BattleMaster

روزی که امپراطور فرانسه اسیر ارتش پروس شد

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b]
در روز 2 سپتامبر سال 1870 ميلادي ، ارتش پروس يك سپاه كامل فرانسه را كه در شهر سدان محاصره شده بود بهمراه ناپلئون سوم امپراتور فرانسه اسير كرد. شخص امپراتور فرانسه و 83000 سرباز فرانسوي كه بدون تجهيزات كافي در حلقه تنگ محاصره ارتش پروس گرفتار شده بودند ، از پروسي ها تقاضاي ترك مخاصمه كرده و تسليم آنها شدند.
[/b]
[img]http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/06/09/100884484415.jpg[/img]

ناپلئون سوم برادرزاده ناپلئون بناپارت پس از اين واقعه يك تلگراف در يك جمله را براي همسرش امپراتريس اوژني ارسال كرد: «ارتش شكست خورد و اسير شد و خود من زنداني شدم». ..
اين شكست خفت بار نتيجه تصميم عجولانه و نسنجيده اي بود كه ناپلئون سوم شش هفته قبل از اين روز اتخاذ كرده بود.
در روز 19 ژوييه سال 1870 ميلادي ، ناپلئون سوم به شيوه اي ناشيانه و بدون آمادگي كامل به پادشاه پروس اعلان جنگ داد. او اين زحمت را به خود نداد تا از حمايت كشورهاي رقيب پروس مطمئن شود و يا حتي تجهيزات و امكانات ارتش فرانسه را بررسي كند.
اتو فن بيسمارك صدراعظم پروس پس از اعلان جنگ فرانسه فورا موقعيت مناسبي كه براي وحدت آلمان با پروس پيش آمده بود را تشخيص داد. ..
با تلاش اتوفن بيسمارك صدراعظم مقتدر و مدبر پروس كه به صدراعظم آهنين شهرت داشت آلمان و پروس يك كشور واحد شدند و گيوم اول هوهنزولرن پادشاه پروس ، شاه اين كشور واحد شد.
فرانسه قادر نبود بيش از 250000 سرباز را بسيج كند ، در حالي كه كشور جديد پروس و آلمان به لطف يك سازماندهي بسيار منظم و يك شبكه راه آهن گسترده 600000 سرباز را بسيج كرد.
ارتش امپراتوري فرانسه به سرعت توسط ارتش هاي متحد پروس و آلمان به عقب رانده شد.
فرانسوي ها متحمل چندين شكست شدند كه ناشي از اشتباهات ناپلئون سوم و ژنرال هايش بودند مانند شكست ويسمبورگ در 4 اوت سال 1870 ميلادي و به ويژه شكست فروشويلرورث در 6 اوت و دو روز پس از شكست ويسمبورگ.
در روز 6 اوت در نزديكي دهكده رايشهوفن سوار نظام فرانسه دو بار بدون مطالعه كافي به مواضع پروسي ها حمله كرد و در دام سيم خاردارها و ديگر تله هاي پروسي ها گرفتار شد و هزاران سرباز سواره نظام به همراه اسب هايشان به شكل ابلهانه اي قتل عام شدند.
در پي اين شكست ها ارتش اول فرانسه به فرماندهي مارشال مك ماهون در اردوگاه شالون تجمع كرد. ناپلئون سوم همراه مك ماهون بود ، اما به دليل بيماري و فرسودگي از دخالت در عمليات نظامي خودداري كرد.
اين ارتش براي كمك به لشكر بازن كه در شهر متز محاصره شده بود ، پيشروي خود را آغاز كرد. اما بار ديگر در 30 اوت در بومون شكست خورد و ناچار شد به سدان عقب نشيني كند.
در روز اول سپتامبر سال 1870 ميلادي نبرد نهايي آغاز شد ، مارشال ماك ماهون مجروح شد و فرماندهي را ابتدا به ژنرال دوكرو و سپس به ژنرال ويمفن واگذار كرد.
ارتش فرانسه توسط آتشبارهاي پروس در هم شكسته شد و فرانسوي ها قادر نبودند از حلقه مستحكم محاصره خلاص شوند. در فرداي آن روز ، شخص امپراتور تصميم گرفت ، تسليم شود. پيمان خلع سلاح و تسليم در كاخ بلوو در سدان امضا شد.
به اين ترتيب در روز 2 سپتامبر سال 1870 ميلادي ارتش پروس يك ارتش فرانسه را به همراه ناپلئون سوم امپراتور فرانسه به اسارت گرفت.
پس از اين شكست امپراتوري ناپلئون سوم سرنگون و در فرانسه اعلام جمهوري شد.
امپراتور سابق پس از مدتي اسارت از زندان پروس آزاد شد و به نزد همسرش اوژني به لندن رفت و در 9 ژانويه سال 1873 ميلادي هنگام يك عمل جراحي در لندن درگذشت.

منبع : http://www.iranhalls.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنگ فرانسه و پروس حقيقتا از نبردهاي بسيار مهم تاريخ به شمار مي رود و نقش اساسي در شكل گيري استراتژي هاي نظامي براي چند دهه داشت.توپخانه متحرك و نقل و انتقال حجم عظيم نيرو و تجهيزات با راه آهن كه نقش اساسي در جنگ جهاني اول داشتند از همين نبرد به بعد به طور جدي در دانش نظامي جايگاه پيدا كرد.
فرماندهي آلمان ها بسيار بهتر بود كه يكي از دلايلش وجود فرمانده برجسته اي مثل مارشال هلموت فون مولتكه ( اسم كاربري خودم icon_twisted :mrgreen: ) در نقش رييس ستاد ارتش پروس بود.
تحقير فراموش نشدني فرانسوي ها و تاج گذاري ويلهلم اول به عنوان امپراتور آلمان و اعلام وحدت امارات آلماني آن هم در كاخ ورساي!!! از عجايب تاريخ قرون جديد است.
همچنين محاصره پاريس منجر به شكل گيري جنبش كمون پاريس شد كه از نخستين جنبش هاي اصيل كمونيستي در تاريخ به شمار مي رود...هر چند كه پس از نبرد به شديدترين شكل توسط ارتش فرانسه سركوب شد و طي يك هفته 20000 كمونارد كشته شدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این مطمئنا یکی از نبرد های سرنوشت ساز دنیاست و در اصل ریشه خیلی از مسایل اینده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]از نظر شما جناب مولتکه تشکر میکنم و مثل اینکه ما وجوه مشترک بسیاری داریم و اونهم علاقه به امپراطوری پروس هست .. ! امپراطوری ای کوچک در عین حال قدرتمند و تاریخ ساز ! [/b]

icon_twisted


[img]http://flagspot.net/images/d/de_prus1.gif[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.