IRGCAF

هواپیمای ترابری آنتونوف An-72/74

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]

هواپیمای توربوفن An-74 که اولین پرواز خود را در سال 1977 انجام داد، یک هواپیمای سبک ترابری چند منظوره است که برای عمل در مناطق قطبی طراحی شده است. این هواپیما که برای جایگزینی An-26های قدیمی طراحی شده است، برای حمل بار، تجهیزات و مسافر در فواصل کوتاه و متوسط استفاده می‌شود و قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی از 60- تا 45+ درجه سانتیگراد و در هر ارتفاعی از قطب شمال تا مناطق کوهستانی را دارا می‌باشد. هواپیمای An-74 می‌تواند در تمامی اوقات سال در روز یا شب در مسیرهای محلی یا بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و از روی زمینهای پر از سنگریزه، یخی و یا پوشیده از برف را دارد.

An-74 می‌تواند 7.5 تن بار را در ارتفاع 10100 متری با سرعت کروز 550-700 km/h حمل کند. این هواپیما دارای قابلیتهای فوق‌العاده دیگری نیز می‌باشد از جمله هدایت کشتی‌ها در طی مسیر خود، سرویس‌دهی به ایستگاههای شناور، انجام عملیات تحقیقاتی در ارتفاع بالا یا مناطق قطبی، پیدا کردن گروه ماهی‌ها و گشت‌زنی در مناطق یخبندان.

در ضمن An-74 به آسانی می‌تواند به آمبولانس، هواپیمای آتش‌نشان، هواپیمای حامل چتربازان و ... تبدیل شود. نسبت لیفت به وزن بالای این هواپیما مدیون استفاده از مواد جدید و تکنولوژیهای نوین ساخت می‌باشد.

تولید این هواپیما در خارکف همچنان ادامه دارد و نمونه جدید آن نیز در حال ساخت است.

پيشرانه:

دو دستگاه موتور توربوفن D-36ZMKB ساخت پراگرس با نسبت كنار گذر زياد، هر يك به توان 74/63 كيلو نيوتن.

ابعاد

دهانه بال: 98/31 متر
نسبت منظري بال: 3/10
طول كلي: 07/28 متر
ارتفاع: 75/8 متر

اوزان

وزن با بيشترين سوخت (بدون بار): 13200 كيلوگرم
بيشترين وزن برخاست: 34800 كيلوگرم

سرعت و برد

بيشترين سرعت در ارتفاع 10100 متري: 700 كيلومتر در ساعت
برد با بيشترين سوخت و 800 كيلوگرم بار مفيد: 4400 كيلومتر

Avia.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لينك دسترسي به تصاوير منتسب به هواپيماي آنتونو an-74 :
http://cid-5256ca144b064d51.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/an-74/1.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای بسیار خوبی هست . هزینه های تولید و همچنین نگهداری کمی داره . به نظر من این هواپیما انتخاب مناسبتری برای خط تولید بود تا ایران 140 . اگرچه که به نظر می یاد که هدف اصلی از خط تولید ایران 140 در ایران ، آشنایی مهندسین و تکنیسین های هوا فضای کشور و کسب تجربه و دانش مناسب برای تولید هواپیما های بزرگ تر در داخل بوده و مسئولین ترجیح دادند با یک تیر دو نشان رو بزنند . یعنی در حقیقت هم هزینه ها رو پایین نگه دارند و هم دانش و تجربه مربوط رو وارد کنند که در این زمینه انتونوف 140 بهترین گزینه بود . چراکه در واقع این برای اولین بار بود که چنین نوع هواپیمایی در کشور تولید می شد و در حقیقت همیشه باید از basic شروع کرد .

ولی فکر نمی کنم ایران 140 انتخاب مناسبی برای آواکس و گشت های دریایی باشه . در حقیقت بیشتر به نظر می رسه که این هواپیما برای حمل و نقل استفاده شده .

به نظر من انتونف 74 می تونست و می تونه یکی از بهترین کاندید ها برای خط های تولید هواپیمای آینده باشه . در حقیقت تولید یک هواپیمایی که فقط در امور نظامی ازش استفاده بشه .

اگر ما خواهان نصب آواکس بر روی هواپیمای ساخت داخل باشیم و همچنین خواهان پایین نگه داشتن هزینه ها باشیم ، از نظر تاکتیکی آنتنوف 74 کیس بسیار مناسبی خواهد بود . علیرغم اینکه تا کنون خودش رو در نیروی هوایی سپاه واقعا نشون داده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام

اين هواپيما اصولا به دليل نوع طراحي بال بالا و همچنين فلپ شهپر و رادر هاي بزرگ قابليت نشست و برخاست از هر باندي رو داره همچنين دو موتور بزرگ و قدرتمند اون ر راحت از باند بلند ميكنه ضمن اينكه ارابه هاي فرود قدرتمندي هم بايد داشته !

البته بسيا مشابه انتونف 140 هم هست ولي با تواجه به اينكه اين كه طراحي اين هواپيماي روسي و براي حمل با به قطب يا مسير هاي سرد بوده به نظر مياد براي ايران بايد كلي فاكتور هاي اون تغيير كنند و شايد در مقايسه مناسب نبوده ! همين

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]
آنتونف -72 معروف به Coaler

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Antonov-An-74.jpg[/img][/align]

آنتونوف-۷۲ هواپیمایی است که نخستین بار در ۲۲ دسامبر ۱۹۷۷ (میلادی) پرواز کرد. دررقابت با طرح یاک 44 پیروز میدان شد.ودر 22 دسامبر 1985 (میلادی) به مرحله تولید رسید.
یکی از انواع آن، آنتونوف-۷۴، امکان پرواز در مناطق قطبی را نیز دارد.
ابن هواپیما یک هواپیما مسافربری است که انواع مختلفی دارد . برای ترابری وحمل سربازان نیز به طور گسترده توسط ارتش های جهان استفاده می شود.
گفتنی است هم اکنون هواپیماهای آنتونوف-۷۲ به صورتی گسترده در نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0420223.jpg[/img][/align]

کابین این هواپیما:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0521127.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_an72.jpg[/img]

ظرفیت مسافران درنوع های مسافربری:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0487999.jpg[/img]
مشخصات

دارای دو موتور توربوفنLotarev D-30 با 62.8kN قدرت بر روی بالها و نزدیک به بدنه هواپیماست.
تعداد تولید:200فروند
قیمت:17-20میلیون دلار برای سال 2006
فاصله نوک دو بال: ۳۱٫۹ متر
طول: ۲۸٫۱ متر
ارتفاع: ۸٫۷ متر
ظرفیت مسافر: ۶۸ نفر
بیشینه سرعت: ۷۰۵ کیلومتر بر ساعت
محدوده پرواز: ۲۱۵۰ کیلومتر
سقف پرواز:11000 مایل
وزن خالی:19,050 kg
حداکثر وزن هنگام تیک آف:34,500 kg
تعداد خدمه:5نفر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/an-72.gif[/img]



مدل ها
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Antonov_An-72_ES-NOG%7E0.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Antonov_An-74_2.jpg[/img][/align]
An-72-100 مدل دگرگون شده برای خدمات مسافربری عمومی
An-74 چندمنظوره
An-74T-100
An-74T-200 توانایی حمل بار بیشتر
An-74T-200A
An-74TK-100
An-74TK-200 قابلیت تبدیل از مسافربری به ترابری و بالعکس
An-74TK-200 Salon مدل اجرایی برای حمل ده تا شانزده مسافر
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_an-72-s.gif[/img]][/align]
کاربران نظامی این هواپیما:
Egypt

Egyptian Air Force - 1 + 2 (An-74T-200A) (6 more on order)

Georgia

Georgian Air Force

Iran

IRIAF - 4 (An-74TK-200) 7 (An-74T-200)

Moldova

Moldovan Air Force - 2

Russia

Russian Air Force

Ukraine

Ukrainian Air Force - 26
سوانح:
6 آذر ۱۳۸۵ (۲۷ نوامبر ۲۰۰۶): یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1_8509060284_L600.jpg[/img][/align]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_2_8509060284_L600.jpg[/img]
[/color]
[color=darkred]لازم به ذکر میباشد درمورد این هواپیما حتی درسایت های خارجی هم بیش از این توضیح داده نشده است .[/color]
[color=brown]
نویسنده : شفق
در صورت استفاده از این مطلب درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی میباشد.

[/color]
منبع:
wikipedia

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه شفق جون!!
اما خب یه خورده رحم کن!! تاپیکا رو کم کم بفرست تا بشه روشون بحث بشه!!
البته ما که فقط از اطلاعات دوستان فیض می بریم خودمون چیزی بارمون نیست! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خیلی هواپیمای مزخرفی هست،
دستتون درد نکنه شفق جان،همین که یه مطلب حتی کوتاه هم ترجمه کنیم و در سایت قرار بدیم خیلی بهتر از صد تا مقاله کپی پست هست که مربوط به سایت های دیگست...اینطور باعث افزایش کیفیت و ابهت سایت میشه...خسته نباشید منتقل شد...
راستی به نظرم یه بخشی هم ایجاد کنیم برای هواپیماهای غیر نظامی،هر چند با موضوعات سایت ربطی نداره icon_cheesygrin
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه شفق جان . مطلب بسیار خوبی بود . خسته نباشید . icon_cheesygrin

هواپیمای بسیار خوب و به صرفه ای هست . از لحاظ کیفی هم در رده ی مناسبی قرار داره . اگر ایران می تونست خط تولید این هواپیما رو هم بگیره خیلی خوب می شد و به نظر من این بهترین گزینه برای یک آواکس هست . استفاده های فراوانی می شه از این هواپیما کرد و برای تمام شرایط آب و هوایی ساخته شده . در حقیقت اگر بخوان این هواپیما رو با تکنولوژی امروزی و کاکپیت شیشه ای طراحی و تولید کنند , یک شاهکار هوانوردی هست .

از پتانسیل بالایی برای چند منظورگی درش استفاده شده . هم در نیروی هوایی و هم نیروی دریایی . در نیروی هوایی می شه به عنوان یک هواپیمای پیش اخطار , در نیروی دریایی می شه با نصب سنسور ها و سیستم های هدفیاب دریایی مثل IQE به زیر این هواپیما به جستجوی زیر دریایی ها و شناور های پنهانکار از راه هوا , در نیروی زمینی هم که می تونه وظیفه ی حمل بار و تسلیحات و همچنین سرباز ها رو داشته باشه . اگر به این هواپیما خوب رسیدگی بشه و سیستم های پیش اخطار بر روش نصب بشه , واقعا یک شاهکار از توش در می یاد .

اینطور که من از سایت های خارجی خوندم دلیل سقوط این آنتونوف 74 در تهران به دلیل آتش گرفتن یکی از موتور ها پس از تیک آف و از دست دادن قدرت تراست بوده . به هر حال سانحه جانگدازی بوده icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين هواپيما براي نشستن در مناطق مرتفع و يا سطوح ناهموار خيلي عاليه ! بعلاوه كه با توجه به مسدود شدن سريع خروجي و معكوس شدن خروجي موتور ميتونه در صورت فرود با سرعت بالا خودش رو به سرعت متوقف كنه !

اون موتور ها هم براحتي دچار واماندگي نميشن مگر خطاي خلبان !
دوستان اگر ياسوج رفته باشيد ! و بدونيد موقعيت اين شهر چگونه است ! متوجه ميشيد كه تنها هواپيماهاي مناسب براي فرود در مناطق كوهستاني همين مدلها انتونف 140 و 72 هستند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آذرخش خان قابل شما رو نداره درضمن مااستفاده میکنیم شما شکسته نفسی می فرمائیدودرمورد ایجاد تاپیک ها هم برای هرتاپیک یک روز وقت هست دیگه . icon_cheesygrin icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1532079.jpg[/img]
[color=blue]هواپیمای آنتونوف 72 هواپیمای ترابری است که در زمان شوروی سابق طراحی و تولید گردیده است.این هواپیما قابلیت نشست و برخاست کوتاه دارد و برای جایگزینی با آنتونوف 26 ساخته شده بود اما در بازار غیر نظامی نیز به موفقیت های خوبی دست یافته است.به دلیل شباهت ورودی های موتور و معکوس کننده های این هواپیما به گوشهای غیر معمول شخصیت کارتونی معروف شوروی,این هواپیما نام مستعار Cheburashka را گرفته است.[/color]
icon_rolleyes [color=green]Cheburashka[/color] :mrgreen:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Cheburashka-Orange.jpg[/img]
[size=18][color=green]طراحی و توسعه[/color][/size]
[color=blue]اولین آنتونوف به تاریخ 22 دسامبر 1977 پرواز کرد.همزمان با تولید An-72,نمونه ای دیگر ازین هواپیما,An-74,نیز تولید می شد که قابلیت انجام عملیات در شرایط جوی بسیار بد در مناطق قطبی و یخبندان را داشت.زیرا ارابه فرود این هواپیما میتوانست به اسکی زیر چرخ مجهز شود.همچنین میتواند به تجهیزات ضد یخ مخصوص نیز مجهز شود.انواع دیگر An-72 شامل مدل VIP و گشت دریایی است.طراحی غیر معمول آنتونوف 74 به دلیل استفاده از اثر Coanda و قابلیت نشست و برخاست کوتاه قابل بررسی است;گازهای خارج شده از موتور به سطح بالایی بالهای این هواپیما دمیده می شود تا نیروی Lift افزایش پیدا کند.اولین پرواز در 31 آگوست 1977 انجام گرفت اما تولید صنعتی تا 1980 انجام نشد.An-74 از موتورهای لوتارف D-36 نیرو می گیرد.این هواپیما شباهت بسیار زیادی به هواپیمای آمریکایی YC-14 دارد که در آغاز دهه ی 70 طراحی شد و از اثر Coanda نیز استفاده میکرد.[/color]
[color=green]Boeing YC-14[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/yc-14-1_072.jpg[/img]
[color=blue]قسمت عقب این هواپیما نیز در رمپی در خود جای داده که به سمت عقب باز میشود.این هواپیما میتواند تا 7/5 تن بار را به همراه 52 مسافر که در صندلی های روبرو نشسته اند حمل کند.همچنین قابلیت های بسیار عالی در زمینه قابلیت های نشست و برخاست کوتاه دارد.همانند تمامی هواپیماهای ساخته شوروی این هواپیما به منظور عملیات در زمین های نا آماده و ناهموار طراحی گردیده است.قسمت زیرین قدرتمند این هواپیما قابلیت تحمل شن و ماسه,چمن و باندهای نا آماده را دارد.در ژانویه 1997 و 1998 در جریان مسابقات رالی پاریس-داکار دو فروند هواپیمای آنتونوف 74 نیز شرکت داشتند.در سال 1999 نیز مجموعا 4 فروند حضور داشتند.قیمت هواپیمای آنتونوف 74 بین 17 تا 20 میلیون دلار تخمین زده می شود.نمونه ی هشدار زودهنگام هوابرد این هواپیما که An-71AEW نام گرفته بود نیز به دلیل وجود طرح Yak-44 شرکت یاکولف لغو شد.آنتونوف 71 یک رادار چرخان داشت که به سمت جلو مایل بود و میتوانست 6 اپراتور را در خود جا دهد.امکانات در قسمت بار هواپیما گنجانده شده بود.شایعاتی مبنی بر استفاده این طرح از موتورهای لیفت فن RD-38 نیز شنیده شده بود.[/color]
[color=green]کابین[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/0521127%7E0.jpg[/img]
[size=18][color=green]انواع گوناگون[/color][/size]
[color=blue]An-72 'Coaler-A'-پیش نمونه.2 فروند هواپیمای آزمایشی-1 فروند تست استاتیک شامل آن بود.
An-72A 'Coaler-C تولید اولیه که بدنه ی کشیده تر و فاصله ی دو سر بال بیشتر داشت.
An-72AT - 'Coaler-C' با قابلیت حمل کانتینرهای استاندارد.
An-72S - 'Coaler-C' مخصوص VIP,دارای آشپزخانه در کابین جلو,استراحت گاه خدمه در وسط و 24 صندلی راحتی در عقب که در صورت لزوم میتوانست به نمونه باری یا با 38 صندلی نیز تبدیل شود.همچنین قابلیت تبدیل به آمبولانس هوایی با 8 برانکار را دارد.
An-74-مدلی مطابق با شرایط قطبی با اتاقی برای استراحت 5 نفر از خدمه,قابلیت حمل سوخت بیشتر,رادار بزرگتر در قسمت رادوم دماغه,تجهزات ناوبری ارتقا یافته,تجهیزات ضد یخ بهتر و قابلیت تجهیز اسکی زیر چرخ.
An-74A مدل باری یا مسافری
An-74MP مدل گشت دریایی با قابلیت جابجایی 44 سرباز,22چتر باز,16برانکار با تجهیزات پزشکی یا 10تن بار.
An-72P هواپیمای گشت.مجهز به یک قبضه توپ 23میلمتری Gsh-23L و جایگاههای بمب و راکت.
An-74T مدل باری که به یک جرثقال کوچک و غلطک مجهز است.
An-74T-100 با جایگاه ناوبر
An-74D
An-74-100
An-74-200[/color]
[color=green]قسمت حمل بار[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1586910.jpg[/img]
[color=blue]An-74TK مدل با قابلیت تغییر سریع به مدل مسافربری/باری که گنجایش 52 سرباز را دارد.
An-74TK-100 با جایگاه ناوبر
An-74TK-200
An-74TK-200C
An-74TK-300 نمونه مسافربری با موتورهای جدید با مصرف سوخت بهتر که در زیر بال ها نصب شده اند(طرح معمول).قابلیت نشست و برخاست کوتاه ندارد اما در عوض مصرف و هزینه ی عملیاتی آن از انواع دیگر پایین تر است.
An-74T-200وAn-74T-200A حمل و نقل نظامی
An-74TK-300
An-74TK-300D با موتورهای زیر بال
An-74-400 مشتق شده از An-74TK-300.بدنه ی آن 8 متر کشیده شده است.[/color]
[color=green]آنتونوف An-74 سپاه پاسداران[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/0958761.jpg[/img]
[size=18][color=green]مشخصات کلی :[/color][/size]
[color=blue]کشور سازنده : اتحاد جماهیر شوروی
شرکت سازنده : آنتونوف
خدمه : 5 نفر
تعداد مسافر : حداکثر 52 نفر
طول : 28 متر
فاصله دو نوک بال : 31.89 متر
ارتفاع: 8.65
وزن : 19000 کیلوگرم
وزن (باحداکثر بارگذاری) : 34000 کیلوگرم
پیشرانه : دو عدد موتور جت مدل Lotarev D-36 هرکدام با حداکثر توان 63.9 کیلونیوتون
حداکثر سرعت : 700 کیلومتر در ساعت
برد : 4325 کیلومتر[/color][/align]
[align=center][url=http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?t=33501]منبع[/url][/align]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Goebbels ممنون

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/4mcme2muh_izh.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_4mcme2muh_izh.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/010884.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_010884.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/18472_1220119026.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_18472_1220119026.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/012345.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_012345.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/59504_1225700186.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_59504_1225700186.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/57284_1260210544.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_57284_1260210544.jpg[/img][/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
اقا سينا ضمن تشكر مجدد از شما يه سوالي داشتم
اونم اينكه اين انتونف دوزيست نيست؟اخه اين طراحي(موتور و بال)بيشتر براي مدل دوزيستي كاربرد داره٠
  icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کابین آنالوگ که حال به هم زن!!

موتورش هم مثل فولوکس ناجوره.فکر کنم قاتل شهید کاظمی هم این باشه.

ولی مطلب خوب بود مرسی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mahdi42
      با سلام خدمت دوستان قصد دارم در اینجا نیروی هوایی برزیل رو معرفی کنم اگه تکراریه پوزش میخوام

      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      اول سه عدد پوستر :






      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


      معرفی و اشنایی با نیرو هوایی ارتش برزیل



      تاسیس:1941
      تعداد پرسنل فعال:73.764 نفر
      تعداد هواپیماها:773 عدد ( این مجموعه شامل بالگردها ،هواپیما های، رزمی و غیر رزمی میشود)
      ثوابق جنگ:شرکت در جنگ جهانی دوم

      هواپیما هایی پروازی این نیرو(احتمالا منظور قابل پرواز):
      هواپیما و بالگرد های هجومی(برای حمله): AMX, Super Tucano, AT-26 Xavante, Mi-35M
      بمب افکن:AMX
      هواپیما جنگ الکترونیک:Embraer R-99
      جنگنده:Northrop F-5E/F Tiger II
      هواپیما رهگیر:Dassault Mirage 2000
      هواپیماهای گشت:Lockheed P-3 Orion, Bandeirulha C-95
      هواپیماهای شناسایی: Super Tucano, R-35
      هواپیماهای تمرینی:Tucano, AT-26 Xavante
      هواپیما های حمل و نقل کننده: C-130, C-295, Super Puma, 707, UH-1H, EMB-190, UH-60L

      ====
      معرفی نوع ،وتعداد جنگنده ها
      جنگنده "AMX International AMX"
      سازندگاه:ایتالیا،برزیل
      مدل ها:
      A-1: به تعداد 80 عدد
      A-1B:تعداد 10 عدد

      جنگنده "Dassault Mirage 2000"
      سازنده:فرانسه
      مدل ها:
      F-2000C:تعداد 10 عدد
      F-2000B:تعداد 2 عدد

      جنگنده "Northrop F-5E/F Tiger II"
      سازنده:امریکا
      مدل ها:
      F-5E/F تعداد 10 عدد
      F-5EM/F-FM تعداد 47 عدد


      معرفی بالگرد هجومی
      بالگرد "MI 35M"
      سازنده:روسیه
      مدل:"AH-2 Sabre"
      تعداد:12 عدد


      ----------------------------------------------------------------------------
      تعداد پرسنل این نیرو از ایران بیشتره واستخواندار محسوب میشه
      من که جنگندهEmbraer A-1A رو نمیشناختم و فکر کردم شما هم ممکنه اشنایی نداشته باشین پس یه معرفی مختصر رو اماده کردم:

      حالا معرفی جنگنده "Embraer A-1A"

      این جنگنده یک از سری جنگنده های AMX می باشد ،سری جنگنده های AMX پروژ مشترکی ببین دو کشور ،"برزیل"و"ایتالیا" می باشد، جنگنده های سری AMX، از نوع جنگنده های هوجومی می باشد
      اولین پرواز سری جنگنده های AMX در 15 می 1984 اتفاق افتاد ،که در سال 1989 معرفی شد . زمان ساخت ان از سال 1986 تا 1999 می باشد ،تا به امروز 200 عدد از این جنگنده ساخته شده.
      از این سری جنگنده ها هر دو کشور برزیل و ایتالیا استفاده می کنند .

      مشخصات

      خلبان : 1 نفر
      طول: 13.23 متر
      طول بال ها هواپیما:8.87 متر
      ارتفاع:4.55
      مساحت بال ها:21 متر
      وزن خالی:6.730 کیلو گرم
      وزن بارگذاری شده:10.750 کیلوگرم
      حداکثر وزن موقعه تیک اف:13.000 کیلوگرم
      حداکثر سرعت:1.160 کیلومتر
      قابلیت وصل 2 عدد موشک AIM-9 Sidewinders یا 2 عدد موشک MAA-1 Piranha
      قابلیت وصل بمب های 3.800 کیلوگرمی ،موشک های هوا به زمین ،بمب ها لیزری هدایت شوند،وراکت.


      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      چند عکس دیگه:








      بچه ها اگه اطلاعات تکمیلی دارین دریغ نکنید تا تاپیک کامل بشه

      منبع
      عکس ها هم خودم اضافه کردم و...
    • توسط EBRAHIM
      با سلام به همگی دوستان...
      چند نکته: خواهشا نخندید...تو نظراتتون هم تیکه نندازید...شاید تا کنون هیچ اطلاعی از این نیرو نداشته باشید و تا به حال به گوشتون نخورده باشه...پس مطلب مفیدیه...لطفا مراعات کنید...
      ...
      نیروی هوایی افغانستان یکی از سه شاخه اصلی ارتش افغانستان می‌باشد. نیروی هوایی ارتش افغانستان زیر نظر ستاد کل ارتش افغانستان فعالیت می‌کند.

      نیروی هوایی افغانستان در سال ۱۹۲۴ میلادی (۱۳۰۳ خورشیدی) و در زمان سلطنت امان‌الله‌شاه تاسیس شد. این نیرو در زمان ریاست جمهوری محمد داوودخان، تحولات چشمگیری را تجربه کرد. ارتش افغانستان تا پیش از سقوط دولت تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی، نزدیک به ۵۰۰ هواپیما و بالگرد تهاجمی داشت. اما در جریان سال‌ها جنگ داخلی در افغانستان، تقریبا تمامی آن‌ها یا به دلایل عدم رسیدگی فنی و یا در کشاکش جنگ داخلی از بین رفت.[۱]

      تا پیش از اشغال افغانستان توسط نیروهای ناتو، بدنه اصلی نیروی هوایی افغانستان از بالگردهای ام‌آی-۱۷ روسی تشکیل شده بود.
      به گفته مقامات نیروهای هوایی افغانستان، در سال ۲۰۰۸ میلادی، ۶۰۰ خلبان در نیروی هوایی افغانستان مشغول به کار بوده‌اند.[۲]

      تجهیز نیروی هوایی ارتش افغانستان به 18 فروند C27

      سرمایه : شرکت آلنیای آمریکای شمالی قراردادی به ارزش 287 میلیون دلار را با نیروی هوایی ایالات متحده به امضا رسانده تا 18 فروند هواپیمای مدلC27 اسپارتان را بازسازی و اصلاح کند. هواپیماهایC27 از مدل اصلاح شده هواپیماهای باربری222 G ساخت ایتالیا است. نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد پس از آماده شدن این 18 فروند هواپیمای اصلاح شده آنها را در اختیار نیروی هوایی ارتش افغانستان قرار دهد. کار تحویل این هواپیماها به ارتش افغانستان از ابتدای سال 2009 آغاز می شود و تا سال 2011 ادامه خواهد داشت. این برنامه در حال حاضر شامل تحویل 18 فروند هواپیمای آماده انجام عملیات و همچنین تجهیز و تبدیل دو فروند از آن به هواپیمای حمل ونقل VIP است. علاوه بر آن در این برنامه قید شده است که نیروی هوایی آمریکا طی سه سال وظیفه پشتیبانی و نگهداری و خدمات رسانی به این هواپیماها را عهده دار است.
      نیروی هوایی آمریکا با بررسی ویژگی ها و قابلیت های هواپیمایC27 این مدل را مناسب نیروی هوایی ارتش افغانستان تشخیص داده و داشتن این هواپیماها را برای دستیابی به ثبات طولانی مدت در افغانستان ضروری دانسته است.

      مشخصات هواپیمایC27

      اسپارتانC27 هواپیمای دو موتوره توربوجت است که برای نیازهای نیروی هوایی و همچنین حمل ونقل هوایی طراحی شد. این نوع هواپیما مخصوصا برای عملیات های تاکتیکی با برد کوتاه تا متوسط و برای پرواز در ارتفاع 1800 پا مناسب است. ازC27 می توان در تمام شرایط آب وهوایی و در روز یا شب برای حمل ونقل یا انجام ماموریت های پزشکی استفاده کرد. این هواپیما می تواند 24 تخت پزشکی و 4 پرستار یا 34 نیروی زمینی ارتش را جابه جا کند.C27 دارای سه گروه پرواز شامل کاپیتان هواپیما، کمک خلبان و مسوول بار است. هواپیمای اسپارتان مدل اصلاح شده G222 است. مدل G222 توسط شرکت آلنیا در ناپل ایتالیا تولید و ساخته می شد این مدل در سال 1970 اولین پرواز خود را انجام داد و در سال 1978 وارد بازار شد.
      بیشتر استفاده کنندگان مدل 222 G نیروی هوایی ایتالیا، ارتش آرژانتین، امارات و نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بودند.. شرکت کرایسلر به عنوان پیمانکار اصلی G222 را از آلنیا خریداری کرد و پس از اصلاح، ارتقای سیستم مخابراتی و نصب سیستم های رهیابی پیشرفته آن را به مدلC27 تغییر داد. ازهواپیمایC27 به دلیل میزان سرعت و ارتفاع مناسب جهت حمل ونقل هوایی و انجام عملیات گوناگون هوایی استفاده می شود.

      ویژگی هایC27

      عملکرد اصلی: حمل بار و مسافر
      نیروی پیش ران/ شرکت سازنده:
      دو موتور
      ابعاد: 5/74 پا طول و 7/54 پا عرض
      نیروی محور بر حسب اسب بخار: 3400 برای هر کدام P4D- T64جنرال الکتریک
      پهنای بال: 2/94 پا
      سرعت: 250 گره
      حداکثر ارتفاع: 25000 پا
      وزن تیک آف: 56878 پوند
      وزن بدون بار: 39500 پوند
      برد پرواز: 1500 مایل
      مسافت تیک آف: 1500 پا
      اندازه باند: 1800 پا در 45 پا
      ___________
      منبع: ویکی پدیا
    • توسط kingraptor
      زیردریایی های اتمی و حتی دیزلی از توانایی های مرگباری برخوردارند و در صورت میل به قدرت نمایی، مهار آتش آنها بسیار مشکل است. این جنگ افزارها در طول جنگ جهانی دوم، به دلیل پنهان بودن از دید دشمن، نیروی دریایی انگلیس رابه زانو در آورده بودند. در ژاپن و شمال افریقا نیروهای آلمان نازی با در اختیار داشتن این سلاح ها سلطه خویش را بر دریاها اعمال می کردند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای ضد زیردریایی P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      شوروی با در اختیار داشتن زیر دریایی های اتمی قادر بود در صورت بروز جنگ، ارتباط اروپای غربی را با آمریکا قطع کند. در جنگ فالکلند پس از انهدام رزم ناو بل گرانوی آرژانتين توسط اژدر یک زیر دریایی انگلیسی، کشتی های جنگی آرژانتين دیگر تا پایان جنگ نقش مهمی را ایفا نکردند. به منظور مقابله با این جنگ افزارها در صحنه جنگهای گذشته و آینده تدابیری اندیشده شده است. پی-3 اوریون از جمله سلاحهایی است که می تواند تا حدود زیادی در مقابل زیردریایی ها، هر قدر هم که پیشرفته باشند عرض اندام کند. هواپیما چند منظوره پی-3 بیش از 30 سال است که به طور پیوسته توليد می شود و تا کنون بیش از 700 فروند آن به خدمت ارتشها، آتش نشانی ها، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و هواشناسی های کشورهای مختلف در آمده اند. از این لحاظ اوریون خود را تا مدت زیادی بی رقیب می دانست. طراحی اولیه بدنه و نحوه اتصال موتورها به هواپیما تا امروز تقریباً بدون هیچ تغییر عمده ای حفظ شده است. همین عدم نیاز به تغییرات گواهی بر بی نقص بودن طراحی اوریون است. اما تجهیزات الکترونیکی این هواپیما همواره در حال تغییر و تکامل بوده اند. از این رو سازنده پی-3 در به کار گیری آنها به درخواست و سلیقه مشتری عمل می کند. انواع پیشرفته تجهیزات، این هواپیما را به سلاحی خطرناک در مقابل زیردریایی ها تبدیل می کند. اوریون با چهار موتور توربو پراپ از نوع T56-A-10 کمی شبیه هرکولس محصول دیگر لاکهید است. با توجه به سابقه طولانی لاکهید در به کار گیری این نوع موتورها می توان به این نکته پی برد که این شرکت به خوبی با مشکلات این موتورها که سایرین را متواری کرده، کنار آمده است. پس از روی کار آمدن موتورهای توربوجت شرکهای هوایی سریعا به استفاده گسترده از آنها روی آوردند ولی لاکهید و نیروی دریایی ایالات متحده به علت ويژگيهای منحصر به فرد این موتورها همچنان در طیف گسترده ایی آنها را به کار می برند. خوشبختانه شرکت توربین الکترا بزودی توانست معایب عمده این موتورها را رفع کند و تا به امروز تامین کننده موتورهای پی-3 باقی مانده است. طراحی اوریون به حدود 40 سال پیش و سال 1957 باز می گردد. نخستین پرواز این هواپیما در 19 آگوست سال 1958 انجام شد پس از چند پرواز آزمایشی، تغییراتی صورت گرفت که عمده ترین آنها کوتاه شدن بدنه به میزان 2/13 متر بود. سپس این هواپیما به تجهیزات متداول آن روزها مجهز شد و به عنوان گشت دریایی، خدمت خود را رسما در نیروی دریایی آمریکا آغاز کرد. در آن زمان تغییرات دیگری برای فروندهای بعدی در نظر گرفته شد. در سال 1962 چند تغییر دیگر به منظور کارآمدتر کردن این سلاح اعمال شده و پی-3 اوریون که پس از گذشت سالها هنوز هم در خدمت ناسا است، متولد شد. نخستین سفارش قطعی برای خرید 7 فروند از این هواپیما مربوط به سال 1960 می باشد. نیروی دریایی آمریکا متقاضی خرید 7 فروند وای پی-3وی-1 با موتور آلیسون-توربین الکترا شد که می توانست انواع بمب های عمق روی معمولی و هسته ای، اژدرهای ضد زیر دریایی و مین و راکت را حمل کند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      کابین نسبتاً پیچیده هواپیمای P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      ظرفیت سوخت این 7 فروند اولیه از 20631 لیتر در اولین سفارش تا 34826 لیتر در آخرین متفاوت بود، اما همگی 4 مخزن در بالها، هر بال 2 مخزن جداگانه، و یک مخزن بزرگ در امتداد بدنه داشتند که این الگو تاکنون حفظ شده است. استفاده همزمان از دو رادار جداگانه در جلو و عقب هواپیما و ترکیب هر دو رادار برای ارایه تصویری 360 درجه ایی، پی-3 را به مجهزترین سلاح ضد زیر دریایی آن روز تبدیل کرد، اگرچه این طرح به زودی لو رفت و شرکتهای دیگر نیز به استفاده از آن روی آوردند. نخستین پرواز این سفارش هفتگانه در 15 آوریل 1961 انجام شد و تا آوریل سال بعد در مجموع 2521 ساعت در 585 سورتی پرواز با این هواپیماها به صورت آزمایشی و آموزشی انجام شد. بلافاصله پس از ورود این هواپیما به خدمت از آنها در جنگ علیه کوبا استفاده شد. در جنگ ویتنام نیز آمریکاییها از این هواپیما به میزان زیادی استفاده کردند. ماموریت اصلی این هواپیما در آن زمان پوشش راداری شبانه بر فراز خلیج تونکین بود گشتهای متداول روزانه و حمایت از کشتیهای لجستیکی در برابر هجوم احتمالی زیردریاییهای شوروی نیز از ماموریتهای بود که این هواپیما بر عهده داشت. نکته جالب توجه این است که این هواپیماها از پایگاهای داخل خاک فیلیپین به پرواز در می آمدند. از آن هنگام پی-3 به طور منظم در عملیات مشابه برون مرزی مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا قرار گرفته و می گیرد و همواره به عنوان کشت ضد زیر دریایی، مین گذار دریایی، راهنمای زیر دریایی های خودی و هدف قرار دهنده اهداف دور به کار گرفته شده است.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای P-3 اوریون در حال پرواز در معیت یک ناوچه آمریکایی

      --------------------------------------------------------------------------------

      این هواپیماها گاهی برای ایجاد تغییرات آب و هوا و باران زا کردن ابرهای منطقه ای به کار گرفته می شوند. برای این کار پودر یدید نقره را در مقیاسهای زیاد توسط تجهیزات خاصی که در این هواپیما تعبیه شده است در میان ابرها می پاشند. قابلیت شرکت در عملیات جستجو و نجات، عکس برداری و نقشه برداری هوایی و حتی توانایی انجام ماموریتهای ترابری، اوریون را به هواپیمایی چند منظوره بدل نموده است. هم اکنون این هواپیماها در بیش از 30 پایگاه برون مرزی و درون مرزی آمریکا نشست و برخاست می کنند و حتی بارها توسط نیروهای چند ملیتی در مانورهای مشترک به کار گرفته شده اند. آمریکا تنها استفاده کننده از این هواپیماها نیست. اکثر کشورهایی که مرزهای آبی دارند از پی-3 به خوبی استقبال کردند و به میزان رفع نیاز دفاعی از این هواپیما خریده اند. نیوزلند اولین مشتری اوریون با سفارش 5 فروند پی-3 بی مجهز به مولد امواج صوتی کوتاه بود. کانادا 18 فروند و ژاپن که سرانجام در سال 1978 تصمیم به جایگزین کردن این هواپیما به جای نپتون گرفت مشتریان بعدی بودند.

      --------------------------------------------------------------------------------

      هواپیمای P-3 اوریون در حال برخاست


      --------------------------------------------------------------------------------

      ژاپن خط تولید این هواپیما را خریداری کرده و تا کنون بیش از 100 فروند از آن را تولید کرده است. پرتقال اسپانیا و تایلند خریداران دست دوم این هواپیما هستند. هلند، نروژ، ایران و پاکستان نیز هر کدام چند فروند پی-3 در اختیار دارند. انواع مختلف پی-3 اگر چه با قرار گرفتن حروف بزرگ و کوچک و شماره های متفاوت دسته بندی می شوند ولی عمدتاً تفاوت چشمگیری میان مدلهای مختلف مجود ندارد و می توان با تغییرات پیش بینی شده از سوی کارخانه سازنده هر نوع تغییر کاربردی را در انواع آن ایجاد کرد. پی-3 با حوصله ای که در خور هواپیمای توربو پراپ است، وجب به وجب منطقه را بازرسی و شناسایی و به محظ اطلاع از موقعیت زیردریایی مهاجم اقدام به شکار آن می کند. در طول عملکرد سی وچند ساله این سلاح موارد منفی از لحاظ فنی در مورد آن به چشم نمی خورد و همواره در انجام ماموریتهای محوله موفق بوده است. همین امر سبب شده است تا پرسنل زیر دریایی ها از هواپیمای پی-3 اوریون به عنوان کابوسی هولناک یاد کنند.

      -----------------------------------------------------------------------------



      ------------------------------------------------------------------------------

      منبع: Air.blogfa.com
    • توسط IRINavy
      بسم رب الشهداء و الصدیقین

      چند ماه پیش برای یه برنامه فرهنگی و مذهبی که در سایت سوباشی برگزار شده بود، رفتم. اونجا بود که از نزدیک با مشهد شهدای اون حادثه و شرح ماجرا بیشتر آشنا شدم.
      بعد از اون تصمیم گرفتم مطالب دست اولی تهیه کنم و در سالگرد اون حادثه خدمت دوستان تقدیم کنم تا اینکه از طریق یکی از دوستان بسیار خوبم به فیلم مستندی دراینباره دسترسی پیدا کردم. که هنوز در هیچ رسانه ای پخش نشده و احتمالا چهارشنبه هفته آینده از برنامه روتین ارتش از شبکه یک پخش خواهد شد)
      این فیلم حدودا 15 دقیقه ای روایتی مستند از حادثه ی حمله به سایت رادار سوباشی است که در 5 مرداد سال 67 (تنها چند روز به پایان جنگ تحمیلی و پس از پذیرش رسمی قطعنامه 598 از سوی ایران) اتفاق افتاده که منجر به شهادت 19 نفر از پرسنل متخصص پدافندهوایی شد.
      فیلم به اندازه کافی گویا هست پس من بیشتر از این توضیح نمیدم و پیشنهاد میکنم که حتما اون رو دانلود و تماشا کنید.
      دوستانی هم که نظرات و انتقادی نسبت به فیلم دارند لطفا یا در همین جا یا بصورت خصوصی بفرمایند تا به سازندگان اون منتقل کنم.
       


       
       

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

       

       

      لینک های دانلود

       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv

      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-00.flv
      قسمت اول - 36 مگابایت


       
       
      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv


      http://habibnavy.persiangig.com/video/Soobashi-01.flv
      قسمت دوم - 36 مگابایت



      انشاءالله رهرو راه شهدا باشیم
      شادی روحشون، صلوات


       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.