hosseinvahdat

پرنس اوژن رزمناو آلمانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=blue][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/peugen.jpg[/img][align=center]
icon_rolleyes :cry: icon_frown [/align]
[align=center]نام: پرنس اوژن
تاریخ اقدام به ساخت: 23 آوریل 1936
تاریخ اتمام پروژه: 22 آگوست 1938
تاریخ اعزام به ماموریت: 1 آگوست 1940
وزن:15.000 تن
طول: 212 متر
عرض: 21 متر
نیروی پیشرانه: 136 هزار اسب بخار
سرعت: 62 کیلومتر در ساعت
فرجام: در دسامبر 1946 در یک آزمایش اتمی توسط آمریکا در اقیانوس آرام منفجر شد
[/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/h69731.jpg[/img][/align]
[align=center]رزمناو پرنس اوژن یکی از مشهورترین رزمناوهای آلمان نازی در جنگ دوم جهانی بود که مسلح به 8 توپ اصلی 203 میلیمتری مدل SK C-34 و 12 توپ ثانویه 105 میلیمتری بود. قطر رزه این رزمناو در بدنه 80 میلیمتر و در ناحیه عرشه 30 میلیمتر بود. این رزمناو که سومین رزمناو از نوع خود محسوب میشد و به افتخار پرنس اوژن ساوا یکی از میلیتاریستهای مشهور اتریشی در قرن هجدهم نامگذاری شده بود، دو خواهر دیگر نیز داشت که عبارت بودند از رزمناو آدمیرال هایپر و رزمناو بلوخر.
[/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/h69724.jpg[/img][/align]
[align=center]این رزمناو توسط کمپانی کروپ و در مدت 2 سال و با صرف هزینه ای معادل 5.104 میلیون رایشس مارک آلمان در بندر کیل ساخته شد. پس از حمله آلمان نازی به غرب و فرانسه، RAF (نیروی هوائی سلطنتی انگلستان) در تاریخ 22 جولای 1940 این رزمناو را هدف حملات بمب افکنهای خود قرار داد که در این حمله پرنس اوژن متحمل خسارات اندکی شد. یکسال بعد در 23 آوریل 1941 نیز برخورد این رزمناو با یک مین مغناطیسی یک بار دیگر صدماتی به آن وارد آورد. در 24 ماه می 1941 پرنس اوژن به همراه نبردناو بیسمارک در نبردی که در نزدیکی تنگه دانمارک رخ داد برضد نبردناو مشهور انگلیسی به نام هود شرکت نمود. در این عملیات پرنس اوژن اولین ضربه های مرگبار را به ناو اچ. ام. اس. هود وارد آورد و موجب ایجاد حریق در آن ناو عظیم انگلیسی شد.
اگر چه عده ای این مسئله که پرنس اوژن ناو انگلیسی را هدف قرار داده است مورد تردید قرار میدهند اما افسر توپخانه رزمناو پرنس اوژن به نام پل اشمالنباخ در خاطرات خود به این مسئله اشاره کرده است و آن را مورد تائید قرار داده است. همچنین دفتر وقایع روزانه کشتی (در هر کشتی و یا زیردریائی دفتری وجود دارد که وقایع روزانه در آن ثبت می شود. این وقایع شامل وضعیت جوی و آب و هوا و نیز عملیات ها و ماموریت های محوله می باشد) توسط کاپیتان برینکمن فرمانده پرنس اوژن این چنین نوشته شده است:
ابتدا هر دو کشتی پرنس اوژن و بیسمارک با یک دستور که توسط بیسیم ابلاغ شد به سوی نبردناو هود آتش گشودند. دستور این چنین بود: گروه ناوگان، کشتی دشمن را در سمت چپ مشغول کنید.
این دستور تا پس از شش رگبار آتش توسط ناوهای آلمانی صادر نشده بود. آلمان ها یکی از این رگبارها را به سمت شاه جورج تنظیم کرده بودند که بعدها مشخص شد آن کشتی، پرنس آف ولز میباشد و آلمان ها آن را با شاه جورج اشتباه گرفته بودند. پس از اصابت دومین رگبار آتش شلیک شده از سوی پرنس اوژن در ساعت پنج و پنجاه و هفت دقیقه، آتشی گسترده و ناگهانی در عقب کشتی پرنس آف ولز دیده شد.
پرنش اوژن در همان روز موفق شد نبردناو پرنس آو وا لس را نیز هدف قرار دهد و 4 بار آن را به آتش بکشد. نبردناو هود قبل از آنکه غرق شود موفق شد مخزن سوخت بیسمارک را هدف قرار دهد که این مسئله منجر به ایجاد ردی از نفت بر وی آب توسط بیسمارک گردید و به دیگر ناوهای انگلیسی امکان داد تا رد آن را پیدا کنند. بیسمارک به دلیل کمبود سوخت مجبور شد مخاصمات را ترک نماید و پرنس اوژن به ماموریت خود ادامه داد و از دست ناوگان انگلیسی گریخت و به محلی که وعده گاه او با یک کشتی سوخت رسان آلمانی به نام اسپیشرن بود رفت تا خود را برای یک تهاجم احتمالی در اقیانوس اطلس آماده کند. اما به دلیل مشکلاتی که پس از جنگ روز قبل برایش پیش آمده بود به سوی بندر برست در فرانسه حرکت نمود و متوجه شد که چندین کشتی جنگی انگلیسی در جستجوی نبردناو بیسمارک هستند.
در 1 ژوئن 1941 پرنس اوژن به برست رسید. این بندر به طور مرتب در معرض بمب باران هواپیماهای RAF بود. در شب 1 جولای پرنس اوژن مورد حملات هوائی RAF قرار گرفت در این حمله اصابت یک بمب به عقب پل کشتی در سمت بندر موجب انفجار توپ اصلی جلوئی کشتی شد و 60 تن از خدمه آن در این انفجار کشته شدند. پس از غرق نبردناو بیسمارک هیتلر هرگونه حملات توسط ناوگان سطحی آلمان نازی به کشتی های تدارکاتی به مقصد انگلستان را ممنوع اعلام کرد (او این وظیفه را برعهده ناوگان زیر سطحی آلمان قرار داد) و از دیگر سو از ترس حملات متفقین به نروژ در 12 فوریه 1942 به تمام ناوهای خود مانند شارنهورست و گنیزنائو و پرنس اوژن دستور داد به آلمان باز گردند.
در فوریه 1942 پرنس اوژن آلمان را به مقصد نروژ ترک نمود و در 23 فوریه 1942 توسط زیردریائی انگیلسی اچ. ام. اس. تریدنت (H.M.S. TRIDENT) مورد هدف اژدر قرار گرفت و از ناحیه عقب کشتی دچار آسیب دیدگی شد و به بندر ترونهایم در نروژ رفت و مورد تعمیر قرار گرفت. در 16 ماه می پرنس اوژن به بندر کیل بازگشت و تا ژانویه سال 1943 در هیچ عملیاتی شرکت نکرد. سپس دوبار این کشتی تلاش نمود تا کاروان اعزامی از مبدا انگلستان به مقصد اتحاد شوروی را هدف قرار دهد اما هر دوبار این تلاشها نافرجام ماند و پرنس اوژن مجبور به بازگشت به آبهای کشور آلمان گردید و پس از آن از این رزمناو به عنوان یک کشتی آموزشی استفاده شد.
در آگوست سال 1944 و در حالی که ارتش اتحاد شوروی در حال پیشروی به سوی غرب بود، رزمناو پرنس اوژن ماموریت یافت در سواحل دریای بالتیک حضور یافته و نسبت به خارج نمودن آوارگان آلمانی از کشورهای حوزه بالتیک اقدام نماید. در 15 اکتبر 1944 به دلیل مه گرفتگی پرنس اوژن با رزمناو آلمانی لایپزیگ برخورد نمود و کشتی لایپزیگ با شکافتن بدنه پرنس اوژن تا حدی به داخل آن کشتی نفوذ کرد و در آن قفل شد. سرانجام پس از 14 ساعت تلاش دو کشتی از یکدیگر جدا شدند. پرنس اوژن در بندر گوتن هاوفن مورد تعمیر قرار گرفت و سپس به مدت 26 روز به ماموریت خود برای گلوله باران نیروهای اتحاد شوروی در جریان محاصره دانزیگ ادامه داد هدف از این عملیات کمک به آوارگان آلمانی برای خروج از دانزیگ بود. در 29 مارس 1945 برای آخرین بار پرنس اوژن بندرگوتن هاوفن را ترک نمود تا آوارگان آلمانی را سوار نماید. در 8 آوریل پرنس اوژن به شهر سوئنه مونده رسید سپس پرنس اوژن از آنجا به مقصد کپنهاگن در دانمارک خارج شد و در 20 آوریل 1945 به کپنهاگن رسید اما به علت کمبود سوخت دیگر نتوانست از بندر کپنهاگن دانمارک خارج شود.
زمانی که جنگ دوم جهانی به پایان رسید در آلمان تنها دو کشتی هنوز عملیاتی بودند، رزمناو پرنس اوژن و رزمناو سبک نورنبرگ. در 8 ماه می 1945 و در روز تسلیم آلمان نازی این دو کشتی به نیروهای انگلیسی تسلیم شدند. فرمانده رزمناو پرنس اوژن در این زمان کاپیتان هاینس یورگن راینکه بود. در 26 ماه می 1945 این دو کشتی تحت نظارت نیروی دریائی انگلستان از کپنهاگن به مقصد ویلهلم هاوزن خارج و در 28 ماه می به آنجا وارد شدند. تا دسامبر 1945 این دو کشتی بدون اسلحه در ویلهلم هاوزن باقی ماندند و در 5 ژانویه 1946 به ایالات متحده واگذار شدند.[/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/h69723.jpg[/img][/align]

[align=center]تیم تحقیقاتی در پی قطعات این رزمناو[/align]
[[align=center]IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/war2-nav-ss-eugen7.jpg[/IMG]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/war2-nav-ss-eugen5.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/war2-nav-ss-eugen6.jpg[/img]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/war2-nav-ss-eugen4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_war2-nav-ss-eugen4.jpg[/img][/url][/align]
[align=center](تقصیر این خواهره که بی حجابه وگرنه عکس بزرگ میزاشتم!)[/align]






منابع:
http://www.history.navy.mil/photos/events/wwii-atl/batlt-41/bismk-c.htm
http://www.kbismarck.org/forum/viewtopic.php?t=470
http://www.wikiarya.com/worldwar2-armada-ss-eugen.htm







[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه ناو معروف ديگه آلماني بود كه غيب شد از اونم اگه مطلبي داريد بزاريد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب گولیه مثل اینکه موشک حمل نمیکرده بلکه توپخانه بوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يه ناو معروف ديگه آلماني بود كه غيب شد از اونم اگه مطلبي داريد بزاريد .[/quote]

میشه بیشتر توضیح بفرمایید؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت يه همچين غولي تو اين دوره زمونه چقدر امكان داره و چقدر هزينه مي شه كرد؟ اگه كم خرج ميشه يكي بسازيم خوبه . نه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ساخت يه همچين غولي تو اين دوره زمونه چقدر امكان داره و چقدر هزينه مي شه كرد؟ اگه كم خرج ميشه يكي بسازيم خوبه . نه ؟[/quote]

دوست عزیز ما تا ساخت همچین رزمناو عظیمی راهی طولانی در پیش داریم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote](تقصیر این خواهره که بی حجابه وگرنه عکس بزرگ میزاشتم!)[/quote]
:mrgreen: icon_frown :evil: icon_eek icon_eek icon_eek

[color=blue]محمد جون خلاف نکن :mrgreen: [/color]

[color=blue]hosseinvahdat[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای چی چی با انفجار اتمی ترکوندنش که بعدش بروند ته اقیانوس دنبالش ؟ ( چرا عاقل کند کاری.... ) :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]يه ناو معروف ديگه آلماني بود كه غيب شد از اونم اگه مطلبي داريد بزاريد .[/quote]

میشه بیشتر توضیح بفرمایید؟[/quote]
والاخودم اسمش رو نميدونم .
مثل اينكه خيلي روش مينازيدن و تو اولين ماموريت ناپديد شد و حتي يه بار هم درگير نشد!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالبه.فقط تو دو سال ساختنش.

اون ازمایش اتمی برای تست تائثیر یه بمب اتمی روی ناوگروه های امریکا بود.از این جور ازمایشا زیاد انجام دادن که یکیش یه ناو هواپیما بر به نام سارا....بود که بعد از بازنشستگی با یدونه اتمی فرستادنش(یا اگر چیزی ازش مونده بود!)به ته اقیانوس.

خیلی احمقن.خوب اوراقش میکردن یا به یه کشور جهان سومی میفروختنش.کلی پول به جیب میزدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]از این جور ازمایشا زیاد انجام دادن که یکیش یه ناو هواپیما بر به نام [color=red]سارا....[/color]بود که بعد از بازنشستگی با یدونه اتمی فرستادنش(یا اگر چیزی ازش مونده بود!)به ته اقیانوس.[/quote]ساراتوگا (CV-3 USS Saratoga).

عکسی از ویکی پدیا که مربوط به این آزمایش وحشتناک می باشد:
[url=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/USS_Saratoga_versinkt_im_Pazifik.jpg][img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/USS_Saratoga_versinkt_im_Pazifik.jpg/220px-USS_Saratoga_versinkt_im_Pazifik.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالب بود .رزمناوای آلمانی واقعا مظلوم و تنها بودند. من که خیلی از نوع جنگیدنشیون حال میکردم. مخصوصا بیسمارک و گراف اسپی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد ناو ساراتوگا در تاپیک http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17549مطالبی گذاشتم

این ناو جنگنده تامکت رو حمل میکرد

تصویری از ناو ساراگوتا در عملیات بندر سرت:
http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-F14Libya.JPEG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.