Goebbels

شوش پايتخت ايلاميها و شهر برگزيده هخامنشيان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=blue]شوش يكي از قديمي ترين شهرهاي جهان است. حفاريهاي باستان شناسي نشان مي دهد كه اين منطقه در 9000 سال پيش از ميلاد محل سكونت كشاورزان بوده .آنها از زندگي خود آثاري بر جاي گذاشته اند كه اكنون به صورت تپه هاي گوناگون باستاني كشف شده است .در 5000 سال پيش از ميلاددر اين مكان مردم در قلعه زندگي مي كردند و از4000سال پيش زندگي در شوش به صورت شهري در آمده است.اين منطقه كه بين رودهاي كرخه و دز قرار دارد پايتخت سياسي ايلاميها بوده است. قلعه ايلاميها روي تپه اي در مركز شهر شوش واقع بوده كه فرانسويها روي آن قلعه جديدي احداث نموده اند .
در كنار آن تپه شاهي قرار دارد كه احتمالا به صورت زيگورات بوده. است و درنزديكي آن تپه صنعتگران قرار دارد. آشوربانيپال بين سالهاي 465-460 قبل از ميلاد شهر شوش را فتح كرد و آنرا مانند ديگر فتوحات آشوريها با خاك يكسان كرد. داريوش اول هخامنشي آنجا را بازسازي نمود و كاخ آپاداناي خود را در تپه شاهي برپا نمود. خشايارشاه نيز در شوش زندگي مي كرده است.در زمان اردشير اول متاسفانه در اثر آتش سوزي بزرگي اكثر بناهاي شوش از بين رفتند .بقاياي اين آثار باستاني در قرن بيستم از زير خاك بيرون آمدند. قسمت عمده اي از آنها در اثر تسطيح دشت خوزستان براي اهداف كشاورزي از بين رفته است و جنگ تحميلي نيز خسارات زيادي به آثارباستاني وارد كرده است . حفاريهاي غير مجاز ساكنين دشت و حمله باستان شناسان غربي ، باعث شده است قسمت عمده اي از اين آثار از بين برود يا به موزه هايي همچون لوور برسد.
شمال دشت خوزستان كه محل ورود سه رود كارون كرخه و دز به اين دشت رسوبي و حاصلخيز است محل مناسبي براي استقرار بشر اوليه بوده است، كه به تازگي با تكثير نباتات و اهلي كردن حيوانات آشنا شده بود. در 5000 سال پيش از ميلاد آنها با احداث آبراهها و سدهايي مشكل آبرساني را حل نمودند . باستان شناساني همچون گيرشمن و ژان پرو بقاياي ساختمانهاي عظيمي را در تپه هاي شوش كشف كردند كه نشان از اهميت اين تپه ها در منطقه ميدهد.در كل دشت شوش تپه هاي فراواني وجود دارد و نشان ميدهد در پهنه عظيم اين دشت اجتماعات فراوان پراكنده كشاورزي وجود داشته است كه مركز همه آنها در شوش بوده و همگي از نظر فرهنگ صنعت و نحوه زندگي با هم وحدت داشته اند.قبره دانيال نبي يكي از پيامبران نيز در اين شهر قرار دارد و مورد توجه اهالي است . در كتاب مقدس ذكر شده است كه مقبره استر در شوش است ولي آنرا در همدان مي يابيم . به طور حتم مي توان مقبره اي را كه در عكس مشاهده مي كنيد به دانيال نبي از پيامبران يهود نسبت داد كه با معماري سنتي ساكنان خوزستان ساخته شده است.[/color]

[align=center][color=blue]مقبره دانیال نبی (ع)[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/su_danial1.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/5513.jpg[/img][/align]

[color=green]تپه های باستاني شوش [/color]
[color=green]تپه جوي در شمال تپه جعفر آباد،تپه بند بال، بوهلان و تپه معروف آكروپل شوش از تپه هاي معروف پيش از تاريخ منطقه شوش هستند كه آثار متعددي در آنها پيدا شده است و به دوره سوزيانا تعلق دارند و در اين تپه ها آدميان در روستاها ساكن شده اندو در اين منطقه تپه هاي باستاني بسياري ديده ميشود و آنهايي كه نام برده شدند معروف ترين هستند. شوش بخشي از كشور ايران است كه اولين آثارشهر نشيني و تجارت در آن ظهور كرده است و انسان در نه هزار سال پ م در اين منطقه كشاورزي ميكرده است. در اين منطقه پيشرفت خانه سازي و تشكيل خانواده همزمان با بين النهرين صورت گرفته است. از هزاره چهام پ م از شوش كوزه هاي دراز باريك به دست آمده است. اوايل هزاره سوم پ م بر لوحهاي گلي خط تصويري نوشته شده است كه كليد واژه آن هنوز رمز گشايي نشده اند. اين لوحها براي مصارف تجاري ساخته شده است. در اين دوره دوره تاريخي ايلاميها در شوش قدرت گرفته اند.[/color]

[align=center][color=green]تعدادی از آثار به دست آمده از شوش[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/suel15.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/suel12.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/suel18.jpg[/img][/align]

[align=center][color=darkred]کتیبه كاخ آپادانای شوش[/color][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/untitled%7E8.jpg[/img] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/untitled_1.jpg[/img][/align]
[color=darkred] داریوش شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورها شاه در این زمین پسر ویشتاسپ هخامنشی.داریوش شاه گوید : اهورامزدا که بزرگترین خدایان است مرا آفرید او مرا شاه کرد او به من این شهریاری را ارزانی کردکشوری که بزرگ که دارای اسبان خوب و دارای مردان خوب است.به خواست اهورا مزدا پدر من ویشتاسپ و نیای من ارشام هر دو زنده بودند آنگاه که اهورامزدا مرا شاه در این سرزمین کرد.اهورامزدا را چنین کام بود در همه این زمین مردی چون مرا برگزید مرا در همه این زمین شاه کرد .من اهورامزدا را پرستش می کنم اهورامزدا مرا یاری داد آنچه به انجام آن از سوی من فرمان داده شده بود انجام آنرا برای من نیک گردانید.آنچه من کردم همه را به خواست اهورا مزدا کردم.این کاخ که در شوش بنیان گذاردم مصالح و زیورهایش از جای دور آورده شد.خاک زمین به ژرفی کنده شد تا آنجا که به زمین سخت و سنگ رسیدم.یک آب گذر ساخته شد وآنگاه به جای خاک شن و سنگریزه در آن انباشته شد.گاه به ژرفای 40 ارش و گاه به ژرفای 20 ارش.کاخ را بر این سنگریزه ها بنا کردم.کندن و پر کردن و خشتهای قالبی کار مردمی از بابل بود.تیرهای سرو از کوهستانی به نام لبنان آورده شد.مردم آشور آنها را به بابل آوردندومردمی از اهالی کاریه و ایونیه آنها را از بابل به شوش آوردند.الوار درخت یاکا از قندهار و کرمان آورده شد.زر،از سارد و بلخ آورده شدودر اینجا بکار رفت.لاجورد گرانبها و عقیق شنگرف از سرزمین سغد و سنگ گرانبهای فیروزه از خراسان فراهم شد.نقره و ابنوس از مصر آمد.زیورهای دیوارها از ایونیه است.عاج از حبشه،هند و آراخوزیه آورده شد.سنگ ستونها از ناحیه ای به نام آبیراد در ایلام بود.سنگبران و پیکرتراشان ساردی و یونانی بودند.آنها که زرگری کردند مادی و مصری بودند.درودگران ساردی و مصری بودند.آنان که آجر پخته ساختند بابلی بودند.آنان که دیوارها را آراستند مادی و مصري بودند.داریوش شاه گوید فرمان دادم تا کاری بزرگ در شوش انجام شود و این کار بزرگ به خواست من انجام شد.اهوراوزدا مرا و ویشتاسپ پدر مرا و سرزمین مرا بپاید.[/color]

[url=http://www.iranatlas.info/parseh/su_index.htm]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون ,جالب بود .
شوش از جمله جاهايي هست که لايه لايه از تمدن هاي مختلف در زير خاک اون مدفون و بقولي هرجايي رو که بيل بزني, چيزي مال دوره اي پيدا ميکني !

پايان دولت عيلام :

براساس برخی اسناد تاریخی، روز 17آوریل سال 693 قبل‌از میلاد، نیروهای آشوربانی‌پال به‌‌شهر شوش حمله کرده و این شهر را ویران ساختند.

در کتیبه‌يی که از آشوربانی‌پال به‌جا مانده نوشته است:

من آرامگاه نخستين و آخرين پادشاهاني را که از آشور و عشتر، خدايان من نترسيده و پدرانم را به‌ستوه آورده بودند ويران و با خاک يکسان کردم و آنها را در معرض خورشيد قرار دادم. استخوانهايشان را به‌آشور بردم. مردگانشان را دچار عذاب ساختم. آنان را از پيشکشي غذا و شراب به‌خدايان محروم نمودم. در مدت يک‌ماه و سي‌و‌پنج روز سفر ، کشور عيلام را به کلي ويران کردم و بر رويشان نمک و سهيلو ( نوعي گياه خاردار ) پاشيدم. خاک شوش ، مدکتد ، هلته مش و ديگر شهرهايشان را به توبره کشيدم و به آشور بردم ..... سر و صداي مردم ، صداي پاي گاوان و گوسفندان و فريادهاي خوشحالي را از کشتزارهايشان دور ساختم. دستور دادم گورخر و غزال و انواع حيوانات وحشي و جانوران صحرايي را به ميانشان رها کنند تا در آنجا مثل خانه‌ خودشان زندگي کنند.

خراب کردن معبد شوش و به غارت بردن دارايي هاي آن توسط آشوري ها , کتيبه خود گوياي همه چيز هست . شعله هاي آتش که از زيگورات زبانه ميکشد, در بالاي معبد سربازان آشوري در حال کندن آجرها و خراب کردن سقف ميباشد, در پايين هم عده اي دارايي هاي معبد رو به يغما ميبرند .

[img]http://azkojatakoja.persiangig.com/ashoor.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شخصا به مطالعه درباره پیشینه تاریخی این شهر علاقه دارم دوسال پیش سفری به اونجا داشتم متاسفانه این شهر هم مثل بقیه شهرهای خوزستان مورد بی مهری قرار گرفته.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.