Goebbels

تاپیک جامع مین ، نارنجک ، تله های انفجاری

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام خدمت دوستان در ابتدا مین :


392562221422259104881852551614224109252.



مین چیست ؟
مین مقداری ماده منفجره یا ماده دیگری است که در محفظه يا جعبه فلزی، چوبی يا پلاستيکی در اندازه‌های گوناگون قرار گرفته و برای انهدام خودروها یا کشتی‌ها یا قایق‌ها یا هواپیماها و ایجاد خسارت به آنها و زخمی کردن افراد طراحی و ساخته شده باشد.مواد منفجره درون مین با حركت، لرزش یک يا چند ماسوره (فنر و سوزن) و چاشنی (مواد منفجره حساس) در هنگام عبور افراد يا تانک و خودرو فعال شده و انفجار رخ می‌دهد.

انواع مين:
الف) مین ضد نفر(AP)
1- مین خوشه ای مرگبارترین مین – تا فاصله یکصد متری هر کسی را می کشد.
POMZ تولید کننده چین روسیه
M16 تولید کننده آمریکا
Valmera 59 – 69 تولید کننده ایتالیا – آفریقای جنوبی - سنگاپور
Porm-1 تولید کننده یوگسلاوی سابق
مین های نارنجکی تولید توسط تمامی کشورهای تولید کننده مین
نارنجکهای دستی Blu72 تولید کننده آمریکا
2- مین های انفجاری
مین های انفجاری سبک: (gr 50-30 مواد منفجره )
Type72 تولید کننده چین و آفریقای جنوبی
M14 تولید کننده آمریکا
Sb33 تولید کننده ایتالیا
مین های انفجاری سنگین : (150 – 200 gr مواد منفجره )
PMN تولید کننده روسیه و بسیاری کشور های جهان
VS50 تولید کننده ایتالیا و بسیاری از کشورهای جهان
NO4 تولید کننده اسرائیل
ب) مین های ضد تانک
ضد تانک سبک :
V52 – 3 تولید کننده ایتالیا
Tc2- 4 تولید کننده ایتالیا
ضد تانک سنگین:
Type72 تولید کننده ژاپن
TMN46 تولید کننده اکثر کشورها

گونه‌های مین
مین صوتی (acoustic mine) : مینی که با امواج منتشرشده از هدف منفجر شود.
مین ضد هوابُرد (anti-airborn mine) : مینی که در محلهای احتمالی پیاده شدن نیروهای هوابرد کار گذاشته شود.
مین ضد نفر (antipersonnel mine) : مینی برای وارد کردن تلفات و ضایعات به افراد پیاده دشمن و ناتوان کردن آنها.
مین ضد تانک (antitank mine) : مینی که تانک را از تحرک بیندازد یا باعث انهدام آن شود.
مین کف‌نشین (bottom mine) : مینی که پس از رها شدن از ناو یا زیردریایی یا هواپیما در کف دریا قرار گیرد و دارای حسگرهای عمل‌کننده از نوع مغناطیسی و آوایی و فشاری باشد؛ این گونه مین برای نابودی شناور سطحی و زیرسطحی به کار می‌رود.
مین جهنده ضدنفر (bounding mine) : نوعی مین ضدنفر با خرج کوچکی که بدنه مین را به هوا پرتاب کند و موجب شود مین در بلندی سه یا چهار پایی (فوتی) منفجر و تکه‌های آن در کلیه جهت‌ها پرتاب شود.
مین شیمیایی (chemical mine) : مینی محتوی مواد شیمیایی سمی برای کشتن افراد یا از کار انداختن یا آلوده کردن وسایل و زمین.
مین دورفرمان (controlled mine) : مینی که از ایستگاه فرمانِ راه دور هدایت و منفجر شود.
مین تأخیری (delayed action mine) : مینی که مدتی پس از تحریک شدن منفجر شود و اغلب پشت سر نیروهای عقب‌نشینی‌کننده و برای به ستوه آوردن و انهدام نیروهای تعقیب‌کننده دشمن به کار رود.
مین تمرینی (drill mine) : گونه‌ای مین آموزشی که از دید اندازه و شکل و وزن مشابه مین جنگی است و برای تمرینهای لجستیکی استفاده می‌شود.
مین فوگاز (fougasse) : مینی که به محض انفجار آن تکه‌های فلزی یا اشیای دیگر در جهت‌های پیش‌بینی‌شده پرتاب شود.
مین بی‌اثر (inert mine) : گونه‌ای مین آموزشی که از دید اندازه و شکل و وزن همانند مین جنگی، اما کلیه مواد منفجره و آتش‌زای آن بی‌اثر باشد.
مین مهارشده (moored mine) : مینی که با استفاده از لنگر به کف دریا (در مناطق حساس دریا) مهار شود؛ این مین در ژرفای متناسب با آبخور کشتیها غوطه‌ور است و با برخورد بدنه کشتی به آن منفجر می‌شود.
مین مشقی (practice mine) : نوعی مین آموزشی که از دید اندازه و شکل و وزن مشابه مین جنگی است و ماسوره آن مقدار کمی ماده منفجره کننده یا دودزا دارد.
مین آموزشی (training mine) : مینی شبیه مین جنگی که فاقد ماده منفجره باشد.
مین پخشی (scatterable mine) : مینی که به وسیله هواپیما یا بالگرد یا توپخانه یا خودروهای زمین پخش شود و در زیر خاک قرار داده نشود.

در ادامه به معرفی انواع مین های ضد تانک و ضد نفر خواهم پرداخت


تاپیک به صورت مهم پست شد

ALI
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر فراوان از سینای عزیز

مشتاقانه منتظر ادامه مطلب هستیم

با تشکر

منتقل شد[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی بود
فقط اگر عکس کار می کردی خیلی جامعتر می شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا فقط طرز ساخت تله انفجاری و تله کردن مین و بمب دست ساز و ... رو اینجا آموزش ندید چون از لحاظ امنیتی مشکل داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][size=4][color=red]مین های ضد تانک [/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Iltis_anti-tank_mine_destruction.jpg[/img]
[color=blue]تعریف: مین ضد تانک مینی است که برای از کار انداختن یا از بین بردن وسایل نقلیه مانند تانک ها طراحی شده است. مین های ضد تانک، مانند مین های ضد نفر ،توسط فشار(میزان بسیار زیادی وزن لازم است)، کنترل از راه دور، جاذبه مغناطیسی یا توسط تکان خوردن میله تله(نوعی سیم تله عمودی)منفجر می شوند.

مین های ضد تانک به علت اینکه برای انجام دادن ماموریتشان به نیروی بیشتری نیاز دارند، بسیار بزرگتر و دارای مواد منفجره بیشتری نسبت به مین های ضد نفر می باشند. این مین ها ممکن است حاوی5/ 1تا 14کیلوگرم مواد منفجره باشند و معمولاً استوانه ای یا مربع شکل می باشند و اندازه آنها از 40سانتی متر قطر و15 سانتی متر ارتفاع، تا 23سانتی متر قطر و 10سانتی متر ارتفاع می باشند.

معمولاً برای انفجار یک مین ضد تانک معمولی نیاز به بیش از 135 کیلوگرم فشار می باشد. این به آن معنی نیست که اشخاصی که وزنشان از این مقدار کمتر است می توانند با اطمینان برروی یک مین ضد تانک پا بگذارند. زیرا ممکن است سیستم ماسوره خراب شده؛ یا عمداً طوری تنظیم شده باشد که با فشار کمتری مین منفجر شود.

مین های ضد تانک معمولاً دارای ماسوره قطع فشار هستند .بدین معنا که چنانچه پس از خنثی کردن هم آنها را جابجا کنیم منفجر خواهند شد.در برخی موارد، مین های ضد نفر روی مین های ضد تانک کار گذاشته می شود و اگر دراین حالت مین ضد نفر منفجر شود،معمولاً باعث انفجار مین ضد تانک می شود. آگاه باشید که اغلب از مین های ضد نفر برای جلوگیری از خنثی سازی مین های ضد تانک استفاده می شود. روش قرار دادن مین های ضد نفر و مین های ضد تانک با یکدیگر بصورت خوشه ای؛ کاری متداول می باشد.

هرگاه مین های ضد تانک مشاهده کردید، فرض کنید که مین های ضد نفر نیز در منطقه وجود دارد.معمولترین مین های ضد تانک برای از کار انداختن یا از بین بردن وسایل نقلیه به اثر انفجار متکی می باشند.اثر آنها بر روی وسایل نقلیه سبک مانند وانت، کامیون کوچک،اتومبیلهای سواری وجیپ ها معمولا ًفاجعه آمیز است و منجر به از بین رفتن وسیله نقلیه وکشته شدن یا جراحت وخیم مسافرین می شود.

در حالیکه مین های ضد نفر بعنوان خطر بزرگی به جمعیتهای غیر نظامی معرفی شده اند، مین های ضد تانک؛ احتمالاً باعث دشواریهای اجتماعی- اقتصادی و رنج انسانی بسیار بیشتری می شوند.مین های ضد تانک مانع استفاده از جاده ها و خطوط راه آهن توسط وسایل نقلیه، برای رساندن تدارکات پزشکی و امدادی می شود.این مین هانمی گذارند؛اهالی روستاها کالا به بازار ببرندوازپاکسازی مین های ضدنفردرجاده ها جلوگیری میکنند.مین های ضدتانک عامل اکثریت حادثه های وخیم انفجار مین که منجر به تلفات متعدد برای کارکنان امدادی شده است می باشد. [/color][/align]

[color=red]مين های ضد تانک ساخت يوگسلاوی سابق[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/TMA-1-Anti-Tank-Mine.jpg[/img][/size][/center]
[center]
[size=4][color=blue]مین های [/color][color=red]TMA-1 [/color][color=blue]و[/color][color=red] TMA-1A [/color][color=blue]دارای بدنه ای از جنس پلاستیک فشرده هستند که از دو قسمت فوقانی و تحتانی تشکیل میشود. به منظورجلوگیر از کشف این مین توسط دستگاههای فلزیاب در ساخت آن از کمترین میزان فلزات استفاده شده است. قسمت فوقانی دارای 8 بخش تقسیم فشار بوده و با 4 ماسوره به چاشنی UANU-1 که در قسمت مرکزی قرار گرفته متصل میشود.همچنین دارای یک ماسوره ثانویه قطع فشار نیز میباشد که هنگام برداشتن مین آن را منفجر میکند. از این مین در بوسنی و هرزگوین ، کوزوو و کرواسی استفاده شده است.[/color]
[color=red]مشخصات :[/color]
[color=blue]جنس بدنه : هسته فلزی روکش پلاستیک فشرده
قطر : 315 میلیمتر
ارتفاع : 100 میلیمتر
وزن : 6 کیلوگرم
خرج اصلی : 5.4 کیلوگرم تی ان تی
نوع ماسوره : فشاری
نوع ماسوره ثانویه : قطع فشار
نيروي لازم جهت عمل ماسوره: 100 کیلوگرم[/color][/size][/center]
[center]

[size=4][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/TMA-2.jpg[/img][/size][/center]
[center]
[size=4][color=blue]مین[/color] [color=red]TMA-2[/color] [color=blue]مستطیل شکل از بدنه ای از جنس پلاستیک فشرده ساخته شده و شباهت زیادی به مین PT-56 دارد و جایگزین آن محسوب میشود. بخش فوقانی (بشقاب فشاری) دارای دو ماسوره فشاری بزرگ بوده که به چاشنی UANU-1 موجود در بخش تحتانی متصل است و علاوه بر آن دو ماسوره ثانویه ضد پاکسازی نیز در آن تعبیه شده که به صورت قطع فشار یا کششی عمل میکند.این مین در کشورهای بوسنی ، انگولا ، کوزوو ، کرواسی و نامیبیا به کارگرفته شده است.[/color]
[color=red]مشخصات :[/color]
[color=blue]پهنا : 220 میلیمتر
ارتفاع : 140 میلیمتر
وزن : 7.5 کیلو گرم
خرج اصلی : 6.5 کیلوگرم تی ان تی
نوع ماسوره : فشاری
نوع ماسوره ثانویه : قطع فشار ، کششی
نیروی لازم جهت عمل ماسوره : 100 کیلوگرم[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Landmine_anti-handling_devices.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/TMA-3.jpg[/img][/size][/center]
[center]
[size=4][color=blue]مین[/color][color=red] TMA-3[/color] [color=blue]در ساختار شباهت زیادی به TMA-4 دارد این مین از یک بخش تشکیل شده و دارای 3 ماسوره است. علاوه براین ماسوره چهارمی نیز به عنوان ماسوره ضد پاکسازی از نوع قطع فشار در نظر گرفته شده.چاشنی این مین از نوع UPROM-1 بوده و امکان به کارگیری انواع ماسورها را دارد.این مین در کشورهای بوسنی ، آلبانی ، انگولا ، لبنان ،کوزوو ، کرواسی و نامیبیا به کارگرفته شده است[/color]
[color=red]مشخصات :[/color]
[color=blue]قطر : 265 میلیمتر
ارتفاع : 110 میلیمتر
وزن : 7 کیلوگرم
خرج اصلی : 6.5 کیلوگرم تی ان تی
نوع ماسوره : فشاری
نوع ماسوره ثانویه : قطع فشار
نیروی لازم جهت عمل ماسوره : 180 کیلوگرم[/color][/size][/center]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گوبلز جان این مینها اغلب مال10یا15 سال پیشن در مقابل تانکهای امروزی با اون قدرتشون وذره های کامپوزیتی درسته این مینها از زیر تانک منفجر میشن حالا زیر تناک ذره هی برای این خطر احتمالی داره و اگه ذره داشته باشه این مینها کاری از پیش میبرن ممنون از جاب احتمالی icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]گوبلز جان این مینها اغلب مال10یا15 سال پیشن در مقابل تانکهای امروزی با اون قدرتشون وذره های کامپوزیتی درسته این مینها از زیر تانک منفجر میشن حالا زیر تناک ذره هی برای این خطر احتمالی داره و اگه ذره داشته باشه این مینها کاری از پیش میبرن ممنون از جاب احتمالی icon_wink[/quote]


با تشکر از تاپیک جالبتون.

خدمت henaselakesan مین های ضد تانک برای نابودی 100% اونها نیست و میتونه تانک را توی میدان نبر با معیوب کردن شنی زمین گیر کنه و این زمین گیر شدن از یک سیبل متحرک به یک سیبل ثابت تبدیلش میکنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]گوبلز جان این مینها اغلب مال10یا15 سال پیشن در مقابل تانکهای امروزی با اون قدرتشون وذره های کامپوزیتی درسته این مینها از زیر تانک منفجر میشن حالا زیر تناک ذره هی برای این خطر احتمالی داره و اگه ذره داشته باشه این مینها کاری از پیش میبرن ممنون از جاب احتمالی [/quote]

همونطور که دوستمون هم گفتن انهدام کامل هدف نیست هدف زمینگیر کردنه که با اسیب رساندن به شنی محقق میشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]گوبلز جان این مینها اغلب مال10یا15 سال پیشن در مقابل تانکهای امروزی با اون قدرتشون وذره های کامپوزیتی درسته این مینها از زیر تانک منفجر میشن حالا زیر تناک ذره هی برای این خطر احتمالی داره و اگه ذره داشته باشه این مینها کاری از پیش میبرن ممنون از جاب احتمالی icon_wink[/quote]


با تشکر از تاپیک جالبتون.

خدمت henaselakesan مین های ضد تانک برای نابودی 100% اونها نیست و میتونه تانک را توی میدان نبر با معیوب کردن شنی زمین گیر کنه و این زمین گیر شدن از یک سیبل متحرک به یک سیبل ثابت تبدیلش میکنه .[/quote]ممنون از جوابتون در تانکهای پیشرته برای این کار فکری نشده که چطور از از فلج شدن تانک جلوگیری بشه ممنون از جواب احتمالی :thinking:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان ویدئوی زیر را هم ببینید.

http://isherwood.persiangig.com/Abrams%20tank%20that%20just%20got%20hit%20by%20AT-mine.flv

در این ویدئو یک آبرامز آمریکایی در عراق توسط یک مین ضد تانک زمینگیر شده است. همانطور که می بینید تانک

آسیب چندانی ندیده است و فقط زمینگیر شده است. لودر و تی سی فرمانده تانک نیز در برجک هستند و مراقب

اطراف هستند تا زمانی که نیروهای کمکی فرا برسند.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][size=4][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/TMA-4.jpg[/img][/size][/center]
[center]
[size=4][color=red]TMA-4[/color] [color=blue]در حقیقت نمونه مدرنیزه شده مین[/color] [color=red]TMA-3 [/color][color=blue] است که همانند آن دارای بدنه ای از جنس پلاستیک فشرده بوده واز 3 ماسوره بهره میبرد. این مین فاقد ماسوره ثانویه قطع فشار است و از چاشنی UTMA-4 استفاده میکند و علاوه براین دارای یک بخش حساس به فشار بر روی بدنه بوده که به کوچکترین فشار حاصل از ادوات پاکسازی مین واکنش نشان میدهد و این ویژگی کار پاکسازی آن را بسیار دشوار و خطرناک میسازد. از این مین در کشور های چاد ، کرواسی ، لبنان ، بوسنی ، آلبانی ، انگولا و سودان استفاده شده .[/color]
[color=red]مشخصات :[/color]
[color=blue]قطر : 284 میلیمتر
ارتفاع : 110 میلیمتر
وزن : 6 کیلوگرم
خرج اصلی : 5.5 کیلوگرم تی ان تی
خرج کمکی : 30 گرم تتریل
نوع ماسوره : فشاری
نیروی لازم جهت عمل ماسوره: 100 الی 200 کیلوگرم[/color]

[color=red]تتريل (C7H5N5O8)[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/653px-Tetryl.jpg[/img][/size][/center]
[center]
[size=4][color=blue]تري نيتروفنيل متيل نيتروآمين يا تتريل، ماده منفجره بلوري شكلی است ٬ زرد رنگ، در اثر حرارت ذوب مي شود و سپس تجزيه و منفجر مي گردد. دراثر شعله با دود مي سوزد.قدرت انفجاری اين ماده بيش از تي ان تي (T.N.T)و اسيد پيكريك است و بر اثرعواملي چون ضربه و جرقه از تي ان تي(T.N.T) و پيكرات آمونيوم زودتر منفجر مي شود.در شرايط مختلف انبار و رطوبت پايدار بوده و بمدت زياد مي توان آنرانگهداري نمود.قدرت شكنندگي زيادي داشته و قدرتش از پتن و آر دي ايكس(R.D.X) كمتر است.تتريل بعنوان منفجره اي استاندارد در مهمات نظامي بكار مي رود. مصرف اصلي تتريل بعنوان خرج ميانجي در سري خرجهاي انفجاري است. اگر تتريل كه بصورت فشرده شده مصرف شود حساسيت كمتري از خود نشان مي دهد و انفجاري قوي براي خرجهاي اصلي تركش ايجاد مي نمايد.ديكر مصارف اين ماده درمهمات كاليبر30ميليمتري و 37 ميليمتري مي باشد.اين ماده درمهمات اثر تركشي بهتري ايجاد كرده و استقامت خوبي در مقابل عقب نشيني سلاح دارد.تتريل بعنوان خرج عمومي تخريب بكار مي رود و همچنين در چاشني ها آنرا بصورت فشرده در ته چاشني قرار داده و روي انرا با مقداركمي ازتورسرب يا فولمينات مي پوشانند.همچنين تتريل را بصورت مخلوط با تي ان تي(T.N.T) بنام تتريتول مصرف مي كنند.[/color][/size][/center]
[center]
[size=4][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/TMA-5-Anti-Tank-Mine.jpg[/img][/size][/center]
[center]
[size=4][color=red]TMA-5 [/color][color=blue]و[/color] [color=red]TMA-5A [/color][color=blue]مین مستطیل شکلي با بدنه پلاستیکی است که از یک ماسوره واحد استفاده میکند.این مین در 4 گوشه دارای نقاطی است که امکان قرار گرفتن چند مین بر روی هم را فراهم میکند.این مین فاقد ماسوره قطع فشاراست ولی میتوان به روش های دیگر مانعی برای پاکسازی ان ایجاد کرد.همچنین مجهز به چاشنی UANU-1 میباشد . تنها تفاوت بین دو نمونه در نحوه حمل به صورت تکی یا چنتایی است.از این مین در کشورهای افغانستان ، آلبانی ، انگولا ، بوسنی ، چاد ، کرواسی ، کوزوو و لبنان استفاده شده است[/color]
[color=red]مشخصات :[/color]
[color=blue]طول : 300 میلیمتر
عرض : 275 میلیمتر
ارتفاع : 110 میلیمتر
وزن : 6.6 کیلوگرم
خرج اصلی : 5.5 کیلوگرم تی ان تی
نیروی لازم جهت عمل ماسوره : 100 کیلوگرم[/color][/size][/center]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابام و دوستاش با ماشین رفتن رو مینا ، خبری هم از سیما نبود icon_wink بنده خدا یکی که عقب نشسته بود بعد چپ کردن ماشین شهید شد و چندتا دیگه از جمله پدر جانباز . تو راه برگشت توی گردنه یه مین سرپیچ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اقا مین هوایی چیه من دق مرگ شدم؟![/quote]

مين هوایی به صورت بالن هایی است که در ارتفاع مختلف قرار میگیره در ادامه توضیح بیشتری خواهم داد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.