TANK

بمب افکن روسی Tu-160

Recommended Posts

هواپیمای بلک جک، که اغلب با کد Tu-160 شناخته می شود، بمب افکن سنگین وزن مافوق صوتی است که در طی دوران جنگ سرد به منظور شلیک موشک های ALCM یا موشک کروز شلیکی از هوا به مرحله طراحی و تولید رسید. این هواپیما ساخت شرکت توپولف بوده و با لقب بلک جک یا شلاق چرمی شناخته می شود. بلک جک امروزه سنگین وزن ترین و می توان گفت تا حدودی قدرتمند ترین بمب افکن حال حاضر دنیاست. این هواپیما قادر است با ماکزیمم سرعتی معادل 2.200 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و فاصله ای برابر با 13.950 کیلومتر را بپیماید. این هواپیما، به دلیل پرواز در سرعت های مافوق صوت، دارای سیستم بال متغیر است که بنابر سرعت موجود میزان به عقب رفتگی بال را توسط کامپیوتر تنظیم می نماید. این هواپیما برای تامین قدرت خود از چهار موتور قدرتمند NK-32 توربوفن مجهز به پس سوز بهره می جوید که هر جفت در یک طرف بدنه آرایش یافته و حتی دارای ورودی های هوای متغیر هستند. ارابه فرود این هواپیما شامل یک ارابه دو چرخی در دماغه یا جلوی هواپیما و دو ارابه شش چرخی در دو جفت، در میان موتورها می باشد. همچنین در امتداد جلو و عقب این چرخ ها محفظه های حمل تسلیحات در خط میانی وسط هواپیما تعبیه شده است. در دماغه این هواپیما، سیستم رادارای آبزور K قرار گرفته است که از آن هم برای اسکن آسمان و همینطور برای بررسی و مطالعه اهداف زمینی استفاده می شود. همچنین در دماغه رادار سپوکا نیز برای بررسی سطح زمین هنگام پرواز سینه مال یا بسیار نزدیک به زمین و در ارتفاعات پایین نیز تدارک دیده شده است. برای انجام عملیات سوخت گیری هوا به هوا با دقت بیشتر، لوله سوخت گیری در جلوی شیشه خلبانان قرار گرفته که عمل سوخت گیری را به مراتب ساده تر می سازد. در کابین تحت فشار این هواپیما، حداکثر چهار خدمه سوار بر صندلی های نجات موشکی می توانند به عملیات بپردازند که این افراد را خلبان، کمک خلبان، مهندس پرواز یا ناوبر و مسئول تسلیحات نظامی تشکیل می دهند. تسلیحات یا همان موشک های کروز Kh-55SM در این بمب افکن در شش محفظه حمل می شوند. برای هدایت موشک ها، از سیستم پیشرفته راداری ناوبری/حمله اختاپوس که هم برای هدایت هواپیما و هم به منظور هدایت سلاح ها به کار برده می شود، استفاده می شود. این سیستم اطلاعات و مختصات محوری لازم را برای موشک های کروز شلیک شده به خوبی فراهم می آورد. همچنین این سیستم نقشه ای دیجیتالی را از سطح زمین قبل از پرتاب موشک به آن تحویل می دهد که عمل هدایت را دقیق تر می کند. همچنین این هواپیما می تواند با موشک های کوتاه برد کروز و یا حتی موشک های ضد تشعشع نیز تجهیز شود. بال های متغیر این هواپیما کلاً می تواند در سه حالت 20 درجه برای فرود، 35 درجه برای کروز یا گشت زنی عادی در آسمان و 65 درجه برای پرواز در سرعت های بالا قرار گیرد. در حالتی که بال ها کاملاً به عقب برگشته اند، از سطح داخلی بال ها فلپ هایی به صورت عمودی روی هر بال بلند می شوند که نقش ایجاد ثبات را در سرعت های بالا ایفا می کنند. این هواپیما برای دفاع از خود از انواع موشک های حرارتی مادون قرمز، مغشوش کننده رادار و پرتاب کننده فلر یا همان گوی های آتشین گمراه کننده موشک حرارتی برخوردار است. در انتهای مخروطی دم هواپیما، چترهای فرود آن قرار داده شده اند که به کاهش سرعت در هنگام فرود کمک می کنند. با انجام عملیات ارتقاء بر روی این هواپیما، انتظار می رود که تا سال 2020 تا 2025 در خدمت باقی مانده و پرواز نمایند. وبلاگ هوانوردي اير
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای بلک جک، که اغلب با کد Tu-160 شناخته می شود، بمب افکن سنگین وزن مافوق صوتی است که در طی دوران جنگ سرد به منظور شلیک موشک های ALCM یا موشک کروز شلیکی از هوا به مرحله طراحی و تولید رسید. این هواپیما ساخت شرکت توپولف بوده و با لقب بلک جک یا شلاق چرمی شناخته می شود. بلک جک امروزه سنگین وزن ترین و می توان گفت تا حدودی قدرتمند ترین بمب افکن حال حاضر دنیاست. این هواپیما قادر است تا اتفاع 16~17 كيلومتر صعود كرده و با ماکزیمم سرعتی معادل 2400 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و فاصله ای برابر با 14000 کیلومتر را بپیماید. این هواپیما، به دلیل پرواز در سرعت های مافوق صوت، دارای سیستم بال متغیر است که بنابر سرعت موجود میزان به عقب رفتگی بال را توسط کامپیوتر تنظیم می نماید. این هواپیما برای تامین قدرت خود از چهار موتور قدرتمند NK-32 توربوفن مجهز به پس سوز بهره می جوید که هر جفت در یک طرف بدنه آرایش یافته و حتی دارای ورودی های هوای متغیر هستند. ارابه فرود این هواپیما شامل یک ارابه دو چرخی در دماغه یا جلوی هواپیما و دو ارابه شش چرخی در دو جفت، در میان موتورها می باشد. همچنین در امتداد جلو و عقب این چرخ ها محفظه های حمل تسلیحات در خط میانی وسط هواپیما تعبیه شده است. در دماغه این هواپیما، سیستم رادارای آبزور K قرار گرفته است که از آن هم برای اسکن آسمان و همینطور برای بررسی و مطالعه اهداف زمینی استفاده می شود. همچنین در دماغه رادار سپوکا نیز برای بررسی سطح زمین هنگام پرواز سینه مال یا بسیار نزدیک به زمین و در ارتفاعات پایین نیز تدارک دیده شده است. برای انجام عملیات سوخت گیری هوا به هوا با دقت بیشتر، لوله سوخت گیری در جلوی شیشه خلبانان قرار گرفته که عمل سوخت گیری را به مراتب ساده تر می سازد. در کابین تحت فشار این هواپیما، حداکثر چهار خدمه سوار بر صندلی های نجات موشکی می توانند به عملیات بپردازند که این افراد را خلبان، کمک خلبان، مهندس پرواز یا ناوبر و مسئول تسلیحات نظامی تشکیل می دهند. تسلیحات یا همان موشک های کروز Kh-55SM در این بمب افکن در شش محفظه حمل می شوند. برای هدایت موشک ها، از سیستم پیشرفته راداری ناوبری/حمله اختاپوس که هم برای هدایت هواپیما و هم به منظور هدایت سلاح ها به کار برده می شود، استفاده می شود. این سیستم اطلاعات و مختصات محوری لازم را برای موشک های کروز شلیک شده به خوبی فراهم می آورد. همچنین این سیستم نقشه ای دیجیتالی را از سطح زمین قبل از پرتاب موشک به آن تحویل می دهد که عمل هدایت را دقیق تر می کند. همچنین این هواپیما می تواند با موشک های کوتاه برد کروز و یا حتی موشک های ضد تشعشع نیز تجهیز شود. بال های متغیر این هواپیما کلاً می تواند در سه حالت ۲۰ درجه برای فرود، ۳۵ درجه برای کروز یا گشت زنی عادی در آسمان و ۶۵ درجه برای پرواز در سرعت های بالا قرار گیرد. در حالتی که بال ها کاملاً به عقب برگشته اند، از سطح داخلی بال ها فلپ هایی به صورت عمودی روی هر بال بلند می شوند که نقش ایجاد ثبات را در سرعت های بالا ایفا می کنند. این هواپیما برای دفاع از خود از انواع موشک های حرارتی مادون قرمز، مغشوش کننده رادار و پرتاب کننده فلر یا همان گوی های آتشین گمراه کننده موشک حرارتی برخوردار است. در انتهای مخروطی دم هواپیما، چترهای فرود آن قرار داده شده اند که به کاهش سرعت در هنگام فرود کمک می کنند. با انجام عملیات ارتقاء بر روی این هواپیما، انتظار می رود که تا سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ در خدمت باقی مانده و پرواز نمایند منبع: عالم ايران به همراه اصلاحات اطلاعاتي از طرف بنده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
دوست من می دونم که هدف شما ارتقای سطح سایت بوده اما لطفا قبل از ارسال مطلب چک کنید که تکراری بوده یا نه ؟
فرستادن مطلب تکراری خلاف قوانین سایت می باشد پس لطفا تکرار نشود
این هم لینک مذکور که موجود بود
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1762

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر اين هواپيما مجهز به موشك هاي بابرد3000كيلومتري رو در اختيار بگيريم ديگر زدن خاك امريكا غير ممكن نيست
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام. به نظرم اگه اين بمب افكن رو كنار بمب افكن بي1 آمريكا قرار بديم از نظر ضاهر خيلي خيلي شبيه هم هستن.نظر دوستان چيه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر اين هواپيما مجهز به موشك هاي بابرد3000كيلومتري رو در اختيار بگيريم ديگر زدن خاك امريكا غير ممكن نيست
تصویر

اين بمب افكن استراتژيك توليدش در سال 1992 به پايان رسيده كل تعداد موجود هم 31 فروند هست كه در اختيار روسيه و اوكراين هست


در مورد شباهتش به بي -1 ساخت راك ول بايد بگم بله به هم شبيه هستن اما تاريخ معرفي اين دو بمب افكن به شكلي هست كه بي-1 در سال 1975 اولين پرواز انجام داده و تي يو-160 در سال 1981
تقريبا خصوصيات فني مشابهي هم دارند اما از نظر ابعاد بيرون تي يو- 160 كمي بزرگتر و البته سريعتر هست به طوذ مثال سرعت ماكسيمم تي يو- 160 2/05 ماخ هست ولي بي -1 در حدود 1.25 ماخ.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون بابت توضيحات ــــــــــــــــــــــــــــــــــ حيف!چرا آخه به اكراين داده ؟ مگه ما چمونه؟خب البته پرداخت قيمتش هم فكر كنم از توان ما خارج باشه. به هر حال بدون اينا هم ميشه يه كارايي كرد. :lol: icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
tank عزيز ممنون من هم چند نكنه رو اضافه ميكنم اين هواپيما از چهار موتور كوزنتسوف توربوفن nk-321 استفاده ميكنه كه قدرت رانش هركدام برابر با 55115 پوند هست از دو نوع تسليحات موشكي هوا به سطح با برد كوتاه و بلند استفاده ميكنه كه 12 عدد موشك as-15 kent(RK-55)cruise كروز برد بلند و 24 عدد موشكRKV-500B)as-16 kickback ) برد كوتاه SRAM(اسرام) جزو اونه .در كل 88,158 پوند ميتونه تسليحات در سطوح داخلي و خارجي حمل كنه. در كل 34 عدد از اون ساخته شده كه 4 عدد از اونها غير نظامي هستند كه TU-160SK ناميده ميشوند تا قبل از سال 1990 يعني قبل از فروپاشي شوروي 19 عدد از اونها در خاك اوكراين بودند كه طي توافقي 8عدد از اونها به روسيه برگشتند و گزارش شده كه اوكراين 3 عدد از نمونه هاي غيرنظامي را به آمريكا براي پرتاب ماهواره فروخته است. mm1368 اين آمريكايي ها از وقتي روسها مجددا" اين هواپيما رو پرواز دادند دادشون دراومده حالا اگه روسها اون رو بما بدن (كه نميدن) آمريكاييها ديگه خواب خوش نخواهند داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طبق پروژه استراتژیکی که از زمان ریاست جمهوری پوتین آغاز شده ، سالانه تعداد 5 فروند از این بمب افکن تولید و به ناوگان بمب افکنهای استراتژیک این کشور افزوده میگردد. به عبارت دیگر این کشور در هر دو الی سه سال صاحب یک اسکادران بمب افکن جدید میشود. بمب افکنهای قدیمی توپولف95 و مدلهای اولیه توپولف22ام نیز به مدلهای جدید MS و M3 در حال ارتقا هستند. از نظر موشکی نیز هر سال حداقل 5 فروند موشک قاره پیمای توپول ام تحویل نیروهای موشکی روسیه میشود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
mm1368, فکر کنم عکس دوم کاکپیت Tu-22M3 باشد. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چند تا عکس از این هواپیما بمب افگن پیدا کردن که صلاح دیدم اینجا جاش باشه که بزارم :

البته خیلی ببخشید . میزان و تعداد عکس ها رو کم کردن به دلیل محدودیت های سرعت icon_cool

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

mm1368,
فکر کنم عکس دوم کاکپیت Tu-22M3 باشد. icon_cool

سعيد حان شايد
دقيقا نمي دونم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم