mahdavi3d

طرح راه‌اندازی بلندپروازانه ترین تلسکوپ رادیویی/ پردازش روزانه یک اگزابایت اطلاعات

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkblue]"آرایه تلسکوپ یک کیلومتری" یا SKA با هزینه تولید 1.3 میلیارد پوند یکی از بلندپروازانه ترین پروژه های علمی در دست اجرا است و می توان از آن به عنوان بزرگترین تلسکوپی نام برد که تا کنون ساخته شده است.[/color]
به گزارش خبرگزاری مهر، این آرایه تلسکوپ رادیویی از دیشهایی تشکیل شده که در وسعتی برابر یک کیلومتر مربع در جنوب آفریقا یا نیوزیلند نصب خواهند شد و با سرعتی 10هزار برابر تلسکوپهای موجود به اسکن آسمان خواهد پرداخت.

این تلسکوپ سیگنالهای دریافتی خود را از طریق فیبرهای نوری به ابررایانه ای مرکزی قدرتمندی ارسال خواهد کرد، میزان اطلاعاتی که به این ابررایانه ارسال می شوند از میزان اطلاعات که در حال حاضر در شبکه اینترنت وجود دارد، بیشتر خواهد بود اما شرکت IBM برای پردازش و هضم این هجم باورنکردنی از اطلاعات در حال ساخت فناوری ویژه ای است.
SKA می تواند حجم اطلاعاتی تولید کند که هیچ ابررایانه ای بر روی زمین از پس پردازش روزانه اطلاعات آن بر نخواهد آمد، میزان اطلاعات روزانه این تلسکوپ یک اگزابایت خواهد بود، یعنی حجمی بالاتر از ترافیک روزانه اینترنت در سرتاسر جهان.

اخترشناسان و مهندسان از بیش از 70 موسسه و 20 کشور در حال طراحی SKA هستند، تلسکوپی که 50 برابر حساستر از دیگر تلسکوپها بوده و با سرعتی 10 هزار برابر تلسکوپهای موجود به اکتشاف در میان آسمانها خواهد پرداخت. SKA می تواند نقشه هایی سه بعدی را از مغناطیس کهکشانها به ثبت برساند تا اخترشناسان بتوانند تاثیر آن را بر چگونگی تثبیت کهکشانها، شکل گیری ستاره ها و سیاره ها و تنظیم فعالیتهای سیاره های و ستاره ای درک کنند.
حجم اطلاعاتی که توسط دیشهای این تلسکوپ ذخیره خواهند شد به اندازه ای بالا است که تصور آن غیرممکن است، حجم این اطلاعات برای پر کردن گنجایش 15 میلیون آی-پاد با بالاترین حجم به صورت روزانه کافی خواهد بود. از این رو شرکت IBM در حال حاضر نرم افزاری را طراحی کرده است که می تواند تمامی این اطلاعات را به صورت روزانه پردازش کرده و یا به اصطلاح هضم کند.

IBM با همکاری محققان دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون موفق به ساخت نمونه آزمایشی نرم افزار IIF شده است، نرم افزاری که تا کنون به گفته محققان چندین بار مورد آزمایش قرار گرفته است، این اولین تلاش IBM برای مهار کردن چالشی شدید در علم نجوم است.
بر اساس گزارش اسپیس، رادیو تلسکوپها می توانند سیگنالهای رادیویی را از فضا دریافت کنند، به این واسطه می توانند مناطقی از فضا که توسط غبارهای کیهانی از دید انسان پنهان شده اند را آشکار سازند. گفته می شود SKA بزرگترین و سریعترین رادیو تلسکوپی است که ساخته خواهد شد.

[color=olive]۱۳۹۰/۰۹/۱۶[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1477626"]http://www.mehrnews....?NewsID=1477626[/url]



[color=orange]منتقل شد به اخبار علمی

00Amin[/color]

----------------

[color=orange]عنوان اصلاح شد.
mahdavi3d[/color][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک اگزا بایت چند ترابایت میشه؟ فکر کنم توان 6 میشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]با سلام به همه دوستان/جناب TAHA-SH

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Untitled-1%7E18.jpg[/img][/align]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]اضافه مي كنم اين پروژه واقعا بلندپروازانه است و برنامه زماني مفصلي دارد
icon_arrowd[/font][/size]
[center]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Overall_SKA_schedule_v11_2011-06-01-Released_s.jpg[/img]
براي ديدن عكس بزرگتر [url="http://www.skatelescope.org/wp-content/uploads/2011/03/Overall_SKA_schedule_v11_2011-06-01-Released.jpg"]اينجا[/url] كليك كنيد[/font][/size][/center] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید پروژه ی بلند پروازانه ای باشه ، اما فکر نکنم بزرگترین تسلکوپ رادیویی دنیا بشه ... همونطور که میدونید ، در تلسکوپهای رادیویی ، چندتا دیش کوچک هماهنگ شده (لینک شده) که با فاصله ی R نسبت به هم قرار گرفته باشند ، بصورت مجازی توان دریافت امواج به اندازه ی یک دیش بزرگ به شعاع R رو دارند . یعنی پروژه ی SKA به اندازه ی یک تلسکوپ رادیویی 1 کیلومتر مربعی سیگنال دریافت میکند .

اما موضوع اینه که این پروژه روی زمین داره انجام میشه و همه ی گیرنده ها روی زمینند . در حالیکه در حال حاضر و با توجه به مطلبی که بالا گفتم . لینک یک رادیوتلسکوپ فضایی با چند تلسکوپ در زمین باعث ایجاد یک تلسکوپ مجازی به شعاع فاصله ی تلسکوپ فضایی از زمین میشه که در صورت تنظیم ، میتونه شعاعی چندین برابر کره ی زمین داشته باشه ! مثل رادیوتلسکوپ فضایی Radio astron


http://www.nightskyobserver.com/bitmap/RadioAstron.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]پروژه SKA در نهايت قادر خواهد بود فركانس هاي بين 70 مگاهرتز تا 30 گيگاهرتز را پوشش بدهد (10 گيگاهرتز در فازهاي اول و دوم، و 30 گيگاهرتز در فاز سوم)
البته براي اين كار از سه نوع آنتن (بسته به فركانس مورد نظر) استفاده خواهد شد:
1. آرايه سطح پايين: آنتن هاي فاز آرايه دوقطبي ساده كه فركانس هاي 70 تا 200 مگاهرتز را پوشش خواهند داد. اين آنتن ها در واحد هايي به شعاع 100 متر و هر واحد شامل 90 المان، مستقر مي شوند.
2. آرايه سطح متوسط: اين ها مثل مجموعه اي از كاشي ها مي مانند كه محدوده بين 200 تا 500 مگاهرتز را پوشش مي دهند. كاشي هاي "3 متر در 3 متر"، در مجموعه هايي كنار هم قرار مي گيرند و شكل كلي دايره اي به شعاع 60 متر را پديد مي آورند.
3. آرايه بشقابي: چند هزار ديش كه فركانس هاي بين 500 مگاهرتز تا 10 گيگاهرتز را پوشش مي دهند. اين ديش ها با نوعي طراحي خاص و ارتفاع هر كدام 15 و عرض 12 متر خواهند بود.

ناحيه اي كه توسط SKA بر روي زمين پوشانده خواهد شد، 3000 كيلومتر گسترش خواهد داشت كه به سه زير ناحيه تقسيم مي شود:
1. ناحيه مركزي كه هسته هايي به قطر 5 كيلومتر از آرايه هاي سطح پايين و سطح متوسط و بشقابي را شامل مي شوند. اين ناحيه مركزي تقريبا نيمي از جمع‌‌آوري هر سه آرايه را بر عهده خواهد داشت.
2. ناحيه مياني كه از آرايه هاي بشقابي و جفت هايي از آرايه هاي سطح پايين و متوسط تشكيل شده است و تا 180 كيلومتر امتداد مي يابد، چينش آنتن هاي بشقابي و ايستگاه ها به صورت تصادفي خواهد بود و تراكم آن به سمت انتهاي ناحيه كاهش مي يابد (؟)
3. ناحيه بيروني كه از 180 تا 3000 كيلومتر امتداد دارد. اين ناحيه از 5 بازوي مارپيچي تشكيل خواهد شد كه واحد هاي آنتن بشقابي در آنها قرار مي گيرند. 20 آنتن بشقابي در هر واحد گنجانده خواهد شد. با حركت به سمت انتهاي بازو ها، جدايي بين واحد ها بيشتر خواهد شد.

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_overview.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1024px-SKA_overview.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_overview.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير هنري از آنتن هاي بشقابي ناحيه مركزي


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_sparse_array_big.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1024px-SKA_sparse_array_big.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_sparse_array_big.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير هنري از Sparse Aperture Array Station (مجموعه آنتن هاي دو قطبي)


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_dense_array_big.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1024px-SKA_dense_array_big.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_dense_array_big.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير هنري از Dense Aperture Array Station (آرايه سطح مياني موزاييكي)


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_dishes_big.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1024px-SKA_dishes_big.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_dishes_big.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير هنري از Gregorian Antennas (آرايه آنتن هاي بشقابي)


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_cores_big.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1024px-SKA_cores_big.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1024px-SKA_cores_big.jpg"]لينك عكس[/url]
تصوير هنري از ناحيه مركزي

منبع (و اطلاعات بيشتر) :
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/Square_Kilometre_Array"]http://en.wikipedia....Kilometre_Array[/url]
*************************

[quote]
اما موضوع اینه که این پروژه روی زمین داره انجام میشه و همه ی گیرنده ها روی زمینند . در حالیکه در حال حاضر و با توجه به مطلبی که بالا گفتم . لینک یک رادیوتلسکوپ فضایی با چند تلسکوپ در زمین باعث ایجاد یک تلسکوپ مجازی به شعاع فاصله ی تلسکوپ فضایی از زمین میشه که در صورت تنظیم ، میتونه شعاعی چندین برابر کره ی زمین داشته باشه ! مثل رادیوتلسکوپ فضایی Radio astron
[url="http://www.nightskyobserver.com/bitmap/RadioAstron.jpg"]http://www.nightskyo...RadioAstron.jpg[/url][/quote]
همينطور است. تاپيك رادیوتلسکوپ فضایی Radio astron در لينك زير
icon_arrowd[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://www.military.ir/forums/topic/18475-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D8%AA%D9%84%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%BE-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%8A-%D8%B4%D8%AF/[/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b][color=darkred]/انقلابي در عرصه تحقيقات كيهاني/
ساخت پرقدرت‌ترين تلسكوپ جهان از سال 2016 ميلادي[/color][/b]

[color=darkblue]پروژه ساخت پرقدرت‌ترين تلسكوپ جهان از سال 2016 ميلادي آغاز خواهد شد و مديران ارشد پروژه اوايل ماه آوريل با حضور در آمستردام هلند در خصوص محل احداث آن تصميم‌گيري خواهند كرد.[/color]
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با ساخت تلسكوپ SKA به سوالات اساسي و بنيادي در خصوص كيهان كه تاكنون بي جواب مانده‌اند، پاسخ داده خواهد شد و بهترين امكان براي بررسي حيات در خارج از منظومه شمسي فراهم مي‌شود.
دكتر «لان گريفين» از محققان انجمن علوم و مراكز اكتشاف انگليس تأكيد مي‌كند: پروژه ساخت تلسكوپ SKA‌ انقلابي در عرصه تحقيقات كيهاني ايجاد خواهد كرد و بررسي پديده‌هاي مرموز همچون سياه چاله‌ها و پيدايش كيهان نيز محقق مي‌شود.
هزينه پيش بيني شده براي اين پروژه 1.3 ميليارد پوند اعلام شده و كار ساخت آن از سال 2016 ميلادي در آفريقاي جنوبي يا استراليا آغاز خواهد شد.
تلسكوپ SKA شامل هزاران ديش ماهواره‌اي پرقدرت 15 متري است كه در مساحتي به وسعت چهار هزار و 920 كيلومتر مربع احداث مي‌شوند.
براي پردازش داده‌هاي دريافتي توسط ديش‌ها به يك ابر رايانه بسيار پرقدرت نياز است. حجم اطلاعات جمع آوري شده توسط ديش‌ها معادل صدها پتابيت در ثانيه (معادل ظرفيت 15 ميليون آي پد 64 گيگابايتي) است.
يك ابر رايانه با قابليت يك ميليون تريليون عمليات در ثانيه بايد براي پردازش داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط تلسكوپ SKA ساخته شود كه هزار بار سريعتر از قوي‌ترين ابر رايانه فعلي است.
پروژه تلسكوپ SKA‌ با همكاري 67 سازمان از 20 كشور جهان اجرايي خواهد شد. نمونه اوليه اين تلسكوپ با نام KAT-7‌ شامل هفت ديش 16 متري در حال آزمايش در صحراي كارو در آفريقاي جنوبي است.

[color=olive]۱۳ فروردین ۱۳۹۱ [/color]
منبع: ايسنا
[url="http://isna.ir/fa/news/91011301662/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%BE-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2016"]http://isna.ir/fa/ne...هان-از-سال-2016[/url]

[size=1][i][color=violet]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود.[/color][/i][/size][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا دست آورد بی نظیریه مخصوصا ابرکامپیوترهایی که وظیفه پردازش اطلاعات ارسالی رو دارند.IBM همیشه ثابت کرده که تو دنیا بهترین هست و این هم یه شاهکار دیگه تو کارنامشه.

این تلسکوپ از اونجایی که رادیویی هست نمیشه با تلسکوپ های نوری مقایسش کرد ولی به نظر من در برابر طرح حیرت انگیزی مثل تلسکوپ فضایی JAMES WEBB خیلی ناچیز به نظر میاد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred][b]مجادله دو قاره بر سر مكان ساخت بزرگترين تلسكوپ راديويي جهان بالا گرفت[/b][/color]

[color=darkblue]محققان در طرح جديد خود براي حل يك مجادله بين‌المللي بر سر محل احداث بزرگترين تلسكوپ راديويي جهان، تقسيم آن را در نيمي از زمين پيشنهاد داده‌اند.[/color]
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در حال حاضر استراليا و آفريقاي جنوبي در حال رقابت براي ميزباني اين مجموعه هستند كه به بررسي جهان اوليه مي‌پردازند؛ اين در حاليست كه اكنون اين قضيه بيشتر حالت سياسي به خود گرفته است.

مجموعه پرهزينه 2.1 ميليارد دلاري بزرگترين تلسكوپ راديويي جهان، براي پردازش حجم عظيم داده‌هاي خود به رايانه‌هاي فوق قدرتمند نياز داشته و ميزبان آن هر كشوري كه باشد، با كمك هزينه‌هاي جديد و اعتبار نجومي بين‌المللي روبه‌رو خواهد شد.
ماه گذشته كشور آفريقاي جنوبي برنده ميزباني اين مجموعه شد كه از سه هزار ديش 15 متري و تعداد بيشتر ديگري از آنتن‌هاي ساده برخوردار خواهد بود؛ اما مقامات استراليايي و نيوزلندي كه در سوي ديگر اين رقابت قرار داشتند، به افزايش اعمال نفوذ خود در اين ميان براي دستيابي به ميزباني بزرگترين مجموعه تلسكوپ راديويي جهان پرداختند. كميته مشاوره محل SKA از تيم دانشمندان خواسته تا در مورد امكان تقسيم اين مجموعه عظيم بين دو طرف تحقيق كنند. يكي از انتخابها مي‌تواند نصب آنتهاي فركانس بالا در يك قاره و مجموعه فركانس پايين در قاره ديگر باشد.

در صورت تحقق اين امر، چالشهاي لجستيكي بزرگتري براي اين پروژه بسيار پيچيده بوجود خواهد آمد.
ستاره‌شناسان در نظر دارند از اين مجموعه ماهواره براي اندازه‌گيري علائم راديويي در فركانس حدود يك گيگاهرتز، كاوش شكل‌گيري كهكشانهاي اوليه و بررسي چگونگي رفتار گرانش در نزديكي سياه‌چاله‌ها استفاده كنند.
اين مجموعه با قابليت شناسايي يك سيگنال تلويزيوني از فاصله 50 سال نوري، شايد بتواند در جست‌وجو براي حيات بيگانه نيز به محققان كمك كند.

ابررايانه‌ها بايد به ادغام علائم از ديش‌ها و آنت‌ها پرداخته و يك ديش مجازي با يك محدود جمع‌آوري تركيبي يك كيلومتر مربع ايجاد كنند.
خرد كردن داده‌ها، ذخيره و انتقال آنها در حال حاضر يك چالش بسيار بزرگ براي SKA كه نيازمند نسل جديدي از ابررايانه‌ها براي عملكرد مفيد خواهد بود. تقسيم اين كار بين دو قاره كه صدها هزار كيلومتر از هم فاصله دارند، خود به پيچيده‌تر شدن امور منجر خواهد شد.
اين گروه تحقيقاتي قرار است نتايج خود را در اواسط ماه مه به اطلاع عموم برسانند.

[color=olive]۲۹ فروردین ۱۳۹۱ [/color]
منبع: ايسنا
[url="http://isna.ir/fa/news/91012910011/%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%D9%85%D9%83%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%BE"]http://isna.ir/fa/ne...بزرگترين-تلسكوپ[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#0000CD]عظيم‌ترين و سريع‌ترين تلسكوپ راديويي جهان در استراليا سرانجام رونمايي شد و از اين پس محققان نجوم قادر خواهند بود كه كهكشان‌هاي دوردست و اعماق كائنات را با دقت بي‌سابقه‌اي مورد بررسي قرار دهند.[/color]
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تلسكوپ راديويي استراليا‌ بخشي از پروژه عظيم 2.5 ميليارد دلاري SKA محسوب مي‌شود كه قرار است به طور مشترك در سه كشور آفريقاي جنوبي، نيوزيلند و استراليا احداث شوند.
تسلكوپ راديويي SKA در رصدخانه نجوم راديويي Murchison در غرب صحراي استراليا از 36 آنتن عظيم هر كدام به قطر 12 متر ساخته شده است.
اين تلسكوپ 50 بار قوي تر از تلسكوپ‌هاي راديويي موجود است كه مي‌تواند انفجار ستارگان، سياهچاله‌ها، انرژي تاريك و منشأ تشكيل كائنات در 14 ميليارد سال قبل را مورد مطالعه قرار دهد.
تلسكوپ راديويي SKA مي‌تواند پهناي آسمان و كائنات را با سرعتي چندين برابر تلسكوپ‌هاي موجود مورد بررسي قرار دهد و با كمك آنتن‌هاي فوق حساس به تابش هاي بسيار ضعيف از كهكشان راه شيري، امكان كشف كهكشان هاي دور دست فراهم مي‌شود.
با بررسي امواج راديويي، جزئيات منحصر به فردي در خصوص كيهان در اختيار محققان نجوم قرار مي گيرد؛ همچنين درك و بينش دقيق‌تري در خصوص مراحل نخست تشكيل كائنات، گازهاي تشكيل دهنده ستارگان و بررسي تپ اخترها، كوازارها فراهم مي‌شود.
بيش از 350 دانشمند از 130 موسسه در پروژه هاي علمي و تحقيقاتي اين مركز همكاري خواهند داشت. اين تأسيسات 160 ميليون دلاري روز جمعه (14 مهر) توسط وزير علوم استراليا رسما افتتاح شد.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۱۵ مهر ۱۳۹۱[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91071509608/%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%BE-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%B4%D8%AF"]ايسنا[/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=1][i][color=violet]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود.[/color][/i][/size][/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#0000CD]ابررایانه متعلق به رادیو تلسکوپ «آرایه کیلومتر مربعی» (SKA) با انجام یک میلیون تریلیون محاسبه در ثانیه، داده‌های عظیم تولید شده توسط این تلسکوپ را پردازش خواهد کرد.[/color]
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیمون راتکلیف از افریقای جنوبی بر این باور است که SKA نهایی دارای یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابررایانه‌های جهان خواهد بود و افریقای جنوبی را در خط مقدم توسعه محاسباتی با عملکرد بالا قرار خواهد داد.
این تلسکوپ به پرسش‌هایی از قبیل چگونگی شکل‌گیری ستارگان و کهکشان‌ها پس از بیگ‌بنگ، چگونگی عملکرد گرانش و همچنین امکان وجود حیات بر روی سیاره‌های دیگر پاسخ خواهد داد.

در ماه می سال گذشته تصمیم گرفته شد که ساخت بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان بین افریقای جنوبی و استرالیا تقسیم شود و 9 کشور دیگر نیز در حال مشارکت در این پروژه هستند.
در فاز نخست، تلسکوپ بین سال‌های 2016 و 2023 در نزدیکی کارنارون واقع در 900 کیلومتری شمال شهر پرت در غرب استرالیا ساخته خواهد شد.
انتظار می‌رود طی یک دهه عملکرد، این فناوری 50 برابر حساس‌تر از هر رادیوتلسکوپ دیگری باشد.
به گفته راتکلیف، مهندس و ستاره‌شناس، SKA مولد داده واقعا عظیمی خواهد بود و داده علمی تولیدشده توسط این تلسکوپ باید در اختیار دانشمندان و مراکز پردازنده سراسر جهان قرار گیرد.
مراکز پردازنده داده عظیم باید در ناحیه Northern Cape افریقای جنوبی ساخته شوند و بزرگ‌ترین مرکز در منطقه کارو خواهد بود.

نرخ داده خام به حدی بزرگ است که هزینه حرکت‌دادن این داده به شهر کیپ‌تاون این کشور یا فراتر از آن گران است.
ابررایانه رادیوتلسکوپ مزبور داده را برای کاهش حجم آن و پیش از ارسال آن به دیگر تجهیزات پردازش می‌کند.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۴ مهر ۱۳۹۲[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/92070402392/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87"]ایسنا[/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=1][i][color=violet]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود.[/color][/i][/size][/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#0000CD]دو گروه تحقیقاتی در نیوزیلند در حال طراحی جنبه‌های مهم بزرگترین و حساس‌ترین رادیو تلسکوپ جهان (SKA) هستند.[/color]
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، محققان دانشگاه فناوری اوکلند و دانشگاه ویکتوریا با همکاری موسسات علمی نیوزیلند، فاز سه ساله طراحی پردازنده سیگنال مرکزی و پردازنده داده علمی رادیو تلسکوپ SKA را آغاز کرده‌اند.
علاوه بر همکاری محققان نیوزیلندی در مراحل طراحی بخش‌های مختلف تلسکوپ، دولت این کشور نیز طی سه سال مبلغ 1.42 میلیون دلار به توسعه این پروژه اختصاص می‌دهد.
تلسکوپ SKA (آرایه کیلومتر مربع) یک تلاش جهانی برای ساخت بزرگترین و پیشرفته‌ترین رادیو تلسکوپ جهان محسوب می‌شود و اخترشناسان با کمک این رادیو تلسکوپ قادر به بررسی آسمان با جزئیات بی‌سابقه خواهند بود.

کشورهای استرالیا، نیوزیلند، انگلیس، آلمان، ایتالیا، سوئد، هلند، کانادا، چین، هند و آفریقای جنوبی در پروژه ساخت این تلسکوپ مشارکت دارند و 350 دانشمند و مهندس از 18 کشور جهان به همراه 100 موسسه علمی-تحقیقاتی با این طرح همکاری می‌کنند.
تلسکوپ SKA در استرالیا و آفریقای جنوبی احداث شده و متشکل از هزاران دیش و بیش از میلیون‌ها گیرنده رادیویی دو قطبی خواهد بود که حساسیت این تلسکوپ را هنگام بررسی آسمان 100 برابر بیشتر از تلسکوپ‌های موجود می‌کند.
بودجه پیش‌بینی شده برای این پروژه 1.3 میلیارد پوند است و کار ساخت آن از سال 2016 میلادی در آفریقای جنوبی و استرالیا آغاز خواهد شد.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۹ آذر ۱۳۹۲[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/92090905783/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%AA%D9%84%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%BE-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86"]ایسنا[/url][/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بزرگترین رادیوتلسکوپ دنیا با بشقاب ۵۰۰ متری

 

 

DaiFAST_1500_Military_ir.jpg

 

"تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری" (FAST) در دل یک گودال طبیعی در استان دوردست و کوهستانی گوئیژو در جنوب باختر کشور چین ساخته شده. این رادیوتلسکوپ تازه که تیان‌یان به معنای چشم آسمان نام گرفته را می‌توانید در این عکس ببینید که روز ۲۵ سپتامبر، نزدیک به آغاز گام عملیات آزمایشی تلسکوپ گرفته شده است.
آنتن بشقابی غول‌آسای این تلسکوپ یک سطح کنشگر (فعال) برای هدفگیری و کانونی شدن دارد که از پیوند ۴۴۵۰ تک پنل جابجاشونده‌ی سه‌گوشه درست شده است. بشقاب تلسکوپ FAST با پهنای فیزیکی ۵۰۰ متر باعث شده این تلسکوپ بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ تک بشقابی کنونی بر روی سیاره‌ی زمین باشد.
رادیوتلسکوپ FAST با کاوش کیهان در بسامدهای رادیویی، پرتوهایی که از گاز هیدروژن در کهکشان راه شیری و کهکشان‌های دوردست می‌تابد را دریافت کرده، تپ‌اخترهای کم‌نور کهکشانی و فراکهشانی را شناسایی کرده، و به جستجوی سیگنال‌های رادیویی احتمالی که از سوی بیگانگان فرازمینی گسیل می‌شود خواهد پرداخت.

 

 

http://apod.nasa.gov/apod/ap160929.html

برگرفته از وبلاگ یک ستاره در هفت آسمان

 

 

مراحل نصب آخرین پانل و افتتاح رادیوتلسکوپ

 

thumb_135485389_14675363570121n.jpg thumb_135485389_14675363570321n.jpg

thumb_135485389_14675363568761n.jpg thumb_135485389_14675363568901n.jpg

thumb_135485389_14675363569891n.jpg thumb_135485389_14675363568561n.jpg

thumb_135485389_14675363569461n.jpg thumb_135485389_14675363569771n.jpg

 

 

http://news.xinhuanet.com/english/2016-07/03/c_135485389.htm

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.