Goebbels

هواپیمای آنتونوف An-22 بزرگترین توربوپراپ جهان

Recommended Posts

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an_22_l8.jpg[/img]
[color=blue]An-22 یا Antei هواپیمای ترابری عظیم الجثه ای است که مدتی بزرگترین هواپیمای دنیا بود اما بعد با ورود C-5 و An-124 این عنوان را از دست داد.اما هنوز هم به عنوان بزرگترین هواپیمای توربوپراپ دنیا محسوب می شود.اولین حضور این هواپیما به سال 1965 و در نمایشگاه هوایی پاریس بر می گردد.[/color]
[size=18][color=green]طراحی و تولید[/color][/size]
[color=blue]در اواخر دهه ی 50 نیروی هوایی شوروی به هواپیمایی با قابلیت جا به جایی حجم عظیمی بار و تجهیزات نیاز داشت که بتواند مکمل An-8 و An-12 های نیرو باشد.این طرح در واقع با کد An-20 مطرح بود که هواپیمایی بال بالا و چند موتوره بود.در اوایل 1960 شوروی ها نمونه ی چوبی این هواپیما را در کیف ساختند و با کد -100 شناخته شد.اما اولین پیش نمونه ی این هواپیما در 27 فوریه 1964 به پرواز در آمد و به آن لقب Antheus دادند.بعد از 4 ماه این هواپیما در نمایشگاه هوایی پاریس شرکت کرد.هواپیماهای An-22 در تاسیسات تاشکند تولید می شدند و اولین هواپیما به اسکادران ترابری واقع در پایگاه هوایی ایوانوا تحویل داده شد.[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an_22_l7.jpg[/img]
[color=blue]هواپیما برای ایفای نقش ترابری استراتژیک طراحی شده بود و بیشتر برای حمل چتربازان به همراه نفربرهای BMD-1 شان اختصاص یافته بود.قابلیت حمل بار این هواپیما از دیگر هواپیمای باری نیروی هوایی شوروی,An-12,بسیار بیشتر بود.این هواپیما قادر به انجام عملیات در باندهای نا آماده و کوتاه است و این امکان را به چتر بازان می دهد که عملیات خود را به سهولت انجام دهند.به مانند Tu-114,این هواپیما نیز از 4 موتور با پروانه خلاف گرد استفاده می کند.موتورها نیروی تراست بسیار بالایی و باعث ایجاد فشار هوا در بالای بال ها و فلپ های بزرگ این هواپیما می شود.ارابه ی فرود این هواپیما سخت تر طراحی شده تا هواپیما قادر به انجام عملیات در زمینهای نا آماده را داشته باشد.البته در مدل های اولیه این هواپیما قابلیت تنظیم فشار باد تایر ها در پرواز برای ایمنی هر چه بیشتر در زمان فرود را داشت که در مدل های بعدی حذف گردید.[/color]
[color=green]کابین[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1211505.jpg[/img]
[color=blue]طراحی An-22 همان طراحی هواپیماهای باربری معمول است.به صورتی که بالهای بزرگ این هواپیما در بالای بدنه قرار گرفته و حدود 33 متر فضا برای بارها در نظر گرفته شده.حجم این قسمت نیز 639 متر مکعب است.قسمت جلوی این هواپیما نیز Pressurize شده است و می تواند بین 5 تا 8 نفر خدمه یا 25 مسافر را در خود جا دهد.اما فشار هوا در قسمت بار هواپیما فقط 3.55 PSI یا 0/245 Bar است.البته در این قسمت یک تیغه قسمت اصلی بار هواپیما را از قسمت بارهای سبکتر جدا می کند.این توانایی باعث می شود که در حین عملیات چتر بازان,در عقب هواپیما در پرواز باز شود و مشکلی برای بار بوجود نیاید.An-22 تا بحال چند رکورد از خود بجای گذاشته است.در نگاه اول به نظر می رسد An-22 نمونه بزرگتر شده ی An-12 است.هر چند دم H شکل هواپیما این مسئله را کمرنگ تر می کند.مزایای این دم ها برای An-22 عملکرد بهتر موتورها و جایگیری بسیار آسان تر هواپیما در آشیانه(به دلیل طراحی دم)است.[/color]
[color=green]پیشرانه توربوپراپ Kuznetsov NK-12MA[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Museum_Finnland_Kuznetsov_Triebwerk.jpg[/img]

[size=18][color=green]تاریخچه ی عملیاتی[/color][/size]
[color=blue]این هواپیما اصلا برای نیروی هوایی شوروی و ایرفلوت ساخته شده بود.بعضی از یگان های An-12 به سرعت An-22 را به خدمت گرفتند.
در خلال حمله شوروی به افغانستان,An-22ها بیشتر سربازان چتر باز شوروی را به کابل , قندهار و بگرام انتقال می دادند.
در سال 1984 این هواپیماها هلیکوپترهای Mi-8 را به اتیوپی حمل می کردند
سال 1986 و واقعه ی چرنوبیل ماموریت مهمی برای این هواپیما بود.چرا که تمامی موادهای آلوده را از چرنوبیل انتقال می دادند.
در سال 1987 این هواپیما تسلیحات نظامی به آنگولا حمل کرد.همچنین در زلزله ی ارمنستان بازهم این An-22 بود که در عملیات کمک رسانی حرف اول را می زد.
در نمایشگاه Le Bourge پاریس در سال 1988 حضور داشت.
بعد از فروپاشی شوروی بسیاری از سربازان امنیتی داخلی با این هواپیما انتقال پیدا کردند.
در سال 1995 و جنگ بوسنی این هواپیما شرکت داشت.
تخمین زده می شود حدود 45 فروند ازین هواپیماها باقی مانده است.هر چند رفته رفته جای خود را به هواپیمای بزرگتر و پیشرفته تر An-124 می دهد اما هنوز یکی از اسب های بارکش روسیه همین هواپیماست.
1 فروند ازین هواپیما نیز در Antonov Airlines فعالیت می کند و به جا به جایی بارها و سفارشات غیر نظامی می پردازد.
نمونه ای ازین هواپیما با گنجایش 724 مسافر در قسمت بالا و پایین در شرف ساخته شده بود که این پروژه لغو شد.(توجه داشته باشید حداکثر گنجایش مسافر در بویینگ 747 ,400 الی 500 نفر است!)[/color]
[color=green]قسمت حمل بار[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an_22_l9.jpg[/img]

[size=18][color=green]نمونه های مختلف[/color][/size]
[color=green]An-22[/color]
[color=blue]نمونه های اولیه با دماغه ی شیشه ای که در کیف و تاشکند ساخته می شدند.جمعا 40 فروند ازاین مدل تولید شد.[/color]
[color=blue]An-22A[/color]
[color=blue]مدل بهبود یافته با سیستم استارت هوایی,سیستمهای الکتریکی تغییر یافته و ادوات و تجهیزات ناوبری و رادیوی بهتر.28 فروند ازین مدل در تاشکند ساخته شد.[/color]
[size=18][color=green]مشخصات کلی :[/color][/size]
[color=blue]کشور سازنده : اتحاد جماهیر شوروی
شرکت سازنده : آنتونوف
سال ورود به خدمت : 1969
خدمه : 5 نفر
طول : 57.9
فاصله نوک دو بال : 64 متر
ارتفاع : 12 متر
وزن : 115 تن
وزن (با حداکثر بارگذاری) : 250 تن
پیشرانه : 4 عدد موتور توربوپراپ مدل Kuznetsov NK-12MA مجموعا با حداکثر توان 60000 اسب بخار
حداکثر سرعت : 740 کیلومتر در ساعت
برد : 11950 کیلومتر
برد (با حداکثر بارگذاری) : 5250 کیلومتر
حداکثر وزن قابل بارگذاری : 80 تن
بارگذاری استاندارد : 50 تن (با قابلیت حمل 290 سرباز با تجهیزات کامل رزمی)[/color][/align]

[align=center][url=http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?t=35107]منبع[/url][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر .
عجب غولي هست ! اگه به مسافربري تبديلش ميکردند چي ميشد !!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سپاس از ایجاد این تاپیک؛

[quote]به مانند Tu-114,این هواپیما نیز از 4 موتور [color=red]خلاف ساعتگرد[/color] استفاده می کند.[/quote]
هر کدام از موتور های این هواپیما ( همان طور که می دانید ) دارای دو پروانه ی [color=red]خلاف گرد[/color] است و پاد ساعتگرد بودن این موتور ها معنایی ندارد. اگر احیاناً منظور شما چیز دیگری بود، لطفاً به آن اشاره کنید.


[quote]عجب غولي هست ! اگه به مسافربري تبديلش ميکردند چي ميشد !!!![/quote]
معمولاً از هواپیماهای بال بالا برای مقاصد مسافربری در ابعاد گسترده استفاده نمی شود، چراکه این نوع طراحی مناسب این کار نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هر کدام از موتور های این هواپیما ( همان طور که می دانید ) دارای دو پروانه ی خلاف گرد است و پاد ساعتگرد بودن این موتور ها معنایی ندارد. اگر احیاناً منظور شما چیز دیگری بود، لطفاً به آن اشاره کنید[/quote]

ببخشید یک قسمتی از متن اصلاح شده ولی یک بخش جا موند بود که شما بهش اشاره کردین ممنون از تذکر شما اصلاح شد(چون پروانه ها یکی ساعت گرد و دیگری پاد ساعت گرد هستن برای همین گفته شده که البته به صورت ناقص بیان شد)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]هر کدام از موتور های این هواپیما ( همان طور که می دانید ) دارای دو پروانه ی خلاف گرد است و پاد ساعتگرد بودن این موتور ها معنایی ندارد. اگر احیاناً منظور شما چیز دیگری بود، لطفاً به آن اشاره کنید[/quote]

ببخشید یک قسمتی از متن اصلاح شده ولی یک بخش جا موند بود که شما بهش اشاره کردین ممنون از تذکر شما اصلاح شد(چون پروانه ها یکی ساعت گرد و دیگری پاد ساعت گرد هستن برای همین گفته شده که البته به صورت ناقص بیان شد)[/quote]

با تشکر از این مقاله

همونطور که میدونید به این نوع آرایش ملخ ها ، موتورهای Contra Rotating گفته میشه ، مزیت استفاده از این موتورها خنثی شدن نیروی گشتاور حاصل از چرخیدن ملخ و افزایش کارایی و قدرت پیشرانه ی موتور است . موتور توربوپراپی که در هواپیمای آنتونف-22 استفاده شده از نوع NK-12MA است که با قدرت 15000 اسب بخار ، قدرتمندترین موتور توبوربوپراپ جهان به شمار میرود . این موتور در بمب افکن استراتژیک Tu-95 نیز مورد استفاده قرار گرفته است .

مزیت دیگر استفاده از این موتور در هواپیماهای نظامی ، از بین رفتن اثرات حرارتی (IR) هواپیما میشود که امکان هدف قرار گرفتن هواپیما با موشکهای حرارت یاب را تقریبا از بین میبرد .

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/FAIRFORD_36.jpg/300px-FAIRFORD_36.jpg[/img]

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/%D0%AD%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%81_%D0%A2%D1%83-95%D0%9C%D0%A1_23_%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE_2.jpg/300px-%D0%AD%D0%BD%D0%B3%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%81_%D0%A2%D1%83-95%D0%9C%D0%A1_23_%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE_2.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]مزیت دیگر استفاده از این موتور در هواپیماهای نظامی ، [color=red]از بین رفتن[/color] اثرات حرارتی (IR) [color=red]هواپیما[/color] میشود که امکان هدف قرار گرفتن هواپیما با موشکهای حرارت یاب را تقریبا از بین میبرد .[/quote]
این که استفاده از این نوع پروانه ها باعث از میان رفتن اثرات حرارتی یک هواپیما می شود به نظر درست نمی آید؛ ولی اگر منظور شما کاهش علائم حرارتی منتشر شده از موتورها است، لطفاً در صورت امکان چگونگی آن را توضیح دهید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]مزیت دیگر استفاده از این موتور در هواپیماهای نظامی ، [color=red]از بین رفتن[/color] اثرات حرارتی (IR) [color=red]هواپیما[/color] میشود که امکان هدف قرار گرفتن هواپیما با موشکهای حرارت یاب را تقریبا از بین میبرد .[/quote]
این که استفاده از این نوع پروانه ها باعث از میان رفتن اثرات حرارتی یک هواپیما می شود به نظر درست نمی آید؛ ولی اگر منظور شما کاهش علائم حرارتی منتشر شده از موتورها است، لطفاً در صورت امکان چگونگی آن را توضیح دهید.[/quote]

بله دوست عزیز ، منظورم همان کاهش اثرات حرارتی بود . البته منظور من کل موتورهای توربوپراپ بود نه موتورهای Contra rotating . در این باره هم همونطور که میدونید ، یکی از قسمتهای اصلی هواپیماها که متساعد کننده ی اثرات حرارتی است ، خروجی گازهای داغ موتورهای هواپیماست . اما در تستهای انجام شده ، موتورهای توربوپراپ دارای اثرات حرارتی کمتری نسبت به موتورهای توربوفن و توربوجت هستند که باعث سخت شدن کار موشکهای حرارت یاب میشود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مرسیی دوست عزیز بسیار زیبا بود این موتور NK-12 هم خدمات زیادی به روسها کرده
http://gallery.military.ir/albums/userpics/NK-12M.jpg

موفق باشید عکس بالایی مربوط به نمونه اولیه این موتور است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم