ALI92

کوروش بابل را فتح می کند

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

کوروش بابل را فتح می کند



دولت های بزرگ دنیای قدیم که از 4 سال قبل شکل گرفته بودند بیش ترین تمرکز را در بین النهرین یا عراق کنونی داشتند . این دولت ها اکثراً قدرتمند و بعضاً جنگجو مانند قوم اشور بودند .
اقوام بین النهرین در زمانی که در اوج اقتدار بودند اقوام شرقی مستقر در ایران کنونی ،اقوام خاور نزدیک و مصرها را تحت فرمان داشتند اما منابع تاریخی نشان می دهد که قدرت گرفتن ماد ها در شرق قدرت آن ها را تحت الشعاع قرار داد .از طرف دیگر اقوام قدرتمند در جنوب اروپادر حال شکل گیری بودند .مضافاً آن که تضاد شدید منابع این اقوام با یکدیگر آن ها را مجبور به جنگ های طولانی کرده بود که در اخرین آن هوخشتره اشور را از روی زمین محو کرد .البته خیانت بابلیان در سقوط نینوا بی تاثیر نبود.
اما برای مردم بین النهرین این اخر ما جرا نبود ,هخامنشیان در مرکز ایران قدرت گرفته بودند و اکنون برای تبدیل شدن به یک امپراتوری بزرک تنها فتح بابل را کم داشت
کورش کبیر طی سال های 546ق.م تا 538 ق.م به درجه ای از قدرت رسیدن بود که مطمئن شود از نبردبین النهرین دست خالی باز نمی گردد .در 539ق.م کورش با ارتشی مجهز و بزرگ از دجله عبور کرد .
بابل به دلیل داشتن برج و باروهای بسیار بزرگ و مرتفع معروف بود و گمان بسیاری بر این بود که کورش از حمله ی خود طرفی نبندد.نبوئید،پادشاه بابل,که مردی هنر دوست بود برای مقابله با سپاه کورش پسر خود، بلتسر، را به مقابله با کورش فرستاد اما بلتسر شکست خورد و به سمت بابل عقب نشست.
فتح بابل در ابتدا غیر ممکن می نمود چرا که مردم بابل در داخل قلاع مرتفع خود قادر به کشت و زرع و مقاومت در برابر مهاجمان بودند و از طرف دیگر نیز و سایل قلعه کوب کورش برای کوبیده شهر ها ناتوان بود .بنابراین کورش از عنصر غافلگیری استفاده کرده و دستور داد تا تا اب فرات را برگردانند .کم شدن جریان اب سبب شد تا سر بازان وی بتوانند از ورودی رود خانه به شهر خود را به داخل بابل برسانند .این جا بود که حکایت تکراری تاریخ یعنی غافلگیری مدافعان قلعه رخ داد.
سر پرسی ساکس نویسنده کتاب تاریخ ایران دلیل سقوط بابل را خستگی مردم بابل از اختلافات و تنازعات می داند و توجه بیش از اندازه نبویید ,فرمانروای بابل به آثار تاریخی و معابد را دلیل نابسامانی بابل ذکر کرد.
وی می گوید :«هر گاه در مقابل کورش ملت متحدی بود که برای تقویت و نگاهداری پادشاه خود حاضر به نبرد بودند گمان نمی رود ایرانیان می توانستن بدون محاصره طولانی بابل را با آن حصار و قلعه وآن همه اسباب و استعداد مسخر نمایند.لیکن اتفاق چنین افتاد که همه اوضاع برای کورش مساعدت داشت.»
کورش کبیر پس از فتح بابل دستورعجیبی صادر کرد که برای مرد آن زمان تازگی داشت .او دستور داد که شهر از هرگونه تخریب و تعرض در امان بماند و معابد و گنجینه های شهر حفظ شود .
پایان یک دوره
بابل قبل از سقوط به اوج قدرت رسیده بود تمام بین النهرین ،سوریه ،فینیقیه ،صحرای سینا ،شمال عربستان و فلسطین و اردن امروزی در قلمرو این دولت مقتدر بود .امپراتو بابل از غرب با دریای مدیترانه و بحر احمر در تلاقی بود .
اما سقوط بابل پایان یک دوره بود .دوران حکومت پادشاهان و دولت شهر های پر قدرت بین النهرین .بابل سخت جان ترین این قدرت ها بود اما سرانجام با قدرت گرفتن امپراتور ماد که بعد ها تبدیل به پادشاهی هخامنشی شد تمدن های بین النهرین قدرت سیاسی نظامی خود را از دست دادند.
ارزش نظامی این فتح بابل به دست کورش ار نقطه نظر ژئوپولتیکی بود .این شکست سبب شد که تا900 سال ایران نگرانی از بابت قدرت های بین النهرینی نداشت باشد حال آن که کورش می دانست ,بابل تا زمانی که مستقل بماند , می تواند تهدید کندنده فلات ایران باشد بنابر این تا حمله اعراب در 650 میلادی ایران فرصت داشت که امپراتوری خود را توسعه دهد.



منبع :کتاب صد جنگ بزرگ تاریخ

نظر یادتون نره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز جدا از نام کتاب نام نوسنده و نام انتشاراتی ان را در صورت امکان قرار دهید. ممنون از ایجاد این تاپیک.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.