cheka

تاپیک جامع مین های دریایی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

iranajr5a%7E0.jpg

مین دریایی صدف-2 یک مین تماسی از نوع لنگردار (moored) است که نام ایرانی مین دریایی M-08 ساخت اتحاد جماهیر شوروی که در نیروهای مسلح ایران استفاده میشود است . سابقه ی تولید مین M-08 در روسیه به سال 1908 باز میگردد ، اما هنوز هم در بسیاری از کشورها از این مین بدلیل اطمینان پذیری بالا برای دفاع ساحلی و غیر قابل استفاده کردن کریدورهای دریایی برای دشمن (Denial of sea) استفاده میشود .

مین صدف-2 مجهز به 115 کیلوگرم مواد منفجره و مکانیزم انفجار تماسی متشکل از 5 حسگر 5 هرتزی در قسمت بالای سر و یک سوییچ هیدرواستاتیکی در قسمت مرکزی بالای سر خود برای مقابله با شناورهای سطحی است . این مین از دو قسمت تشکیل شده ، قسمت اول خود مین و قسمت دوم لنگر که در عمق دریا قرار میگیرد . این مین قابلیت استفاده در آبهای با عمق حداکثر 110 متری را دارد .

600px-Types_of_Naval_mine_001_svg.png

انواع مین ها بر حسب نوع استقرار ، مدل 3 مین های "لنگردار" را نشان میدهد

طبق اطلاعات موجود ، این مین که از کره ی شمالی به ایران صادر شده بود در جنگ ایران و عراق توسط کشتی های مین گذاری ایران در خلیج فارس استفاده شده است . هزینه تولید هر یک از این مین ها 1500 دلار تخمین زده شده است .

iranajr4originala%7E0.jpg

مین های صدف-2 در عرشه ی کشتی مین گذاری ایران اجر

عملیات Earnest Will ، قدرت نمایی دریایی آمریکا به قیمت دور زدن قانون ... و مین صدف-2

سال 1987 ، جنگ نفت کشها میان ایران و عراق شدت گرفته و کشورهای عربی نفت خیز به دنبال امنیت نفت کشهای خود هستند و در این میان کشمکش میان ابرقدرت ها برای حضور نظامی در خلیج فارس به اوج خود رسیده بود . روسها از یک سال پیش (سپتامبر 1986) با از بازرسی کشتی های تجاری شوروی توسط نیروهای ایرانی و صدمه دیدن ناو تجاری مارشال چویکف توسط مین ایرانی در خلیج فارس بهانه ی لازم برای حضور نظامی در خلیج فارس را پیدا کرده بودند و ناوهای ارتش سرخ کشتی های تجاری شوروی را در خلیج فارس اسکورت میکردند . تا ژوئن 1987 ، یک رزمناو کلاس Kara ، ناوشکن کلاس Kashin ، 3 ناو مین روب و چندین ناو حمایتی ارتش شوروی در منطقه مستقر شده بودند .

با تشدید جنگ نفت کشها ، کویت به هر دو کشور شوروی و آمریکا درخواست افزایش اسکورت دریایی نفت کشهای خود را میدهد (شوروی طبق توافق صورت گرفته با کویت از اول آوریل 1987 ، 5 تانکر کویتی را اسکورت کرده بود) اما قوانین آمریکا اجازه ی اسکورت یک کشتی با پرچم کشور دیگر توسط نیروی دریایی این کشور را نمیدهد ، اما کاخ سفید برای جلوگیری از گسترش بیشتر حضور شوروی در خلیج فارس و قدرت نمایی ارتش خود در خلیج فارس ، با دور زدن قانون ، تحت عملیات Earnest will اسکورت کشتی های کویتی ثبت شده با پرچم آمریکا توسط ناوهای آمریکا را میپذیرد...

از همان اولین عملیات اسکورت نفت کشهای کویتی توسط ناوهای آمریکایی تحت عملیات Earnest will ، کشتی الرکاه (ثبت شده در در آمریکا با نام Bridgeton) مورد اصابت مین ایرانی قرار میگیرد ...

14 آوریل 1988 ، در جریان یکی از عملیات های اسکورت ، ناو USS Samuel B roberts در حال اسکورت کشتی کویتی از مسیری در مرکز خلیج فارس که در چند روز گذشته به سلامت از آن عبور کرده بود ، ناگهان متوجه میشود که وارد یک منطقه ی مین گذاری شده است . ناو بسرعت تغییر مسیر میدهد تا از منطقه خارج شود ، اما دیگر دیر شده ... یک مین تماسی درست در زیر ناو منفجر میشود و یک سوراخ 25 فوتی (8 متر) در بدنه ی ناو ایجاد میکند ، کل موتورخانه ی ناو پر از آب شده و دو توربین گازی ناو از کار میافتند ، صدمه به ساختار ناو در این حد معمولا به غرق ناو میانجامد ، اما ملوانان موفق شدند ناو را نجات دهند ، در نتیجه این اصابت مین ، 10 نفر صدمه دیده و چند صد میلیون دلار خسارت به ناو وارد گردید .

صدمه دیدن این ناو توسط مین صدف-2 یکی از بدترین صدمات ناشی از مین در نبردهای مدرن بود که عملیات تلافی جویانه ی آمریکا بر ضد نیروی دریایی ایران (عملیات آخوندک) را در پی داشت .


800px-Ffg58minedamage2.jpg

با تشکر منتقل شد ..... احسان

منبع : کتاب The United Nations, Iran, and Iraq: how peacemaking changed
http://www.navybook....c-iranajr.shtml
http://articles.jane...Federation.html
http://www.harpoonda.../Entry2120.aspx

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر فراوان از جناب چكا

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/536750_orig%7E0.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نرخ پاکسازی این نوع مین ها برای نیروی دریایی امریکا و انگلیس در سال 2003، 1.97 مین در هر روز برای هر کشتی مین جمع کن بوده ....


این نوع مین ها ( شایدهم MV ها ؟) با راکت لانچر هم میشه پرتاب کرد،

حالا حساب کنید 3 تا 4 هزار مین چند روز این تنگه کوچولو رو می بنده!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منظورتون یک پوینت نود و هفت یعنی نزدیک به دو مین هست؟
طریقه جمع اوری به چه صورت هست؟ امکان مقابله با این نوع طریقه جمع اوری با مکانیزمی ابتکاری و منحصر در دست خود ایران نیست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نرخ پاکسازی این نوع مین ها برای نیروی دریایی امریکا و انگلیس در سال 2003، 1.97 مین در هر روز برای هر کشتی مین جمع کن بوده ....


این نوع مین ها ( شایدهم MV ها ؟) با راکت لانچر هم میشه پرتاب کرد،

حالا حساب کنید 3 تا 4 هزار مین چند روز این تنگه کوچولو رو می بنده![/quote]

نمیشه در سطح گسترده ای مین ها رو منفجر کرد؟! چندتا چندتا فرستادشون هوا!

راستی پاکسازی این مین‌ها به چه صورت هست؟ دوستان ممکن هست توضیحی بدن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از این تاپیک
دوستان اطلاع دارن ایران چند نوع مین دریایی استفاده و تولید میکند؟

[color=blue]لطفا اینگونه سوالات رو نپرسید

با تشکر

حسین[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و تشكر.اين مين از نوع مينهاي سبك به حساب مياد. اگه قدرت انفجاري بيشتري داشت الان اون ناو آمريكايي تبديل به يه تپه مرجاني زيبا در اعماق آبهاي خليج فارس شده بود.يك نوع از مينهاي دريايي هستند كه از نصب فيوز هاي حساس به ارتعاش يا ميدان مغناطيسي بر روي بمبهاي هوا پرتاب معمولي ساخته ميشوند و از هواپيما در ارتفاع كم بر روي دريا پرتاب مي شوند و در كف آبهاي كم عمق استفاده مي شود . برتري اين مينها اينه كه داخل شنهاي كف دريا قرار ميگيره و پيدا كردنشون نسبت به مينهاي ديگه بسيار سختتره و قدرت انفجاري اونا هم بستگي به وزن بمب داره .عكسي كه از اون توي يه كتاب دارم نشون ميده كه اين فيوز روي تمام بمبهاي سري ام كا غربي نصب ميشه و حداكثر تا عمق 100 متري قابل استفادس كه اونو براي آبهاي كم عمق خليج فارس مناسب ميكنه .درصورتي كه ما بتونيم اونو بسازيم هواپيماهاي f-4و سوخو 24 ميتونن توي هر سورتي پرواز ارتفاع پايين تعداد زيادي مين پرتاب كنند.البته بعضي از مينهاي دريايي روميشه از هواپيماهاي باري و گشت دريايي پرتاب كرد ولي سرعت اين هواپيماها پايينه و آسيب پذيري اونا زياد.در هر صورت به نظر من بايد از مينهاي پرقدرت استفاده كنيم تا امكان نجات كشتي دشمن در صورت برخورد با آن وجود نداشته باشه چون اين فرصتهاي طلايي هميشه به دست نمياد.اگه اون ناو آمريكايي غرق ميشد چه ضربه روحي و اعتباري شديدي ميخوردن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر جناب چکا

و این هم مینی که من اولین بار تو همین رزمایش اخیر دیدمش:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_%D9%85%DB%8C%D9%86.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_%D9%85%DB%8C%D9%86_2.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name="mohammadhossein"]ممنون

یعنی تکنولوژی این مین مربوط به بیش از 100 سال پیش هست؟![/quote

با تشکر از دوستانی که در راستای تکمیل تاپیک اطلاعاتشون رو ارایه کردند...

دوست عزیز ، مین های نوع تماسی (Contact) تقریبا اولین مین های تولید شده بودند که در جنگهای دریایی استفاده شدند و قدمت اونها به 100 تا 150 سال پیش میرسه ، اما این مین ها چندین بار در طول این چند دهه مورد بازبینی و بهبود قرار گرفته اند . برای مثال مکانیزم Hertz horn که فکر کنم در مین صدف-2 هم استفاده شده در سال 1870 اختراع و جایگزین متد قبلی شد ! :mrgreen:

در مورد مین های ایرانی هم تا جایی که بنده اطلاع دارم ، دو نوع از مین هایی که توسط ایران ساخته میشود با کد صدف-1 و صدف-2 شناخته میشود ، مین صدف-1 نمونه ی ایرانی مین تماسی MYAM و مین صدف-2 هم نمونه ی ایرانی مین M-08 هست
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راه مقابله با اين مين ها چيه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب چکا یا همون استاد تسلیحات روسی و شرقی!!!




[quote]راه مقابله با اين مين ها چيه ؟[/quote]

به اواسط تاپیک زیر مراجعه کنید.

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18613

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/iranajr4originala%7E0.jpg[/img]
چكا جان ممنون از مقالت ولي مطمئني عكس بالا مال ايران عجر هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به شرط حفظ اصل قافلگیری و ریزش مین به تعداد زیاد میشه امید هایی داشت همیشه یه سلاح وقتی موثره که دشمن از وجود یا کارائیش اطلاع نداشته با شه البته جدیداً گفتن دلفین هایی دارن که مین رو پیدا می کنند تعدادشونم حدود 80 عدد است. حالا ما باید برین نهنگ تربیت کنیم :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.