ALI

تانک اصلی میدان نبرد شرمن M-4 ( تمامی گونه ها )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا

ارتش رژیم صهیونیستی یکی از بزرگترین کاربران تانک های خانواده شرمن در جهان به شمار می رفت. صدها دستگاه شرمن تانک در ارتش رژیم صهیونیستی در حال خدمت بودند. رژیم صهیونیستی آن چنان این تانک ها را به روز می کرد که در جریان جنگ شش روزه شرمن های بهینه شده با تی 54 ها و تی 44 های ارتش مصر رو در رو می شدند. از سال 1965 کم کم مدلهای قدیمی این تانک در ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل به خودروهایی با کاربری های مختلف می شد. پس از جنگ یوم کیپور در سال 1973 و با ورود نسل جدید تانک های پاتون به ارتش رژیم صهیونیستی ، کم کم تانک های شرمن از ارتش این رژیم جمع آوری شدند. این رژیم به منظور استفاده بهینه از این تانک های خارج از سرویس خود ، آنها را به خودروهایی با کاربری های گوناگون تبدیل می کرد که در این تاپیک به معرفی نمونه های شرمن در ارتش رژیم صهیونیستی می پردازیم.



تانک شرمن

thumb_800px-TankshermanM4.jpg . thumb_800px-M4A1_on_Panzermuseum_Munster . thumb_752px-SC180455t.jpg . thumb_8th_shrm.jpg . thumb_800px-M4-Sherman_tank-European_the . thumb_British_Sherman_Firefly_Namur.jpg




شرمن تانک ، متعلق به ارتش صهیونیستی که در جریان جنگ شش روزه حضور داشته است.
این تانک امروزه در موزه جنگ این رژیم در تل آویو قرار دارد.

thumb_IL_Armor_04_215.jpg




شرمن تانک متعلق به ارتش پاکستان که در درگیری با هند منهدم شده است.

thumb_indo-pakistani_war_1965_sherman_ta



===============================================================


حالا به معرفی نمونه های شرمن با کاربری های مختلف در این رژیم می پردازیم.



MAR 240 ، با قابلیت شلیک راکت های 240 میلیمتری

thumb_240_1.jpg

thumb_240_2.jpg




MAR 290 با قابلیت شلیک راکت های 290 میلیمتری

thumb_290_1.jpg

thumb_290_2.jpg




شرمن در نقش آمبولانس نظامی

thumb_ambutank_hvss_latrun.gif

thumb_ambutank_vss_latrun.gif




در نقش تانک خط شکن ، مجهز به بولدوزر برای نفوذ در تاسیسات و استحکامات

thumb_dozer.jpg




از این خودرو برای آموزش خدمه تانک ها استفاده می شود

thumb_drivers_trainig.gif




از این خودرو برای صعود به ارتفاع 27 متری استفاده می شود.
این خودرو در درگیریهای کوهستانی توسط یگان های فنی مهندسی استفاده می شود.

thumb_eyal_latrun.gif

thumb_eyal_latrun2.gif




KILSHON
شرمن در نقش لانچر شلیک موشک ضد رادار

thumb_kilshon.jpg

thumb_kilshon_2.jpg

thumb_kilshon_3.jpg

thumb_kilshon_4.jpg

thumb_kilshon_5.jpg




شرمن مجهز به توپ 155 میلیمتری ، در نقش یک هویتزر

thumb_l-33_4.jpg

thumb_l-33_5.jpg

thumb_l-33_6.jpg




لاترون ، ام 50 سوپر شرمن

thumb_m4_latrun1.gif

thumb_m4_latrun2.gif




ام 51 ، سوپر شرمن

thumb_m4a3_latrun.gif

thumb_m51_latrun.gif




ام 32 ، تانک شرمن در نقش خودروی فنی مهندسی

thumb_m32_hvss_latrun.gif

thumb_m32_vss_latrun.gif

thumb_trailblazer_latrun.gif

thumb_trailblazer_latrun2.gif




ام 50 لاترون ، مجهز به توپ 155 میلیمتری جیات ، در نقش هویتزر

thumb_m50_155_latrun.gif




MAKMAT ، شرمن مجهز به یک خمپاره انداز 160 میلیمتری

thumb_makmat_2.jpg




شرمن در نقش مین کوب

thumb_mines.jpg




شرمن با نفشی ناشناخته

thumb_monster_latrun.gif




رژیم صهیونیستی ( و روسیه ) در بهینه سازی تجهیزات قدیمی حرف اول را در جهان می زند. همانطور که می بینید از تانکی که بیش از 30 سال از عمر آن می گذرد و تاکنون در جنگ های متعددی هم شرکت کرده است ، چگونه بهره برداری موثر به عمل آورده اند. شرمن های رژیم صهیونیستی تا دهه 90 همچنان در ارتش این رژیم فعال بودند.




فقط برای میلیتاری

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون علی آقا .
همان طور که گفتید واقعا تو بروز رسانی تانکها استاد اند و خوب این عتیقه ها را بروز کردند .
موتور این تانک ها چند اسب بخار هست و سرعتش چقدر است ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران هم شرمن زیاد داشت.

این بوزینه ها میگ 21 غنیمتی رو هم بهینه سازی کردن.تی 55 رو نفربر کردن.(چه قافیه ای!)

راستی اون برای صعود 27 متری رو میشه توضیح بدی.

خوبه اگه ما هم تی 55 هامون رو اینجوری بهسازی کنیم.در نقش های مختلف

این اپگرید ها با کمک امریکا نبوده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از توجه دوستان

[quote]
موتور این تانک ها چند اسب بخار هست و سرعتش چقدر است ؟[/quote]


در مدلهایی که در جنگ جهانی دوم استفاده می شد ، شرمن از موتور 350 اسب بخار استفاده می کرد و سرعت آن نیز معادل 40 کیلومتر بر ساعت بود. اما پس از جنگ جهانی دوم مدلهای جدید بهینه شده این تانک از موتورهای قویتری استفاده می کردند. به عنوان مثال مدل ام 50 سوپر شرمن مخصوص ارتش آمریکا از موتور هشت سیلندر وی شکل ( مشابه موتور تانک بولداگ ) استفاده می کرد که 470 اسب بخار قدرت داشت و 50 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت داشت. مدلهای لاترون شرمن بهینه سازی شده مخصوص ارتش رژیم صهیونیستی نیز از موتورهای 550 اسب بخار استفاده می کردند و 55 کیلومتر بر ساعت سرعت داشتند.

[quote]
این اپگرید ها با کمک امریکا نبوده؟[/quote]


به احتمال قوی خیر.

چون آیتم های آپگریدهای آمریکایی و اسرائیلی با هم به کلی متفاوت هستند و بعید به نظر می رسد که با کمک هم آمریکا این کار را کرده باشند. البته احتمال دارد که مدلهای قبل از سال 1967 به کمک فرانسه بهینه سازی شده باشد ، چرا که تا پیش از سال 1967 فرانسه اصلی ترین متحد تسلیحاتی و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی بود.


[quote]
راستی اون برای صعود 27 متری رو میشه توضیح بدی.[/quote]


اون وسیله به نوعی نردبان است که از آن برای صعود به مکان های مرتفع ( تا ارتفاع 27 متری ) استفاده می شود.


[quote]
این بوزینه ها میگ 21 غنیمتی رو هم بهینه سازی کردن[/quote]


MIG 21 / 2000

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/mig212-i.jpg[/img]



کاکپیت میگ 21 / 2000

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/mig21-2000kokpit%7E0.jpg[/img]



مقایسه کاکپیت قدیمی و جدید

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/mig21kokpit.jpg[/img]


[quote]
ایران هم شرمن زیاد داشت.[/quote]


شرمن های ایران هم الان در موزه سعد آباد تهران هستند. :lol:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/DSC01533.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/DSC01534.jpg[/img]


این هم خودم در کنار شرمن تانک :lol:

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/DSC01535.jpg[/img][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سرم داره گیج میره بابا این ها دیگه کین؟!!! :lol:

ازش هویتز بلدوزر خودروی مهندسی و....... ساختن :lol:

با این که ازشون خوشم نمیاد ولی دلیل نمیشه پیشرفته بودن نیروهاشون رو دست کم بگیرم.

ما هم در زمان شاه تعدادی شرمن آمریکا بهمون داده بود و چند تا هم خریده بودیم ولی فکر کنم الان دیگه به قبرستان پیوستند و گرنه میشد در کاربری های مختلفی ازش استفاده کرد مثل موشک های ضد رادار و مین کوب و به خصوص بلدوزر که دیگه لازم نیست بریم اون بلدوزرهای گرون قیمت که هر قطعه اش کلی قیمتشه به کار بگیریم.

با تشکر از داش علی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خواهش می کنم دوست عزیز.

یک تصویر دیگر از سیستم راکت انداز MAR 290

نصب شده بر روی شاسی تانک سنچوریون ارتش رژیم صهیونیستی

شاسی این تانک بیش از 50 سال عمر دارد ولی با اینحال باز هم در ارتش این رژیم مشغول به خدمت است.

thumb_743px-MAR-290-Centurion-beyt-hatot

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب تانکی هست فقط بربری نمیگیره همه کار انجام میده!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشید مدل اون موشک ضد رادار چیه؟
بردش چقدره؟
راستی توی بحث به روز رسانی
یک موتور دیزل ساخت 40 سال پیش با اون قدرت و مصرف که دیگه به درد نمی خوره
از طرفی اگر قرار باشه موتور و گیربکس و ... یک تانک رو عوض کنن
شاید تا 500 میلیون تومن هزینه داشته باشه
ایا صرفه داره؟ با توجه به اینکه این تانک های توی شرایط درگیری نمی تونن وارد بشن(زره)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی آقا چرا شطرنجی شدی نکنه شما هم..... :lol: :lol:
نحوه ی شلیک اون ضد رادار چجوریه؟چطور رادار رو شناسایی می کنه؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

DSC01535.jpg

زره سفید رنگ، شاسی مشکی، پنهانکار و دارای اضافه وزن!!!

جدا از شوخی، تانک شرمن در خارج از اسرائیل هم دارای مدل های متنوعی چون آتش افکن بود که در جنگ جهانی دوم از آن بهره گرفته شد. برجک این نمونه از شرمن نمی توانست 360 درجه را پوشش دهد.

[align=center]Ronson_flame_tank_Iwo_Jima.jpg
یک دستگاه آتش افکن M4A3 در نبرد ایوجیما (Battle of Iwo Jima)[/align]

این تانک، پر تولید ترین تانک غربی در جنگ جهانی دوم (و احتمالاً در طول تاریخ) است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از علی آقا بخاطر مطلب خوبشون

اون تانکی که نقشش "برای صعود به ارتفاع 27 متری استفاده می شود" ذکر کرده بودند . در حقیقت یک پست دیده بانی متحرک هست که از یک سکوی دیده بانی با ارتفاع 27 متر استفاده میکنه . ارتش رژیم صهونیستی از این پست دیده بانی متحرک در نزدیک کانال سوئز برای عملیات دیده بانی استفاده میکرد .

[img]http://www.davidpride.com/Israeli_Armor/images/IL_Armor_08_106.jpg[/img]

موشک استفاده شده در مدل ضدرادار این تانک (که با نام Kilshon یا Kachlilit شناخته میشه) از نوع AGM-45 Shrike هست که برای جبران کاهش برد ناشی از پرتاب زمین پایه (این موشک یک موشک هوا به زمین هست) به بوستر تقویت کننده مجهز شده است . البته یک مدل موسوم به Keres هم قرار بود با استفاده از موشک ضدرادار AGM-78 Standard ساخته بشه که به فاز عملیاتی نرسید .

[img]http://web.inter.nl.net/users/spoelstra/g104/images/il-kilsh.jpg[/img]

در ضمن در نکته ی آخر هم باید بگم این تانک نه پرتولید ترین تانک جنگ جهانی دوم بود و نه پر تولید ترین تانک تاریخ :lol: لقب پرتولید ترین تانک جنگ جهانی دوم و دومین تانک پرتولید تاریخ متعلق به تانک T-34 (با حدود 84000 دستگاه تانک تولید شده) و لقب پرتولید ترین تانک تاریخ متعلق به T-54/T-55 هست (منابع مختلف تعداد دستگاه تولید شده رو بین 86000 تا 110000 دستگاه تخمین زده اند)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از توجه و توضیحات دوستان.

[quote]
ببخشید مدل اون موشک ضد رادار چیه؟[/quote]


همون طور که جناب چکا هم گفتند ، AGM 45 شرایک

البته در برخی نمونه ها از مدل AGM 78 هم استفاده می شد.

AGM 78

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/AGM-78%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_AGM-78%7E0.jpg[/img][/url]




AGM 78 بر روی پلتفرم زمینی ( موزه هاتزاریم در حیفا )

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/AGM-78-.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_AGM-78-.jpg[/img][/url]

[quote]
بردش چقدره؟[/quote]


موشک شرایک 180 کیلوگرم وزن دارد. طول آن 315 سانتیمتر و قطر آن نیز 8 اینچ ( معادل 203 میلیمتر ) است. این موشک از موتورهای راکتی مارک 39 و در مدلهای جدید از موتورهای راکتی مارک 53 به عنوان پیشران استفاده می کند. سرجنگی این موشک نیز حدود 70 کیلو ( 150 پاوند ) است. برد این موشک در مدل AGM 45A ( که از موتور مارک 39 استفاده می کند ) معادل 10 مایل و در مدل AGM 45B ( که از موتور تقویت شده مارک 53 استفاده می کند ) معادل 29 مایل است.


موشک AGM 45

مدل بی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/agm-45-dvic457.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_agm-45-dvic457.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/agm-45-dvic455.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_agm-45-dvic455.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/shrikes.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_shrikes.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/agm-45-dvic456.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_agm-45-dvic456.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/DCP00494_AGM-45_Shrike_l.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_DCP00494_AGM-45_Shrike_l.jpg[/img][/url]



اسکای هاوک در حال شلیک این موشک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/a4shrike.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_a4shrike.jpg[/img][/url]



موشک AGM 45 شباهت بسیار زیادی به AIM 7 اسپارو دارد ، به تصویر زیر دقت کنید.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-F-4G_37FW_AIM-7F_AGM-65A_AGM-88_1988.JPEG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-F-4G_37FW_AIM-7F_AGM-65A_AGM-88_1988.JPEG[/img][/url]



[quote]
یک موتور دیزل ساخت 40 سال پیش با اون قدرت و مصرف که دیگه به درد نمی خوره
از طرفی اگر قرار باشه موتور و گیربکس و ... یک تانک رو عوض کنن
شاید تا 500 میلیون تومن هزینه داشته باشه
ایا صرفه داره؟ با توجه به اینکه این تانک های توی شرایط درگیری نمی تونن وارد بشن(زره)[/quote]


در زمینه بهینه سازی موردی مطرح می شود با نام هزینه واحد ، به این معنا که کل هزینه های بهینه سازی تقسیم بر تعداد واحد های مورد بهینه سازی می شود و حاصل این تقسیم عددی است که هزینه یکای هر یک از واحدهای بهینه شده را نشان می دهد. در این صورت این مبلغ نشان دهنده این است که آیا این بهینه سازی صرفه اقتصادی دارد یا خیر.

در حال حاضر ارتش رژیم صهیونیستی دارای بیش از 1000 دستگاه تانک پاتن ( از انواع مختلف ) است. فرض کنید در مجموع هزینه های طراحی و بهینه سازی کل این تانک ها مبلغی حدود 300 میلیون دلار باشد ، در این صورت این رژیم برای بهینه سازی هر یک از پاتن های خود مبلغ 300 هزار دلار هزینه کرده است که این مبلغ نشان دهنده آن است که این بهینه سازی کاملا به صرفه است. همان طور که می بینیم ارتش این رژیم تانک های پاتون خود را به استاندارد های MAGACH 6 و MAGACH 7 و SABRA ارتقا می دهد. در همه این به روز رسانی ها یک برجک جدید برای تانک طراحی شده است و با افزودن لایه های زره های واکنشگر به اطراف و تعویض موتور با هزینه ای نسبتا پایین ، تانک های قدیمی خود را به روز می کند. توجه کنید که این رژیم برای اینکه در حال حاضر این تانک ها را با انواع جدیدتر ( مثل تانک جاگوار ) تعویض کند ، می بایست برای هر تانک مبلغی بالغ بر 2.5 میلیون دلار خرج کند در حالیکه در حال حاضر برای بهینه سازی هر یک از تانک های پاتون مبلغی حدود 850 هزار دلار هزینه کرده است. این نشان دهنده به صرفه بودن این بهینه سازی است. همچنین میزان بازدهی این بهینه سازی ها هم بسیار مهم است. تانک های پاتون با این بهینه سازی هایی که رژیم صهیونیستی بر روی آنها اجرا کرده است ، می توانند حداقل تا 10 سال دیگر را نیز در خدمت باقی بمانند. که این نشان می دهد که این بهینه سازی از نظر اقتصادی کاملا به صرفه است.

در مورد تانک های شرمن نیز بایستی این نکته را خاطر نشان کنم که این بهینه سازی ها و تبدیل ها تقریبا همگی پس از جنگ یوم کیپور در سال 1973 انجام شده اند و تا دهه 90 نیز استفاده شدند. این بهینه سازی ها در آن دوره زمانی جوابگوی نیازهای این ارتش بود ، ولی این خودروها همگی در دهه 90 از سرویس خازج شدند و امروزه دیگر از این خودروها استفاده نمی شود.



[quote]
نحوه ی شلیک اون ضد رادار چجوریه؟[/quote]


مشابه راکت اندازها شلیک می شود.


[quote]
چطور رادار رو شناسایی می کنه؟؟[/quote]


این موشک ها امواج ارسالی از رادارها را شناسایی کرده و محل ارسال آنرا هدف قرار می دهند.



[quote]
این تانک، پر تولید ترین تانک غربی در جنگ جهانی دوم (و احتمالاً در طول تاریخ) است.[/quote]


در بین تانک های غربی ، پرتولید ترین تانک جنگ جهانی دوم همین تانک شرمن بود. اما اگر بخواهیم کل جهان را در نظر بگیریم ، تی 34 پرتولید ترین تانک جنگ جهانی دوم به شمار می رود. تی 34 در خلال جنگ جهانی دوم حدود 54000 دستگاه تولید شد. در بین سالهای 1946 الی 1949 نیز 30000 دستگاه دیگر تولید شد که در مجموع 84 هزار دستگاه از این تانک تولید شد.


البته شوروی در خلال این سه سال تعداد محدودی از تانک T 44 را نیز تولید کرد که البته خیلی سریع خط تولید آن متوقف شد. بیشتر افراد فکر می کنند که تی 54 و تی 55 با استفاده از طرح تانک T34 ساخته شده است در حالیکه این طور نیست. تی 54 و تی 55 در واقع الگوبرداری از تانک تی 44 هستند. تی 44 یکی از گمنام ترین تانک های ارتش سرخ به شمار می رود.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/T-44.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_T-44.jpg[/img][/url]


====================================================


تعدادی دیگر از تصاویر شرمن های ارتش رژیم صهیونیستی


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M4A4-Sherman-latrun-2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M4A4-Sherman-latrun-2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M51-Isherman-latrun-1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M51-Isherman-latrun-1.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M50-155mm-latrun-2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M50-155mm-latrun-2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-L-33-Roem-beyt-hatotchan-2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-L-33-Roem-beyt-hatotchan-2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Makmat-160-beyt-hatotchan-2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Makmat-160-beyt-hatotchan-2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M4-Sherman-Medevac-latrun-1-1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M4-Sherman-Medevac-latrun-1-1.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M4-Sherman-Medevac-latrun-2-2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M4-Sherman-Medevac-latrun-2-2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Eyal-latrun-1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Eyal-latrun-1.jpg[/img][/url]



[quote]
تانگهاي الان ما مال كي هستن ؟[/quote]


ام 47 ها و ام 48 ها بیش از 40 سال عمر دارند. چیفتن ها بیش از 35 سال عمر دارند. ام 60 ها و تی 62 ها و تی 55 ها بیش از 30 سال عمر دارند. تی 64 ها حدود 25 سال عمر دارند. تی 72 ها نسبتا تازه ساز و تازه نفس هستند.

خوشبختانه این تانک ها همگی بهینه سازی شده اند و قابلیت های رزمی آنها نیز به روز شده است.

البته این مورد را هم در نظر بگیرید که همیشه و در همه جا استفاده از تانک های با عمر بالا نشان از ضعف ارتش یک کشور نیست. کره جنوبی با آنکه هم اکنون تانک فوق مدرن کا 2 را در اختیار دارد و از تانک های پیشرفته کا 1 آ 1 استفاده می کند ، اما هنوز هم از مدلهای بهینه شده تانک های ام 48 استفاده می کند. تانک های ام 48 ارتش کره جنوبی بیش از 50 سال عمر دارند. کره جنوبی بیش از 800 دستگاه از این تانک ها را به صورت فعال در اختیار دارد.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط 951
      تاپیک جامع تحولات زرهی در نیروهای نظامی ایران
       
      با سلام
      این تاپیک برای ثبت نظرات و پیشنهادات علمی و عملی در خصوص تجهیز نیروهای زمینی ایران به یک تانک اصلی میدان نبرد برای جنگهای نوین ایجاد گردیده است .
       
       
      پلتفرم های موجود در نیروهای نظامی ایران به شرح زیر میباشند که هر کدام میتوانند در صورت برخورداری از مشخصات لازم بستر ی برای توسعه تانک اصلی میدان نبرد برای کشورمان باشند .
       
      ام۴۷ پاتون
       

      ام۴۷ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که با پیشرفت طرح تانک ام۴۶ پاتون در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این تانک به عنوان تانک اصلی نیروی زمینی و تفنگداران دریایی و جایگزین تانک‌های ام۴۶ و ام۴ شرمن وارد ارتش آمریکا شد اما در این ارتش در هیچ جنگی شرکت نکرد.
      ام۴۷ تنها پس از چند سال با ساخت تانک پیشرفته‌تر ام۴۸ پاتون از استاندارد خارج شد و در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفت و در جنگ‌های متعددی از جمله توسط اردن در جنگ شش‌روزه علیه اسرائیل، توسط پاکستان در جنگ‌های هند و پاکستان، از سوی ترکیه در حمله سال ۱۹۷۴ ترکیه به قبرس، توسط ایران در جنگ ایران و عراق و در خدمت استقلال‌طلبان کروات در جنگ استقلال کرواسی شرکت داشت.
       
      ام۴۸ پاتون
       

      ام۴۸ پاتون یک تانک متوسط آمریکایی بود که سومین و آخرین تانکی به شمار می‌رفت که به نام ژنرال جرج پاتون فرمانده سپاه سوم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و از هواداران کاربرد تانک در میدان نبرد، نامگذاری شد. البته ام۶۰ تانکی که بعد از ام۴۸ طراحی و تولید شد هم به طور غیر رسمی ام۶۰ پاتون نامیده می‌شود. طراحی ام۴۸ بر اساس پیشرفت و توسعه ام۴۷ پاتون تانک متوسط قبلی آمریکایی ها صورت گرفت و شباهت ظاهری زیادی با آن دارد اما از نظر ساختار کلی تانکی متفاوت و مستقل است.
       
      ام۶۰ پاتون
       

      ام۶۰ پاتون نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.
      طراحی ام۶۰ بر اساس تانک متوسط ام۴۸ پاتون صورت گرفت که تا پیش از تولید ام۶۰ تانک اصلی ارتش آمریکا بود. پیشرفت‌های ام۶۰ نسبت به‌ام۴۸ شامل استفاده از توپ نیرومندتر ۱۰۵ میلی‌متری به جای توپ ۹۰ م‌م ام۴۸، استفاده از چرخ‌های آلومینیومی به جای فولادی، زره قوی‌تر و ضخیم‌تر، موتور دیزلی قوی‌تر با توان ۷۵۰ اسب بخار، و افزایش برد عملیاتی به ۴۸۰ کیلومتر می‌شد.
       
      چیفتن
       

      چیفتن (به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد نیروی زمینی بریتانیا شد. هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده می‌شود.
      طراحی چیفتن بر پایه گروهی از تانک‌های بریتانیایی انجام شد که از ماتیلدا ام‌کا ۲ در سال ۱۹۳۹ (با توپ ۴۰ میلی‌متری) آغاز شده و با تانک‌های کرامول (۵۷ و ۷۵ میلی‌متر)، کومه (۷۶ میلی‌متر) ادامه یافته و در پایان به تانک موفق سنچوریون (۷۶، ۸۳ و ۱۰۵ میلی‌متر) می‌رسد. چیفتن با پیشرفت این طرح ساخته شده و جایگزین تانک متوسط سنچوریون و تانک سنگین کانکوئرر به عنوان نخستین تانک اصلی میدان نبرد نیروی زمینی بریتانیا شد. تولید تانک چلنجر ۱ که بر پایه پیشرفت تانک چیفتن صورت گرفته بود از سال ۱۹۸۳ آغاز و در سال ۱۹۹۵ به‌طور کامل جایگزین چیفتن شد. تولید چلنجر ۲ هم در سال ۱۹۹۸ با توسعه چلنجر۱ آغاز شد. چیفتن از پیشرفته‌ترین تانک‌های عصر خود به‌شمار می‌آید که قدرتمندترین توپ و سنگین‌ترین زره را در بین همه تانک‌های آن هنگام را داشت. اما در برابر آن، توانایی تحرک و سرعت آن کاهش یافته بود.
       
      تی-۵۵
       

      تی-۵۴ یا تی ۵۵ نوعی تانک اصلی میدان نبرد ساخت شوروی است که نخستین پیش‌نمونهٔ آن در سال ۱۹۴۵ تولید شده و تولید انبوه آن از سال ۱۹۴۷ آغاز و به سرعت به مهمترین تانک جنگی ارتش سرخ شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تبدیل شد.
      تی-۵۴ بیش از هر تانک دیگری در طول تاریخ تولید شده و برآورد می‌شود که در حدود ۸۶ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده باشد. این تانک از زمان آغاز تولید خود تاکنون شاهد بهینه‌سازی‌ها و اصلاحات متعددی بوده‌است. تی-۵۵ مهمترین بهینه‌سازی تی-۵۴ به شمار می‌رود که در سال ۱۹۵۸ وارد ارتش شوروی شد؛ برخورداری از سیستم محافظتی در برابر حملات اتمی-میکروبی-شیمیایی، حذف تیربار قسمت راننده، نصب موتور قوی‌تر (۵۲۰ به ۵۸۰ اسب بخار) و افزایش ظرفیت مهمات توپ اصلی تانک (از ۳۴ گلوله به ۴۳ گلوله) مهمترین تفاوت‌های آن بودند. این تانک علاوه بر شوروی در لهستان، چکسلواکی، چین (با عنوان تایپ ۵۹) هم تولید می‌شد.
       
      تی-۶۲
       

      تی-۶۲ نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی شده و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شد. این تانک به تدریج جای تانک‌های تی-۵۴ را در واحدهای زرهی و موتوری ارتش سرخ گرفته و تولید آن در شوروی تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت، تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ با تانک‌های مدرن‌تر تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ در خطوط مقدم ارتش شوروی جایگزین شد.
      تی-۶۲ نخستین تانکی بود که از توپ بدون خان استفاده می‌کرد. تفاوت‌های اصلی این تانک با تی-۵۴ شامل شاسی طولانی‌تر و عریض‌تر، توپ بلندتر و پرقدرت‌تر و بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری می‌شوند.
       
      تی-۷۲
       

      تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلی‌متری از نوع ۲A46M است.
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط bmyazdani
      تانک رزمی چلنجر 2


      Challenger 2 Main Battle Tank


      تانک چنلجر2 جدید ترین تانک زراد خانه ارتش انگلستان بحساب می آید که جایگزین سری تانک های چلنجر1 این کشور شده است.زره چابهام نسل جدید این تانک شهرت فراوانی دارد و در نتیجه مقاومت زیاد این زره، این تانک لقب مقاوم ترین تانک ناتو را یدک می کشد. تانک چلنجر2 علاوه بر ارتش انگلستان در ارتش عمان نیز عملیاتی است.
      طراحی و ساخت تانک چلنجر نخستین بار توسط کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان (ROF) انجام شد.
      طراحی تانک چلنجر نتیجه سفارشی از سوی ایران برای ساخت نمونه ی بهسازی شده ای از تانک چیفتن با نام پروژه ی شیر ایران بود. پس از درخواست ایران مبنی بر ساخت تانکی پیشرفته مشابه تانک چیفتن که در ارتش آن کشور در حال خدمت بود، کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان کار ساخت تانک را بصورت دو پروژه مجزا با مشخصه های FV4030/2(شیر1) و 4030/3(شیر2) آغاز کرد.اما در پی سقوط رژیم شاهنشاهی ایران عملاٌ سفارش ساخت این تانک از سوی ایران منتفی گردید. ظاهراٌ روند ساخت تانک جدید متوقف شده و پایان یافته بود ولی بعد ها وقایعی به وقوع پیوست که روند ساخت تانک را مجدداٌ احیا نمود.پس توقف پروژه ی مشترک تانک MBT-70 بعلت مشکلات مالی، ارتش انگلستان که به نتایج این پروژه بسیار امیدوار بود تصمیم گرفت تا پروژه تانک شیر ایران را از کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی خریداری کند و آن را به عنوان گزینه ی اصلی خود برای ساخت یک تانک رزمی جدید ادامه دهد. با خرید این پروژه از سوی ارتش انگلستان این پروژه به پروژه چلنجر تغییر نام داد.
      تانک چلنجر1 دارای یک طراحی انقلابی بود که در آن از جدیدترین فناوری های نظامی عصر خود استفاده شده بود. یکی از معروفترین این فناوری ها زره چابهام بود که حفاظت به مراتب بیشتر از دیگر تانک ها به تانک چلنجر می بخشید. این زره هموژن نورد خورده (RHA) که ساختار آن بسیار پیچیده و محرمانه بود آنقدر پر قدرت بود که بعد از آن بعنوان استانداردی برای سنجش مقاومت زره دیگر تانک ها استفاده گردید. لازم به ذکر است که این زره در پروژه های دیگری همچون تانک آبرامز ایالات متحده نیز به کار گرفته شد که این امر توانایی بالای آن را ثابت می کند. اما زره خوب بتنهایی عامل برتری یک تانک رزمی به حساب نمی آید. این ادعا در مورد تانک چلنجر دقیقاٌ به اثبات رسید. در سال 1987 میلادی و طی رقابت زرهی اترش کانادا برای خریداری یک تانک زرمی جدید، تانک چلنجر در مقایسه با دیگر رقبای غربی اش آنچنان عملکرد وحشتناکی از خود بجا گذاشت که ارتش انگلستان نیاز خود را به یک تانک رزمی جدید را مطرح کرد. طی مراحل سنجش تانکهای رزمی شرکت کننده در مناقصه، تانک چلنجر1 در بین دیگر تانک های شرکت کننده بیشترین اصابت مستقیم در اثر گلوله ی دشمن را ثبت کرد که این امر مصیبت بار بود.این نقص به همراه سیستم های کنترل آتش و هدف یابهای ضعیف تانک باعث شد تا این تانک در بین دیگر رقابایش کند ترین سرعت آتش را داشته باشد.بدین ترتیب تانک چلنجر1 در انتهای جدول رده بندی تانک های رزمی شرکت کننده قرار گرفت. بعلت این حضور ضعیف، پیشنهاد ها به سوی بکار گیری ویژگی های منحصر به فرد تانکهای آبرامز ایالات متحده،لکلرک فرانسه و لئوپارد2 آلمان منعطف شد. سر انجام بخش طراحی سیستم های دفاعی شرکت ویکرز طراحی جدیدی از تانک را با نام چلنجر برگزید.اگرچه نام تانک جدید مشابه تانک قبلی بود ولی این تانک تنها چهار درصد با تانک قبلی وجه تشابه داشت و 150 مورد عملیات بهسازی بر روی آن انجام گرفته بود.
      علیرغم همه ی این مشکلات تانک چلنجر1 در نبردهایی همچون جنگ خلیج فارس و نبردهای بالکان بکار گرفته شد و عملکرد قابل قبولی در مقابل نمونه تانک های بلوک شرق از خود بر جای گذاشت. طی جنگ خلیج فارس 180 دستگاه تانک چلنجر1 به عربستان سعودی منتقل شد و در خطوط مقدم نبرد بکار گرفته شد. مقامات ارتش انگلستان ادعا کرده اند که واحدهای زرهی ارتش انگلستان توانسته اند تا 300 دستگاه خودروهای زرهی عراقی را بدون آسیب دیدگی حتی یک تانک چلنجر1 نابود نمایند.همچنین تانک چلنجر1 طی جنگ خلیج فارس از خود رکوردی بر جای گذاشت که در تاریخ نظامی تانکهای رزمی بی نظیر بوده است. این تانک موفق شد تا از فاصله چهار هزار متری یک دستگاه تانک عراقی را هدف قرار داده و منهدم نماید. لازم به ذکر است که تانک چلنجر1 در راستای ماموریت صلح بانی در بوسنی نیز بکار گرفته شده است. از سال 1998 روند جایگزینی تانک چلنجر1 با مدل بهسازی شده ی آن یعنی چلنجر2 آغاز گردید و تا سال 2002 میلادی به اتمام رسید.

      روند طراحی تانک چلنجر2 در آگوست 1989 میلادی به اتمام رسید و در فوریه سال 1990، اولین نمونه آزمایشی آن تکمیل گردید. در این نمونه ی آزمایشی ، از جدید ترین فناوری آنزمان استفاده شده بود.در اوایل آگوست سال 1990 هفت دستگاه نمونه آزمایشی و پس از آن دو دستگاه دیگر آماده گرید.از نه دستگاه نمونه آزمایشی، هفت دستگاه آن در لیدز و دو دستگاه دیگر در نیوکاسل ساخته شدند. همچنین یک برجک اضافی در لیدز ساخته شد تا از آن برای آزمایشات شلیک و اثر برخورد گلوله ی دشمن بر روی زره استفاده شود. این نمونه های آزمایشی از جهاتی با یکدیگر تفاوت داشتند ولی در همه ی آنها 156 مورد بهینه سازی انجام شده بود.عملیات بهسازی طوری طرح ریزی شده بود تا امکان انجام برخی از این بهسازی ها بر روی تانکهای چلنجر1 در محلهای نگهداری آنها امکانپذیر باشد.

      شرکت سیستمهای دفاعی ویکرز که در آنزمان مسئولیت پروژه را بر عهده داشت در سپتامبر سال 1990 تانک چلنجر2 را در معرض نمایش گذاشت. (لازم به ذکر است که بعد ها سرکت بی ای ایی سیستمز با خریداری شرکت ویکرز مسئولیت پروژه راعهده دار شد).

      پس از بررسی های انجام شده از سوی ارتش سلطنتی انگلستان این تانک برای خدمت در ارتش مناسب تشخیص داده شد. در ژوئن سال 1991 میلادی دولت انگلستان درخواست خرید 127 دستگاه تانک چلنجر 2و 13 دستگاه تانک آموزشی به ارزش 520 میلیون پوند را ارائه کرد.در سال 1993 تولید تانک در کارخانجات ویکرز در لیدز آغاز شد و اولین مرحله ی سفارش در جولای سال 1994 آماده تحویل گردید. در 16می سال 1994 ارتش انگستان آزمایشات تکمیلی تانک چلنجر2 را آغاز کرد. پس از اتمام آزمایشات متفاوت مقامات ارتش از عملکرد تانک ابراز رضایت کردند.در جولای سال 1994 وزارت دفاع انگلستان سفارش دیگری را برای خرید تانک ارائه کرد. این سفارش که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون پوند بود شامل 259 دستگاه تانک چلنجر2،نه دستگاه آموزشی بعلاوه ی پشتیبانی آموزشی و لجستیکی میشد.فرآیند تولید از همان سال آغاز شد.
      تولید تانک در کارخانجات لیدز تا سال 1999 به اتمام رسید ولی کار تولید در نیوکاسل همچنان ادامه پیدا کرد تا آنکه در سال 2002 آخرین سری از تانکهای تولید شده نیز به ارتش انگلستان تحویل داده شد.در سال 1993 سلطان نشین عمان هجده دستگاه تانک چلنجر2 را سفارش داد و در سال 1997 سفارش خدید بیست دستگاه تانک دیگر را ارائه کرد. ارزش این معاله 240 میلیون پوند برآورد شده است.


      در سال 1999 وزارت دفاع انگلستان تایید کرد که تانک چلنجر2 توانسته است طی سخت ترین آزمایشات مطابق شرایط میدان نترد بهتر از هرتانک دیگری در سراسر جهان به اهداف مورد نظر دست یابد.با این حال برخی از کارشناسان مسائل نظامی معتقد بودند که این ادعا بیشتر بمنظور بازاریابی برای فروش تانک مطرح شده است. با روشن شدن جزئیات بیشتری از این آزمایشات، توانمندیهای تانک چلنجر2 بر همه گان آشکار گردید و از آن بعنوان یکی از بهترین تانکخای رزمی تام برده شد.

      جزئیات از این قرار بود:
      یک اسکادران مرکب از از دوازده دستگاه تانک چلنجر2 که خدمه ی آنها گلچینی از بهترین و با تجربه ترین پرسنل ارتش انگلیس بودند، موفق شدند تا آزمایشات زرهی تکمیلی واحدها موسوم بهATDU را با موفقیت به اتمام برساند.این اسکادران با پوشش دادن 5040 کیاومتر طی 84 نبرد شبیه سازی شده و شلیک 2856 گلوله از انواع مختلف مهمات 120 میللیمتری و 84000 گلوله ی کالیبر 7.62 میلیمتری مسلسل کار خود را به اتمام رساند. هر روز نبرد شبیه سازیس شده 33 کیلومتر پیشروی در زمینهای ناهموار، 27 کیلومتر حرکت در سطوح جاده ای و شلیک 34 گلوله ی توپ 120 میلیمتری و 1000 گلوله مسلسل موازی با توپ اصلی را شامل میشد.

      این آزمایشات اعتبار از دست رفته ی تانک چلنجر را به آن بازگرداند ولی با این حال در بازار فروش جهانی توفیق چندانی نصیب تانک نشد.علیرغم آزمایش تانک توسط کشورهای قطر ، عربستان سعودی و یونان هیچکدام از انی کشورها تمایلی به خرید تانک چلنجر2 از خود نشان ندادند. علت این امر رقابت فشرده در بازار جهانی و حضور رقبای سرسختی همچون سری تانکهای ابرامز ، لئوپارد2 ولکلرک بود. بدین ترتیب عمان به عنوان تنها مشتری خارجی تانک چلنجر2 باقی ماند و آخرین سری از سفارشات عمان در سال 2001 میلادی به ارتش آن کشور تحویل داده شد.

      بدنه تانک چلنجر2 از سه بخش تشکیل شده است: اتاقک راننده که در جلوی بدنه قرار دارد، بخش فرماندهی و کنترل که در برجک قرار گرفته و بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد.بدنه و قطعات موتوری تانک چلنجر1 در تانک چلنجر2 نیز مورد استفاده قرار گرفته است که علت آن کارایی بالای آنها بوده اما برجک تانک کاملاٌ از طراحی تازه ای بهره می برد و با تانک قبلی تفاوت دارد.برجک تانک به زره چابهام نسل دوم مجهز شده است. این زره از ساختار محرمانه ای مرکب از لایه های سرامیک مخلوط در داخل زره فولادی تشکیل شده است و به آن زره ساندویچی نیز گفته می شود.این زره جدید به شدت مقاوم است و در مقابل سلاحهای هدایت شونده ی ضد تانک (ATGM) و مهمات انفجاری شدید ضد تانک (HEAT) که به خرجهای شکلدار مجهزند، از تانک مخوبی محافظت مینماید. علاوه بر تانک چلنجر، در تانک ابرامز ایالات متحده نیز ازفناوری این نوع زره استفاده شده است.برجک تانک توسط یک سیستم گرداننده الکتریکی حرکت میکند و در آن از سیستم الکترو هیدرولیکی استفاده نشده است.
      تانک چهار نفر خدمه دادر که عبارتند از:فرمانده، راننده، توپچی، و گلوله گذار.علت استفاده از چهار نفر،بالا بردن قابلیتهای رزمی و توان درگیری بیست و چهار ساعته تانک بوده است زیرا در اینگونه ماموریتهای سنگین تعداد نفرات تاثیر گذار خواهد بود (لازم به ذکر است که تانکهایی همچون لکرک یا T-72 از سه خدمه استفاده می کنند که این امر موجب افزایش خستگی روحی و جسمی نفرات در ماموریتهای طولانی خوهد شد).

      اتاقک راننده به یک پریسکوچ غیر فعال (PDP) مجهز اشت. این پریسکوچ از یک سیستم تقویت کننده تصاویر بهره میبرد در نتیجه حرکت در شب برای راننده امکان پذیر شده است. در نتیجه استفاده از این سیستم ها تانک میتواند در شب با سرعتی معدل سرعت روز خود حرکت کند و از وسایل روشنایی خارجی نیز استفاده ننماید.
      جایگاه فرمانده ی تانک که در سمت راست برجک واقع شده به هشت عدد پریسکوپ با قابلیت پوشش 260 درجه ای مجهز است. در زیر هر پریسکوچ کلید قرمز رنگی تعبیه شده است که در صورت فشار دادن آن برجک به سرعت با پریسکوپ هم سو خواهد شد.فرمانده تانک به یک هدف یاب متعادل با میدان دید وسیع به نام
      VS580-10 مجهز می باشد یک مسافت یاب لیزری نیز در آن تعبیه شده است.این هدفیاب قادر است تا دامنه +35 الی -35 درجه عمودی را پوشش دهد. کار طراحی و ساخت این هدف یاب را شرکت ساژم بر عهده داشته است.
      جایگاه توپچی که در جلوی فرمانده قرار دارد به یک سیستم تصویر ساز حرارتی مجهز است که شرکت تیلز اپتروسیس سازنده ای آن است. این سیستم که از حسگر UKTICM2 استفاده مینماید امکان دید در شب را برای توپچی فراهم کرده است. تصویر حرارتی با بزرگنمایی 4 الی 11.5 برابر در هدفیاب ها و نیز نمایشگرهای دیجیتالی فرمانده و توپچی تانک قابل رویت است.
      توپچی تانک به یک هدفیاب اصلی متعادل مجهز است که از یک مجرای نشانه روی بصری، یک مسافت یاب لیزری چهار هرتزی با دقتی در حدود 5 متر و بردی بین 200 الی 10000 مترو همچنین یک صفحه نمایش تشکیل شده است.کار طراحی این هدفیاب نیز توسط شرکت تلیز اپتروسیس انجام شده است.علاوه بر هدفیاب اصلی، تانک به یک هدفیاب فرعی نیز مجهز است که بصورت موازی با توپ نصب شده است تا در صورت نیاز توسط توپچی مورد استفاده قرار گیرد.خدمه گلوله گذار نیز به یک پریسکوپ روزانه مجهز است و در صورت نیاز می تواند از آن استفاده نماید.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم کنترل آتش دیجیتالی ساخت شرکت جنرال داینامیکس کانادا(سابقا شرکت کامپیوتیگ دیوایسس) مجهز است.این سیستم از یک کامپیوتر تشکیل شده که بصورت خودکار محاسبات مربوط به فرآیند شلیک را انجام می دهد.سیستم کنترل آتش تانک قادر است تا شش هدف متفاوت را بصورت یکجا ردیابی کند. تانک های چلنجر2 ارتش انگمستان به یک سیستم کاربردی اطلاعات میدان نبرد (PBISA) مجهز شده اند که شرکت جنرال داینامیکس انگلستان کار طراحی آنرا بر عهده داشته است.این سیستم برای جمع آوری از دیگر تانک ها به منظور هماهنگی بیشتر و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار میرود.اطلاعات این سیستم پس از پردازش کامپیوتری در نمایشگرهای فرمانده و راننده تانک به نمایش در می آید تا آخرین اطلاعات صحنه نبرد و آرایش نیروهای خودی یا دشمن را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین برای تانکهای ارتش انگلستان یک سیستم تاکتیکی ارتباطات دیجیتالی به نام بومن (کماندار) در نظر گرفته شده که علاوه بر امکانپذیر کردن ارتباطات امن، به طور خودکار موقعیت جغرافیایی تانک را نیز نمایش می دهد تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان که در عراق خدمت می کنند در سال 2006 به این سیستم مجهز شدند.

      سلاح اصلی تانک چلنجر2 را یک توپ 120 میلیمتری خاندار بنام ال-30 تشکیل میدهد که از فولاد تصفیه شده ESR ساخته شده است. این نوع فولاد جزو مرغوبترین انواع فولاد در جهان بحساب می آید و استحکام بسیار بالایی دارد.این توپ به یک روکش عایق حرارت، یک سیستم مرجع نصب شده در دهانه لوله و همچنین یک سیستم تخلیه کننده دود مجهز است.

      سطح داخلی توپ ال-30 با روکشی از فلز کروم پوشیده شده تا ساختاری محکمتر و سطحی نرم تر به آن ببخشد.
      این روکش باعث می شود تا گلوله سایش کمتری با سطح لوله داشته باشد، دقت بیشتری پیدا کند، سرعت آن افرایش یابد و در نتیجه قدرت نفوذ آن بالاتر برود.توپ ال-30 دارای زاویه حرکت عمودی 10- الی 20+ درجه است و از آنجا که برجک تانک قابلیت حرکت 360 درجه ای دارد، توپنیز دارای زاویه گردش 360 درجه ای است و از یک سیستم کنترل و تثبیت کننده برقی استفاده مینماید.این توپ تفریباٌ با تمامی مهمات های فعلی 120 میلیمتری سازگار می باشد و می تواند گلوله های ثاقب ضد زره APFSDS-T مجهز به میله ی نفوذ کننده از جنس اورانیوم ضعیف شده ، گلوله های دودزا و انواع دیگری از گلوله های دیگری از جنس اورانیوم ضعیف شده نیز شلیک نماید از جمله چارم-1(CHARM-1) و چارم-3 (CHARM-3) که جزو مهمات اصلی تانک بحساب می آیند.در سال 2004 میلادی بخش سیستمهای زمینی شرکت بی ای ایی سیستمز طبق قراردادی متعهد شد تا تانکهای چلنجر2 ارتش انگلیس را به یک توپ 120 میلیمتری بدون خان مجهز کند.دین ترتیب تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان به توپ بسیار معروف و پر قدرت ال-55 ساخت شرکت راین متال آلمان مجهز شدند.این توپ که یکی از بهترین و قابل اعتماد ترین سلاحهای جهان بشمار می آید تاکنون بر روی سری تانکهای ابرامز ایالات متحده و ائوپارد2آ6 آلمان نصب گردیده است. این توپ قدرتمند از ژانویه سال 2006 تاکنون مضغول گذراندن مراحل آزمایشی بر روی تانک چلنجر2 می باشد.
      علاوه بر توپ اصلی تانک به یک مسلسل کالیبر 7.62 موازی با توپ و یک مسلسل GPMGL37A کالیبر 7.62 بر روی برجک برای دفاع هوایی مجهز میباشد.
      موتور تانک یک موتور دیزلی دوازده سیلندر پرکینز کاترپیلار با نام CV12 می باشد که 1200 اسب توان تولید میکند. همچنین تانک چلنجر2 به یک سیستم تعوض دنده ی اتوماتیک به نام TN54 مجهز است که شش دنده ی جلو و دو دنده ی عقب دارد.حداکثر سرعت جاده این تانک 59 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن در مناطق ناهموار 40 کیلومتر بر ساعت است.برد عملیاتی تانک نیز 450 کیلومتر در حالت معمول و 250 کیلومتر در مناطق ناهموار میباشد.
      لازم به ذکر است که مدل صادراتی تانک چلنجر2 به یک موتور دیزلی جدید به نام MTUMT883 مجهز شده است که به آن قدرتی معادل 1500 اسب میدهد. حجم کم این موتور باعث میشود که فضای بیشتری برای دخیره سوخت بوجود بیاید که این امر باعث افزایش برد عملیاتی تانک تا شعاع 550 کیلومتری شده است.

      تانک چلنجر2 به یک سیستم حفاظتی شیمیایی- میکروبی-هسته ای (ش م ه) مجهز است که از خدمه تانک در برابر عوامل غیر متعارف حفاظت می کند.سیستمهای الکترونیکی تانک نیز در برابر امواج الکترومغناطیس ناشی از انفجارات هسته ای مقاوم هستند. این خصوصیات باعث شده است تا تانک برای نبردهای غیر متعارف نیز آمادگی داشته باشد.قابل ذکر است که تانک چلنجر2 یکی از معدود تانکهایی است که از فناوری پننهانکاری استفاده مینماید. شکل خاص بدنه و برجک باعث گردیده تا اثر راداری تانک به حداقل برسد.
      علیرغم عدم شهرت زیاد تانک چلنجر این تانک واقعاٌ یکی از بهترین تانکهای امروز جهان است.زره مستحکم، قدرت آتش خوب ، قابلیت تحرک مناسب و ایمنی بالا از تانک چلنجر2 تانکی مناسب و قابل اطمینان ساخته است که توانمدندی هایش را در عرصه نبرد و نه روی کاغذ به اثبات میرساند.

      مشخصات تانک رزمی چلنجر 2
      خدمه : 4 نفر
      جرم کلی تانک : 62500 کیلو گرم
      طول بدنه تانک :8،3 متر
      عرض تانک : 3،5 متر
      ارتفاع تانک از سطح زمین : 2،5 متر

      جنگ افزار های موجود روی تانک : یک توپ 120 میلیمتری + یک مسلسل 7،62 میلیمتری موازی با توپ + یک مسلسل با کالیبر 7،62 نصب شده روی برجک
      ظرفیت گلوله توپ : 50 گلوله از انواع مختلف
      ظرفیت گلوله مسلسل : 4000 گلوله
      قابلیت دید در شب : دارد
      قابلیت شلیک در حین حرکت : دارد
      موتور : CV12 دیزلی با 1200 اسب بخار قدرت
      حداکثر سرعت : 59 کیلومتر بر ساعت : جاده ای -- 40 کیلو متر بر ساعت : غیر جاده ای
      حداکثر برد عملیاتی : 250 الی 450 کیلومتر
      سیستم استتار : بهمراه دو سری پنج تایی نارجک دودزا، تخلیه کننده دود از اگزوز ال-8

      منبع : ماهنامه جنگ افزار شماره 29
    • توسط Phantom3
      موشکDelilah یک موشک الکترو اپتیکال می باشد که در اسرائیل و توسط صنایع نظامی این رژیم (IMI) به منظور هدف قرار دادن اهداف متحرک و غیر متحرک ساخته شده است.موشک Delilah نام سری موشک های گوناگون اسرائیل می باشد که توسط IMI ساخته شده اند.این موشک در اصل به عنوان یک تله هوایی ساخته شده بود، اما در دهه 1990 نوع تهاجمی و ضربتی از این موشک عرضه شد که توسط F-16 ها و F-4E های آپگرید شده ، که نقش جنگنده های هجومی را ایفا می کردند ، استفاده می شد.نوع ضد رادار این موشک از نوع هواپرتاب می باشد. این گونه از نیمه دهه 60 میلادی وارد خدمت شد. وظیفه این نمونه یافتن سایت های راداری در هنگامی بود که این رادار ها در حال کار بودند و با این کار آنها را یافته و نابود می کرد.

      Delilah-1
      این گونه از نوع هواپرتاب می باشد و در رده موشک های کروز قرار می گیرد . این موشک دارای یک موتور توربو جت بود و این موتور توربوجت به آن این امکان را می داد تا با درنگ کردن درست به خوبی هدف قرار دادن اهداف متحرک ، اهداف با استتار بسیار خوب را نیز مورد هدف قرار دهد.که این ویژگی این موشک را به یک موشک ایده آل برای نابودی سایت های سام تبدیل کرده است.این موشک دارای بردی برابر 150 کیلومتر است و توانایی نابود اهداف ، چه دریایی و چه زمینی را دارد.هدایت خودکار به کار رفته درآن به خوبی سیستم های هدایتی INS/GPS می باشد که به موشک امکان انجام ماموریت های خود اتکا را می دهد.این موشک توانایی تطبیق با سرهای جنگی گوناگون را دارد و نیز می تواند توسط بسیاری از هواگرد ها حمل شود.این موشک توانایی شلیک از هواگردها ، بالگردها یا لانچر های زمینی را دارد. اندازه جمع و جور این موشک به آن این امکان را می دهد که توسط بالگردهای سیکورسکی UH-60A و SH-60B حمل شود.این موشک سر جنگی کوچک ولی موثر حمل می کند که به آن امکان هدف قرار دادن و نابودی اهداف با کمترین خطر را می دهد.این موشک نخستین بار توسط اسرائیل در جولای و آگوست 2006 ، یعنی درجنگ با لبنان، استفاده شد.این موشک در این جنگ توسط F-16D پرتاب می شد.



       
       
       
      Delilah-2
      این موشک با سرمایه گزاری چین درحال توسعه و ساخت توسط اسرائیل می باشد .این موشک از موتور Bet Shemesh Sorek 4 استفاده می کند که تراستی معادل 800 پوند ایجاد می کند. این ویژگی به موشک این امکان را می دهد که برد بیشتر و سر جنگی بزرگتری داشته باشد.




      Delilah-GL
      این موشک یک موشک زمین پرتاب می باشد که در اصل نوع تغییر یافته موشک کروز Delilah است و بردی معادل 250 کیلومتر دارد که ممکن است برد واقعی آن نباشد ، یعنی امکان دارد این موشک بردی بیش از 300 کیلومتر داشته باشد .
      این موشک با سر انفجاری متعارف 30 کیلوگرمی مسلح می شود اما توانایی حمل انواع دیگری را نیز دارد. این موشک توسط GPS هدایت می شود و توانایی گشت در منطقه جنگی را قبل از تایید هدف دارد.

      مترجم :Phantom3
      استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام مترجم و لینک به سایت Military.ir مجاز می باشد.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.