RezaKiani

تاپیک جامع هواگردهای پست فرماندهی پرنده (Air Force One)

Recommended Posts

شما به تازگی به فرماندهی یک زیردریایی هسته ای رسیده اید و درحال گشت زنی در آبهای نزدیک به ساحل دشمن هستید. ناگهان دستگاه های ارتباطی اعلام آمادگی وضعیت قرمز می کنند و پس از آن ارتباط شما با مرکز فرماندهی ناوگان زیردریایی قطع می شود. چه باید بکنید؟ آیا کشور شما در اثر یک حمله هسته ای تبدیل به صحرای برهوت شده است؟ آیا مطابق با دستورالعملهای نظامی باید به کشور حریف حمله کنید؟ اما ممکن است که این قطعی ارتباط تنها یک اشکال فنی در تجهیزات مرکز فرماندهی باشد؟ وظیفه شما در این میان چیست؟


در سال 1949 شوروی سابق اولین آزمایش هسته ای خود را انجام داد و رقابت بین دو ابرقدرت وارد مرحله ای تازه شد. دستیابی شوروی به سلاح های هسته ای و پیشرفت سریع تکنولوژی موشکی این سوال را برای فرماندهان نظامی آمریکا مطرح کرد که در صورتی که شوروی بخواهد اولین ضربه را به آمریکا واردکند و مراکز مهم و استراتژیک آمریکا را هدف کلاهکهای هسته ای خود قراردهد فرماندهی نیروهای استراتژیک آمریکا برعهده چه کسی خواهدبود؟ در صورتی که روسها می توانستند زنجیره فرماندهی آمریکا را از نابودکنند تمام بمب افکنهای دوربرد، زیردریایی های مسلح به موشکهای بالستیک و موشکهای قاره پیمای آمریکا بی مصرف می شدند. پرسنل این واحدها هیچگاه نمی فهمیدند که کی، چگونه و بر علیه کدامین هدف باید سلاح های هسته ای خود را بکارگیرند.
در ابتدای دهه شصت برنامه ریزان نظامی آمریکا برای حل این مشکل به فکر ایجاد یک پایگاه فرماندهی پرنده افتادند. این پایگاه در حقیقت یک هواپیمای بزرگ بود و در صورتی که شوروی ضربه اول را به مراکز فرماندهی ارتش آمریکا وارد می کرد فرماندهان مستقر در این هواپیما می توانستند نیروهای نجات یافته از حمله هسته ای حریف را رهبری کنند. این هواپیما به تجهیزاتی مجهز می شد که که فرماندهان مستقر در آن می توانستند بوسیله آنها به تمام نیروهای استراتژیک مانند بمب افکنها و زیردریایی های حامل بمب هسته ای دستیابی داشته باشند.

در سالهای دهه هشتاد نیز شوروی سابق به فکر ساختن پست فرماندهی هوابرد افتاد. در حال حاضر به غیر از آمریکا و روسیه نیروی هوایی چین نیز دو فروند جت مسافربری 737 را به ابزارهای الکترونیکی و ارتباطی مجهز کرده و به عنوان پست فرماندهی هوابرد از آنها استفاده می کند.

ئی-4بی "کشیک شب"

در سال 1961 مرکز فرماندهی استراتژیک نیروی هوایی آمریکا از یک فروند هواپیما "ئی سی-135" به عنوان پست فرماندهی هوابرد استفاده کرد. ئی سی-135 گونه ای از هواپیمای جت 4 موتوره 707 است که برای انجام ماموریتهای شناسایی و جنگ الکترونیک به یک سری ابزار الکترونیکی پیشرفته و ویژه مجهز گشته است. اولین هواپیما از این دست در سوم فوریه 1961 در پایگاه هوایی "اوفوت" در ایالت نبراسکا مستقر شد. به مدت 29 سال و در تمام 24 ساعت روز، همواره یکی از این هواپیماها در پرواز بود تا در صورت رخ دادن جنگ اتمی بتواند نیروهای هسته ای آمریکا را برای واردآوردن ضربه دوم هدایت کند. این پروازها در نیروی هوایی آمریکا به ماموریت "لوکینگ گلاس" معروف هستند. در جولای 1990 پروازهای لوکینگ گلاس لغو شدند اما ئی سی-135ها همیشه بر روی زمین آماده پرواز و انجام ماموریت هستند.

سرانجام در ابتدای دهه 70 نیروی هوایی هواپیمای ئی-4 را به عنوان پست فرماندهی هوابرد خود انتخاب کرد. این هواپیما در اصل یک جامبوجت تغییر یافته است و وظیفه دارد تا در زمان وقوع جنگ هسته ای رئیس جمهور و مسئولان نظامی و سیاسی درجه یک آمریکا را سوارکند.

در سال 1973 نیروی هوایی ساخت دو فروند 747 را برای نصب تجهیزات ارتباطی به شرکت بوئینگ سفارش داد. اندکی بعد 2 فروند 747 دیگر نیز به این سفارش اضافه شد. تجهیزات نصب شده بر روی 3 فروند ئی-4 اولیه شبیه تجهیزات هواپیمای ئی سی-135 بودند با این تفاوت که 747 فضای بیشتر و مداومت پروازی نسبت به ئی سی-135 داشت. ئی-4 می تواند نقش فرماندهی استراتژیک نیروی هوایی را نیز برعهده بگیرد.

در سال 1974 ساخت آخرین هواپیمای ئی-4 شروع شد که دارای تجهیزات پیشرفته تری نسبت به 3 نمونه اولیه بود. این هواپیما ئی-4بی نام گرفت و در سال 1985، 3 هواپیمای دیگر به مدل ئی-4بی ارتقا پیداکردند. ئی-4بی دارای یک برآمدگی بزرگ بر پشت خود بود که تعداد زیادی آنتن برای ارتباطات ماهواره ای و دیگر تجهیزات ارتباطی را در خود جای داده بود. این هواپیما همچنین در برابر پالسهای الکترومغناطیسی حاصله از انفجارهای هسته ای به صورت چشمگیری مقاوم شده بود.


normal_746px-Air_Force_One_over_Mt__Rush
ئی4بی

این ناوگان 4 فروندی در زمان ساخته شدن برای مالیات دهندگان آمریکایی در حدود 1 میلیارد دلار هزینه دربرداشت. در سال 2005 شرکت بوئینگ 2 میلیارد دیگر دریافت کرد تا برنامه بهسازی ناوگان ئی-4 ها را انجام دهد. انتظار می رود که این برنامه 5 سال به طول انجامد.

ئی-4 با توجه به امکان سوختگیری هوایی می تواند به صورت نامحدودی درهوا باقی بماند. در یک آزمایش این هواپیما توانست به مدت 33 ساعت در هوا و در وضعیت عملیاتی باقی بماند. در این آزمایش از تمامی سوخت 2 فروند تانکر کاسی-135 برای سوخت دادن به ئی-4 استفاده شد.

تعداد خدمه ئی-4بی برابر با 48 تا 120 نفر است و ئی-4بی از این نظر در نیروی هوایی آمریکا صاحب رکورد محسوب می شود. ئی-4 دارای 3 عرشه بالایی، میانی و پایینی است.

خدمه ئی-4 غالبا هواپیمایشان را با نام "کشیک شب" نمی نامند و به سادگی آن را ئی-4 و گاهی هم به طعنه "هواپیمای روز قیامت" صدا می زنند. البته هنگامی که ئی-4 واقعا رئیس جمهور و افراد ستادش را سوار می کند به نام "نیروی هوایی یک" نامیده می شود.

ناوگان ئی-4 های آمریکا در ابتدا در پایگاه هوایی "آندروز" در ایالت مریلند مستقر بودند و رئیس جمهور و وزیر دفاع به سادگی به آن دسترسی داشتند. بعدها، به دلیل ایمنی بیشتر در هنگام بمباران، هواپیماها به پایگاه هوایی اوفوت نبراسکا منتقل شدند ولی تا سال 1994 همواره یکی از هواپیماها در پایگاه قبلی خود مستقر بود.

تا کنون تنها 2 تن از رؤسای جمهور آمریکا -جیمی کارتر و رونالد ریگان- با این هواپیماها پرواز کرده اند. وزیر دفاع آمریکا نیز گاهی برای پروازهای خارج از کشور از ئی-4 استفاده می کند. تجهیزات ارتباطی عالی موجود در هواپیما به وزیر دفاع و همراهانش اجازه می دهند که بدون هیچ مشکلی در این پروازها به وظایفشان بپردازند. در این مواقع نزدیک به 40 خدمه برای پرواز، نگهداری و مراقبت از هواپیما به همراه آن پرواز می کنند.

همواره یک فروند ئی-4 به همراه خدمه کامل و در حالت آماده باش بر روی زمین است. این خدمه در هنگامی که آماده هستند نباید در آسایشگاه، ورزشگاه یا دیگر ساختمان های پایگاه باشند و وظیفه دارند که ساعات کار خود را در هواپیما به سر برند. آمادگی آنها گاهی با اعلام کلمه رمز "کلاکسون" که به معنی آغاز ماموریت است آزمایش می شود.

با پایان یافتن جنگ سرد و کم شدن خطر جنگ هسته ای نیاز به چنین هواپیمایی کمتر شد و در نتیجه یک ماموریت به ماموریتهای اصلی ئی-4 افزوده شد. ئی-4 ها در اختیار "آژانس مدیریت اضطراری فدرال" قرارگرفتند و مدیریت مناطقی که با مصائب طبیعی مانند سیل و زلزله روبرو می شدند بر عهده پرسنل مستقر در آنها گذاشته شد. در سال 1995 یکی از ئی-4 ها پس از گردباد موسوم به "اوپال" به همین منظور بکارگرفته شد.

در سال 2006 تصمیم گرفته شد که ناوگان ئی-4 بازنشسته شود اما سال بعد در این تصمیم تجدید نظر شد و قرارشد که ئی-4ها حداقل تا سال 2015 در خدمت باقی بمانند. در ابتدا قرار بود که هواپیمایی با نام "ئی-10" ساخته شود که بتواند ماموریت هواپیماهای ئی-3، ئی-4، ئی-8 و ئی سی-135 را به تنهایی انجام دهد اما پروژه این هواپیمای جدید لغو شد و در حال حاضر هیچ هواپیمایی در ناوگان هواپیماهای آمریکا وجود ندارد که بتواند وظیفه ئی-4 را برعهده بگیرد.

ایلوشین 80"بزرگ گنبد"

ایلوشین-80 هواپیمای پست فرماندهی هوابرد است که نیروی هوایی روسیه آن را برای مقامات رسمی روسیه و در صورت رخ دادن جنگ هسته ای سفارش داده است. روسها نیز مانند آمریکایی ها بزگترین هواپیمای در دسترس خود را برای ساخت پست فرماندهی هوابرد بکارگرفتند. ایلوشین-80 بدنه هواپیمای تجاری "ایلوشین-86" را به عاریت گرفته و به همین دلیل گاهی آن را "ایلوشین-86 وی کاپی" می نامند. وظیفه اصلی این هواپیما کاملا مانند مشابه آمریکایی خود یعنی ئی-4بی می باشد.

ایلوشین-80 در برابر اثرات پالسهای الکترومغناطیس ناشی از انفجارات هسته ای مقاوم شده است. یکی از خصوصیات شاخص ایلوشین-80 این است که هواپیما (به غیر از پنجره های کابین خلبان) دارای هیچ پنجره ای نمی باشد. هواپیما به صافی های هوایی مجهز شده که می تواند ذرات رادیواکتیو هوای مصرفی خدمه را تصفیه کند.

به مانند ئی-4 یک گنبد بزرگ بر روی پشت هواپیما و عقب تر از کابین خلبان نصب شده است که تجهیزات مخابراتی و گیرنده های ماهواره ای در زیر آن نصب شده اند. در قسمت انتهایی و پایین بدنه نیز یک آنتن یدک کش برای ارتباط با فرکانسهای خیلی پایین قراردارد. احتمالا از این آنتن برای ارتباط با زیردریایی های هسته ای بهره گیری می شود. در اطراف بدنه هواپیما نیز چند آنتن دیگر به چشم می خورد.

در زیر بال و بین موتور و بدنه هواپیما دو مخزن بزرگ نصب شده است که دقیقا معلوم نیست برای نصب تجهیزات الکترونیکی بکارگرفته شده اند یا به سادگی مخازن سوخت اضافی هستند. به هر حال احتمال دارد که روسها برای افزایش مداومت پروازی ایلوشین-80، آن را به تجهیزات سوختگیری هوایی مجهز کرده باشند.

ظاهرا این هواپیما اولین پرواز خود را در تابستان 1985 انجام داده است ولی اولین بار ناظران غربی وجود آن را در سال 1992گزارش کرده اند. 3 یا 4 فروند از این هواپیماها ساخته شده و اکنون در پایگاه هوایی "چکالوسکی" قراردارند. در حال حاضر احتمالا تنها یکی از ایلوشین-80 های نیروی هوایی روسیه عملیاتی است.

normal_IL86.jpg
ایلوشین 80

normal_b737command_02large.jpg
هواپیمای 737 که توسط چینی ها به پست فرماندهی پرنده تبدیل شده است.

نویسنده: رضاکیانی موحد
منبع: ماهنامه جنگ افزار

مشخصات ئی-4بی ایلوشین-80
کارخانه سازنده بوئینگ ایلوشین
اولین پرواز 1974 1985
سال وارد شدن به خدمت 1980 1987
سال بازنشسته شدن 2012 ؟
وضعیت خدمت درخدمت درخدمت
تعداد ساخته شده 4 3 یا 4
قیمت هر فروند 223 میلیون دلار(به قیمت سال 1998) نامعلوم
خدمه حداکثر 112 نفر ؟نفر
طول 70.5متر 59.9متر
عرض 59.7متر 48متر
ارتفاع 19.3متر 15.8متر
مساحت بال 510مترمربع 320مترمربع
وزن خالی 190تن 117تن
حداکثر وزن 374تن 215تن
پیشرانه 4 دستگاه موتور توربوفن سی اف-6 ساخت جنرال الکتریک 4 دستگاه موتور توربوفن ان کا-86 ساخت کوزنتسوف
حداکثرسرعت 969کیلومتر/ساعت 1000کیلومتر/ساعت
سرعت عادی پیمایش 895کیلومتر/ساعت 928کیلومتر/ساعت
برد 11000کیلومتر حداقل4600
سقف پرواز عملیاتی 14000متر 11000متر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر کیانی دستت درد نکنه واقعا" عالی بود تا حالا مطلبی در این مورد نخوندم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]مثل هميشه عالي و دست اول بود :lol:

ممنون

به بخش متفرقه در مورد نیروی هوایی انتقال يافت ( بخش ديگه‌اي به نظرم نرسيد! )

jackturbo جان منبع رو كه آقا رضا ذكر كردند icon_cheesygrin [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=brown]مثل هميشه عالي و دست اول بود :oops:

ممنون

به بخش متفرقه در مورد نیروی هوایی انتقال يافت ( بخش ديگه‌اي به نظرم نرسيد! )

jackturbo جان منبع رو كه آقا رضا ذكر كردند icon_cheesygrin [/color][/quote]

راست میگی:lol: میدونی این چشمهای ما هم بر اثر کار زیاد با رایانه در حال منهدم شدن است بحرحال مطلب خیلی نابی بود البته برای بنده دست دوست عزیزمان آقای کیانی درد نکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسيار جالب و مفيد بود.

[quote]رضا جان فرق اي4 با ايرفورس وان چيه؟[/quote]
هر دو يكي هستند كه در متن آقا رضا گفته شد..

[quote]البته هنگامی که ئی-4 واقعا رئیس جمهور و افراد ستادش را سوار می کند به نام نیروی هوایی یک نامیده می شود. [/quote]

واقعا تعداد خدمه ئی-4 زياده!اين همه آدم چيكار ميكنند؟ icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبناکه!! پپول زیادی چه کارها که نمی کنه!!

البته فکر کنم الان دیگه از ماهواره بیشتر استفاده میشه! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یادمه آمریکا یک پایگاه زیرزمینی هم برای این مورد حمله اتمی داشت ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از همه دوستان که اینهمه به این حقیر لطف دارند.

همونجور که در متن گفته شد این هواپیما وقتی که رئیس جمهور رو سوار می کنه به نام نیروی هوایی یک یا "ایرفورس وان" نامیده می شه.

در ضمن فکر کنم از نظر تعداد پرسنل این هواپیما پر تعدادترین هواپیمای نظامی تاریخ باشه. در مورد روسها هم که طبق معمول همه چیشون سری و سکرته!!!! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
فرض كنيد شما فرمانده ي يك زيردريايي هسته اي هستيد.
چه توهمي

آقا رضا واقعا كيف كردم.خيلي عالي بود.دستتون درد نكنه.البته من قبلا از روي جنگ افزار تقلب كرده بودم
جالبترين قسمتش اينكه آقا رضا ميگن ترجمم خوب نيست!!!(توي پي ام)آخه چقدر تواضع
دومين پستي كه با اينترنت ايرانسل ارسال شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضا دستت طلا! اولین بار بود همچین چیزی میخوندم!
البته منو یاده بازی hawx انداخت!!! در یکی از مراحل که روسیه به واشنگتن حمله کرد رئیس جمهور سوار همچین هواپیمایی شده که ذکر کردین! و ما باید ساپورتش کنیم! خیلی برام جالب بود! مر30

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکم نیروی هوایی یا ایر فورس وان و یا هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا (به انگلیسی: Air Force One) عبارتی است که از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی خطاب به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باشد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/RRFUNERAL-air_force_one_taxis_to_runway.jpg[/img]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/746px-Air_Force_One_over_Mt__Rushmore%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_746px-Air_Force_One_over_Mt__Rushmore%7E0.jpg[/img][/url]

در حال حاضر دو هواپیمای ویژه بیشتر توسط رئیس جمهور استفاده می‌شوند که از نوع VC-25 ویژه نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا می‌باشند. این‌ها دو هواپیما از نوع بوئینگ ‎747-200B بوده که دارای تغییراتی خاص هستند که به منظور مقابله احتمالی با حمله تروریستی علیه شخص رییس جمهور می‌باشد. این هواپیماها قابلیت سوختگیری در هوا و همچنین دارای تجهیزات ارتباطی مجهز و سیستمهایی برای کنترل جنگ در مواقع حساس از داخل هواپیما را دارد. از دیگر تجهیزات این هواپیماها سیستم ضد موشکی انهاست. هواپیمای حامل معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را دوم نیروی هوایی (ایر فورس تو) گویند.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/20071226-Bush_signs_2008_budget.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_20071226-Bush_signs_2008_budget.jpg[/img][/url]
جرج دبلیو بوش درون دفتر خود در هواپیمای یکم نیروی هوایی.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Reagan_works_aboard_Air_Force_One.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-Reagan_works_aboard_Air_Force_One.jpg[/img][/url]
رونالد ریگان درون یکم نیروی هوایی

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Sacred_Cow_airplane.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Sacred_Cow_airplane.jpg[/img][/url]
یکم نیروی هوایی در سال ۱۹۶۱

[url=http://fa.wikipedia.org/wiki/یکم_نیروی_هوایی]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این لقب برای هر هواپیمایی که حامل رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باشد، استفاده می شود. عکس های مربوط به چند Air Force One در زیر آمده است.

[b]هواپیمای [url=http://en.wikipedia.org/wiki/VC-25]VC-25[/url] :[/b]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Air_Force_One_President_Office.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Air_Force_One_President_Office.jpg[/img][/url]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Air_Force_One_Office_Obama_Kucinich.jpg
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/President_s_private_cabin_aboard_Air_Force_One.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_President_s_private_cabin_aboard_Air_Force_One.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/President_s_Conference_Room_aboard_Air_Force_One.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_President_s_Conference_Room_aboard_Air_Force_One.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Corridor_on_Air_Force_One.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Corridor_on_Air_Force_One.jpg[/img][/url]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/VC-25(040616-F-5677R-002).jpg

[b]هواپیمای [url=http://en.wikipedia.org/wiki/VC-137C_SAM_27000]VC-137C SAM 27000[/url] :[/b]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Air_Force_One_SAM_27000.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Air_Force_One_SAM_27000.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Fords_in_AFO_Cabin.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Fords_in_AFO_Cabin.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Reagans_land_in_Moscow_1988.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Reagans_land_in_Moscow_1988.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Airforce-one-waco.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Airforce-one-waco.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Air_Force_One_Pavilion_Reagan_Library.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Air_Force_One_Pavilion_Reagan_Library.jpg[/img][/url]

[b]هواپیمای [url=http://en.wikipedia.org/wiki/VC-137C_SAM_26000]VC-137C SAM 26000[/url] :[/b]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/VC-137-1_Air_Force_One_.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_VC-137-1_Air_Force_One_.jpg[/img][/url]
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Lyndon_B._Johnson_taking_the_oath_of_office%2C_November_1963.jpg
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Nixons_exit_AFO_in_China_1972.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Nixons_exit_AFO_in_China_1972.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Cockpit2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Cockpit2.jpg[/img][/url]

عکس ها از ویکی پدیا گرفته شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.