cheka

Admiral kuznetsov ، رزمناو هواپیمابر

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kuz1.jpg[/img]

[i]"آدمیرال فلوتا سووتسکو سویوزا کوزنتسوف" [/i] نام تنها ناو هواپیمابر یا به عبارت بهتر تنها "رزمناو هواپیمابر" عملیاتی غیراتمی ارتش روسیه است که بعنوان کشتی پرچمدار (Flagship) نیروی دریایی این کشور وظیفه ی خطیر حفاظت از زیردریایی های اتمی استراتژیک کلاس دلتا و تایفون این کشور را بر عهده دارد .

رزمناو هواپیمابر Admiral kuznetsov در دوران شوروی ساخته شد و قرار بود ناو رهبر کلاس خود (کلاس آدمیرال کوزنتسوف) باشد ، اما با نیمه کاره ماندن ساخت ناو Varyag (که به ارتش چین فروخته شد و اخیرا نیز تستهای میدانی خود را بعنوان اولین ناو هواپیمابر ارتش چین آغاز کرده) . آدمیرال کوزنتسوف تنها ناو کلاس خود و در سالهای بعد از فروپاشی شوروی ، تنها ناو هواپیمابر عملیاتی روسیه شد .

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف دارای تفاوت های عمده ای با ناوهای هواپیمابری که در حال حاضر در ارتشهای غربی در حال خدمت هستند ، میباشد . برای مثال ، کوزنتسوف فاقد پیشرانه ی اتمی است و نیروی حرکت خود را از 4 توربین بخار با قدرت هرکدام 50000 اسب بخار میگیرد که 4 شافت را به حرکت در میاورند (سرعت حداکثر این ناو 29 نات و برد حداکثری آن 8500 مایل است). برخلاف ناوهای هواپیمابر معمول ، کوزنتسوف دارای انواع تسلیحات دفاعی و تهاجمی برای مقابله با شناورهای سطحی و زیرسطحی است که کلاس آنرا به یک "رزمناو موشک انداز سنگین هواپیمابر" (heavy aircraft carrying missile cruiser) تبدیل کرده است .

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف برای درگیری با اهداف سطحی مجهز به 12 لانچر موشکهای کروز ضد کشتی P-700 Granit است . موشک Granit با استفاده از دو بوستر سوخت جامد و یک موتور رمجت استفاده میکند و دارای سرعت 2.5 ماخ و برد 650 کیلومتری است و مجهز به کلاهک 750 کیلویی HE یا کلاهک نیم تنی اتمی میباشد . هدایت این موشک بصورت اینرسیایی/نیمه راداری/راداری است . موشک دارای کیت ECM یکپارچه شده است که به موشک قابلیت مانورهای ایضایی و ایجاد فریبنده برای فرار از سیستمهای ضد موشکی را میدهد ، در ناتو کد "ناوافکن" (Shipwreck) به آن داده شده .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kuz4.jpg[/img]

[i]سیلوهای موشک ضد کشتی granit در ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف [/i]

سیستم دفاع هوایی این ناو متشکل از 24 لانچر سیستم پدافند کوتاه برد قدرتمند کلینوک (نمونه دریایی Tor) دارای نرخ شلیک 1 موشک در هر 3 ثانیه ، برد 12 کیلومتر ، ارتفاع درگیری 6 کیلومتر و قابلیت درگیری با انواع اهداف هوایی از جمله جنگنده و موشکهای کروز را دارد . سیستم هدایت موشک از نوع لینک رادیویی است .

ناو هواپیمابر کوزنتسوف از مخلوط سیستم دفاع نزدیک کاشتان و 6 قبضه توپ گتلینگ دفاع نزدیک AK-630 که دارای بیشترین نرخ آتش در جهان (5000 گلوله در دقیقه) است ، برای ایجاد دیواری از آتش و سرب در مقابل تسلیحات هدایت دقیق و موشکهای کروز استفاده میکند . سیستم کاشتان به دلیل استفاده ترکیبی از موشکهای 9M311 با برد 8 کیلومتر و توپ گتلینگ قدرتمند GSh-30k، یکی از مخوف ترین و موثرترین سیستمهای دفاع نزدیک (CIWS) جهان به شمار میرود که دارای توانایی های بیشتری نسبت به نمونه های مشابه غربی است .

آدمیرال کوزنتسوف همچنین علاوه بر هلیکوپترهای ضدزیردریایی Ka-27 که جز هواگردهای این ناوهواپیمابر است ، مجهز به سیستم جنگ ضدزیردریایی Udav-1 استکه قابلیت درگیری با اهداف زیرسطحی و مقابله با اژدرها در برد3000 متر و عمق 600 متر را به ناو کوزنتسوف میدهد .

سیستمهای راداری این ناو شامل رادار مراقبتی سطحی/هوایی 3 بعدی MR-710 Fregat-MA (باند E) با پوشش 360 درجه و برد 230 کیلومتر برای اهداف هوایی با سطح مقطع استاندارد (2.5 مترمربع) و برد 30 کیلومتر برای موشکهای کروز و برد 130 کیلومتر برای اهداف سطحی و رادار جستجوی سطحی/هوایی دو بعدی MR-320M Topaz است که همانند رادار MR-710 ، از دو آنتن مراقبتی که پشت به یکدیگر قرار گرفته اند استفاده میکند . این کار نرخ دریافت اطلاعات رادار را افزایش داده و قابلیت ضدجنگ الکترونیک (ECCM) رادار را افزایش میدهد .

ناو آدمیرال کوزنتسوف برای کشف اهداف زیرسطحی از سونار MGK-365 Zvezda-2 و سونارهای MGK-345 Bronza که در بدنه ناو نصب شده اند ، استفاده میکند ، سونار Zvezda-2 قابلیت جستجو در حالت فعال و پسیو و در محدوده ی فرکانسی متوسط/پایین را دارد و میتواند سونار زیردریایی های دشمن را رهگیری کند . از دیگر سیستمهای الکترونیکی این ناو میتوان به تجهیزات ارتباط ماهواره ای ، رادار هدایتی Palm frond (باند I)، رادارهای کنترل آتش MR-360 Podkat (باند G/H) برای سیستم پدافندی Klinok و 4 رادار کنترل آتش 3P37/Hot Flash (باند K) برای سیستم پدافند نزدیک Kashtan ، سیستم کنترل و مدیریت نبرد هوایی Fly Trap B اشاره کرد .

ناوگان جنگنده های ناوهواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در حال حاضر متشکل از 19 جنگنده ی ناونشین Su-33 در نقش برتری هوایی ، جنگنده های آموزشی Su-25UTG و ورژن های مختلف هلیکوپترهای جنگ ضدزیردریایی Ka-27 و هلیکوپترهای اخطار زودهنگام Ka-31 است . جنگنده های Su-33 که مدل ناونشین جنگنده معروف Su-27 Flanker هستند دارای قابلیت مانورپذیری بسیار بالا ، موتورهای توربوفن تقویت شده که حداکثر سرعت 2.17 ماخ به این هواپیما میدهند ، قابلیت عملیات در شب و روز و حمل تسلیحات هوا به هوا از جمله موشکR-27EM (با قابلیت رهگیری موشکهای کروز) و بمبهای هدایتی و خوشه ای را دارد . ارتش روسیه در سال 2009 سفارش خرید 24 جنگنده ی ناونشین جدید Mig-29K تا سال 2015 برای تعویض با سوخو-33 های فعلی را داده است .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kuz7.jpg[/img]

[i]جنگنده ناونشین Su-33[/i]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-%25D0%259C%25D0%2590%25D0%259A%25D0%25A1-2007-%25D0%2597%25D0%2592%25D0%2593-016.jpg[/img]

[i]Mig-29[/i]

عرشه ی پرواز آدمیرال کوزنتسوف یک عرشه ی 14700 مترمربعی (معادل مساحت 1.5 زمین فوتبال استاندارد) برای به پرواز در آوردن جنگنده ها بجای Catapault ، از سیستم Ski jump و رمپ شیبدار استفاده میکند . انتهای باند پرواز (رمپ) این ناو دارای زاویه 12 درجه است که با بالا بردن دماغه ی هواپیما و تعویض زاویه موتور جت هواپیما به سمت زمین ، باعث ارتفاع گرفتن سریع هواپیما بلافاصله پس از تیک آف میشود . این ناو برای کاهش سرعت هواپیما در هنگام فرود از دو کابل دستگیرکننده (Arrestor cable) استفاده میکند .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kuz5.jpg[/img]

[i]عرشه ی شیبدار ناو هواپیمابر ادمیرال کوزنتسوف[/i]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Carrier_arresting_wire_caught_by_F-18C_on_USS_Nimitz.jpg[/img]

[i]Arrestor Cable در ناوهواپیمابر USS Nimitz[/i]

منبع :
http://www.harpoondatabases.com/Encyclopedia/Entry2684.aspx
http://www.harpoondatabases.com/encyclopedia/Entry2534.aspx
http://www.deagel.com/Ship-Sensors/Fregat-MAE_a001879001.aspx
http://warfare.ru/?linkid=2082&catid=312
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/1143_5.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/1143_5-specs.htm
http://www.naval-technology.com/projects/kuznetsov/

مترجم و گرد آورنده : Cheka
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.