت شد كه اين تجهيزات حاضر به كار باشد وبراي اين مسأله مجبور شدند فكر بكنند قطعاتي را كه لازم داشتند بسازند. چون همزمان با جنگ ما دچار يك تحريم سراسري هم شديم واين زمينه را فراهم كرد كه متخصصين كه در كشور حضور داشتند توانستند كه اين وسائل را حاضر به جنگ بكنند نيروي زميني در بحث دفاع از استقلال كشور حدود ۴۶هزار شهيد داده وبيش از ۲۰۰هزارنفر معلول ومجروح جنگي داده اين تجهيزات نياز بود كه همه حاضر به كار باشند. انواع واقسام جنگ افزارها ، زره پوشها و توپخانه بايد حاضر به كار مي بود تا بتوانند اين جنگ را اداره بكنند. اين مسأله زمينه را فراهم كرد براي تعميرات وتحقيقات بعداز آن بحث بهينه سازي پيش آمد ما در فاز دوم كار تحقيقات، بحث بهينه كردن تجهيزات را دنبال كرديم چون تجهيزات نظامي را معمولاً دور نمي ريزند وسعي مي كنند براي استفاده هاي بعدي آنها را بهينه و به روز بكنند.
| آنچه را كه در طول جنگ ۸ساله از دست داديم توانستيم جايگزين كنيم؟
* بله. الآن تركيه براي بهينه كردن تانگهايش با اسرائيل قرارداده بسته، پاكستان با چين قرارداد دارد و كشور ما با توجه به تحريمي كه دارد مجبور است كه اين كار را توسط متخصصين خودش و دانشي كه در طول جنگ به دست آورده انجام دهد. سوار كردن تجهيزات پيشرفته بر روي تجهيزات قديمي كه بتوانيم آنها را «به روز» بكنيم. بعدازاين وقتي كه وارد بهينه سازي شديم دانش ساخت وطراحي را به دست آورديم كه طي آن نفربرهاي حتي از رده خارج را مجدداً به حالت عملياتي بازگردانيم .
نفربرهاي قديمي روسي؟
* بله نفربر BTR روسي است كه بهينه شده با موتورهاي ساخت داخل كشور و در واقع «به روز شده» و تحويل يگانهاي نيروي زميني شده است. تانك بر «ماز ۵۳۷» روسي نيز كه در واقع مدرنيزه شده وبه نام «ببر۴۰۰ » ساخته شد كه موتور و گيربكس و اتاق و سيستم تأمين همه اش در واقع مونتاژ و ساخت كشور است.
نفربر جديدكه اصلاً موتورهايش ساخت كارخانه موتورسازان تبريز است. و حدود ۷۶ قلم قطعاتش تمام در اصفهان ساخته مي شود. تيم اپتيكي آن نيز توسط صنايع اپتيك اصفهان (صنايع دفاع) ساخته مي شود.اين محيط مساعد شد براي طراحي وساخت . در بحث وسائل توپخانه توپهاي ساخت چين بهينه ومدرنيزه شد و يكسري توپها را قابل حمل كردند. توپ ۲۳ ميلي متري را اخيراً روي يكي از اين نفربرها نصب كرديم. درواقع پدافند متحرك كرديم تابتواند پدافند هوايي را در حال حركت داشته باشند و ثابت نباشند.
| شليك اين سلاح با كاليبربالا وسيله اي را كه حملش مي كند صدمه نمي زند؟
* نه بر روي يك وسيله زرهي نصب شده كه آن توپ روي آن سوار شده تا بتواند به صورت موبايل پدافند هوايي كند. بعد از آن از دانش به دست آمده استفاده كرديم تا در سال ۷۲ تانك ذوالفقار ايران طراحي شد ماكتي كه الآن روبروي شما هست. به خاطر اين تانك ما در سطح دنيا يكي از كشورهاي سازنده تانك محسوب مي شويم فكر مي كنم ۶ يا ۷ كشور بيشتر نيستند كه در دنيا تانك مي سازند. ابداع در شكل و عملكرد اين تانك به گونه اي است كه هيچ كشوري نمي تواند بگويد كه الگو از من گرفتند. طراحي و ساختش همين مجموعه است و در واقع يك افتخار ملي است، يك افتخار براي مجموعه تحقيقاتي ارتش است.
| آيا اشكالات اوليه برطرف شده است؟
* بر روي اشكالاتش كار مي شود و آن را تحويل كاربر مي دهند تا تحت تست هاي كارخانه اي، آزمايشگاهي و عملياتي قرار گيرد و يكي يكي معايب آن برطرف مي شود در بحث ساخت نيز منظور استراكچر اصلي است مثلاً وقتي كه مي گويند ما يك اتوبوس را ساختيم منظور ساخت استراكچر اصلي اش است حالا موتورش را به يك كارخانه سفارش مي دهند گيربكسش را به يك كارخانه.
در تمام دنيا هم همينطوري است به پايه (Base) اصلي مي گويند «ساخت».
| چرا با توجه به اينكه تانك مي سازيم هنوز دنبال سفارش تانك از كشورهاي ديگر هستيم؟ چه نيازي را اين تانك برطرف نمي كند كه ما هنوز دنبال تانكهاي خارجي هستيم.
* با توجه به گستردگي كشورمان و با توجه به جدول تجهيزاتي كه براي سازمانهاي لشگرها وتيپها داريم نيازهاي فوق العاده به تجهيز داريم.
جدول تجهيزات ما در زمان جنگ خيلي تحليل رفت از طرفي درحال حاضر اكثر كشورها از چند نوع تانك استفاده مي كنند ومعمولاً به يك نوع اكتفا نمي كنند ضمن اينكه ساخت مراحل مختلف خودش را دارد. تانك ذوالفقار وارد نمونه هاي نيمه صنعتي و عملياتي شده و براي توليد انبوهش نياز به سرمايه گذاري است.
| يعني هنوز در مرحله نمونه و آزمايش است؟
* نه نمونه هاي آزمايش در سال ۷۲ تست شده. ۶ ستگاه نمونه نيمه صنعتي در سال ۷۶ ساخته وتست شده و در حال حاضر نمونه اي كه آماده شد و در مانور شركت و در علي آباد قم تيراندازي كرد كه عكس آن توسط ماهواره هاي آمريكايي گرفته شد ودر مجله «جينز» به چاپ رسيد. و پس از آن ايران جزو كشورهاي سازنده تانك مطرح شد.
اما كشور به تانك بيشتر نياز داشت وساختن تانك مثل خودرو نيست كه هر دقيقه يا هر ساعت چند دستگاه توليد شود. توليد اين نوع تانك درسال مي تواند ۵۰ دستگاه باشد.
البته در صورتي كه سرمايه گذاري بيشتر شود...
* با سرمايه گذاري هم مي تواند ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه باشد ولي ما با توجه به وضعيت فعلي به حدود ۲۰۰۰ تانك احتياج داريم و به همين دليل مسؤولان به اين فكر افتادند كه بتوانيم بلافاصله وارد كشوركنيم. مثلاً اگر بخواهيم تانك T-72 روسي واردكشور كنيم اولين مسأله انتقال دانش فني وتكنولوژي است.
يعني در كنار آن بحث ، بحث ساخت وتحقيقات است. انتقال تكنولوژي هست. اولين جمله آن قرارداد اين است در انتقال تكنولوژي اول بصورت CBU (كاملاً آماده) مي آيد بعد به صورت SKD و بعد CKD مي آيد. اينها مراحلي است كه به دنبال خود دانش مونتاژ و بعد دانش ساخت را مي آورد.
| مونتاژ توليد تانكهاي روسي را ظاهراً در ايران داريم؟
* بله و به همين شكل است كه گفتم.
پس از انقلاب وزارت دفاع به اين مسأله (توليد) اهميت خاصي داده است. قبل از انقلاب وزارت دفاع اين طور سازماندهي نشده بود تا تجهيزات عمده را بسازد. ما فقط درواقع، يك دفتر خريد… در لندن و بعضي كشورهاي ديگر داشتيم بيشتر بحث، بحث خريد بود. خريد محصولات كشورهاي پيشرفته مثل انگيس، آمريكا در اين اواخر يك مقداري تجهيزات روسي هم خريداري شده بود. بحث، بحث خريد بود. سازمان وزارت دفاع به گونه اي نبود كه براي ساخت سازماندهي شده باشد. يكي از كارهايي كه تانك ذوالفقار ايران كرده درواقع وزارت دفاع هم متوجه شده به اينكه ساخت تجهيزات عمده نيز وظيفه اوست. اين تانك درواقع بيشتر آنها را به فكر انداخت كه چطور در نيروهاي مسلح كه كارشان بيشتر عمليات است، بحث تحقيقات داير شود. واقعيت اين است كه حتي قبل از انقلاب نيز نظاميان آموزش ساخت ديده بودند و جنگ و تجربيات آن نيز مزيد بر علت شد كه از دانش به دست آمده، استفاده شود. كسي جسارتش را نداشت كه دركشور تانك بسازد وقتي ساخته شد آنها هم به فكر افتادند كه چه كار بكنند. بايد حركت بكنند و بايد تجهيزات عمده نيروهاي مسلح را بسازند. در واقع وظيفه وزارت دفاع پشتيباني از نيروهاي مسلح است.
| حالا با توجه به اهميتي كه بحث تحقيقات و خودكفايي (بخصوص بحث تحقيقات) دارد آيا به آن اندازه براي اينكار بودجه گذاشته شده؟
* توجه به اعتبارش نشده من فكر مي كنم آمارهايي كه دادند حدود نيم درصد بودجه كشور به تحقيقات اختصاص يافته.
| اين بودجه تحقيقات در بعد كلان است در بعد نظامي چه؟
* همه اش از يك منبع است.
| يعني همان نسبت در قسمتهاي پايين تر هم است…
*بله. اگرچه در نيروهاي مسلح تحقيقات سرمايه گذاري بيشتري را مي طلبد. زمينه فراهم است به يكسري مسائل خصوصاً در نيروهاي مسلح كه بيشتر به متخصصان قديمي متكي هستيم و درواقع تخصص اينها را با دانشگاه ارتباط مي دهيم. نبايد فراموش كرد كه زمان در حال از دست رفتن است. اينها بازنشسته مي شوند و مي روند اين متخصصين درواقع سرمايه هاي ملي هستند كه بايد به فكرشان بود.
در نامه اي كه به رياست محترم جمهوري نوشتند(درواقع سند چشم انداز بيست ساله) ببينيد مشكلاتي سر راه تحقيقات است كه دقيقاً مسؤولين به آن رسيدند و من در جاي خود به آن اشاره مي كنم.
آيا در بخش توليدات الكترونيكي هم فعاليت مي كنيد؟
* بعد از اين جنگ اخير (جنگ آمريكا و عراق) در منطقه روي بحث فن آوري پيشرفته خيلي كار كرديم.
در اين بحث خيلي با دانشگاهها وارد مذاكره شديم و پروژه هاي تحقيقاتي جديدي را در اين زمينه تعريف كرديم. در اين مجموعه يك روبوت هوشمند را با همكاري دانشگاه ساختيم كه هدفي را به آن مي دهند و با موانعي كه برايش ايجاد كردند موانع را دور مي زند و مي رسد به هدف. اين مي تواند يك پايه نظامي براي توسعه باشد.
| اين روبوت هوشمند مي تواند مثلاً مين جمع كن باشد؟
* مي توانيم هر چيزي را رويش سوار كنيم. داريم كار مي كنيم در پروژه جديدي كه با همان دانشگاه دنبال مي كنيم به دنبال آن هستيم كه بتوانيم آن وسيله را با كنترل از راه دور براي بازكردن معابر مين، براي شناسايي و براي عكسبرداري هدايت كنيم.
| با توجه به اين كه ساخت تجهيزات الكترونيكي و فوق پيشرفته احتياج به دانش و تكنولوژي دارد آيا بدون همكاري با يك كشور خارجي مي توانيم پايه هايش را ايجاد كنيم.
* در دانشگاههاي ما اين بازي فوتبال با روبوتهاي هوشمند كار دانشگاه شريف و كار متخصصين داخل كشور است و مطمئناً آنها بدون كمك خارجي اين كار را انجام دادند. در مورد اخير نيز هم اينجا حتي استاد دانشگاهش هم مشخص است و با مدير پروژه اش كه ايشان به افتخار بازنشستگي نائل شدند همكاري دارند. ايشان روبوت هوشمند را ساختند و هيچ كمك خارجي هم در بين نبوده است.
| در ابعاد بزرگتر و وسيعتر چه اقداماتي صورت گرفته است؟
* در ابعاد بزرگتر ما با همكاري يكي از دانشگاهها يك دفترچه آشكارساز موادشيميايي ساختيم. دانشگاه مذكور مصر است با توجه به رفت و آمدهايي كه دارد اسمش فاش نشود. خب استادش مي رود به كشورهاي خارجي و برمي گردد. اما چيزي را از آن كشور درخواست نمي كنند هر چي هست داخل فكر خودشان است.
حدود ۶ ماه كار كرديم اين دفترچه دقيقاً نمونه نوع غربي است و به اعتقاد خود اين اساتيد بهتر از نمونه غربي ساخته شده. الان چين آن را ساخته و ما آن را با چين مقايسه مي كنيم اصلاً قابل مقايسه نيست. شايد اين را بدون اغراق مي گويم كه چندين برابر كيفيت آن بالاتر و دقيق تر است. اين وسيله اي است براي حفظ جان انسانها، در جنگ روي لباس سرباز و روي خودرو اش نصب مي شود و بلافاصله عوامل شيميايي را آشكار مي كند. باز روي وسيله ديگري داريم كار مي كنيم با همكاري يكي از دانشگاهها كه روي وسايل مختلف نصب شود تا بتواند با يك چراغ و يا آژير سرنشين و يا رزمنده را آگاه كند از اينكه اين محيط آلوده است.
| امير، آيا از طرف شرقي توانسته ايم كمك مناسبي بگيريم؟
* البته من نمي دانم اين بحث اينجا جا دارد يا خير اما به بخش شرقي نمي توان اعتمادكرد.
| حتي درمقابل پول خوب؟
* با پول هم درست سرويس نمي دهند. يعني هميشه كارشان كند است. سياستشان است يا بلد نيستند هيچ وقت يك چيزي را درست نمي دهند.
| البته آنها سيستم منظم ندارند. يعني فقط در بخش نظامي نيست در بخش غيرنظامي هم هواپيماها را به ما مي دهند ولي تجهيزات پشتيباني را نمي دهند. (هواپيماهاي مسافربري).
* اصلاً در سيستمهايشان خدمات پس از فروش تعريف نشده است.
| شايد به خاطر اين است كه يك بخش شان مثلاً در اوكراين است و بخش ديگر مثلاً در گرجستان است و يك بخششان مثلاً در مسكو است.
* ما پنجاه سال است با اينها كار مي كنيم. براي ما در همين مركز تحقيقات تهران سه راه شهريار كارخانه زدند. هيچ وقت هيچ چيزي را كامل به ما ندادند. حتي موقعي كه تحت عنوان اتحاد شوروي با هم بودند و همه اين كارخانه ها زير نظر يك مجموعه بود. هيچ وقت يك مجموعه را كامل ندادند و سعي كردند هيچ دانشي را ندهند. درست عكس غربيها عمل مي كنند. ما الآن سيستم غربي را هر چيزي را كه قبلاً گرفتيم شايد تا ريز نقشهايش را داريم.
| شايد براي اينكه آنها مرتب بهترش را توليد مي كنند. ولي روسها تغيير تكنولوژي ندارند. ۶۰سال مثلاً يك كاميون توليدمي كنند.
* خودروهايي به ما دادند. مثلاً به نام آيفا. هيچ كدام واترپمپ اين يكي به آن يكي نمي خورد. سعي كردند جاي پيچ اين را با جاي پيچ آن يكي تغيير بدهند. اين نمي تواند يك سيستم باشد اين مي تواند سياست باشد براي همين هم اينها هيچ وقت نمي توانند يك پشتيبان استراتژيك براي يك كشور باشند. در همه كشورها هم اين را نشان دادند. در عراق و سوريه و... نشان دادند.
سوابق خوبي ندارند.
* بله سوابق خوبي ندارند. در كوزوو و... نشان دادند كه وقتي سهمشان را گرفتند خودشان راكنار كشيدند. بنابراين نمي شود بهشان تكيه كرد. براي همين بايد روي پاي خودمان بايستيم و خودمان بايد قطعات را بسازيم و اين اصلاً مشكلي نيست. وقتي شما توانستيد يك اتاق را مثل اين اتاق ببر۴۰۰ بسازيد مي توانند يك اتاق سواري هم بسازيد مي توانيد يك اتاق ميني بوس و يا اتوبوس را هم بسازيد. وقتي فن را به دست آوريد شما مي توانيد به راحتي كار را ادامه دهيد. صنعت كشور ما خيلي خوب پيشرفت كرده. ما سيلندر موتور تانك چيفتن را كه يك موتور خاص و دوزمانه است اين را در دو جا در مشهد و در همدان الآن دارند براحتي برايمان مي سازند و مي دهند. اين تكنولوژي در كار صنعت هم مورد استفاده است و سيلندر موتور بعضي از تانكهاي ديگر هم كه اسم نمي برم همين اخيراً دراصفهان ساختيم. بسترها در صنعت كشور آماده است يعني دقيقاً وقتي شما يك نقشه و يك الگو را به متخصص مي دهيد فكر متخصص و آن صنعتگر را با هم يكي مي كنيد، آن وسيله را به شما تحويل مي دهد. اخيراً اين جا يك خمپاره بادي ساخته شده (البته با روش مهندسي معكوس) نوعش را از قديم داشتيم به راحتي اينجا در ظرف يكماه سي تا از آن توليد كرديم.
| شايد بخشي از اين مسأله به خاطر پشتيباني بقيه سيستم است كه ضعيف است. شما يك تانك را كه توليد مي كنيد بعد از ده سال مي گوييد فقط شش تا ساخته شده است. بايد به شما اين پول را مي دادند يا آنچه را كه شما مي خواستيد مي دادند از اين ۲۰۰ الي ۳۰۰تا توليد و در مانورها استفاده مي شد. آن وقت باور مي كردند. وقتي يك چيزي سرعتش كند مي شود طبيعي است كه مردم قبول نكنند.
* خوب اين بحث كلي است. شما وقتي مي بينيد در كل اين كشور نيم درصد اعتبار به تحقيقات مي دهند خب نيروهاي مسلح بخشي از اين اعتبار است. در همايشي در نيروي هوايي فرمانده محترم نيروي هوايي همين را در بحث با آقاي هاشمي رفسنجاني كه دعوت شده به صورت مكتوب ارائه كردند و اينكه از اين ۰/۵درصد چه درصدي به نيروهاي مسلح مي رسد ايشان دقيقاً مكتوب به عرض ايشان رساندند. مشكلاتي ما در سر راه داريم. بحث آيين نامه معاملات دولتي قانوناً اين مانعي كه نوشتيم در واقع دست و پاي خودمان را بستيم. بحث اعتماد مهمترين بحث است. در بحث تحقيقات برنامه ريزي مي خواهد. در خارج وقتي مي خواهند بمب اتمي بسازند نيرو واعتبار به آن اختصاص مي دهند حتي جايش را مشخص مي كنند. وقتي كه مي خواهند اين سفينه را بفرستند از آنچه كه اولين سفينه اي را كه روسها فرستادند دور كره زمين. چه برنامه ريزي را برايش كردند دقيقاً مشخصي است. شما فكر مي كنيد كه از اول مي دانستند يك همچين كاري قابل شدن است. اوايل كه يك فكر بيشتر نيست. بمب اتم اول يك فكر است. ولي وقتي مي گويند آنقدر نفر بهش اختصاص دادند و آنقدر اعتبار دادند در فلان محل و در فلان زمان هم محصولش را دريافت كردند. در برنامه كانال۴ تلويزيون فكر مي كنم اگر دقيقاً يادم باشد مي گفت كه (مربوط به ارتش احتمالاً آمريكا) وقتي رئيس جمهور عوض شد از وضعيت ما سؤال كردند كه اين مجموعه براي چي است. گفتند كه به شما ارتباط ندارد. اين همه قدرت دادند تا توانستند در آمريكا بمب اتم بسازند. در روسيه آقاي كروي اغلوف اين كسي است كه تبعيد بود. موشكي قبلاً ساخته بود بهش گفتند كه شما بايد سايوز را بسازيد. ۳۰۰۰نفر آدم بهش دادند محيطي را برايش محصور كردند گفتند آقا شما در اين مجموعه ( در آن سيستم بسته روسيه) براي خودت خودمختاري. مي تواني به راحتي كار بكني. اين اعتبار اين نفر. اين هم سرمايه. سفينه را مي سازد و به كره ماه مي فرستد. وقتي مي گفتند در كره مريخ يك سفينه مي خواهد بشيند كسي باور نمي كرد. ولي وقتي با هدف رويش برنامه ريزي مي كنند، مي گويند هدفمان اين است كه برويم روي كره مريخ بشينيم. آن لوازم وسائل كار را براي طرف فراهم مي كنند. ما چون در بحث آيين نامه معاملات دولتي نمي دانم برو استعلام بگير حسن را بياور حسين را بياور تقي را بياور آخرش هم كه نمي توانيم يك قرارداد معمولي را با يك آدم مبتكر ببنديم. حالا در بحث تحقيقات يك آيين نامه در واقع يك كمي آزادي عملش بيشتر از بقيه آيين نامه هاست. يك درصدي. بايد همه اينها زمينه اش فراهم شود. از ده هزار تحقيقات هزار تا به مرحله آزمايشگاهي مي رسند از اين هزارتا، صدتا به مرحله نيمه صنعتي و از صدتا ده تا به مرحله توليد مي رسد. نبايد انتظار داشت. ده هزار تحقيقاتي كه انجام مي شود همه اش نتيجه مثبت بدهد. در يكسري مسائل ديگر بحث تحقيقات مطرح نيست. تحقيقات يك شكل زمان مي برد و مسائل دست و پاگيرش هم يك زمان. اينكه شما نمي توانيد يك چيزي را كه تعقيب كرديد وارد توليد انبوه كنيد. يكجا مي رسيد بايد بگذاريد توي آرشيو و نمايش بدهيد.
| با تشكر از وقتي كه در اختيار ما گذاشتيد.

روزنامه ايران اسفند ۱۳۸۲

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.