ALI

معرفی برترین تانک های پل گذار در جهان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا و با سلام


تانک های امروزی قادرند به طور متوسط از کانال های به عرض دو متر عبور نمایند. این تانک ها به واسطه داشتن سیستم انتقال قدرت یکپارچه بین محورها می توانند به راحتی از این کانالهای کم عرض عبور نمایند. اما وقتی عرض کانالها بیش از حد توان عبور تانک ها باشد و یا اینکه در مسیر پیشروی تانک ها موانع طبیعی مثل رودخانه ها ، کانالهای طبیعی و فرورفتگی هایی وجود داشته باشد ، در این صورت تانک ها قادر به عبور از موانع نیستند. روش های مختلفی برای عبور دادن تانک ها از این موانع وجود دارد که ساده ترین ، ارزان ترین و کارآمد ترین روش برای عبور دادن تانک ها از این موانع استفاده از خودرو های پل زن (Bridgelayer) است. این گونه خودروها یک پل چند تکه (مدولار) که قابل اتصال به هم هستند ، را با خود حمل می کنند که در مواقع لزوم می توانند پلی به عرض 20 الی 30 متر را برای عبور کردن تانک ها ایجاد کنند. این خودروها در ارتش های جهان با نام AVLB شناخته می شوند که معادل Armoured Vehicle Launched Bridge می باشد. البته می بایست توجه کرد که از این پل ها تنها به منظور عبور دادن تانک ها استفاده نمی شود ، بلکه سایر خودروهای سبک و سنگین ، زره پوش ها و حتی یگان های پیاده نظام نیز می توانند از این پل ها برای عبور از موانع طبیعی استفاده کنند. به دلیل اینکه این خودروها در اغلب موارد در هنگام حمله به مواضع دشمن مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین به دلیل اینکه در خط مقدم حمله ، وظیفه ایجاد پل برای عبور تانک ها را بر عهده دارند ، به همین دلیل این خودروها بسیار در معرض خطر حملات نیروهای دشمن هستند. از این رو تدابیر ویژه ای برای تامین امنیت خودرو و سرنشینان آن در برابر حملات دشمن اندیشیده شده است. معمولا این خودروها از شاسی تانک های رزمی (به دلیل مقاومت زرهی بسیار بالا) به عنوان خودروی حمل کننده پل استفاده می کنند. امروزه در لشکر های زرهی هر کشور یگان های مخصوص مهندسی رزمی وجود دارد که یکی از اصلی ترین وظایف این یگان ها ، ایجاد پل بر روی موانع طبیعی به منظور عبور تانک ها و سایر خودروها و پیاده نظام می باشد. تعداد این خودروها لشکر های زرهی هر کشور متفاوت است. در آمریکا هر لشکر زرهی دارای 20 دستگاه خودروی پل زن می باشد. هر لشکر زرهی در روسیه دارای 12 دستگاه خودروی پل زن می باشد. امروزه کشورهایی مثل آمریکا ، انگلیس ، آلمان ، روسیه و ... که تانک های مستقل برای نیروهای نظامی خود طراحی و تولید کرده اند ، معمولا خودروی پل زن مخصوص به آن تانک را نیز تولید کرده اند. به عنوان مثال تانک اصلی لشکر های زرهی آمریکا ، تانک آبرامز می باشد. خودروی پل زن M104 Wolverine نیز مخصوص استفاده توسط آبرامز طراحی و تولید شده است (هر چند سایر تانک ها نیز می توانند از این خودرو استفاده کنند ولی بهترین کارآیی این خودرو زمانی است که توسط تانک های آبرامز مورد استفاده قرار بگیرد) . در این مقاله به معرفی پر کاربرد ترین خودروهای پل زن در جهان خواهیم پرداخت .



پل گذارهای قدیمی


thumb_IL_Armor023.jpg

thumb_VehicM60a1-AVLBOpening.jpg

thumb_sm1avlbty8.jpg

thumb_VehicM60A1-AVLBDeployed.jpg

thumb_VehicM60a1-AVLBOpening%7E0.jpg

thumb_800px-Puckapunyal-Covenanter-Bridg

thumb_IWM-MH-3675-Covenanter-bridgelayer

thumb_Tucker01-Ark2.jpg



تانک کانکوئرور

thumb_2271333610102345302LRKkef_ph.jpg





سنچوریون پل گذار

thumb_Centurion_AVLB_SWiss_Army_01.jpg

thumb_centurionavlb.jpg




تانک پل گذار چرچیل

thumb_churchill_avlb_18.jpg




تانک پل گذار چیفتن

thumb_91126145b73686ee67075cb9980a_grand




پاتن

thumb_avlb.jpg

thumb_avlb-image1.jpg

thumb_avlb%7E0.jpg




پل گذار T55 شوروی

thumb_5437993879_6bae4ca3b3.jpg




  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1- خودروی پل زن PTA-2 ساخت فرانسه

خودروی پل زن PTA-2 که در فرانسه با نام SPRAT (Systems de Pose RApide Traveres) نیز شناخته می شود ، در سال 2003 توسط کارخانجات CNIM فرانسه طراحی و تولید شد. این خودرو با در نظر گرفتن الزامات تانک لکلرک ساخته شده است و به خوبی قادر به ایجاد یک پل به منظور عبور تانک لکلرک می باشد. این خودرو از یک کامیون جدید 10x10 به عنوان خودروی حمل کننده پل استفاده می کند. یک پل دو تکه بر روی این خودرو حمل می شود. هر کدام از این دو قسمت معادل 14.3 متر طول دارند و زمانی که در یک راستا قرار می گیرند ، پلی به طول 28 متر را تشکیل می دهند که این پل می تواند کانالهایی با حداکثر عرض 24 متر را پوشش دهد. این پل در مجموع می تواند تا 70 تن وزن را تحمل کند. هر یک از دو قسمت پل معادل 7.4 تن وزن دارند و وزن مجموع پل نیز 14.8 تن می باشد. هر یک از این دو قسمت پل به صورت افقی و به صورت موازی هم بر روی خودرو قرار می گیرند. در هنگام ایجاد پل نیز ابتدا توسط بازو های هیدرولیک قسمت اول پل به صورت افقی به جلو رانده می شود و در ادامه قسمت دوم پل نیز به دنبال قسمت اول قرار می گیرد. قسمت اول پل ظرف مدت 3 دقیقه و قسمت دوم نیز ظرف مدت 2 دقیقه ایجاد می شود. در مجموع این خودرو می تواند ظرف مدت 5 دقیقه یک پل ایجاد کند و ظرف مدت 6 دقیقه نیز همان پل را جمع آوری کند. خودروی PTA-2 دارای وزن رزمی معادل 51 تن می باشد و دارای دو خدمه است که عبارتند از : راننده و فرمانده. این خودرو دارای 15 متر طول ، 3.8 متر عرض و 4 متر ارتفاع می باشد و به یک موتور دیزل با قدرت 800 اسب بخار مجهز شده است و می تواند تا 70 کیلومتر بر ساعت نیز در جاده های هموار سرعت بگیرد. ارتش فرانسه در سال 2006 تعداد نا معلومی از این خودرو را به کارخانجات سازنده آن سفارش داد. همچنین امارات متحده عربی نیز که از کاربران تانک لکلرک می باشد ، در سال 2007 تعداد 8 دستگاه از این خودروها را به کارخانجات CNIM فرانسه سفارش داد.


thumb_pta2_l5%7E0.jpg


thumb_pta2_l4%7E0.jpg


thumb_pta2_l3%7E0.jpg


thumb_pta2_l2%7E0.jpg


thumb_pta2_l1%7E0.jpg


thumb_pta2%7E0.jpg





2- خودروی پل زن Biber ساخت آلمان

طراحی این خودروی پل زن در سال 1965 آغاز شد و در سال 1975 نیز نخستین نمونه های ساخته شده از آن تحویل ارتش آلمان گردید. این خودرو از شاسی تانک Leopard 1 به منظور حمل کننده پل ها استفاده می کند. این خودرو یک پل دو تکه را با خود حمل می کند که هر یک از این دو قسمت پل معادل 11 متر طول دارند و در صورت اتصال به یکدیگر دارای 21.5 متر طول می باشند و می توانند بر روی کانالهایی با عرض حداکثر 19 متر احداث شوند. در قسمت جلوی این خودرو یک جک هیدرولیک دو پایه قرار دارد که وظیفه تثبیت خودرو را در حین احداث پل بر عهده دارد. دو قسمت پل بر روی یکدیگر بر روی خودرو حمل می شود. در هنگام احداث پل ابتدا قطعه زیرین به جلو رانده می شود و در ادامه قطعه دوم پل نیز به دنبال قطعه اول به جلو رانده می شود. این خودرو می تواند ظرف مدت سه دقیقه این پل را احداث کند و ظرف مدت 3.5 دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این پل از آلیاژهای سبک آلومینیوم ساخته شده است و هر یک از دو بخش پل معادل 4.7 تن وزن دارند و در مجموع می توانند وزنی معادل 50 تن را بر روی خود تحمل کنند. این خودرو 45.3 تن وزن دارد و دارای 11.7 متر طول و 4 متر عرض و 3.57 متر ارتفاع می باشد. این خودرو دارای دو خدمه است که یکی راننده آن و دیگری فرمانده آن می باشند. از این خودرو تاکنون تعداد 105 دستگاه برای ارتش آلمان ساخته شده است که کماکان در ارتش آلمان مشغول خدمت می باشند. استرالیا ، کانادا ، هلند و ایتالیا نیز از سایر کاربران این خودرو می باشند.



thumb_biber.jpg


thumb_biber_l1.jpg


thumb_biber_l2.jpg


thumb_biber_l3.jpg


thumb_biber_l4.jpg


thumb_biber_l7.jpg


thumb_biber_l8.jpg


thumb_biber_l9.jpg






3- خودروی پل زن PSB-2 ساخت آلمان

با روی کار آمدن نسل جدید تانک لئوپارد 2 که بیش از 60 تن وزن داشتند ، دیگر خودروهای پل زن Biber که تنها 50 تن وزن را می توانستند تحمل کنند ، جوابگوی نیازهای ارتش آلمان (و سایر کاربران تانک جدید لئوپارد 2) نبود. از این رو در سال 1994 شرکت کراوس مافی آلمان (کارخانه سازنده تانک لئوپارد 2) دست به طراحی و تولید یک خودروی پل زن جدید زد که مطابق با الزامات و نیازهای تانک لئوپارد 2 بوده باشد. این خودرو PSB-2 (PanzerSchnellBrucke-2) نامگذاری شد و در سال 2002 نخستین نمونه های ساخته شده از آن تحویل ارتش آلمان گردید. این خودرو از شاسی تانک لئوپارد 2 به منظور حمل کننده پل ها استفاده می کند. این خودرو از یک پل سه تکه استفاده می کند. این خودرو مجهز به یک جک هیدرولیک دو پایه در قسمت جلوی خودرو می باشد که در هنگام احداث یا جمع آوری پل ، ابتدا این جک ها خودرو را بر روی زمین ثابت نگه می دارند و در ادامه ابتدا قسمت زیرین پل توسط بازوهای هیدرولیکی به جلو رانده می شود و در ادامه قسمت های دوم و سوم پل نیز به آن ملحق می شوند. طول هر یک از قطعات پل معادل 9.7 متر می باشد و در صورت اتصال به یگدیگر یک پل با طول 28.4 متر ایجاد می کنند که می تواند کانالهایی با عرض حداکثر 25 متر را پوشش دهد. این پل از آلیاژهای سبک و مقاوم آلومینیوم ساخته شده است و می تواند حداکثر 70 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. البته در نمونه جدیدتر این خودرو که PSB-3 نام دارد از پل های فولادی استفاده شده است و می تواند تا 100 تن وزن را نیز بر روی خود تحمل کند. این خودرو می تواند ظرف مدت 8 دقیقه این پل را احداث کند و ظرف مدت 10 دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این خودرو 55 تن وزن دارد و دارای 9.5 متر طول و 4 متر عرض و 4.5 متر ارتفاع می باشد. همچنین این خودرو دارای سه خدمه است که عبارتند از: راننده ، فرمانده و مهندس رزمی. این خودرو هم اکنون در ارتش آلمان و هلند در حال استفاده است .



thumb_psb2.jpg


thumb_psb2_l1.jpg


thumb_psb2_l2.jpg


thumb_psb2_l3.jpg


thumb_psb2_l4.jpg


thumb_psb2_l5.jpg


thumb_psb2_l6.jpg


thumb_psb2_l7.jpg


thumb_psb2_l8.jpg




4- خودروی پل زن Arjun BLT ساخت هند

ارتش هند تا پیش از روی کار آمدن تانک آرجون و تانک های جدیدتر ، از خودروهای پل زن قدیمی که بر اساس شاسی تانک M48 Patton ساخته شده بود ، استفاده می کرد. با روی کار آمدن تانک 57 تنی آرجون و دیگر تانک های جدید در ارتش هند دیگر این خودروهای پل زن جوابگوی نیازهای ارتش هند نبود و ارتش هند به یک خودروی پل زن قدرتمند نیاز داشت که بتواند تانک های سنگین وزن را از موانع و کانالها عبور دهد. در سال 1988 ارتش هند شروع به طراحی این خودرو کرد. برای ساخت این خودرو از شاسی تانک آرجون استفاده شده است. این خودرو یک پل دو تکه را با خود حمل می کند. این پل به صورت افقی و به موازی با یکدیگر بر روی تانک سوار می شود. این خودرو به دو بازوی هیدرولیکی و چهار قرقره مخصوص برای جابجا کردن و احداث پل مجهز شده است. برای احداث پل ابتدا قطعه زیرین به سمت جلو حرکت داده می شود و در ادامه قطعه دوم نیز به قطعه اول متصل می شود و به جلو رانده می شود. این خودرو می تواند دو نوع پل را حمل کند. اول پلی که با آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است. این پل 28 متر طول دارد و می تواند کانالهایی را با عرض 25 متر مورد پوشش قرار دهد و می تواند حداکثر 50 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. هر کدام از قطعات این پل معادل 4.8 تن وزن دارند. نوع دوم پلی است که از فولاد ساخته شده است. این پل 26 متر طول دارد و می تواند کانالهایی با عرض 23 متر را تحت پوشش خود قرار دهد و می تواند حداکثر 70 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. هر یک از قطعات این پل فولادی معادل 5.7 تن وزن دارند. این خودرو می تواند ظرف مدت 4 دقیقه این پل را احداث کند و ظرف مدت 5 دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این خودرو دارای دو خدمه است که عبارتند از : راننده و اپراتور. این خودرو نزدیک به 60 تن وزن دارد و 70 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت جاده ای آن است. این خودرو دارای 11 متر طول (با احتساب طول پل هایی که بر روی آن سوار می شوند ) ، 7 متر طول بدنه ، 3.9 متر عرض و 4.8 متر ارتفاع می باشد. از این خودرو تاکنون تعداد تقریبی 60 دستگاه مخصوص ارتش هند ساخته شده است و تولید آن برای ارتش هند همچنان ادامه دارد.



thumb_arjun_blt.jpg


thumb_arjun_blt_l1.jpg


thumb_arjun_blt_l4.jpg





5- خودروی پل زن MTU 72 ساخت شوروی سابق

شوروی تا دهه 60 از خودروهای پل زن MTU 20 و MT 55 استفاده می کرد که با استفاده از شاسی تانک T55 ساخته شده بود. در اواخر دهه 60 شوروی طرح تولید یک خودروی پل زن جدید را برای استفاده تانک های جدید ارتش سرخ به اجرا گذاشت. ابتدا بنا بود که از شاسی تانک T64 در ساخت این خودرو استفاده شود ولی در ادامه از شاسی تانک T72 به این منظور استفاده شد. این کار دو علت داشت : یکی اینکه ارتش شوروی تعدادی زیادی تانک T72 بدون برجک و یا با برجک های صدمه دیده و معیوب در اختیار داشت که به این طریق می توانست استفاده ای بهینه از این تانک های معیوب داشته باشد. دوم اینکه شاسی T72 به نسبت T64 دارای استحکام و قدرت بیشتری بود. البته تعدادی از این خودروها نیز با استفاده از شاسی های نو ساز ساخته شده است. این خودرو یک پل سه تکه را با خود حمل می کند. بخش میانی پل بلندتر از بخش های ابتدایی و انتهایی پل است. بخش های ابتدایی و انتهایی پل به وسیله یک لولا و دو بازوی هیدرولیک به بخش میانی پل متصل می شوند. به عبارت دیگر قطعات این پل از یکدیگر جدا نیستند. زمانی که این خودرو قصد احداث پل را دارد ، بخش میانی پل بر روی خودرو ثابت می ماند و بخش های ابتدایی و انتهایی پل به کمک بازوهای هیدرولیکی خود در راستای بخش میانی پل قرار می گیرند. زمانی که هر سه بخش پل در یک راستا قرار گرفتند در این لحظه خودرو به کمک قرقره های مخصوص خود پل را به سمت جلو حرکت می دهد و در مرحله آخر پل را در مکان مورد نظر مستقر می کند. عملیات احداث پل توسط این خودرو ظرف مدت سه دقیقه انجام می شود و ظرف سه دقیقه نیز پل احداث شده جمع آوری می شود. این خودرو معادل 41 تن (با احتساب پل) وزن دارد و وزن خود پل نیز 6.3 تن می باشد. این پل در مجموع 21 متر طول دارد و می تواند کانالهایی با عرض 18 متر را پوشش دهد. همچنین این پل می تواند حداکثر 50 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. سطح حفاظت زرهی این خودرو با تانک T72 برابری می کند. همچنین این خودرو دارای یک تیربار کالیبر 7.62 می باشد که از آن جهت حفاظت از خود استفاده می کند. این خودرو دارای دو خدمه می باشد که عبارتند از: راننده و مهندس رزمی. این خودرو دارای 11.5 متر طول ، 7.5 متر طول بدنه ، 3.4 متر عرض و 3.3 متر ارتفاع می باشد. تولید این خودرو از سال 1973 آغاز شد و در سال 1980 نیز خط تولید این خودرو متوقف گردید. در طول مدت هفت سالی که این خودرو تولید می شد ، به کشورهای زیادی صادر شد و در حال حاضر نیز این خودرو یکی از پر کاربرد ترین خودروهای پل زن در سراسر جهان به شمار می رود.


thumb_mtu-72_armoured_tracked_vehicle_br


thumb_mtu_72_l3.jpg


thumb_mtu_72_l2.jpg


thumb_mtu-72_armoured_tracked_vehicle_br





پل زن T55


thumb_mtu72_01.jpg




ادامه در پست بعدی

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

6- خودروی پل زن MTU 90 ساخت روسیه

خودروی پل زن MTU 90 که در ارتش روسیه با نام Gusenitsa شناخته می شود ، در اواخر دهه 90 به تولید رسید. ارتش روسیه دارای تعداد زیادی خودروی پل زن بود که اکثر آنها قدیمی و بسیار فرسوده بودند و تکافوی ورود به نبردهای قرن جدید را نداشتند. پل زن های MTU 72 نیز جوابگوی نیازهای ارتش روسیه نبودند. از این رو ارتش روسیه دست به طراحی این خودروی جدید زد. این خودرو پل زن از شاسی تانک T 90 استفاده می کند و یک پل سه تکه را با خود حمل می کند. این سه بخش از پل به این صورت به خودرو متصل می شوند که بخش اول پل به وسیله دو جک بسیار پر قدرت به شاسی خودرو متصل می شود و بخش های دوم و سوم پل نیز در ادامه بخش اول به آن متصل می شوند. بخش های این پل از یکدیگر جدا نیستند و به وسیله لولا و جک های هیدرولیک به هم متصل می شوند. احداث این پل به این صورت انجام می گیرد که ابتدا قطعه اول پل که به طور مستقیم به شاسی خودرو متصل است ، 90 درجه به سمت بالا حرکت می کند. در این لحظه بخشهای دوم و سوم پل نیز در راستای بخش اول پل قرار می گیرند. این خودرو قادر است ظرف مدت تنها دو دقیقه پل را احداث کرده و ظرف مدت سه دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این پل 5.5 تن وزن دارد و می تواند 50 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. همچنین این پل 26 متر طول دارد و می تواند کانالهایی با عرض حداکثر 23 متر را پوشش دهد. این خودرو دارای 46 تن وزن می باشد و طول کلی آن 9.5 متر ، طول بدنه خودرو معادل 7 متر ، عرض خودرو معادل 3.5 متر و ارتفاع آن نیز معادل 4 متر می باشد و برای فعالیت خود نیاز به دو کاربر (راننده و یک مهندس رزمی) دارد. هم اینک این خودرو در ارتش روسیه مشغول به خدمت است و با پل زن های قدیمی این کشور جایگزین شده است. با توجه به اینکه حداکثر میزان تحمل این پل 50 تن است از این رو این خودرو تنها در کشورهایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که از تانک های شرقی استفاده می کنند. چرا که تانک های شرقی ( مثل تانک های روسی و چینی ) دارای وزنی کمتر از 50 تن می باشند.



thumb_mtu-90_vttv_omsk_2007_001.jpg


thumb_mtu_90_l1.jpg


thumb_mtu_90_l2.jpg


thumb_mtu_90_l4.jpg


thumb_omsk_2007_mtu90_04.jpg






7- خودروی پل زن K1-ALVB ساخت کره جنوبی

این خودروی پل زن در سال 1989 توسط کارخانجات Rotem و Vickers انگلستان برای ارتش کره جنوبی طراحی و تولید گردید. این خودروی پل زن از شاسی تانک K1 استفاده می کند. این خودرو از یک پل دو تکه استفاده می کند. بخش اول این پل به شاسی این خودرو متصل شده است و بخش دوم پل نیز به ادامه بخش اول پل توسط لولا و جک های هیدرولیک متصل شده است و در واقع این دو بخش پل جدای از یکدیگر نیستند. در هنگام حمل ، دو بخش پل به صورت موازی بر روی خودرو حمل می شوند و زمانی که این خودرو قصد احداث پل را دارد در این هنگام ابتدا هر دو بخش پل به سمت بالا حرکت می کنند و پس از اینکه به زاویه 90 درجه خودرو رسیدند بخش اول پل که به شاسی خودرو متصل است به سمت جلو حرکت می کند و بخش دوم پل نیز با کمک بازوهای هیدرولیک خود در امتداد بخش اول پل قرار می گیرد. این پل دارای 12.7 تن وزن می باشد و می تواند 66 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. همچنین این پل 22 متر طول دارد و می تواند کانالهایی با عرض 20 متر را پوشش دهد. این خودرو می تواند ظرف مدت سه دقیقه این پل را احداث کند و ظرف مدت 5 دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این خودرو 54 تن وزن دارد و دارای طولی معادل 12.5 متر ، طول بدنه 7.5 متر ، عرض و ارتفاع 4 متر می باشد. این خودرو به یک تیربار کالیبر 7.62 مجهز شده است که به وسیله آن می تواند از خود در برابر نیروهای دشمن دفاع کند. همچنین این خودرو دارای دو خدمه می باشد که عبارتند از : راننده و اپراتور. همچنین این خودرو از نظر حفاظت زرهی مشابه تانک K1 می باشد و در برابر عوامل NBC مقاومت کامل را دارا می باشد و مجهز به یک سیستم اطفاء حریق خودکار می باشد. از این خودرو تا کنون به تعداد 56 دستگاه مخصوص ارتش کره جنوبی ساخته شده است و ارتش کره جنوبی تنها استفاده کننده این خودرو می باشد.



thumb_k1_avlb_l2.jpg


thumb_k1_avlb_l3.jpg


thumb_k1_avlb_l5.jpg


thumb_k1_avlb_l6.jpg






8- خودروی پل زن Titan ساخت انگلستان

در همان زمانی که تانک قدرتمند و سنگین وزن چلنجر 2 مراحل تولید خود را می گذراند ، فرماندهان ارتش انگلیس دریافتند که خودروهای پل زن قدیمی ارتش انگلستان توانایی تحمل تانک 63 تنی چلنجر 2 را ندارند. از این رو در همان وقتی که تانک چلنجر 2 در حال تولید بود در طرحی جداگانه خودروی پل زن جدیدی نیز طراحی شد که بتواند مسیر عبور را برای تانک چلنجر 2 مهیا سازد. این طرح توسط کارخانجات Vickers اجرا شد و خودروی پل زن جدید Titan نامیده شد. این خودرو از شاسی تانک چلنجر 2 استفاده می کرد. این خودرو یک پل دو تکه را با خود حمل می کند. این دو بخش پل از یکدیگر جدا نیستند و به کمک دو اهرم هیدرولیک و یک لولای سراسری به یکدیگر متصل شده اند. زمانی که خودرو قصد احداث پل را دارد ، ابتدا مجموعه پل به صورت قائم می ایستد. سپس بخش زیرین پل به سمت جلو حرکت می کند و در همین حین بخش بالایی پل نیز به سمت جلو حرکت می کند و زمانی که هر دو بخش پل در یک راستا قرار گرفتند در این حالت پل بر روی کانال مستقر می شود. این خودرو می تواند ظرف مدت کمتر از 2 دقیقه این پل را احداث کند و ظرف مدت 3 دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این پل از فولاد ساخته شده است و سنگین ترین خودروهای زرهی جهان نیز می توانند از آن عبور کنند. این پل 28 متر طول دارد و می تواند کانالهایی با عرض 26 متر را برای عبور تانک ها مورد پوشش قرار دهد و همچنین می تواند حداکثر 75 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. این پل 13 تن وزن دارد و وزن خودروی حمل کننده این پل نیز 56 تن است که در مجموع وزن خودرو با احتساب پل معادل 69 تن می باشد. این خودرو سنگین ترین خودروی زرهی در سراسر جهان به شمار می رود. تانک چلنجر 2 از نظر حفاظت زرهی ، جزء برترین تانک های جهان به شمار می رود و از این رو این خودروی پل زن نیز که از شاسی این تانک استفاده می کند نیز دارای حفاظت زرهی بسیار عالی می باشد. طراحی این خودرو در سال 2003 آغاز گردید و در سال 2006 تولید آن شروع شد و در نهایت در سال 2008 نیز تحویل آن به ارتش انگلستان آغاز گردید. تا ماه مارس سال 2011 تعداد 33 دستگاه از این خودرو ساخته شده و تحویل ارتش انگلستان گردیده است و تولید آن همچنان ادامه دارد. این خودرو دارای سه خدمه می باشد که عبارتند از: راننده ، فرمانده و مهندس رزمی. طول کلی این خودرو معادل 11 متر ، طول بدنه خودرو معادل 7.9 متر ، عرض خودرو معادل 3.9 متر و ارتفاع آن نیز معادل 4.1 متر می باشد. این خودرو از هر نظر برتر از سایر خودروهای پل زن می باشد و به عبارتی برترین خودروی پل زن در سراسر جهان به شمار می رود.



thumb_titan_l2.jpg


thumb_titan_l3.jpg


thumb_titan_l5.jpg






9- خودروی پل زن M60 AVLB ساخت آمریکا

در سال 1980 با روی کار آمدن تانک آبرامز در ارتش آمریکا ، تانک های قدیمی M60 به مرور از سرویس خارج می شدند. ارتش آمریکا تا آن زمان از خودروهای پل زن قدیمی استفاده می کرد که از شاسی تانک M48 استفاده می کردند. پس از اینکه تانک M60 از سرویس خارج شد ، ارتش آمریکا به فکر افتاد که از این تانک های بازنشسته شده به عنوان خودروی پل زن استفاده کند و آنها را جایگزین خودروهای قدیمی ، که برخی از آنها بسیار فرسوده شده بودند ، کند. این خودرو یک پل دو تکه را با خود حمل می کند. این دو بخش پل به وسیله دو اهرم هیدرولیک و یک لولای سراسری به یکدیگر متصل شده اند. زمانی که خودرو قصد احداث پل را دارد ، ابتدا مجموعه پل به صورت قائم می ایستد. سپس بخش زیرین پل به سمت جلو حرکت می کند و در همین حین بخش بالایی پل نیز به سمت جلو حرکت می کند و زمانی که هر دو بخش پل در یک راستا قرار گرفتند در این حالت پل بر روی کانال مستقر می شود. این خودرو می تواند ظرف مدت 3 دقیقه این پل را احداث کند و ظرف مدت 5 دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این پل از جنس ترکیبات آلومینیوم و فولاد ساخته شده است و 13 تن وزن دارد. این پل 20 متر طول دارد و می تواند کانالهایی با عرض 18 متر را تحت پوشش قرار دهد و همچنین می تواند حداکثر 60 تن وزن را بر روی خود تحمل کند. به علت وزن سنگین این پل ، دو پایه هیدرولیکی در قسمت جلوی خودرو نصب شده است که در زمانی که خودرو قصد احداث پل را دارد ، این دو پایه بر روی زمین قرار می گیرند و خودرو را ثابت نگه می دارند. این خودرو دارای دو خدمه می باشد که عبارتند از : راننده و مهندس رزمی. همچنین این خودرو دارای 52 وزن ، معادل 11.3 متر طول کلی ، معادل 7 متر طول بدنه ، معادل 4 متر عرض و 3.8 متر ارتفاع می باشد. تا کنون نزدیک به 450 دستگاه از این خودروها تولید شده است که به جز آمریکا به کشورهای مصر ، اسپانیا ، سنگاپور ، ایران ، پاکستان و رژیم صهیونیستی نیز صادر شده است. آمریکا بزرگترین کاربر این خودرو به شمار می رود. با آنکه وزن رزمی تانک آبرامز 5 تن بیشتر از ظرفیت حمل این پل است (وزن رزمی تانک آبرامز 65 تن است) ولی تجربه جنگ افغانستان و عراق نشان داد که در زمانی که عرض کانال کمتر از 15 متر است ، این پل می تواند تانک آبرامز را نیز از روی خود عبور دهد. اما در مجموع از این خودرو برای عبور دادن آبرامز استفاه نمی شود بلکه تنها از آن جهت عبور دادن خودروهای سبک و نفربر ها استفاده می شود. این خودرو در یگان های مهندسی رزمی ایالات متحده بسیار کاربرد دارد.



thumb_m60_avlb_l2.jpg


thumb_m60_avlb_l3.jpg


thumb_m60_avlb_l7.jpg


thumb_m60_avlb_l8.jpg


thumb_m60_avlb_l9.jpg






10- خودروی پل زن M 104 Wolverine ساخت آمریکا

با روی کار آمدن تانک 65 تنی آبرامز در ارتش ایالات متحده ، خودروهای پل زن قدیمی موجود در ارتش آمریکا توان عبور دادن این تانک سنگین وزن را نداشتند. به خصوص در جنگ اول خلیج فارس که ضعف های خودروهای قدیمی پل زن ارتش آمریکا به خوبی نمایان شد. از این رو پس از پایان یافتن جنگ اول خلیج فارس شروع به تولید یک خودروی پل زن قدرتمند کرد که بتواند تانک سنگین وزن آبرامز را از کانالهای با عرض بیش از 20 متر عبور دهد. صنایع سنگین آمریکا در اواخر قرن بیستم به شدت دچار ترافیک کاری بودند و از این رو طرح ساخت این خودروی پل زن را به شرکت کراوس مافی آلمان (کارخانجات سازنده تانک لئوپارد و خودروهای پل زن Biber و PSB 2) واگذار کرد. این خودرو از شاسی تانک آبرامز استفاده می کند و همچنین یک پل سنگین و قدرتمند دو تکه را با خود حمل می کند. زمانی که این خودرو قصد احداث پل را دارد ، ابتدا بخش زیرین پل به سمت جلو رانده می شود و سپس دو بخش پل به یکدیگر متصل می شوند و در این زمان که پل آماده احداث است ، توسط دو بازوی هیدرولیک بر روی قرقره های مخصوص به جلو رانده می شود و سرانجام بر روی کانال مستقر می شود. این پل 11 تن وزن دارد و می تواند تانک هایی با وزن حداکثر 70 تن را از روی خود عبور دهد. این پل از جنس آلیاژهای بسیار مقاوم ساخته شده است و در برابر انفجار ها ، کمین ها و حملات موشکی و راکتی دشمن مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین این پل 26 متر طول دارد و می تواند کانالهایی با عرض 24 متر را تحت پوشش خود قرار دهد. همچنین این خودرو می تواند این پل را ظرف مدت 4 دقیقه احداث کند و ظرف مدت 6 دقیقه نیز آنرا جمع آوری کند. این خودرو دارای 68 تن وزن می باشد و حفاظت زرهی آن برابر با تانک آبرامز است. پس از خودروی پل زن Titan این خودرو سنگین ترین خودروی زرهی جهان به شمار می رود. طول کلی این خودرو معادل 13.4 متر ، طول بدنه آن معادل 8.1 متر ، عرض آن معادل 3.4 متر و ارتفاع آن نیز معادل 3.8 متر می باشد. از این خودرو تا اوایل سال 2011 تعداد 45 دستگاه ساخته شده است. ارتش آمریکا برنامه ای در دست اجرا دارد مبنی بر اینکه به ازای هر 30 دستگاه تانک آبرامز ، یک دستگاه از این خودروهای پل زن تولید و تحویل یگان های مهندسی رزمی ارتش آمریکا بدهد. از آنجایی که هم اکنون ارتش آمریکا دارای حدود 6000 دستگاه تانک آبرامز می باشد ، از این رو تولید این خودرو تا سقف 200 دستگاه همچنان ادامه خواهد داشت. برخی دیگر از کشورهای استفاده کننده از آبرامز خواهان خرید این خودرو هستند. ولی بنا به اعلام ستاد مشترک ارتش آمریکا ، تا زمانی که نیازهای ارتش آمریکا برآورده نشود این خودرو به هیچ کشوری صادر نخواهد شد. این خودرو را به همراه خودروی Titan می توان بهترین و کارآمد ترین خودروهای پل زن در سراسر جهان نامید.



thumb_m104_wolverine.jpg


thumb_m104_wolverine_l2.jpg


thumb_m104_wolverine_l3.jpg


thumb_m104_wolverine_l4.jpg


thumb_m104_wolverine_l5.jpg






نویسنده : علی محمدی

منبع : ماهنامه جنگ افزار شماره 81

استفاده از مقاله تنها با درج منبع و نویسنده آن مجاز و مشروع است.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی جان بسیار کامل و جامع بود زبان از تشکر ناتوانه! بسیار عالی بود

در بین این سیستم های پل گذار هم بنده سیستم فرانسوی PTA-2 رو انتخاب میکنم خیلی جالبه مشخصات خوبی هم داره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون علی آقا بسیار کامل و جامع بود مثل همیشه
اینجور که به نظر میرسه طول پل محدود هست و امکان سری کردن پل های دو دستگاه باهم وجود نداره؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ممنونم بسیار کامل و جامع بود.(مثل همیشه)

من M60 AVLB آمریکایی رو از بقیه بیشتر می پسندم قدرت تحمل زیاد و همینطور حفاظت خیلی خوبی داره.

فکر کنم در بازی کال آف دیوتی 6 مدرن وارفر 2 هم در مرحله اول همین پل گذار بود؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي عالي بود, تشکر ميکنم.
آيا ما هم از اين پل گذارها توليد ميکنيم ?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]ممنون از همه دوستان

[quote]
آيا ما هم از اين پل گذارها توليد ميکنيم ?[/quote]

اشتوکا جان این یک نمونه تانک پل گذار ایران ،

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/21082006%28004%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_21082006%28004%29.jpg[/img][/url]

البته دقیقا نمی دونم که این تانک پل گذار در ایران تولید می شه یا از روسیه خریداری شده . ولی شاسی اون T72 است.

البته اگه اشتباه نکرده باشم ، در ایران از تانک های پل گذار چیفتن هم استفاده می شود. تصویر ندارم ولی فکر کنم در یکی

از مراسم های رژه تانک چیفتن با قابلیت پل گذاری رو دیده بودم.

[quote]
فکر کنم در بازی کال آف دیوتی 6 مدرن وارفر 2 هم در مرحله اول همین پل گذار بود؟![/quote]
بله همین تانک ام 60 بود.

[quote]
اینجور که به نظر میرسه طول پل محدود هست و امکان سری کردن پل های دو دستگاه باهم وجود نداره؟![/quote]
بله دقیقا کاوه جان

هر سری این پلها که توسط یک تانک حمل می شود ، فقط می توانند با یکدیگر جفت شوند و امکان سری شدن با پلهای تانک های دیگر وجود ندارد.



باز هم از دوستان تشکر می کنم.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منمون آقا علي

اين عكس را جناب qaz11 قرار داده اند.

تانك پل گذار چيفتن در ايران

[img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/f5j4338f0atzziwkbqn6_thumb.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون آقا علی.من بدنبال همین تاپیک بودم. بر طبق یافته هام در ایران ام-60 و چیفتن پل گذار هستند.برنامه حماسه در شبکه یک چند ماه پیش در رابطه با تانک های تی-72 بود.مسئول تانک گفت که [b][size=18]این تانک ها پل گذار نیستند[/size][/b].ولی مثل اینکه ایران این تانکها رو هم به ردیف پل گذار ها اضافه کرده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]منمون آقا علي

اين عكس را جناب qaz11 قرار داده اند.

تانك پل گذار چيفتن در ايران [/quote]
amirattari ، دستت درد نکنه
بالای 2 ساعت داشتم تو کامپیوترم میگشتم تا این تصویر رو پیدا کنم
.................................
[quote][quote] فکر کنم در بازی کال آف دیوتی 6 مدرن وارفر 2 هم در مرحله اول همین پل گذار بود؟!
[/quote]

بله همین تانک ام 60 بود. [/quote]
نه نبود!!!
خودروی پل زن M 104 Wolverine بود، چون شبیه آبرامز بود
.................................
علی جان اون پل زن ایرانی شباهتی به نمونه ی روسی داره؟
یا فقط از یه خودرو استفاده میکنن و پل ها تفاوت دارن!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعضی هاشون خودرو های مهندسی هست نه پل گذار!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تشکر می کنم از دوستان


عل� � جان اون پل زن ایرانی شباهتی به نمونه ی روسی داره؟



تصویر زیر

http://gallery.military.ir/albums/userpics/21082006(004).jpg

کاملا واضح است که شاسی تانک متعلق به تی 72 است. (به اگزوز شاسی توجه کنید) اما پل ها اصلا شباهتی به پلهای روسی ندارند و بیشتر شبیه به پلهای آمریکایی هستند. احتمال دارد پلهای آمریکایی را بر روی شاسی تی 72 سوار کرده باشند.


از qaz11 عزیز هم بابت تصاویرشون از پل گذار چیفتن تشکر می کنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه دوستان لطف کنن عکسی از تانکهای پلگزار خودی هم بزارین.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.