Ehsan_animator

فریگت های کلاس جماران ایران ، پروژه ی موج

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

کسی مییدونه علت طولانی شدن فرایند ساخت سهند چیه?

سلام

بنا به شنیده ها : بعضی ها میگند موتور .

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

کسی مییدونه علت طولانی شدن فرایند ساخت سهند چیه? 

 
 

 

1- کمبود بودجه ، عدم تخصیص منابع مالی لازم از سوی مراجع بالاتر و عدم تحقق آن در زمان مقرر ، اختلافات مالی با ارگانی مثل وزارت دفاع بر سر قیمت قطعات 

2- تاخیر در قسمتهایی از پروژه و تاخیر در تامین قطعات مورد نیاز از سوی وزارت دفاع یا خود نداجا

3- ( احتمال ) وجود ضعف در مدیریت پروژه ( در کشوری که دچار مشکلات مدیریتی شدید هست ، نداجا علارغم برخی پیشرفت ها تافته جدا بافته نیست ) !

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز سلام

 

اجازه بدین باهاتون مخالفت کنم

1-درباره بودجه:

برای یه پروژه در حد طرحی  که شروع نشده حرفتون کاملا صحیحه و الان چندین پروژه منتظر اعلام و تخصیص ردیف بودجه داریم و تاخییر در اجرایی شدن اونها برمیگرده به نبود  بودجه و عدم تامین و پشتیبانی مالی اون طرح ها!!

ولی برای پروژه درجریان و در حال پیگیری و ساخت، خیر!

اگر روند تخصیص بودجه و ردیف اعتبار در ارتش رو میدونستین این نظر رو نمیدادین، هر طرحی برای اجرا باید در چند قسمت خود نیرو و بعد در فرماندهی کل  و در ادامه  اون درستاد مشترک تایید شده و و بتصویب برسه ، یکی از بخشهای مهم و حیاتی و اصلی در تصویب یک طرح و پروژه،اعتبار سنجیه تا ردیف اعتباری بهش تعلق بگیره و بعد از تعلق اون ردیفه که اون طرح میتونه شروع بکار بکنه و اجازه شروع رو میگره

سهند شروع کرده و وسطهای کاره(آخرای کار شاید واژه بهتری باشه)

 

2-  نامهربانی های وزارت دفاع:

اینو ازتون میپذیرم چون دعوای همیشگی و چونه زنی های وزارت دفاع  اونم وسط کار!! وعدم رضایت نیروها (بالاخص ارتش) از قیمتها و کیفیتهای ارایه شده توسط وزارت دفاع یه جزء جدای ناپذیر ولاینفک همه پروژه های نظامیمونه

شاید باورش برای دوستان سخت باشه که درهمه دولتها چه خاتمی و احمدی نژاد و چه فعلی(قبل اونو من خبر ندارم!!!) وزارت دفاع به مبحث تامین نیازمندیهای ارگانهای نظامییمون، "بازاری" به قضایا نیگاه میکنه و نیروهای نظامی رو مشتری میدونه و دقیقا با نام مشتری هم خطابشون قرار میده و دست برقضا یکی از تفکرات بشدت بازاری هرچی تونستی بنداز رو داره پیش میبره

برای فروش خارجی باید اینطور باشه اما تامین داخلی؟؟؟؟ خداروشکر هیچ رقیبی هم نداره، عدم خصوصی سازی در بخشهای دفاعی و ضعف قانونی در این حوزه باعث همچین بلبشوی شده!!

خوبه خودروسازانمون دسته کم دوتان و میتونن جنگ زرگری راه بندازن تا مردم رو سرکیسه کنن و اجناس بنجلشونو چندبرابر قیمت بزور به مردم قالب کنن، این که تنهاست واویلا!!! اونها حمایت دولتی ها رو دارن(همه دولتهامون بدون استثنا) اینها که خود دولتن بازهم واویلاتر!!!!

نمونه داشتیم برای زیردریایی های کلاس غدیر(میدجت ها) یه کالا و قطعه و چیزی که توی کشور باکیفیت ترش و با قیمت مناسبترش موجود بوده و براحتی قابل تامین و  اتکا به قدرت و داشته داخلی و عدم وابستگی به بریون، ولی برادرا تشریف بردن از چین بیکیفیت ترینشو خریدن و با قیمت گزاف و بمراتب بالاتری بزور قالب کردن به نداجا (با همه اعتراضهای نداجا!!!)

بارزترین نمونه اعتراضهای اینچنینی که آشکارا و در بالاترین سطحش بیان شد، در روز رونمایی از جماران در حضور فرماندهی کل قوا بود

 

نمیخوام کندی و نارسایی پرژه ذولفقار نزاجا رو ربط مستقیم بدم به این قضیه ولی یکی از مهمترین دلایل کندی بیش از حد این پروژه وزارت دفاعه!!هرچند مباحث تکنولوژی و توان داخلی بویژه در بخش تامین و تهیه پیشران و بسته قدرتی و همچنین توپ اون درکنار کسری شدید مالی نزاجا بعد از اجرایی شدن طرح ثامن، اصلی ترین دلیل کندی کاره ( که اونهم باز طبق قانون برمیگرده به ودجا!!!)

قانون جاری مملکت تامین، ساخت، تهیه، خرید و پشتیبانی از نیروهای  نظامی رو کلهم اجمعین سپرده دست وزارت دفاع !! حتی اگر نیرویی در جهاد خودکفاییش(که در زمان جنگ بوجود اومد) چیزی بسازه، طبق نص صریح قانون جاریه برای تولید انبوه حتما باید اونو به وزارت دفاع بده! مثه پروژه موج، غدیر کلاسها، جنگنده صاعقه و... نزاجا درباره ذولفقاراینجای قضیه رو داره سعی میکنه مدیریت بکنه اما نمیتونه!!!

متاسفانه بعد از انتقال تکنولوژی ساخت از جهاد خودکفایی هر نیرو به ودجا، دقیقا بامبول بازیها شروع میشه، قیمت میکشه بالا، تاخیرها زیاد میشه، کیفیت میوفته، ایمنی کم میشه، دقت میاد پایین و....زیردریایی فاتح چوب همین مورد رو خورد(برخلاف نظر سیاسی برخی دوستان)

البته شرایط سپاه در برخی جاها و بخشها کمی فرق میکنه و براردان سپاه دستشون بازتره و آزادی عمل بیشتری دارن! سپاه با داشتن برخی مولفه های دیگه بارها و در خیلی جاها تونسته این قانون رو دور بزنه(طبق اساسنامه دستشون خیلی بازتره از ارتشه، درست مثه کارهای اقتصادی)

 

3- منکر بی لیاقتی(یا بهتره بگم عدم کفایت!!) در سطوح مدیریتی مملکت نمیشم، در نداجا هم بیکفایتی هایی دیده میشه منتها نداجای فعلی با همه نقص و ایرادها و انتقادات وارده ( وبجا!!) از میانگین کلی جامعه و ارگانهای دولتی و حکومتی ما چندین پله برتر و بهتره!! میشه گفت سه ارگان زیر مجموعه ای ما اوضاع مناسبتری نسبت به میانگین کشوری  دارن (و با کمی ارفاق چهارمی رو هم میشه اسم برد)

1- نداجا

2- نهفسا

3-وزارت بهداشت

و ارفاقی!!!

4- پداجا

 

البته این آخری بیتشر بخاطر دراولویت قرار گرفتنشه که رشد داشته، منکر زحمات و تلاشهای امیراسماعیلی عزیز و گرامی نمیشم! دستاوردهاشون هم از سایر حوزه ها بیشتر بوده! منتها با این اهمیت و توجهی که به پدافند داده میشه باید شاهد رونق و پیشرفت بهتری میبودیم که فعلا بچشم نمیاد(البته فقط بچشم نمیاد و شاید در باطن واقعا چیزهایی باشه که ما بی اطلاعیم!! خدا عالمه)

 

از پایین به بالا هم متاسفانه "نهاجا" رتبه نخست رو داره(حتی بادرنظر گرفتن همه مشکلات مالی پیش روی اون)

با جدا شدن امیر میقانی از نهاجا سرعت حرکت نهاجا کند شد وبا جدا شدن پدافند از بدنه اون عملا ترمزش کشیده شد! ریزش شدید بودجه ای و نفرات (الحاقی به پداجا) در کنار تغییر ساختار مدیریتی و سخت افزاری، بعلاوه شرایط جاریه نهاجا اونو رسونده به این جایگاهی که هیچکی برای نهاجا نمیپسنده

شاید اگراوضاع اقتصادی مملکت کمی بهتر بشه و امکان تزریق منابع مالی و بودجه ای فراهم بشه برای کوتاه مدت و بشکل اضطرار بشه با یکسری خرید عقلانی، سنجیده، مطالعه و حساب شده!!! نهاجا رو ریکاوری کرد و از "آی سی یو" منتقلش کرد به "بخش" اما همچنان باید تحت درمان باقی بمونه و به این زودی ها مرخص بشو نیست!!

نباید اینو فراموش کنیم که خرید خارجی فقط درمان موقته! باید بفکر چاره اساسی بود، خودکفایی و خود اتکایی! شاید کوتاه ترین راهش انتقال تکنولوژی از یک کشور صاحبنام و دارای توان تکنولوژیکی بالا باشه(امریکا و غرب که بهمون سنگ نمیدن سرمونو باهاش بشکونیم!!! میمونه چین و روسیه که بالاجبارفقط باید بریم سمت روسیه چون چین.... بگذریم نمیخوام بخاطرانتقاد ازچین و کیفیت ساخته هاش بازهم فحش بخورم!!!)

البته یه تغییر مدیریت در راس نهاجا (مثلا اومدن امیر برخور بعنوان نمونه !!) شاید بتونه  یه بوستر کمکی باشه (با همه احترام به امیر شاصفی)

هرچند کسانی که راس امورند و برای جایگاه ها تصمیم میگیرند افراد رو بسیار بهتر از من میشناسن و دغدغه هاشون هم از من نوعی فراتر و بیشتره و حساسیت بیشتری هم بخرج میدن و راس همه اون تصمیمات هم کسی نیست جز ید باتدبیرفرماندهی کل قوا

 

تاخییر سهند رو درجای دیگه ای ورای این چند عامل ذکر شده در بالا باید جستجو کرد، شاید موتور(کاملتر و بهترش "پیشرانه") رو بشه بعنوان اصلی ترین دلیل تاخیرنام برد، البته این فقط یه حدسه! اما شاید خیلی نزدیک به واقیت و تا حدود خیلی زیادی منطقی!! چون در مابقی بخشها و قسمتها ما تکینگ و گلوگاهی نداریم وهمه نیازهامون قابل ساخت در داخل هستن، تنها چیزی که الان توانشو نداریم همون موتورها هستن که منطقی ترین دلیل برای تاخییر سهند میتونن باشن

اگر مبنا رو بر خبرهای درج کرده و چهار موتوره شدن سهند بزاریم، گیرباکس هم از نو باید طراحی، تست و ساخته بشه که خودش میتونه یکی از عوامل کندی کار باشه مگر اینکه در کنار موتورها، شافت و گیرباکس هماز همون منبع تامین شده باشه

خدا عالمه

 

با سلام

 

من تفاوت خاصی بین چند خطی که نوشتم و متن بلند بالای  شما ندیدم ، به قولی منظور من همانچیزی هست که شما نوشتین ، ولی متن من خیلی خلاصه تر بوده ( که احتمالا همین خلاصه تر بودنش باعث برداشت بد شده )  !

 

خود من انتظار واکنش به مورد 3 ( مدیریت ) را داشتم که باز تفاوتی نمی بینم !

 

من گفتم نداجا علاغم پیشرفتها ( که ناشی از مدیریت بهتر نسبت جاهای  هست ) تو این مملکت پر از مشکلات سنگین مدیریتی تافته جدا بافته از بقیه نیست !

 

در رابطه با سهند هم با توجه به فیلم های صفحات پیش ، می شه گفت وارد مرحله نصب تسلیحات و تجهیزاتی مثل رادار شده ، تو برنامه روزآمد که جوشکاری پایه های موشک ضد کشتی رو نشون داد !

 

در رابطه با تخصیص ردیف اعتبار پروژها ، آیا این تخصیص بودجه به طور کامل تحقق پیدا می کند ؟!

 

به ویژه با توجه به شرایط اقتصادی کشور که مثلا  باعث شده از بودجه 47هزار و 390 میلیارد تومانی بخش عمرانی کشور فقط 39 میلیاردش محقق بشود ( به نقل از مطلبی که از مشرق خوندم و مشرق هم به نقل از فارس زده ) !

 

شاید بدلیل اهمیت تقویت بنیه دفاعی کشور ، وضعیت نسبت به بقیه بهتر باشد ، ولی بلاخره با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد کشور و کاهش قابل توجه قیمت نفت ( فکر کنم بودجه امسال کشور با نفت حدود 50 دلاری بسته شده باشه ، در حالی که قیمت نفت کم مونده به زیر 30 دلار برسد ) روی تحقق کامل بودجه اختصاص داده شده تاثیر منفی می گذارد !

 

مگر اینکه بگوید بودجه تخصیص داده شده بخش دفاعی کشور به طور کامل و بدونه توجه به وضعیت اقتصادی کشور تحقق پیدا می کند ( که باعث کاهش تحقق یافتن بودجه مربوط به بخشهای دیگر می شود ) و یا اینکه برای تحقق آن از ذخایر مالی کشور استفاده می کنند!

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

28 / 12 / 2015


65464.jpg

 

 

وضوح نسبتا خوب تصویر و 2 فلش قرمز رنگی که زده ام گویای همه چیزهست !

 

توپ 76 میلیمتری سهند در جای خودش قرار گرفته و بدین شکل اولین قدم در نصب اصل تسلیحات و تجهیزات دیگر ( رادار و .... ) برداشته شده !

 

با این حال نکته منفی که متاسفانه قابل حدس  بود ، عدم تغییر پوسته بیرونی توپ برای کاهش بازتاب راداری است !

 

استفاده از پوسته زاویه دار در کنار بدنه زاویه دار ، می توانست سطح مقطع سهند را بیشتر از قبل کاهش دهد !

 

از این فاصله نمیشه با اطمینان گفت که توپ پوشش رادار گریز نداره

ولی فکر کنم توپ سهند یکم یزرگ تر از جماران هست!

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امیران ارتش و بک گراند تصویر
mcq0_m4hdico1453389511966.png



اگه به عکس دقت کنید متوجه میشید که پوشش توپ رادار گریز نیست و مثل جماران و دماوند
ولی نکته دیگه اینه که توپ های 20 میلی متری و لانچر های موشک استاندار که قرار زیر پل فرماندهی نصب بشه دیگه معنایی نداره که پوشش توپ رادار گریز بشه مگه اینکه لانچر های موشک های نور یا استاندار به صورت سیلو دقیقا زیر پل فرماندهی نصب بشه بعد اگه پوشش توپ رادار گریز کنن سطح مقطع راداری کم میشه ولی در حال حاضر کار بی هوده ای
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 

ناو شیراز

 

31321.jpg

عکس دیگری نیست؟ اگر دارید لطفا قرار دهید

ویرایش شده در توسط kelardasht
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.