Recommended Posts

خدا بیامرزتش.

او پدر معنوی حزب الله و شیعیان لبنان بود. که هیچ وقت با امریکا و قدرت ها کنار نیامد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در گذشت اين مرجع شجاع بزرگ و شريف رو تسليت عرض مي كنم...

جنات نعيم جايگاه او باد....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
icon_cheesygrin
حتی ذره ای نباید به عمدی بودن اون شک کرد
این آمریکاییا مگه دلشون برای مردم سوخته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روحش شاد.........مرجع بزرگ و محبوبي تو كل جهان تشيع بود icon_cheesygrin








بيمارستان بهمن؟....مال ايرانه اين بيمارستان؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خداوند روحش رو شاد کنه .

ان شا الله در بهشت برین جایی مناسب داشته باشه و در کنار اولیا الله محشور بشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خداوند ایشان را بیامرزد و انشاء الله در بهشت بر درجاتش بیافزاید icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در سال 1317ق زاده شد و در سال 1318 همراه خانواده به نجف اشرف مهاجرت کرد. وى نزد اساتیدى چون شیخ الشریعه اصفهانى محقق (ضیاء الدین) عراقى، محمد حسین اصفهانى کمپانى، شیخ محمد حسین نائینى، شیخ محمد جواد بلاغى نجفى و سید حسین بادکوبه‌اى مراتب تحصیلات حوزوى را طى کرد و به مرتبه مرجعیت شیعه و زعامت حوزه علمیه نجف رسید.
[/quote]

سلام
منم بنوبه خودم اين ضايعه جبران ناپذير رو به محضر حضرت ولي عصر (عج) و شيعيان عالم تسليت ميگم.
اگر نگاهي به اساتيد ايشون بكنين متوجه ميشين كه شخصيت علمي و معنوي ايشون جايگاه بلندي در بين علماي عصر حاضر داره.
روحش شاد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]حقیر هم به نوبه خودم این ضایعه دردناک رو به تمام شیعیان دنیا و خصوصا لبنان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال مسألت میكنم كه رحمت خود را بر روح این سید گران قدر نازل فرماید و ایشان را با اولیای الهی محشور نماید.

[quote]بيمارستان بهمن؟....مال ايرانه اين بيمارستان؟[/quote]
خیر،یک بیمارستان در جنوب بیروت است.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخرین جمله علامه فضل الله قبل از وفات چه بود؟
مرحوم علامه فضل الله در آخرین لحضات زندگی خود بر لزوم نابودی اسرائیل تاکید کرده است.
[b]سیدجعفر فضل الله، فرزند مرحوم علامه فضل الله به آخرین جمله پدرش پیش از وفات اشاره کرد و گفت: از آخرین سخنان پدرم پیش از وفات این جمله بود که "تا پیش از نابودی اسرائیل راحت نخواهم شد." [/b]

مرحوم آیت الله محمد حسین فضل الله صبح روز یكشنبه به علت ابتلا به خونریزی داخلی در بیروت دار فانی را وداع گفت.

علامه فضل الله به علت مواضع تندش در قبال رژیم صهیونیستی ، از قدیم کینه صهیونیست ها را نسبت به خود برانگیخته بود.

صهیونیست ها ایشان را رهبر معنوی حزب الله می دانستند؛ به همین علت در همان روزهای اول جنگ، خانه ایشان را در ضاحیه هدف قرار دادند.

http://www.irinn.ir/Default.aspx?TabId=15&nid=186827

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درگذشت علامه سیدمحمد حسین فضل‌الله، از علمای بزرگ لبنان و حامیان مشهور انقلاب اسلامی، با بازتاب‌های متفاوت و متعددی مواجه شده است و در این میان برخی رسانه‌های ضدایرانی کوشیده‌اند با طرح برخی اخبار نادرست، ایشان را چهره‌ای منتقد (یا مخالف) با نظام اسلامی نشان دهند.

به گزارش «تابناک» در حاشیه مراسم رونمایی از دانشنامه جهان اسلام که آذر ماه سال گذشته و در اوج فعالیت جریان‌ ساختارشکن در لبنان رونمایی شد، از سوی هیئت ایرانی دیداری با علامه فضل‌الله صورت گرفت و در آن دیدار ایشان به ‌ارائه دیدگاه‌های خود درباره ایران و رهبری انقلاب اسلامی پرداختند.

در آن دیدار ایشان گفته بود: « بنده یکی از ویژگی‌های مهم حضرت آيت‌الله خامنه‌ای را به روز بودن و درک پویای ایشان از امور می‌دانم و انتشار دانش‌نامه‌ جهان اسلام که ریاست عالیه‌ آن با سماحة‌القائد (مقام معظم رهبری) است از دوراندیشی ایشان حکایت دارد.»

بنابر این گزارش علامه فضل‌الله با اشاره به انتشار دانشنامه جهان اسلام افزوده بود: « ایران مرکز تولید فکر و فرهنگ بوده و هست و جا دارد آثار فرهنگی که در ایران تهیه و منتشر می‌شود، به دیگر زبان‌ها برگردانده شود و در دسترس همه قرار گیرد. ترجمه‌ عربی دانش‌نامه‌ جهان اسلام نیز، کار سترگ و قابل تقدیری است.»

ایشان در پایان تاکید کرده بودند که: « یکی از ویژگی های آیت الله خامنه ای این است که مرجعی آشنا با پیچیدگی های محیط اجتماعی هستند و مدل برخورد ایشان با مسائل اجتماعی برای همه علمای مسلمان و مصلحان دینی الگو است.»

علامه سيّد محمّدحسين فضل‏اللَّه‏ در تاریخ 19 آذر سال 1370 نیز طی حکمی از سوی رهبر انقلاب به عضويت شوراى عالى مجمع جهانى اهل‏بيت (ع) منصوب شده بودند. در متن حکم ایشان آمده بود: « اكنون كه بحمداللَّه مجمع جهانى اهل‏بيت _عليهم‏الصّلاةوالسّلام _ به عنوان كانون تلاش علمى و عملى تشيع تشكيل يافته و آغاز به كار كرده است، شايسته است برابر مواد اساسنامه‏ آن، جمعى از برجستگان رجال علمى و چهره‏هاى موجه عالم تشيع، شوراى عالى آن مجمع را شكل بخشيده، با عضويت در آن، مسؤوليت خطيرى را كه براى اعضاى آن شوراى عالى پيش‏بينى شده، عهده‏دار گردند؛ لذا جناب‏عالى را كه بحمداللَّه به صفات مزبور موصوف مى‏باشيد، به عضويت شوراى عالى مجمع جهانى اهل‏بيت _ عليهم‏الصّلاةوالسّلام _ منصوب مى‏نمايم.»
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=107555

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
"اوکتاویا نصر" از ویراستاران باسابقه سی ان ان به دلیل تمجید از شخصیت تاثیرگذار و مهم علامه سید محمد حسین فضل الله عالم برجسته لبنانی که یکشنبه 13 تیر بر اثر بیماری به لقاء الله پیوست، از کار برکنار شد.
مهر: شبکه تلویزیونی "سی ان ان" آمریکا یک ویراستار باسابقه خود را به جرم تمجید از شخصیت برجسته علامه شیخ فضل الله اخراج کرد.

"اوکتاویا نصر" از ویراستاران باسابقه سی ان ان به دلیل تمجید از شخصیت تاثیرگذار و مهم علامه سید محمد حسین فضل الله عالم برجسته لبنانی که یکشنبه 13 تیر بر اثر بیماری به لقاء الله پیوست، از کار برکنار شد.

بر این اساس اخراج این کارمند به این دلیل صورت گرفته که وی پس از شنیدن خبر ارتحال این عالم گرانقدر، با نگارش یک متن در توییتر از این رویداد ابراز تاسف کرده است.

نصر در این پیام اظهار داشته که با شنیدن خبر رحلت علامه فضل الله بسیار متاسف شده چرا که وی یکی از شخصیتهای برجسته و بزرگ لبنانی و بسیار قابل احترام بوده است. وی همچنین از تلاشهای این عالم در دفاع از حقوق زنان قدردانی کرده بود.

اخراج این کارمند سی ان ان در حالی است که وی پس از فشارهای فراوان اقدام به عذرخواهی از اظهارات خود کرده است. جالب اینجاست که سی ان ان در اطلاعیه ای که در همین رابطه منتشر کرده، اظهارات نصر را ناشی از قضاوت نادرست وی ارزیابی کرده است.

علامه فضل الله از چند ماه پیش از اوضاع نابسامان جسمی رنج می برد. وی هفته گذشته برای درمان در بیمارستان بهمن بیروت بستری و روز جمعه دچار خونریزی شدید داخلی شد. وی یکشنبه 13 تیر در سن 75 سالگی در بیمارستان به لقاء الله پیوست.

مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر این عالم برجسته جهان اسلام روز سه شنبه 15 تیر در جنوب بیروت با حضور دهها هزار نفر از شیفتگان مکتب اهل بیت(ع) و همچنین مقامها و شخصیتهای مختلف عربی و اسلامی برگزار شد که در این مراسم آیت الله جنتی به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب شرکت کرد.

http://www.asriran.com/fa/news/124832

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرچند کوير از آب محروم است، اما نام اين کوير (ساغند) از چشمه اي کم آب، اما بسيار گوارا، گرفته شده است. ساغند در اصل «ساقند» يا «سوقند» به معناي آب شيرين است. در حدود سه ساعت از فرودگاه يزد تا معدن سنگ اورانيوم ساغند را با خودرو طي مي کنيم. هواي کوير چند سالي است که آن گرماي هميشگي را ندارد و گرمايش در تيرماه کمتر از تهران است. تلفيق رنگ زرد و سفيد - رنگ کوير- بر دشت هاي مسطح و وسيع غلبه دارد. معدن ساغند با بيش از يک ميليون و صد تن ذخاير تثبيت شده که امروز به بيش از اين رقم افزايش يافته است، اولين معدن سنگ اورانيوم با بيشترين ظرفيت توليد در ايران است. فاز اول اين معدن در پايان سال 1388 به بهره برداري مي رسد.

در سفري يک روزه به يزد در بازديدي اختصاصي از مراحل کار در معدن سنگ اورانيوم ساغند بازديد کرديم. بازديد پنج ساعته مااز بخش هاي مختلف بزرگترين معدن سنگ اورانيوم ايران که تاکنون مورد اکتشاف قرار گرفته است در حالي انجام مي گيرد که ايران با بيش از هزار و سيصد دستگاه سانتريفيوژ پا به عرصه توليد صنعتي سوخت هسته اي گذاشته است.

معدن سنگ اورانيوم ساغند در 189 کيلومتري از فرودگاه يزد در جاده يزد - طبس قرار دارد. کوير ساغند با کوه هايي کم ارتفاع، آب و هوايي خشک، کم بارش و خالي از پوشش گياهي است.40 کيلومتري معدن از مسيري خاکي در سمت راست جاده به روستاي کويري و بسيار قديمي ساغند وارد مي شويم ناصر خسرو قبادياني روزگاري در اين روستا اطراق کرده است، روستايي با 20 خانوار. در حدود نيم ساعت در مسير کناره در جاده اي سنگلاخي که بي شباهت به مسير مسابقات رالي ماشين سواري در دل کوير نيست، عبور مي کنيم. معدن ساغند در دامنه کوهي کم ارتفاع از مجموعه کوه هايي که در اين منطقه به کوه هاي ساغند موسوم است قرار دارد. اين معدن در ارتفاع 1334 متري از سطح دريا قرار دارد. ماده معدني سنگ اورانيوم به مساحت 180 کيلومتر مربع است.

"ساغند" در اصطلاح محلي اش "ساقند" يا "سوقند" به معناي آب شيرين در زبان ترکي است; البته اين چشمه آنقدر کم آب است که تنها کفاف روستاي کوچک ساغند را مي دهد. اين که چرا "ساقند" را "ساغند" مي نويسند، سوالي است که جوابي براي آن نيافتيم.
در نزديکي معدن ساغند، منطقه اکتشافي "خشومي" قرار دارد. (به غير از خشومي در ناريگان نيز منابعي از سنگ اورانيوم کشف شده است.) به طور کلي منطقه ساغند يزد و بندرعباس دو نقطه بالايي و پاييني منطقه اورانيوم خيز کشور است.
در حاشيه منطقه اکتشافي "خشومي" باغچه اي نقلي که در آن درختان سيب، انار و انگور و... براي مصرف کارکنان معدن کاشته شده است، وجود دارد. ديدن اين باغچه کوچک در دل کوير خالي از لطف نيست.

آب مورد نياز معدن ساغند توسط چاهي در فاصله 70 کيلومتري از معدن تامين مي شود که درسال 84 حفر شده است و به وسيله تانکر به معدن حمل مي شود. در تمام مراحل کار به خصوص استخراج به منابع آب زيادي نياز است.

با توجه به هزينه بالا، دشوار و زمان بر بودن استخراج سنگ اورانيوم از معادن زير زميني که معدن ساغند نيز دراين زمره قرار دارد، طراحي اين معدن توسط روس ها به گونه اي صورت گرفته است که پرسنل معدن تا وقتي که کار حفر و احداث تونل ها تا محل اصلي ذخاير سنگ اورانيوم تمام نشده است، در معرض تشعشعات راديواکتيو و ديگر گازهاي سمي قرار نگيرند.

ماده معدني سنگ اورانيوم در پروسه اکتشاف از طريق نقشه هاي ژئوفيزيک و ژئوشيمي و زمين شناسي و حفر گمانه هاي متعدد از نظر سطح و عمق شناسايي شده است. اکتشاف و طراحي معدن ساغند يزد از سال 1373 در دولت هاشمي رفسنجاني با طراحي روسها و اجراي بخشي از پروژه توسط چيني ها آغاز شد، امروز بعداز سيزده سال اين معدن در مرحله تجهيز - ابزار و وسايل تا حفاري هاي مورد نظر براي نزديک شدن به محل اصلي ذخاير سنگ اورانيوم - قرار دارد. مرحله تجهيز پايان سال 88 پايان مي يابد و مرحله بهره برداري از فاز اول معدن سنگ اورانيوم ساغند، طبق برنامه تدوين شده در دولت محمد خاتمي در ابتداي سال 1389 آغاز خواهد شد. معدن ساغند در سه فاز به بهره برداري نهايي مي رسد که هر مرحله حدود يکسال به طول مي انجامد - چنانچه بهر ه برداري از اين معدن طبق برنامه تعيين شده پيش رود در پايان سال 1392 سه فاز بهره برداري پايان مي پذيرد.

اخيرا برخي از مسوولان سازمان انرژي اتمي کشورمان اعلام کرده بودند که معدن ساغند به زودي به بهره برداري خواهد رسيد، اما بر اساس ديده ها و شنيده هاي خبرنگار ايسنا از بخش هاي مختلف معدن و به گفته مسوولان اين معدن، امکان بهره برداري عملا تا پايان سال 88 وجود ندارد. مسولان معدن ساغند معتقدند که اگر اعتبارات کافي به معدن اختصاص داده شود امکان بهره برداري از فازهاي يک و دو را مي توانند داشته باشند.

ممکن است منظور مسوولان سازمان انرژي اتمي از" بهره برداري" پايان مرحله "تجهيز" معدن ساغند بوده باشد!
مهندس مهدي کبيرزاده، سرپرست معدن سنگ اورانيوم ساغند يزد، در پاسخ به اين پرسش که تاکنون محصول معدن ساغند به کارخانه اردکان يزد ارسال شده است؟ گفت: «امکان ارايه محصول براي تبديل به کيک زرد به کارخانه اردکان - که بر اساس معدن ساغند طراحي شده است - به طور خاص وجود دارد.»
وي افزود: «پيش از اين در حدود 50 تا 60 تن سنگ اورانيوم با عيار متوسط 300 PPM (صد گرم در تن) براي توليد کيک زرد و نهايتا توليد اورانيوم غني شده در سطح پايلوت (نطنز) به کارخانه اردکان يزد، ارسال شده است.»

به گفته وي،«ارسال سنگ اورانيوم براي توليد کيک زرد فقط در شرايط خاص و استفاده در مقياس آزمايشگاهي انجام گرفته; چرا که چنين کاري براي طولاني مدت در برنامه کاري اين معدن تا قبل از رسيدن به فاز يک بهره برداري وجود ندارد.»

کبيرزاده، درباره کيفيت کيک زرد توليدي از کارخانه اردکان و ارتباط آن با عيار سنگ اورانيوم ساغند، اظهارداشت: «هيچ ارتباطي بين کيفيت کيک زرد با عيار سنگ اورانيوم وجود ندارد، بلکه به کيفيت کار و تکنولوژي در کارخانه تبديل سنگ اورانيوم به کيک زرد - اردکان يزد - بستگي دارد.»
وي افزود:«کارخانه توليد کيک زرد اردکان بر اساس عيار 553 PPM تنظيم شده است.»

اين در حالي است که معدن سنگ اورانيوم بندرعباس به رغم آن که ظرفيتي کمتر از معدن ساغند دارد، اما از سنگ اورانيومي با عيار بسيار بالاتر برخوردار است.
دکتر قنادي، رييس پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي کشور اخيرا در سخناني "ظرفيت معدن سنگ اورانيوم ساغند را 1100 تن اعلام کرد." اما اين ميزان اکنون به بيش از 1100تن افزايش يافته است که به دلايلي بيان ظرفيت کنوني معدن امکان پذير نيست.

در همين حال سرپرست معدن ساغند، اظهار داشت: «تعيين رقم نهايي ظرفيت معدن به طور دقيق امکان پذير نيست; چرا که پس از مرحله اکتشاف اوليه و تجهيز، در مرحله بهره برداري (استخراج) نيز اکتشاف هم صورت مي گيرد و امکان افزايش ظرفيت معدن تا 25 درصد از کل ظرفيت معدن نيز وجود دارد.»
سنگ اورانيوم در ساغند به رنگ زرد قناري با رگه هايي مايل به سبز و قهوه اي است. عيار متوسط سنگ اورانيوم ساغند PPM300 است که به گفته کارشناسان معدن تا عيار 1000 و بالاتر هم به دست آمده است.

کبيرزاده همچنين، در خصوص ظرفيت توليد سالانه معدن به خبرنگار ايسنا، گفت: «سالانه 120هزار تن سنگ اورانيوم در فاز 3 و نهايي بهره برداري، توليد خواهد شد.»
يکي از کارشناسان حاضر در معدن نيز در اين باره گفت:«اين معدن ظرفيت توليد سنگ اورانيوم براي حدودا 20 سال را دارد و ايران در حال حاضر تصميمي براي صادرات اين ماده معدني ارزشمند ندارد.»
هر کيلوگرم سنگ اورانيوم در بازار بين المللي 220 دلار به فروش مي رسد و روزانه تقاضا براي سنگ اورانيوم در دنيا بيشتر مي شود.
معدن ساغند، متشکل از دو چاه اصلي و فرعي به طول 346/5 متر و قطر 4 است. حفر اين چاه ها براي اولين باز در کشور بعد از انقلاب و در مجموعه معدن ساغند يزد انجام شده است. حفر اين دو چاه در سال 82 پايان يافته است.

طراحي چاه ها توسط روسها انجام شده و بعد از خروج آنها از اين پروژه چيني ها براي حفر چاه اول پا به کوير مرکزي ايران گذاشتند. حفر چاه اول 22ماه به طول انجاميد، اما چاه دوم که توسط نيروهاي متخصص ايراني و با نظارت چيني ها حفر شد 26 ماه به طول انجاميد.

از چاه اول (اصلي) به منظور تهويه هواي تازه و حمل و نقل ماده معدني در مرحله استخراج استفاده مي شود و چاه دوم (فرعي) براي حمل و نقل پرسنل و تجهيزات. در هر يک در اين دو چاه شش تونل به شکل افقي طراحي شده است که مجموعا دوازده تونل را تشکيل مي دهد. اين دو چاه در تمام افق ها يا لنز ها (تونل ها) به يکديگر مرتبط هستند. اين تونل ها از دو بخش بازکننده اصلي (مسير سبز) و بخش بازکننده توسعه اي (مسير زرد) که به تناسب وجود ذخاير سنگ اورانيوم در مسيرهاي کوتاه و بلند و پيچ در پيچ بر روي نقشه ديده مي شوند، تشکيل شده است. بخش بازکننده هاي اصلي هر دوازده افق (تونل) مشابه يکديگرند.

هر يک از دو افق (تونل) در چاه ها در بخشي که از آن با نام "کارگاه" ياد مي شود در قالب اتاقکي کوچک به يکديگر متصل مي شوند. در بازکننده توسعه اي (مسير زرد) چاه اصلي پنج کارگاه طراحي شده است، سنگ هاي اورانيوم استخراجي در مرحله بهره برداري در اين کارگاه ها که هر دو افق را به يکديگر متصل مي کند جمع مي شود و از آنجا به وسيله آسانسور به بيرون منتقل مي شود.
در حال حاضر تنها بخش بازکننده تونل شماره دو (مسير سبز) از چاه اصلي به طور کامل حفر و احداث شده است و انتهاي اين بخش که آغاز مرحله بازکننده توسعه اي مي باشد، فعلا مسدود است و هيچ معدن کاري در اين بخش ديده نمي شود.

در پايان مرحله تجهيز معدن که حفر بخش هاي بازکننده (مسير سبز) جزو آن محسوب مي شود، تنها فازهاي دو، سه و چهار حفر مي شوند.
سرپرست معدن ساغند معتقد است، «ايران در اکتشاف و استخراج معادن سنگ اورانيوم به استقلال کامل رسيده است.»

وي با اشاره به حفر و احداث چاه فرعي شماره دو معدن ساغند، گفت: «چاه دوم با طراحي روسها و نظارت چيني ها و اجراي صد در صد آن توسط نيروهاي ايراني حفر و احداث شد.»
کبيرزاده با اشاره به انجام عمليات استخراج در معدن روزميني توليد سنگ اورانيوم بندرعباس افزود: «تمامي مراحل اکتشاف و استخراج معدن بند رعباس توسط نيروهاي داخلي صورت گرفته است و به طور کلي هيچ وابستگي در کار معدن به دنياي خارج نداريم; چه در زمينه تجهيزات و چه تکنيک کار.»

سنگ هاي اورانيوم در مرحله استخراج پس از انتقال به بيرون در بخش (20 -7) طي عملياتي جداسازي مي شوند. سنگ هاي با عيار پايين تر از 300 PPM از سنگ هاي با عيار بالا جدا مي شوند. استخراج در معدن ساغند به سه روش جبهه کار طولانيWall Long، اتاق و پايه
Pilleir Anb Room ، سيستم معدن کاري اتاقيSystem Mining Room انجام مي گيرد.

9 تن از کارشناسان و مهندسان جوان کشورمان که بعضي از آنها بومي کوير نيستند، درباره بخش هاي مختلف مراحل کار در معدن توضيحاتي را از روي نقشه ارايه مي کنند. بعضي از نقشه ها به زبان روسي است.هرچند معدن ساغند نسبت به تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان و نطنز از حساسيت کمتري برخوردار است، با اين حال کارشناسان حاضر در اين جلسه در بيان سخنانشان احتياط مي کنند. معدن ساغند از جمله مراکز هسته اي است که حساسيت بين المللي کمتري نسبت به آن وجود دارد. به گفته سرپرست معدن ساغند تاکنون دو بار بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از اين مرکز به طور معمول بازديد داشته اند. علاوه بر اين نظارت بر کار و ايمني معدن بر عهده کارشناسان و متخصصان ايراني است و هيچ نيازي به نظارت آژانس نيست. پس از آن در قالب يک تيم براي بازديد از بخش هاي مختلف معدن آماده مي شويم. با وجود آنکه پوشيدن لباس هاي معدن سخت و مردانه است، اما هيجان خاص خود را دارد و اين هيجان وقتي قرار است به عمق 350 متري زمين بروي بيشتر هم مي شود. لباس آبي رنگ دو تيکه، چکمه اي بزرگ به رنگ زرد، کلاه ايمني، دستکش و ماسک که استفاده از آنها براي وارد شدن به بخش زيرزميني معدن الزامي است; چکمه ها آنقدر بزرگ است که نمي توان به راحتي با آنها راه رفت و ناگزير پرسنل معدن چکمه اي با سايز کوچکتر برايم مي آورند. در حالي که تعدادي از همراهان چراغ کلاه ايمني شان را روشن کرده اند و براي برخي ديگر شارژ ندارد، از آسانسور چاه اصلي پايين مي رويم.
[b]
ايستگاه اول- تونل
شماره دو، 170 متري زمين[/b]

فضاي تونل با لامپ هاي فلورسنت روشن است، آنقدر که مي توانيم به راحتي جلوي پايمان را ببينيم. مهندس حسين علي بنار، کارشناس ايمني ساغند به همراه ديگر مهندسان در جريان بازديد علاوه بر توضيحات لازم به سوالات ما پاسخ مي دهند.

حفر و احداث بخش بازکننده اصلي تونل شماره دو به طور کامل پايان يافته است. مسير توسعه اي که بعد از بخش پذيرنده قرار دارد که بر روي نقشه به رنگ زرد نشان داده شده است. تا آغاز مرحله حفر بازکننده هاي توسعه اي که با پايان يافتن مرحله تجهيز آغاز مي شود از تونل بازکننده اصلي به لحاظ هرگونه ريزش و غيره نگهداري مي شود. تونل به طور کامل ريل گذاري شده است. در بخش هايي دهانه تونل به دليل ريل گذاري دو طرفه بزرگتر است. زير پايمان زمين خيس است. در کناره هاي تونل جوي بسيار باريکي است که آب هاي زيرزميني را به عمق 350 متري هدايت مي کند، تا از آنجا با فشار هوا به بالا منتقل شود. آب هاي زير زميني يکي از مهمترين دلايل ريزش تونل ها هستند که به گفته مهندسان معدن اين مساله به خوبي در معدن ساغند کنترل شده است.

[b]ايستگاه دوم- تونل شماره سه، 210متري زمين[/b]

80 درصد از حفر و محکم سازي اين تونل در بخش بازکننده اصلي (مسير سبز) انجام شده است. سر کارگر معدن در اين بخش به تيم ما ملحق مي شود. در مسير خط ريل به سمت محلي که کارگران مشغول به کار هستند حرکت مي کنيم. فضاي تونل شماره سه تاريک تر از تونل شماره دو است، به گونه اي که در برخي نقاط نور کلاه هاي مسير را روشن مي کند. سر کارگر معدن درباره نحوه حفر تونل ها توضيح مي دهد که در هر بار عمليات انفجاري در حدود يک متر و 60 سانتي متر تونل حفر مي شود که با برداشتن سنگ هاي باطله يک متر و نيم پيشروي مي کنند. حفر تونل با کار گذاشتن مواد انفجاري در محوطه مورد نظر که با فرمولي خاص انجام مي شود، صورت مي گيرد.

سنگ هاي باطله اي که در اثر انفجار به وجود مي آيد توسط ماشيني که در اصطلاح به "خاک بر سر" معروف است و با کاربري خرد کردن سنگ هاي بزرگ و انتقال آنها به داخل واگن حمل سنگ که در پشت اين ماشين قرار گرفته است به سمت آسانسور براي انتقال به بيرون هدايت مي شود. حمل واگن ها تا آسانسور توسط کارگران صورت مي گيرد. يکي از مهمترين مراحل کار محکم سازي ديواره ها و سقف تونل پس از حفر است. اين کار به چند روش از جمله مش گذاري بر روي سقف و ديواره ها و نصب ميله هاي منحني شکل (قاب) با فاصله هايي نزديک به يکديگر انجام مي شود. در هر دو روش فوق ديواره و سقف با بتن در برابر ريزش هاي احتمالي مقاوم سازي مي شود.

کارگران معدن با اندام هاي لاغر اما قوي و نگاه هايي که انگار تمام سکوت، تاريکي و بکر بودن اعماق زمين را در خود دارد، بي تفاوت از حضور ما به کار خود ادامه مي دهند. مرداني به سختي سنگ هاي عمق 210 متري و نرمي عمق 350 متري. فرصتي براي صحبت با آنها نيست، اما حرفهايشان را مي توان از روي ديوار نوشته هاي تونل شماره سه فهميد; يا علي مدد، عروس کوير و...
آب هاي زيرزميني و گل آلود بودن خاک در اين تونل بيشتر است. تاريکي اين پايين ذهن را براي تمام تصورات و توهم هاي ترسناک فراهم مي کند. از سر کارگر معدن درباره اين بعد رواني از کار در معدن مي پرسم، با خنده پاسخ مي دهد که" کار ما از جن و پري گذشته است..." ، به هر حال تاريکي است و هزار فکر و خيال و توهم...!؟ با وجود ضرورت رعايت ايمني کار از سوي کارگران چه به لحاظ ماهيت کار معدن و چه حساسيت هاي مربوط به معادن سنگ اوارنيوم به دليل وجود تشعشعات راديواکتيويته به نظر نمي آيد خيلي به ايمني خود اهميت دهند. يکي از آسيب ها و خطرات جدي در معادن سنگ اورانيوم تشعشعات شديد راديو اکتيويته حاصل از سنگ اورانيوم است. با وجود آنکه در مرحله بهره برداري کارگران از مسير هاي ويژه و استاندارد و با لباس هايي مخصوص تردد مي کنند، اما مساله هواي داخل چاه و تونل ها در حالي که در قلب ذخاير سنگ اورانيوم قرار دارند، نگران کننده است. تهويه هاي موجود در تونل اکسيژن لازم در مرحله فعلي به داخل تونل و چاه وارد مي کند. ورود هواي تازه به داخل همچنين، گازهاي سمي را پراکنده مي سازد، با وارد شدن به منطقه ذخاير سنگ اورانيوم در مرحله بهره برداري تهويه اي بسيار قوي خريداري و در ديواره ورودي چاه اصلي نصب شده است. کارگران که اغلب از شهرهاي اطراف براي کار به معدن مي آيند در روز شش ساعت و نيم کار مي کنند و متقابلا چهارده ساعت استراحت. متاسفانه حقوق ماهيانه کارگران نسبت به فعاليت سخت و زيان آورشان ناچيز است، طوري که به سختي به 400 هزار تومان مي رسد. سرگرمي کارگران تنها غذا خوردن و دو ساعت استراحت ميان روز است.

[b]ايستگاه سوم - تونل شماره شش- 340 متري زمين[/b]

از تونل شماره چهار در عمق 250متري عبور مي کنيم، اين تونل سومين تونلي است که بايد تا پايان مرحله تجهيز پايان يابد. در حال حاضر 20 درصد از کار حفر تونل شماره چهار انجام شده است. کار حفر و احداث افق هاي يک، پنج و شش در حين بهره برداري انجام مي شود.

عمق 340 متري ايستگاه آخر است. ديگر از خيسي زمين خبري نيست; زمين کاملا گل آلود است و هواي تونل سرد و تاريک. کار حفاري در تونل شماره شش در مراحل آغازين است. در 10 متري پاياني چاه اصلي آب هاي زيرزميني که از دو چاه جمع شده در آنجا جمع و از طريق لوله کشي و با فشار هوا به بيرون منتقل مي شود. در اين عمق سنگ ها از جنسي هستند که به راحتي در دست پودر مي شوند، به همين دليل کار حفاري و مقاوم سازي تونل بسيار دقيق و حساس است. پس از اتمام بازديدمان از مراحل حفر تونل ها در چاه اصلي از بخش هاي مختلف خدماتي، فني و پشتيباني معدن بازديد مي کنيم. در محوطه معدن آلاچيقي که به گفته حاضران نمادي از معدن است، قرار دارد که در ساعاتي از روز کارکنان در زير آن سايه مي گيرند. واحد برق و خدمات فني، کمپرسور خانه، تعميرگاه سنگين (دراين بخش مش ها و قاب ها و غيره که ابزار مقام سازي تونل هاست ساخته مي شود)، آزمايشگاه، درمانگاه، اتاق هاي ورود و خروج کارگران که - در آينده در مرحله شروع بهره برداري از معدن راه اندازي خواهد شد-; اين بخش کاملا مطابق با استاندارهاي جهاني طراحي و آماده سازي مي شود. همچنين بخش تهويه اصلي معدن که بر ديواره ورودي چاه اصلي نصب شده است. اين فن بزرگترين فن حال حاضر ايران است که از چين خريداري شده است. سيستم آن بر فعاليت دهشي تنظيم شده است در عين حال که قابليت فعاليت همزمان دهشي و مکشي را هم دارد. موتور آن در دقيقه 740 دور مي چرخد و از 30 تا حداکثر 110 متر مکعب بر ثانيه قابليت توليد هوا دارد.

به گزارش ايسنا، سنگ اورانيوم در بخش هايي ديگر از معدن ساغند به شکل رو زميني کشف شده است. در اين بخش ها که آنامالي نيز گفته مي شود تا عمق 60 متري امکان استخراج سنگ اورانيوم وجود دارد که بر اين اساس رو زميني محسوب مي شود. در ساغند 9 آنامالي کشف شده است که از اين تعداد دو آنامالي در مرحله اکتشاف تفضيلي قرار دارد. البته ذخاير اين آنامالي ها به طور دقيق مشخص نيست. بر اساس تخميني در اين خصوص براي مجموع 9 آنامالي در حدود پنج هزار تن و حتي بيشتر زده مي شود. براي حفر آنامالي ها نياز به چال زني يا تونل زني مثل دو چاه اصلي و فرعي نيست. بازديد از معدن ساغند، در حالي انجام شد که چند روز قبل از آن مهندس کلانتري، رييس شرکت اکتشاف و تامين مواد اوليه و سوخت (امکا)، در راس هياتي براي بازديد از مراحل کار معدن به کوير آمده بودند. کلانتري از ابتداي سال 1386 با پايان دوران تصدي مهندس قاسم سليماني به عنوان معاون اکتشاف سازمان انرژي اتمي، مديريت شرکت تازه تاسيس (امکا) را بر عهده گرفت. وي پيش از اين مجري طرح کارخانه اردکان يزد بوده است. متاسفانه، مهندس کلانتري حاضر نشد به سوالات ما در خصوص معدن ساغند در تهران پاسخ دهد.

لینک
http://www.mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=11361

-----------------
[color=blue]این تاپیک ایجاد کرده تا دوستان در خصوص کشفیات معادن اورانیم کشور در این تاپیک به بحث و گفتگو بپردازند !
اصل ارسال خبر از طرف برادر خوبمون "سرهنگ ابراهیم " ! هست .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درحال حاظر غیر از معدن بندرعباس ، ایران از مدام یک از معادن خود استخراج اورانیم انجام می دهد ؟؟

منظورم معادن در دست احداث نیست بلکه معادنی است که در حال استخراج اورانیم هستند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اصل ارسال خبر از طرف برادر خوبمون "سرهنگ ابراهیم " ! هست .
[/quote] ما چاكرتيم .. ولي اصل خبر مربوط به اون نشريه است كه نصير ايراني عزيز قبلا برام فرستاده بودن ...

قبلا يك سري تخمينات زديم كه الان يادم نيست بر چه اساس بود ! ولي ايران حدود 36 هزار تن اورانيوم قابل برداشت داره ... !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.