mahdavi3d

Dream Chaser، جانشینی کم هزینه برای شاتل

Recommended Posts

[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/1166374_orig.jpg[/IMG][/font][/size][/center]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]سیرا نوادا برای انجام اولین پرواز آزمایشی فضاپیمای دریم‌چیسر بر فراز راکت اطلس-5، برای نوامبر 2016 میلادی، با شرکت ULA قرارداد امضا کرد.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]این پرواز آزمایشی بدون سرنشین، با عنوان OFT - 1، راه را برای اولین پرواز سرنشین‌دار در اوایل سال 2017 هموار خواهد کرد (OFT - 2). سیرا نوادا ابراز اطمینان کرد که بتواند اولین پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی، تحت برنامه خدمات حمل و نقل تجاری ناسا برای حمل فضانوردان به و از ایستگاه برای هر شش‌ماه را از اواخر سال 2017 آغاز کند.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://www.spaceflight101.com/dream-chaser-set-for-orbital-test-flight-in-november-2016.html[/font][/size]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پس از رقابتی چهار ساله بین چهار کمپانی در برنامه تاکسی فضایی ناسا، برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی به عنوان جایگزینی برای شاتل‌ها و قطع وابستگی به سایوز روسی، پس از دوران شاتل‌ها، Dream Chaser سیرا نوادا از روی میز انتخاب‌های ناسا حذف شده است. همچنین Blue Origin نیز آنگونه که به نظر قابل پیشبینی هم بود از این رقابت کنار گذاشته شده است.

بدین‌ترتیب دو کمپانی باقی‌مانده اسپیس‌اکس و بوئینگ به ترتیب 2.6 و 4.2 میلیارد دلار دریافت خواهند کرد.

ناسا درنهایت خواستار حداقل یک کپسول فضایی عملیاتی برای اواخر 2017 میلادی است.

دو کمپانی اسپیس‌اکس و بوئینگ طی قرارداد CCtCap ناسا رقابت را ادامه خواهند داد تا در نهایت حداقل یک پرواز سرنشین‌دار به عنوان نمایش‌فناوری به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهند.

پس از تکمیل صحه‌گذاری‌ها، هر کدام از کپسول‌ها حداقل دو، و شاید 6، پرواز سرنشین‌دار هر کدام با چهار خدمه، به و از ایستگاه فضایی انجام خواهند داد.

به گفته چالز بولدن، ناسا در صورت احساس نیاز، استفاده از کپسول‌ها را ادامه خواهد داد.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یعنی کنسل شد!؟

بستگی به تصمیم کمپانی سیرانوادا دارد.

این کمپانی چندی پیش ابراز تمایل کرده بود که برنامه این فضاپیما را با همکاری سایر آژانس‌های فضایی (ژاپن، اروپا، آلمان...) و حتی با تغییر کاربری به فضاپیمای بدون‌سرنشین ادامه دهد. (مثلا پرتاب توسط راکت‌های H-IIB و یا Ariane-5 )

http://www.americaspace.com/?p=66395

 

ناسا هم از قبل اعلام کرده بود طرف‌هایی که کنارگذاشته می‌شوند، کماکان می‌توانند همکاری خود را با آژانس بر اساس قرارداد CCiCAP ولی بدون تامین بودجه از طرف آژانس ادامه دهند.

http://www.nasaspaceflight.com/2014/09/dream-chaser-misses-out-cctcap-dragon-cst-100-win/

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

141001-stratolaunch.jpg

SNC

 

پُل آلن (یکی از بنیانگذاران مایکروسافت) و Stratolaunch Systems را که حتما به خاطر دارید؟ اگر خیر، نگاهی به اینجا بیاندازید.

اینک کمپانی سیرانوادا از طرحی خبر داده است که در آن با مجتمع‌سازی یک نمونه مقیاس‌شده فضاپیمای‌ دریم‌چیسر و انطباق آن با معماری سیستم هواپرتاب استارتولانچ، قابلیت پرواز سرنشین‌دار به مدار پایین زمین فراهم شود.

بر مبنای این طراحی، سیستم پرواز فضایی سرنشیندار Dream Chaser-Stratolauncher قادر به انتقال سه فضاورد به مقاصدی در مدار پایین زمین خواهد بود.

علاوه بر آن، این سیستم چند منظوره می تواند برای ماموریت های فضایی غیر سرنشین‌دار، از جمله ماموریت‌های علمی، انتقال محموله‌های سبک و یا حمل و نقل زیر مداری نقطه-به-نقطه نیز مناسب باشد.

جزئیات بیشتر راجع به این طرح در آینده منتشر می‌شود.

http://spaceref.biz/company/sierra-nevada-develops-design-for-stratolaunch-air-launch-system-for-low-earth-orbit.html

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر می‌رسه کار در رقابت تاکسی فضایی ناسا هنوز برای سیرانوادا به طور کامل تمام نشده است.

 

ماجرا از این قرار است که کمپانی سیرانوادا در اعتراض به نتیجه رقابت CCDev و با این استدلال که وسیله آنها 900 میلیون دلار ارزانتر از طرح CST-100 بوئینگ هست، یک اقدام قضایی از طریق دیوان محاسبات آمریکا (GAO) علیه تصمیم ناسا در دستور کار قرار داده است.

بدین‌ترتیب ناسا باید دستور توقف فعالیت‌های دو کمپانی اِسپیس‌اِکس و بوئینگ در قرارداد CCtCap را به مدت سه ماه صادر کند تا GAO بررسی‌های لازم را انجام داده و رای خود را در 5 ژانویه 2015 به ناسا ابلاغ کند.

http://www.americaspace.com/?p=68646

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ناسا با استناد بر اختیارات قانونی خود اعلام کرد که بوئینگ و اسپیس‌اکس می‌توانند ادامه فعالیت‌های خود در قالب قرارداد CCtCap را از سر بگیرند.

البته GAO در نهایت رای خود را صادر خواهد کرد. و اگر به نفع سیرا باشد، آنگاه ناسا می‌تواند تصمیم خود را تغییر دهد یا رقابت را دوباره برگزار کند.

صراحتی برای ناسا وجود ندارد که توصیه‌های GAO را دنبال نماید، اما زمانی که یک سازمان از احکام GAO تبعیت نکند، آنها موضوع را به کنگره منتقل می‌کنند...

 

اعلان ناسا:

The agency recognizes that failure to provide the CCtCap transportation service as soon as possible poses risks to the International Space Station (ISS) crew, jeopardizes continued operation of the ISS, would delay meeting critical crew size requirements, and may result in the U.S. failing to perform the commitments it made in its international agreements

These considerations compelled NASA to use its statutory authority to avoid significant adverse consequences where contract performance remained suspended

NASA has determined that it best serves the United States to continue performance of the CCtCap contracts that will enable safe and reliable travel to and from the ISS from the United States on American spacecraft and end the nation's sole reliance on Russia for such transportation

 

http://www.spaceflightnow.com/news/n1410/09cctcap/#.VDey4hYasf0

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جَنگ ادامه دارد!

در پی تصمیم ناسا برای از سرگیری کار در پروژه تاکسی فضایی، سیرا نوادا اینبار از طریق United States Court of Federal Claims شکایتی علیه ناسا به جریان انداخته است و خواستار لغو تصمیم ناسا برای از سرگیری کار بر روی قرارداد شد.

http://news.yahoo.com/lawsuit-seeks-stop-boeing-spacex-nasa-space-taxi-203028785--finance.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیروزی تاریخی برای دریم چِیسِر ; انتخاب در برنامه ارسال محموله فضایی ناسا

 

 

فضاپیمای دریم چیسر ساخت کمپانی سییِرا نِوادا پس از گذراندن 10 سال توسعه و تلاش سرانجام موفق شد تا در دومین مرحله از برنامه ناسا با نام خدمات تجدید تدارکات تجاری یا CRS-2 به عنوان یکی از 3 کمپانی برنده برگزیده شود .

 

فضاپیمای دریم چیسر به همراه فضاپیمای دراگن از کمپانی اسپیس اکس و فضاپیمای سیگنس از کمپانی اُربیتال اِی تی کِی برای حمل بار به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی ISS در بازه زمانی سال های 2019 تا 2024 انتخاب شدند.

 

این قرارداد شامل حداقل 6 ماموریت پرتاب برای هر کدام از 3 کمپانی برگزیده شده در طول مدت زمان اعتبار 5 ساله آن میشود. انتخاب چند کمپانی پرتابگر ، انعطاف پذیری بسیار بیشتری به ناسا میدهد تا امکان دسترسی به ایستگاه فضایی بین المللی را در هر شرایطی و بسته به نوع و کیفیت ماموریت فراهم آورد .

 

همچنین در اوایل سال 2015 کمپانی سیرا نوادا و سازمان فضایی آلمان DLR موافقت نامه ای را به منظور پرتاب های مدار نزدیک به زمین به امضا رسانده بودند.

 

فضاپیمای دریم چیسر از ویژگی های منحصر به فردی بهره میبرد :

 

بال های جمع شونده که به فضاپیما اجازه میدهد تا در محفظه بار راکت های اطلس-5 و آریان-5 جایگذاری و پرتاب شود . 

 

توان حمل 5500 کیلوگرم محموله در فضای بار با فشار هوای نرمال و بی فشار.

 

امکان استفاده مجدد در کوتاه ترین زمان ممکن و انجام کمترین کارهای آماده سازی و تعمیر و تعویض. با این کار هزینه های پرتاب بسیار کاهش میابد و حاصل ماموریت های پژوهشی به سرعت قابل دسترس هستند.

 

 تحمل نیروی شتاب گرانشی در سطحی پایین و بسیار ضعیف نسبت به کپسول های فضایی و همچنین به علت فرود به وسیله نیروی هواسُرِش و نشستن آرام بر روی باند فرودگاه ، امکان برگرداندن محموله های حاوی آزمایشات علمی و زیستی حساس به لرزش ، تکانه و گذشت زمان به سطح زمین بدون آسیب دیدگی فراهم میشود.

 

 استفاده تمام و کمال از پیشران های غیرسمّی که بالاترین سطح سازگاری با محیط زیست را داراست ، همچنین برای آماده کردن فضاپیما در هنگام پرتاب و یا بازگشت از فضا ، شرایط کار کردن نیروی انسانی با آن بسیار آسان و بی خطر است.

 

ناسا هنوز هیچ قرارداد مالی با این 3 کمپانی نبسته و قرار است به زودی مراحل ابتدایی مهندسی و هماهنگی ها آغاز شود و اولین پرتاب در اواخر سال 2019 انجام گیرد.مجموع هزینه این برنامه 14 میلیارد دلار تخمین زده میشود که با افزایش سفارش پرتاب ، مبلغ آن افزایش میابد.

 

لازم به ذکر است که دو شرکت کننده بزرگ و مهم در این رقابت یعنی لاکهیدمارتین با فضاپیمای با طرح ژوپیتِر-اگزولاینِر و بوئینگ با فضاپیمای استارلاینِر ، در این برنامه انتخاب نشدند و بخش پرسودی را در صنعت بزرگ پرتاب های تجاری آینده آمریکا از دست دادند.

 

__dream-chaser44.jpg

 

 

http://www.nasa.gov/press-release/nasa-awards-international-space-station-cargo-transport-contracts

http://www.sncorp.com/AboutUs/NewsDetails/2754

http://www.commercialspaceflight.org/2016/01/csf-congratulates-iss-commercial-resupply-awardees-partners-orbital-atk-sierra-nevada-corp-and-spacex/

http://www.sncorp.com/AboutUs/NewsDetails/1069

ویرایش شده در توسط naserr
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.