Recommended Posts

حضرت آيت‏الله خامنه‏اى رهبر معظم انقلاب اسلامى به منظور گراميداشت شهيدان گرانقدر انقلاب اسلامى و جنگ تحميلى و همزمان با روز تجليل از شهدا و ايثارگران دفاع مقدس پيامى صادر فرمودند.
متن پيام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
نام مبارك شهيدان و نامگذاري يك‌‏روز از هفته دفاع مقدس به ياد پرخاطره آنان ، حامل مضموني بزرگ است . اين كار نمادين بدين معني است كه هيچ ملتي بدون فداكاري قادر نخواهد بود از هويت و عزت و ناموس ملي خود و از ارزش‌‏ها و باورها و حقوق خود دفاع كند . گريز از عرصه‌‏هائي كه زورگويان و مستكبران جهان بر ملت‌‏هاي آزاده تحميل مي‌‏كنند ، سرانجامي جز تحقيرشدن و آنگاه گرفتارشدن در چنبره ستم و تجاوز انسان نخواهد داشت . اين درس را ملت رشيد و بيدار ما به همه آموخت و در تاريخ ماندگار ساخت . امروز جهاد پرشكوه فلسطينان مظلوم كه با دست خالي ، صهيونيست‌‏هاي خشن و سنگدل و تا دندان مسلح را عاجز و بيمناك كرده‌‏اند ، ادامه همان درس جاودانه است و پا در گل ماندن نيروهاي اشغالگر در عراق ، حاصل اين سرمشق كارآموز است در آن مرز و بوم .
شهيدان ، گوهر تابناك بر پيشاني دفاع مقدس‌‏اند و از اين رو است كه هر دل آگاه و وجدان پاكي ، تكريم و سپاس آنان را بر خود فرض ميشمرد و هر آرزومند سربلندي پرچم اسلام و هر مومن به بشارت‌‏هاي قرآن ، بر آنان درود مي‌‏فرستد .
پروردگارا ؛ بهترين سلام و رحمت خود را بر آنان نثار فرما و آنان را با برترين بندگانت محشور كن .
سيدعلي خامنه‌‏اي
عکس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار جمعي از مسئولان نظام اسلامي و قشرهاي مختلف مردم، افق دنياي اسلام را نسبت به گذشته بسيار روشن، اميدبخش، و پيشرفت امت اسلامي را واقعيتي انكارناپذير دانستند و تأكيد كردند: اين پيشرفت و آينده روشن، به كمك خداوند متعال روزبه روز بيشتر خواهد شد و دنياي اسلام عزت و شكوه اسلامي را خواهد ديد. رهبر انقلاب اسلامي ذخيره تقواي الهي را يكي از بركات ماه مبارك رمضان برشمردند و افزودند: امروز امت اسلامي بيش از هر زمان ديگر به اين اندوخته، و ارتباط با ذات مقدس خداوند نيازمند است. حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري دوران سخت، و غفلت و نااميدي مسلمانان درگذشته خاطرنشان كردند: با وجود فشارهاي سنگين سلطه گران و استعمارگران تازه نفس بر مسلمانان در آن دوران، اكنون به بركت بيداري امت اسلامي، افق آينده براي مسلمانان بيش از هر زمان ديگرتابناك تر است، و دشمنان اسلام و دنياطلبان به ضعف و شكست خود اذعان مي كنند. ايشان انكار اين واقعيات را، انكار واضحات و وعده هاي الهي خواندند و افزودند: اين مسائل خوش بيني افراطي نيست بلكه واقعياتي است كه مسلمانان براي ادامه آنها نيازمند يك جهاد بزرگ با ابعاد سياسي، فكري، علمي، اجتماعي و اخلاقي هستند و ملتهاي مسلمان نيز به تدريج با ابعاد گوناگون اين جهاد آشنا شده اند و در آينده بيشتر آشنا خواهند شد. رهبر انقلاب اسلامي در تبيين پيشرفت امت اسلامي و ضعف و ناتواني مستكبران، به وضعيت امروز منطقه بسيار حساس خاورميانه اشاره و خاطرنشان كردند: رژيم ايالات متحده امريكا كه پس از فروپاشي شوروي، خود را قدرت بلامنازع و كدخداي دهكده جهاني تصور مي كرد، اكنون در فلسطين، لبنان، عراق و افغانستان دچار بن بست و گره هاي ناگشودني شده است و خودشان هم در مورد به نتيجه رسيدن نقشه هايشان اظهار نااميدي و يأس مي كنند. حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به دست اندازي هاي اخير امريكا به پاكستان، تأكيد كردند: امريكاييها در اين مسئله نيز ناكام خواهند ماند زيرا مسلمانان بيدارند و روحيه ايستادگي در آنان وجود دارد و با حقوق اسلامي خود آشنا هستند. ايشان لازمه ادامه مسير پيشرفت و عزت مسلمانان را توجه بيشتر به پروردگار و استعانت از او دانستند و خاطرنشان كردند: ملت مسلمان ايران در مدت 30 سال گذشته با توكل بر خداوند، و با همت و تلاش خود، در مقابل قدرتهاي استكباري با قدرت ايستاده و روز به روز در حال پيشرفت است. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: بايد با قدر دانستن هدايتها و تفضلات الهي، اتحاد، اراده و همت خود را مستحكم تر و اميد به آينده را بيشتر كنيم. در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور در سخناني ضمن تبريك عيد سعيد فطر، ماه رمضان را فرصتي مغتنم براي مسلمانان به ويژه ملت ايران دانست كه با روزه داري و انجام اعمال اين ماه ذخيره اي انبوه از تقوا براي خود اندوخته اند. رئيس جمهور با اشاره به بيداري و اميد روزافزون ملتها و همچنين مشكلات بيش از پيش قدرتهاي شيطاني تأكيد كرد: بدون ترديد آينده متعلق به مستضعفان، صالحان و مظلومان است و وعده خداوند با ظهورحجت حق و استقرار عدالت ومهرباني در جهان، محقق خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center] شناورهاي بدون سرنشين سپاه در خليج فارس تاثيرات مهمي خواهند داشت[/align]
[align=justify]
خبرگزاري فارس: جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه تاكيد كرد: در منطقه خليج فارس كه هرگونه تحرك دريايي اثرات بزرگي در پي دارد، شناورهاي بدون سرنشيني كه توسط نيروهاي سپاه پاسداران هدايت شوند تاثيرات مهم و فراواني در پي خواهند داشت.


به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، سردار علي فدوي جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه درحاشيه مرحله نهايي اولين دوره مسابقات ملي طراحي و ساخت شناورهاي دريايي بدون سرنشين كه صبح امروز چهارشنبه در محل درياچه مجموعه ورزشي آزادي شروع شده است، با بيان اينكه اين دوره از مسابقات يك شروع مناسب براي بكارگيري شناورهاي بدون سرنشين در موضوعات تحقيقاتي و دانشگاهي است، خاطرنشان كرد: برخي از شركت‌كنندگان بدون هيچ گونه پشتيباني و حمايت در اين دوره از مسابقات حضور يافتند و كارهاي خوبي ارايه كردند كه اين موضوع مهمي است.
فدوي با تاكيد بر حمايت همه‌جانبه نيروي دريايي سپاه از اين گونه برنامه‌ها اظهارداشت: همان طور كه در مراحل گذشته نيز از اين مسابقات پشتيباني كرده‌ايم در مراحل ديگر نيز از اين دست فعاليت‌ها حمايت خواهيم كرد.
جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه تاكيد كرد: در منطقه خليج فارس كه هرگونه تحرك دريايي اثرات بزرگي در پي دارد و همانطور كه حضور شناورهاي با سرنشين سپاه تاثيرات زيادي دارد، شناورهاي بدون سرنشين كه توسط نيروهاي سپاه پاسداران هدايت شوند تاثيرات مهم و فراواني در پي خواهد داشت. [/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی
با سلام

تصویر

اس-300 كه حداقل همانند "پتريوت" آمريكايي پيچيده است، مي تواند به طور هم زمان 100 هدف مختلف را رهگيري كند و قادر است هواپيما را در برد 90 مايلي و ارتفاع بيش از 90 هزار پا مورد هدف قرار دهد.


فرارو - روزنامه ی انگلیسی "دیلی تلگراف" در گزارشی ، سفر اولمرت به مسکو برای ترغیب مقامات روسیه به خودداری از فروش سامانه ی فوق پیشرفته ی ضد هوایی به ایران و نیز واکنش اسراییلی ها در قبال چنین اقدامی را مورد بررسی قرار داده است.

گزارش را در زیر می خوانید:

نخست وزير اسراييل، دميتري مدودف رييس جمهور روسيه را تحت فشار قرار خواهد داد تا دفاع ضد هوايي به تهران نفروشد و اين درخواست در ميان گمانه زني هايي صورت مي گيرد مبني بر اين كه دولت يهودي تأسيسات هسته اي ايران را بمباران خواهد كرد.

اهود اولمرت در آخرين سفر خود به عنوان نخست وزير دوشنبه شب به مسكو پرواز كرد تا از آقاي مدودف بخواهد تسليحات به "عناصر غير مسئول" نفروشد.

برخي از تحليل گران معتقدند فروش سيستم موشكي زمين به هواي اس-300 از ديدگاه اسراييل دليلي براي تسريع بخشيدن به حمله به ايران است. آقاي اولمرت گفت "ما بار ديگر مواردي را كه بسيار آزارمان مي دهد به آنها يادآوري خواهيم كرد."

از زماني كه روابط شرق و غرب به دنبال جنگ كوتاه روسيه با گرجستان رو به وخامت گذاشته، ترس از آن مي رود كه مسكو تصميم بگيرد با فروش نوعي از اس-300 واشنگتن را تحريك كند.

اس-300 كه حداقل همانند "پتريوت" آمريكايي پيچيده است، مي تواند به طور هم زمان 100 هدف مختلف را رهگيري كند و قادر است هواپيما را در برد 90 مايلي و ارتفاع بيش از 90 هزار پا مورد هدف قرار دهد.

ايجاد چنين سيستمي قوي، بمباران تأسيسات اتمي ايران را بسيار دشوارتر مي سازد. دن گور مشاور با سابقه پنتاگون گفت "اگر تهران اس-300 را به دست آورد، بازي را در تفكر نظامي براي برخورد با ايران عوض خواهد كرد. اين سيستم مي تواند مكانيزمي براي حملات اسراييل قبل از راه اندازي آن باشد."

با توجه به اين كه ولاديمير پوتين رييس جمهور پيشين روسيه هفت سال پيش دريك توافق محرمانه به واشنگتن قول داد تسليحات به ايران نفروشد و سپس قول خود را شكست، گمانه زني هايي وجود داشته مبني بر اين كه روسيه مي تواند اس-300 به تهران بفروشد.

مسكو در سال 2005 با فروش 29 موشك تور-ام يك به ايران ، ايالات متحده را به خشم آورد. اين موشك از نوع كمتر پيشرفته راكت هاي ضد هواپيما بودند كه در ارتفاعي پايين تر از اس-300 عمل مي كردند. فروش آن راكت ها ايالات متحده را بر آن داشت كه دو شركت تسليحاتي دولتي روسيه را مورد تحريم قرار دهد و مسكو از آن زمان تا كنون از تحريك بيشتر واشنگتن اجتناب ورزيده است.

كرملين همچنين پس از اعتراض كاخ سفيد، طرح تحويل موشك هاي اسكندر به سوريه را كنار گذاشت.

با اين وجود گمانه زني ها حاكي از آن است كه همه چيز مي تواند عوض شود. ايران نسبت به افزايش توانايي هاي دفاعي خود ابراز علاقه كرده و در ماه دسامبر محمد نجار وزير دفاع گفت قراردادي براي خريد سيستم موشكي اس-300 از روسيه منعقد شده است.

هفته گذشته به نقل از مقامات دفاعي اسراييل گفته شد كه قراردادي به زودي منعقد خواهد شد ولي روز دوشنبه چنين تصوري مورد تجديد نظر قرار گرفت و ادعاي جديدي به عمل آمد مبني بر اين كه روسيه و ايران در باره قرارداد مزبور صرفا مذاكره به عمل آورده اند.

ايالات متحده در باره اين موضوع احتياط بيشتري به عمل آورده و در همين حال روسيه – كه قبلا تأييد كرده بود گفت وگوهايي در باره ارتقای سيستم دفاعي ايران صورت گرفته – گفت هيچ طرحي براي تحويل هيچ گونه موشك جديد به تهران ندارد.

آنتوني كوردزمن يك كارشناس خاورميانه در ُمركز مطالعات راهبردي و بين المللي در واشنگتنُ گفت "اگر روسيه موشك هاي اس-300 به تعداد زياد و به سرعت به تهران منتقل كند – و اصلا معلوم نيست كه مايل به انجام چنين كاري است يا خير – در آن صورت توانايي دفاعي ايران را به شدت ارتقاء خواهد بخشيد. ولي نمي دانيم در چه زماني تحويل داده خواهد شد، چه چيزي تحويل داده خواهد شد، سطح آموزش به چه صورت خواهد بود و سيستم فرماندهي و كنترل به چه صورت يكپارچه خواهند شد."

منبع: عصرایران / ۱۷ مهر ۱۳۸۷

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امير سرلشكر حسني سعدي: صدا و سيما در حق ارتش كم لطفي كرده است معاون هماهنگ كننده ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: صدا و سيما در حق ارتش كم لطفي كرده است، هرچند معتقدم خودمان نيز در معرفي عملكردمان در جنگ بي‌تقصير نيستيم. به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران به نقل از فارس، امير سرلشكر ستاد حسين حسني سعدي، معاون هماهنگ كننده ستاد كل نيروهاي مسلح در مراسم تجليل از پيشكسوتان جهاد و شهادت نيروي زميني ارتش كه شنبه شب برگزار شد با بيان اين موضوع كه نيروي زميني ارتش از اولين روز پيروزي انقلاب تا 31 شهريور 59 در جبهه نبرد با اشرار و ضد انقلاب حضور داشت؛ گفت: با شروع جنگ نيز نيروي زميني با تمام وجود و امكانات خود به دفاع از كشور اسلامي پرداخت و اين دفاع در حالي بود كه دو سوم نيروهاي ما در كردستان درگير بودند. سرلشكر حسني سعدي برخي انتقادهاي بيجا از نيروي زميني ارتش را ظلم در حق اين نيرو دانست و ضمن انتقاد از عملكرد صدا و سيما در ايام بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: صدا و سيما قدري در حق ارتش و نيروي زميني كم لطفي كرد، هرچند معتقدم خودمان نيز در معرفي عملكردمان در جنگ بي‌تقصير نيستيم. فرمانده اسبق نيروي زميني ارتش خاطرنشان كرد: ما در زمان جنگ، تصويربرداري چنداني از عملكرد نيروهاي ارتش نكرديم و حتي بعد از جلسات مهم نيز كاغذ يادداشت افراد را پاره كرده و از بين مي‌برديم و اصلا آن زمان گمان نمي‌كرديم كه از جنگ زنده بيرون برويم كه حالا بعد از نزديك به سه دهه بخواهيم به بيان خاطرات آن سال‌ها بپردازيم. معاون هماهنگ كننده ستاد كل نيروهاي مسلح ضمن تاكيد بر لزوم ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان دفاع مقدس گفت: هنوز هم دير نشده و بايد تاريخ جنگ و خصوصا تاريخ جنگ نيروي زميني ارتش را بنويسيم. وي اظهار داشت: از همه يگان‌ها، تيپ‌ها و لشكرها خواسته‌ايم تا هركدام بنا بر خاطرات خود، تاريخ جنگ را بنويسند كه اين كار در حال انجام است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با حضور وزير دفاع به بهره‌برداري رسيد: 29 سامانه مخابراتي، امنيت الكترونيكي و جنگ الكترونيك در آستانه عيد سعيد فطر با حضور سردار سرتيپ مصطفي محمدنجار، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ،10 سامانه مخابراتي و 19 سامانه امنيت الكترونيكي و مخابراتي و جنگ الكترونيك، در شركت صاايران وابسته به وزارت دفاع به بهره‌برداري رسيد. سردار نجار در آيين بهره‌برداري از اين طرح‌ها با ابراز خرسندي از پيشرفت‌هاي سريع، مبتكرانه و هوشمندانه صنايع الكترونيكي و مخابراتي اظهار كرد: در سال نوآوري و شكوفايي متخصصان متعهد و خلاق صنعت دفاعي با شعار «ما مي‌توانيم» توانستند تمام نيازمندي‌هاي جديد نيروهاي مسلح را در حوزه حساس و مهم الكترونيك ، اپتوالكترونيك ، ميكروالكترونيك، مخابرات، اپتيك و ليزر و سيستم‌هاي جنگ الكترونيك و ضد جنگ الكترونيك تامين كنند. نجار يكي از اصول مهم دكترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران را هوشمندسازي تجهيزات نيروهاي مسلح برشمرد و افزود: در چارچوب اين دكترين قادريم با اقتدار، تهديدات و جنگ الكترونيكي دشمنان را بي‌اثر سازيم. وي در تشريح يكي از پروژه‌هاي افتتاح‌شده اظهار كرد: سامانه برج مراقبت سيار، يك سامانه پيشرفته است كه داراي قابليت گيرندگي تعيين موقعيت ماهواره‌اي (GPS)، اعلام حريق، برق اضطراري با استفاده از باتري و شارژر، كنترل ارتباطات صوتي، هواشناسي با نمايش‌گر ديجيتالي، پردازش شرايط جوي و حمل و نقل آسان است. نجار با بيان اين كه ساخت و توليد راديوهاي هوايي و زميني از پيچيدگي و حساسيت خاصي برخوردار است، اعلام كرد: با ساخت فرستنده گيرنده‌هاي هوايي، هواپيماهاي جنگنده، ترابري و بالگردهاي كشورمان به سامانه‌هاي پيشرفته جنگ الكترونيكي مجهز مي‌شوند و اين سامانه‌ها با استانداردهاي نظامي هوايي جهان مطابقت دارد. وي گفت: توليد سامانه‌هاي راديو زميني اقدامي موثر در جهت ايجاد ارتباطات زمين به هواست كه در برج‌هاي مراقبت پروازي، مراكز كنترل هوايي و راداري كارآيي دارد. وزير دفاع هم‌چنين از راه‌اندازي شبكه جديد فرماندهي و كنترل بيسيم‌هاي HF پرتوان كه قادر است ارتباطات مخابراتي نظامي پرظرفيت، امن و پايدار را در كليه سطوح استراتژيك فراهم كند، خبرداد و افزود: از ديگر پروژه‌هاي افتتاحي راه‌اندازي خط توليد انواع بي‌سيسم‌هاي زميني جديد با توان ضد جنگ الكترونيك است كه ارتباطات نظامي را در مقابله با تهديدات دشمن، كاملا امن مي‌كند. وزير دفاع در پايان تصريح كرد: امروز با قاطعيت اعلام مي‌كنيم كه صنايع الكترونيك وزارت دفاع موفق به طراحي و ساخت محصولات غيرقابل شكستي شده كه نتيجه آن برقراري ارتباطات امن و پايدار براي نيروهاي مسلح است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جانشين فرمانده كل ارتش: خيلي‌ها فيل جنگ را در تاريكي لمس كرده‌اند

جانشين فرمانده كل ارتش با بيان اينكه خيلي از ما فيل جنگ را در تاريكي لمس كرديم، گفت: درنگاه كلي بايد تاكيد كنم كه ما هيچ عمليات ناموفقي در دوران جنگ نداشتيم چراكه برخي از عملياتهاي به ظاهر ناموفق نيز در تبديل روحيه پدافندي به آفندي و بالا بردن وحدت و هماهنگي نيروها تاثير زيادي داشت.
امير سرتيپ دكترسيدعبدالرحيم موسوي، جانشين فرمانده كل ارتش در گفتگو با فارس با تاكيد بر اينكه برخي بي عقلي‌ها و خيانت‌ها مانند تقليل سربازي به يك سال و اينكه هر كس برود در محل تولد خودش خدمت كند يا لغو قراردادهاي خريد تجهيزات موجب تضعيف ارتش در دوران پيش از جنگ شد، تصريح كرد: از اينها كه بگذاريم فرماندهي بني صدر نيز بر مشكلات افزود، چون بني‌صدر حكم فرماندهي كل قوا را از امام (ره) گرفته بود همه خود را ملزم به اطاعت از او مي‌دانستند و اين در حالي بود كه بني صدر كمترين اطلاعي از مسائل نظامي نداشت و به همين خاطر برخي به هر نحو كه مي‌شد، با او مخالفت مي‌كردند.
وي گفت: به همين دليل بود كه مقام معظم رهبري كه آن موقع نمايندگي امام (ره) در شوراي عالي دفاع را بر عهده داشتند، دستور ايشان مبني بر عمليات آزادسازي سوسنگرد را شبانه به تيپ 92 زرهي ارتش ابلاغ كردند تا بني صدر مطلع نشود.
امير موسوي با بيان اينكه بني صدر لطمات زيادي به جنگ زد، اظهار داشت: در حالي كه حضرت امام (ره) تلاش مي‌كرد تا در جامعه و در بين مسئولان وحدت ايجاد كند، ولي بني صدر هر روز كار را خراب‌تر مي‌كرد ولي با اين حال معتقدم نبايد تمام شكست هاي آن مقطع را به گردن او انداخت.
وي افزود: جدا از كارشكني‌هاي بني‌صدر، شكست هاي سال اول جنگ تا حدي طبيعي بود و بايد ديد ما در سال اول جنگ چه اهدافي را دنبال مي‌كرديم.
اين فرمانده عالي رتبه ارتش با بيان اينكه امروز وقتي عملياتي مثل كرخه‌نور را با عمليات بزرگي مانند ثامن الائمه مقايسه مي ‌كنيم، مي گوييم آن عمليات ناموفق بود، تصريح كرد: برخي از عمليات‌هاي سال اول را با هدف تبديل روحيه پدافندي به آفندي انجام داديم و از آن گذشته ما بسياري از مسائل را كه بلد نبوديم در همان مقطع ياد گرفتيم لذا هر كدام از اين عملياتها در افزايش توان كشورمان نقش مثبت داشت.
وي با تاكيد بر اينكه بني صدر در طراحي عمليات‌ها نقش چنداني نداشت، خاطرنشان كرد: ولي به هر حال بني‌صدر، فرمانده كل قوا بود و عملكرد و تصميم‌گيري هاي او در نتيجه عمليات‌ها موثر مي‌گذاشت.
امير موسوي افزود: به همين دليل بود كه بعد از عزل بني‌صدر تغييرات زيادي در لشكرها به وجود آمد و بجز لشكرهايي مثل لشكر 21 كه در كردستان بود و لشكر 77 ثامن الائمه(ع)، بقيه لشكرها دچار تغييرات زيادي شدند.
جانشين فرمانده كل ارتش با اشاره به وضعيت ارتش در مقطع شروع جنگ تحميلي خاطرنشان كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تعداد زيادي از فرماندهان ارتش يا فرار كردند و يا اعدام شدند ولي ارتش ساختار محكمي دارد كه حتي اگر تكه‌اي از آن جدا شود به سرعت خود را ترميم مي‌كند.
وي گفت: اتفاقاتي كه در اوايل انقلاب در ارتش افتاد، تا حدي طبيعي بود ولي همان گونه كه مقام معظم رهبري نيز فرمودند: «هر سازمان ديگري به جاي ارتش بود، در زير اين فشارها چندين بار مضمحل مي‌شد».
امير موسوي، ارتش را يك سازمان منسجم و ديسيپلين‌محور عنوان كرد و افزود: اين نظم و انضباط و اطاعت پذيري از فرمانده از همان ابتداي آموزش به نيروها آموزش داده مي شود.
وي ادامه داد: با پيروزي انقلاب اسلامي، رهبري به دست مجتهدي افتاد كه ما طي 15 سال قبل از آن، تنها به عكس او نگاه كرده و گريه مي‌كرديم.
امير موسوي در خصوص ديدگاه‌هاي نظامي بنيانگذار انقلاب اسلامي نيز گفت: امام (ره) با اينكه هيچ دوره نظامي‌گري نديده بود ولي بسيار خوب مي‌دانست كه دست بر چه نقاطي بايد بگذارد و به همين خاطر هم بود كه در همان سال اول، موضوع لزوم اطاعت از فرمانده، انسجام، رژه منظم و روز ارتش را حكم كردند.
امير موسوي با بيان اينكه نيروهاي مسلح كشور در طول 8 سال دفاع مقدس هرآنچه داشتند، پاي كار آوردند، اظهار داشت: صرف نظر از تعداد كمي از افرادي كه به دليل عدم شناخت لازم از واقعيت‌ها و يا از روي ترس، با جنگ بيگانه بودند، همه كشور در حال جنگ بود و پشتيباني‌هايي كه در همان موقع از سوي مردم صورت مي‌گرفت به هيچ وجه قابل مقايسه با توان رزمي نيست.
وي افزود: اينكه گفته مي‌شود مثلا يك پيرزن براي پشتيباني از رزمندگان يك تخم مرغ اهدا كرد،‌ اين يك ژست تبليغاتي نيست بلكه واقعا اتفاق افتاد. خود من يك مرتبه در سنگر يك بسته حاوي 10 عدد پسته، سه شكلات و يك نامه دريافت كردم كه از متن نامه به راحتي مي‌شد فهميد نويسنده آن دانش‌آموز ابتدايي است.
موسوي ادامه داد: آن بسته به هيچ عنوان قابل مقايسه با توان رزمي نيروها نبود ولي آيا اين كمك‌هاي از عمق دل، در پيروزي‌ها نقش نداشت؟ من معتقدم كه نقش اساسي داشت.
جانشين فرمانده كل ارتش با بيان خاطره‌اي از دوران دفاع مقدس در خصوص وفاداري نيروها به امام خميني(ره) گفت: سال 60 در نزديكي ارتفاعات الله ‌اكبر نوجواني را ديدم كه شايد قدش كمي از اسلحه كلاشينكف بلندتر و لباس استتار پوشيده بود. از او پرسيدم اهل كجايي؟ گفت: نزديك زابل. پرسيدم چرا آمدي اينجا؟ جواب داد: به خاطر امام (ره).
گفتم: امام را كجا ديدي، در تلويزيون؟ گفت: نه. بعد عكسي از حضرت امام (ره) را از جيبش درآورد و گفت: اين امام من است.
امير موسوي افزود: آن جوان حتي امام را هم نديده بود ولي تا اين حد به ايشان وفادار بود.
جانشين فرمانده كل ارتش با بيان اينكه در عمليات‌هاي زميني، ارتش و سپاه هيچ عمليات مستقلي نداشتند، يادآور شد: منحصر كردن جنگ به ارتش و سپاه، ظلم به تاريخ، ملت، اهداف و آرمان‌ها است چرا كه اين دو سازمان هيچ عمليات مستقلي بدون كمك مردم و نيروهاي بسيج در طول هشت سال دفاع مقدس نداشتند.
وي همچنين با ياد آوري نقش موثر جهاد سازندگي در هشت سال دفاع مقدس گفت: اگر نقش جهاد در طول اين سال‌ها بيشتر از ارتش و سپاه نبود كمتر از آنها نيست و متاسفيم كه در طول سال‌هاي بعد از جنگ، عملكرد جهاد سازندگي را فراموش كرده‌ايم.
وي ادامه داد: شايد به دليل ادغام جهاد سازندگي در يك سازمان ديگر باشد كه باعث شده تا عملكرد اين نهاد انقلابي از يادها برود.
موسوي با اشاره به برخي اختلاف نظرهاي سال‌هاي ابتدايي جنگ بين ارتش و سپاه اظهار داشت: ما در ارتش نيز فرماندهاني داشتيم كه حاضر به كار با سپاه نبودند.
وي گفت: ما بايد مسايل مربوط به آن سال‌ها را در شرايط زمان خود مورد بررسي قرار دهيم، مدل اين دو سازمان با هم متفاوت بود و اين تفاوت بر ديدگاه برخي افراد نيز تاثير گذاشته بود.
جانشين فرمانده كل ارتش خاطرنشان كرد: نزديكي اين دو سازمان در آن سال‌ها كار بسيار سختي بود كه انجام آن اوج هنر شهيد صياد شيرازي بود كه با كمك فرمانده وقت كل سپاه موفق به انجام آن شد.
وي ادامه داد: صياد شيرازي فرمانده خوشنام و خوش سابقه‌اي بود كه چون از اساتيد مركز توپخانه نيز به حساب مي‌آمد، اكثر نيروها از شاگردانش بودند كه به همين خاطر مورد احترام فراوان بود. از سوي ديگر صياد شيرازي كسي بود كه براي كمك به حل غائله كردستان به منطقه رفت و زحمات زيادي كشيد و در پي اختلاف با بني صدر، دو درجه او را گرفتند كه همه اينها بر محبوبيت صياد مي افزود.
امير موسوي با ذكر خاطره‌اي از زبان سرلشكر رحيم صفوي فرمانده سابق كل سپاه گفت: سردار صفوي در مقطعي قبل از انقلاب افسر وظيفه در تيپ 55 هوابرد ارتش بوده و با موضوعات نظامي آشنايي داشت. ايشان برايم تعريف كرد كه سرهنگ لطفي از اميران بازنشسته ارتش كه فرماندهي لشكر 16 زرهي ارتش را بر عهده داشت در دوران جنگ، براي بازديد به منطقه تحت مسئوليت سردار صفوي آمده بود و از او خواسته بود تا از روي نقشه، منطقه را برايش توجيه كند. سردار صفوي نيز اين كار را انجام داده و مورد تشويق امير لطفي قرار گرفته بود. سپس سردار صفوي به وي گفته‌بود: مي‌توانم يك سوال از شما بپرسم؟ امير لطفي هم اجازه داد. سرهنگ لطفي بيشتر اوقات عينك آفتابي به چشم داشت و دستكش به دست مي‌كرد. سردار صفوي پرسيده بود شما با اين عينك و دستكش، در صورت بروز درگيري، چطور مي‌خواهيد بجنگيد؟
امير لطفي هم در جواب گفته بود: من پوستم به نور حساس است و اگر از دستكش استفاده نكنم پوستم آسيب مي‌بيند، حالا اگر خدا قسمت كرد و براي جنگيدن در كنار هم بوديم، مي بيني كه ما هم چگونه مي‌جنگيم. كه بعدها هم چندين بار سردار صفوي و امير لطفي در كنار هم حماسه هاي بزرگي آفريدند.
امير موسوي با بيان اينكه خيلي از ما فيل جنگ را در تاريكي لمس كرديم، گفت: شايد خيلي از مسئولان و نيروها درك و ديدگاه درستي از جنگ نداشتند و همين امر در روند جنگ نيز حداقل در سال هاي ابتدايي تاثير مي گذاشت.
وي افزود: به همين خاطر بود كه عده‌اي با همين ديدگاه نامه‌اي به امام (ره) نوشتند و گفتند كه اگر بخواهيم به برخي از طرح‌ها عمل كنيم شكست خواهيم خورد و نظر امام (ره) را در اين رابطه خواسته بودند، امام نيز در جواب فرمودند: اطاعت از فرمانده حتي اگر منجر به شكست شود واجب است و تخطي جايز نيست. اين مسئله نشان‌دهنده دقت حضرت امام(ره) در خصوص مسايل مربوط به ارتش بود و اين قدرت معنوي فوق‌العاده بالاي ايشان در انسجام هرچه بيشتر ارتش موثر بود.
جانشين فرمانده كل ارتش در پاسخ به اين سوال كه چرا ما در مقاطعي مانند پايان جنگ، اظهار نظري از سوي ارتش نمي‌بينيم، تاكيدكرد: ارتش در تمام معادلات نظامي حرف براي گفتن دارد و اين طور نيست كه بي‌نظر بوده باشد ولي اسناد ارتش گاهي حتي بعد از 50 سال هم چاپ نمي‌شود.
امير موسوي وضعيت ارتش را در طول زمان، آهسته و پيوسته خواند و گفت: غير از اوايل دفاع مقدس كه از دانشجويان دانشگاه افسري براي جنگ استفاده شد، ديگر در اوج جنگ نيز حتي يك ساعت از آموزش دانشگاه افسري كم نگذاشتند.
وي گفت: من هم نمي‌دانم ارتش در خصوص پايان جنگ چه نظري داشت ولي فكر مي‌كنم آنها با فراز و فرود زيادي مواجه نشدند و نظر شخصي من اين است ارتش نظر قاطعي در مورد ادامه جنگ نداشت و اين در حالي است كه فرماندهان ارتش، قطعا برآورد وضعيت را به مقامات عالي رتبه مي‌دادند؛ كاري كه حتي امروز هم انجام مي‌شود.
رييس سابق ستاد مشترك ارتش در خصوص حضور كمرنگ فعاليتهاي ارتش در دوران دفاع مقدس در رسانه‌ها نيز اظهار داشت: اين اتفاق امروز هم مي‌افتد و در مقاطع مختلف كه اظهار نظرهايي در خصوص برخي موضوعات مي‌شود، برخي مي‌گويند پس چرا ارتش نظري نمي‌دهد؟ حتي گاهي اين سوال براي پرسنل خود ما هم بوجود مي‌آيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امير دريادار سياري: نقش نيروي دريايي ارتش در جنگ تحميلي ناشناخته مانده است

امير دريادار حبيب‌الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با ايسنا با انتقاد از اين‌كه «چندان به نقش نيروي دريايي ارتش در جنگ تحميلي پرداخته نشده است» اشكال اين امر را ابتدا متوجه اطلاع‌رساني اين نيرو و سپس رسانه‌ها دانست و گفت: يكي ديگر از دلايل پرداخته نشدن به اين بحث، نبودن شناخت نسبت به كاري است كه در دريا انجام مي‌شود و به همين علت اين بخش از جنگ ناشناخته مانده است.
وي درباره‌ دلايل حمله‌ عراق به ايران اظهار كرد: يكي از دلايل تجاوز عراق به خاك جمهوري اسلامي ايران رفع خفگي ژئوپولتيكي عراق بود كه در طول تاريخ با اين مساله مواجه بوده است.
سياري در تشريح اين مطلب، افزود: عراق در شمال خليج فارس و در منطقه «خور عبدالله» چهل كيلومتر ساحل دارد. اين ساحل به گونه‌اي است كه بايد كيلومترها در خور عبدالله راه رفت تا به دريا راه پيدا كرد. علاوه بر اين عراق 80 كيلومتر مرز در اروندرود دارد. عراق هميشه، يعني از زمان تشكيل اين كشور پس از سقوط امپراطوري عثماني به دنبال رسيدن به خواسته‌ اساسي خود يعني راه پيدا كردن به درياي آزاد بوده است كه ما از آن به عنوان «خفگي ژئوپولتيكي» ياد مي‌كنيم.
وي تصريح كرد: هر كشوري به ميزاني كه به درياي آزاد راه دارد، به همان ميزان بيشتر نفس مي‌كشد. به عبارت ديگر راه داشتن به درياي آزاد را به عنوان شش كشور حساب مي‌كنيم كه در تنفس بدن تاثير دارد.
فرمانده‌ نيروي دريايي ارتش، به حدود سه هزار كيلومتر مرز آبي ايران اشاره كرد و افزود: از اين مقدار، 1000 كيلومتر به درياي آزاد راه دارد و مربوط به درياي عمان است. اين شرايط ويژه ژئوپولتيكي هر كشوري با توجه به ميزان دسترسي آن به آب‌هاي آزاد مي‌تواند در همه‌ ابعاد حيات آن كشور تاثير داشته باشد.
وي تجارت دريايي را يكي از دلايل حياتي بودن ارتباط يك كشور با آب‌هاي آزاد عنوان كرد و افزود: بهترين تجارت در دنيا تجارت دريايي است. ميزان باري كه از طريق دريا حمل مي‌شود، با ميزان باري كه از راه زمين يا هوا جابجا مي‌شود قابل مقايسه نيست. مثلا يك كشتي 500 هزار تن را يكجا جابجا مي‌كند كه براي انجام اين كار از راه‌هاي ديگر، چندين قطار، هواپيما يا كاميون لازم است.
سياري استفاده از منابع كف دريا، منابع غني غذايي، انرژي‌هاي فسيلي زير بستر دريا و حتي انرژي ايجاد شده توسط جز و مد دريا را از جمله موارد مثبت راه داشتن به درياي آزاد برشمرد و گفت: زماني كه عراق به كويت حمله كرد فردي به نام "پريماكوف" از روسيه به عراق رفت تا در اين مورد ميانجي‌گري كند كه عراق كويت را ترك كند. وقتي اين مساله را به صدام گفت، صدام پاسخ داد «من در آگوست 1990 از تمامي نتايج جنگ هشت ساله با ايران صرفنظر كردم و اوضاع را به شرايط قبل از شروع جنگ برگرداندم ولي اگر نيروهاي خود را از كويت عقب برانم، مردم عراق اين گناه مرا نخواهند بخشيد و از من سوال خواهند كرد براي گشودن دريچه‌اي به سوي دريا چه كرده‌اي؟» اين مطلب نشان مي‌دهد كه از همان ابتداي تهاجم يكي از اهداف اصلي همين مساله بوده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش، با بيان اين‌كه اين نيرو از ابتداي جنگ در خرمشهر حضور فعال داشت؛ تاكيد كرد: يكي از محوري‌ترين يگان‌هاي تاثيرگذار در نبرد 34 روزه‌ معروف خرمشهر، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي بود. بحث تكاوران دريايي حتي اگر چندان به آن پرداخته نشده باشد، چيزي نيست كه از اذهان برود. همه در اين نبرد زحمت كشيده‌اند و در صحنه بوده‌اند و يگان تكاور دريايي يك يگان محوري عمده‌ اثرگذار در نبرد 34 روزه خرمشهر و يكي از دلايل شكست عراق در خرمشهر بوده است.
وي استراتژي حمله‌ عراق به ايران را استراتژي حمله سريع دانست و خاطرنشان كرد: عراق مي‌خواست سه روزه خرمشهر را تصرف كند ولي 34 روز مقاومت موجب شد نتوانند به اهداف خود برسند. شكست اين استراتژي سريع آن هم فقط با نيروي كماندو و برخي كارهاي ويژه، براي همه‌ آن‌هايي كه در خرمشهر نقش داشتند يك پيروزي بزرگ بود.
امير سياري به سالروز شكست حصر آبادان نيز اشاره كرد و افزود: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در كوي ذوالفقاري آبادان ضربه‌ مهلكي به عراق وارد كرد و شايد دشمن طعم اولين شكست سنگين اينچنيني را در آن‌جا چشيد و فكر نمي‌كرد با چنين مقاومتي مواجه شود.
وي اضافه كرد: ما خط تداركاتي آبادان را برقرار كرده بوديم يعني جابجايي سلاح، مهمات، غذا و نيروي انساني را انجام داديم. اگر تلاش نيروي دريايي با استفاده از هواناوها و بالگردهاي آن نبود، مطمئنا حصر آبادان كامل مي‌شد.
فرمانده‌ نيروي دريايي ارتش، با بيان اين‌كه عراق در ابتداي كار تصور مي‌كرد ايران آماده‌ دفاع نيست و از نظر خودشان بهترين زمان را براي حمله انتخاب كرده بود؛ تصريح كرد: آن‌ها بر روي نيروي دريايي هم به همين شكل حساب كرده بودند. به علاوه يك دليل ديگر نيز تصور عراق مبني بر ضعف نيروي دريايي ارتش ايران را تقويت مي‌كرد. نيروي دريايي از تكنولوژي بالايي برخوردار است و تجهيزات فني در اختيار دارد و نياز به متخصص دارد، در عين حال پيش از انقلاب هم مستشاران زيادي در ارتش به ويژه نيروي دريايي بودند. بنابراين تصور عراق اين بود كه پس از انقلاب و خروج مستشاران خارجي از ايران توان بهره‌برداري از اين تجهيزات وجود ندارد، بنابراين در صحنه‌ دريا حضور پيدا كرد.
سياري در عين حال با تاكيد بر اين‌كه نبايد تصور كنيم نيروي دريايي و به طور كلي نيروهاي عراق ضعيف بودند؛ گفت: در بسياري مواقع اين اشتباه را مي‌كنيم و مثلا يك نفر را با يك مسلسل نشان مي‌دهيم كه حمله مي‌كند و يك گردان عراق را از بين مي‌برد در حالي كه اين‌طور نيست و دشمن ما بسيار قوي بود.
وي ادامه داد: چه نيروي هوايي و چه نيروهاي دريايي و زميني عراق خيلي از ما قوي‌تر بود. آن‌ها تجهيزات موثر داشتند و شرق و غرب به آن‌ها كمك مي‌كردند و نيروهاي بسيار قوي و ورزيده داشتند ولي اين هنر مردان خدا بود كه توانستند آن‌ها را شكست دهند.
فرمانده‌ نيروي دريايي ارتش، جنگ تحميلي در دريا را به سه مقطع 67 روز ابتدايي جنگ، از آن زمان تا پايان عمليات بيت‌المقدس و از اين عمليات تا پايان جنگ تقسيم كرد و افزود: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ظرف 67 روز يعني از ابتداي جنگ تا هفت آذر 1359 توانمندي مناسبي را در خور ديد و با استفاده از تاكتيك و تكنيك مناسب و ايثارگري كاركنان اين نيرو توانست كمر نيروي دريايي عراق را بشكند و نتايج مناسبي را به دست بياورد از جمله اين‌كه ما مدعي هستيم كه بيش از دو سوم نيروي دريايي عراق منهدم شد و مابقي نيز به بند «رام القصر» فرار كردند و تا پايان دفاع مقدس هم اجازه‌ بيرون آمدن پيدا نكردند؛ چرا كه ما ورودي «خور عبدالله» را بسته بوديم.
سياري بر اهميت مسايل اقتصادي در كليه‌ جنگ‌ها و نيز حفظ چرخه‌ اقتصادي كشور در زمان جنگ تحميلي تاكيد كرد و يادآور شد: صادرات نفت ايران در زمان جنگ حتي براي يك روز هم قطع نشد. جنگ حدود 2800 روز طول كشيد و عراق در اين مدت 2800 بار به جزيره‌ خارك حمله كرد؛ به طور متوسط در هر روز يكبار به اين جزيره حمله‌ور شد. با اين وجود توانستيم ترمينال نفتي خود را در جزيره خارك حفظ كنيم كه بخشي از اين مسووليت به عهده‌ نيروي دريايي ارتش بود.
وي خاطرنشان كرد: نيروي دريايي ارتش، نيرويي بود كه در سال 67 با استكبار جهاني روبه‌رو شد و مستقيما با آن‌ها جنگيديم. اگرچه همه‌ كاركنان ناوشكن سهند و ناوچه جوشن ما در اين نبرد شهيد شدند ولي افتخار ما اين است كه رودرروي استكبار جهاني ايستاديم و واقعا نيروها دلاوري‌هاي زيادي را در آن زمان از خود نشان دادند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش در ادامه به ويژگي‌هاي نبردهاي دريايي اشاره كرد و گفت: بخش اعظم كار نيروهاي دريايي به تجهيزات مربوط مي‌شود. يعني بايد محور تجهيزات خود را حفظ كنيم؛ چراكه اساسا اگر تجهيزات نداشته باشيم نمي‌توانيم به دريا برويم.
سياري ويژگي اصلي نبردهاي دريايي را لزوم كامل بودن تجهيزات عنوان كرد و افزود: اين تجهيزات بايد با گذشت زمان، پيشرفت كند و همواره به روز باشد در نبردهاي زميني مي‌توان خود را همرنگ محيط كرد، سنگر تعبيه كرد و از زمين استفاده كرد ولي در دريا در پهنه‌ آب‌هاي دريا هستيم و ناچاريم فناوري و تجهيزات داشته باشيم.
وي ادامه داد: درست است كه در خود دريا نبرد تن به تن نداريم ولي بطوركلي در نبردهاي نيروي دريايي جنگ تن به تن وجود دارد؛ چراكه وقتي نيروهاي ويژه ما به سواحل دشمن نفوذ مي‌كنند چنين نبردي رخ مي‌دهد، نيروهاي ويژه نيروي دريايي بايد از همه نيروهاي ويژه ديگر قوي‌تر باشند؛ چراكه شنا كردن در دريا،‌رفتن به عمق آب، خدمت در شرايط سخت، نفوذ به سواحل دشمن و باقي ماندن به مدت طولاني بدون پشتيباني از جمله ويژگي‌هاي آن‌هاست.
وي با تاكيد بر لزوم هماهنگي نيروي دريايي و نيروي هوايي تصريح كرد: يكي ديگر از ويژگي‌هاي نيروهاي دريايي اين است كه اين نيرو در بسياري مواقع به نيروي هوايي وابسته است و در بسياري از عمليات‌ها نياز است كه نيروهاي هوايي به كمك نيروهاي دريايي بشتابند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين‌كه اگر در دريا دشمن از فناوري روز بهتر استفاده كرده باشد تسلط خواهد يافت؛ به نقش نبردهاي دريايي در جنگ‌هاي امروز اشاره كرد و گفت: امروزه همه تهديدات در همه جاي دنيا «دريا پايه» است يعني استكبار جهاني براي حفظ منافع نامشروع خود در همه جا با انواع و اقسام ناوهاي هواپيمابر، زيردريايي‌هاي اتمي و امثالهم حضور پيدا مي‌كند.
وي ادامه داد: امروز اهميت نبردهاي دريايي براي هر كشوري كه به دريا راه دارد حرف اول را ميزند و مطمئنا براي ما هم كه تمام استراتژي‌ و راهبردمان دفاع و بازدارندگي است، با توجه شناخت از دشمن كه فرامنطقه‌اي و با تهديدات "دريا پايه" است ، نبردهاي دريايي نقش بسيار مهمي دارد.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: تجهيزات مهم است ولي آن نيروي انساني كه قرار است از تجهيزات استفاده كند هم براي ما بسيار مهم است. نيروي انساني كه بتواند از حداقل تجهيزات و امكانات بهترين استفاده و بيشترين بهره‌برداري را كند مهم است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره توانمندي‌هاي اين نيرو در عرصه تجهيزات و فناوري‌هاي جديد گفت: تجربه نشان داده است كه در ساخت و توليد تجهيزات مورد نيازمان بايد روي پاي خود بايستيم؛ چراكه هرچقدر به ديگران وصل باشيم، زماني كه بحران به وجود مي‌آيد كمك نمي‌كنند.
وي تصريح كرد: بدين ترتيب تدبير اين است كه تجهيزات‌مان را خودمان بسازيم. ما براي ساخت تجهيزات مورد نيازمان در دريا به كسي تكيه نمي‌كنيم. البته اين مطلب بدين معني نيست كه در دنيا تجارت نمي‌كنيم. البته به ما كه سلاح نمي‌دهند ولي با همه جاي دنيا رابطه و رفت و آمد داريم و در عين حال به خريد سلاح و تجهيزات دريايي از ديگر كشورها تكيه نمي‌كنيم.
سياري با بيان اين‌كه به دنبال اين نيستيم كه كسي تجهيزات دريايي را به ما بفروشد؛ يادآور شد: در دوران دفاع مقدس ديديم كه همه به دشمن ما كمك مي‌كردند ولي به ما هيچ چيز نمي‌دادند و به تعبير مقام معظم رهبري‌، آن همه سلاح استراتژيك به عراق مي‌دادند ولي حتي سيم خاردار هم به ما نمي‌دادند؛ بنابراين ما متكي به هيچ‌كس نيستيم و كل مملكت يعني ما، وزارت دفاع، بخش صنعت و دانشگاه‌هاي كشور در كنار هم قرار گرفته‌اند و كار به اين‌جا رسيده است كه ما الان در مسيري قرار داريم كه نيازمندي‌هاي‌مان را تامين مي‌كنيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره سهم مهندسي معكوس در توليدات اين نيرو نيز گفت: مهندسي معكوس يعني وسيله‌اي داشته باشيم و از روي بررسي اجرا آن، مشابه‌سازي كنيم. كسي كه به ما تجهيزات جديدي نداده است كه بخواهيم روي آن مهندسي معكوس انجام دهيم. اگر هم مهندسي معكوسي كرده باشيم، از تجهيزات قديمي استفاده كرده‌ايم و بيشترين كار ما، طراحي خودمان است.
وي درباره سيستم موشكي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، با بيان اين‌كه در حال حاضر به سيستم موشك مجهز هستيم؛ خاطرنشان كرد: چند نوع موشك را در جنگ‌ها استفاده مي‌كنيم كه يا موشك هوا به سطح يا ساحل به دريا و يا سطح به سطح هستند، امروزه توانمندي موشكي جمهوري اسلامي ايران به جايي رسيده است كه حتي موشك با برد 300 كيلومتر هم داشته باشد و الان جزو ناوگان موشكي ما محسوب مي‌شود.
سياري هم‌چنين به ساخت زير دريايي سبك كلاس غدير در داخل كشور اشاره كرد و گفت: ما در دوران دفاع مقدس از توان زير دريايي و زير سطحي برخوردار نبوديم و تقريبا 15 يا 16 سال است كه علم زير دريايي را داريم كه اين هم به همت انقلاب و مردم ما بوده است. در طول اين 10- 15 سال اخير توان فني ما در علم زير دريا، از بسياري از كشورهايي كه سابقه بيشتري در اين زمينه نسبت به ما دارند بالاتر شده است.
وي با بيان اين‌كه تجهيزات توليد ما بعضا به مراتب بهتر از تجهيزات ديگر كشورهاي باسابقه در بحث علم زير دريا هستند؛ به كلاس‌هاي مختلف زيردريايي‌ها اشاره كرد و افزود: زيردريايي‌ها كلاس‌هاي مختلف دارند كه با توجه به بزرگي، تناژ، سرعت و سلاح‌هايي كه روي آن قرار مي‌گيرد به سه كلاس سنگين، نيمه‌سنگين و سبك تقسيم مي‌شود. زيردريايي غدير كه يك فروند ديگر از آن در عيد نيمه شعبان به ناوگان نيروي دريايي اضافه شد از نوع زير دريايي سبك است.
وي تصريح كرد: اين زيردريايي به طور كامل توسط جمهوري اسلامي ايران ساخته شده است و قدرت مانور بسيار بالايي دارد كه اين مساله براي ما خيلي مهم است. سلاح‌ها و تجهيزات مناسبي نيز بر روي اين زيردريايي كار گذاشته شده است و در حال حاضر در خط عملياتي است.
سياري در ادامه درباره مقابله با دشمنان فرامنطقه‌اي با بيان اين‌كه ما هميشه احساس مي‌كنيم كه دشمن ما دشمن فرامنطقه‌اي است؛ اظهار كرد: ما در حوزه مسووليت‌مان در دريا مطمئنا هم به صورت همطراز و هم ناهمطراز مي‌توانيم مقابله كنيم و فعاليتي كه همواره داشته و داريم اين است كه تمامي حركات دشمن را در حوزه مامورتي‌مان رصد مي‌كنيم و به طور كامل مي‌دانيم كه اين‌ها مشغول چه فعاليت‌هايي هستند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش تاكيد كرد: تمام نقاط ضعف دشمن را مي‌شناسيم؛ چراكه در طول دفاع مقدس و بعد از آن مسايل مختلفي را تجربه كرده‌ايم ما با استفاده از نقاط ضعف دشمن به توانمندي خود اضافه كرده‌ايم و در هر دو نوع عمليات همطراز و ناهمطراز توانمندي مقابله با دشمن را داريم.
سياري همچنين به ويژگي‌هاي چهار نقطه آبي استراتژيك ايران؛ درياي خزر، درياي عمان، تنگه هرمز و خليج فارس اشاره و عنوان كرد: هر كدام ازاين نقاط شرايط ويژه‌اي دارد. درياي خزر يك درياي بسته در شمال كشور است و ما هم مثل ديگران آن‌جا را درياي صلح و دوستي مي‌دانيم. خليج فارس هم درياي نيمه بسته‌اي است كه كنترل آن به دست ماست و ما توانمندي دفاع از منطقه را داريم.
وي با بيان اين‌كه منطقه استراتژيك تنگه هرمز كاملا در اختيار ماست و بر آن تسلط كامل داريم؛ افزود: اين مساله كاملا عيني و مشهود است و چيزي نيست كه بشود انكار كرد. درياي عمان هم كه درياي باز ماست به همين ترتيب است وما تسلط كافي و كامل را درحوزه ماموريت خود داريم. ما براي دفاع در هر كدام از اين نقاط تدابير خاصي انديشيده‌ايم و عقل سليم هم حكم مي كند كه براي هر منطقه تاكتيك جداگانه‌اي ترسيم شود.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به ويژگي‌هاي خاص تنگه هرمز تصريح كرد: تنگه هرمز يك شاهراه تنگه استراتژيكي است كه خليج فارس را به درياي عمان وصل مي‌كند و صادرات نفت بسياري از كشورها از اين تنگه صادر و تعداد زيادي از كشتي‌هاي تجاري به آن وارد و از آن خارج مي‌شود. بدين ترتيب چرخه اقتصادي بزرگي در جنوب خليج فارس به وجود آمده است و همه از اين تنگه استفاده مي‌كنند، ولي براي جمهوري اسلامي ايران مهم اين است كه ما تسلط كامل بر اين تنگه داريم.
امير سياري درباره بحث‌هاي مطرح شده مبني بر بستن تنگه هرمز از سوي جمهوري اسلامي ايران در شرايط خاص اظهار كرد: ان‌شاءالله كه چنين شرايطي پيش نيايد، كسي هم كه چنين مساله‌اي را عنوان مي‌كند درواقع اعلام مي‌كند كه ما اين توانمندي را داريم، ما بر تنگه هرمز تسلط داريم و وقتي تسلط داريم مي‌توانيم آن را ببنديم، ولي اگر تنگه هرمز بسته شد خيلي‌ها ضرر مي‌كنند و اين ضرر متوجه همه خواهد بود.
وي با بيان اين‌كه توان اين كار را چه كوتاه مدت و چه بلند مدت داريم؛ درباره احتمال بستن تنگه هرمز در شرايط خيلي خاص تصريح كرد: وقتي شرايطي پيش بيايد كه ممكن است مملكت منافع خود را از دست بدهد، ما موظفيم از منافع خود دفاع كنيم و تدبير هرچه باشد همان اجرا مي‌شود.
فرمانده نيروي دريايي ارتش در ادامه درباره بحث‌هاي مطرح شده مبني برسپردن حفظ امنيت خليج فارس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و حفظ امنيت درياي عمان و خزر به ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: ما در كشور، هم ارتش داريم و هم سپاه و در برخي مواقع تقسيم ماموريت مي‌كنيم. در بخش دريايي هم همين‌طور است، ولي هيچ‌كدام از اين بحث‌ها به معني جدايي نيروهاي دريايي ارتش و سپاه از يكديگر نيست.
سياري اضافه كرد: ويژگي خاص نيروي دريايي ارتش اين است كه چون داراي يگان‌هاي بزرگ است و توانمندي ماندگاري در دريا را دارد،‌ بايد به درياهاي آزاد بروند. درياي عمان هم يك درياي آزاد است و اهميت ويژه درياي عمان هم به اين است كه اگر دشمن بخواهد بيايد بايد از سمت درياي عمان وارد شود دشمن از هر جا كه بيايد مسيرش معلوم است.
وي درباره زمان اين تقسيم وظايف اظهار كرد: خيلي وقت است كه اين بحث‌ها مطرح است. تقسيم كار در زمين ، دريا و هوا وجود دارد و براي آن‌كه كار بهتر پيش برود و تمركز در مناطق بيشتر باشد، بايد انجام شود. به هر حال پايگاه‌هاي ما از خرمشهر تا انتهاي درياي عمان وجود دارد ولي در اجراي طرح‌هاي عملياتي مناطق مخصوص مشخص مي‌شوند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش به تحريم برخي شركت‌هاي كشتيراني و ساخت تجهيزات دريايي اشاره كرد و گفت: تحريم‌ها عليه ما هميشه بوده است و روز به روز هم اضافه مي‌شود، اين تحريم‌ها از قديم بوده است و ما هميشه در تهيه وسايل نظامي خود تحريم داشته‌ايم و ساخت‌وسازهايي هم كه اشاره كردم در همين شرايط تحريم انجام شده است.
سياري با بيان اين‌كه نياز، خلاقيت و ابتكار را رشد مي‌دهد؛ تصريح كرد: وقتي انسان نياز نداشته باشد به دنبال خلاقيت نمي‌رود ولي وقتي نياز داشته باشد و به او ندهند، مجبور است راهي پيدا كند؛ اين است كه مي‌گويند اين حسن تحريم است و من فكر نمي‌كنم اين تحريم‌ها تاثير چنداني بر صنعت كشتي‌سازي و كشتيراني ما داشته باشد

lمنبع سایت: www.aja.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توضيح يک مقام نظامي آگاه درباره خبر توقيف هواپيماي فالکون

در پي انتشار خبر توقيف يک فروند هواپيماي فالکون، يک مقام آگاه در نيروهاي مسلح جزئيات مربوط به آن را مطرح نمود.
به گزارش روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران، اين مقام آگاه ضمن تکذيب فرود يک هواپيماي آمريکايي اظهار داشت: يک فروند هواپيماي فالکون خارجي با يک اسم پروازي نظامي در تاريخ ۹/۷/۸۷ قصد ورود به آسمان کشور جمهوري اسلامي ايران را داشت که به علت نظامي بودن با ورود اين هواپيما به حريم هوايي کشور مخالفت شد.
بنابر اين گزارش، اين هواپيما با تغيير مسير و در ساعتي بعد با اسم پروازي غير نظامي قصد عبور از مسير کشور را نمود.
وي در ادامه اظهار داشت: با اعلام اينکه هواپيماي مورد اشاره همان هواپيماي قبلي است؛ اين هواپيما بوسيله جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به زمين نشانده شد و با وجود آنکه سرنشين هاي هواپيما نظامي و متعلق به کشور ثالث (غير آمريکايي) بودند؛ پس از آنکه سوء نيت آنها به اثبات رسيد به هواپيما اجازه برخاستن و خارج شدن از کشور داده شد.
اين مقام نظامي آگاه در پايان خبر فوق را عادي اعلام نمود.

منبع سایت:www.aja.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالي با سلام سرهنگ سيد احمد موسوي روز پنجشنبه در جلسه هماهنگي دستگاههاي انتظامي، عملياتي و امداد تربت حيدريه گفت:مانور بمباران فرضي اين شهرستان يكشنبه آينده در يكي از نقاط شهرك ولي عصر عملياتي خواهد شد. به گزارش ايرنا، وي افزود:اين مانور با توجه به تهديدات دشمن و برخي تحركات در مرزها از جمله شرق كشور و با هدف افزايش ميزان آمادگي و مقابله با هر گونه تهديد اجرا مي شود. جانشين فرمانده انتظامي تربت حيدريه اظهار داشت:تمام ابعاد اين مانور تحت كنترل و براي اجراي موفق آن آمادگي و توجيه نيروهاي نظامي و انتظامي صورت گرفته است. وي افزود:بر اين اساس جاي هيچ نگراني براي مردم وجود ندارد و اساسا اين گونه عمليات ها در جهت كمك به آمادگي و آرامش عمومي است. موسوي گفت:در اين مانور چند كارمند در يكي ادارات نزديك محل بمباران فرضي به گروگان گرفته شده و تيراندازي مشقي،انفجار و آتش سوزي هاي كنترل شده به اجرا گذاشته مي شود. مجتبي صادقيان،فرماندار تربت حيدريه نيز دراين جلسه گفت:تمام دستگاههاي فعال در اين مانور بايد هماهنگي و همكاري لازم را در بالاترين سطح انجام دهند تا هيچ مشكلي پيش نيايد. در اين جلسه شرح وظايف دستگاههاي امداد و نجات همچون هلال احمر، بهداري، آتش نشاني ، راه و ترابري مطابق نقشه از پيش تعريف شده مشخص و ابلاغ شد. تربت حيدريه در 140 كيلومتري جنوب مشهد و نزديك مرز افغانستان است. منبع: تابناك

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالي
با سلام

العربيه:رهگيري و بازداشت هواپيماي ناتو توسط جنگنده هاي ايراني نشان داد ايران قدرت برتر است.

تصویر
ماموران توقیف!


مدير اخراجي دفتر شبكه العربيه در تهران گفت: نشاندن اجباري يك هواپيماي مجارستاني (وابسته به ناتو) در ايران، پيامي مستقيم به آمريكاست. حسن فحص درگفت وگو با تلويزيون العربيه گفت: اين اقدام نشانگر آمادگي ايران براي مقابله با هرگونه نقض حريم هوايي اين كشور است.

فحص گفت: نظاميان ايراني به ويژه سپاه پاسداران تحولات سياسي و نظامي در منطقه به ويژه ازسوي آمريكا را به دقت دنبال مي كنند و از مناطقي كه از نظر نظامي و سياسي در آنها خلأ وجود دارد بهره مي برند و آنها را پر مي كنند.

وي اضافه كرد: نيروهاي ايران مي خواهند برتري و قدرتمندي خود را براي مقابله با هرگونه پيش آمد احتمالي نشان دهند و براي نيروهاي آمريكايي اين پيام را مي رسانند كه در آمادگي بسر مي برند و مي توانند خلأ موجود در امنيت منطقه را پر كنند و نيروي قدرتمند در منطقه هستند.

منبع: بصيرت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در پی افزایش اعتراض سازمان های غیردولتی و گروه های ضد جنگ در آمریکا، تصویب قطعنامه ای که به گفته مخالفان عملا بهانه ای برای "محاصره دریایی ایران" می بود، از دستور کار مجلس نمایندگان ایالات متحده خارج شده است. به گزارش «ریا نووستی» از خبرگزاری بی بی سی "هووارد برمن"، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، نگرانی از ادبیات پیش نویس این قطعنامه را علت توقف بررسی آن عنوان کرده است. تعدادی از حامیان اولیه این قطعنامه هم امضای خود را پس گرفته اند. منتقدان می گویند در صورت تصویب قطعنامه شماره 362 مجلس نمایندگان، احتمال رویارویی نظامی ایالات متحده با ایران افزایش می یابد. "تریتا پارسی"، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نیاک)، که گروه او از مخالفان سرسخت این قطعنامه بود، گفته است که بایگانی شدن پیشنویس این طرح بیانگر تردید نمایندگان دموکرات کنگره است. بر این اساس آنها هم نگران تهدید اسرائیل به وسیله ایران هستند و هم از افزایش احتمال رویارویی ایالات متحده با این کشور نگران هستند. ارائه دهندگان پیش نویس قطعنامه 362 مجلس نمایندگان آمریکا می گویند تصویب این قطعنامه به برقراری صلح در خاورمیانه کمک می کند. این در حالی است که همزمان طرح مشابه دیگری در مجلس سنا ارائه شده است. "گری اکرمن"، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که همراه "مایک پنس"، عضو جمهوریخواه این مجلس، پیشنویس قطعنامه 362 را ارائه کرده است، می گوید هدف از این کار ترغیب ایران به پذیرش خواسته های کشورهای غربی درباره برنامه اتمی و توقف حمایت این کشور از حزب الله لبنان و جنبش حماس است. این قطعنامه از رئیس جمهوری آمریکا می خواهد از همه گزینه های دیپلماتیک و اقتصادی برای پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای استفاده کند. به گفته اکرمن، قطعنامه های کنگره جنبه الزام آور ندارند و تنها بیانگر خواست نمایندگان هستند. در بخشی از این قطعنامه، ممانعت از صادرات فراورده های نفتی به ایران و بازرسی از همه افراد، خودروها، قطارها، کشتی ها و هواپیماهایی که این کشور را ترک می کنند، مطرح شده است. نگرانی از سیاست های ضد اسرائیلی ایران و برنامه هسته ای این کشور باعث شد طی دو هفته بیشتر از 250 تن از اعضای مجلس نمایندگان از این قطعنامه حمایت کنند. تصویب این قطعنامه به 220 رای نیاز دارد. حمایت از قطعنامه "اکرمن- پنس" به حدی بود که دفتر "نانسی پلوسی"، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش بینی می کرد این قطعنامه به سادگی به تصویب برسد. اما منتقدان قطعنامه "اکرمن- پنس" بند سوم قطعنامه را زمینه ساز محاصره دریایی ایران و اعلام جنگ به این کشور می دانند. "تام الن"، نماینده دموکرات کنگره که در ابتدا از این قطعنامه حمایت می کرد، به خاطر نگرانی از محاصره دریایی ایران امضای خود را پس گرفت. "ترنت فرنکس" و "رابرت وکسلر"، از دیگر نمایندگانی بودند که در واکنش به تماس های مکرر ساکنان حوزه های انتخابیه خود امضایشان را پس گرفتند و عذرخواهی کردند. همزمان با ارائه پیشنویس قطعنامه 362 به مجلس نمایندگان آمریکا، گروه های ضد جنگ و بعضی سازمان های مردم نهاد آمریکایی تلاش گسترده ای را برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه در کمیته روابط خارجی و به رای گذاشتن آن در مجلس نمایندگان به کار بستند. این در حالی بود که این قطعنامه از حمایت همه جانبه کمیته آمریکایی روابط عمومی اسرائیل، ایپک، برخوردار بود و به یکی از اولویت های سیاست خارجی این لابی قدرتمند در تابستان 2008 تبدیل شد. "تریتا پارسی" موفقیت سازمان های غیردولتی را در متوقف کردن یک طرح مورد حمایت ایپک مهم می داند. او در گفتگو با بی بی سی فارسی اظهار داشت: "آمریکایی های ایرانی تبار از سراسر کشور به نمایندگان خود در کنگره ایمیل زدند، تلفن زدند و با آنها دیدار کردند تا مخالفت خود را به گوش آنها برسانند." آمریکایی های ایرانی تبار در ابراز مخالفت با این طرح تنها نبودند. پارسی از همراهی گروه های مختلف در اعتراض به قطعنامه "اکرمن- پنس" خبر می دهد. "این یک کار گروهی هماهنگ میان انجمن های مسیحی، سازمان های یهودی-آمریکایی، موسسه های فعال در مطالعات امنیتی و نیاک بود. این نشان می دهد جامعه ایرانیان آمریکا می تواند از نظر سیاسی در این کشور موفق باشد." گروه ضد جنگ "کد پینک" یکی دیگر از گروه هایی بود که با برگزاری تجمع در برابر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تلاش خود را برای انصراف نمایندگان کنگره از حمایت از این قطعنامه به کار بست. اعضای این گروه همچنین با قایق منزل سناتور اکرمن را که در کنار رودخانه پوتوماک در واشنگتن قرار دارد، محاصره کردند تا به طور نمادین مخالفت خود را با محاصره دریایی ایران نشان دهند. به رغم خروج قطعنامه 362 از دستور کار مجلس نمایندگان، "گری اکرمن" ابراز امیدواری می کند با آغاز به کار دوره جدید کنگره در ژانویه 2009 دوباره بتواند این قطعنامه را به جریان بیاندازد. خبرگزاری «ریا نووستی»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرنوشت طرح محاصره دریایی ایران

فعلا بايد به فكر فروپاشي خودشون باشن اين آمريكاييها سرطان خودبزرگبيني دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامانه‌ شبیه‌سازی جنگ برای نبردهای ناهمتراز با حضور جانشین فرمانده کل ارتش به بهره‌برداری کامل رسید. به گزارش «ریا نووستی» از مهر، سیدعبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش و هیئت همراه نظامی ‌که به منظور ارزیابی میزان آمادگی رزمی‌ یگان‌های ارتش به منطقه جنوب سفر کرده‌اند، روز دوشنبه با حضور در محل آموزشی ناوگان منطقه یکم دریایی ارتش دربندرعباس از سامانه‌ شبیه‌سازی جنگ برای نبردهای ناهمتراز که با استفاده از اطلاعات طراحی شده است،‌ رونمایی کردند و این سامانه به بهره‌برداری کامل رسید. موسوی با بیان اینکه درحال حاضر سناریوهای بازی جنگ دراین شبیه‌ساز با آخرین اطلاعات به روز از تهدیدات موجود و توانایی ‌های دشمن طراحی شده است، گفت:" این شبیه‌ ساز قادر است پس از جمع‌آوری اطلاعات دریافت‌های اطلاعاتی خود را با استفاده از آخرین برآوردهای وضعیت توانایی و نقاط ضعف موجود به سناریوهای عملیاتی تبدیل کرده و در کلاس‌های آموزشی سه‌جانبه مورد استفاده فرماندهان قرار گیرد". وی افزود:"‌ در این کلاس‌ها بخشی به عنوان دشمن فرضی و بخشی به عنوان نیروهای خودی تبادل اطلاعات می‌نماید که در نهایت در مرحله‌ سوم کارشناسان و استادان بر کار دو گروه نظارت و هدایت‌های لازم را به عمل می‌آورند". خبرگزاری «ریا نووستی»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روزنامه دیلی تلگراف اطلاع داد که "دانیل جیمز" که در ایران متولد شده و بعنوان مترجم با "دیوید ریچاردز" ژنرال انگلیسی در افغانستان کار می کند، جاسوس ایرانی از آب درآمد. به گزارش «ریا نووستی» از گازیتا.رو، ریچاردز فرمانده نیروهای بین المللی در افغانستان بود و از این رو مترجم وی اطلاعات مهم بسیاری در اختیار داشت. دانیل جیمز این اطلاعات را بصورت پیام های رمزی به دبیر نظامی ایران در کابل می داد. در ابتدا او صادقانه در افغانستان کار می کرد، اما اواخر سال 2006 میلادی وی به میهن خود تمایل بیشتری پیدا کرده و آغاز به همکاری با ایران نمود. خبرگزاری «ریا نووستی»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط EBRAHIM
      IRIS و پدید آمدن برنامه فضایی ایران (قسمت اول )

      مدتیست که از رسانه های جهانی،خبرهایی به گوش میرسد که ایران در حال تولید موشکی است که توانایی حمل ماهواره به فضا دارد.آيا چنين چيزي امكان دارد؟آيا اين ماجرا يك بلوف سياسيست يا حقيقت دارد؟
      دوستان از نظرات مفيد خودشون دريق نكنند امیدوارم مبحث جالبی شود.
      با تشكر



      چند نکته قبال از خواندن مقاله :مطمئنا نظرات نویسنده با نظرات مترجم یکی نیست!!!
      در این مقاله موشک IRIS معادل موشک شهاب 3 دی فرض شده که آن هم به نوبه خود معادل موشک نو دونگ کره شمالی را در اختیار گرفته
      موشک IRIS ویا شهاب 3 دی اولین موشک ماهواره بر سبک ایران فرض شده اند (پراکنده بودن اطلاعات اجازه سخن قطعی را نمیدهد )
      موشک شهاب پنج معادل تائه دو پونگ دو کره شمالی فرض شده (البته از سوی نویسنده آن که آمریکایی هستند ) و عنوان اولین ماهواره بر سنگین ایران را بر دوش میکشد
      =============================================

      نخستین ظهور موشک ماهواره بر IRIS/IRSL-X-1

      با وجود ادعاهای ایران مبنی بر عدم بالابردن برد شهاب 3 دولت ایران در حال حاضر مشغول به ساخت و توسعه نخستین ماهواره بر خود موسوم به IRIS میباشد .
      پرتابگر ماهواره IRIS در ظاهر دارای ترکیب ساختمانی از موشک بالستیکShahab3 است که در مرحله اول از طراحی
      ان بهره میبرد و در مرحله دوم پرتابگر دارای دوقسمت موتور جامد و نیز محل حمل ماهواره (قسمت سوم) توسط پرتابگر است که قطر این مرحله از مرحله اول کمی بیشتر است و میتواند ماهواره های مخابراتی و علمی را در مدار زمین قرار دهد .
      .پرتابگر IRIS با پیکر بندی انجام شده بر روی آن پرتابگریست ایده آل به عنوان کاوشکر یا موشک اکتشافی که میتواند برای حمل کلاهک جنگی و یا توسعه کلاهک های فضایی قابل بازگشت و یا در نهایت برای ارسال محموله های علمی به فضا مورد استفاده قرار گیرد .البته این پرتابگر درحال حاضر نمیتواند ماهواره ها و یا محموله های با جرم بالا را به سمت مدار پرتاب کند . مگر اینکه مرحله سومی نیز به آن اضافه شود تا تبدیل به یک پرتابگر سنگین گردد .
      با توجه به آزمایش موشک چند مرحله ای شهاب 3 نویسنده بر این عقیده است که در صورتی که پرتاب آز مایشی موشک Shahab-3D نخستین پرواز آزمایشی پرتابگر IRIS باشد در آن صورت پرتابهای موشک های
      Shahab - 5 دومین و سومین مرحله از برنامه ساخت یک پرتابگر ماهواره ای است که ایران ادعا دارد در حال توسعه آن است .
      اولین تصویر از موشک IRIS در یکی از نمایشگاههای هوا و فضای ایرانیان در اندازه یک ماکت یک متری به نمایش گذاشته شد . نویسنده ادعا دارد که تستهای ناموفق پرتابی این موشک علت اصلی به تاخیر افتادن توسعه موشک حامل پرتابگر شهاب 5 تا کنون بوده است ولی با تردید بیان میکند که فقط زمان قادر به روشن ساختن این مطلب میباشد .

      نویسنده مقاله ادعا دارد که اختمال توسعه نوع جدیدی از موشک های بالستیک از روی این نسخه پرتابی با نامهای جدیدتر از Shahab - 3d وجود دارد ، ونیز باتوجه به موتور سوخت جامد مورد استفاده در مرحله فوقانی و نیز تمام اطلاعاتی که از موشک شهاب 3 در اختیار است ، طراحی نمایش داده شده از IRIS یقینا طرحی مناسب با استفاده از طراحی موشک بالستیک شهاب 3 است . هرچند که پرتاب این سیستم آزمایشی پیشرفته که پیش از این در غرب و شرق مورد استفاده قرار گرفته و از متدهای غربی و شرقی نیز برای توسعه استفاده کرده برای ملل چیز چندان غیر عادی نخواهد بود ، ولی به سرعت بخشیدن برای توسعه اولین ماهواره بر سنگین ایران قبل از پرتاب کمک شایانی خواهد کرد .
      نویسنده در ادامه با بیان شباهت موجود بین شهاب 3d و نسخه های دوم و سوم موشک تائه دو پونگ کره شمالی این پرسشها
      را مطرح میکند که آیا شهاب 3D میتواند نسخه اصلاح شده از ماهواره بر ایرانی IRIS باشد که تست نخست خود را سپری کرده است ؟ آیا این موشک همان نسخه بالستیک فضایی از موشک تائه دو پونگ 2 کره شمالی وترکیب ماهواره بر شهاب 5 است و یا اینکه موشک بالستیکی ساخت ایران است ؟
      شاید تاحد زیادی بتوان گفت که ایران در حال همکاری با کره شمالی برای ساخت نسخه دوم و سوم ماهواره بر شهاب 5 است و هر دو در انجام این طرح مشارکت جدی دارند. کره شمالی که در سال های پایانی قرن 20 نسخه جدید و بهسازی شده ای از موشک تائه دو پونگ 1 را آزمایش کرده بود در بین 26 Juan و 2 Julay سال 2001 نخستسن نمونه پرتابی از موشک تائه دو پونگ دو را برای پرتاب بر روی سکوی تاسیسات پرتاب خود قرار داده بود .
      این کاملا واضح است که موشک شهاب 3 دی چند ثانیه پس از پرتاب و قبل از پایان مرحله اول در اولین تست خود در آسمان منفجر شد . با وجود طراحی متناسب موتور سوخت جامد آن و نیز پوشش آیرو دینامیک موشک متاسفانه انفجار باعث جلوگیری از آزمایش این قسمت ها گردید . در کل باید به این نتیجه رسید که در صورت تداوم برای ساخت و تکمیل شهاب 5 گلی به یاد ماندنی برای مردم ایران در بخش فضا به ثمر خواهد رسید .


      ========================================
      اما مشخصات موشک IRIS

      حد اکثر بار قابل حمل توسط کلاهک موشک (کیلوگرم ): 760-987-1,158 بار فضایی و یا کلاهک جنگی .
      حداکثر برد ( کیلومتر ) : 1500
      تعداد مراحل : 2
      قطر موشک (متر ) : 1.32 - 1.35 – 1.85
      ارتفاع موشک : 17.1 متر
      وزن در حالت پرتابی سبک : 16000 کیلوگرم
      وظیفه : برای پرتاب محموله های فضایی علمی و تحقیقاتی و نیز ماهواره ها

      اطلاعات مربوط به مرحله اول موشک
      ارتفاع : 14 متر
      قطر : 1.32 – 1.35 – 1.85 متر
      جرم :15092 کیلوگرم
      تراست : موثر 26051 کیلوگرم بر فوت مربع - واقعی 26,760-26,600 کیلوگرم بر فوت مربع
      زمان سوخت : 110 ثانیه
      نوع سوخت : TM-185 (20% Gasoline + 80% Kerosene)
      نوع اکسید کننده : AK-27I (27% N2O4 + 73% HNO3 + Iodium Inhibitor)
      جرم سوخت :12912 کیلو گرم

      اطلاعات مربوط به مرحله دوم موشک
      ارتفاع : 3 الی 4 متر در کل
      قطر : 1.3 ای 2 متر
      وزن : نا معلوم
      تراست موتور : نامعلوم
      مدت زمان سوخت : 100 ثانیه
      نوع سوخت : جامد

      لطفا اگر کسی تصویری از این پرتابگر داره در تاپک قرار بده

      ادامه دارد ..........
      ======================
      منبع خبر:وبلاگ هوانوردی قرن 21
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.