Recommended Posts

[align=center]مير فصل باقرزاده در گفتگو با فارس:

آمريكا درحال ساخت سلاحي ژنتيكي و غيرمتعارف است

رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: آمريكا با كمك اسرائيل درصدد تشكيل بانك ژنتيكي و مولكولي اقوام و مليت‌هاي جهان براي ساخت سلاح‌هايي غيرمتعارف هستند.


تصویر[/align]

سردار ميرفيصل باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس كه در حاشيه سمينار بررسي پيامدهاي كاربرد سلاح‌هاي شيميايي عليه ايران با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس سخن مي‌گفت، از تشكيل بانك ژنتيكي و مولكولي توسط كشور امريكا با همكاري رژيم غاصب صهيونيستي خبر داد و افزود: اين كار با اهداف انسان‌دوستانه انجام نمي شود بلكه آنها به دنبال ساخت سلاحي هستند كه بتوانند به هنگام بكارگيري در يك محدوده جغرافيايي، اقوام خاصي كه در آن منطقه زندگي مي‌كنند، از بين ببرند.
وي تاكيد كرد: اين مسئله دقيقاً نژادكشي محسوب مي شود چرا كه آنها به دنبال از بين بردن يك قوم خاص هستند.
باقرزاده با يادآوري اينكه مجموعه‌اي از متخصصان امريكايي‌ كه اكنون در بوسني فعاليت مي‌كنند به دنبال همين امر هستند، گفت: در حادثه‌ سقوط هواپيماي تايلندي نيز آمريكايي‌ها به دنبال اجساد ايراني اين حادثه بودند تا بخشي از بانك ژنتيكي خود را تكميل كنند.
وي در پايان اظهار داشت: آمريكا و اسرائيل به دنبال نسل جديدي از سلاح‌ها هستند كه خود را در مقابل اثرات آن مصون نموده و قوم ديگري را از بين ببرند.
مشروح مصاحبه خبرگزاري فارس با سردار باقرزاده در اين خصوص متعاقباً منتشر مي‌شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]آژانس اتمی: ایران 3 تا 8 سال دیگر به توانایی ساخت بمب اتمی می رسد


بنا به ارزیابی های کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای ساخت بمب اتمی در ایران نیاز به مدت زمانی بین 3 تا 8 سال است. خبرگزاری رویتر به نقل از مطبوعات فرانسه اطلاع می دهد که چنین چیزی را "محمد البرادعی" مدیر کل آژانس اعلام کرد.

البرادعی خاطر نشان کرد که تمامی سرویس های جاسوسی نیز با یک چنین ارزیابی موافقند اما وی تاکید داشت که اطلاعی مبنی بر اینکه در ایران حقیقتاً درصدد ساخت سلاح هسته ای هستند، در دست نیست و این تنها مسئله ای فرضی می باشد.

وی باری دیگر گفت که اقدام نظامی علیه ایران تنها در صورت شکست کامل مذاکرات دیپلماتیک می تواند رخ دهد و هنوز برای این که مذاکرات و تدابیر تشویقی ایران به نتیجه برسند، زمان وجود دارد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به مورد عراق افزود که در بسیاری موارد، استفاده از نیروهای نظامی سبب وخامت مشکل بوده و مسئله را حل نمی کند.

دور دیگر مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا اول آبان بین "خاویر سولانا" کمیسر عالی سیاست خارجه و امنیتی اتحادیه اروپا و "علی لاریجانی" دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران انجام می شود. وی علیرغم استعفای خود از پست دبیری شورا، بعنوان نماینده ویژه رهبر انقلاب اسلامی ایران در مذاکرات شرکت می کند.

"سعید جلیلی" معاون وزیر خارجه و از یاران نزدیک رئیس جمهور ایران، بعنوان دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی ایران منصوب شده است.


تيك آف[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران از چین جنگنده اسرائیلی با موتور روسی می خرد ایران با چین قراردادی درباره خرید 24 فروند جنگنده J-10 امضا کرد. این هواپیماها را اسرائیل برای نیروهای هوایی خود طراحی کرده و پس از آن به چین فروخته است. موتور جنگنده ها را نیز روسیه فروخته است. نمایندگان شرکت ایرانی Iran Aircraft Manufacturing Industrial تایید می کنند که چین 24 فروند جنگنده را طی سال های 2008-2010 عرضه خواهد کرد. قیمت هر جنگنده حدود 40 میلیون دلار برآورد می شود که بدین ترتیب بهای کل قرارداد می تواند حدود 1 میلیارد دلار باشد. برد نهایی این جنگنده ها با حداکثر سوخت 2940 کیلومتر است. بدین ترتیب ایران نه تنها نمی تواند بر فراز تمامی منطقه خلیج فارس پرواز کند، بطور تئوری نیز نمی تواند به اسرائیل حمله کرده و پس از آن به پایگاه های خود بازگردد. تا کنون دوربرد ترین جنگنده های ایرانی، میگ-29 روسی بودند که برد حداکثر آنها 2100 کیلومتر است. در عین حال کارشناسان معتقدند که 24 فروند جنگنده، بطور قابل توجهی توازن نیروها را در منطقه تغییر نمی دهند. "کنستانتین ماکینکو" کارشناس روس معتقد است که "نظامیان آمریکایی در منطقه خلیج فارس از تعداد غیر قابل قیاسی هواپیماهای نوع جدید برخوردارند. اصلی ترین مخالف ایران شیعی را می توان عربستان سعودی سنی دانست. اما آن نیز بلطف کمک های آمریکا از نیروی هوایی مقتدرتری نسبت به ایران برخوردار است". بعقیده این کارشناس ایران به احتمال زیاد از این هواپیماها برای حفاظت از تاسیسات مهم کشوری، مثلاً نیروگاه اتمی بوشهر، استفاده خواهد کرد. علاوه بر این وی معتقد است که کلاً وجود جنگنده های J-10 در ایران می تواند عاملی بازدارنده باشد: مثلاً بطور فرضی جنگنده ها می توانند حمله نیروهای هوایی اسرائیل به تاسیساتی که بنظر اسرائیلی ها به کار ساخت سلاح کشتار جمعی مشغول هستند را دشوار کنند. طبق اطلاعات دریافتی از کارشناسان، اواسط سال 2007 نیروی هوایی چین دارای 89 فروند از این نوع جنگنده بود. طبق اطلاعاتی غیر رسمی نیز این کشور چین قصد دارد برای رفع نیازهای خود 120 فروند جنگنده J-10 بسازد. موتور این جنگنده ها، موتور روسی "آل-31اف.ان." است. این مدل مدرنیزه شده همان موتور توربو رآکتیو "آل-31اف" است که بطور گسترده در جنگنده های سوخوی-27 استفاده می شود. چین در ماه جولای سال 2005 با موسسه صادرات دفاعی روسیه "روس ابارون اکسپورت" قراردادی درباره عرضه دو ساله 100 موتور "آل-31اف.ان." که در کارخانه "سالیوت" در مسکو تولید می شوند، امضا نمود. این قرارداد امکان افزایش آن تا 100 موتور دیگر را نیز در نظر داشت که تابستان سال 2007 چین از این مصوبه استفاده کرده و قرارداد جدیدی برای خرید 100 موتور دیگر امضا کرد که طی دو سال آینده عرضه می شوند. روزنامه کامرسانت، خبرگزاری «نووستی» روسیه، 1 آبان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر خوبی است اما با این تعداد جنگنده فقط امکان تشکیل یک اسکادران کامل وجود دارد و در نتیجه فقط حفاظت کامل از یک منطقه کشور که چندان هم گسترده نخواهد بود! نمیدونم چرا مسئولان کشوری نیروی هوایی رو به بازار هفته تبدیل کردن که همه چیز توش پیدا میشه! اگه کل نیروی هوایی حتی از میگ21 تشکیل شده بود بهتر از این ناهماهنگی است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تلفات تيراندازي بالگرد تركيه به نوار مرزي ايران

ساعتي پيش، يك فروند بالگرد تركيه كه در نوار مرزي اين كشور، در حال تعقيب شماري از عوامل «پ.ك.ك» بود، اشتباهي چند تن از هموطنانمان را در نوار مرزي ايران، هدف قرار داد.

خبرنگار «تابناك» گزارش داد: با شدت گرفتن درگيري‌ها ميان نيروهاي ارتش تركيه و تروريست‌هاي «پ.ك.ك»، صبح امروز، سه تن از عوامل راهداري ايران زخمي شدند.

بنا بر اين گزارش، ساعتي پيش، يك فروند بالگرد تركيه كه در نوار مرزي اين كشور، در حال تعقيب شماري از عوامل «پ.ك.ك» بود، اشتباهي چند تن از هموطنانمان را در نوار مرزي ايران، هدف قرار داد كه بر پايه اطلاعات رسيد، تا اين لحظه، سه تن از آنان زخمي شده‌اند.
اين افراد، نيروهاي راه و ترابري منطقه و در حال احداث جاده مرزي بودند و هم‌اكنون در حال انتقال به اروميه و آغاز مراحل درماني هستند.

گفتني است، با تصويب تعقيب تروريست‌هاي «پ.ك.ك» در شمال عراق از سوي مجلس تركيه، اين روزها درگيري‌هاي شديد و خونيني ميان نيروهاي «پ.ك.ك» و ارتش تركيه رخ داده و ده‌ها تن از دو طرف كشته و زخمي شده‌اند، هرچند در اين مدت، تحركات عوامل «پ.ك.ك» در خاك ايران ناگزير كاهش يافته است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]وزيردفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح:

انحصارتوليد قطعات هواپيما شكسته شده‌است[/align]

"مصطفي محمدنجار" وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بااشاره‌به اينكه راهبرد وزارت دفاع در صنعت هوايي پيشرفت خوبي پيدا كرده ، گفت: بسياري از قطعات هواپيما كه پيش ازاين توليد آنها درانحصارغربي‌ها بود، اينك در داخل كشور توليد مي‌شود و نيازي به تامين آنها از خارج نيست.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا ، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين سخنان را عصر سه‌شنبه در جريان بازديد "پرويز داودي" معاون اول رييس جمهوري از شركت فجرآشيان وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بيان كرد.

محمدنجار با بيان اينكه فعاليت‌هاي گسترده‌اي دربخش هوايي ازجمله نظامي و غيرنظامي آغاز شده است،افزود: با تدابيري كه انديشيده شده نه‌تنها مشكلي بر سر راه نداريم بلكه راهبرد بسيار خوب و درازمدتي را تعريف كرديم كه صنعت هوايي كشور ، آينده بسيار روشني داشته باشد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد: رييس جمهوري علاقه بسياري به توسعه ورزش وتفريح هوايي وهمچنين تربيت خلبان‌هاي جديدو استفاده عامه مردم از اين صنعت دارند و براين اساس دستور دادند تا راهبرد جديدي براي اين منظور تهيه شود.

وي تاكيد كرد : وزارت دفاع برنامه‌هايي براي توليد انواع هواپيماهاي سبك و فوق سبك چند منظوره طراحي كرده كه با عملياتي شدن آنها هم به توسعه فرهنگ خلباني و هم توليد اشتغال و تفريح عمومي كشور كمك مي‌شود.

محمد نجار افزود: اينك ظرفيت بالايي در فرودگاه‌هاي كشور داريم و علاوه برآن مي‌توانيم يك درآمدزايي هم براي صنعت هوايي كشور داشته باشيم كه اين موضوع مورد تاييد معاون اول رييس جمهوري هم قرار گرفته و به سمت توليد انبوه آن مي‌رويم.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح يادآور شد كه توليد انبوه هواپيما علاوه برايجاد اشتغال و توسعه صنعت هوايي باعث كاهش قيمت آن نيزخواهد شد.

محمد نجارظرفيت صنعت هوايي كشور را از طراحي تا ساخت هواپيما دانست و گفت: تلاش شده تا در اين صنعت بصورت بهينه عمل شود و ساخت هواپيماهاي كوچك بسيار پيچيده نيست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كومرسانت: ايران قرارداد خريد 24 فروند جنگنده J-10 از چين را به امضاء رساند


ایران با چین قراردادی درباره خرید 24 فروند جنگنده J-10 امضا کرد. این هواپیماها را اسرائیل برای نیروهای هوایی خود طراحی کرده و پس از آن به چین فروخته است. موتور جنگنده ها را نیز روسیه فروخته است.

نمایندگان شرکت ایرانی Iran Aircraft Manufacturing Industrial تایید می کنند که چین 24 فروند جنگنده را طی سال های 2008-2010 عرضه خواهد کرد. قیمت هر جنگنده حدود 40 میلیون دلار برآورد می شود که بدین ترتیب بهای کل قرارداد می تواند حدود 1 میلیارد دلار باشد.

برد نهایی این جنگنده ها با حداکثر سوخت 2940 کیلومتر است. بدین ترتیب ایران نه تنها نمی تواند بر فراز تمامی منطقه خلیج فارس پرواز کند، بطور تئوری نیز نمی تواند به اسرائیل حمله کرده و پس از آن به پایگاه های خود بازگردد. تا کنون دوربرد ترین جنگنده های ایرانی، میگ-29 روسی بودند که برد حداکثر آنها 2100 کیلومتر است.

در عین حال کارشناسان معتقدند که 24 فروند جنگنده، بطور قابل توجهی توازن نیروها را در منطقه تغییر نمی دهند. "کنستانتین ماکینکو" کارشناس روس معتقد است که "نظامیان آمریکایی در منطقه خلیج فارس از تعداد غیر قابل قیاسی هواپیماهای نوع جدید برخوردارند. اصلی ترین مخالف ایران شیعی را می توان عربستان سعودی سنی دانست. اما آن نیز بلطف کمک های آمریکا از نیروی هوایی مقتدرتری نسبت به ایران برخوردار است". بعقیده این کارشناس ایران به احتمال زیاد از این هواپیماها برای حفاظت از تاسیسات مهم کشوری، مثلاً نیروگاه اتمی بوشهر، استفاده خواهد کرد. علاوه بر این وی معتقد است که کلاً وجود جنگنده های J-10 در ایران می تواند عاملی بازدارنده باشد: مثلاً بطور فرضی جنگنده ها می توانند حمله نیروهای هوایی اسرائیل به تاسیساتی که بنظر اسرائیلی ها به کار ساخت سلاح کشتار جمعی مشغول هستند را دشوار کنند.

طبق اطلاعات دریافتی از کارشناسان، اواسط سال 2007 نیروی هوایی چین دارای 89 فروند از این نوع جنگنده بود. طبق اطلاعاتی غیر رسمی نیز این کشور چین قصد دارد برای رفع نیازهای خود 120 فروند جنگنده J-10 بسازد. موتور این جنگنده ها، موتور روسی "آل-31اف.ان." است. این مدل مدرنیزه شده همان موتور توربو رآکتیو "آل-31اف" است که بطور گسترده در جنگنده های سوخوی-27 استفاده می شود. چین در ماه جولای سال 2005 با موسسه صادرات دفاعی روسیه "روس ابارون اکسپورت" قراردادی درباره عرضه دو ساله 100 موتور "آل-31اف.ان." که در کارخانه "سالیوت" در مسکو تولید می شوند، امضا نمود. این قرارداد امکان افزایش آن تا 100 موتور دیگر را نیز در نظر داشت که تابستان سال 2007 چین از این مصوبه استفاده کرده و قرارداد جدیدی برای خرید 100 موتور دیگر امضا کرد که طی دو سال آینده عرضه می شوند.


[u]وزنامه کامرسانت، خبرگزاری «نووستی» روسیه، 1 آبان[/u]تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دولت آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد تحریم های گسترده جدیدی علیه وزارت دفاع ایران، سپاه پاسداران و تعدادی از بانک های مهم این کشور اعمال می کند. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، که روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هنری پالسن، وزیر خزانه داری، شرکت کرده بود گفت این تحریم ها به دلیل حمایت حکومت ایران از سازمان های تروریستی در عراق و خاورمیانه، خرید و فروش موشک و فعالیت های هسته ای طراحی شده است. خانم رایس گفت: "متاسفانه حکومت ایران همچنان پیشنهاد مذاکرات را که از جانب ما ارائه شده رد می کند، و در عوض با پیگیری دستیابی به تکنولوژی هسته ای، ساخت موشک های بالستیک خطرناک، حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق و حمایت از تروریست ها در عراق، افغانستان و لبنان، و انکار وجود یکی از اعضای سازمان ملل متحد و تهدید به محو کردن اسرائیل از نقشه، صلح و امنیت را به خطر می اندازد." خانم رایس این تحریم ها را، که به عقیده بعضی کارشناسان سخت ترین تحریم هایی است که بعد از انقلاب سال 1979 ایران به حکومت این کشور تحمیل شده است، بخشی از سیاستی همه جانبه برای مقابله با رفتارهای تهدیدآمیز ایران خواند. سخنرانی کاندولیزا رایس درباره ایران با این حال خانم رایس اعلام کرد که آمریکا کماکان از "یک راه حل دیپلماتیک" استقبال می کند. خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید تحریم های اعلام شده بسیار شدیدتر از آن چیزی است که انتظار می رفت. هنری پالسن نیز بعد از سخنان خانم رایس اعلام کرد بیست سازمان ایرانی از جمله چند بانک دولتی ایرانی مشمول این تحریم ها خواهند بود. سپاه پاسداران ایران و نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه، نیز از جمله سازمان های مشمول تحریم هستند. دولت آمریکا سپاه پاسداران را "اشاعه دهنده سلاح های کشتار جمعی" دانسته و نیروی قدس این سپاه را "حامی تروریسم" اعلام کرده است. آمریکا نیروی قدس را متهم می کند که در آموزش و رساندن سلاح به شورشیان در عراق و افغانستان و نیز آنچه آمریکا گروه های تروریستی در لبنان می خواند، نقش دارد. آقای پالسن از بانک های ملی، ملت و صادرات به عنوان بانک های تحریم شده نام برد. پیش از این دولت آمریکا بانک سپه را در لیست سازمان های مشمول تحریم قرار داده بود. آقای پالسن گفت نظام بانکی ایران سالانه میلیون ها دلار از پول سازمان های تروریستی را جابجا می کند. آقای پالسن همچنین خطاب به شرکت هایی که با ایران روابط تجاری دارند گفت: "وقتی شما با ایران داد و ستد می کنید، کاملا محتمل است که در واقع در حال داد و ستد با سپاه پاسداران ایران باشید." بر اساس این تحریم ها دارایی های این سازمان ها در آمریکا مسدود می شوند و اتباع آمریکا اجازه نخواهند داشت با این سازمان ها داد و ستد کنند. خانم رایس نیز گفت این تحریم ها "مانعی جدی" در برابر شرکت های غیر آمریکایی خواهد بود که با ایران داد و ستد دارند. کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفت آمریکا با این تحریم ها در امور داخلی ایران دخالت می کند. آقای جلالی به خبرگزاری فرانسه گفت: "این کار دیوار بی اعتمادی بین ایران و امریکا را روز به روز بلندتر می کند و راه را بر گفتگو می بندد." BBCPersian

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همزمان با اعلام وضع تحریم های جدید ایالات متحده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه، تعدادی از داوطلبان نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2008، از افزایش احتمال مقابله نظامی دو کشور ابراز نگرانی کرده اند. بسیاری از این داوطلبان که در پی جلب توجه رای دهندگان آمریکایی هستند، ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت جورج بوش، از این فرصت برای حمله به هیلاری کلینتون دیگر رقیب دموکرات خود استفاده کرده اند. در این حال، میت رامنی داوطلب جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا خواستار در نظر گرفته شدن همه گزینه ها علیه ایران مانند محاصره نظامی و بمباران مراکز نظامی این کشور شده است. ولی نامزدهای دموکرات مانند باراک اوباما و کریستوفر داد با انتقاد از این اقدام، می گویند رای مثبت هیلاری کلینتون به قطعنامه تروریست نامیدن سپاه پاسداران در مجلس سنا، راه را برای حمله نظامی دولت بوش به ایران هموار کرده است. این در حالی است که کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه هنگام اعلام تحریم سپاه پاسداران و نیروی قدس بر توجه آمریکا بر دیپلماسی در برخورد با ایران تاکید کرده بود. دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد ارتش آمریکا هم این هفته در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده، با اشاره به اقدام نظامی علیه ایران به عنوان آخرین گزینه، دیپلماسی را در برابر تهران مهم دانسته بود. 'شباهت با دوره منتهی به جنگ عراق' در این حال، دنیس کوسینیچ یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا که عضو مجلس نمایندگان این کشور هم است، با اشاره به تصمیم وزارت امور خارجه ایالات متحده و سخنان جدید معاون رئیس جمهور این کشور که به ایران درباره عواقب عمل نکردن به خواسته های اتمی غرب هشدار داده بود می گوید این وقایع به وقایع پیش از جنگ عراق شباهت دارد. "به طور مشخص این تحریم ها با هدف ادامه سیاست های خصمانه دولت علیه ایران اعمال شده اند. نام بردن از نیروهای مسلح یک کشور مستقل به عنوان واحدی تروریستی سابقه نداشته است دنیس کوسینیچ "این موضوع همان تکرار موضوع عراق است. ما این فیلم را قبلا هم دیده ایم و چه فیلم بدی هم هست." آقای کوسینیچ در مصاحبه با بی بی سی فارسی، هدف وزارت خارجه آمریکا در اعمال تحریم های جدید برضد ایران را تشدید تنش ها دانست. "به طور مشخص این تحریم ها با هدف ادامه سیاست های خصمانه دولت علیه ایران اعمال شده اند. نام بردن از نیروهای مسلح یک کشور مستقل به عنوان واحدی تروریستی سابقه نداشته است. باید متوجه رخدادها باشیم. این دولت خواستار جنگ است. آنها در حال آماده سازی برای جنگ هستند و آنها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا ایران را به عنوان کشوری تروریست معرفی کنند." آقای کوسینیچ همچنین از اکثریت دموکرات کنگره و نمایندگان دموکراتی که با حمایت از قطعنامه ها و طرح های ضد ایرانی راه را برای اقدام نظامی دولت جورج بوش علیه ایران هموار می کنند، انتقاد کرد. 'تقویت موضع طرفداران دیپلماسی' در این حال، هیلاری کلینتون سناتور دموکرات و داوطلب پیشتاز اخذ نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری با رد انتقادها از خود، ضمن تاکید بر دیپلماسی در برابر ایران، افزایش فشارهای اقتصادی بر این کشور را برای بازدهی دیپلماسی ضروری دانسته است. جوزف سیرینسیونه معاون امنيت ملی مرکز تحقيقاتی پيشرفت برای آمريکا که از کارشناسان خبره امور ایران در واشنگتن است، بدون اعتنا به جنجال سیاستمداران دموکرات که در راستای تبلیغات انتخاباتی انجام می شود، تحریم های جدید ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را در راستای تقویت موضع طرفداران دیپلماسی در کاخ سفید می داند. او گفت: "من سخنان کاندولیزا رایس را این طور تعبیر می کنم که او برای پیش دستی بر ضد هرگونه ابتکارعمل قوی تری علیه ایران از داخل هیات حاکمه آمریکا، تصمیم به اتخاذ موضعی قوی ولی متفاوت با جنگ گرفته است." من سخنان کاندولیزا رایس را این طور تعبیر می کنم که او برای پیش دستی بر ضد هرگونه ابتکارعمل قوی تری علیه ایران از داخل هیات حاکمه آمریکا، تصمیم به اتخاذ موضعی قوی ولی متفاوت با جنگ گرفته است جوزف سیرینسیونه کارشناس مسائل ایران آقای سیرینسیونه با اشاره به تاثیر مثبت گسترش تحریم ها علیه ایران در تقویت اهرم دیپلماتیک واشنگتن علیه تهران می گوید تحریم ها ضمن ترساندن سرمایه گذاران خارجی از حضور در این کشور و افزایش شکاف در سطوح بالای رهبری در آن، به پیشبرد راه حل دیپلماتیک برای مناقشه میان دو کشور کمک می کند. در این حال، به گفته آقای سیرینسیونه پایبند نبودن آمریکا به گفتگوی مستقیم با ایران به تاثیرگذاری تحریم های واشنگتن علیه تهران آسیب زده است. "موضوعی که در سیاست اعمال تحریم علیه ایران دیده نمی شود، پیگیری گفتگوی مستقیم با این کشور است. متاسفانه دولت آمریکا هیچ نشانه ای که بیانگر علاقه آن به پیدا کردن راه حلی مسالمت آمیز برای مناقشه با ایران است، از خود نشان نمی دهد. آنها توقع دارند قبل از هر گفتگویی، ایران در برابر خواسته هایشان تسلیم شده باشد." جوزف سیرینسیونه همچنین فقدان سیاست مشترک در برابر ایران را از علت های اصلی افرایش حملات کلامی مسوولان آمریکایی علیه ایران در دو هفته گذشته می داند. "سیاست دولت آمریکا در برابر ایران موفق نبوده است. به همین خاطر آنها سعی دارند با بیانیه های قوی، این کمبود را جبران کنند. نکته ای که مرا نگران می کند، فقدان یک سیاست جامع و هماهنگ در برابر دولت ایران در واشنگتن است و به همین خاطر به حل این مناقشه در کوتاه مدت خوشبین نیستم."

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک روز پس از وضع تحریم های تازه علیه ایران از سوی ایالات متحده آمریکا، چین اعلام کرده است تحریم های تازه علیه ایران "تنها اوضاع را پیچیده تر می کند." خبرگزاری دولتی چین، شینهوا، روز جمعه (بیست و ششم اکتبر) به نقل از لیو ژیانچاو، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشته است که "بهترین راه حل مسئله اتمی ایران، برقراری مذاکره و گفتگو است." یک روز پیشتر کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد کشورش تحریم های تازه ای علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سه بانک ایرانی به اجرا خواهد گذاشت. این مجموعه تحریم ها که بسیاری ناظران آن را شدیدترین اقدام آمریکا علیه ایران پس از انقلاب سال 1979 دانسته اند، واکنش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را نیز برانگیخت که از تهدید ایران به تحریم های شدیدتر انتقاد کرد و هشدار داد چنین رویه ای ممکن است "مناقشه اتمی ایران را به بن بست بکشاند." آقای پوتین که ساعاتی پس از اعلام تحریم های تازه آمریکا علیه جمهوری اسلامی در نشست سران اتحادیه اروپا درلیسبون، پایتخت پرتغال صحبت می کرد، گفت: "اینکه مثل دیوانه ای تیغ بدست به این طرف و آن طرف [بدویم] راه خوبی برای حل مسئله نیست." چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که پیش از این نیز با تشدید تحریم ایران در این شورا مخالفت کردند که در نتیجه قطعنامه دیگری علیه ایران صادر نشد. بنا به تصمیم پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان (گروه 1+5) مقرر شد تا ماه نوامبر و مشخص شدن نتیجه مذاکرات خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با طرف ایرانی و گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای صادر نشود. تحریم های تازه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی این کشور نیز محکوم شده است. همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران تحریم های جدید را بی اثر دانسته و گفته "سپاه اکنون بیش از هر زمان دیگری آماده دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی است."

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه سپاه پاسداران و چند بانک دولتی، بار دیگر نظرها را به سوی کانون اقتصادی سپاه، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا جلب کرده است، همان مرکزی که به اعلام رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه بیش از ۱۵۰۰ پروژه بزرگ را در هفده سال گذشته به پایان رسانده و در دو سال اخیر که در صنایع نفت و گاز حضور یافته قصد دارد جای شرکت های بزرگ آمریکائی و اروپائی را پر کند که به دستور دولت های خود از این بخش سودآور و مهم از بازار ایران دور شده اند. قرارگاه سازندگی خاتم ‌الانبیا بنا به گزارش سپاه به کمیسیون بودجه مجلس ۸۱۲ شرکت ثبت شده در داخل و خارج ایران دارد و در سال گذشته ۲۲۵ پروژه در دست اجرا داشته که گفته می شود حدود صد پروژه بزرگ هم در یک سال گذشته از سوی دولت محمود احمدی نژاد به این قرارگاه واگذار شده است. برخی از کارشناسان با آمار و استدلال نشان می دهند تجربة هفده سالة قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان یک پیمانکار بزرگ با انجام هزار و پانصد پروژه، این مجموعه را نسبت به تمام مجموعه های مشابه، در بالاترین مرتبه قرار می دهد. پیشینه قرارگاه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که امروز در گزارش های کنگره آمریکا و مراکز تصمیم گیرنده اقتصادی در جهان نامی آشنا و در گردش است، مجموعه ای است که از بعد از جنگ هشت ساله با عراق با دستور رهبر جمهوری اسلامی [فرمانده کل قوا] و امضای رییس جمهور وقت [هاشمی رفسنجانی] از میان خاکستر جنگ هشت ساله پدیدار شد تا به نوسازی کشور سرعت بدهد. سپاه پاسداران و اقتصاد ایران در برابر تحریم به نوشته روزنامه توقیف شده شرق، حجت الاسلام سعیدی نمایندة ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، نیروهای مسلح همزمان با اولین سالگرد دولت احمدی نژاد گفت در زمان جنگ حجم عظیمی از آلات و ادوات مهندسی را بنا به نیاز زمان جنگ در اختیار گرفته بودند که پس از جنگ بی‌استفاده مانده است و بنابراین ضرورت دارد که این امکانات و تجهیزات برای کمک به توسعة اقتصاد به کارگرفته شود. در بسیاری از کشورها متداول است که از این امکانات پس از جنگ برای سازندگی و توسعة کشور استفاده می‌شود. بر این اساس تدبیر شده که بخشی از توان سپاه از حالت نظامی خارج و به غیرنظامی تبدیل شود و به سازندگی کشور کمک کند.با این پیشینه، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای کمک به سازندگی و بازسازی خرابی‌های جنگ به میدان آمده است. در زمان جنگ حجم عظیمی از آلات و ادوات مهندسی را بنا به نیاز زمان جنگ در اختیار گرفته بودند که پس از جنگ بی‌استفاده مانده است و بنابراین ضرورت دارد که این امکانات و تجهیزات برای کمک به توسعة اقتصاد به کارگرفته شود حجت الاسلام سعیدی نمایندة ولی‌فقیه در سپاه پاسداران از زمینه های فعالیت و بخش هائی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در آن حضور یافت می توان دریافت که هدف از تاسیس این مرکز چه بود: آب رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه های سدسازی و انتقال آب و نیرو، راه سازی . اما ده سالی بعد، همزمان با آشکار شدن فعالیت های ایران برای دستیابی به فن آوری هسته ای، که واکنش مخالفت آمیز آمریکا و کشورهای غربی با آن قابل پیش بینی بود، به طور ناگهانی حضور سپاه پاسداران بیرون از واحدهای نظامی چشمگیر شد و از جمله مهم ترین نمودهای آن هنگامی بود که شرکت های تابعه قرارگاه خاتم الانبیا در مورد ساخت فرودگاه بین المللی جدید تهران و هم اپراتوری تلفن های همراه و پروژه های مخابراتی به مجادلاتی با دولت محمد خاتمی منتهی شد که بخش هائی از این خدمات را به دو شرکت ترکیه ای سپرده بود. این مجادله در نهایت به رویاروئی مستقیم سپاه با دولت در جریان افتتاح فرودگاه بین المللی امام خمینی، لغو قرارداد خدماتی اپراتور دوم تلفن همراه انجامید. این درگیری به سادگی قابل حل بود اگر با دخالت مجلس راستگرا و حمایت اکثریت مخالف دولت قانونی به تصویب نمی رسید و در نهایت با برکناری وزیر راه احمد خرم، آشکار نمی شد که سپاه قصد قدرت نمائی دارد. از همان زمان بسیاری از تحلیلگران سیاسی پیش بینی کردند که سپاه پاسداران از این پس نقش پررنگ تری در مسائل اقتصادی و سیاسی بازی خواهند کرد. حاشیه های نهمین انتخابات ریاست جمهوری با عنوان تائید این تحلیل ها راهی رسانه های خارجی شد. محمود احمدی نژاد در بهمن سال ۸۲ در مقام شهرداری تهران چند قرارداد با سپاه بست و در پاسخ به خبرنگارانی که علت چنین تصمیمی را بدون برگزاری تشریفات مناقصه می پرسیدند گفت پیمانکاران دولتی به دلیل داشتن تجربه در کار و ارائه قیمت پایین، مورد قبول شهرداری هستند. چنان که یک شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان و همچنین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پذیرفته اند با پایین ترین قیمت در خدمت مردم باشند. بنا به ادعای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تابستان ۸۴ [از جمله دکتر مصطفی معین، مهدی کروبی و هاشمی رفسنجانی که هر کدام به ایرادهای خود را به آن انتخابات وارد دانسته اند] در جریان انتخابات ریاست جمهوری، واحدهای بسیج به شکل سازمان دهی شده به نفع یکی از نامزدهای گمنام جناح راست وارد عمل شدند و زمینه های پیروزی محمود احمدی نژاد را در حالی فراهم آورند که تا قبل از اعلام نتایج دور اول انتخابات کمتر تحلیلگری آن را گمانه می زد. اعمالی که سرتیپ محمد باقر ذوالقدر جانشین وقت فرمانده سپاه [و معاون فعلی وزارت کشور] آن را "پیچیده" خوانده و چند تن از نامزدهای ریاست جمهوری از آن به عنوان تقلب و یا عنوان های طعنه آمیزی مانند "دست غیب" یاد کرده اند و محمد خاتمی رییس جمهوری سابق به دادن صفت "بداخلاقی انتخاباتی" بدان بسنده کرد. اما گمانه زنی درباره نزدیکی سپاه و بسیج با محمود احمدی نژاد زمانی به مرحله عمل نزدیک شد که گروهی از فرماندهان سپاه در پست های کلیدی وزارت، استانداری، معاونت وزارت خانه های حساس به کار گمارده شدند و اجرای قراردادهای بزرگ عمرانی - که قبلا بیش تر آن ها توسط پیمانکاران خارجی انجام می شد - به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شد. مقامات دولتی، به زبان های مختلف نشان داده اند که تحریم ها و شرایط ویژه ای که با بالاگرفتن بحران هسته ای ایران به وجود آمده و به خصوص خارج شدن تدریجی پیمانکاران خارجی از صنعت نفت و گاز که کشور به شدت به درآمد حاصل از صادرات آن نیازمند است، راهی جز توسل به قرارگاه متصل به سپاه پاسداران برایشان باقی نمانده است. درگذشته بیش‌ ترین حضور قرارگاه خاتم الانبیا در بخش سد و راهسازی بود اما در دو سال گذشته و در دولت نهم بیش‌ ترین حجم فعالیت‌ های این قرارگاه در پروژه‌های نفت و گاز متمرکز شده است سد مخزنی کرخه، آزادراه تهران- ساوه، تونل‌های آبی نیروگاه سد مخزنی کارون ۴، ترمیم و بازسازی پست‌های بتنی اسکله‌های هشت و ۹ بندر خرمشهر- خوزستان، طراحی و احداث آبگیر پالایشگاه‌های گاز منطقة پارس جنوبی با ظرفیت ۲۵۰ هزار مترمکعب در ساعت، طراحی و بازسازی سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری مخازن جزیرة خارک بخشی از پروژه هائی که توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شده اما به نوشته روزنامه اقتصادی سرمایه درگذشته بیش‌ ترین حضور این قرارگاه در بخش سد و راهسازی بود اما در دو سال گذشته و در دولت نهم بیش‌ ترین حجم فعالیت‌ های این قرارگاه در پروژه‌های نفت و گاز متمرکز شده است. پروژ‌ه‌هایی که تا پیش از این یا توسط شرکت‌های خارجی یا کنسرسیوم ‌های ایرانی - خارجی اجرا می ‌شد یکی از مهم ‌ترین پروژه‌ هایی که به این قرارگاه واگذار شد، پروژة خط لوله هفتم بوده است. رقابت نابرابر در سومین سال از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، روزنامه اقتصادی سرمایه که از گسترش بخش خصوصی دفاع می کند در گزارشی به شرایط نابرابر شرکت های وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا با بخش خصوصی اشاره کرده و از زبان مدیران بخش خصوصی، حضور گسترده سپاه پاسداران را در صحنه های عمرانی به معنای سد تازه ای در برابر رشد بخش خصوصی دانسته است. به گفته کارشناسان، به جز مواردی که با ترک تشریفات مناقصه طرح های بزرگ به قرارگاه خاتم الانبیا و یا شرکت های تابعه اش واگذار می شود، حتی در مواردی که این شرکت در مناقصه ها شرکت می کنند و با اعلام قیمت‌های پایین‌ تر نسبت به پیمانکاران خارجی و داخلی، برندة مناقصه‌ها شناخته می شوند باز هم نمی توان گفت رقابت عادلانه صورت پذیرفته است. در مقابل نگرانی محافل اقتصادی، سپاه پاسداران همواره رقابت نابرابر با بخش خصوصی را تکذیب می کند چنان که سال پیش یحیی رحیم صفوی، فرماندة وقت سپاه گفت شرکت های وابسته به قرارگاه خاتم‌ الانبیا هیچ گاه مانعی بر سر فعالیت شرکت‌های پیمانکاری شخصی [خصوصی] نبوده، بلکه سعی کرده با فعالیت در مناطق ناامن مانند کردستان، سیستان و بلوچستان که به دلیل ناامنی یا بدی آب و هوا مورد توجه پیمانکاران نبوده، به مردم خدمت‌رسانی کند. اوج این نگرانی ها کوتاه مدتی بعد از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، زمانی ظاهر شد که قرارگاه سپاه بدون مناقصه، پروژه خط لولة انتقال گاز عسلویه به سیستان و مرز پاکستان را گرفت. پروژه‌ای که ارزش تقریبی آن تا مرز پاکستان به 2.2 میلیارد دلار می رسد [تا ایرانشهر 1.3میلیارد دلار]. در حالی که مطابق قانون واگذاری قراردادهای بالاتر از ده میلیون دلار باید با رعایت تشریفات مناقصه باشد. کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت وقت در مورد علت واگذاری بدون مناقصه طرح عسلویه، همان زمان گفت با توجه به این‌که سرعت عمل در این پروژه بسیار مهم بود و برگزاری مناقصه نیز بیش از یک سال وقت می‌خواست در نتیجه این پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد. پروژه های بزرگ دیگری که در آن سال به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد عبارت بودند از توسعه بخشی از میدان پارس جنوبی باارزش اعلام شده دو و نیم میلیارد دلار و توسعه اسکله چابهار و چند پروژه دیگر در حوزه نفت و گاز و بخش های دیگر که ارزش کل آن ها هفت میلیارد دلار بود و اعلام گردید که قرارگاه با شرکت در مناقصه و طی تشریفات قانونی، و ارائه قیمت های پائین تر برنده مناقصه شده است. برای امضای قرارداد این واگذاری ها، که بزرگ ترین معاملات صنعت گاز و نفت کشور نام گرفت، مراسم تشریفاتی مخصوصی برپا شد که گزارش آن از صدا و سیما به طور مستقیم پخش شد و وزیر نفت و فرمانده سپاه پاسداران حضور داشتند. انجام چنین تشریفاتی، و تبلیغ درباره آن که در همه سال های استخراج نفت و صنعت نفت و گاز بی سابقه بود از نظر آگاهان سیاسی نشان آن محسوب می شد که حضور سپاه پاسداران در صنعت نفت و گاز به ضرورتی بالاتر از ارائه قیِمت ارزان تر صورت گرفته است. شرکت سپاه پاسداران در عملیات تروریستی، یا دخالت در عراق و مسلح کردن حزب الله لبنان از جمله اتهاماتی است که به عنوان دلیل تبلیغات علیه سپاه پاسداران در رسانه های بین المللی و از قول مقامات آمریکائی و اروپائی مطرح می شود از جمله انتقادهائی که به ورود قرارگاه خاتم الانبیا به قراردادهای بزرگ صنعت نفت وجود داشت منابع مالی و اعتباری آن بود، در حالی که شرکت های خارجی طرف قرارداد معمولا ضمانت های بزرگ و معتبر بین المللی برای حسن انجام تعهدات خود می سپارند سئوال این بود که قرارگاه سپاه، ضمانت نامه هائی در برابر قراردادهای هفت میلیاردی را از کجا و چگونه تامین می کند. پاسخگوئی به اکبر ترکان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس [ و مدیر پیشیین صنایع پشتیبانی نیروهای مسلح] واگذار گردید که همزمان با اعلام آمادگی ضمانت نامه های شرکت های دیگر در خصوص فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: قرار گاه خاتم الانبیاء باید برای فایناس از هیات امنای ارزی مصوبه دریافت کند، تا قرارداد مبادله شود. به گفته این مقام نفتی برای تامین ضمانت نامه فایناس پروژه، منابع لازم به قرارگاه خاتم الانبیا قرض داده خواهد شد و برای این منظور فرمانده‌ کل سپاه پاسداران با رییس جمهور مکاتبه می کند. واردات و صادرات کالا از سوی دیگر قرارگاه خاتم الانبیا، در سال های آزادی نسبی مطبوعات در گزارش های متعددی متهم شده بود که بدون رعایت قواعد و قوانین گمرکی کشور با دست داشتن در مبادی ورودی مستقل، کالاها و تجهیزات خود را وارد کشور می کند. در همین رابطه در سال های دولت خاتمی از وجود شصت اسکله غیرقانونی در جنوب کشور سخن رفت که نخست بار مهدی کروبی رییس مجلس ششم وجود آن ها را علنی و رسمی ساخت و به دنبال آن دو تن از نمایندگان مجلس در این زمینه دست به افشاگری زدند. به گفته علی قنبری نمایده دوره ششم مجلس شورای اسلامی نزدیک به یک سوم واردات کشور از طریق بازارهای غیرقانونی، اقتصاد زیرزمینی و اسکله های غیرمجاز صورت می گیرد. برخی نهادهای انتصابی که خود را تابع دولت نمی دانند و نیز نهادهائی که قدرت را در اختیار دارند و عمدتا نظامی هستند، بیشتر به این کار مبادرت می ورزند. ‌مرحله جدید از یک سال پیش که تحریم های هوشمند یا تدریجی ابتدا از سوی آمریکا و سپس بعضی از کشورهای اروپائی علیه ایران در دستور عمل قرار گرفت و نام از سپاه پاسداران برده شد، شرکت سپاه پاسداران در عملیات تروریستی، یا دخالت در عراق و مسلح کردن حزب الله لبنان از جمله اتهاماتی بود که به عنوان دلیل تبلیغات علیه سپاه پاسداران در رسانه های بین المللی و از قول مقامات آمریکائی و اروپائی می گشت. اما با گذر زمان و قرار گرفتن شرکت های تابعه قرارگاه خاتم الانبیا در فهرست شرکت های تحریم شده که همزمان با خروچ شرکت های خارجی از صنایع نفت ایران، برخی از تحلیلگران را به این نتیجه رساند که علت اصلی جای دیگرست و مخالفان برنامه هسته ای ایران قصد دارند آخرین مفری را که جمهوری اسلامی برای گریز از تاثیر تحریم ها ایجاد کرده است، از دور خارج کنند. شرکت های وابسته به قرارگاه خاتم‌ الانبیا هیچ گاه مانعی بر سر فعالیت شرکت‌های پیمانکاری خصوصی نبوده، بلکه سعی کرده با فعالیت در مناطق ناامن مانند کردستان، سیستان و بلوچستان که به دلیل ناامنی یا بدی آب و هوا مورد توجه پیمانکاران نبوده، به مردم خدمت‌رسانی کند یحیی رحیم صفوی، فرماندة وقت سپاه در ماه های اخیر کم نبودند تحلیلگران ایرانی که در معدود روزنامه های منتقد دولت نگرانی های خود را از دور تازه تحریم ها آشکار ساخته و به طور ضمنی از تاثیر تحریم ها بر فعالیت‌ های اقتصادی سپاه نوشته اند. به نظر می رسد محدودیت‌های بانکی و مالی، مشارکت‌ موسسات خارجی را با شرکت های تابع قرارگاه خاتم‌الانبیا به شدت تحت تاثیر قرار دهد. هفته پیش در میان اخبار پراکنده نوشته شد پروژه بزرگ ساخت هشت کارخانه فولاد که رییس جمهور در سفرهای استانی خود وعده آن را داد و دولت اصرار داشت که در دور دوم سفرهای استانی مقدمات تاسیس آن ها فراهم شده باشد، در حالی که پیمانکاران اولیه از دور خارج شدند و تنها چاره در سپردن آن به قرارگاه خاتم الانبیا دیده شد، بدون هیچ حرکتی باقی مانده و حتی علی اکبر محرابیان سرپرست وزارت صنایع از احتمال منتقی شدن اجرای آنها خبر داده است. هشت کارخانة فولاد اساس برنامه رییس دولت برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم است که یکی از آن ها باید در آذربایجان احداث ‌شود که ساخت آن به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده. اما گفته شده است که این پروژه به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده، در مسیر تعیین شده حرکت نکرد. و این تنها پروژه ای نیست که به چنین سرنوشتی گرفتار آمده است. اینک با تشدید تحریم های آمریکا علیه سپاه، این سئوال پیش روی تحلیلگران قرار گرفته است که هدف قرار گرفتن مهمترین موسسه عمرانی و اقتصادی در ایران که به عنوان بازوی قابل اعتماد نظام جمهوری اسلامی در صددست جای خالی پیمانکاران خارجی را در طرح های بزرگ پر کند، تا چه اندازه خواهد توانست ایران را از تعقیب برنامه هسته ای که آمریکا و متحدانش آن را جاه طلبانه و بلند پروازانه می دانند موثر خواهد بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سردار نجار : موشك‌هاي ايراني فقط بر سر متجاوزين به حريم ايران فرود خواهد آمد

[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: وزير دفاع در نشست اعضاي كميته ديپلماسي وزارت دفاع اظهار داشت: موشك‌هاي ايراني هيچ كشوري را تهديد نمي‌كند و فقط بر سر متجاوزين به حريم ايران فرود خواهد آمد. [/align]

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، مصطفي محمد نجار تأكيد كرد: توان دفاعي از جمله قدرت موشكي ايران در خدمت صلح و امنيت پايدار در منطقه است و آن را بخشي از قدرت دفاعي جهان اسلام محسوب مي‌كنيم.
وي با اشاره به اظهارات جورج بوش رئيس‌جمهور آمريكا كه گفته بود موشك‌هاي ايراني تا سال 2015 امريكا و اروپا را تهديد مي‌كند، گفت: بزرگ‌نمايي توان موشكي ايران توسط بوش و لفاظي ديك چني را مي‌توان توجيهي براي استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا در جمهوري چك ارزيابي كرد كه با مخالفت فزاينده افكار عمومي اروپا روبرو شده است.
وزير دفاع در ادامه افزود: بخش ديگري از عصبانيت امريكا ناشي از برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس سران كشورهاي درياي خزر است كه در خصوص ايجاد امنيت بدون حضور نيروهاي بيگانه به اجماع كم‌نظيري دست يافتند.
نجار همچنين با اشاره به اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي آمريكا گفت: اعمال تحريم‌هاي يكجانبه از سوي امريكا،‌نشانگر نااميدي اين كشور از همراهي ساير كشورهاي جهان در قبال ايران است.
وي افزود: اينگونه تحريم‌ها علاوه بر شتاب بخشيدن به روند خودكفايي و خوداتكايي كشور،‌ وحدت و انسجام ملي را براي مقابله با تهديدات دشمنان بيشتر مي‌كند.
وزيردفاع كشورمان توصيه كرد؛ مقامات كاخ سفيد به جاي جعل اينگونه اخبار كذب و جوسازي عليه نيات صلح‌جويانه و منطق محكم ايران و همچنين اعمال تحريم‌ها و فشارهاي بي‌حاصل، حق ملت‌ها را براي استفاده از نعمت‌هاي خدادادي محترم بشمارند.
نجار در ادامه گفت: برخي كشورهاي اروپايي نيز نبايد فريب القائات هيئت حاكمه جنگ‌طلب آمريكا را بخورند؛ جنگ‌طلباني كه هر روز با دخالت‌هاي نامشروع خود در گوشه و كنار جهان صلح و امنيت و آرامش را به مخاطره انداخته‌اند.
وي در پايان تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب تعاليم دين مبين اسلام و اهداف و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، منادي صلح و دوستي است و معتقد است بايد با همكاري و همدلي ملت‌ها و دولت‌ها، جنگ، خشونت، تروريسم و سلاح‌هاي كشتار جمعي را در جهان ريشه‌كن كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من خیلی تعجب می کنم که ایران رفته هواپیما خریده ! چون ما لان باید پولمون رو صرف توسعه موشک های دوربرد خودمون کنیم و این به نظر من یعنی خرج پول اضافی :lol:

چو ایران نباشد تن من مباد :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه : ايران به زودي بهره‌برداري از منابع نفت و گاز خزر را آغاز مي‌كند [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: «مهدي صفري» گفت: ايران در آينده بسيار نزديك بهره‌برداري از منابع نفت و گاز درياي خزر را آغاز خواهد كرد. [/align]

به گزارش خبرگزاري فارس، «مهدي صفري» نماينده ويژه در امور درياي خزر و معاون آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع وزارت خارجه كشورمان در گفتگويي به تشريح دستاوردهاي دومين اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در تهران پرداخت.
مشروح اين گفتگو را در ذيل مي‌خوانيد.

سؤال: در مورد علت برگزاري اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در جمهوري اسلامي ايران و اهميت اين اجلاس توضيح بفرماييد.
صفري: ميزباني دومين اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر توسط جمهوري اسلامي ايران در جريان برگزاري اولين دور اين اجلاس در ارديبهشت ماه سال1381 در شهر عشق آباد مورد توافق روساي جمهور پنج كشور ساحلي قرار گرفت.
در آن اجلاس، روساي جمهور غير از توافق بر سر اين مسئله به توافق مهم ديگري دست نيافتند و حتي اعلاميه نهايي اجلاس امضا نشد.
لذا، گرچه نفس برگزاري اولين اجلاس مثبت بود و زمينه اولين گفتگوها را فراهم كرد، اما دستاورد ملموسي نيز در اين اجلاس حاصل نشد.
برخلاف اجلاس اول، اجلاس تهران به لطف خدا با موفقيت كامل و دستاوردهاي بسيار خوب پايان يافت.
اين نتايج به اذعان تمامي كارشناسان، پيشرفت كاملا محسوسي در مباحث مربوط به درياي خزر ايجاد خواهد كرد.
به علاوه، از آن جا كه اين اجلاس اراده بالاترين مقامات اجرايي كشورهاي ساحلي بر حل مسائل اين دريا در اسرع وقت را نمايان ساخت، اهميت داشت.
اجلاس تهران از اين جهت نيز مهم بود كه در جريان آن روساي جمهور چهار كشور ساحلي درياي خزر به ايران سفر كردند تا باطل بودن ايده و تلاش‌هاي كساني كه سعي دارند ايران را از معادلات قدرت در سطح منطقه كنار بگذارند به وضوح عيان شود.
در اين اجلاس بالاترين مقام يكي از قدرت‌هاي بزرگ نظامي - اقتصادي جهان به ايران سفر كرد. اهميت حضور آقاي پوتين در تهران از آن جا عيان مي‌شود كه پيش از سفر وي، رسانه‌ها و سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي با طرح مسائلي چون احتمال ترور آقاي پوتين در تهران سعي كردند اين سفر را تحت الشعاع قرار داده و يا مانع از انجام آن شوند، اما بالاخره آقاي پوتين در تهران حاضر شد.

سؤال: در خصوص مباحث درياي خزر چه توافقاتي در اين اجلاس بين روساي جمهور حاصل شد؟
صفري: چندين توافق مهم در اين اجلاس بين روساي جمهور حاصل شد كه نقطه عطفي در روابط اين كشورها در خصوص مسائل درياي خزر به شمار مي‌آيد.
برخي از اين توافقات به اين قرار هستند:
1)تشكيل كنفرانس همكاري‌هاي اقتصادي كشورهاي ساحلي درياي خزر: جمهوري اسلامي از سال 1992 پيشنهاد تشكيل سازمان همكاري كشورهاي ساحلي درياي خزر را ارائه كرده بود كه به دليل آماده نبودن كشورها، تاكنون توافقي در مورد آن صورت نگرفته بود.
اما در اين جلسه پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران مبني بر تشكيل سازماني با اهداف اقتصادي به منظور گسترش و توسعه تجارت و بازرگاني بين كشورهاي ساحلي درياي خزر مجددا مطرح شد كه روساي جمهور همه كشورها با حمايت از اين طرح، در خصوص شيوه پيگيري اين ايده نيز توافق كردند.
بر اين اساس قرار شد ابتدا كنفرانسي با هدف بررسي دقيق و فني موضوع و راهكارهاي عملي كردن طرح بررسي شود تا مقدمات تشكيل اين سازمان فراهم آيد.
آقاي پوتين آمادگي روسيه براي ميزباني اين كنفرانس را در تابستان سال آينده اعلام كرد كه مورد موافقت جمع قرار گرفت.
قرار شد هيئت‌هاي كشورهاي ساحلي به رياست معاونين نخست وزير و با شركت وزراي امور خارجه و ساير وزراي ذيربط در اين كنفرانس شركت كنند.
2) زمان بندي برگزاري اجلاس سران: جمهوري اسلامي ايران اعتقاد داشت كه با توجه به اهميت مسائل درياي خزر، روساي جمهور و وزراي خارجه كشورهاي ساحلي به طور منظم با يكديگر ملاقات كنند.
متعاقب طرح اين پيشنهاد از سوي آقاي احمدي‌نژاد، آقاي نظربايف رئيس جمهور قزاقستان اظهار داشت كه اين مدت را مي‌توان به صورت سالي 2 بار براي وزراي خارجه و سالي يكبار براي سران تدارك داد كه پيشنهاد فوق مورد موافقت قرار گرفت.
البته سران تاييد كردند كه مي‌توان اين تاريخ‌ها را اندكي جا به جا كرد تا اسناد و توافقاتي براي امضا آماده شوند.
در مورد تعيين محل و زمان اجلاس بعدي سران نيز جملگي كشورها با ميزباني باكو (در اكتبر سال2008 ) موافقت كردند.
3) مسائل مربوط به صلح و ثبات و امنيت در درياي خزر: مسائل مربوط به صلح و ثبات در درياي خزر براي جمهوري اسلامي اهميت زيادي دارد، زيرا وجود امنيت، پيش شرط هرگونه فعاليت و همكاري در اين درياست.
پس از بررسي نظرات كشورها در اين خصوص، توافق شد كه باكو به عنوان ميزبان بعدي اجلاس سران، بر اساس طرح‌هاي ارائه شده موجود (طرح‌هاي ايران، روسيه و قزاقستان) ابتكار عمل را به دست گيرد و پيش نويس سندي پنج جانبه را در اين زمينه آماده كند تا در اجلاس‌هاي بعدي گروه كاري و معاونين وزير و سپس وزراي خارجه مذاكره و بررسي شود تا انشاءالله در اجلاس آتي سران نهايي گردد.
4) در نهايت امضاي دو سند شامل اعلاميه 25 ماده‌اي بسيار پربار روساي جمهور در خصوص مسائل خزر و ضروري‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، مهم‌ترين دستاورد اين اجلاس محسوب مي‌شود.
5) ضمنا سند سه جانبه ديگري درخصوص همكاري‌ها و اتصال خطوط ريلي بين 3 كشور جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان و تركمنستان نيز به امضا رسيد كه دستاورد بسيار مهمي محسوب مي‌شود.

سؤال: آيا مباحث رژيم حقوقي درياي خزر در اين اجلاس مورد بحث قرار گرفت و آيا نتيجه‌اي حاصل شد؟
صفري: با توجه به پيچيده بودن مباحث رژيم حقوقي و وضعيت مذاكرات، از ابتدا همه طرف‌ها مي‌دانستند كه قرار نيست مسائل رژيم حقوقي درياي خزر در اين جلسه نهايي شود.
البته رؤساي جمهوري روند مذاكرات را ارزيابي و رهنمودهايي در خصوص چگونگي ادامه مذاكرات به كارشناسان ارائه كردند. اما از ورود به جزئيات مباحث رژيم حقوقي خودداري شد.

سؤال: چرا مباحث رژيم حقوقي درياي خزر اين قدر طولاني شده و آيا در آينده نزديك تحولي در وضعيت فعلي ممكن خواهد بود؟
صفري: اول بايد ديد كه چرا مذاكرات رژيم حقوقي درياي خزر طولاني شده است. درياي خزر در حال حاضر به لحاظ حقوقي تحت رژيمي است كه عناصر ابتدايي آن را معاهدات ايران و شوروي سابق تشكيل داده‌اند. اين عناصر گرچه كاربردي و مفيد هستند، اما كامل و جامع نيستند.
براي مثال مشخص نيست كه در سطح دريا، عرض منطقه ملي يا درياي سرزميني هر كشور چه مقدار است و چه رژيمي بر آن حاكم است. يا اينكه هر يك از كشورهاي ساحلي در چه محدوده‌اي حق بهره‌برداري از منابع واقع در زير بستر اين دريا را دارا هستند.
همچنين در زمينه مسائل ديگر اين دريا مانند مسائل نظامي، انتظامي و امنيتي، همكاري‌ها در زمينه شيلات و محيط زيست، چگونگي انتقال منابع انرژي خزر و غيره لزوم ايجاد يك چارچوب مدون حقوقي از طريق اجماع كشورهاي ساحلي احساس مي‌شود.
برپايه چنين ضرورتي، كشورهاي ساحلي درياي خزر متجاوز از 10 سال است كه دارند جهت تعيين اين چارچوب جامع حقوقي با يكديگر مذاكره كنند، اما اين مذاكرات فقط 5 - 4سال است كه جنبه فني و تخصصي به خود گرفته و جدي‌تر دنبال مي‌شود.
اگر وضعيت موجود كنوني را با وضعيت موجود در آغاز اين مذاكرات مقايسه كنيد اذعان خواهيد داشت كه پيشرفت‌هاي بسيار چشمگيري حاصل شده است.
ظرف اين مدت برخي مسائل مانند محيط زيست مورد توافق نهايي قرار گرفته و اكنون چارچوب حقوقي فعاليت‌ها در آن حوزه‌ها موجود است.
به علاوه، در هيچ موردي نيز كشورها به بن بست نرسيده‌اند و همگرايي خوبي در بين نظرات كشورها در خصوص اصول حاكم بر فعاليت‌ها در درياي خزر به وجود آمده است.
از آن جا كه من به عنوان نماينده ويژه در امور درياي خزر چندين سال است كه مسائل اين دريا را از نزديك دنبال مي‌كنم، مي‌توانم با اطمينان اين مطلب را عنوان كنم كه مذاكرات رژيم حقوقي درياي خزر تاكنون بسيار موفق بوده است.
در عين حال، بايد توجه كرد كه اين گونه مسائل به طور مستقيم با حاكميت، حقوق حاكمه و اعمال صلاحيت كشورها و موضوع تحديد حدود پيوند خورده است، لذا حساسيت و اهميت فوق العاده‌اي دارند.
نبايد انتظار داشت كه چنين مسائل پيچيده‌اي به سرعت حل و فصل شوند.
اصولا مذاكرات تعيين رژيم حقوقي درياها و درياچه‌هاي بين‌المللي در سراسر جهان مذاكراتي بسيار مفصل و طولاني بوده است.
آن هم درياچه‌هايي كه به لحاظ ژئوپلتيك و اقتصادي قابل مقايسه با درياي خزر نيستند. واقعا درياي خزر در جميع جهات دريايي بي نظير و منحصر به فرد محسوب مي‌شود.

سؤال: در خصوص سهم ايران از درياي خزر نظرات متفاوتي در جامعه ما وجود دارد. راجع به موضع رسمي ايران در اين خصوص توضيحاتي ارائه فرمائيد.
صفري: اولا، برخلاف تصوري كه برخي افراد دارند و فكر مي‌كنند كه در زمان شوروي درياي خزر بين ايران و شوروي تقسيم شده بوده است، اين گونه نيست.
يك خصوصيت منحصر به فرد درياي خزر اين است كه تاكنون هيچ گونه مرز سياسي در آن ترسيم نشده است.
اگر به مفاد قراردادهاي ايران و شوروي و روسيه سابق نيز رجوع كنيم خواهيم ديد كه در اين قراردادها هيچ گونه صحبتي راجع به چگونگي تقسيم دريا و نيز ترسيم مرز در آنها وجود ندارد.
لذا اين تصور كه نيمي از درياي خزر به ايران و نيمي از آن به شوروي سابق تعلق داشته است گمراه كننده بوده و به هيچ وجه قابل دفاع نيست. چنين چيزي نه تنها در اسناد منعقده بلكه در عمل و رويه نيز نبوده است.
پس از فروپاشي شوروي، جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد كه بهترين رويكرد در درياي خزر را بهره‌برداري و استفاده مشاع از اين دريا مي‌داند.
منظور ايران از ارائه اين پيشنهاد هم اين بود كه همه كشورهاي ساحلي بايستي با همكاري هم مديريت امور و مسائل اين دريا را برعهده بگيرند و حقوق و تكاليف كشورها به صورت متناسب در اين دريا برقرار شود.
اگر اين پيشنهاد مورد قبول كشورهاي ديگر قرار مي‌گرفت، يك نمونه عالي از همكاري منطقه‌اي شكل مي‌گرفت كه مي‌توانست براي كليه مناطق جهان يك الگو و نمونه باشد.
منتهي برخي كشورها قسمت‌هايي از اين پيشنهاد را نپذيرفتند و خواستار آن شدند كه بستر درياي خزر تقسيم شود.
البته باز هم كشورها اتفاق نظر دارند كه مسائل سطح درياي خزر بايد اصولا به روش اشتراك نظر و همكاري حل شود.
در خصوص بستر نيز وقتي از تقسيم صحبت مي‌شود منظور تقسيم حاكميتي و مرزبندي دريا شبيه آن چه در خشكي بين كشورها برقرار است، نيست.
منظور تعيين مناطقي است كه هر كشور در آن حق دارد از منابع واقع در بستر و زير دريا بهره‌برداري اقتصادي كند.
جمهوري اسلامي عنوان كرده كه در صورتي كه تمام كشورها خواستار تقسيم بستر باشند، ما نيز با اين روش موافقت خواهيم كرد، منوط به اين كه اين تقسيم بر طبق موازين حقوق بين‌الملل، از جمله توجه به ويژگي‌هاي خاص مثل شكل سواحل هر كشور و به كارگيري اصل انصاف باشد.
لذا اكنون مذاكرات بين كشورها بر سر تعيين روش مناسب براي تحديد حدود بستر درياي خزر به منظور استفاده از منابع بستر و زيربستر جريان دارد.
موضع جمهوري اسلامي ايران نيز در جريان اين مذاكرات مستحكم، مستند به اصول و موازين حقوق بين‌الملل و همواره در جهت منافع ملي كشورمان بوده است.

سؤال: اين دغدغه در نزد افكار عمومي وجود دارد كه ايران در رقابت كشورهاي ساحلي درياي خزر بر سر بهره‌برداري از منابع نفت و گاز اين دريا عقب مانده و هيچ سهمي از اين بهره‌برداري‌ها ندارد. در اين مورد نيز توضيحاتي را ارائه دهيد.
صفري: گرچه چند كشور حاشيه درياي خزر در طول چند سال گذشته در حال بهره‌برداري از منابع نفت و گاز اين دريا بوده‌اند، اما اين مسئله لطمه‌اي به منافع ايران در اين دريا نمي‌زند؛ زيرا منابع در حال استخراج بين ايران و آن كشورها مشترك نيست.
به علاوه، جمهوري اسلامي ايران با دو كشور جمهوري آذربايجان و تركمنستان به اين توافق دست يافته كه تا زمان حصول موافقت نهايي بين كشورهاي خزر در اين خصوص، هيچ گونه بهره‌برداري از منابع مورد اختلاف و در محدوده 20 درصدي صورت نگيرد.
شايان ذكر است كه تأخير ايران در بهره‌برداري از منابع اين دريا به دليل شرايط ويژه درياي خزر در نزديكي سواحل ايران است كه به دليل عمق بسيار زياد احتياج به فناوري پيشرفته دارد.
تاكنون گام‌هاي بسيار مهمي در شناسايي منابع هيدروكربوري در نزديكي سواحل ايران از طريق لرزه‌ نگاري برداشته شده و كار ساخت سكوي حفاري نيمه شناور با استفاده از جديدترين و بهترين فناوري روز جهان در حال اتمام است.
در آينده بسيار نزديك ايران نيز كار بهره‌برداري از منابع نفت و گاز اين دريا را آغاز خواهد كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.