Stuka

تاپیک جامع ساح انفرادی اف.ژ-42 ( FG 42/Fallschirmjägergewehr 42)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا

يکي از جالبترين اسلحه هاي آلماني در جنگ دوم جهاني تفنگ هجومي FG42 بود. يا( Fallschirmjägergewehr 42 آلماني), (paratrooper rifle 42) به معناي اسلحه چتربازان بود. اين تفنگ به طور ويژه براي چتربازان آلماني در تعداد نه چندان زياد ساخته شد.

1.jpg

در واقع اين اسلحه با ترکيب مشخصات مسلسل هاي سبک در کم وزن بودن و سرعت شليک و تفنگ ماوزر(kar 98 k) در قدرت, يکي از طرحهاي منحصر بفرد جنگ جهاني دوم بشمار مي آمد. طرح جديد و منحصر بفرد اين اسلحه الگوي بسياري از تفنگ هاي هجومي پس از جنگ جهاني دوم گرديد.

در اويل جنگ نيرو هاي چترباز آلماني تنها به اسلحه هاي سبکي مانند سلاح کمري يا نارنجک و مسلسل هاي سبکي مانند مجهز بودند. منتها تجربه نشان داد عدم تجهيز اين نيروها به اسلحه هاي قدرتمندتر باعث وارد آمدن تلفات زيادي به نيروها ميشد. اين شد که طراحان آلماني دست به کار طراحي سلاحي شدند که با وجود داشتن قدرت آتش بالا, وزن زيادي نداشته و براي استفاده نيروهاي چترباز مناسب باشد.

نخستين تلاش, ساخت اسلحه Gewehr 41 بود که يک اسلحه نيمه اتوماتيک بود. تلاش ها براي ساختن سلاحي که قابليت کار تمام اتوماتيک و نيمه اتوماتيک رو باهم داشته باشد ادامه يافت تا در سال 1942 توسط طراح آلماني Louis Stange, از ترکيب دو اسلحه Gewehr 41 و مسلسل سبک MG 15 که در بمب افکن ها کاربرد داشت اسلحه FG42 ساخته شد.

تفنگ Gewehr 41 نيمه اتوماتيک

2.jpg

مسلسل MG 15

3.jpg

FG 42

4.jpg

FG42 با فشار غير مستقيم گاز مسلح ميشد. نکته جالب در اين اسلحه اين بود که خشاب اين اسلحه از سمت چپ و نه از پايين متصل ميشد. خشاب ها
در اندازه هاي ده تايي(کليپ هاي ده تايي مخصوص اسلحه موزر) و بيست تايي موجود بود و کاليبر اسلحه 8x57 بود که قدرت و برد زيادي رو به اسلحه ميداد.. نکته ديگر استفاده از قبضه تپانچه اي براي اين اسلحه بود که باعث راحتي کار با آن در هنگام شليک ميشد. سرعت گلوله آن 740 m/s و برد مفيد آن 500 m بود. بعلت برد و قدرت مناسب اين اسلحه معمولا به دوربين نيز مجهز بود. همچنين طراحي جالب شعله پوش, لگد اسلحه رو تا ميزان زيادي خنثي ميکرد, هرچند باعث چند برابر شدن صداي ناشي از شليک آن ميشد.

5.jpg

Fg42 در سال 1942 نخستين بار وارد خدمت شد و براي اولين بار در عمليات نجات موسيليني که توسط واحد چترباز آلماني به فرماندهي Otto Skorzeny انجام شد, استفاده شد. تا پايان جنگ تعداد کمي از اين اسلحه, حدود پنج هزار قبضه ساخته شد.

چربازان آلماني در حين عمليات

6.jpg

چتر باز آلماني شرکت کنند در عمليات نجات موسيليني

7.jpg

کليپي کوتاه با حجم 2m از نحوه عملکرد اين سلاح.

از اينجا دانلود کنيد

تهيه و برگردان

اشتوکا.
 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اشتوکا جان ممنون ، خیلی زیبا بود.

اف جی 42 یکی از سلاح های مورد علاقه من در ww II است. طرح کاملا ابتکاری و از نظر ارگونومی هم ، یکی از ارگونومیک ترین سلاح های ww II بود. از نظر کاربرد هیچ سلاحی مشابه اف جی 42 در نیروهای متفقین وجود نداشت.

جالب اینجاست که این سلاح با عملکرد عالی خود همواره یکی از گمنام ترین سلاح های آلمان نازی بود. لهستانی ها که به موضوع جنگ جهانی دوم خیلی علاقه دارند و بحث های زیادی در فروم هاشون درباره تسلیحات آلمانی به راه انداختند ، تابحال ندیدم درباره این سلاح صحبتی داشته باشند.

دوستانی که کال آف دیوتی 5 World At War را بازی کرده باشند ، حتما با این سلاح آشنا هستند. در اون بازی هم این سلاح یکی از بهترین سلاح های بازی بود. خودم همیشه وقتی این بازی رو انجام می دم ، در مراحلی که این تفنگ وجود داره ، حتما با این تفنگ ماموریت رو تموم می کنم.


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Bundesarchiv_Bild_101I-567-1503A-01%252C_Gran_Sasso%252C_Fallschirmj%25C3%25A4ger_vor_Lastensegler.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Bundesarchiv_Bild_101I-567-1503A-01%252C_Gran_Sasso%252C_Fallschirmj%25C3%25A4ger_vor_Lastensegler.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Bundesarchiv_Bild_101I-720-0344-11%252C_Frankreich%252C_Fallschirmj%25C3%25A4ger_mit_FJG_42_in_Stellung.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Bundesarchiv_Bild_101I-720-0344-11%252C_Frankreich%252C_Fallschirmj%25C3%25A4ger_mit_FJG_42_in_Stellung.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Bundesarchiv_Bild_101I-567-1503E-15%252C_San_Felice%252C_Inspektion_von_Fallschirmtruppen.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Bundesarchiv_Bild_101I-567-1503E-15%252C_San_Felice%252C_Inspektion_von_Fallschirmtruppen.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Bundesarchiv_Bild_101I-720-0344-09%252C_Frankreich%252C_Fallschirmj%25C3%25A4ger_mit_Fallschirmj%25C3%25A4gergewehr.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Bundesarchiv_Bild_101I-720-0344-09%252C_Frankreich%252C_Fallschirmj%25C3%25A4ger_mit_Fallschirmj%25C3%25A4gergewehr.jpg[/img][/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]بسیار ممنوا از شما [/b]


[b]یک سوال امروزه جایگزین یک همچین سلاحهایی چی میتونه باشه که خوب جواب بده برای چتر بازان ؟!![/b]

[b]مثلا گزینه ایی مثل خانواده G-36 بهتر جواب میده یا MP-7 ؟[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]یک سوال امروزه جایگزین یک همچین سلاحهایی چی میتونه باشه که خوب جواب بده برای چتر بازان ؟!!

مثلا گزینه ایی مثل خانواده G-36 بهتر جواب میده یا MP-7 ؟[/quote]

امروزه نیروهای چترباز از طیف وسیعی از تسلیحات بسته به نوع ماموریت خود استفاده می کنند.

به عنوان مثال از رایفلهایی مثل SVU و خانواده وینتورز که کوتاه و سبک و جمع و جور و در عین حال قدرتمند هستند ، به عنوان سلاح دقیق زن و تک تیرانداز خود استفاده می کنند. از مسلسل های دستی مثل یوزی و سی بی جی ام اس و ام پی 7 به عنوان مسلسل دستی و از تفنگ هایی مثل اشتایر آ یو جی به عنوان تفنگ های هجومی استفاده می کنند.[/color]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%25D0%25A1%25D0%2592%25D0%25A3-%25D0%2590%25D0%25A1.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/SVU_19%7E0.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ذستت درد نکنه - سلاح مخوق و قوی بوده است . نکته جالب توی طراحی این سلاح به شکاف درجه هدف گیری توجه کنید !!! شبیه به شکاف درجه های مدرن اسلحه های سری SCAR یا سری M-16 نیست ؟ ؟ ؟

[img]http://azkojatakoja.persiangig.com/image/fg42/5.jpg[/img]

[img]http://www.popularairsoft.com/files/images/WE_GBB_NPAS_SCAR_02.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از توجه دوستان.

[quote]جالب اینجاست که این سلاح با عملکرد عالی خود همواره یکی از گمنام ترین سلاح های آلمان نازی بود. لهستانی ها که به موضوع جنگ جهانی دوم خیلی علاقه دارند و بحث های زیادی در فروم هاشون درباره تسلیحات آلمانی به راه انداختند ، تابحال ندیدم درباره این سلاح صحبتی داشته باشند. [/quote]

درسته اين اسلحه خيلي شناخته شده نيست. علتش هم اين هست که تنها توسط چتربازان استفاده ميشده و همچنين تعداد معدودي از اون ساخته شده زير پنج هزار قبضه.

[quote]وستانی که کال آف دیوتی 5 World At War را بازی کرده باشند ، حتما با این سلاح آشنا هستند. در اون بازی هم این سلاح یکی از بهترین سلاح های بازی بود. خودم همیشه وقتی این بازی رو انجام می دم ، در مراحلی که این تفنگ وجود داره ، حتما با این تفنگ ماموریت رو تموم می کنم.
[/quote]

من هم وقتي براي اولين بار رو بازي کردم با اين اسلحه آشنا شدم!

icon_cheesygrin

[quote]نکته جالب توی طراحی این سلاح به شکاف درجه هدف گیری توجه کنید !!! شبیه به شکاف درجه های مدرن اسلحه های سری SCAR یا سری M-16 نیست ؟ ؟ ؟ [/quote]

بهتره بگيم شکاف درجه m-16 شبيه fg42 نيست ?!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من این سلاح را در ولفتنشتاین دیدم و دست چتربازان آلمانی. واقعا سلاح قدرتمندی بود با قدرتی مثل تیربار و دقتی مثل تک تیر انداز
برای مقایسه دقیق یک تفنگ تک تیرانداز با بردی بلند را در نظر بگیرید که می تواند به صورت رگبار عمل کند و خشابی 20 تایی یا 30 تایی بر روی آن نصب می شود.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ميشه با تركيب ژ3 و كلاش يك اسلحه خوب درآورد يا همين سما رو بهبود داد تا به اين حد برسه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آلمانها با این پیشرفت ها می توانستند جهان را تسخیر کنند...
اما عدم توسعه وسایل طراحی شده در سطح انبوه باعث شکستشان شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب و زیبا و پر ابهته .راستی برادر ALI اون عکسی که از تفنگ امروزی گذاشتی اسمش چیه ؟؟؟خیلی شبیه تفنگ تک تیراندازهاست همون عکسی که توش در مورد MP 7 و G36 توضیح دادی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اسلحه جالبي بود برد و قدرت و دقتش هم خوب به نظر ميرسه ولي دوستان به نظرتون براي نيرو هاي هوابرد بيش از حد بلند نيست ؟ توانايي واكنش سريع و مانور رو از سرباز مورد نظر نميگيره ؟ اصلا به عنوان يك تيربار سبك استفاده ميشه يا يك تفنگ هجومي ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]راستی برادر ALI اون عکسی که از تفنگ امروزی گذاشتی اسمش چیه ؟؟؟[/quote]

این اسنایپر اسمش SVU است که مخصوص نیروهای هوابرد شوروی طراحی و ساخته شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]راستی برادر ALI اون عکسی که از تفنگ امروزی گذاشتی اسمش چیه ؟؟؟[/quote]

این اسنایپر اسمش SVU است که مخصوص نیروهای هوابرد شوروی طراحی و ساخته شده است.[/quote]

داش علی من یک کلیپ از این اس یو وی دیدم در حالت اجرای اتش رگبار ! لگد و خیز سر لوله وحشتناک بود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]داش علی من یک کلیپ از این اس یو وی دیدم در حالت اجرای اتش رگبار ! لگد و خیز سر لوله وحشتناک بود ![/quote]

بله داش امین ، اس وی یو یک مدلی داره که الان اسمش یادم نیست. از خشاب های 30 تیر استفاده می کنه و می تونه هم به صورت تک تیر و هم به صورت اتوماتیک شلیک کنه. البته به خاطر اینکه دقیقا از گلوله های پی کا استفاده می کنه ، به خاطر همین لگدش خیلی سنگینه. این مدل هم در بین نیروهای هوابرد روسیه اصلا زیاد کاربرد نداره ، بیشتر همون مدل تک تیراندازش کاربرد داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.