Recommended Posts

[align=center]معاون عمليات نيروي هوايي ارتش در گفتگو با فارس : پرواز هم‌زمان 200 هواپيما هنوز هم در توان بسياري كشورها نيست [/align]

[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: معاون عمليات نيروي هوايي ارتش با بيان اينكه پرواز هم‌زمان 200 هواپيما در عمليات «كمان 99» هنوز هم در توان بسياري كشورها نيست، تاكيد كرد: امروز توان نيروي هوايي ارتش فراتر از اين است. [/align]

امير خلبان محمد علوي معاون عمليات نيروي هوايي ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس با اشاره به سالروز عمليات غرورآفرين "كمان 99" گفت: پرواز 140 فروند هواپيماي شكاري و بمب افكن درست بعد از گذشت يك روز از شروع جنگ، نشان مي‌داد توان دفاعي و فرماندهي نيروها در آن دوران چقدر بالا بود.
وي با بيان اينكه حمله 140 فروند هواپيما در آن واحد، در آن دوران بي‌سابقه بود و اكنون نيز كشورهاي معدودي اين توانايي بالا را دارند، گفت: در روز اول مهرماه، هواپيماهاي جنگي ايران شامل انواع اف 4 و 5 با پشتيباني اف 14 در اين ماموريت شركت داشتند و از پايگاه‌هايي چون تبريز، همدان، دزفول و بوشهر به پرواز درآمده و اهداف متعددي در عمق استراتژيك عراق كه حائز اهميت بود را مورد هدف قرار دادند كه تمام اهداف با موفقيت مورد اصابت قرار گرفت.
علوي اضافه كرد: در اين حمله مهم پايگاه‌هايي مثل الرشيد، طوس و پايگاه‌هاي غربي تا عمق 200 كيلومتر مورد اصابت قرار گرفت و ايران با از دست ندادن حتي يك فروند هواپيماي خود در خاك دشمن، برتري هوايي خود را نشان داد كه همين موضوع باعث شد بسياري تصميم‌گيري‌ها بعد از اين حمله عوض شود و روياي متلاشي كردن ارتش ايران، به كابوس حملات ما در طول 8 سال دفاع مقدس براي عراق تبديل شود.
معاون عمليات نيروي هوايي ارتش در پايان با تاكيد بر اينكه اكنون نيز همان توان مديريتي و فرماندهي در نيروي هوايي ارتش موجود و حتي ارتقاء يافته است، گفت: اينكه ايران توانسته جنگنده‌هاي ساخت خود را عملياتي كند افتخاري براي خلبانان و مسئولان نيروهاي مسلح به ويژه نيروي هوايي ارتش محسوب مي‌شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]صبح امروز انجام شد ؛ بازديد رئيس جمهور از جنگنده‌هاي صاعقه و آذرخش [/align]

[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: رئيس جمهور كشورمان صبح امروز از جنگنده‌هاي صاعقه و آذرخش ديدن كرد. [/align]

به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور با حضور در پايگاه يكم شكاري نيروي هوايي ارتش از سه فروند جنگنده صاعقه، سه فروند جنگنده آذرخش و جت آموزشي تذرو بازديد كرد و از متخصصان دفاعي كشورمان به خاطر رسيدن به اين توليد مهم تقدير كرد.
احمدي‌نژاد با تاكيد بر لزوم حمايت توليدات داخلي از روند ساخت اين جت‌ها كه به دست متخصصان دفاعي كشورمان طراحي و توليد شده مطلع شد.
خلبانان حاضر در پايگاه يكم شكاري از رئيس جمهور خواستند تا با حضور در كابين خلبان، عكس يادگاري از حضور احمدي‌ نژاد در جنگنده صاعقه داشته باشند كه رئيس جمهور در پاسخ به آنها تاكيد كرد: اينجا جايگاه مردان خدا است.
جنگنده صاعقه نسل مدرن هواپيماهاي آذرخش است كه توليد آن محصول مشترك وزارت دفاع و نيروي هوايي ارتش كشورمان بوده و از روز گذشته با حضور در رژه نيروهاي مسلح رسماً به ناوگان هوايي ايران پيوست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]متخصصان وزارت دفاع موفق به طراحي و ساخت مخازن انعطاف‌پذير سوخت شدند


همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد در دانشگاه صنعتي مالك اشتر و در سومين روز از هفته دفاع مقدس، بهره‌برداري از مخازن انعطاف‌پذير سوخت بالگرد و سونار سه بعدي، ساخت متخصصان وزارت دفاع، با حضور سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح آغاز شد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» ايسنا سردار نجار در مراسم بهره‌برداري از اين پروژه‌ها و همچنين آغاز سال تحصيلي جديد در دانشگاه صنعتي مالك اشتر در جمع مسؤولان، اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه، طي سخناني با اشاره به رويكرد نخبه پروري در وزارت دفاع، از اين دانشگاه به عنوان خاستگاه و تحقق‌بخش اين راهبرد ياد كرد و افزود: بحمدالله امروز اين دانشگاه با تكيه بر تجارب ارزشمند دفاع مقدس، بكارگيري اساتيد مجرب و استعدادهاي خلاق جوانان اين مرز و بوم، قله‌هاي فن‌آوري‌هاي پيشرفته نظامي را يكي پس از ديگري فتح مي‌كنند.

سردار نجار با بيان اين كه دستاوردهاي علمي اين دانشگاه، علاوه بر بخش دفاعي در توسعه و پيشرفت كشور، در ساير زمينه‌ها بسيار مؤثر و كارگشا بوده است، گفت: اين روند در سال تحصيلي جديد بايد از شتاب بيشتري برخوردار شود.

وزير دفاع در ادامه با بيان اين كه سال تحصيلي جديد بايد سال خلق فن‌آوريهاي جديد در حوزه نانوتكنولوژي و ابزار هوشمند باشد، افزود: بايد با تكيه بر توان علمي اين دانشگاه، روند پشتيباني از نيروهاي مسلح از شكل سنتي آن كاملا خارج شود و نيروهاي مسلح به ابزار كاملا جديد و پيشرفته و بومي براي دفاع از كشور مجهز شوند و نقش دانشگاه در اين چارچوب بسيار تعيين‌كننده است.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد با همت و تلاش مسؤولان،‌ اساتيد و دانشجويان دانشگاه صنعتي مالك اشتر، پشتوانه تحقيقاتي نيروهاي مسلح، روز به روز از بالندگي و توان بيشتري برخوردار شوند.

به گزارش ايسنا، مخازن سوخت انعطاف‌پذير بالگرد كه توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتي مالك اشتر وابسته به وزارت دفاع طراحي و ساخته شده، در 9 نوع مختلف براي هواپيماها، بالگردها ، انواع موشك، تانكها و نگهداري و حمل و نقل سوخت به كار مي‌رود.

اين مخازن سوخت با توجه به دامنه طبيعي عمليات بالگردها در گشتهاي پليسي، امدادي،‌عمليات جنگي و پشتيباني ــ لجستيكي در ارتفاع بسيار كم، در جلوگيري از خطر آسيب‌پذيري و آتش‌گيري بالگردها نقش بسزايي دارد.

مخازن ياد شده در مدلهاي خودبند، غيرخودبند و خودبند موضعي توليد مي‌شوند كه با استفاده از لاينرهاي داخلي، لايه سطح سوختي، لايه‌هاي خود درز بند و تقويت‌كننده، ‌قابليت بستن فوري سوراخ يا شكاف ناشي از عبور گلوله از ديواره سيول سل داشته و مانع نشت سوخت مي‌شود.

مقاومت در برابر ضربات ناشي از سقوط، خودبند بودن در مقابل پارگي ناشي از برخورد گلوله، امكان ساخت با اشكال پيچيده هندسي،‌ استحكام ويژه بالا نسبت به موارد مشابه مانند فلزات، دانش فني بومي، صرفه‌جويي ارزي، بكارگيري دانش فني طراحي ساخت اين مخازن در توليد قطعات و رفع نيازهاي متنوع صنايع دفاعي كشور بويژه قطع وابستگي به بيگانگان از جمله ويژگي‌ها و مزاياي اين مخازن به شمار مي‌رود.

همچنين سونار فعال سه بعدي، يك سونار رنگي ديجيتال است كه مي‌تواند در زواياي افقي و عمودي معين و دقت جاروي تعيين شده به دنبال اهداف مختلف بگردد.

اين اهداف بسته به فاصله آنها از سونار، مي‌تواند مينها، موانع طبيعي زيرسطحي، شناورهاي سطحي و غيره باشد.

هدف پيدا شده در يك فضاي سه بعدي گرافيكي رنگي، رسم مي‌شود و در فاصله هدف از سونار، سمت آن نسبت به سونار و عمق هدف، نسبت به سطح سونار، تعيين و رسم مي‌شود. پيش از اين سونارهاي معمولي قادر بودند فقط فاصله و سمت را از هدف آشكار كنند؛ ولي در اين سونار، عمق هدف نيز معلوم مي‌شود.

به گزارش ايسنا، دستاوردها و محورهاي مهم طرح نيز شامل دستيابي به دانش و طراحي و ساخت آنتن (ترانسديوسر) آرايه دوبعدي (تك‌تك عناصر آرايه‌ نيز در داخل كشور طراحي و ساخته شده است)، دستيابي به دانش طراحي و پياده‌سازي انواع روشهاي شكل‌دهي پرتو، پياده‌سازي سونار در يك سامانه تمام رايانه‌اي ديجيتال - به گونه‌اي كه ساير تغييرات آتي به صورت نرم‌افزاري به سيستم اعمال مي‌شود و در نتيجه امكان هوشمندسازي بيشتر نيز وجود دارد - ‌طراحي و ساخت يك سامانه سونار با برد مناسب، جهت عملكرد در آبهاي كم‌عمق و عمق زياد، استفاده از فركانس مناسب به گونه‌اي كه آشكارسازي آن را براي ديگر شناورها مشكل مي‌سازد و امكان مشاهده هدف و فضاي زير آب، از زوايا و منظرهاي گوناگون توسط عملگر است.

ایسنا[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]اسرائیل: به زودی، جنگ آغاز می شود! / ایران: 1000 موشک، آماده شلیک به اسرائیل


ژنرال اليعازر اشكدي فرمانده نيروي هوايي اسرائیل گفت: ممكن است به زودی جنگي با يكي از همسايگان اسرائيل يا با دشمني كه با اسرائيل مرز

مشترك ندارد؛ رخ دهد .ژنرال اليعازر اشكدي فرمانده نيروي هوايي اسرائیل وضع کنوني اين رژيم را پيچيده توصيف کرد و افزود نيروي هوايي اسرائيل براي

هر اتفاقي بايد امادگي داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از جروزالم پست، اين ژنرال اسرائيلي طي ديدار از دبيرستاني در بيت المقدس با اعلام اين مطلب افزود : نيروي هوايي

براي انواع مختلفي از درگيريها و جنگها امادگي دارد.

به گفته وي ممكن است به زودی جنگي با يكي از همسايگان اسرائيل يا با دشمني كه با اسرائيل مرز مشترك ندارد؛ رخ دهد .

او گفت ما بايد براي هر رخدادي مهيا باشيم و كارايي خود را بالاتر ببريم. ژنرال اشكدي افزود تنش در منطقه بالاست و بنابراين نيروهاي نظامي اسرائيل

هم بايد از امادگي بالايي برخوردار باشند.

وي اذعان كرد سوريه هنوز به حمله هوايي اخير اسرائيل پاسخي نداده است و تل اويو اميد دارد كه سوريها در اين باره خويشتن داري پيشه كرده باشند.

این در حالی است که برخی مقامات ایرانی گفته اند که 1000 موشک به سوی اسرائیل ، آماده شلیک است.

مقامات ایرانی معتقدند؛ در صورت هر گونه حمله آمرییکا و تدانش به ایران، منافع غرب در تمام دنیا تهدید خواهد شد و اسرائیل نیز، بیش از سایر متحدان،

در تیررس ایران خواهد بود. [/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]نیوزویک: دیک چنی از اسراییل خواسته به ایران حمله کند


آمریکا و اسراییل در نحوه برخورد با ایران دارای استراتژی واحد و مشترکی نیستند. اسراییلی ها بر این باور اند که در صورت تعلل[در انتخاب گزینه نظامی بر علیه حکومت تهران]ممکن است همه چیز دیر شود و ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، بدین جهت خواهان حمله هر چه زودتر به ایران هستند.برخلاف آن، مقامات آمریکایی بیشتر متمایل به اتخاذ روش های غیر نظامی برای حل بحران اتمی ایران هستند.
مجید روشن زاده ؛ مجله "نیوزویک" با انتخاب تیتر "دیک چنی از اسراییل خواست به ایران حمله کند" می نویسد: آمریکا و اسراییل در نحوه برخورد با ایران دارای استراتژی واحد و مشترکی نیستند. اسراییلی ها بر این باور اند که در صورت تعلل[در انتخاب گزینه نظامی بر علیه حکومت تهران]ممکن است همه چیز دیر شود و ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، بدین جهت خواهان حمله هر چه زودتر به ایران هستند.برخلاف آن، مقامات آمریکایی بیشتر متمایل به اتخاذ روش های غیر نظامی برای حل بحران اتمی ایران هستند. این در حالی است که مابین بلندپایگان واشینگتن نیز در مورد نحوه برخورد با ایران، اختلاف نظرهایی وجود دارد.
به گفته نیوزویک دیک چنی و بعضی نیروهای نزدیک به وی از گزینه حمله به ایران حمایت می کنند. اما موضع دیک چنی در کاخ سفید بسیار تضعیف شده است، زیرا بسیاری از نومحافظه کاران که با او هم نظر بوده اند، دولت را ترک کرده اند.
به گزارش سرویس بین المللی خبرگزاری انتخاب،به نوشته نیوزویک؛ دیوید ورمز، مشاور سابق معاون اول رییس جمهوری آمریکا در امور مسائل خاورمیانه، گفته است که چنی در نظر داشت،رژیم اسراییل را متقاعد به حمله محدود به تاسیسات نطنز کند. سپس در صورتی که ایران از خود عکس العملی نشان دهد، آمریکا این فرصت و امکان را خواهد یافت که وارد عمل شود و همه تاسیات هسته ای ایران را نابود کند.
روزنامه اتریشی "استاندارد" در شماره امروز دوشنبه با اشاره به اختلاف میان دیک چینی و کوندالیزا رایس می نویسد: در واشنگتن این بحث وجود دارد که ممکن است خط[نظر و رویکرد] دیک چینی با وجود مواضع اخیر وتند سارکوزی بر علیه ایران، باردیگر بر خط[نظر و رویکرد] دکتر رایس غلبه کند. گفتنی است وزیر امور خارجه آمریکا بیشتر خواهان عدم تشنج در روابط ایران و آمریکا و اتخاذ روش های دیپلماتیک برای حل بحران اتمی ایران است.
هم چنین" سارا بکستر" خبرنگار روزنامه "ساندی تایمز" در واشنگتن گزارش می دهد که از مدت ها پیش پنتاگون، فکر انباره "Checkmate"را مامور تدوین طرحی برای حمله به ایران کرده است. این فکرانباره در دوران جنگ سرد از طرف نیروی هوایی آمریکا تاسیس شده است و وظیفه آن برنامه ریزی، تحلیل و تدوین طرح هایی[پروژه] برای وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است. لازم به ذکر است،سارا بکستر همان خبرنگاری است که پیش از این در مورد حمله احتمالی آمریکا به 1200 مرکز نظامی و سیاسی در ایران خبر داده بود. بعضی از روزنامه های چپ آلمان که مواضعی ضد آمریکایی دارند مانند "یونگه ولت" انتشار این نوع اخبار را که اعلب بدون منبع موثق و یا نامشخص هستند به عنوان یک نوع جنگ روانی ارزیابی می کنند.

خبرگزاري انتخاب[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]تصاوير مربوط به پست : متخصصان وزارت دفاع موفق به طراحي و ساخت مخازن انعطاف‌پذير سوخت شدند



تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



تصویر[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]خلبانان حاضر در عمليات "كمان 99" مورد تقدير قرار گرفتند [/align]


[align=center]خبرگزاري فارس: خلباناني كه در عمليات 140 فروندي "كمان 99" حضور داشتند، مورد تقدير نيروي هوايي ارتش قرار گرفتند. [/align]

به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، در اين مراسم كه شب گذشته برگزار شد، امير خلبان احمد ميقاني فرمانده نيروي هوايي ارتش با تشريح ويژگي‌هاي منحصر بفرد اين عمليات مهم در روز دوم جنگ، خلبانان شجاع حاضر در كمان 99 را نماينده جوانان غيرتمند و متعهد نيروهاي مسلح بويژه ارتش دانست.
علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس نيز با اشاره به تحريم‌ها و سختي‌هايي كه نيروهاي مسلح در دوران جنگ به منظور تامين كوچكترين لوازم مورد نياز داشتند، دستيابي ايران به تكنولوژي‌هاي روز دنيا در عرصه دفاعي بخصوص در بخش موشكي و ساخت جنگنده هاي مختلف را نمونه‌اي از اين افتخارات دانست.
در ادامه اين مراسم نيز از خانواده فرماندهان شهيد نيروي هوايي ارتش و نيز فرماندهان سابق اين نيرو به همراه جمعي از خلبانان حاضر در عمليات 140 فروندي اول مهرماه 1359تقدير شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]از سال جاري انجام شد ؛ راه‌اندازي رشته دكتراي امنيت داخلي در دانشگاه عالي دفاع ملي [/align]


[align=center]خبرگزاري فارس: رشته دكتراي امنيت داخلي از مهرماه سال جاري در دانشگاه عالي دفاع ملي راه‌اندازي شد. [/align]

ابراهيم حسن بيگي رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي در گفتگو با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس با اشاره به اينكه اين دانشگاه در رشته‌هاي مديريت راهبردي، مديريت راهبردي دفاعي، مطالعات دفاعي استراتژيك، دفاع ملي، سياست نظامي و انديشه نظامي، مطالعات امنيتي و تهديدات امنيت ملي در قالب 3 دانشكده اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع دكتري مي‌كند، گفت: بسياري از موضوعات كلان و مهم كشور در قالب پايان نامه‌ها و تحقيقات دانشجويان اين دانشگاه مورد بررسي قرار گرفته كه نتايج آن بسيار ارزشمند است.
وي تاسيس رشته امنيت داخلي را نيز از جمله اقدامات سال جاري دانشگاه عالي دفاع ملي عنوان كرد كه در قرار است 10 دانشجو در اين رشته به تحصيل بپردازند و افزود: در آينده نيز رشته‌هاي ديگري در اين دانشگاه راه‌اندازي خواهد شد.
به گزارش فارس، رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي در سخنان خود در مراسم آغاز سال تحصيلي اين دانشگاه نيز با اشاره به رويكردهاي راهبردي و مهم تحقيقات و مطالعات در اين دانشگاه گفت: از جمله تحقيقات مهمي كه توسط دانشجويان دانشگاه عالي دفاع ملي انجام شده مي توان به راهبردهاي مديريت بحران با توجه به زلزله تهران، بررسي كارامدي دولتها در اجراي برنامه‌هاي اول تا سوم توسعه، طرح خاورميانه بزرگ و پيامدهاي آن، بررسي تهديدات رسانه‌اي عليه جمهوري اسلامي و تدوين راهكارها اشاره كرد كه در سال جاري نيز تحقيقاتي مثل راهبردهاي تحقق پدافند غيرعامل، پيوندهاي ايران با ساير كشورهاي اسلامي در سال انسجام اسلامي و راهبردهاي تحقق اصل 44 انجام خواهد شد.
دانشگاه عالي دفاع ملي از سال 71 تاسيس و در سال 81 با تصويب فرمانده معظم كل قوا در زير مجموعه ستادكل نيروهاي مسلح قرار گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]مراسم معارفه رؤساي مركز راهبردي و ستاد مشترك سپاه برگزار شد [/align]


[align=center]خبرگزاري فارس: مراسم معارفه رؤساي ستاد مشترك و مركز راهبردي سپاه پاسداران با قرائت احكام صادره از سوي فرمانده معظم كل قوا برگزار شد. [/align]

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سپاه، علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه در اين مراسم با بيان اينكه امروز انقلاب اسلامي ما در شرايط بسيار برجسته و فوق العاده‌اي است، گفت: عنصر اصلي و زيربنايي در پيروزي رزمندگان اسلام در دفاع مقدس معنويت و عشق به خدا و عشق به مبارزه در راه اسلام بود و زيربناي پيروزي رزمندگان حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه با رژيم صهيونيستي نيز عنصر معنويت بود.
وي با اشاره به اينكه تقابل اصلي ما با ابرقدرت امريكاست، افزود: امريكايي‌ها احياي سوسياليسم و شوروي را تهديد متقارن و جهان اسلام را تهديد نامتقارن مي‌دانند و معتقدند جهان اسلام نقاط قوتي دارد كه مي‌تواند توازن را برهم بزند.
سعيدي همچنين تامين معنويت، افزايش بصيرت نسبت به دشمن خارجي و جريانات سياسي داخلي و نيز همگرايي، همسويي و تابعيت محض از ولايت مطلقه فقيه را سه وظيفه مهم سپاه پاسداران دانست و با تشكر از سردار احمديان كه پايه گذار طرح تحول در سپاه بود، گفت: حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه نيز همسو با تحول سپاه متحول شد و نقش آفريني مي كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه با تحولات و تغييرات جديد زمينه براي برداشتن گامهاي عميق و گسترده در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب فراهم شود.
در اين مراسم احكام فرمانده معظم كل قوا خطاب به سردار احمديان و سردار حجازي توسط سردار محمد شيرازي مسئول دفتر نظامي مقام معظم رهبري قرائت شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]جلالي در جمع خبرنگاران : پدافند غيرعامل مجاهدتي خاموش است [/align]

[align=center]خبرگزاري فارس:رئيس كميته دائمي پدافند غيرعامل گفت:پدافند غيرعامل به عنوان مجاهدتي خاموش است و شعاري كه در اين زمينه دنبال مي‌كنيم توسعه مفهوم «ما مي‌توانيم» است. [/align]

به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس جلالي كه امروز دوشنبه در نشستي خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي كشور سخن مي‌گفت از پدافند غير عامل به عنوان مجاهدتي خاموش ياد كرد و افزود: شعاري كه در اين زمينه دنبال مي‌كنيم توسعه مفهوم، ما مي‌توانيم است و به اين معني است كه ما مي‌توانيم تهديدات نظامي تهديدات نظامي دشمن را خنثي ويا به حداقل آسيب‌پذيري برسانيم.
رئيس پدافند غيرعامل تصريح كرد: اقدامات كلي كه ما در اين زمينه دنبال مي‌كنيم آگاهي، پيش‌بيني ،‌كاهش آسيب‌پذيري ودر مرحله چهارم پايدارسازي ملي و نتيجه آن ناكام‌سازي دشمن است.
وي از سابقه پدافند غيرعامل در كشور سخن ‌گفت و اظهار داشت: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي سازماني به نام دفاع غيرنظامي وجود داشت كه وظيفه آن به كارگيري و دفاع از مردم، كاهش آسيب‌پذيري زير ساخت‌هاي كشور و مديريت حوادث غيرمترقبه بود، اما بعد از انقلاب و به دلايل مختلف اين موضوع بلاتكليف ماند.
جلالي بيان داشت: خوشبختانه بعداز چند سال مديريت حوادث طبيعي باتصويب مجلس بر عهده سازمان مديريت حوادث طبيعي گذاشته شد كه هم اكنون منتظر تصويب نهايي است كه اين سازمان زيرمجموعه وزارت كشور است وكار كردن آن به طور كلي در مورد حوادث طبيعي است.
رئيس پدافند غيرعامل درمورد حوادث غيرطبيعي وتهديدات بيان داشت: بعد از انقلاب در مقطعي اين موضوع به بسيج واگذار شد البته ما سابقه در اين مساله نداشتيم و با دستور مقام معظم رهبري ابتدا به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور واگذار و در مقطعي اين موضوع به فرماندهي كل ارتش واگذار شد و بعد از آن هم به فرماندهي پدافند هوايي كشور سپرده شدو از آبان ماه سال 1382 طي فرماني دستور تشكيل كميته دائمي پدافند غيرعامل صادر گرديد كه اين كميته باتركيب نماينده دولت، نماينده ستاد كل، نماينده قرارگاه پدافند هوايي تشكيل شد.
جلالي در مورد فعاليت‌هاي ديگر كميته دائمي پدافند غيرعامل تصريح كرد: در بند 15 ماده 121 برنامه توسعه پنج‌ساله چهارم كه به طرح آمايش سرزمين مي‌پردازد و در آن دولت مكلف است پدافند غيرعامل را به طور كامل در پروژه ها ببيند و در قانون بودجه سال 84 و 85 هم با پيشنهادي كه مجلس به قانون اضافه كرد يك درصد از اعتبارات وزارتخانه‌ها براي اين مسئله پيش‌بيني شد.
رئيس كميته دائمي پدافند غيرعامل افزود: خوشبختانه ما آيين‌نامه اجرايي براي اين مساله داريم كه مي توان به بند 10 ماده 121 كه در واقع وظايف كميته را به طور كامل بيان كرده اشاره كرد، اين آيين‌نامه 9 وظيفه عمده را بر عهده كميته قرار داده است كه يكي از اين وظايف تصويب همه طرح‌هاي پدافند غيرعامل براي همه دستگاه‌ها است از ديگر وظايف مشخص شده در اين آيين‌نامه طبقه‌بندي پدافند غيرعاملي تمام زيرساخت‌ها هست كه با ديگر طبقه‌بندي‌ها متفاوت است زيرا طبقه‌بندي‌هاي ديگر امنيتي است ولي اين طبقه‌بندي دفاعي است.
وي در باره بودجه لازم براي اجراي برنامه‌هاي كميته پدافند غيرعامل بيان داشت: با تلاشي كه در سال 86 توسط كميته پدافند غيرعامل انجام شد مجلس محترم يك رديف بودجه مستقل براي اين امر در قانون بودجه پيش‌بيني كردند كه بر اساس آن مي‌توانيم تعاملات خودرا با دستگاه‌هاي دولتي داشته باشيم كه البته در سال‌هاي قبل رديف ما در اختيار خودمان نبود وبه صورت يك درصد از بودجه هر سازمان در اختيار بود كه بعضي از ارگان‌ها عمل مي‌كردند بعضي ديگر نيز اين مسئله را اجرا نمي‌نمودند ودر كل اين مسئله براي دستگاه‌ها الزام آور نبود.
جلالي در مورد برنامه‌هاي درحال اجرا در سال 86 اظهار داشت: ما يكسري برنامه‌هاي كلي براي سال 86 داريم كه در چهار ،‌پنج عنوان در دستگاه‌هاي مختلف اجرا مي‌گردد يكي از اين امور كلي مطالعه پدافند غيرعامل در زيرساخت‌هاي اساسي وحساس هست، زيرساخت‌هاي حياتي و معادن همچون پالايشگاه اصفهان از جمله برنامه‌هاي سال 84 است وحدود 110 عنوان پروژه حياتي و حساس مطالعاتي با مفهوم مهندسي در حال مطالعه پدافند غيرعامل است كه براي راه حل‌هاي فني آناليز مي‌شوند، 50 عنوان پروژه اجرايي هم داريم كه سال قبل انجام شده است.
رئيس كميته دائمي پدافند غيرعامل در مورد فعاليتهاي فرهنگي ،ايمن سازي و دفاع غيرعامل در سطح مدارس، دانشگاهها و ديگر فضاهاي آموزشي درراستاي برنامه هاي كميته افزود: در سال جاري 40 عنوان كتاب در مقاطع دبستان تا دكتري رشته‌هاي مختلف با موضوع پدافند غيرعامل منتشر خواهيم كرد. اقدامات اطلاع‌رساني هم در دستور كار داريم كه اولين اقدام آن راه‌اندازي سايت پايداري است كه با همكاري دستگاه‌هاي فرهنگي كشور بتوانيم اين نقيصه را با آگاه سازي مردم برطرف كنيم
جلالي مهمترين پروژه‌ براي سازمان پدافند غيرعامل را پروژه سازمان انرژي هسته‌اي خواند و گفت: يكي از سايت‌ها كه با پدافند غيرعامل تجهيز شده حدود 90درصد كاهش آسيب‌پذيري خواهد داشت و نمايندگان آژانس از آن بازديد كرده‌اند كه فعاليت‌هاي انجام شده در اين زمينه تنها شامل كارهاي فني و مهندسي است يعني فعاليت نظامي صورت نگرفته است.
وي با تاكيد بر اين كه ما از لحاظ پدافند غيرعامل دستگاه يا محلي را نداريم كه قابل اصلاح نباشد گفت: با پراكندگي، تفكيك و پشتيباني حساسيت مراكز را كاهش مي‌دهيم. پراكندگي مشكل‌ترين كار در پدافند غيرعامل است، زيرا آن اندازه بايد پراكندگي انجام شود كه توجيه اقتصادي داشته باشد بنابراين پراكندگي رابطه مستقيم با مسايل اقتصادي دارد كه يكي از شاخصه‌هاي آن اين است كه ملي يا منطقه‌اي باشد.
رئيس پدافند غيرعامل تصريح كرد: دانش پدافند غيرعامل دانشي طبقه‌بندي شده است و تلاش داريم در اين زمينه از توانمندي‌هاي بومي استفاده كنيم در حالي كه از فناوري‌هاي خارجي هم الگو برداري مي‌كنيم اما تاكنون با هيچ كشور خارجي قراردادي بسته نشده است.
جلالي تصريح كرد: اولين اقدام ما طبقه بندي مراكز و وزارتخانه ها به حياتي، حساس و مهم است. امسال با توجه به اولويت بندي، تمام مراكز حياتي جزء برنامه كاهش آسيب پذيري قرار گرفته اند و اعتبار براي آن پيش بيني شده است. در 5 ماهه اول سال توانستيم تمام برنامه هاي دستگاه‌هاي حياتي و حساس كشور را با وزاري مربوطه تنظيم كنيم و به صورت موافقتنامه با معاونت برنامه ريزي مبادله كرديم و عمده سازمان ها اعتبارات مربوطه را دريافت كردند و شروع به اجرا نمودند.
وي مطالعه پدافند غيرعامل زير ساختهاي حياتي كشور، مطالعه آسيب پذيري ها، مطالعه تهديدات ، مطالعه هم افزايي آسيب پذيري و تهديدات را از عناوين كلي برنامه هاي پدافند غيرعامل در دستكاههاي مختلف دانست و افزود: اين مطالعات ،بررسي و مديريت را در زير ساختها تنظيم مي كند و بر اساس آن پيشنهادهاي اجرايي را در جهت كاهش آسيب پذيري پروژه ها ارائه مي شود.
وي در مورد ضمانت اجراي دستگاه‌ها در اجرا مصوبات اين طرح بيان داشت :اگر ارگاني يا وزارتخانه پروژه اي را بدون در نظر گرفتن پدافند غير عامل اجرا نمايد ما ميتوانيم گزارش كرده وطرح را متوقف كنيم كه تا كنون بجز يك مورد همه از اين طرح استقبال كرده اند.
رئيس كميته دائمي پدافند غيرعامل در انتهاي اين نشست خاطر نشان كرد: تا پايان امسال برنامه پدافند غيرعامل پنج ساله تمام دستگاه‌ها را تدوين مي‌كنيم و طرح جامع پدافند غيرعامل كشور نيز تا پايان امسال تدوين خواهد شدو همچنين سند راهبردي پدافند غيرعامل كشور تدوين شده و سياست‌هاي جامع پدافند غيرعامل در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال بررسي است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]گفت‌وگوي تفصيلي فارس با رئيس كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور ؛ پدافند غيرعامل موجب افزايش پايداري ملي مي‌شود [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: سازمان پدافند غير عامل كشور با هدف كاهش آسيب‌پذيري‌هاي زيرساخت‌هاي حياتي كشور از سال 82 فعاليت خود را آغاز كرده است.به منظور اطلاع از فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده توسط اين سازمان و چالش‌هاي موجود با سردار غلامرضا جلالي رييس كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور گفت‌و‌گويي را انجام داده‌ايم. [/align]

به گزارش خبرگزاري فارس،جلالي در اين گفت‌و‌گو با تاكيد بر مشكلات فرهنگي و عدم باور به توانمندي‌هاي كشورمان ، خواستار حضور و نقش‌آفريني رسانه‌ها در اين عرصه شد و از محققان و پژوهشگران دعوت كرد تا به منظور ارتقا دانش فني و بومي‌سازي دانش پدافند غير عامل به سازمان متبوعش كمك كنند،‌رييس كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور با اشاره نوپا بودن بحث در كشورمان تاكيد كرد:به پدافند غيرعامل كشور جفا شده است.


* در ابتدا لازم است با تاريخچه پدافند غير عامل در كشور آشنا شويم؟بحث كميته پدافند غيرعامل از چه زماني شروع شد؟

قبل از انقلاب سازماني با عنوان سازمان دفاع غيرنظامي وجود داشت كه سه دسته ماموريت را برعهده اين سازمان بود؛ ماموريت اول اين سازمان، هدايت،كنترل و پشتيباني از مردم حين حوادث و بلاياي طبيعي است. ماموريت دوم كمك امداد و نجات در حوادث و دسته سوم كاهش آسيب‌پذيري‌هاي كشور در برابر تهديدات خارجي بوده است. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، اين سازمان منحل شد و ماموريت‌هاي آن به بسيج واگذار گرديد. گرچه در اين زمينه هم دقت لازم نشد و به كاركردهاي بسيج هم توجه نكردند.اما بعد از اينكه موضوع مطالعه شد، با سه موضوع كه هر كدام سه عرصه مجزا از هم داشت مواجه شدند، هر كدام از اين عرصه‌ها به يك پشتيبان نياز داشت. بخش كاهش آسيب‌پذيري‌ها با بخش دفاع ارتباط دارد، چون بايد با تهديدات خارجي سنجيده شود كه از وظايف نيروهاي دفاعي كشور است. بخش مديريت بحران، از وظايف دولت به شمار مي‌رود كه در وزارت كشور و ستاد حوادث غيرمترقبه شكل مي‌گيرد و اداره مردم هم به بسيج واگذار شد. بعد از انقلاب اين سه دسته ماموريت بين گروه‌ها و سازمان‌هاي مختلف دست به دست شد. تا اينكه بسيج بعد از تجربه در اين عرصه متوجه شد كه اين كار با بسيج و فعاليت‌هايش سنخيت ندارد،به همين دليل بحث بلاتكليف ماند. وزارت كشور هم متولي مديريت حوادث طبيعي است. دفاع غيرنظامي و كاهش آسيب‌پذيري زير ساخت‌هاي اساسي كشور در برابر تهديدات خارجي و پايدار سازمان ملي، كه با تهديد سر و كار دارند و اين موارد با بخش دفاعي كشور سر وكار دارد در مقطعي به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي واگذار شد كه بعد از دو سال نتوانست كاري انجام دهد،به همين دليل موضوع به شوراي عالي امنيت ملي محول شد، كه در اين جا هم بحث متولي جدي پيدا نكرد. در مرحله بعد با فرمان مقام معظم رهبري اين وظيفه به ارتش واگذار شد، كه در نهايت به نتايج مطلوبي دست نيافتند.
سپس كار به قرارگاه پدافند هوايي كشور و سازماني كه وظيفه پوشش هوايي كشور را دارد، واگذارشد اما همچنان نتايج رضايت بخش نبود. در سال 82 مقام معظم رهبري با صدور فرماني، اين وظيفه را به ستاد كل نيروهاي مسلح واگذار كردند. اين ستاد، سياست دفاعي كشور را نهايي و مديريت مي‌كند، در نتيجه بر اساس فرمان رهبري كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور تشكيل شد.

* گاهي با عنوان كميته پدافند غير عامل و گاهي با عنوان سازمان پدافند غيرعامل كشور مواجه مي‌شويم، بالاخره كدام يك وجود دارند؟

در ابتدا به دليل آئين‌نامه‌اي كه در دولت تصويب شد، كميته‌ي مشتركي بين دولت و بخش دفاع تشكيل شده بود، بعد از اينكه آئين‌نامه اجرايي در هيئت دولت به تصويب رسيد،كميته دائمي پدافند غيرعامل كشور تشكيل شد، به شكلي كه رئيس دستگاه مربوطه، نماينده دولت، نماينده قرارگاه پدافند هوايي كشور و رئيس كميته پدافند غيرعامل كه توسط ستاد كل نيروهاي مسلح منصوب مي‌شود، اعضاي كميته را تشكيل مي‌دادند تا مدتي از عنوان كميته استفاده مي‌شد، اما پس از حضور در كميته دائمي پدافند غيرعامل، طرحي را تهيه كرديم و از مقام معظم رهبري درخواست نموديم تا سازمان پدافند غيرعامل به منظور اثربخشي بيشتر و اجراي بهتر وظايف تشكيل شود، كه خوشبختانه مقام معظم رهبري پيشنهاد را تصويب كردند، سازمان پدافند غيرعامل، توانايي مديريت بحث در سراسر كشور را دارد، اين سازمان 9 معاونت دارد: شامل معاونت صنعت، معاونت زيربنايي، معاونت انرژي، معاونت فناوري اطلاعات و مخابرات و ارتباطات، معاونت فني، معاونت طرح و برنامه و امور اداري و معاونت بحران و بهداشت و درمان، معاونت آموزش و پژوهش و مديريت توسعه فرهنگي و مشاور بسيج است. هر چند در حال حاضر هم از عنوان سازمان و هم از نام كميته استفاده مي‌كنيم.

* ‌هدف سازمان پدافند غيرعامل بر چه مواردي متمركز است؟

سازمان پدافند غيرعامل كشور، عمده هدف كلاني كه دنبال مي‌كند، كاهش آسيب‌پذيري زير ساخت‌هاي كشور در برابر تهديدات خارجي و افزايش پايداري ملي و در واقع توليد بازدارندگي براي كشور است.در حال حاضر سند راهبردي سازمان را آماده كرديم، ده هدف عمده را در اين سند دنبال مي‌كنيم، كه بزودي در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.

* شواهد نشان مي‌دهد نسبت به اين مساله كم‌توجهي صورت گرفته است.به نظر شما، به موضوع پدافند غيرعامل توجه كافي شده است؟

بحث كم توجهي و يا بي‌توجهي نيست، بايد گفت به پدافند غيرعامل كشور جفا شده است، بايد وضعيت‌مان را با ساير كشورها مقايسه كنيم، با نتايج اين مقايسه است كه مي‌توان پي برد كه كم توجهي شده يا خير؟ كشورهايي مثل سوئيس، سوئد و .... سمبل پدافند غيرعامل محسوب مي‌شوند، اين كشورها در حاليكه هيچ گونه تهديدي ندارند، اما آينده‌نگري مي‌كنند. سوئيس كشور بي‌طرف است ولي پدافند غيرعامل و دفاع غيرنظامي قوي در اين كشور وجود دارد، به طوري‌كه بعضي از دانشگاه‌ها و بيمارستان‌هاي اين كشور در زير كوه ساخته شده‌اند و تمامي برج‌هاي مسكوني بزرگ داراي پناهگاه هستند، اين پناهگاه‌ها در برابر حملات ميكروبي، شيميايي و هسته‌اي مقاومند. در چين شهري زيرزميني ساخته شده كه گنجايش 2 ميليون نفر را دارد. با يكي از NGO‌هاي سوئيسي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كرد مذاكراتي داشتيم، پرسيديم كه كشور شما با سياست‌هاي بي‌طرفانه خود چرا پيگير چنين مواردي است؟ در جواب گفتند: هيچ كس آينده را تضمين نمي‌كند، اگر مي‌خواهيم هميشه در صلح بمانيم بايد زير ساختهاي اين چنيني را مدام تقويت كنيم.
اگر شرايط كشور خودمان را با ضريب تهديدي كه دارد مقايسه كنيم متوجه شرايط نامناسب پدافند غيرعامل در كشور خواهيم شد. جمهوري اسلامي بعد از پيروزي انقلاب همواره با تهديد مواجه بوده و خواهد بود. در دنيا بيشترين تهديد نظامي عليه ايران بوده است، در حال حاضر به دليل پرونده هسته‌اي، همه روزه شاهد انواع و اقسام تهديدها هستيم. با توجه به شرايط موجود، براي توسعه كشور مي‌بايست به اين تهديدات توجه لازم را داشته باشيم. اگر اين گونه نباشد، ديگر نمي‌توان نام كم توجهي بر آن نهاد، يا غفلت است كه اگر آگاهانه باشد خطرناك است و بايد دستگاه اطلاعاتي با آن برخورد كند و اگر غيرآگاهانه بوده كه بايد جبران شود.

* ارزيابي شما از شرايط چيست؟ چه ميزان كار بايد كرد تا اين كم توجهي‌ها جبران شود؟

ريشه مشكلات در زمينه پدافند غيرعامل، فرهنگي است. وقتي با مديران درباره پدافند غيرعامل به بحث مي‌نشينيم، با سه دسته از مديران طرف هستيم. وقتي مي‌گوييم بايد پدافند غيرعامل اجرا شود مي‌گويند پدافند غيرعامل يعني چه؟ پس از توضيح ، در جواب ما مي‌گويند: توان دشمن فراتر از قدرت‌ ماست و توان خودمان را به شدت ضعيف تصور مي‌كنند. اين نشان از عمليات رواني موثر دشمن دارد كه به خوبي در توانمنديهاي خودش اغراق كرده است، متاسفانه در بخشي از مديران كشور اين نگرش وجود دارد. برخي از مديران، از پدافند غيرعامل برداشت نظامي دارند، يكي از مديران بلند پايه دولتي مي‌گفت: شما مي‌خواهيد پلهاي كشور را رنگ و استتار كنيد تا از ديد دشمن پنهان بماند و در ادامه براي ما از سيستم‌هاي ليزري پيشرفته دشمن صحبت مي‌كرد. در جواب گفتم كه حداقل بپذيرد ما دكتراي نظامي داريم، حرف‌هاي شما متعلق به 50 سال پيش است.در دانشگاه‌هاي نظامي كشورمان با دقت تحولات نظامي دشمن را مطالعه كرده و توانمندي‌ها و ضعف‌هاي آنها را بررسي مي‌كنند و بر همين مبنا از نقاط ضعف دشمن اطلاع كامل داريم. امروز جنگ‌ها پيشرفته شده و نسل جديدي از جنگ‌ها در حال وقوع است.
اين كم اطلاعي باعث مي‌شود، مديران فكر كنند كه انجام چنين اقدامات ولخرجي است! هر چند عده‌اي از مديران هم درك مناسبي از پدافند غيرعامل دارند. بايد بپذيريم كه دشمن مطلق نيست و آسيب‌پذيري‌هاي فراواني دارد و از طرفي توان ما بالاست. اين جملات اعتقاد ماست و هركس به اين موارد اعتقاد ندارد، بهتر است به پدافند غيرعامل فكر نكند. بايد باور فرهنگي ايجاد شود تا بتوانيم بر مشكلات فائق شويم. بايد از سطح مدرسه نسبت به فرهنگ‌سازي و آموزش پدافند غيرعامل اقدام كنيم.
در پدافند غيرعامل به شدت جاي كار وجود دارد. در پدافند غيرعامل به دنبال كاهش نسبي خسارت هستيم. اگر به شكل‌گيري مسكن توسط بشر دقت كنيم مي‌بينيم انسان در مقابل تهديداتي چون باد، باران، رعد و برق، سرما و ديگر عوامل، سرپناهي براي خود ساخته، تا از گزند اين تهديدات در امان باشد. اين سرپناه، همواره به روز شده تا به خانه‌هاي امروزي رسيده، در ژاپن، با توجه زلزله‌هايي فراواني كه در اين كشور رخ مي‌دهد، هنگام زلزله مردم ميز جلوي خود را مي‌گيرند تا وسائل روي ميز زمين نريزند.
ولي در كشور ما اهميتي به اين مسائل داده نمي‌شود و گمان مي‌كنند كه زلزله مخرب است و ما نمي‌توانيم برآن فائق شويم.

* ماموريت‌ها، وظايف و ساختار سازمان پدافند غيرعامل كشور را شرح دهيد؟ آيا مصوبات سازمان متبوع شما جنبه اجرايي دارد يا خير؟

در بند 10 ماده 121 برنامه چهارم توسعه كه به تصويب مجلس رسيده ، دولت مكلف شده تا در يك برنامه پنج ساله،كاهش آسيب‌پذيري رده‌هاي حياتي و حساس كشور را فراهم كند. در سالهاي 84 و 85 يك درصد از درآمد هر سازمان مي‌بايست صرف پدافند غيرعامل همان سازمان مي‌شد. در سال 85 با همكاري سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بودجه مستقلي براي بحث در نظر گرفته شد، تا با همكاري ساير سازمانها، برنامه‌هاي مربوط به پدافند غيرعامل را اجرا كنيم.
به لحاظ قانوني هم، آئين‌نامه اجرايي بند 10 ماده 121 قانون كه به تصويب هيئت دولت و سپس به تائيد مقام معظم رهبري رسيده است، تكليف كرده كه رئيس هر دستگاه و يا نماينده وي مسئول پدافند غيرعامل دستگاه متبوعشان هستند و مكلف‌اند تا آسيب‌پذيري را شناسايي كرده و با برنامه‌هايي كه با هماهنگي كميته پدافند غيرعامل هماهنگ مي‌شود، آسيب‌ها را كاهش دهد و به سمت پايداري و ايستايي ببرد. در اين آئين‌نامه هم 9 وظيفه كلي را برعهده كميته دائمي پدافند غيرعامل گذاشته‌اند كه شامل تعيين سطح بندي زير ساخت‌هاي كشور، تهيه و تصويب طرح‌هاي پدافند غيرعامل در دستگاه‌ها، نظارت بر اين طرح‌ها و اجراي آنها، تهيه و تصويب آئين‌نامه‌ها اين حوزه و ابلاغ به دستگاه و ديگر موارد مي‌شود. همين 9 وظيفه براي انجام وظيفه كميته پدافند غيرعامل كفايت مي‌كند. از طرفي بين دولت نهم و كميته پدافند غيرعامل نوعي همزباني نسبت به تهديد وجود دارد به همين دليل مانع جدي را در توسعه بحث احساس نمي‌كنيم. فقط بايد عقب ماندگي‌هاي موجود را از سر راه برداريم.

* طرح جامع پدافند غيرعامل كشور تصويب شده يا خير؟

سندي را با عنوان سند راهبردي پدافند غيرعامل كشور تهيه و به تصويب رسانده‌ايم، كه بخش عمده‌اي از طرح جامع در آن پيش‌بيني شده است كه شامل چشم‌انداز و همسو با چشم‌انداز 20 ساله اهداف كلان و بلند مدت،اهداف كوتاه مدت، سياست‌هاي اجرايي و راهبرد مي‌شود را پيش‌بيني كرده‌ و در اختيار دستگاه‌ها قرار خواهيم داد تا از آن استفاده كنند.

* با توجه به بحث‌هاي مطرح شده ،چه ارزيابي از وضعيت پدافند غيرعامل كشور داريد؟

در مراحل اوليه و ابتدايي كار هستيم ، در اولين مرحله كه رسيدن به يك باور مبتني بر اينكه «مي‌توانيم بر آسيب‌پذيري‌ها غلبه كنيم»، را پشت سر گذاشتيم. امسال با دستگاه‌هاي مختلف جهت تنظيم برنامه‌هاي پدافند غيرعامل همكاري داشته‌ايم، در اين زمينه تدبير مقام معظم رهبري بر مدنظر قرار گرفتن اولويت‌هاست؛ كه اين اولويت‌ها بعد از طبقه‌بندي زير ساختها بدست مي‌آيد، نقش هر زير ساخت در پايداري ملي مشخص مي‌كند كه اين زير ساخت حياتي،‌حساس است و يا فاقد طبقه‌بندي است. تا امروز نزديك به 70 درصد دستگاه‌هايي كه طبقه‌بندي حياتي و حساس دارند را شناسايي كرده و برنامه‌هايشان نهايي شده است و موافقت‌نامه‌هايي را هم در اين زمينه مبادله كرده‌ايم.اگر مسير تداوم داشته باشد و بودجه‌هاي مناسب را براي كار در نظر بگيرند، طي سه سال آينده بخش عمده‌اي از آسيب‌پذيري زير ساخت‌هاي حياتي كشور را مرتفع مي‌كنيم.


*به نظر شما با وجود جفايي كه به پدافند غيرعامل شده است، سرعت اجراي برنامه‌هاي مرتبط با پدافند غيرعامل رضايت بخش است؟

مسلماً از سرعت برنامه‌هاي راضي نيستيم، به دليل اينكه عقب‌ماندگي‌هاي زيادي را در اين زمينه داريم. براي رفع مشكلات بايد مطابق با نظام مهندسي و برنامه‌ريزي كشور قدم برداريم؛ اين نظام تاكيد مي‌كند كه طرح قبل از اجرا بايستي حتماً مطالعه شود و براي پروژه بايد مشاور در نظر گرفته شود، مشاور براي انجام كار زمان خاص خودش را مي‌خواهد، زيرا طرح بايد توسط مشاور مطالعه شود تا آسيب‌پذيري‌ها را بشناسد و براي رفع آسيب‌ها، راه حل ارائه كند و در نهايت با توجه به نتايج مطالعات مشاور، برنامه اجرايي توسط كميته پدافند غيرعامل تنظيم شود، زمان بر بودن بخشي از اين نظام محسوب مي‌شود، فرمانده كل قوا در زمينه اجراي طرح‌هاي پدافند غيرعامل فرمودند: بايد بسيجي‌وار عمل كنيد. براي حركت بسيجي‌وار و اجراي طرح مقداري عقب هستيم. بايد با تمركز و علاقه بيشتر و توجه به تدابير فرمانده كل قوا سرعت كارها افزايش يابد.

* عمده‌ترين فعاليتي كه توسط كميته پدافند غيرعامل انجام شده است، را بيان كنيد؟

عمده‌ترين فعاليت ما تنظيم برنامه‌هاي پدافند غيرعامل با دستگاه‌ها بوده است. كار دشواري است، از ابتداي سال 85 كه قانون مرتبط با پدافند غيرعامل در مجلس به تصويب رسيد به طوري جدي جلساتي را دستگاه‌ها و مشاورين داشته‌ايم تا بتوانيم به برنامه و تعريفي مناسبي از آن دست پيدا كنيم. به دليل سابقه نداشتن برنامه پدافند غيرعامل، تعريف و مفهوم اوليه وجود نداشت، در ضمن عملكرد هر دستگاه‌ با دستگاه‌هاي ديگر متفاوت است در نتيجه برنامه هر دستگاه مختص خودش مي‌باشد. تا پايان سال برنامه‌ 5 ساله‌اي را با همكاري دستگاه‌ها براي كاهش آسيب‌پذيري‌ زير ساخت‌هاي حياتي و حساس كشور تهيه مي‌كنيم .در حال حاضر بخش‌هاي عمده‌اي از اين طرح تهيه شده است. بدين ترتيب برنامه 5 ساله پدافند غيرعامل كشور تهيه شده تا پايان سال نهايي خواهد شد.

* بين دفاع غيرنظامي پدافند غيرعامل و پدافند غيرعامل چه تفاوت‌ها، اشتراكات و نسبتي وجود دارد؟

پدافند عامل، دفاع با استفاده از تجهيزات نظامي است كه برعهده نيروهاي نظاميمي‌باشد. دفاع غيرنظامي در دنيا تعاريف متفاوتي دارد، در برخي كشورها مفهوم پدافند غيرعامل و دفاع غيرنظامي را يكسان مي‌دانند ولي در كشور ما با توجه تنوعي كه وجود دارد بايد اين مفاهيم را تفكيك كنيم؛ دفاع غيرنظامي پشتيباني، اداره و تامين نيازهاي مردم در شرايط مديريت بحراني ناشي از جنگ است. اگر جنگي اتفاق افتاد، چگونه از مردم دفاع كنيم. در اينجا مردم دسته‌بندي دارند، كودكان، زنان و افراد سالخورده و معلولان كه بايد توسط دولت حمايت شوند.دسته‌ بعدي شامل افرادي كه مي‌تـوانند در جنگ شركت كرده و با حضور در بسيج مي‌توانند به نيروهاي نظامي كمك كنند. افرادي هم بايد وظيفه سازماندهي پشت جبهه مثل بيمارستانها، ادارات، نيروگاه‌ها و ... را برعهده بگيرند.پدافند غيرعامل هم همانطور كه قبلاً توضيح دادم به معناي كاهش آسيب‌پذيري‌ زير ساختهاي حياتي كه در برابر تهديدات خارجي است به طور كلي دفاع يك مفهوم يكپارچه است، كه از دفاع عامل و غيرعامل تشكيل مي‌شود.

* پدافند غيرعامل داراي چه اصولي است؟

در پدافند غيرعامل، با سه نوع از پروژه‌ها مواجه هستيم، يا در حال مطالعه ، يا در حال ساخت و يا در حال بهره‌برداري هستند. آنجايي كه پروژه‌هاي در حال مطالعه هستند، مي‌توانيم در مباحثي چون مكان‌يابي مناسب كه يافتن عرصه امن در كشور است، پروژه را در برابر تهديد دشمن حفظ كنيم ، بحث مقياس آمايشي نيز در اينجا مطرح است مثلا براي ساخت پالايشگاه بايد، چه اندازه‌اي داشته باشد و كجا ساخته شود، ممكن است بخواهيم پالايشگاهي را كنار مرزها بسازيم، اما اين پالايشگاه از لحاظ حجم و اندازه بايد تعريف محلي و منطقه‌اي داشته باشد و مقياس ملي آن بايد در عمق مناسب كشور باشد.
دومين موضوع در مكان‌يابي، استفاده از عوارض طبيعي جهت كاهش آسيب‌پذيري است كه اگر به درستي انتخاب شود، باعث كاهش آسيب‌ها مي‌گردد.
سومين موضوع پراكندگي در سايت است، در ساخت پالايشگاه نبايد مخازن سوخت را در كنار هم و به صورت خطي بسازيم، كه با صدمه ديدن يكي از آنها باقي مخازن هم خود به خود آسيب ببينند، ممكن است عده‌اي بگويند كه در قبال آسيب ديدن تاسيسات نفتي نمي‌توان كاري كرد، خوشبختانه يك مبتكر ايراني با استفاده از آلياژ آلومينيوم، ماده‌اي را ساخته‌ كه مانع از انفجار مواد سيال مي‌شود. اين مواد را كه به صورت الياف بافته شده است مثلاً در باك موتور سيكلت تبعيه مي‌كنند و سپس با شليك گلوله آن را منفجر مي‌كنند، به خاطر وجود اين الياف، باك منفجر نمي‌شود، بلكه مانند شمع مي‌سوزد. مي‌توانيم به جاي مخازن فلزي از مخازن بتوني استفاده كنيم.با انجام اين اقدامات مي‌توانيم آسيب‌پذيري را از 100 درصد به 20 درصد برسانيم.
در قبال پروژه‌هاي در حال ساخت و يا بهره‌برداري هم مي‌توان دست به اقداماتي انجام داد، در پروژه‌هاي در حال ساخت، به ميزان پيشرفت پروژه نگاه مي‌كنيم اگر درحال مطالعه اوليه باشند و هنوز برخي از تاسيسات ساخته نشده باشند، با ارائه راهكارهايي موارد مرتبط را اعمال خواهيم كرد.
در پروژه‌هاي در حال بهره‌برداري نيز با مطالعه پروژه‌، قسمت‌هاي آسيب‌پذير را شناسايي كرده و تاثير آسيب را بر سازه به حداقل مي‌رسانيم.

*‌ براي بومي سازي دانش پدافند غيرعامل اقدامي كرده‌ايد؟

در زمينه پدافند غيرعامل از نبود دانش فني مرتبط رنج مي‌بريم، متاسفانه در كشورهاي مختلف، مباحث مرتبط با پدافند غيرعامل طبقه‌بندي شده هستند و اطلاع كمي در اين زمينه وجود دارد.در اجراي پروژه‌ها هم با مشكل عدم وجود مشاور فني و تخصصي پدافند غيرعامل مواجه هستيم.
با وجود اين مشكلات، خوشبختانه با اقدامات انجام شده طي دو سال گذشته و با همكاري دولت، تعدادي مشاور را در اين زمينه تائيد صلاحيت كرده‌ايم، در توليد دانش پدافند غيرعامل با توجه به اهميتي كه در همه عرصه‌ها دارد، با مشكل برخورد كرده‌ايم. براي رفع مشكل در دانشگاه‌هاي امام حسين و مالك اشتر پژوهشكده‌هايي ايجاد شده، در دانشگاه مالك اشتر پژوهشكده و دانشكده پدافند غيرعامل تاسيس گرديده كه در مقطع كارشناسي ارشد و در سه رشته «مهندسي عمران با گرايش پدافند غيرعامل»، «مهندسي معماري با گرايش پدافند غيرعامل» و كارشناسي ارشد استتار، اختفا و فريب (ccd) راه‌اندازي شده است،اين دانشكده دو دوره هم فارغ التحصيل داشته‌ است.
امسال هم با دانشگاه امام حسين به توافق رسيده‌ايم تا دانشكده‌ پدافند غيرعامل در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد ايجاد شود. اميدوارم در بهمن ماه امسال اين دانشكده هم دانشجو بپذيرد،اين دانشكده در 6 رشته دانشجو مي‌پذيرد، كه شامل: ‌دفاع سايبري، مديريت بحران ناشي از جنگ، دفاع غيرنظامي، معماري و عمران است.
پس از شروع فعاليت‌هاي شركت‌هاي مشاور و همكاري با كميته پدافند غيرعامل به دست آوردهاي علمي مطلوبيدر زمينه دانش فني دست يافته‌ايم. اين موفقيت‌ها حتي درصنايع hi-tech بدست آمده كه قابل تامل است، شرايط در اين زمينه كاملاً اميدوار كننده و مثبت است.

* افكار عمومي در پدافند غيرعامل (قبل، حين و بعد از دفاع) چه نقشي مي‌تواند داشته باشد؟

در جنگ‌ها تحول اساسي ايجاد شده و نسل بندي شده اند، آمريكايي‌ها جنگ‌ها را به 4 نسل تقسيم بندي كرده‌اند.
جنگ‌هاي آينده از مدل جنگ‌هايي است كه آمريكايي‌ها در حال حاضر با استفاده از آن مي‌جنگند، آن‌ها در برخورد با كشورها مدل‌هاي مختلفي را دارند، ويژگي جنگ‌هاي گذشته بر قسمت‌هاي نظامي، تلفات عمده، برخورد با مردم و عمدتاً سخت‌افزاري تمركز پيدا مي‌كرد.در جنگ‌هاي جديد تصرف خاك معنايي ندارد، هدف اصلي جابه‌جايي حكومت‌هاست؛ حكومت‌ها نيز با راي و پذيرش و باور مردمي سر و كار دارند. در جنگ‌هاي گذشته عمليات رواني پشتيبان عمليات نظامي بود، در جنگ‌هاي جديد بر عكس شده ، عمليات اصلي همان عمليات رواني و سياسي است و بخش نظامي از بخش سياسي حمايت مي‌كند.
به اين صورت كه ابتدا يك عمليات رواني و يا سياسي بزرگ را طراحي و اجرا مي‌كنند و در نهايت نيز با بمباران چند هدف نظامي، به هدف‌شان مي‌رسند، اصطلاحاًَ به اين اقدام نظامي، جراحي مي‌‌گويند. تقريباً 70 درصد كار در جنگ‌هاي جديد عمليات رواني است.از اين نظر شكل‌دهي به افكار عمومي و مقابله با عمليات رواني دشمن كار دستگاه‌هاي فرهنگي و به ويژه رسانه‌ها است. هدف قراردادن انسجام ملي با اينكه يك هدف نظامي نيست و يك هدف سياسي- اجتماعي است.اما انسجام ملي را با ابزار رواني هدف قرار مي‌دهند، با به هم خوردن اين انسجام به بخش مهمي از هدف خود رسيده‌اند. اينجاست كه مي‌تـوان پي به عملكرد خطير دستگاه‌هاي فرهنگي برد.در اين مقطع بايد چارچوب و كاركرد جديدي را در عرصه‌هاي فرهنگي تعريف كنيم. اين كاركردها مي‌تواند آسيب‌پذيري‌هاي ما را در عرصه ملي در برابر دشمن كاهش دهد و در حفظ انسجام ملي و مديريت يكپارچه كشور موثر باشد و آن را به پايداري برساند.
براي رسيدن به عوامل و چارچوب مورد نظر، بايد مطالعه و دقت بيشتري انجام دهيم.

* نقش رسانه‌ها در عمليات رواني و پدافند غيرعامل كاملاً مشخص شد، رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي پدافند غيرعامل و در حين پدافند غيرعامل چه كاركردهايي مي‌توانند داشته باشند؟

رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي و تغيير باورها در مردم و مسئولين نقش اساسي را ايفا مي‌كنند،بايد اين جمله را كه «ما مي‌توانيم در مقابل تهديدات دشمن و كاهش آسيب‌پذيري‌ها اقدام موثر انجام دهيم» در باور مردم بگنجانيم. يكي از اهداف مهم دشمن در عمليات رواني، القا «نمي‌توانيم» است، بايد با استفاده از رسانه‌ها به جنگ اين «القا» نادرست برويم. رسانه‌ها بايد با بيان توانمندي‌ها و كارهاي انجام شده و آشكار ساختن ضعف‌هاي دشمن براي مردم گام موثري را در اين زمينه بردارند. مردم بايد بپذيرند كه مي‌توانيم و به دشمن هم ثابت كنيم كه نمي‌توانند كاري كنند. در حين دفاع هم رسانه‌ها بايد ارتباطش را با مردم حفظ كنند و خدماتش را تداوم دهد، همچنين براي شرايط اين چنيني آمادگي و برنامه داشته باشند، مديريت و توليد محتوا در حين دفاع بحث مهمي است كه بايد از هم اكنون شروع شده و از زاويه مناسبي به آن نگريسته شود، در اين زمينه نيازمند اقدامات اساسي و موثري هستيم.

* مهمترين مشكلات و چالش‌هاي فراروي پدافند غيرعامل را چه مواردي مي‌دانيد؟

مشكل باورهاي فرهنگي يكي از مهمترين مشكلات است،همان‌طور كه قبلا هم گفتم، بايد مردم و مسئولان به اين باور برسند كه «ما مي‌توانيم» در برابر دشمن بايستيم.«سون‌ تزو» استراتژيست مشهور چيني مي‌گويد: اگر طالب صلح هستي بايد آماده جنگ باشي.
اگر آرامش و صلح را مي‌خواهيم بايد خود را براي شرايط جنگي هم آماده كنيم بايد آسيب‌پذيري‌هايمان را كاهش دهيم به طوري كه بتوانيم در برابر تهديد پايداري كنيم. دشمن بايد بفهمد كه با اعمال تهديد نمي‌تواند سيستم را به هم بريزد و اگر به اين نتيجه برسد موجب بازدارندگي مي‌شود.
دومين مشكل، نبود دانش فني پدافند غيرعامل است به دليل طبقه‌بندي بودن اين بحث با مشكلاتي مواجه هستيم ،البته با تلاش زياد مي‌توان به نتايجي دست يافت. از همين فرصت استفاده مي‌كنم و از همه محققان، دانش پژوهان، صاحب‌نظران و اساتيد براي همكاري در زمينه دانش پدافند غيرعامل دعوت مي‌كنم ،پدافند غيرعامل موضوعي كاملاً غيرنظامي است و محدوديت خاصي براي پژوهش و همكاري ندارند.
مشكل سوم هم نبود مشاور فني است، مشاور بايد سياست‌ دفاعي كشور را به فرمول‌هاي رياضي مهندسي تبديل كند و چگونگي آسيب‌پذيري را از لحاظ فني در هر دستگاهي براي كميته پدافند غيرعامل مطالعه كرده و راهكار ارائه دهد.
آخرين و مهمترين چالش ما بودجه است، با عنايت مجلس و دولت در بودجه سال 86 بودجه مناسبي را در اختيار داشتيم، اما براي سال 87 بودجه بيشتري را مي‌خواهيم. زيرا از اين به بعد براي عملياتي كردن طرح‌ها و برنامه‌هايمان و اجرايي كردن آنها بودجه مناسبي را مي‌خواهيم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]سرلشگر جعفري : استراتژي سپاه با توجه به شرايط آينده انقلاب تغيير مي‌كند [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: فرمانده كل سپاه گفت: سه نوع تهديد طي يك دهه ماهيت خود را عليه انقلاب اسلامي نشان داد بنابراين با توجه به شرايط آينده پيش روي انقلاب اسلامي، استراتژي سپاه نيز بايد تغيير كند. [/align]

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سپاه پاسداران، سردار سرلشگر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه كه در مراسم معارفه رئيس ستاد مشترك و رئيس مركز راهبردي سپاه پاسداران سخن مي‌گفت با تاكيد بر اينكه بايد استراتژي سپاه با توجه به شرايط آينده پيش روي انقلاب اسلامي تغيير كند، گفت: يكي از وظايف اصلي مركز راهبردي سپاه اين است كه تغييرات محيطي در اطراف كشور را رصد و استراتژي هاي اصلي سپاه پاسداران را براي جهت گيري حركتي سازمان ترسيم كند .
وي افزود: از آنجايي كه شرايط محيطي در زمينه سياسي، اقتصادي و فرهنگي به طور دائم در حال تغيير است، سازمانها براي آنكه بتوانند خود را حفظ كرده و موفق شوند بايد خود را با شرايط محيطي تطببيق دهند و جنانچه سازماني از اين مهم غفلت كند شكستش قطعي است.
فرمانده كل سپاه با تقدير از زحمات شبانه روزي سردار احمديان در اجراي طرح تحول سپاه اظهار داشت: سپاه پاسداران با حفظ روحيه انقلابي توانسته در طرح تحول گامهاي موثري بردارد اما تغيير و تحول و روزآمدي بايد در سازمان سپاه مستمر، پايدار و پايان ناپذير باشد. گام مهم تحول، ضرورت و احساس نياز براي ايجاد تغييرات است كه دريادار احمديان به نحو احسن اين مهم را انجام داد .
جعفري با اشاره به اينكه آينده غيرقابل پيش‌بيني است، افزود: چنانچه احساس كنيم در اوج هستيم و در وضع مطلوب قرار داريم همانجا روز شكست ماست و خطاي بزرگ و استراتژيك را مرتكب شديم بنابراين با راهبرد صحيح براي رسيدن به وضع مطلوب آينده بايد با سرعت حركت كنيم .
وي با بيان اينكه تغيير شرايط محيطي، استراتژيها را تغيير مي دهد، اضافه كرد: شرايط محيطي پس از جنگ تحميلي نيز تغيير كرد و ابتدا تهديد فرهنگي و سپس تهديدات سياسي عليه انقلاب اسلامي جدي شد. سپس از سال 1380 پس از حادثه 11 سپتامبر تهديدات ماهيت نظامي گرفت. طي يك دهه سه نوع تهديد ماهيت خود را عليه انقلاب اسلامي نشان داد بنابراين با توجه به شرايط آينده پيش روي انقلاب اسلامي، استراتژي سپاه نيز بايد تغيير كند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]سرلشگر جعفري : با شيوه‌هاي جنگ نامتقارن با دشمن روبرو مي‌شويم [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران، درگيرشدن با بحران‌هاي گوناگون را از مشكلات دشمن در منطقه دانست و گفت: با شيوه‌هاي جنگ نامتقارن با دشمن روبرو مي‌شويم. [/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، سرلشگر محمد علي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران يكشنبه شب با حضور در نشست خبري اخبار 22 و 30 دقيقه شبكه 2 سيما به تشريح مسائل رويارويي ايران در هشت سال دفاع مقدس با رژيم بعث عراق و حاميان فرامنطقه‌اي آن پرداخت و تصريح كرد: عراق مجهز و آماده براي جنگ عليه ايران بود و توان نظامي كاملي داشت و با تكيه بر همين تصور كه طي چند روز ايران را تصرف مي‌كنند، اقدام به هجوم به مرزهاي ايران كردند و اين تحليل براساس امكانات مدرن آنان صورت مي‌گرفت.آن روز نابرابري بسياري از نظر امكانات و آمادگي‌ها قابل مشاهده بود، اما امروز ايران در جايگاه بالايي در اين راستا رسيده است.
جعفري با تأكيد بر نقش نيروهاي مردمي در جلوگيري از نفوذ دشمن به خاك ايران گفت: پيروزهاي پي‌درپي در سال‌هاي 60 و 61 صرفاً متكي به نيروهاي فداكار و مؤمن در دفاع از مرزهاي ايران اسلامي بود كه با امكانات محدود دشمن را نيز به شكست واداشتند، چنان كه همين عوامل موفقيت، امروز هم بيش از پيش همراه ملت ايران است.
فرمانده كل سپاه پاسداران خاطرنشان كرد: همان‌طور كه امام(ره) فرمودند، ما مامور به تكليف هستيم، بنابراين آن روز تكليف داشتيم در مقابل دشمن ايستادگي كنيم و شايد خيلي به نتيجه توجه نمي‌كرديم؛ اما سعي بر اين بود كه اين اقدامات با ترفندها و راهكارهاي زيركانه انجام ‌گيرد.
جعفري در خصوص ورود بسيج به مقوله جنگ، نقش آن را براي مقاومت در برابر دشمن بسيار حائز اهميت و مثمرثمر خواند و اظهار داشت: ضعف‌هاي طبيعي كه ارتش در ابتداي انقلاب داشت، دشمن را به اين تصور و خيال رساند كه مي‌تواند به ايران ضربه بزند، اما در خاك مرزي ايران با نيروي ديگري مواجه شدند كه در محاسبات آنان نمي‌گنجيد و آن نيروي مردمي اعم از عشاير منطقه و ساكنين شهرها بود كه البته پس از آن مردم از سرتاسر ميهن اسلامي به مرزها گسيل شدند، هرچند فرماندهي بني‌صدر در ابتداي راه مانع اين امر مي‌شد.
وي خاطرنشان كرد: ‌در ابتداي سال 60 حملات پي‌درپي به كلي ورق را به سمت ايران برگرداند و ما يكسره در موقع آفندي بوديم و دشمن در موقع پدافندي و اين توان نيروهاي مردمي ايران را مي‌رساند.
فرمانده كل سپاه پاسداران همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه در مواقعي كه از سوي حاميان عراق تجهيزات جديد و پيشرفته‌‌اي به آنان مي‌رسيد، رزمندگان در طول دفاع مقدس چه واكنشي از خود نشان مي دادند، گفت: هيچ‌گاه توجهي به توان نظامي كه به آنان مي‌رسيد، نداشتيم و خود را مأمور به انجام وظايف محوله مي‌دانستيم.
جعفري گفت: در يكي از موارد در غرب سوسنگرد دشمن در موضع ‌آفندي بود، اما ما با 160نفر به آنان حمله كرديم، قاعده نظامي مي‌گويد بايد در اين موقع 3 برابر دشمن نيرو داشت تا بتوان به حمله فكر كرد، اما متعقد بوديم با همين 160 نفر هم مي‌توانيم با تيپ 2 تا 3 هزار نفري آنان روبرو شويم كه در پايان اين عمليات ،70 اسير و غرامت‌هاي زيادي گرفتيم و اين تيپ دشمن نيز كلاً منحل شد.
وي در ادامه با اشاره به اين كه برخي فرماندهان در ابتداي كار تجربه‌ نظامي نيز نداشتند، تصريح كرد: اين از رازهاي دفاع مقدس بود كه پس از مدت كوتاهي خيلي‌ها توانايي و استعداد خود را به نمايش گذاشتند و تجربيات در ذهن خلاق آنان شكل گرفت. اين امر با تقوا و ايمان توأم مي‌شد و توانستند بزرگترين ايده‌هاي نظامي در طول جنگ را خلق كنند، اين نكات هم اكنون نيز جاري و ساري است و وقتي اين شرايط در راه خداوند باشند، واقعيت‌هاي باورنكردني را پديد مي‌آورد.
جعفري در خصوص خصومت‌هاي غرب نسبت به سپاه پاسداران خاطرنشان كرد: آنان چاره‌اي جز اين اقدامات ندارند، دشمنان انقلاب در ابتدا هرگونه دشمني و توطئه را انجام دادند از جمله تحريم اقتصادي، تهديد سياسي و مسائل اجتماعي كه اميد به كسب موفقيت‌هايي نيز داشتند، اما امروز ايران، ايران ديروز نيست يك لحظه پس از جنگ از آمادگي دور نشديم و مدام در حال افزايش امكانات بوده‌ايم و اكنون اين توانمندي‌ها دشمن را از هر اقدام نظامي پشيمان مي‌كند.
جعفري تصريح كرد: دشمن همه راه‌هاي سياسي و فرهنگي را انجام داده و تهديد نظامي را به عنوان اهرم براي به كرسي نشاندن تهديدات سياسي بكار مي‌گيرد. ما در مقابل تعدي دشمن يك قدم عقب نمي‌نشينيم؛ چرا كه اگر يك قدم عقب برويم بايد عقب نشيني‌هاي ديگر را هم بپذيريم.
وي افزود: تهديدهاي آنان طبيعي است، اما مهم اين است كه آيا قادر است تهديدات را عملي كند يا نه، اين سؤالي است كه شايد دشمن با بي‌عقلي چنين كاري انجام دهد، اما ايران همواره آمادگي مقابله را دارد. در عين حال يك محاسبه كوچك بايد دشمن را به فكر وادارد؛ چرا كه شرايط و توانايي‌هاي نظامي و سلاح‌هاي انبوه ايران، جلوي هر گونه حركت غيرعاقلانه از سوي دشمن را مي‌گيرد.
فرمانده كل سپاه قاطعيت در پاسخ به هرگونه تجاوز و حفظ روحيه انقلابي هنگام نظامي‌گري را از جمله توان‌ بازدارندگي سپاه دانست و گفت: شجاعت و آمادگي‌هاي نظامي، محاسبات دشمن را همواره به هم زده و اين روحيات امروز با تجربيات بسيار زيادي همراه شده است. چنان كه امروز در منطقه نقاط ضعف‌ دشمن هم رو شده و به خوبي اين نقاط ضعف را شناسايي كرده‌ايم و مي‌توانيم اقداماتي را عليه آن انجام دهيم.
وي ادامه داد: ما ارتش كلاسيك نيستيم و با شيوه‌هاي جنگ نامتقارن با دشمن روبرو مي‌شويم و كاملاً توان دشمن را خواهيم گرفت و بويژه تجربيات 33 روزه جنگ لبنان به شناسايي نقاط ضعف دشمن كمك كرد و ما نيز اين تجربيات را در سازمان خود پياده كرده‌ايم. ما امروز شكي درباره پاسخ‌گويي قاطع به دشمن را با توجه به سلاح‌هاي دوربرد خود نداريم.
فرمانده كل سپاه پاسداران، درگيرشدن با بحران‌هاي گوناگون را از مشكلات دشمن در منطقه دانست و گفت: طبيعي است كه دشمن قدرت استفاده از تمام توان خود را با وجود اين شرايط ندارد و تيمي كه بر سركار آمريكاست خيلي عقلاني و هماهنگ با نظام خود نيست، ممكن است دشمن زخم خورده دست به كار ناعاقلانه‌اي بزند، اما تحليل اين است كه اين اقدام را انجام نمي‌دهد. به هر حال اين‌گونه نيست كه دشمن ضربه بزند و عقب بكشد، شايد شروع كند، اما پايان‌دهنده جنگ او نيست.
جعفري افزود: امروز صنعت تسليحات ما تجربيات خوبي به دست آورده و سلاح‌هايي كه به نمايش درآمد، همه بومي شده و در داخل ايران‌ ساخته مي‌شود.
فرمانده كل سپاه پاسداران بيان كرد: در هيچ نوعي از سلاح و امكانات، نياز خارجي نداريم، اما از برخي سلاح‌ها هم مي‌توانيم از ساير كشورها كمك بگيريم.
جفعري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: استراتژي‌هاي سپاه با شرايط روز پيش‌بيني مي‌شود و پيشرفت نيز نيازمند رويكردهاي جديد است كه در سپاه به اين مسائل توجه ويژه‌اي شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]فرمانده كل ارتش در گفتگو با فارس : نظاميان دشمن معناي اقتدار و توان پاسخگويي ايران را خوب مي‌فهمند [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: فرمانده كل ارتش تاكيد كرد: نظاميان در دنيا يك صنف هستند و معناي اقتدار و توان پاسخگويي ايران را خوب مي‌فهمند. [/align]

امير سرلشگر عطاءالله صالحي فرمانده كل ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، در پاسخ به تهديدات اخير پيرامون حمله برق آسا به ايران و امكان تحقق اين موضوع گفت: مطمئن باشيد دشمنان توان حمله به ايران را ندارند وگرنه هيچگاه براي تحقق اين آرزوي خود تعارف نمي‌كنند.
وي در تحليل برخي اقدامات اخير همچون پرواز جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي و شكستن حريم سوريه گفت: آنها تلاش مي‌كنند بعد از شكست خفت بار در جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان، با انجام دادن حركات نمايشي و پروازهاي كور، به جامعه خود و ديگران بقبولانند كه توانمند هستند اما اين تاريخ مصرف تاثير اين مدل حركات پايان يافته است.
فرمانده كل ارتش با تاكيد بر اينكه اراده و توان ايران موضوع تعارف برداري نيست، اضافه كرد: اين توان عملي ايران را در هرجا كه لازم باشد ظاهر مي كنيم تا مشخص شود آنها كه اينقدر ادعا مي كنند ايران ضعيف است، چگونه حجم و قدرت ايران در پاسخ به هر حماقتي را تحليل خواهند كرد.
صالحي خاطرنشان كرد: نظاميان در دنيا يك صنف هستند و مي‌دانند تا نتوانند كاري را انجام دهند، آنرا اعلام نمي كنند بر همين اساس به هم صنفان خود در آن كشورها مي گوئيم كه ما اطمينان داريم كه توان و توليداتمان در كنار حضور اين نيروهاي متعهد و با ايمان، پاسخگوي هر نوع تهديدي است.
وي افزود: خوداتكايي كه اكنون براي ما محقق شده موجب مي‌شود تا زمان، توان و سرعت مقابله ما بيشتر شود در حاليكه دشمنان فقط به تجهيزات خود متكي هستند و اگرچه ممكن است بر فرض اقدام كوتاه مدتي انجام دهند اما در نهايت به شكست آنها منجر مي‌شود.
سرلشگر صالحي گفت: آن زمان كه همه تجهيزات با كمك مستشاران خارجي بود و ناگهان ما در تحريم كامل قرار گرفتيم، توانستيم آن عملياتهاي زميني و هوايي مهم و بي نظير را انجام دهيم اكنون كه ديگر حتي جنگنده ها و موشكهاي مورد نياز را نيز خودمان مي سازيم. همسايه قوي مثل يك برادر قوي است و در طول تاريخ اين موضوع براي همه كشورهاي منطقه مشخص شده كه ايران هيچگاه آغازگر جنگي نبوده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]سردار ميرفيصل باقرزاده در گفتگوي اختصاصي با فارس خبر داد ؛ اسناد طبقه‌بندي شده جديدي درخصوص جنگ در آينده افشا خواهد شد [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: رئيس بنياد حفظ آثار با اشاره به افشاي سند بمباران شيميايي نيروهاي نظامي عراق توسط صدام افزود: اسناد جديد و طبقه‌بندي شده ديگري كه بيانگر ابعاد ناگفته‌اي از جنگ تحميلي است، در وقت‌هاي مقتضي افشا خواهد شد. [/align]

سردار ميرفيصل باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس در گفتگويي اختصاصي با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، ضمن بيان اهداف و دستاوردهاي اين بنياد در سال گذشته و جاري، به بررسي وظايف نهادها و مراجع ذيربط با دفاع مقدس از جمله صداوسيما، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي پرداخت.
رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس از انتشار قريب الوقوع اسنادي خبر مي دهد كه براساس آن دستوري از جانب صدام صادر شده تا در محدوده سپاه سوم و چهارم عراق، سلاح‌هاي آزمايشي شيميايي را با هدف از بين بردن «ترس ذاتي» در ميان نيروهاي بعثي پرتاب كنند.
با هم مشروح اين مصاحبه را مي‌خوانيم:

هفته دفاع مقدس از نظر شما چه تعريفي دارد و وظيفه نهادهاي مرتبط با مسئله دفاع مقدس در رابطه با اين حماسه چيست؟ -

هفته دفاع مقدس مانند دهه اول محرم يك فرصت است كه هم در اهداف دفاع جانانه ملت ايران، هم در دستاوردهاي آن و هم رسالت‌هايي كه در حال حاضر بر عهده داريم، تامل كنيم. اين هفته را بايد همه دستگاه‌هاي فرهنگي كشور اعم از نظام آموزشي، نظام هنري و نظام رسانه‌اي كشور كه در راس آن‌ها صدا و سيما قرار دارد، ارزيابي صحيحي از عملكرد‌هاي خود در پايان هفته دفاع مقدس داشته باشند و ببينند آيا اهداف مورد نظر در هفته دفاع مقدس را محقق كرده‌اند يا خير؟ بهتر است در اين ارزيابي، ميزان اثربخشي برنامه‌ها را بسنجند و كمبود‌ها و نواقص را تجزيه و تحليل نمايند و اگر اشكالاتي وجود داشته، آن‌ها را تصحيح كنند.
آحاد مردم نيز وظيفه‌اي در قبال دفاع مقدس مخصوصاً در اين هفته دارند. اين هفته در مجموع فرصتي براي پيمان با امام و شهداست. در اين هفته انسان مي‌تواند رجوعي به خود داشته باشد و بررسي كند كه چقدر با پيمان‌هايي كه در ابتدا با رزمندگان ايثارگران و شهدا بسته، پايبند بوده است. اين هفته، هفته بازنگري در خود و تذكر خوبي به همه ماست. اگر مسئولي در حوزه مسئوليت خود در رابطه با فرهنگ دفاع مقدس كوتاهي‌هايي داشته، مي‌تواند آن‌ها را جبران كند.

آن طور كه مطلع شديم قرار است اسنادي به كلي سري در خصوص جنايات صدام از سوي شما منتشر شود. ماهيت كلي اين اسناد به چه صورتي است و بيانگر چه وقايعي هستند؟

-كليات اين اسناد كه به نيروهاي بعثي ابلاغ شده، دستوري از جانب صدام است كه طبق آن در محدوده سپاه سوم و چهارم عراق، سلاح‌هاي آزمايشي شيميايي را با هدف از بين بردن «ترس ذاتي» در ميان نيروهاي خود پرتاب كنند.
نتايج اين عمليات صدر درصد موفق نبود. بخشي از آن به زعم صدام و رژيم بعث موفق بود و بخشي ديگر از اين پروژه نيز به گفته مجريان آن ناموفق بوده، چرا كه نيروهايي كه آمادگي نداشتند آسيب‌هاي جدي ديدند.
تاكيد اسناد مذكور اين است كه مقامات عاليرتبه عراقي تصريح‌كرده‌اند بايد اين عمليات طوري جلوي داده شود كه انگار توسط نيروهاي ايراني عليه كشور عراق اجرا شده است. نكته جالبي وجود دارد و آن اين است كه اين دسته از اتهامات از همان نوعي است كه همواره متوجه جمهوري اسلامي ايران مي‌كردند و هم‌اكنون نيز در بحث هسته‌اي، آمريكا كار ويژه عراق را بر عهده گرفته و ايران را متهم به داشتن تسليحات هسته‌اي مي‌كند.

*آيا اسناد طبقه‌بندي شده ديگري از اين دست وجود دارد كه بيانگر بعدي از ابعاد ناگفته جنگ تحميلي باشد؟

-اسناد ديگر وجود دارد كه به مرور زمان در مقاطع مناسب ارائه خواهد شد. اجمالاً، پيش از اين نيز 4 سند ارائه شد كه در مورد كمك شركت‌هاي كشورهاي غربي در تجهيز صدام به سلاح‌هاي شيميايي بود و انشاءالله در آينده در مقاطعي مناسب اسناد ديگري ارائه خواهد شد.

*بنياد حفظ آثار چه تلاشي‌هايي براي شناساندن حماسه دفاع مقدس براي ايرانيان خارج از كشور و مسلمانان كشورهاي ديگر انجام داده است؟

-بايد ببينيم كه بنياد چه سياست‌هايي را در اين زمينه اتخاذ كرده است چرا كه اجرايي شدن اين سياست‌ها همه‌اش به عهده ما نيست و نهادهايي چون وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، كار اجرا را به عهده دارند. ما در دو بخش در حوزه برون‌مرزي وارد فعاليت‌ شديم. بخش اول در حوزه جمع آوري اسناد مرتبط با جنگ بود اين اسناد اعم از اظهارات شفاهي كساني بود كه حرف‌هايشان مي‌تواند مورد استناد قرار بگيرد مانند شخصيت‌هاي معتبري كه الان مطرح هستند و به نوعي در جريان فعاليت‌هاي جنگ با ايران يا عراق و يا هر دو كشور در ارتباط بوده‌اند. مثل آقاي دكوئيار كه سال گذشته در چنين ايامي بنياد مصاحبه‌اي با ايشان را منتشر كرده و يا اظهارات تعدادي از كارشناسان تسليحات شيميايي كه در كتابي به زبان انگليسي منتشر شد.
مخاطبين خارجي ما بايد با لايه‌هايي از جنگ آشنا شوند. در برنامه‌هاي آينده بنياد است كه با شخصيت‌هاي ديگر چون آقاي پريماكوف وزير خارجه وقت اتحاد جماهير شوروي مصاحبه انجام دهد. پريماكوف با صدام نشست و برخواست‌هاي زيادي داشته است. مقدمات اين مصاحبه فراهم شده و در حال هماهنگي براي انجام اين گفتگو هستيم.
البته بسياري از شخصيت‌هايي كه به نوعي در عرصه جنگ با دو طرف مرتبط بوده‌اند، فوت كرده‌اند و برخي هم زنده‌اند اما در مجموع، اطلاعاتي كه برخي از اين ‌هاي در چگونگي تكوين جنگ داشتند بسيار مهم است. اين افراد كساني هستند كه عموماً كمتر صحبت كرده‌اند چرا كه مثلاً كشورشان يا خودشان بخشي از جنگ را حمايت مي‌كردند و يا به صورت ناظر خنثي عمل مي‌كردند.
فردي مثل موذر بدران كه مشخص نيست الان زنده است يا خير، در زمان جنگ 8 ساله نخست وزير اردن بود. اين فرد كمك‌هاي زيادي به رژيم صدام كرد. فرداي روز شروع جنگ، به بغداد رفت و حمايت خود را از صدام اعلام كرد. دو هفته بعد كمك‌هاي مالي و غذايي را از اردن به عراق گسيل داشت. مدت كوتاهي بعد اعلام كرد كه 40 هزار نيروي اردني حاضر هستند به پشتيباني از صدام وارد جنگ شوند و بعد نهايتاً اعلام كرد كه به صورت سمبليك يك تيپ از نيروهاي اردني را به عراق مي‌فرستند.
اردن بندر عقبه را براي صادرات در اختيار صدام گذاشت و به صورت بسيار فعال خواستار سرنگوني جمهوري اسلامي ايران شد. شاه حسين اردني سرنوشتش طوري رقم نخورد كه در پيشگاه مردم بتواند پاسخگو باشد اما افرادي چون موذر بدران كه در دولت اردن حضور موثر داشتند، بايد مورد شناسايي مردم جهان و مورد سوال قرار بگيرند و اگر در قيد حيات هستند به عنوان جنايتكار جنگي مورد سوال قرار بگيرند تا اشتباهات گذشته را ديگر تكرار نكنند.
همين الان كشور اردن پناهگاه منافقين شده، البته واضح است كه اين‌ها با حمايت آمريكا دست به چنين اقدامي زده‌اند.
يكي از فعاليت‌هاي بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس در اين عرصه، اين بوده كه با شخصيت‌هاي موثر در جنگ وارد گفتگو شود و از آن‌ها اطلاعات بگيرد. بنياد وظيفه دارد در بعد تاريخي جنگ، همه اقوال و مستندات را جمع‌آوري كند. سال گذشته نيز فراخواني عمومي اعلام كرديم كه همه ديپلمات‌هاي كشورهاي خارجي كه مايلند، مي‌توانند خاطرات خود را در دوران رژيم صدام در موضوعات مرتبط با جنگ ارائه دهند. ما آمادگي داريم آن‌ها را براي انتقال به نسل‌هاي آتي جمع‌آوري كنيم.
بخشي ديگري از فعاليت‌هاي بنياد مربوط به حوزه اطلاع‌رساني به مردم خارج از كشور است. ما در چند بخش وارد اين عرصه شديم يكي از آن‌ها، انتشار كتاب است كه ترجمه كتاب‌هاي مربوط به دفاع مقدس در دستور كار قرار گرفته و چند مورد نيز انجام شده است. البته كتاب‌هايي كه وجود دارد همه‌شان ‌نمي‌تواند ابتدا به ساكن براي خارجي‌ها مفيد باشد چرا كه به ادبيات و فرهنگ ايران نوشته شده است اما بخشي از كتاب‌هايي كه برگزيده شده‌اند و در جشنواره‌ها جايزه گرفته‌اند، براي در دستور كار هستند.
علاوه بر اين، از طريق روزنامه‌هاي عربي زبان و انگليسي زبان نيز مقالاتي را منتشر كرديم.
نسخه انگليسي سايت ساجد نيز اخيراً فعال شده و درصدديم بخش عربي آن را نيز فعال كنيم.
در حوزه هنر، هنوز اثر قابل توجهي كه بتواند به خارج از كشور عرضه شود وجود نداشته، ولي ما سال گذشته از وزارت امور خارجه خواستيم كه تمهيداتي فراهم كند كه بتوانيم نمايشگاهي را به عنوان دستاوردهاي فرهنگي دفاع مقدس در باكوي آذربايجان داشته باشيم كه با وجود همه تلاش‌ها و پيگيري‌هايي كه صورت گرفت و با وجود اين‌كه همه محتواي اين نمايشگاه براي ارائه آماده است، وزارت امور خارجه نتوانست اين ميدان را براي ما باز كند.
شايد متجاوز از 20 نامه ردوبدل شده، براي اين‌كه فرصتي ايجاد شود و بتوانيم به مردم كشور مسلمان آذربايجان بگوئيم كه چه اتفاقي افتاد و بدانند ملت ايران چگونه از سرزمين خود دفاع كردند.
به هرحال، به صور مختلف تلاش شده اين اطلاع‌رساني صورت بگيرد. در همين راستا، فردا چهارشنبه جلسه‌اي دوستانه با مردم بصره در خاك ايران در مرز خرمشهر خواهيم داشت. هنوز طيف‌هايي از مردم عراق نمي‌دانند صدام متجاوز بوده است؛ بايد از صدا و سيما در بخش برون‌مرزي سوال كنيم كه بخش‌هاي عربي‌زبان ما چقدر تلاش كردند كه اين مسائل براي كشورهاي عربي و به خصوص مردم عراق تفهيم شود.
اخيراً نيز طي فراخواني براي ارسال كاريكاتور با موضوع اشغال، شاهد بوديم كه 67 كشور اعم از مسلمان و غير مسلمان آثار خود را براي ما ارسال كردند كه مجموعه اين آثار در كتابي همين عنوان منتشر كرده‌ايم.

*برنامه بنياد حفظ آثار براي موزه‌هاي جنگ در استان‌ها و فراگير شدن اين موزه‌ها در سراسر كشور چيست؟

-يكي از مواردي كه در دستور كار تمام استان‌هاي كشور است، ساخت مراكز فرهنگي دفاع مقدس در استان‌هاست كه موزه‌هاي جنگ نيز در اين مراكز وجود دارد و تمام كشور در همين مسير حركت مي‌كند. در برخي استان‌ها اين موزه‌ها ساخته شده، در برخي استان‌ها نيز در حال ساخت است و در برخي استان‌ها نيز موزه‌ها در حال طراحي هستند.
در شهر خرمشهر و همدان موزه جنگ ساخته شده و به بهره برداري رسيده است. در ايلام، سنندج، اروميه و دزفول ساخته شده، اما چينش نشده است. در كرمانشاه در حد يك نمايشگاه جنگ است. در اصفهان نيز ساختمان آن در حال اتمام است. در بقيه‌ شهرهاي كشور، موزه‌ها فعلاً در حد زمين هستند و يا تازه شروع به ساخت كرده‌اند.

*اگر اجازه بدهيد وارد بحث تفحص شهدا در مناطق عملياتي بشويم.

-در مورد تفحص صحبت‌هاي زيادي كرده‌ايم و اگر اجازه بدهيد در وقت مجزايي توضيح مي‌دهم. فعلاً خبر تازه‌اي در بحث تفحص مطرح نيست و چنانچه اخبار جديدي برسد، حتماً اعلام خواهد شد.

* بنياد حفظ آثار در سياست‌هاي رسانه‌اي خود دچار چه مشكلاتي با رسانه‌هاست و براي رسيدن به اهداف خود، چه توقعاتي از رسانه‌ها دارد؟

-ما مايليم صدا و سيما در بخش‌هايي فراتر و كيفي‌تر به موضوع دفاع مقدس بپردازند.احساسي كردن بحث دفاع مقدس دردي از ما دوا نمي‌كند. ما براي تعميق بخشيدن به مسئله دفاع مقدس نيازمنديم كه كار علمي روي مسئله دفاع مقدس انجام دهيم و از جنگ، در عمل و نه در احساس بهره‌برداري نماييم. خواندن سرودهاي سلام بر دوكوهه ... و سلام بر فكه... باعث عمق بخشيدن به مسئله دفاع مقدس در عرصه‌ زندگي مردم نمي‌شود بلكه فقط احساسي كردن اين پديده و خسته كردن مخاطب است.
بعد از جنگ، صدا و سيما آن قدر كه تريبون در اختيار هنرمند و ورزشگاه قرار داده در اختيار رزمندگان و فرماندهان جنگ نگذاشته است؛ حتي در مقولات مرتبط با جنگ.
ما مخالف اين نيستيم كه هنرمندان عزيز حرف بزنند اما بعضاً اصل جنگ فراموش مي‌شود و به حواشي جنگ پرداخته مي‌شود. مثلاً در ايام دفاع مقدس، مسائلي چون موسيقي جنگ، فيلم جنگي، تئاتر جنگ بيشتر مورد بحث قرار مي‌گيرد تا خود پديده جنگ و بعضاً مصاحبه‌هاي در مورد جنگ از كساني گرفته مي‌شود كه اصلاً در جنگ نبوده‌اند. روايت از معصومين داريم كه صاحب المطاع احق بحمله يعني كساني كه صاحب يك مطاع است براي حمل آن سزاوارتر از كساني هستند كه صاحب آن نيست. خاطرات جنگ در سينه رزمندگان ما نهفته است تريبون دفاع مقدس بايد در اختيار اين‌ها باشد. متاسفانه برنامه‌هاي خوب نوعاً در ساعاتي پخش مي‌كنند كه مخاطب ندارد.

*آيا در عرصه دفاع مقدس كلاً ضعف رسانه‌اي وجود دارد؟ راه رفع آن چيست؟

-كما بيش در برخي رسانه‌ها وجود دارد. بنياد در فراخواني صدها موضوع را در حوزه پژوهش مطرح نمود. در حوزه نظامي 120 عنوان طرح شد كه هر كدام از آن‌ها مي‌تواند محمل و محل بحث‌هاي رسانه‌اي باشد. در حوزه فرهنگي مرتبط، با دفاع مقدس 245 عنوان، در حوزه سياسي 155 عنوان و در حوزه اقتصادي مرتبط با جنگ 75 عنوان از سوي بنياد مطرح شده است.
اين مباحث بسيار عمقي و زيربنايي است اما حتي در ايام دفاع مقدس هم كه روزنامه‌ها را ورق مي‌زنيد و يا سايت‌هاي خبري را مشاهده مي‌كنيد، مي‌‌بينيد كه فقط يك سوال را مطرح مي‌كنند و مي‌پرسند چه كنيم كه مباحث دفاع مقدس به نسل فعلي منتقل شود و چرا منتقل نشده است؟
اولا كه اين سوال بسيار تكرار و نخ‌نما شده است. برخلاف نظر عده‌اي كه مدعي هستند نسل جوان چيزي از دفاع مقدس نمي‌داند، ما معتقديم كه اين نسل ولو به اجمال، دفاع مقدس را فهميده است. در ضمن در ضمير همه ايرانيان و جوانان ما اين معنا نقش بسته كه دفاع مقدس يك هنجار است و در صورتي كه شرايطي براي دفاع مقدس پيش بيايد، جوانان ترديدي براي دفاع از كشور نخواهند كرد چرا كه به لحاظ عقلي پذيرفته‌اند كه دفاع از كشور بر همه لازم است.
حالا بحث اين مطرح است كه در حوزه رسانه‌ها، تعميق معارف دفاع مقدس چقدر بوده است؟ مباحث بايد يك مقدار تحليلي‌تر و عميق‌تر بررسي مي‌شود. بايد از مرحله سوالاتي كه ديگران القا كرده‌اند و پاسخ هم داده شده، و از اين نگاه ابتدايي به جنگ، گذر كرد. بايد لايه‌هاي عميق‌تر را بررسي كنيم تا جايي كه به اسرار جنگ و اسرار جهاد دفاعي برسيم.
در قرآن كريم خداوند مي‌فرمايد كتب عليكم القتال ... عسي ان تكرهوا شيئاً و هو خيرلكم و عسي ان تحب شيئاً و هو شر لكم و الله يعلم و انتم لا تعلمون. بر شما جهاد نوشته شده چه بسا چيزهايي كه شما از آن خوشتان نمي‌آيد اما خير شما در آن است؛ مردم معمولاً از جنگ خوششان نمي‌آيد اما خيراتي در آن نهفته است. اين‌كه اين خيرات چيست چه بسا از اسرار جنگ باشد. يكي از آن‌ها را امام بيان مي‌كنند و مي‌گويند انسان را از حالت سستي بيرون مي‌آورد.
آيه ادامه مي‌دهد چه بسا چيزهايي كه شما خوشتان مي‌آيد اما براي شما شر است و خداوند چيزهايي را مي‌‌دانند كه شما نمي‌دانيد. اين چه چيزهايي است كه ما نمي‌دانيم؟ اين‌ها مسائلي است كه بايد اهل معنا بيايند و آن‌ها را باز كنند. يعني بعد از عبور از ظاهر جنگ، ما بايد به باطن جنگ برسيم چرا كه حيات معنوي ملت‌ ما در همين دفاع مقدس رقم خورده و اين يك واقعيتي است.
پيشرفت هاي ظاهري را همه كشورها كما بيش دارند، اما آن چه به يك ملت هويت و حيات مي‌دهد چنين چيزهايي است و به همين خاطر بسيار گرانبهاست.

*چه مشكلاتي از طرف دستگاه ديپلماسي و مشخصاً وزارت امور خارجه وجود داشته كه باعث شده بنياد در اجراي سياست‌هاي برون مرزي خود، موانعي بر سر راه ببينيد؟

-بين بنياد و وزارت امور خارجه مشكل نيست ما با وزارت خارجه در ارتباط و تعامل هستيم. همين الان فعاليتي كه در خرمشهر و آبادان قرار است انجام شود تا بين خرمشهر و بصره برادرخواندگي اعلام شود و از مردم بصره براي حضور در اين مراسم دعوت به عمل آمده، اين با مشاركت و همراهي وزارت امور خارجه بوده است.
مشكل مبنايي نداريم. در مواردي توقعات برآورده نشده است مثلاً بخش روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه فعال نيست اما ستاد عراق فعال است. بيشتر بحث‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مطرح است. اين سازمان مسئول كارهاي فرهنگي در خارج از كشور است و هنوز نتوانستيم با اين سازمان تعامل داشته باشيم. سياست‌هايي را كه مي‌خواستيم با كمك آن عزيزان اجرايي كنيم، خيلي به آن‌ها‌ توجه نكردند و اولويت چنداني براي آن‌ها قائل نشدند.
دفاع مقدس برخاسته از يك حركت جمعي بوده و يك نفر يا يك نهاد آن را ايجاد نكرده كه بخواهد آن را صيانت كند. دفاع هشت ساله ملت ايران توسط آحاد مردم رقم خورده و همه مردم در آن سهيم بودند بنابراين حفظ آن نيز برعهده همه مردم و نهادهاست.
البته برخي هم بوده‌اند كه نسبت به دفاع مقدس بي‌تفاوت يا منتقد بودند كه ولي توده‌هاي مردم و همه دستگاه‌ها و نهادهاي كشوري و لشكري درگير جنگ بودند و طبيعي است كه براي ترويج فرهنگ دفاع مقدس همه بايد سهيم باشند. اين يك قاعده فلسفي است كه عامل محدثه و به وجود آوردنده هر شيء عامل مبقيه و تداوم‌بخش آن شيء نيز خواهد بود.

* آيا در ايام قدر و سالروز شهادت حضرت امير برنامه تشييع پيكرهاي شهدا وجود خواهد داشت؟

-تعدادي از شهدا در چند شهر كشور تشييع خواهند شد كه انشاءالله جزئيات آن اعلام خواهد شد. البته در تهران برنامه‌اي براي تشييع شهدا در اين ايام وجود ندارد.

* قضيه كهف الشهدا و بازديد مقام معظم رهبري از مقبره اين شهيدان چه بوده است؟

-قضيه تدفين شهدا در غار، به مخالفت عده‌اي خاص بر مي‌گردد. ما در نقطه‌اي كه كارشناسي شده بود و درخواستي بالغ بر 140 امضا از مردم دريافت كرده بوديم، تصميم گرفتيم كه تعدادي از شهداي پيدا شده در جريان تفحص در اين منطقه دفن شوند.
در خلال كار، عده‌اي از افراد كه سابقه مخالفت با طرح‌هاي مثبت ديگري از جمله ساخت ميدان ميوه‌ و تره‌بار، ساخت مسجد و ساخت ايستگاه اتوبوس شهري در همان منطقه را داشتند، در اين ماجرا نيز مخالفت كردند. اين افراد برخي از اهالي بودند كه افراد خاصي هم پشت صفحه آن‌ها را هدايت مي‌كردند. ما هم براي اين كه در محله اختلاف به وجود نيايد ترجيح داديم نقطه ديگري را انتخاب كنيم و چون در يك حالت اضطرار بوديم، به قرآن مراجعه كرديم و از خداوند متعال راهنمايي خواستيم كه شهدا را كجا دفن كنيم. من هم اصلاً با محيط پيراموني آشنا نبودم و نمي‌دانستم در اين منطقه غاري وجود دارد.
اصلاً هم به مخيله‌ام خطور نمي‌كرد كه ممكن است شهدا را به داخل غار ببريم چرا كه يك كار غير طبيعي بود. همين الان هم كه شما مطرح مي‌كنيد ممكن است مردم قبول نكنند و بگويند به چه دليل ما شهدا را به داخل غار ببريم و مگر در فضاي باز اشكالي براي تدفين آن‌ها وجود داشته است. كما اينكه جوانمرداني كه در قضيه اصحاب كهف به داخل غار رفتند، كاري غيرطبيعي كرده بودند اما فرمان خداوند اين بود كه آن‌ها به سمت اين كار بروند.
من به قرآن مراجعه كردم و ديدم كه آيه 16 سوره شريفه كهف آمد كه « و اذ اعتزلتموهم و ما يعبدون الا الله فاووا الي الكهف ينشر لكم ربكم من رحمته» جوانمردان گفتند ما از بين مردم كناره‌گيري مي‌كنيم و به داخل غار مي‌رويم تا خداوند وسيله آرامش ما را فراهم آورد. به يكي از دوستان گفتم كه برود بررسي كند كه در اين منطقه، غاري وجود دارد يا خير؟ چون ظاهراً قرار است ما اين عزيزان را در غاري دفن كنيم چون در آيه اين طور آمده كه گفته‌اند ما از مردم كناره‌گيري كنيم و به داخل غار مي‌رويم.
لحظاتي بعد خبر داد كه به فاصله 500 متر آن طرف‌تر غاري وجود دارد كه كاملاً مسلط‌ بر اين منطقه مسكوني است كه غاري طبيعي بوده و بعد سازمان زلزله‌شناسي آن را به صورت يك مكعب مستطيل 6 در 5/1 متر در آورده است.
رهبري نيز وقتي از اين مسئله مطلع شدند، در شب ليلة‌الرغائب روز پنجم ماه رجب، صبح‌هنگام به آنجا تشريف بردند و قبور شهدا را زيارت كردند.

* در پايان اگر نكته‌اي تكميلي داريد، بفرماييد.

-اميدواريم كه در پاييز امسال بتوانيم جشنواره جوان و دفاع مقدس را در سطح كشور اجرا كنيم. اين براي اولين بار اعلام شده و گروه مشاوران جوان ما طرح تفصيل آن را ارائه خواهند كرد.
اجمالاً، در شاخه‌هاي ادبي، هنري، پژوهشي و رسانه‌اي و همچنين يك بخش ويژه تحت عنوان بين‌الملل، اين جشنواره اجرا خواهد شد.
در حوزه آرشيو دفاع مقدس بايد اضافه كنيم كه در صدا و سيما آرشيوهايي كه نگهداري مي‌شود 2 بخش است. يك بخش آن‌هايي است كه به صورت نظام‌مند نگهداري مي‌شود ولي همان‌ها نيز به دليل اين كه به صورت كاملاً راش نگهداري و به صورت تصادفي انتخاب مي‌شود، قابليت پخش مناسب و هدفمند را ندارد.
درحالي كه اين فيلم‌ها بايد در يك پروسه تحقيقي، پژوهشي و تحليلي ارائه شود تا معنا يابد. ما طرحي براي استفاده درست از اين فيلم‌ها داريم منتها چون تا به حال راهي به اين آرشيو نداشتيم، نتوانستيم اين سياست‌ها را اجرا كنيم.
همچنين طبق اطلاعاتي كه داريم در بعضي استان‌ها، فيلم‌ها كاملاً ابتدايي نگهداري مي‌شود. حتي فيلمي داريم كه نشان مي‌دهد مسئولين صدا و سيما در استان‌ها، فيلم‌هاي مستند جنگ را از دخل گوني در مي‌آورند. اين فيلم را بعد از هفته دفاع مقدس به رويت خبرنگاران خواهيم رساند تا بر خلاف آن چه كه صدا و سيما در يك حركت انفعالي سعي كرد نشان دهد فيلم‌ها كاملاً شسته و رفته نگهداري مي‌شود، ثابت كنيم اين طور نيست.
به هر حال بنياد حفظ آثار به عنوان نهاد مرجع عالي حفظ آثار جنگ موظف است براساس تعهدات خود، نظارت‌هاي لازم را بر سازمان‌هايي كه متصدي حفظ اسناد جنگ هستند، اعمال كند.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.