fardinstst

تاریخچه پیدایش رادار

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تاریخچه پیدایش رادار

وقتی که بشر توانست در دریا حرکت و در آسمان ها پرواز نماید احساس نمود که این کارها خطراتی هم برایش در بر دارد.چون اغلب در هنگام تاریکی و با ابری بودن هوا کشتی ها و هواپیماها با هم بر می خوردند در اثر تعقیب همین اندیشه بود که در سال 1904 هولمس میر آلمانی تقاضای ثبت خود را تحت عنوان(تعیین فاصله اشیا فلزی بوسیله امواج الکتریکی باردار) به اداره ثبت امتیازهای برلین داد و صاحب اختراع این دستگاه شناخته شد.
این دستگاه میتوانست بوسیبه امواج الکتریکی مثلا "وجود کشتی یا چیز دیگری را از مسافت دور نشان دهد.با اینکه این طرح بسیار جالب بود معهذا مدت سی سال بدست فراموشی سپرده شد.چون برای استفاده عملی کامل از این اختراع شناخت امواج کوتاه و فرستادن امواج به صورت جریان لازم بود.
در سال 1930 نیروی دریایی آلمان به تکمیل دستگاههایی پرداخت که بکمک امواج رادیوئی اشیا را نشان میداد این دستگاه در ابتدا دستگاه بازتاب و بعدا"دستگاه اندازه گیری رادیویی و سر انجام به نام [b]رادار[/b] نا میده شد.اولین عمل موفقیت آمیز رادار در سال 1939 صورت گرفت زیرا موفق به کشف یک دشته بمب افکن گردید.
بوسیله رادار میتوان به طور دقیق فاصله و یا سرعت اجسام متحرک را معین نمود و در هنگام شب یا مه آلود آن ها را دید.میدان دید در مورد هواپیما حدود 320 کیلومتر و درباره کشتیها 48 کیلومتر میباشد.رادار مخصوصا "در هواشناسی مورد استفاده است و در هنگام سفرهای هوایی با هواپیما و کشتی آدمی را از خطرات بسیاری حفظ میکند زیرا دستگاه های رادار در هواپیما و کشتی ها مانند یک چشم دوربین کار میکند و از خطر آگاه میسازد.
در جنگ جهانی دوم ناگهان کشف گردید که امواج رادار با ماه تماس گرفته است زیرا صفحه راداری اثری نسبتا "طولانی را بمدت دو ثانیه نشان داد و دریافتند که امواج رادار با ماه تماس گرفته است.زیرا امواج رادار در هر ثانیه(300/00 کیلومتر) سرعت دارد این بود که از رادار در علم نجوم هم استفاده کردند.دانشمندان آمریکایی پرتوی از ضربانهای مقطع را که به طور دقیق متمرکز کرده بودند بسوی ماه فرستادند و پس از 2/5 ثانیه آن امواج از ماه بطرف زمین و مبداء ارسال امواج بازگشت.نخستین پیامی که به ماه فرستاده شد در سال 1951 بود و باز مدت زمان رفت و برگشت امواج به ماه 2/5 ثانیه طول کشید.
با امواج رادار موشک ها را تعقیب میکنند و مسیر شهابهای آسمانی را که بعضی از آن ها از چند سانتیمتر بیشتر نیست دنبال میکنند.مثلا در سال 1949 در کانادا در روی چندین شهاب مطالعات و اندازه گیری فراوانی بعمل آمد و طول مسیر شهابها را از 40 تا 190 کیلومتر سرعت اولیه آن ها را بین 20 تا 60 کیلومتر در ثانیه و سرعت بعدی شهابها 16 تا 56 کیلومتر در ثانیه بود.
رادار نام اختصاصی(radio detection ranying) است که به معنای تجسس کردن و میزان نمودن با رادیو میباشد.رادار بوسیله کمک امواج تشعشعی فاصله و وضع اجسام و اشیا را از دور معین و معلوم میکند.امواج تشعشعی مانند انعکاس صوتی که هنگام برخورد به مانعی منعکس میشود.امواج تشعشعی رادار نیز با برخورد به مانع و یا چیزی منعکس می گردد و بر روی صفحه انعکاس دیده میشود.
از رادار دو دستگاه دیگری به نام های لوران و شوران نیز ساخته شده اند.لوران علامت اختصاری (flong range navigation) می باشد به معنای دریا پیمایی دور است.هنگامیکه وسایل جهت یابی و تشخیص کشتی و یا هواپیما در دسترس نباشد بوسیله لوران علایم رادیویی را که فرستنده های آن در دو نقطه مشخص زمین قرار دارد و دریافت میکند در نتیجه به همان جا و محلی که قرار دارد می برد. و شوران علامت اختصاری(short range navigation) است و به معنای دریاپیمایی نزدیک میباشد.
در فرودگاه ها و بندر گاه ها فرستنده رادیوئی بطور مرتب با هواپیماها و کشتیها ارتباط دارد چنانچه هوا که مه آلود و یا دریا طوفانی باشد به آن ها برای فرود آمد و پهلو گرفتن کمک میکند و این وسیله تا حدود زیادی کشتی ها و هواپیما ها را از خطرات جبران ناپذیر حفظ میکند.

منبع:کتاب گنچینه های دانش | نویسنده:سید کاظمی خلخالی.سید محمود اختریان.رحیم چاوش اکبری

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.