babak1985

تاپیک جامع موشک ضد زره 9K115-2 میتس-ام ( AT-13 / Metis-M )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

AT-13 / 9K115 Metis- M

1_28229~23.jpg

سامانه متیس- ام
سامانه موشکی هدایت شونده ضدتانک متیس- ام ( ۹کی-۱۳۱) یک سامانه موشکی روسی ضدتانک است که متحدان پیمان ناتو آن را ای.تی-۱۳ ساکس هورن-۲ ( نمونه ارتقاء یافته ای.تی-۷ ساکس هورن ) می نامند.
روسها موشک هدایت شونده ضدتانک ای.تی-۷ را در گروه سلاحهای سبک یا قابل حمل توسط نفر( ۵ تا ۲۰ کیلوگرم) قرار می دهند که نیروی پیاده نظام می تواند در فواصل دور آن را حمل کند. به رغم آنکه ای.تی-۱۳ اندکی از ۲۰ کیلوگرم سنگین تر است اما می توان آن را در این گروه قرار داد.
هدایت این موشک تا ۱۵ درجه در ارتفاع امکان پذیر است ، هر چند از انجا که مدول آن کوچک بوده، به راحتی با تغییر محل آن امکان تصحیح وجود دارد، در عمل هیچ محدودیتی برای ارتفاع و میدان دید وجود ندارد و می توان موشک را علیه بالگردهای ثابت یا بالگردهایی که در یک نقطه پرواز می کنند بکار گرفت.

1_28329~0.jpeg

این سامانه موشکی برای افزایش و تقویت توان رزمی یکانهای موتوری در سطح گروهان و غلبه بر اهداف زرهی مدرن مجهز به محافظت بهینه از جمله خودروهای مجهز به زره واکنشگر انفجاری(ERA) ، استحکامات، مواضع تسلیحات و سایر اهداف دقیق طراحی شده است.
این سامانه ویژگیهای مثبت یک نارنجک انداز را با بهسازی بسیار زیاد برد، دقت و قدرت تخریب افزایش می دهد. به واسطه ابعاد کوچک و وزن سبکِ مجموعه های آن، خدمه این سامانه می توانند آن را درون بسته های فشرده در مسافت های طولانی و در عوارض مختلف جغرافیایی حتی هنگام گذر از آبراه ها حمل کنند.
خدمه ۳ نفری این سامانه علاوه بر تسلیحات انفرادی خود ۵ فروند موشک را نیز حمل می کنند. یکی از آنها بسته ای را شامل لانچر بارگذاری شده با موشک حمل می کند که در نتیجه زمان آماده سازی برای شلیک به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و امکان حمله به اهداف را هنگام حرکت خدمه میسر می سازد. وقتی یک هدف بطور ناگهانی ظاهر می شود اپراتور می تواند لانچر را از روی دوش خود شلیک کند. دو خدمه دیگر هر یک بسته ای را حاوی ۲ فروند موشک حمل می کنند.

1_28129~2.jpeg

بخشهای مختلف سامانه متیس- ام
سامانه موشکی متیس- ام شامل لانچر ، موشکهای درون پوکه، دوربین حرارتی و تجهیزات تست مخصوص لانچر و دوربین حرارتی است.
موشکها دو نوع سرجنگی مشتمل بر سرجنگی دومرحله ای بسیار انفجاری ضدتانک( HEAT) به وزن ۴/۶کیلوگرم و سرجنگی ترموباریک( دما- فشاری) به وزن ۴/۹۵کیلوگرم دارند. سرجنگی اول از نوع خرج گود است که با خرج پیشرو برای انهدام تانک های مدرن و همچنین تانکهای آینده مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است. سرجنگی دوم هم از نوع انفجاری است که آثار انفجاری و آتشزای آن با آثار گلوله های بزرگ توپخانه قابل قیاس بوده، می تواند خودروهای زرهی سبک، استحکامات و اهداف کوچک را منهدم کند.


سامانه متیس- ام شامل تجهیزات رزمی، ادوات نگهداری و تعمیر و وسایل کمکی آموزش است که تجهیزات رزمی آن نیز مشتمل بر موشک هدایت شونده ضدتانک ۹-ام-۱۳۱‌ ( 9- ام-۱۳۱ اف)
لانچر ۹-بی-۱۵۱
دوربین حرارتی ۱-پی.بی.ان-۸۶- وی.آی می باشد.
نگهداری و تعمیر سازمانی و میدانی این سامانه با استفاده از تجهیزات تست انجام می شود که امکان بررسی و چک کردن قابلیت بکارگیری لانچر و دوربین حرارتی را فراهم می آورند.
برای آموزش اپراتورها از آموزش دهنده های میدانی و رایانه ای استفاده می شود؛ آموزش دهنده میدانی ۹-اف-۶۴۰ برای آموزش تکنیک های مقدماتی عملیات رزمی در میدان نبرد طراحی شده ، حال آنکه آموزش دهنده میدانی ۹-اف-۶۶۰-۴ برای آموزش تکنیک های مقدماتی عملیات رزمی در کلاس درس طراحی شده است. این سامانه را می توان در حالت خوابیده از سایت های سازماندهی شده و استقراریافته، در حالت ایستاده از سنگرهای انفرادی و از روی شانه شلیک کرد.
موشک سامانه متیس- ام درون یک محفظه مخصوص حمل- پرتاب نگهداری شده، شامل بخش کنترل، موتور پرواز، سرجنگی، بخش بال با یک منور و یک موتور پرتاب با قرقره لینک سیمی است.تعادل موشک در حین پرواز با غلتش (roll-Stabilized) تامین می شود و منور ردگیری آن به صورت خارج از مرکز تعبیه شده که در نتیجه وقتی موشک می غلتد یک دایره را ردگیری می کند. سامانه ردگیری مادون قرمز، انحراف را از مرکز این دایره و حس کنترل را از حرکت منور می گیرد. یک موتور بوستر، موشک را به بیرون از لوله پرتاب می راند و پس از آن موتور راکت اصلی شروع بکار می کند. این وضعیت امکان پرتاب موشک را از فضاهای بسته فراهم می آورد هر چند وجود دست کم ۲ متر فضای باز در پشت لوله پرتاب ضروری است.

1~4.jpeg

متیس- ام از سامانه هدایت نیمه خودکار بهره می گیرد که در آن فرامین اصلاحی از طریق یک لینک سیمی ارسال می شوند. سامانه هدایت طوری ساخته شده که پیچیده ترین و گران قیمت ترین مجموعه ها نظیر هماهنگ کننده های ژیروسکوپی، مجموعه های الکترونیک و باطریهای درونی از موشک حذف شده اند. شایان ذکر اینکه موشکهای متیس- ام نیازمند هیچ گونه نگهداری و تعمیر در طول انبارداری عملیاتی نیستند؛ نگهداری لانچر ۹-پی-۱۵۱ و دوربین حرارتی ۱-پی.ان-۸۶-۱ نیز با استفاده از تجهیزات مخصوص تست صورت می‌گیرد. لانچر ۹-پی-۱۵۱ شامل ردگیر اپتیکی، مجموعه الکترونیک و یک سه پایه با محرکه های مخصوص حرکت در ارتفاع و عرض است که فرایند مستقر کردن سلاح را تسهیل می کنند. نصب دوربین حرارتی ۱- پی.ان-۸۶- وی.آی روی لانچر ۹-پی-۱۵۱ امکان استفاده از سامانه متیس- ام را در شب و شرایط نامساعد جوی فراهم آورده است.

تاریخچه کاربرد رزمی
بنا به گزارشهای منابع نظامی اسرائیل، تسلیحات بدست آمده از حزب الله لبنان و گزارشهای خبرنگاران از لبنان، رزمندگان حزب الله سامانه متیس- ام را در طول جنگ ۲۰۰۶ لبنان با موفقیت علیه تانکهای مرکاوا بکار گرفتند. با این وجود روسیه با انتشار بیانیه ای ادعای اسرائیل را مبنی بر عرضه تسلیحات مدرن ضدتانک روسی به حزب الله تکذیب کرد؛ این در حالی است که رژیم اشغالگر قدس مدعی شد تسلیحاتی که روسیه به سوریه فروخته بود به دست نیروهای حزب الله رسیده است. در همین ارتباط اسرائیل گروهی از مقامات خود را به مسکو اعزام کرد تا شواهد و مدارک خود را مبنی بر انتقال تسلیحات از سوریه به لبنان به روسها نشان دهند. با این وجود روسها توضیحی پیرامون گسترش تسلیحات ارائه نکردند.


کاربران سامانه متیس- ام
کاربران این سامانه موشکی عبارتند از: روسیه، اوکراین، کره جنوبی، کرواسی‌، مراکش، مجارستان، سوریه، مالزی و ایران


مشخصات متیس- ام
عمق نفوذ در زره در پشت زره واکنشگر انفجاری: ۸۵۰ میلی متر
نوع سرجنگی: دومرحله ای خرج گود، بسیار انفجاری ترموباریک
برد پرتاب در شب و روز: حداقل ۸۰ متر، حداکثر ۱۵۰۰ متر
کالیبر موشک: ۱۳۰ میلی متر
میانگین سرعت موشک: ۱۸۰ متر در ثانیه
وزن موشک: 8/13 کیلوگرم
وزن لانچر: 5/10کیلوگرم
وزن سامانه مادون قرمز( با سلولهای منبع تغذبه و کپسول ها): ۶ کیلوگرم
دامنه دمایی عملیات: ۳۰- تا ۵۰+ درجه سانتی گراد
مدت زمان آماده سازی برای شلیک: ۱۰ تا ۲۰ ثانیه
وزن بسته اول مشتمل بر لانچر و موشک آماده برای شلیک: 25 کیلوگرم
وزن بسته دوم مشتمل بر دو فروند موشک : 6/28 کیلوگرم
موتور: راکت سوخت جامد
سال ورود به عرصه خدمت: ۱۹۹۲
سازنده: دفتر طراحی ادوات کی.بی.پی


سامانه ارتقاء یافته متیس- ام- ۱
این سامانه در عین برخورداری از ویژگیهای متیس- ام بهسازیهای رزمی و عملیاتی را شاهد بوده است.

موشک بهینه شده ۹- ام-۱۳۱- ام وزن و ابعادی مشابه موشک استاندارد ۹- ام- ۱۳۱- ام دارد، از حداکثر برد ۲۰۰۰ متر برخوردار شده و یک سرجنگی جدید را بکار می گیرد که ۹۵۰ میلی متر درون زره تعبیه شده در پشت زره واکنشگر انفجاری نفوذ می کند.
لانچر ارتقاء یافته ۹- پی-۱۵۱- ام ابعادی مشابه لانچر استاندارد ۹- پی-۱۵۱ دارد اما به واسطه استفاده از ریزپردازنده جدید سبک تر است و مصونیت بیشتری در برابر اخلالگرها دارد.



منابع:

http://warfare.ru/?c...261&linkid=1663
http://www.centralcl...96.html#p327483
http://defense-updat...m_31122010.html

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این از همان موشکهایی نیست که تو رژه31 شهریور امسال پشت جیپ گذاشته بودند؟حتی رنگش هم یکی هست icon_smile

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اونی که تو رژه بود موشک کونکورس بود. فکر نمی کنم ما متیس ام داشته باشیم.
داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ icon_smile

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان دوتا سوال
اول اینکه فرق این سامانه با کورنت چیه قویتره یا مثلا............
دوم اون سامانه که 31 شهریور پشت جیپ صفیر بود همین سامانه نیست icon_smile

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته اساتید باید نظر بدن
اما کورنت هدایت سیمی نیست
کورنت سرعتش مافوق صوت هست اما متیس ام1 چون سیمیه سرعتش پایینه که فک کنم اسیره تروفی بشه
اما خوبی متیس اینه که چون سیمیه نمی شه منحرفش کرد البته کورنت هم نمی شه به راحتی
icon_smile
فک کنم قدرت نفوذ متیس بیشتر باشه
البته برد متیس تو شب خیلی کمه 80 متر!! پس اون مادون قرمزش چی کار می کنه!؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من اطمینان دارم که ما از اینها داریم چرا؟
چون تو جنگ33 روزه حزب الله دادهای ایران روی پیشرفته ترین تانک جهان مرکاوا جواب داد و50 تانکو به درک فرستاد icon_smile icon_smile icon_smile

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.