Sorena_Noshad

قایق تندروی آذرخش نیروی دریایی سپاه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام ایزد توانا

i133039_104907-817.jpg



قایق تندروی آذرخش یک قایق گشتی مسلح هستش که در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت میکند.این قایق در مدل های مختلفی و به منظور های مختلف به تولید رسیده است که عبارتند از:گشت،گشت مسلح،تهاجمی و ترابری هستش.این شناور تسلیحات مختلفی را بسته به ماهیت خودش میتونه حمل کنه که شامل:یک تیربار 12.7 میلیمتری اکثرا دوشکا در عقب شناور، یک توپ 23 میلیمتری تک لول در جلوی شناور و همینطور 16 لوله راکت انداز 107 میلیمتری(لوله بلند) که معمولا بر روی سقف کابین شناور نصب میشه.این شناور مجهز به یک رادار جست و جو با برد 30 کیلومتر هستش که کمک زیادی برای انجام گشت های دریایی میکنه.

i133038_190-.jpg

خدمه آذرخش بسته به ماموریت و ماهیت شناور متغیر بین دو تا 8 نفر میباشد.سرعت این شناور هم چیزی بین 60 تا 80 کیلومتر در ساعت هستش که با توجه به سرعت بالای شناور های سپاه یک شناور نیمه کند به شمار می آید.طول آذرخش حدود 13.75 متر هستش و عرض اون عرض 4.9 متر میباشد.در شناور آذرخش از موتورهایی با قدرت 1150 اسب بخار استفاده میشود.

مشخصات:

نام شناور:آذرخش

کاربر:نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

طول:حدود 13.75

عرض:4.9

خدمه:بین 2 تا 8 نفر

تسلیحات:بسته به نوع ماموریت راکت اندازهای 107 میلیمتری،تیربار 12.7 میلیمتری و یک توپ 23 میلیمتری

برد رادار:30 کیلومتر

سرعت:بین 60 تا 80 کیلومتر بر ساعت

قدرت موتور:1150 اسب بخار

نویسنده:سورنا
فقط برای میلیتاری
 

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نیمه کند رو؟[/quote]

ببینید متوسط سرعت شناورهای نیروی دریایی سپاه 100 کیلومتر به بالا هستش و در مقایسه این شناور با این سرعت یک شناور نسبتا کند به شمار می آید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون سورنا جان


در واقع این شناور،شناور چاینا کت یا C-14 ساخت چین هست،تو ایران به نام آذرخش نامگذاریش کردن،این شناور در سال 2002 وارد ایران شد،بعد از آن هم تکنسین های چینی وارد ایران شدند تا اونها رو تو ایران تولید کنن،به همین دلیله که الان ما این شناور رو تو فهرست صادرات سایت مدلکس میبینیم.
به فهرست تسلیحات این شناور موشک نصر رو هم اضافه کرد،همچنین موشک C-701،گزارش هایی مبنی بر نصب موشک نور بر روی این شناور هم به گوش میرسد.

در ضمن سرعت 50 نات برای این شناور سرعت بدی نیست.

تصاویر:

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/520633_orig.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_520633_orig.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/520634_orig.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_520634_orig.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/9vzy5s2pji0mqc7k3j6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_9vzy5s2pji0mqc7k3j6.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/c0a830d7c582a443.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_c0a830d7c582a443.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/9f93348e76a9342f.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_9f93348e76a9342f.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/missle.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_missle.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/23_8902201411_L600.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_23_8902201411_L600.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/chinacatsp3%7E1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_chinacatsp3%7E1.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cat-pic1%7E0.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cat-pic1%7E0.gif[/img][/url]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوهش میکنم عرفان جان.

بله درسته ولی دو نمونه از این شناور در ایران ساخته شده یکی آذرخش و یکی ذوالفقار که ذوالفقار توانایی شلیک موشک نصر1 و کوثر رو داره ولی این شناور چیزی در مورد موشک هاش گفته نشده مطمئنی موشک نور با اون اندازه و وزن میتونه روی این شناورها نصب بشه؟ سرعتش هم اصلا بد نیست که هیچ خیلی هم خوب هستش من نگفتم بده گفتم در مقایسه با شناورهای دیگر سپاه کمتر هستش برای مثال میتونم ذوالفقار رو که نمونه دیگر همین قایق هستش مثال بزنم که موتورش دو برابر این شناور قدرت داره و میتونه به سرعت 140 کیلومتر بر ساعت برسه ولی این شناور از اولش هم قرار نبود یک سوپر قایق تندرو مثل باور یا ذوالفقار باشه و سرعتش برای ماموریتش که بیشتر گشتی هم هستش زیاد هم هست!

[color=red]
نیازی به نقل قول به این بزرگی نبود.
sina12152000[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این استاتوس مال بنده بود . این بحث مهم درش در گرفت . دوستان لطفا مشارکت کنن . چون چند مدل قایق هدف این بحث هستند این پست رو تو چند تاپیک ارسال می کنم.

 

کسی شنیده تا حالا موشک های خانواده کاتیوشا به هنگام شلیک در خود لانچر منفجر شده باشه؟

 

  • LAST-WAR بله
  • TALASH زیاد اتفاق افتاده برا 107 میلیمتری
  • توضیح میدی برادر ؟ اگه قراره اینقدر خطرناک باشه چرا سپاه در قایق های تند رو روی اتاقک و بالای سر نیروها نصب میکنه؟
  • Sorena_Noshad چی میگی حاجی این قایق های راکت انداز آتش پشت کاتیوشاش تا حالا کلی تلفات داده منفجر شدن تو لانچر بماند..
  • SHAHABESAGEB راکت های روی جیپ ها قابل تنظیم هستن و میشه بعد از فعال سازی از محل دور شد.
  • mahdiarmy جناب ثاقب. روی قایق چی؟
  • SHAHABESAGEB این رو دیگه باید به خدا توکل کرد :)
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از این دوستان که زحمت تاپیک رو کشیدند.

 

در مورد موتورشناور، عددی که بیان شد یه اشتباه کوچک داره که باید دوبرابر بشه. این شناور از دو موتور قدیمی Isotta V1312 T2 MS  که هر کدوم 1180 توان دارند، استفاده می کنه .بنابراین قدرت کلی پیشران شناور 2360 اسب بخار هست.

 

از مشخصات مهم دیگه این موتور اینه که هر کدام از این موتورها 1450 کیلوگرم وزن دارند.بنابر این مجموعا حدود 3 تن از وزن 19 تنی این شناور رو وزن موتورها بدون احتساب سیستم انتقال نیرو، تشکیل میده.

 

 

 

1312_t2.JPG

تصویر:  موتور V1312 T2 MS ساخت  Isotta

 

 

 

 

 

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 قایق  های تندرو با سرعت 100  به بالا در دستور ساختن.

 

این قایقا همشون وظیفه دفاع از خلیج فارس رو دارن و یک سلا استراتژیک هستند

 

ایران بهتره تمرکزشو فقط روی قایق نذاره .

 

برای اینکه اساسا این قایق ها در جنگ موفق باشند باید ازشون پشتیبانی هوایی بشه چون هلی کوپتر ها به اسونی میتونن  سریع نابودشون کنند و بهتره جنگنده ای داشته باشیم که دست هلی کوپتر رو باز نذاره.

 

یا برای مثال موشک های دوش پرتاب  ضد بالگرد رو با کمی تغییر به صورت اتوماتیک روی قایق بذاریم چون دوش پرتابا وزن کمتری دارند.

 

موشک های نصر و نور بهتره جایگزین راکت ها بشن .

 

همچنین ما نیازمند شناور هایی هستیم که  زیر اب هم بتونن برن و فقط سطحی نباشنند بلکه در چند ثانیه به یک زیر سطحی تبدیل بشن


این چه شناوریه ؟؟؟!

 

http://8pic.ir/images/nfevw0zq715i2bdnreba.jpg

والا اول فکر کردم یا مهدیه اما  خوب ک نگاش کردم میبینم نه.....البته بخاطر کوچک بودنش فکر نکنم در دستور ساخت باشه

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 


والا اول فکر کردم یا مهدیه اما  خوب ک نگاش کردم میبینم نه.....البته بخاطر کوچک بودنش فکر نکنم در دستور ساخت باشه

 

چرا بخاطر کوچیک بودن نباید در دستور ساخت قرار بگیره ؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این چه شناوریه ؟؟؟!

 

http://8pic.ir/images/nfevw0zq715i2bdnreba.jpg

 

 

قایق یا مهدی هست ...

 

و تولید نشدنش هم کاملا منطقیه چون سیستم کنترل از راه دور این قایق دربرابر کشوری که "جنگ الکترونیک" از پایه های قدرتش محسوب میشه خیلی معنا نداره ...

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قایق یا مهدی هست ...

 

و تولید نشدنش هم کاملا منطقیه چون سیستم کنترل از راه دور این قایق دربرابر کشوری که "جنگ الکترونیک" از پایه های قدرتش محسوب میشه خیلی معنا نداره ...

 

یا مهدی اینه و فرق داره با شناور بالایی : http://8pic.ir/images/6n79rr2115yc0qbn8c38.jpg

 

در مورد جنگال هم ایران هم امریکا جزو ابر قدرتها هستن نمیشه با قطعیت گفت کدوم میتونه تو جنگ پیروز باشه 

  • Upvote 1
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یا مهدی اینه و فرق داره با شناور بالایی : http://8pic.ir/images/6n79rr2115yc0qbn8c38.jpg
 
در مورد جنگال هم ایران هم امریکا جزو ابر قدرتها هستن نمیشه با قطعیت گفت کدوم میتونه تو جنگ پیروز باشه


با توجه به عدم جایگاه خدمه همونه...

این تصویر رو در تاپیک قایق یا مهدی جناب gripen قرار دادن قبلا
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به عدم جایگاه خدمه همونه...

این تصویر رو در تاپیک قایق یا مهدی جناب gripen قرار دادن قبلا

 

خیر فرق داره یا مهدی نیس جناب گریپن هم قرار دادن ولی بعدا معلوم شد که فرق داره 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیر فرق داره یا مهدی نیس جناب گریپن هم قرار دادن ولی بعدا معلوم شد که فرق داره

خیر فرق داره یا مهدی نیس جناب گریپن هم قرار دادن ولی بعدا معلوم شد که فرق داره


خیر. در اونجا کاربری بی دلیل گفت نظرش اینه که نیست... نظر من اینه هست

دلیلی دارید بفرمایید استفاده میکنیم از دانشتون. ندارید نظر شخصیتون رو دادید عیب هم نداره.


تاپیک در مورد قایق اذرخشه. رعایت کنید
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط worior
      به نام حق
       
      پیشگفتار
      این تاپیک جهت بررسی و طرح ایده های مختلف در زمینه تهاجم موشکی کروز و پاسخ پدافند بصورت ارزان و گسترده ایجاد گشته است.
      سایر سناریو ها نظیر حملات موشک های بالستیک، و یا بمب های دورایستا(گلاید، بدون موتور)، همچنین موشک های هایپرسونیک موضوع این تاپیک نیست.
       
      طرح حمله:
      در دسترس بودن سامانه های موشکی کروز در خدمت بسیاری از ارتشهای منطقه و استفاده گسترده از این سامانه ها در منطقه خاورمیانه، لزوم دارا بودن یک سامانه مقاومت پدافندی موثر را گوشزد میکند، اما چنین سامانه ای با چه وضعیتی روبروست و چگونه باید پاسخ بدهد؟
       


       
      فرض کنیم، در تهاجم یک روزه 8 ساعته، با هدف گشایش مسیر پدافند و بدست گرفتن آسمان ایران، ائتلاف مهاجم، اقدام به اجرای تهاجمی با مشخصات ذیل بنماید:
      - 4000 موشک کروز، در برد های مختلف، بدون خطا(فرض میشود، این تعداد موشکی هست که به هدف خواهد رسید)
      - اهداف عمقی و مرزی
      - شانس اصابت موشک های پدافندی در صورت رهگیری 75 درصد.
      مشاهده میکنید که با شلیک 4000 موشک پدافندی، تنها قادر به انهدام 3000 موشک کروز مهاجم خواهیم بود، و این به معنای اصابت دست کم 1000 موشک به هدف و مشغولیت 8 ساعته پدافند بر روی تعداد بسیار زیادی هدف خواهیم بود. با توجه به تصویر فوق این رقم حتی بیش از موشک هایی ست که در سال 2003 به عراق شلیک شده است. 
      آیا چنین حمله ای از نظر هزینه ای و لجستیک برای ائتلاف مهاجم دشوار خواهد بود؟
      - قیمت هر موشک تاماهاوک کلاس 4 که از آخرین و بیشترین حجم امکانات مسیریابی بهره میجوید، 1.87 میلیون دلار با نرخ شناور 2017 محاسبه شده است، بنابراین 4000 موشک حداکثر 8 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و این رقم حتی اگر به 10 یا 20 میلیارد دلار نیز برسد، با توجه بودجه نظامی کشورهایی مانند آمریکا و اعراب منطقه، همچنین تامین هزینه در چند سال مالی، رقمی دور از ذهن و دست نیافتنی نیست. هم اکنون نیز فقط دو کشور عربستان و امارات در حدود 1200 موشک کروز در اختیار دارند. اگر به دو کشور، سایرین چون ایالات متحده، فرانسه، انگلستان و ... اضافه شوند، مقدار 4000 موشک رقم کاملا دست یافتنی خواهد بود.
      - از نظر لجستیک نیز، با توجه به تعداد بسیار پایگاه های اجاره ای و تسخیری دشمن در منطقه، و گستردگی پهنه جغرافیایی مرزهای کشورمان، استقرار چنین موشک هایی فقط به ناوها محدود نمیشود، و تمامی پایگاه های زمینی میتوانند به عنوان محل پرتاب استفاده شوند، و میتوان این فرض را گرفت که طی سالهای اخیر این انبار سازی موشک های کروز صورت گرفته باشد و به زمان حمله موکول نگردیده است.
       
      هزینه مقابله؟
      - دفع موثر 4000 موشک بالستیک برای پدافند به تنهایی بسیار دشوار به نظر میرسد، و طبیعی ست که برای این منظور نمیتوان صرفا بر پدافند موشکی متکی بود. اگر خطای 0.75  برای پدافند را بپذیریم، به رقمی در حدود 5400 موشک پدافندی،مقدار بسیاری تجهیزات کشف و شناسایی و مقدار بالایی شانس نیاز است. فلذا عقلانه است که پایگاه ها و محل های شلیک دشمن پیش از اقدام یا در همان دقایق اولیه حمله شود (که این موضوع بحث این تاپیک نیست).
      - اخلال gps و حتی انهدام ماهواره های هدایت کننده نیز با توجه به تجهیزات مدرن ترکام و وجود عوارض طبیعی بسیار در ایران مزیتی در حدود بالابرد چند درصد خطا به سامانه های کروز وارد میکند. این میزان خطا را بدلیل عدم وجود اطلاعات کافی از کیفیت و دقت سامانه های مهاجم همچنین بروز پیشرفت های آینده باید فاکتور گرفت و به تنها به برخورد سخت پدافند متکی بود.
       
      با توجه به موارد فوق یک مجتمع پاسخ برای مقابله طراحی کنید، به نحوی که قادر باشد:
      - 100 درصد موج اول حمله که علیه پدافند و تجهیزات راداری ثابت است را از کار بی اندازد
      - 80 درصد کل موشک ها در موج های بعدی را منهدم کند
      - بعد از 8 ساعت تهاجم سنگین همزمان با انواع اخلال با دست خالی مواجه نشود.
      - اقدام سخت یا hard kill باشد.
      - این پاسخ در سامانه خلاصه شود. اقدامات غیر عامل نظیر استتار، تعدد و اخلال نادیده گرفته شود.
      - موج اول 800 موشک
      - موج دوم 1200 موشک
      - موج سوم 600 موشک
      - موج چهارم 1400 موشک
      - هر موج حمله 2 ساعت.
      - از همه مهمتر، سیستم بسیار ارزان و موثر باشد.
       

       
       
       
      دارایی کنونی پدافند موشکی ایران:

       
       
      با تشکر، از حضورتون در بحث
       
       
       
       
       
       
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
    • توسط EBRAHIM
      ميتوان به جرات اظهار کرد که ديگر همانند گذشته توانايي ساخت هواپيماهاي جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصي مانند ايالات متحده نيست و کشورهاي ديگر نيز همگام با صنعت روز هوانوردي با جديت مشغول به طراحي و توليد هواپيماهاي جنگندهي بومي هستند.اما در اين ميان دو کشور اروپايي يعني انگليس و فرانسه البته تا حدودي نيز آلمان گوي سبقت را از ديگران ربوده و به سرعت در حال توليد جنگنده هايي هستند که به خوبي از پس حريفان امريکايي خود بر آمده و انان را از ميدان نبرد به در ميکنند.کشور فرانسه با سابقه ي زياد در طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري و نظامي هم اکنون در حال طراحي مدل هاي جديدي از هواپيما هاي جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسي اين هواپيماي مدرن ميپردازيم.

      اين جنگنده که در حقيقت ادامه دهنده راه اسلاف خود يعني جنگنده هاي مشهور ميراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جايگزيني جنگنده هاي قديمي توسط نيروي هوايي فرانسه سفارش داده شده. اين جنگنده که ميتوان آن را تا حدودي جنگنده اي جوان وجديد ناميد در سال 2001 و در عمليات جنگ افغانستان عملکرد و برتري آشکار خود را بر شناخته شده ترين هواپيما هاي ناو نشين يعني f-18 و f14 به جهانيان ثابت نمود.رافال هواپيمايي دو موتوره با قابليت حمل بازه گسترده از تسليحات هوا به هوا و هوا به زمين بوده که در عين حال هواپيمايي بي نهايت تغير پذير است و به سرعت ميتواند نقش خود را از برتري هوايي به شناسايي حملات دريايي و يا زميني تغير دهد.در کاکپيت اين جنگنده از سيستم هاي اويونيک يا سيستم هاي الکترونيکي بسيار پيشرفته اي بهره برداري شده است مانند سيستم HUDهولوگرافيک با زاويه ديد بالا ساخت شرکت تالس اويونيک که اطلاعات ماموريت را به وفور در جلوي ديد خلبان حاضر مي نمايد.دوربين هاي CCDو همچنين صفحه نمايش هاي لمسي در طرفين خلبان که اطلاعات تاکتيکي موقعيت حاضر را ارايه کرده و به او امکان تصميم گيري به موقع را ميدهد.

      در مورد تسليحات اين جنگنده بايد اظهار نمود که اين هواپيما قادر به حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمين از انواع مختلفي چون موشکهاي ميکا ما÷يک سايدوايندر آپاچي اگزوست ماوريک هارپون و بمب هاي هدايت ليزريGBU-12 بسته به نوع ماموريت است.چنانکه پيش بيني نيز ميشود قرار بر اين است که اين جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب هاي فوق دقيق هدايت ليزري يا GPSماهواره اي سا÷مAASM نيز براي منهدم کردن هدف هاي دشوار زميني مجهز گردد.اين جنگنده همچنين از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقيقه ساختGIAT نيز براي نبرد هاي هوايي نزديک نيز بهره مي جويد.

      اين جنگنده از نظر جنگ الکترونيک نيزبرتري خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختيار داشتن سيستم هاي هشدار تهاجم،گيرنده و آشکار سازي ليزري و سيستم هاي مغشوش کننده رادار هاي دشمن از توانايي قابل قبولي برخوردار است.با مجهز شدن اين هواپيما به سيستم راداريRBE2،اين جنگنده از قابليت هايي چون نگاه به پايين شليک به پايين نيز بهره مند شده قابليت شناسايي همزمان 8 هدف وشناسايي تهديدات هوايي را به نحو احسن را نيز دارا است.طول بال هاي دلتا شکل اين جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپيما حدود 10 متر است و در عين حال، از مساحت بالي به ميزان 45 متر مربع بهره ميبرد. اين جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،براي فراهم آوردن نيروي پيشران خود استفاده مينمايد ک هالبته هر يک نيروي کشش استاتيکي معادل 75کيلو نيوتون را با پس سوز فراهم مي آورد که در اصل ورودي هاي اين موتور ها ، در زير سکان افقي هواپيما واقع شده است!البته تعجب نکنيد.واقه شدن ورودي هاي هوا زير سکان افقي، به اين دليل است که اين هواپيما از نوع کانارد مي باشد،يعني سکان افقي ان که غلتش حول محور عرضي را کنترل ميکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهاي هواپيما هيچ گونه سطح کنترلي مشاهده نشده و بال ها تا خروجي هاي موتور ادامه يافته اند.

      موتور هاي قدرتمند اين جنگنده،رسيدن ان را به سرعتي معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازي برابر با 55 هزار پا را امکان پذير ساخته اند که توانايي هاي بهينه براي جنگنده اي در اين کلاس محسوب مي شود.
      ناگفته نماند که اين جنکنده در انواع گوناگوني براي ماموريت هاي متواوت عرضه ميشود.اين مدل ها عبارت اند از:مدلBاين جنگنده در اصل براي استفاده نيروي هوايي طراحي گشته و هواپيمايي دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسليحات نظامي است.مدلCنيز مانند مدل قبل براي نيروي هوايي توليد شده و در چندي موارد داراي بهبود يافتگي هايي نيز نسبت به مدل قبلي مشاهده ميشود.مدل Mنيز جنگنده تک نفره و مدل ناونشين رافال محسوب ميشود که به منظور انجام ماموريت هاي حفاظتي از ناوهاي هواپيمابر توليد گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده اين هواپيما،يعني شرکت داسالت،سنت شکني نکرده و هواپيماي رافال را نيزهواپيمايي با بال هاي دلتا شکل طراحي نموده است،يعني همان سنتي که در هواپيما هاي پيشين فرانسوي مانند ميراژ4000 رعايت شده است.جنگندهي رافال اولين هواپيماي نظامي جهان است که به منظور انجام ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به زمين به صورت همزمان طراحي شده است.

      به علاوه توانايي هاي اين هواپيما براي انجام عمليات در حالت هاي ماوراي ديد بصري(BVR)و ارتفاع بسيار پايين نسبت به سطح زمين،امکانات گسترده اي را به آن،براي جنگنده اي جند ماموريته بودن و قابليت بقاي فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،اين هواپيما قادر است که نه تنها نيروي هوايي فرانسه،بلکه کشور هاي زيادي در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان اين هواپيما خواهند بود،به سهلوت و با شايستگي هر چه تمامتر مرتفع نمايد.

      ماهنامه نوآور
    • توسط IRGCAF
      هواپیمای توربوفن An-74 که اولین پرواز خود را در سال 1977 انجام داد، یک هواپیمای سبک ترابری چند منظوره است که برای عمل در مناطق قطبی طراحی شده است. این هواپیما که برای جایگزینی An-26های قدیمی طراحی شده است، برای حمل بار، تجهیزات و مسافر در فواصل کوتاه و متوسط استفاده می‌شود و قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی از 60- تا 45+ درجه سانتیگراد و در هر ارتفاعی از قطب شمال تا مناطق کوهستانی را دارا می‌باشد. هواپیمای An-74 می‌تواند در تمامی اوقات سال در روز یا شب در مسیرهای محلی یا بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و از روی زمینهای پر از سنگریزه، یخی و یا پوشیده از برف را دارد.

      An-74 می‌تواند 7.5 تن بار را در ارتفاع 10100 متری با سرعت کروز 550-700 km/h حمل کند. این هواپیما دارای قابلیتهای فوق‌العاده دیگری نیز می‌باشد از جمله هدایت کشتی‌ها در طی مسیر خود، سرویس‌دهی به ایستگاههای شناور، انجام عملیات تحقیقاتی در ارتفاع بالا یا مناطق قطبی، پیدا کردن گروه ماهی‌ها و گشت‌زنی در مناطق یخبندان.

      در ضمن An-74 به آسانی می‌تواند به آمبولانس، هواپیمای آتش‌نشان، هواپیمای حامل چتربازان و ... تبدیل شود. نسبت لیفت به وزن بالای این هواپیما مدیون استفاده از مواد جدید و تکنولوژیهای نوین ساخت می‌باشد.

      تولید این هواپیما در خارکف همچنان ادامه دارد و نمونه جدید آن نیز در حال ساخت است.

      پيشرانه:

      دو دستگاه موتور توربوفن D-36ZMKB ساخت پراگرس با نسبت كنار گذر زياد، هر يك به توان 74/63 كيلو نيوتن.

      ابعاد

      دهانه بال: 98/31 متر
      نسبت منظري بال: 3/10
      طول كلي: 07/28 متر
      ارتفاع: 75/8 متر

      اوزان

      وزن با بيشترين سوخت (بدون بار): 13200 كيلوگرم
      بيشترين وزن برخاست: 34800 كيلوگرم

      سرعت و برد

      بيشترين سرعت در ارتفاع 10100 متري: 700 كيلومتر در ساعت
      برد با بيشترين سوخت و 800 كيلوگرم بار مفيد: 4400 كيلومتر

      Avia.ir
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.