salar_jetline

برنامه هواگرد ترابری آینده نیروی هوایی ایالات متحده ( AMC-X)

Recommended Posts

[align=center]انقلابی در عرصه ی هواپیماهای چند منظوره : پروژه ی AMC-X [/align]


[align=center]Advanced Mobility Concept Aircraft[/align]


[align=center]( AMC-X )[/align]


روند آغاز طرح :

با توجه به مواجه شدن با نیاز های آینده ی نیروی هوایی کار بر روی توسعه ی هواپیماهای با قابلیت نشست و برخاست کوتاه ( Short Take Off and Landing STOL ) به منظور جایگزینی با هواپیما های هرکولس C-130 ساخت لاکهید مارتین آغاز شد . به همین منظور نیروی هوایی آمریکا , با اعلام نیازهای خود و ویژگی های مورد نظر , شرکت های عظیم طراحی هواپیما را دعوت به مشارکت نمود . ابتدا بویینگ و لاکهید مارتین به طرح علاقه نشان داد
و کمی بعد لاکهیدبه طور جدی تر وارد طرح ساخت این ابرهواپیما شد .هواپیما باید به گونه ای ساخته می شد که بتواند در دراز مدت , علاوه بر دارا بودن تمام ویژگی ها و قابلیت های کنونی سی-130 , توانایی انجام عملیات و
پشتیبانی از پایگاه های دریایی را داشته باشد . همچنین ارسال تجهیزات لجستیکی , ادوات جنگی سبک و میان وزن , و همچنین اعزام نیرو باید جزو نقش های این هواپیما باشد .
نیاز های نیروی هوایی در این بخش , ابتدا با معرفی موارد زیر به طور خلاصه اعلام شد :

_ هواپیمایی با قابلیت نشست و برخاست در باند های بسیار کوتاه و نا آماده

_ توانایی بار گیری 80 هزار پوند انواع تجهیزات و تسلیحات

_ توانایی حمل دو سیستم کامل جنگی ( مثلا دو سیستم موشکی زمین به هوا )

_ ایفای نقش به عنوان هواپیمای سوخت رسانی هوا به هوا

_ تحرک , انعطاف پذیری , سرعت و قدرت مانور بالا

_ حداکثر ایمنی در برابر آسیب های جنگی

زمان دقیق آغاز طراحی و ساخت این پروژه مشخص نشده هر چند می توان گفت از حدود 40 سال پیش که کار تحقیق و بررسی اولیه جهت ساخت هواپیماهای جنگنده ی نسل پنجم شروع شد همواره طرح ساخت هواپیما های ترابری چند منظوره با قابلیت های مورد انتظار امروزه نیز , در دستور کار بوده است .
ویژگی ها و توانایی ها :

با ورود جدید ترین نمونه های هرکولس یعنی C-130J به نیروی هوایی , گمان می رفت که این هواپیما رفع کننده ی تمام نیاز های آینده ی نزدیک ایالات متحده خواهد بود . در این هنگام بود که زمزمه هایی از ورود هواپیمایی جدید به گوش رسید . هرچند با صحبت های پراکنده ی مدیران و مسئولان پروژه کم کم اطلاعاتی محدود در این مورد به بیرون مخابره شد , اما اطلاعات و مشخصات فنی نظیر ابعاد , اوزان , پیشرانه و... هنوز به طور دقیق مشخص
نیست . وزن خالی AMC-X باید چیزی در حدود 33 هزار کیلوگرم باشد . با اینکه هواپیما از نظر سرعت , هواپیماهایی زیر صوت ( subsonic ) است اما گفته ها حاکی از سرعت کروز نزدیک به یک ماخ می باشد . گفته می شود سرعت کروز آن از C-17 کلاب مستر بیشتر است و در این زمینه با هواپیما های تجاری قابل مقایسه است . اما مطلبی که به طور کامل در مورد این هواپیما منتشر شده است این است که طول مسافت مورد نیاز برای بلند شدن این هواپیما باید کمتر از 350 متر باشد ( نیروی هوایی تاکید زیادی به کوتاه بودن خزش این هواپیما دارد , دلیل اصلی آن را می توان به منظور نشست و برخاست روی پایگاه های دریایی و احتمالا ناو هواپیمابر دانست ). بر طبق اظهارات , رقم دقیق طول مسافت مورد نیاز برای بلند شدن هواپیما 302 متر است و چنانچه هواپیما برای برخاست ,تنها از نیمی از ظرفیت تانکر های بنزین خود استفاده کند و پس از برخاست باقیمانده ی سوخت از طریق هواپیمای تانکر دیگری در آسمان به آن تزریق شود رقم مورد نظر به مقدار باور نکردنی 135 متر می رسد(مقداری که برای داشتن تیک آفی ایمن از باند یک ناو هواپیمابر کافی است هرچند برای فرود روی ناو باید وزنی بین 18 تا 23 هزار کیلو گرم داشته باشد ) . باید در نظر داشت که دستگاه های الکترومگنتیک ( EM ) نیز می توانند نقش بسزایی در کاهش هرچه بیشتر مسافت طی شده برای تیک آف داشته باشند.
"رادار گریزی" دیگر در راه است !
یکی از نکات قابل توجه در طراحی این هواپیما , رعایت مسایلی در جهت کاهش RCS و حتی رادار گریزی هواپیماست .هر چند پنهان کاری ( stealth ) هواپیما به طور علنی اعلام نشده اما آنچه از مشاهده ی عکس ها به نظر می رسد , عواملی مانند :

_ طراحی اریب سکان های عمودی ( مانند اف117 )

_ طراحی محل نصب موتور داخل بدنه با سطح مقطع راداری کم ( مانند ایکس45 )

_ موقعیت خروجی موتور به طوری که اگزوز آن به سختی قابل مشاهده و تشخیص است و حذف آثار راداری آن

_ بال و بدنه ی ادغام شده ( مانند بی2 )

_ طراحی آیرودینامیک خاص جهت پرواز های نزدیک سرعت صوت

_ دارا بودن بدنه ی پخ ( به خصوص در دماغه ) به طوری که قسمت بالای بدنه و پایین آن با لبه ای تیز به هم متصل شده اند ( مثل اف22 )

_ طراحی شکسته ی لبه ی فرار بال ( مانند بی2 )

و خیلی از موارد دیگر باعث می شود که فکر کنیم پس از ورود جنگنده های نسل پنجم و سپس بمب افکن های پنهان کار , حال نوبت به ورود اولین

هواپیمای ترابری چند منظوره ی رادار گریز است .

آینده ی پروژه :

در سال 2006 نورتروپ با امضای قراردادی به ارزش 1.4 میلیون دلار به طرح AMC-X ملحق شد و قرار است در زمینه های توسعه ی پیشرانه و سیستم های جابجایی بار همکاری کند . مسئولان و مدیران نورتروپ از این هواپیما به عنوان هواپیمایی منحصر به فرد و با طراحی هوشمندانه یاد می کنند . اسکات کالینز , مدیر پروژه ی نورتروپ در توصیف AMC-X گفته است: "ما آنچه که در هواپیماهای YC-15 و YC-14 نبود را داریم و یک گام جلوتریم" احتمالا این هواپیما در سال 2012 اولین پرواز خود را انجام خواهد داد , هرچند به نظر نمی رسد بتواند تا سال 2015 عملیاتی شود . اما طبق گزارشات رسیده قرار است حداکثر تا سال 2025 به طور کامل جایگزین سی-130 ها شود . طبق آخرین اخبار رسیده تا پایان آگوست 2007 ( ماه قبل ) طراحی پروژه تکمیل شده و آزمایشات تونل باد بر روی نمونه های غیر پروازی در حال اجراست . پیش بینی می شود AMC-X که در نوع خود بی نظیر است و از پیشرفت شگرفی در عرصه ی هواپیما های چند منظوره خبر می دهد تا 40 سال آینده رقیبی در دنیا نداشته باشد .
مترجم و نویسنده : salar_jetline

منابع :
بروشور AMC-X
GlobalSecurity
FlightGlobal

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.