kingraptor

راکت انداز چندگانه توس-1/2 ( TOS-1/2 )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در بعضي مواقع در دنياي تسليحات ، به جنگ افزارهايي برخورد مي كنيم كه حتي تصوير آنها ، رعب آور و وحشت انگيز است و TOS-1 ، يكي از اين هيولاهاست. سيستم آتشبار سنگين TOS-1 ، در سال 1998 توسط كشور روسيه ساخته شد. دو قسمت اصلي اين آتشبار عبارتند از: BATTLE MACHINE TRANSPORT-CHARGING MACHINE BATTLE MACHINE ، كل سيستم موشك اندازي است كه بر روي يك كشنده زرهي نصب گرديده و شامل سكوي چرخنده با قابليت نوساني (OP) ، گرداننده هاي پر قدرت (FTD) و سيستم كنترل آتش است. OP ، شامل 30 لوله براي پرتاب موشك هاي غيرهدايت شونده است. اين مجموعه ، توسط محورها و اتصالاتي خاص ، طوري به سيستم انتقال قدرت مرتبط مي باشند كه امكان ايجاد حركت و ترازهاي افقي و عمودي را به آن مي دهد و اين قابليت باعث مي شود كه بتوان از آتشبار TOS-1 ، در هر شرايط و موقعيت فيزيكي استفاده كرد. زيرا OP در هر سطح و زاويه اي ، موقعيت دلخواه و مناسب را مي گيرد. سيستم كنترل آتش شامل سيستم هدفگير ، محاسب بالستيك و سيستم سنجش اهداف مي باشد. http://tinypic.com/eb5ta9.jpg موشك هاي مورد استفاده در TOS-1 ، از نوع غيرهدايت شونده است و از لحاظ برد عملياتي ، محدوده اي بين 400 تا 3500 متر را پوشش مي دهد و از سوخت جامد استفاده مي كنند. TOS-1 ، از موشك هاي كاليبر 220 استفاده مي كند كه اين نمايانگر قدرت سهمگين و هولناك اين آتشبار است. نكته تعجب برانگيز اين است كه شليك تمام موشك ها ، طي 7.5 ثانيه صورت مي گيرد! تصور كنيد در منطقه اي كه طي 7.5 ثانيه ، 30 موشك كاليبر 220 ميليمتري فرود آيد ، چه جهنمي شكل مي گيرد! http://tinypic.com/eb5tlx.jpg TRANSPORT-CHARGING MACHINE ، شامل سيستم كشنده زرهي و سيستم پركردن لانچر يا موشك انداز است. وزن اين آتشبار ، 42 تن بوده و از 3 خدمه استفاده مي كند. حداكثر سرعت آن 60 كيلومتر در ساعت و شعاع عمل آن 550 كيلومتر مي باشد. Gun.mihanblog.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در بعضي مواقع در دنياي تسليحات به جنگ افزار هايي برخورد مي كنيم كه حتي تصوير آنها رعب آور و وحشتناك است و TOS-1 يكي از اين هيولاها است . سيستم آتش بار سنگين TOS-1 در سال 1998 در روسيه ساخته شد.

وحشت تمام

اين آتش بار از دو قسمت اصلي تشكيل شده است :

Battle Machine (BM)

Transport-Charging Machine (TZM)

طراحی این سلاح
BM كل سيستم موشك اندازي است كه بر روي يك كشنده زرهي نصب شده است و شامل سكوي چرخنده با قابليت نوساني (OP) ، گرداننده هاي پر قدرت (FTD) و سيستم كنترل آتش است. (OP) شامل 30 لوله براي پرتاب موشك هاي غير هدايت شونده است ، اين مجموعه توسط محور ها و اتصالاتي خاص، طوري به سستم هاي انتقال قدرت مرتبط مي باشند كه امكان حركت و تراز هاي افقي و عمودي را به آن مي دهد و اين قابليت باعث مي شود كه بتوان از آتش بار TOS-1 در هر شرايط و موقعيت فيزيكي استفاده كرد ، زيرا در هر سطح و زاويه اي OP كاملاً موقعيت مناسب و دلخواه را مي گيرد. سيستم كنترل آتش شامل سيستم هدف گير ، محاسب باليستيك و سيستم سنجش اهداف مي باشد.از این هیولا در رسته توپخانه استفاده می شود.
هیولای آتش بار در حال حرکت
موشك هاي مورد استفاده در TOS-1 از لحاظ برد عملياتي از 400 تا 3500 متر را پوشش مي دهند و از سوخت جامد استفاده مي كنند. كاليبر موشك هاي TOS-1 220 ميلي متر مي باشد كه اين نمايانگر قدرت سهمگين و هولناك اين آتش بار است. نكته تعجب بر انگيز زمان شليك كامل موشك ها است كه در 5/7 ثانيه انجام مي شود. تصور كنيد در منطقه اي كه طي 7 ثانيه 30 موشك كاليبر 220 ميلي متر فرود مي آيند ، چه جهنمي شكل مي گيرد !!!
هیولای آتش بار در حال حرکت- به زیبایی این هیولا توجه کنید

TZM شامل سيستم كشنده زرهي و سيستم پر كننده لانچر يا موشك انداز است. وزن اين آتش بار 42 تن بوده و از 3 خدمه استفاده مي نمايد. ماكزيمم سرعت آن 60 km/h و 550 كيلومتر شعاع عمل آن است.

تصویر  تصویر

 

تصویر  تصویر

 

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1) احتمالاً نحوه انفجارش مثل بمب سوختی باشه . ( بعد از انفجار گازهای سوختنی آزاد میکند و همه جا جهنم واقعی میشه ) بر علیه سنگرها و سایر استحکامات به کار میرود .

2) در 1999 جنگ دوم چچن ، گروزنی ( پایتخت چچن ) ، به شدت مین گذاری شده و توسط تله های انفجاری امان نیروهای روسیه را بریده بود . در ضمن نیروهای چچنی توسط سنگرهای مجهز به مسلسل و پرتابگرهای نارنجک از شهر به خوبی دفاع میکردند . همچنین جاسوسهای روسی از استفاده قریب الوقوع نیروهای چچنی از بمبهای شیمیایی خبر دادند . خب بقیه ماجرا معلومه دیگه . روسیه به طور گسترده از TOS استفاده کرد تا علاوه بر نابود سازی تله های انفجاری و میادین مینگذاری شده ، نیروی نظامی مدافع چچن را هم با سرعت از بین ببرد .

3) برای اولین بار در سال 1999 در سومین نمایشگاه شهر اٌمسک روسیه در معرض دید عموم گذاشته شد .

4) فکر کنم قسمت متحرک آن ، از تانک T-72 استفاده شده است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موشك هاي مورد استفاده در TOS-1 ، از نوع غيرهدايت شونده است و از لحاظ برد عملياتي ، محدوده اي بين 400 تا 3500 متر را پوشش مي دهد :lol: برد این موشک انداز غیر واقعی نیست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كاليبر 220 اونوقت 3 كيلومتر برد؟ ارپي جي بردش از اين بيشتره. دركل فرق چنداني با كاتيوشا نداره و خيلي هم به نظر من ضعيف تره بردش كه خيلي كمه بايد با اين جيپ هاي راكت انداز ما مقايسه بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برد کاتیوشا حدودا بیست کیلومتره نمی دونم چرا برد این سلاح سه چهار کیلومتر ذکر شده البته در منابع خارجی هم 3500 تا 4000 متر نوشته شده که به نظر غیر واقعی میاد شاید اینهم از اسرار روسها است!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

محدوده اي بين 400 تا 3500 متر را پوشش مي دهد


حداکثر برد مفید این سیستم 3.5 کیلومتر است و احتمالا بخاطر افزایش دقت از برد زیاد صرف نظر شده است. با این برد دقت اصابت راکتها به هدف میتواند بیش از 90% باشد که با وجود 30 عدد راکت احتمال زدن هدف تقریبا 100% است.

البته این برد کم فقط در خطوط مقدم و حملات ضربتی کاربرد داشته و در یک نبرد متقابل و کلاسیک نمیتوان از چنین توپخانه ای استفاده کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

tos_1a.jpg

راکت انداز ارتقا یافته ی TOS-1 (که بنا براطلاعات برخی سایتها با کد TOS-1A) در یکی از آخرین رزمایشهای ارتش روسیه ، توانایی های خود را به نمایش گذاشت . به گزارش خبرگزاری ریانوستی ، راکت انداز سنگین TOS-1 که سابقه ی استفاده از آن در نیروهای مسلح روسیه به جنگ افغانستان (1980-1988) و سپس در چچن باز میگردد . در نمونه ی اصلی خود دارای یک لانچر 24 لول راکتهای 220 میلیمتری اشتعال شدید است .

توانایی های مخوف این سلاح برای پاکسازی مناطق جنگی (بخصوص مناطق شهری) از سربازان کمین کرده و بمبهای کنار جاده ای و همچنین سرکوب استحکامات و حمایت نزدیک از نیروهای خودی ، TOS-1 را تبدیل به یکی از سلاحهای مورد علاقه ی فرماندهان روسی در افغانستان و چچن تبدیل کرد . روند ارتقا و بهبود این سلاح موثر (که با نام Buratino در روسیه شناخته میشود) با فروپاشی شوروی و مشکلات اقتصادی پس از آن موقتا بطور تولید محدود ادامه یافت . اما در رزمایش اخیر ارتش روسیه نمونه ی ارتقا یافته ی این سیستم به نمایش گذاشته شد و توانایی های آن به صورت عملی در جریان رزمایش مورد آزمایش قرار گرفت .

نمونه ی ارتقا یافته ی این سیستم موسوم به TOS-1A از موشکهای بلندتر استفاده میکند که دارای برد 6 کیلومتر میباشند . این یعنی برد سیستم نسبت به مدل اولیه بیش از دو برابر افزایش یافته ، سیستم مجهز به کامپیوتر کنترل آتش بالستیک میباشد و میتواند در حالت اتوماتیک در 7 ثانیه تمام 22 موشک خود را شلیک کند . طبق اطلاعات منابع مختلف ، روند به خدمت گیری مدل ارتقا یافته در ارتش روسیه از سال 2001 آغاز شده است .

tos_1a_l7.jpg

در این سیستم نیز همانند مدل اصلی ، دو انتخاب برای کلاهک موشک وجود دارد : کلاهک اشتعال شدید و کلاهک ترموباریک (Thermobaric) ، کلاهک های ترموباریک که با نام کلاهک های خلا هم شناخته میشوند با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن ، یک ابرانفجاری قدرتمند ایجاد میکنند که برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی ایده آل است .

برای حمایت این سیستم راکت انداز، خودروی جدیدی موسوم به TZM-T توسعه یافته که وظیفه ی حمل و بارگذاری کردن راکتها روی سیستم راکت انداز را دارد . این خودرو 2 محفظه ی حمل راکت که هر کدام دارای ظرفیت 12 راکت هستند را با خود حمل میکند و یک جرثقیل در وسط دو محفظه ، کار جابجایی راکتها را انجام میدهد . خودروی TZM-T همچنین دارای 400 لیتر سوخت اضافی برای راکت انداز است .

tos_1a_l12.jpg

خودروی حمایت TZM-T

منبع : http://www.military-today.com/artillery/tos_1a.htm
http://en.rian.ru/video/20111114/168693375.html (کلیپ شلیک TOS-1A در رزمایش اخیر ارتش روسیه)

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از جناب چکا

واقعا سیستم فوق العاده کارآمدی است. بخصوص برای پاکسازی مناطق از کمین های دشمن.

30 راکت آتشزای این سیستم می تواند منطقه تحت پوشش خود را از هر گونه موجود زنده اعم از انسان و یا حیوان پاکسازی کند.

منتقل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اینا با تانک از نزدیک درگیر بشی راکتارو خالی کنی روی تانک فکر کنم تانک ذوب بشه از این جور ماشینا خوشم میاد VCLC جلوی این از نظر اندازه هیچی نیست با اینکه mmev ولی اینا عظمت دارند
لانچرو با هیدرولیک می برن بالا خوب یه بازوی هیدرولیک می گذاشتن برای روز مبادا ریلود اینا خیلی سخته چون راکتا سنگینن و ارتفاع زیاده خیلی هم طول می کشه ۲۲ تا گریه سرباز در میاد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون.
سيستم بسيار خوفناکي هست. در جنگ چچن گروزني رو با اين سيستم تقريبا روسها شخم زدند! آيا راکت هاي هدايت شونده هم شليک ميکنه ?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای پاکسازی مناطقی که مثلا کمپ و یا پادگانهای کوچک گروهکی مثل پ ک ک وجود داره در مناطق کوهستانی از این سیستم استفاده کنیم به نظرم خوب کارا باشه البته اگه به صرفه باشه از نظر اقتصادی ولی به نظرم ارزشش رو داره icon_cheesygrin icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نام خدا
با توجه به تعداد راكتهاش و زره اي كه داره ميتونه حجم اتش خوبي درست كنه ايا ما مشابه يا در حد اين سيستمو داريم icon_cheesygrin icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.