Recommended Posts

من خوندم امریکا در سالهای اخیر تولید نفت از منابع متعارف خودش رو افزایش داده ! حالا سوال اینجاست که اگه امریکا میخواد قیمت نفت بالا بره تا سرمایه گذاری روی نفت شل با صرفه تر باشه پس چرا تولید نفت خودش رو افزایش داده ؟ به هرحال صحبت های مسئولان ونزوئلا و البته صحبت های اخیر رهبری در مورد وابستگی به نفت اینطور القا میکنه که این کاهش قیمت نفت زیر سر امریکا هست نه عربستان . یا حداقل اگه کار عربستان هم باشه به نظر امریکا مشکلی با این قضیه نداره .

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چکای عزیز..........آمریکا جایگزین تحریم ایران را مشخص کرد

مشاور بانک جهانی: می‌خواهند اقتصاد ایران و روسیه را زمین بزنند



مشاور بانک جهانی با اشاره به اینکه ائتلاف نفتی عربستان و آمریکا با هدف زمین زدن اقتصاد ایران و روسیه است، گفت: اصلاحات اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی کارآمد در ایران که نیازمند نوعی شهامت است، کارآمدتر و مؤثرتر از افزایش قیمت نفت و رفع تحریم‌هاست.

n00386863-b.jpg


به گزارش جهان به نقل از مهر، با آغاز سقوط قیمت طلای سیاه در بازار نفت جنگ تمام عیار ارزان فروشی نفت بین کشورهای عضو اوپک به ویزه کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون عربستان سعودی، قطر، عراق و امارات متحده عربی راه افتاده است.

بر این اساس هر چند برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی عضو اوپک همچون نیجریه، لیبی، آنگولا و ونزوئلا نسبت به کاهش قیمت نفت واکنش سفت و سختی نشان داده اند اما کارشناسان بازار معتقدند که عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت اوپک و آمریکا ائتلافی را شکل دادند تا با کاهش بهای نفت اقتصاد کشورهایی همچون ایران، روسیه و ونزوئلا را آزار دهند.

اتحاد نفتی میان عربستان و آمریکا مسبوق به سابقه هم بوده است و این دو کشور در سال ۱۹۸۵ میلادی با پائین کشیدن فیتیله قیمت طلای سیاه زمینه فروپاشی امپراطوری شوروی را فراهم کردند.

توماس فریدمن در تحلیلی نوشته است:"کاهش قیمت نفت در نتیجه کاهش سرعت رشد اقتصادی در اروپا و چین است. همچنین ایالات متحده هم به لطف تکنولوژی های جدید و استخراج نفت شیل، توانسته به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های نفت مطرح شود. "

در این تحلیل تاکید شده است: علاوه بر این عربستان هم میزان تولیدش را کاهش نمی دهد تا قیمت نفت کاهش یابد، در عوض به گونه ای عمل می کند که سهمش در بازار بیشتر از دیگر کشورهای اوپک است. در نتیجه اوضاع سختی برای روسیه و ایران به وجود می آید. آن هم در زمانی که آمریکا و عربستان در جنگ نیابتی با هر دو کشور در سوریه هستند. این مسئله درباره تجارت است ولی نشانه ای از جنگی دیگر، به نام جنگ نفت است.

فریدمن در تحلیل خود نتیجه می گیرد: مسکو و تهران فردا دچار فروپاشی اقتصادی نخواهند شد، ولی اگر قیمت نفت به کمتر از ۷۰ دلار برسد، تولید آمریکا هم کاهش خواهد یافت چون در آن صورت روش های جدید اکتشاف نفت مقرون به صرفه نخواهد بود و قیمت ها ثابت خواهد ماند. اما بدون شک، کاهش قیمت نفت به نفع ایالات متحده و عربستان و به ضرر روسیه و ایران خواهد بود. درآمد حاصل از صادرات انرژی حدود ۶۰ درصد درآمد دولت ایران و بیش از نیمی از درآمد روسیه را تشکیل می دهد.

برنامه‌ای با هدف زمین زدن اقتصاد ایران و روسیه

حسین عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین المللی دانشگاه جرج واشنگتن در خصوص این موضوع که آیا کاهش قیمت‌های کنونی نفت را نشان جنگ نفتی عربستان و آمریکا علیه ایران و روسیه می داند یا خیر، در گفتگویی با مهر گفت: بله، همین طور است. کاهش قیمت‌های نفت در حال حاضر جنگ نفتی عربستان و آمریکا علیه روسیه و ایران است.

وی تصریح کرد: این کاهش قیمت با هدف از بین بردن اقتصاد ایران و روسیه صورت گرفته است تا بتوانند بهره برداری های سیاسی و اقتصادی کنند.

مشاور بانک جهانی در ادامه تأکید کرد: کاهش قیمت نفت به بشکه ای ۵۰ دلار و تداوم این قیمت برای ۲ یا ۳ سال می تواند اقتصاد ایران را به سختی بیندازد. اگر چنین شرایطی را متصور شویم، در این صورت از بین رفتن تحریم‌ها نیز نمی تواند این کاهش قیمت‌ها را جبران کند.

وی با بیان اینکه در واقع وابستگی اقتصاد ایران به نفت سبب شوک ناشی از کاهش قیمت نفت است، اظهار داشت: باید توجه داشت که اقتصاد ایران نیازمند تغییر، تحولات و اصلاحات ساختاری است. باید نهادهای اقتصادی بهبود یابند و نهادهای بهتری جایگزین آنها شوند و فساد اقتصادی محدود شود.

پیکان کاهش نفت تیزتر از تحریم نفت

عضو پیشین هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول در ادامه تأکید کرد: معتقد هستم که اقتصاد ایران ضرر و آسیبی که از سوی کاهش قیمت نفت می بیند، بیش از تحریمهاست. اما توجه داشته باشید که اصلاحات اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی کارآمد که نیازمند نوعی شهامت است، کارآمدتر و مؤثرتر از افزایش قیمت نفت و رفع تحریم‌هاست.

وی در پایان تصریح کرد: در واقع تمرکز اقتصاد ایران باید بر کارآمد کردن اقتصاد ایران باشد و نه اینکه تمام توان خود را معطوف به افزایش قیمت نفت کند یا درصدد رفع تحریم‌ها باشد.

حسین عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین‌المللی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکاست. وی رئیس مؤسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث‌های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ‌ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است. 

از سوابق اجرایی وی می توان به دو و نیم سال فعالیت در هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد. او در زمینه‌ سیاست‌توسعه اقتصادی، سیاست‌های نفتی و اقتصاد و تجارت بین‌الملل مشاور وزیران دارایی، روسای بانک‌های مرکزی، وزیران نفت و دیگر مقامات در خلیج فارس بوده است. او در گذشته مشاور نهادها و شرکت‌هایی نظیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، بانک جهانی، موسسه مالی بین‌المللی (IFC)، APDF، صندوق سرمایه‌اری کشورهای در حال توسعه (IFU)، سازمان ملل متحد و... بوده است.

حسین عسکری ۲۰ کتاب، شش رساله، بیش از ۱۰۰ مقاله‌ و... درباره‌ تحولات اقتصادی در خاورمیانه، اقتصاد اسلامی، تجارت و اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد نفت و تحریم‌های اقتصادی منتشر کرده است. وی سابقه تدریس در دانشگاه‌های تگزاس در آستین، دانشگاه تافتس آمریکا، دانشگاه MIT، دانشگاه جانز هاپکینز و دانشگاه کلارک را دارد. "جهانی شدن و مالیه اسلامی"(انتشارات جان ویلی اند سانز)، "ثبات مالیه اسلامی" (انتشارات جان ویلی اند سانز)، "اسلام و راه بشر و توسعه اقتصادی" (انتشارت پلاگریو مک میلان) از جمله آثار او به شمار می‌روند.

ویرایش شده در توسط meysam62
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چکای عزیز..........آمریکا جایگزین تحریم ایران را مشخص کرد

مشاور بانک جهانی: می‌خواهند اقتصاد ایران و روسیه را زمین بزنند

 

در اینکه جنگ قیمت کنونی به ضرر ایران و روسیه هست شکی نیست اما با توجه به آمارهایی که پیشتر ارائه شد ، میشه با اطمینان گفت که این جنگ از جهتی به نفع آمریکا هم نخواهد بود چراکه صنعت نفتی آمریکا همونطور که در 1985 سقوط کرد بار دیگه سقوط میکنه و باز هم آمریکا وابسته نفت عربستان خواهد ماند

 

در واقع این قضیه از دو طرف به نفع عربستان هست ، هم اقتصاد رقباش رو تضعیف کرده هم آمریکا رو از بازار جهانی نفت دوباره بیرون انداخته

 

حالا اینکه چرا شما تنها به یک طرف قضیه چسبیدید و طرف دیگرش رو نمیبینید رو متوجه نمیشم 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با عرض معذرت.

یلتسین مجلس کمونیستها رو به توپ بست نه مجلس روسیه رو!!!

 

محبوبیت اگر دلیل بر اقتصادی نیست مسلماً دلیل بر جبر سیاسی و بین المللی هم هست.

 

پوتین یکی از دلایل دیگر محبوبیتش بازنگری در روابطش با کشورهای پیشرفته غربی بود و تونست روابط بسیار خوبی رو پایه گذاری کنه و این مسئله تا جایی رفت که دلیل بر سرمایه گذاری خارجی ها در روسیه شد. اون نماد سرد نظامی که همه جهان حتی خود ما؛ که از روسیه داشتیم رو تغییر داد.

چند سوال؟

1-محوبیت پوتین بیشتر دلیل اقتصادی داره، پس اگر اقتصاد به زوال کشیده بشه این محبوبیت کم میشه درسته؟

2-محبوبیت دلیل بر سیاست درست خارجه و روابط درست بین الملل هم هست که باعث جذب سرمایه به کشور و احترام یک ملت میشه، درسته؟ پس اگر این مسئله به واسطه افزایش وضعیت نظامی در یک کشور صورت بگیره و کشورهای همجوار حالت تهاجمی و دفاعی به خود بگیرن و روز به روز تنش نظامی و به عبارتی جنگ سرلد شعله ورتر بشه، این مسئله زیر سوال میره یا خیر؟

 

کاری که پوتین کرد نه تنها باعث قدرتگری و نفوذ روسیه نشد بلکه مثل یک دام که غربیها بعدها در موردش میگفتن، باعث شد. شما بری بالا بیای پایین، مردمی که در رفاه بودن و از رفاه دربیان حالیشون نیست که پوتین چه خدمتی کرده یا نکرده. یکی از دلایل کاهش محبوبیت رئیس جمهور قبلی خودمون دشمن تراشی غیر عمد برای کشور بود که سببشم همین تحریمها بود که شخص خود بنده رو به زانو درآورده تا الان؛ جناب پوتین که دشمن تراشی رو از روی عمد انجام داد. خلاصه وضعیت اقتصادی روسیه هر روز بدتر از دیروز خودش هست. اقتصاد هم بر همه چیز تاثیر میذاره مخصوصاً برای روسیه که کشوری 150 میلیون نفری با آرزوهای بلند مدت با مردمی در آسایش نسبی و رفاهی هست. در کل روسیه با این وضعیت نشون داد که شریک خوبی برای اروپا نیست و نباید هیچگاه به این کشور حتی با پوتین، اعتماد کرد.

ویرایش شده در توسط nepton
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینطور که بنده شنیده ام برعکس عربستان سعودی هست که نفت رو آورده پایین و علت اصلی زمین زدن طرح نفت ماسه ای آمریکا (Shale oil) هست که با قیمت بشکه ای 80 دلار صرفه اقتصادی نخواهد داشت

 

اینکه صدای بقیه اوپک و روسیه تو این قضیه در نیومده احتمال هماهنگ بودن کاهش قیمت رو افزایش میده وگرنه روسها میتونستند با کاهش صادرات دوباره قیمت رو بالا ببرند

 

 

////////

 

بلومبرگ : نفت 80 دلاری پیش بینی ها برای "نفت ماسه ای" آمریکا را با ابهام مواجه کرده است

 

آرایش جدید بازار نفتی تحلیلگران را به تجدید نظر درباره پروژه نفت ماسه ای آمریکا که در 5 سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است ، واداشته

 

بنابر این گزارش در 16 اکتبر ، بنچ مارک نفت آمریکا به قیمت 79 دلار رسید که طبق تحلیل نهاد اقتصادی Sanford C. Bernstein & Co ، با این قیمت یک سوم تولید نفت ماسه ای آمریکا غیراقتصادی خواهد بود.

 

این گزارش افزود ایران در مقابل عربستان اقدام به کاهش تولید نفت خود به سطح سال 2008 نموده است

 

http://www.bloomberg.com/news/2014-10-21/oil-at-80-a-barrel-muffles-forecasts-for-u-s-shale-boom.html

 

فوربس : زمان دفاع از "انقلاب ماسه ای" فرارسیده است

 

با شوک وارده توسط عربستان سعودی به بازار نفتی ، کاهش قیمت نفت شاید برای رانندگان آمریکایی خبر خوبی باشد اما برای صنعت نفتی در حال توسعه کشور (آمریکا) قطعا خبر خوبی نخواهد بود.

 

بنابر این گزارش ، بانک Deutche اعلام کرد 9 درصد تولید نفت ماسه ای امریکا با قیمت نفت 90 دلاری غیراقتصادی خواهد بود و در صورت کاهش قیمت نفت به زیر 80 دلار ، 39 درصد تولید نفت ماسه ای آمریکا از صرفه اقتصادی خواهد افتاد.

 

این اولین بار نیست که عربستان دست به چنین کاری میزند ، در سال 1985 نیز اعراب تقریبا یک شبه با دو برابر کردن تولید نفت از 2.3 به 4 میلیون بشکه نفت در روز باعث فروپاشی صنعت نفت در آمریکا شدند. صنعت نفت آمریکا از آن زمان تاکنون به لطف قیمت های پایدار نفت و پیشرفت های تکنولوژیکی توانست از رکود خارج شود بطوریکه در حال حاضر به تازگی به سطح تولید 8.8 میلیون بشکه در روز (که در دهه 80 به آن رسیده بودند) دست یافته اند.

 

http://www.forbes.com/sites/chipregister1/2014/10/17/time-to-protect-the-us-shale-revolution/

 

امروز بی بی سی گفت آمریکا تا نفت بشکه ای 50 دلار به مشکل برنمیخوره

 

این افت قیمت بیشتر از هر جایی به ضرر ایران هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امروز بی بی سی گفت آمریکا تا نفت بشکه ای 50 دلار به مشکل برنمیخوره

 

این افت قیمت بیشتر از هر جایی به ضرر ایران هست

 

زیر 50 دلار که فاتحه ی کل تولید نفت آمریکا خوانده خواهد شد ! 

 

ولی با همین قیمت کنونی هم برداشت نفت از بخش قابل توجهی از ذخایر نفتی آمریکا (حدود یک سوم) غیراقتصادی شده است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به هر حال تو این شرایط ایران بیشتر از همه ضرر میکنه

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مجازات سنگین پرتاب سنگ در بیت المقدس

دولت اسرائیل با مجازات بیست سال زندان برای عاملان فلسطینی پرتاب سنگ در بیت المقدس موافقت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد دولت اسرائیل با مجازات بیست سال زندان برای عاملان فلسطینی پرتاب سنگ در بیت المقدس موافقت کرد.

http://www.tabnak.ir/fa/news/446606/%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵ - 03 November 2014

 
سال پس از حادثه تروریستی 11 سپتامبر و فروریختن برج های مرکز تجارت جهانی نیویورک، برج جدید تجارت جهانی روز دوشنبه آغاز به کار کرد 13

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، برج شماره یک مرکز تجارت جهانی، 104 طبقه دارد، بلندترین ساختمان آمریکا است و برای ساخت آن، سه میلیارد و 900 میلیون دلار هزینه شده است.

ساخت این برج 540 متری، به دلیل سال ها اختلاف سیاسی و بحران اقتصادی به تعویق افتاده و حتی در برهه هایی سخن از کنارگذاشتن طرح نیز به میان آمده بود.

برج اول تجارت جهانی امروز درحالی گشایش یافت که کار ساخت برج چهارم نیز تمام شده و برج سوم در دست ساخت است.

سال 2001، براثر حمله تروریستی و فروریختن برج های دوقلو در همین محل، بیش از 2 هزار و 700 شهروند آمریکایی جان خود را از دست دادند.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوال دارم !پس چرا آمریکا مدارک کودتای 28 مرداد رو رو کرد؟مگه به نفعش بود؟(امید وارم بد برداشت نکنید چون من قصد خاصی ندارم)

 

اون کار به نظر من برای این بود که بگه آره ما اینکارو کردیم، اگر بخواهیم بازم میتونیم از این کارها بکنیم. به نوعی دندان نشون دادن گرگ بود نه اعتراف به گناه. در واقع پیامی بود برای افراد ترسو در داخل که آره... بیخیال، همون هایی که بزنی رو میز میترسن همه چیز رو تعلیق میکنن که یکم زیادی محکم بزنی رو میز احتمالا خون رسانی تو بدن خودشون رو هم تعلیق میکنن و آبرسانی به شلوار رو تسریع. همون هایی که آمریکا رو غول آخر میدونن و شکست ناپذیر. برای درک بهتر مطلب به زمان بندی اعلام (یا به نظر برخی اعتراف) دست داشتن در کودتای 28 مرداد توجه کنید.

فعلا باید این افراد ترسو رو تحمل کرد، البته امیدوارم این کسب تجربه ضرری به ما نرسونه، ان شاءالله.

اما آمریکا نمیدونه که هیچ غلطی نمیتواند بکند و آن کس که نداند که نداند، در جهل مرکب ابد و الدهر بماند.

شرمنده که یکم خارج از موضوع بود.

ویرایش شده در توسط Abed2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از «دویچه‌وله»، اداره امنیت داخلی ایالت بایرن آلمان مدعی کشف یک حمله هکری گسترده‌ از ایران به نهادهای تحقیقاتی و شرکت‌های متعدد آلمانی و بین‌المللی شده است.

این گزارش مدعی است، کنسرن‌های (اتحادیه‌ای از شرکت‌ها) تسلیحاتی، کارخانه‌های فعال در صنعت هوا-فضا، تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و همچنین دانشگاه‌ها هدف این حمله بوده‌اند. این شرکت‌ها، آلمانی یا متعلق به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکایی، مکزیکی، اسرائیلی، روسی یا چینی بوده‌اند. مهاجمان از جمله به روش ساخت موشک، هلی‌کوپتر، ماهواره و پهپاد علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

به گفته اداره امنیت داخلی ایالت بایرن، این حمله گسترده حداقل از روزهای نخستین سال 2013 آغاز شده، همچنان ادامه دارد و در جریان آن مقادیر قابل توجهی اطلاعات به سرقت رفته است. یک کنسرن فعال در زمینه هوا-فضا 115 هزار سند و یک تولیدکننده ماهواره 10 هزار سند از دست داده‌ است.

اداره امنیت داخلی ایالت بایرن اعلام کرده که تا کنون هیچ سندی از شرکت‌های آلمانی به سرقت نرفته است. دیگر نهادهای امنیتی آلمانی و بین‌المللی به تحقیقات وارد شده‌اند.

کارشناسان امنیتی در ابتدا به سروری برخورده‌اند که داده‌های سرقت‌شده و ابزار کار مهاجمان بر روی آن ذخیره شده بود. کارشناسان از این سرور رفته رفته شبکه هکرها، قربانیان دیگر و در نهایت آی‌پی-آدرس شرکت‌های پوششی مهاجمان را کشف کردند.

بنا بر ادعای این گزارش، سرنخ تحقیقات به ایران ختم شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ساعت حملات عموما با ساعت کار اداری در ایران همخوانی دارد. هکرها گذرواژه‌ها را شکسته‌اند، با استفاده از ایمیل‌های جعلی به اطلاعات ورود به سیستم‌ها دست یافته و از حفره‌های امنیتی سیستم عامل ویندوز سوء استفاده کرده‌اند.

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930815000449#sthash.BnV96pEU.dpuf

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از «دویچه‌وله»، اداره امنیت داخلی ایالت بایرن آلمان مدعی کشف یک حمله هکری گسترده‌ از ایران به نهادهای تحقیقاتی و شرکت‌های متعدد آلمانی و بین‌المللی شده است.

این گزارش مدعی است، کنسرن‌های (اتحادیه‌ای از شرکت‌ها) تسلیحاتی، کارخانه‌های فعال در صنعت هوا-فضا، تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و همچنین دانشگاه‌ها هدف این حمله بوده‌اند. این شرکت‌ها، آلمانی یا متعلق به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکایی، مکزیکی، اسرائیلی، روسی یا چینی بوده‌اند. مهاجمان از جمله به روش ساخت موشک، هلی‌کوپتر، ماهواره و پهپاد علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

به گفته اداره امنیت داخلی ایالت بایرن، این حمله گسترده حداقل از روزهای نخستین سال 2013 آغاز شده، همچنان ادامه دارد و در جریان آن مقادیر قابل توجهی اطلاعات به سرقت رفته است. یک کنسرن فعال در زمینه هوا-فضا 115 هزار سند و یک تولیدکننده ماهواره 10 هزار سند از دست داده‌ است.

اداره امنیت داخلی ایالت بایرن اعلام کرده که تا کنون هیچ سندی از شرکت‌های آلمانی به سرقت نرفته است. دیگر نهادهای امنیتی آلمانی و بین‌المللی به تحقیقات وارد شده‌اند.

کارشناسان امنیتی در ابتدا به سروری برخورده‌اند که داده‌های سرقت‌شده و ابزار کار مهاجمان بر روی آن ذخیره شده بود. کارشناسان از این سرور رفته رفته شبکه هکرها، قربانیان دیگر و در نهایت آی‌پی-آدرس شرکت‌های پوششی مهاجمان را کشف کردند.

بنا بر ادعای این گزارش، سرنخ تحقیقات به ایران ختم شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ساعت حملات عموما با ساعت کار اداری در ایران همخوانی دارد. هکرها گذرواژه‌ها را شکسته‌اند، با استفاده از ایمیل‌های جعلی به اطلاعات ورود به سیستم‌ها دست یافته و از حفره‌های امنیتی سیستم عامل ویندوز سوء استفاده کرده‌اند.

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930815000449#sthash.BnV96pEU.dpuf

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از «دویچه‌وله»، اداره امنیت داخلی ایالت بایرن آلمان مدعی کشف یک حمله هکری گسترده‌ از ایران به نهادهای تحقیقاتی و شرکت‌های متعدد آلمانی و بین‌المللی شده است.

این گزارش مدعی است، کنسرن‌های (اتحادیه‌ای از شرکت‌ها) تسلیحاتی، کارخانه‌های فعال در صنعت هوا-فضا، تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و همچنین دانشگاه‌ها هدف این حمله بوده‌اند. این شرکت‌ها، آلمانی یا متعلق به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکایی، مکزیکی، اسرائیلی، روسی یا چینی بوده‌اند. مهاجمان از جمله به روش ساخت موشک، هلی‌کوپتر، ماهواره و پهپاد علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

به گفته اداره امنیت داخلی ایالت بایرن، این حمله گسترده حداقل از روزهای نخستین سال 2013 آغاز شده، همچنان ادامه دارد و در جریان آن مقادیر قابل توجهی اطلاعات به سرقت رفته است. یک کنسرن فعال در زمینه هوا-فضا 115 هزار سند و یک تولیدکننده ماهواره 10 هزار سند از دست داده‌ است.

اداره امنیت داخلی ایالت بایرن اعلام کرده که تا کنون هیچ سندی از شرکت‌های آلمانی به سرقت نرفته است. دیگر نهادهای امنیتی آلمانی و بین‌المللی به تحقیقات وارد شده‌اند.

کارشناسان امنیتی در ابتدا به سروری برخورده‌اند که داده‌های سرقت‌شده و ابزار کار مهاجمان بر روی آن ذخیره شده بود. کارشناسان از این سرور رفته رفته شبکه هکرها، قربانیان دیگر و در نهایت آی‌پی-آدرس شرکت‌های پوششی مهاجمان را کشف کردند.

بنا بر ادعای این گزارش، سرنخ تحقیقات به ایران ختم شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ساعت حملات عموما با ساعت کار اداری در ایران همخوانی دارد. هکرها گذرواژه‌ها را شکسته‌اند، با استفاده از ایمیل‌های جعلی به اطلاعات ورود به سیستم‌ها دست یافته و از حفره‌های امنیتی سیستم عامل ویندوز سوء استفاده کرده‌اند.

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930815000449#sthash.BnV96pEU.dpuf

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
439413_612.jpg
هویت نظامی آمریکایی که گفته می‌شود در تابستان سال ۲۰۱۱، «بن لادن» را در پاکستان کشته شد، فاش شد.


به گزارش فارس، شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» در صدد بود اواخر ماه جاری میلادی هویت فردی که «بن لادن» رهبر القاعده را در ماه مه 2011 در پاکستان کشته بود را فاش کند اما «میل آنلاین» گزارشی را فاش کرده است که در آن «تام اونیل» پدر «راب اونیل» می گوید که پسرش که بعد از 16 سال خدمت در ارتش، هم‌اکنون ارتش را ترک کرده است، فردی است که بن لادن را کشته است.

وی به میل آنلاین می‌گوید: «مردم از من می‌پرسند که آیا نگران نیستی که داعش بیاید و ما را اسیر کند زیرا راب در انظار عموم حاضر می‌شود. من می‌گویم من یک هدف بزرگ مقابل خانه‌ام قرار می‌دهم و روی آن خواهم نوشت که بیایید و مارا بگیرید.»

روبرت اونیل سرباز متخصص یگان «نیوی سیلز» بوده که قرارداد خود را زودتر از موعد مشخص فسخ کرده و به همین دلیل بازنشستگی و بیمه درمان خود را از دست داده است. این نکته منجر به این شد که او اطلاعات محرمانه خود را در اختیار فاکس نیوز بگذارد.

پایگاه دیلی میل نیز گزارش داده که روبرت اونیل، سرباز ۳۸ ساله آمریکایی گفته کسی که آخرین تیر را به سوی پیشانی بن لادن شلیک کرده، او بوده است.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رؤیای امارات متحده برای تحقق سفر به مریخ

امارات متحده عربی از برنامه ارسال فضاپیما به مریخ تا سال 2021 خبر داد که می‌تواند این کشور را به نخستین کشور عربی تبدیل کند که به سیاره دیگری راه یافته است!

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه اعلام شده، کاوشگر بدون سرنشین امارات متحده پس از یک سفر فضایی 9 ماهه همزمان با پنجاهمین سالگرد استقلال این کشور از انگلیس، به سیاره سرخ خواهد رسید.

امارات متحده همچنین بدنبال راه‌اندازی آژانس فضایی در سطح ملی برای به حداکثر رساندن سهم صنایع فضایی در اقتصاد این کشور است.

هدف از مأموریت مریخ و آژانس فضایی جدید، تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به دور از وابستگی به نفت، گاز و صنایع پیشرفته عنوان شده است.

موسسه فناوری و علوم پیشرفته امارات (EIAST) سال 2006 با هدف ایجاد قابلیت‌های محلی در تحقیقات و نوآوری‌ها افتتاح شد.

محققان EIAST با همکاری شرکت Satrec Initiative کره جنوبی به تازگی دو ماهواره تصویربرداری از زمین طراحی کرده‌اند و اکنون محققان اماراتی قصد دارند که نقش محوری در طراحی ماهواره سوم با نام خلیفه ست (Khalifa Sat) ایفا کنند که تا سال 2017 به فضا پرتاب می‌شود.

شرکت‌های الیاه ست (YahSat) و ثریا (Thuraya) نیز در حال بهره‌برداری از چند ماهواره‌ برای ارائه خدماتی از جمله شبکه تلفن ماهواره‌ای، تصاویر تلویزیونی با کیفیت HD و اینترنت با پهنای باند تجاری هستند.

در مجموع میزان سرمایه‌گذاری امارات در فناوری فضایی به رقم 3.4 میلیارد پوند رسیده است.

با این حال امارات برای انجام مأموریت‌های پرتاب که برای مأموریت مریخ بسیار حیاتی محسوب می‌شود، به کشورهای دیگر وابسته است.

«دانیل وود» از محققان دانشگاه جان هاپکینز که از موسسه فناوری و علوم پیشرفته امارات (EIAST) دیدن کرد، خاطر نشان کرد: امارات در حال حاضر از توانایی انجام سفر به مریخ برخوردار نیست، اما این هدف با تخصیص بودجه کافی و مشارکت سازمان‌های فضایی باتجربه، در آینده عملی خواهد بود.

به گفته «وود»، این برنامه می‌تواند یک فرصت مناسب برای مهندسان اماراتی جهت یادگیری قابلیت‌های جدید باشد، اما مسئولان باید مدنظر داشته باشند که چه نتایجی مورد انتظار آنها است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/447417/%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D8%AE

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کد مطلب: 254408
سرقت از مخزن ژنتیک ایرانی‌ها؛ واقعیت یا توهم؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۰

در هفته‌های اخیر در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و همچنین بسیاری از شبکه‌های مجازی، فیلم کوتاهی به بهانه کمک به زندگی یک کودک پخش شده است.

در این فیلم کوتاه از مردم ایران خواسته شده با ارسال نمونه بزاق خود به این کودک کمک کنند تا بتوانند در صورت شناسایی فردی که شناسنامه ژنتیکی یا

HLA

سازگار با این کودک داشته باشد، از طریق سلول‌های بنیادی که از طرف این فرد اهدا می‌شود این کودک مبتلا به سرطان را تحت درمان قرار داده و زندگی دوباره را به او بازگردانند. انتشار این فیلم در رسانه‌ها بسیار بحث‌برانگیز شده و مخالفان و موافقان متعددی در این زمینه به اظهارنظر‌های مختلف پرداخته‌اند.

بانک ژنی ضرورت کشور است
موضوع اصلی این است که اساسا مطالعات ژنتیکی نیازمند انجام مطالعات و بررسی‌های ژنتیکی روی جمعیت نرمال است. دکتر سیدحمید جمال‌الدینی، متخصص ژنتیک پزشکی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: کشور ما از نظر ژنتیکی کشوری هتروژن است و وجود قومیت‌های مختلف در ایران یک ویژگی منحصربه‌فرد ژنتیکی برای کشور به شمار می‌آید. به همین دلیل است که منبع ژنی یا ذخیره ژنتیکی کشور ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها قدری متفاوت است. مطالعه و بررسی جمعیت نرمال یا گروه کنترل برای انجام تحقیقات ژنتیکی یک ضرورت است. اگر بخواهیم درباره بیماری‌های مختلف تحقیق کنیم باید منبع ژنتیکی کشور را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم از طریق مقایسه تغییرات ایجاد شده در نتیجه ابتلا به بیماری‌ها به اثر‌گذاری بیماری‌های مختلف روی ژن‌ها پی‌ببریم. به عبارتی از طریق مقایسه گروه کنترل و گروه بیمار متوجه می‌شویم تغییرات ایجاد شده می‌تواند عامل بیماری باشد یا این که اساسا بین این تغییرات ژنی و بیماری بروز پیدا کرده چه ارتباطی وجود دارد. گاهی ابتلا به بعضی بیماری‌ها با تغییرات ژنتیکی همراه است که به توجه خاص نیاز دارد. این اصل مبنای مطالعات و تحقیقات ژنتیکی است.

وی با اشاره به لزوم نمونه‌گیری از افراد برای انجام مطالعات ژنتیکی تاکید می‌کند: روش‌های جمع‌آوری نمونه‌های ژنتیکی فقط به گرفتن نمونه خون از افراد محدود نمی‌شود. از همه سلول‌هایی که دارای هسته هستند می‌توان

DNA

یا ماده وراثتی را استخراج کرد. بنابراین می‌توان برای نمونه‌گیری علاوه بر خون از گلبول‌های سفید یا بزاق و حتی دیگر ترشحات بدن هم استفاده کرد. موضوعی که مطرح می‌شود این است که با توجه به اقدامات و پیشرفت‌های کشور در حوزه درمان و بویژه اقدامات بسیار مناسبی که در حوزه درمان بیماری‌های سرطانی کودکان از سوی متخصصان انجام شده کشور ما در مقابل خروج ارز مصون شده و این پیشرفت‌ها از طریق جلوگیری از خروج ارز منافع زیادی برای کشور به همراه داشته است. در سال‌های اخیر با هدف تکمیل ضروریات برای انجام مداخلات درمانی و توجه به این مقوله اقدامات جدی در این زمینه انجام شده است. بنابراین می‌توان گفت نمونه‌گیری از افراد و فراهم کردن یک بانک ژنی برای کشور یک ضرورت است. بنابراین تردیدی نیست که باید در جامعه ما گروه کنترل و بیمار مورد بررسی قرار گرفته و ویژگی‌های آنها از نظر ژنتیکی بررسی شود تا بتوان به یافته‌هایی برای شناخت منشا و درمان این بیماری‌ها دست یافت.

به گفته این متخصص ژنتیک، اگر سوابقی که در زمینه مقایسه ژنوم جمعیت ایرانی با کشور‌های دیگر بویژه کشورهای توسعه یافته در انجام تحقیقات روی بیماری‌های خاص را مورد توجه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که تفاوت‌های ژنتیکی در کشور ما بسیار محسوس و چشمگیر بوده و به همین دلیل مطالعه ژنوم جمعیت ایرانی همواره از سوی کشورهای مختلف مورد توجه بوده است. ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مطالعه ژنوم جمعیت کشور خودمان به عنوان مبنایی برای اقدامات درمانی، تشخیصی و پیشگیرانه امری اجتناب‌ناپذیر است.

ژنتیک، اساس کار پزشکی آینده است
اصلی که امروزه در دنیای پزشکی مطرح شده، نشان می‌دهد در دنیای امروز و در آینده پزشکی، بحث پیشگیری، تشخیص و درمان براساس استعدادهای ژنتیکی هر فرد که تحت عنوان پزشکی شخصی برای هر فرد از آن نام برده می‌شود، جایگزین شیوه‌های امروزی می‌شود. پزشکی امروز بر مبنای پزشکی برای افراد بیماری‌ها را تشخیص داده و درمان می‌کند، اما براساس پزشکی نوین باید استعداد ژنتیکی هر فرد مشخص شود. به این ترتیب براساس استعداد ژنتیکی افراد، نحوه و نوع مصرف دارو، میزان دارو، نوع اقدام درمانی و حتی قبل از آن نحوه تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها متفاوت خواهد بود. به همین دلیل میزان اثرگذاری عوامل آسیب‌رسان روی افراد مختلف متفاوت است.

دکتر جمال‌الدینی با اشاره به اهمیت و کارآمد بودن منبع ژنتیکی می‌افزاید: با توجه به آنچه اشاره شد وجود منبع ژنتیکی در هر کشور یک ضرورت است و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند برای شرکت‌های خارجی که در حوزه درمان و دارو فعالیت می‌کنند منافع مثبت اقتصادی به همراه داشته باشد. اگر ما در هر جمعیتی برای مثال بدانیم در حوزه خاص دارو یا یک مداخله درمانی استعداد ژنتیکی افراد چگونه است می‌توانیم درخصوص اثرگذاری محصولات و داروهای پیشنهادی به بازار مصرف مناسب‌تری برای آن جمعیت دسترسی داشته باشیم. البته یکی از صحبت‌های مطرح شده در رابطه با این موضوع این است که حتی اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند در اقدامی این اطلاعات را از دسترس دیگر کشور‌ها مصون نگهدارند، ایرانی‌های ساکن دیگر کشورها براحتی این منابع را در اختیار آنها قرار می‌دهند. این متخصص ژنتیک پزشکی با اشاره به این موضوع این طور توضیح می‌دهد: باید توجه داشت محیط یک عامل اثرگذار است و نباید آن را نادیده گرفت. محیط می‌تواند در بیان یا عدم بیان بعضی استعدادها و صفات ژنتیکی تاثیرگذار باشد.

قلک ژنتیک ایران ارزشمند است
هر کشوری باید در عین حال که مراقبت از مخازن ژنی را مورد توجه قرار می‌دهد به اصل هزینه اثربخشی هم توجه داشته باشد. مراقبت از مخازن ژنی نباید این طور برداشت شود که مفهوم آن قرار دادن ذخایر ژنی در مخزن و گنجینه‌ای با قفل‌های متعدد است. اگرچه اهمیت مخازن ژنی بر هیچ کس پوشیده نیست و با توجه به ویژگی‌هایی که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد می‌تواند بسیار مهم و ارزشمند باشد، اما در کنار جنبه‌های مثبت اقتصادی که می‌تواند به همراه داشته باشد، باید به اقدامات خرابکارانه‌ای که پتانسیل آن در صورت دستیابی به این مخازن وجود دارد نیز توجه کرد. باید زمینه‌ای فراهم کرد تا با حفظ معیارها، این منبع ژنتیکی ارزشمند در حوزه فناوری‌های نوین مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانیم با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر از علوم نوین استفاده کنیم.

به گفته دکتر جمال‌الدینی، بدون به اشتراک گذاشتن این اطلاعات امکان بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در حوزه پزشکی وجود نخواهد داشت. موضوعی که باید مورد توجه قرار داد این است که با توجه به لزوم رعایت همه جوانب نباید دچار افراط و تفریط شویم و باید با این موضوع از دیدگاه علمی برخورد کنیم. اگرچه ملاحظات سیاسی می‌تواند در بیان بعضی موضوعات علمی نقش داشته باشد، اما نباید بستری فراهم شود که دیدگاه‌های سیاسی در مقایسه با موضوعات علمی برجسته‌تر به نظر آید. اساس و پایه این کار یعنی داشتن بانک ژنتیکی مفید است، اما باید در این مسیر هوشمندانه و منطقی حرکت کرد. یعنی در مباحث علمی هم بهتر است با عقل، منطق و ملاحظات، کار را پیش ببریم و مذاکره کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و ارزش بالای قلک ژنتیکی ایران می‌گوید: ما می‌توانیم با یک شرکت دارویی مذاکره کنیم و در مقابل این اطلاعات ارزشمندی که در اختیار این شرکت قرار می‌دهیم یکسری امتیازات خاصی بگیریم. علم دنیا روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است. ما باید در این مسیر میانه‌روی را در پیش گیریم. از یک سو نباید این مخزن ژنتیکی را در قفل و بند نگه داریم و از سوی دیگر نباید غیر هوشمندانه عمل کنیم. با در نظر گرفتن این که این منبع ژنتیکی ارزشمند است باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که درمان، تشخیص و پیشگیری براساس روش‌ها و فناوری‌های جدید هم ارزشمند است. هدف ما این است که در مرزهای دانش و فناوری حرکت کنیم. گاهی در این همکاری‌های حیات انسان، اثربخشی بیشتر و هزینه کمتر مطرح است. بنابراین میانه روی می‌تواند ما را به این هدف برساند.

منتقدان از سردلسوزی نقد می‌کنند
دکتر جمال‌الدینی علت بحث‌برانگیز شدن این موضوع را شیوه اطلاع‌رسانی می‌داند و می‌افزاید: در اطلاع‌رسانی مسائل علمی، شیوه‌ای که برای این کار انتخاب می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. چنین موضوعاتی باید در مجامع علمی و از طریق رسانه‌ها مطرح شود. حتی این که چنین موضوعی با انتقاداتی مواجه بوده به این معنی نیست که اساس و پایه این کار نادرست است. منتقدان هم از سر دلسوزی در این زمینه موضوعاتی را مطرح می‌کنند. حتی می‌توان پیشنهاد کرد رسانه ملی در این زمینه وارد عمل شود تا مردم از نگرانی و سردرگمی رهایی پیدا کنند. در زمینه پروژه‌ها و مسائل مشابه بهترین راهکار این است که نشست‌های علمی برگزار شود تا راهکارهای علمی استخراج شده و به مردم اطلاع‌رسانی شود. به این ترتیب می‌توان برای استفاده مناسب و جمع‌آوری نمونه‌ها در مسیر شفاف علمی حرکت کرد.

وی بر این باور است که وقتی یک مبحث علمی ابتدا در یک فضای مجازی و آن هم به شیوه احساسی مطرح می‌شود چنین تبعاتی را به دنبال دارد. بنابراین باید پاسخ‌های مطرح شده در برابر این موضوع در یک فضای مناسب و به شیوه‌ای مناسب مطرح شود. ابتدا باید زیرساخت‌های علمی، نحوه مذاکره، چگونگی استفاده از منابع ارزشمند ژنتیکی و اصول اخلاقی و ایمنی مورد توجه قرار گیرد. وقتی این موضوعات به نتیجه رسید و از طریق مجامع علمی ابلاغ شد می‌توان به عنوان ابزار تشویقی از افراد پیشقدم در این کار کمک گرفت. شاید بد نباشد در این زمینه مناظره یا میزگرد علمی برگزار شود تا مردم بتوانند بیشتر با موضوعاتی که درباره این مساله وجود دارد، آگاه شوند.

وی در پایان تاکید می‌کند: نکته‌ای که لازم است در این زمینه مورد توجه قرار گیرد این که در چند سال اخیر با توجه به این موضوع در مراکزی مانند پژوهشگاه رویان، بیمارستان شریعتی تهران و همچنین سازمان انتقال خون ایران فعالیت‌های ارزشمندی در این حوزه انجام شده که در حقیقت نتیجه توجه به همین همکاری‌ها و مشارکت‌هاست.
منبع: جام جم

http://www.alef.ir/vdcawynua49nmy1.k5k4.html?254408

ویرایش شده در توسط FBI
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پایان 31 سال فراق دو برادر شهید گمنام با تکنیک های ژنتیک
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ - ۱۱:۲۰ - کد خبر: 112772

سلامت نیوز: با تلاش متخصصان ژنتیک کشورمان هویت دو برادر شهید گمنام که 31 سال پیش در عملیات خیبر به شهادت رسیده و پیکر مطهرشان مفقود شده بود شناسایی شد.

به گزارش سلامت نیوز ،دکتر محمود تولایی، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران و مجری و طراح تعیین هویت ژنتیک شهدای گمنام با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: پیکر مطهر شهید عبد الرحمان گلچینی، عضو ستاد مرکزی سپاه در عملیات جستجوی کمیته مفقودین در سال 90 کشف شده و به عنوان شهید گمنام در باغ موزه دفاع مقدس به خاک سپرده شده بود.

پیکر شهید علیرضا گلچینی، برادر این شهید گمنام نیز که فرمانده گردان عمار از لشگر 10 سید الشهدا بود به تازگی تفحص و شناسایی شده بود که بررسی های ژنتیکی هویت این دو برادر شهید را مشخص کرد. به این ترتیب با موافقت خانواده این شهدای بزرگوار، شهید عبدالرحمان گلچینی در باغ موزه دفاع مقدس میزبان برادر شهید خود خواهد بود تا پس از 31 سال در کنار یکدیگر آرام بگیرند.

عضو کمیته علمی نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران تصریح کرد: شهید عبد الرحمان گلچینی در بیست سالگی همراه برادرش علیرضا گلچینی که 22 سال داشت در منطقه عملیاتی مجنون به شهادت رسیده بودند.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور که مسوولیت شناسایی شهدای گمنام را برعهده دارد درباره نحوه تشخیص هویت ژنتیکی شهدا گفت: اساس کار ما بر بررسی الگوی ژنتیکی نمونه های استخراج شده از پیکر شهدای گمنام است که این الگو با این که در هر فرد به صورت کاملا اختصاصی و متفاوت با والدین است ولی حدود 50 درصد با هر یک از والدین مشابهت دارد .

در روند تشخیص هویت الگوی ژنتیکی استخراج شده از نمونه شهدا را در لوکوس‌های مختلف بررسی کرده و از مجموعه این لوکوس‌ها یک پروفایل و در واقع طرح‌واره آماده می‌کنیم.سپس همان نقاط ژنتیکی را روی نمونه‌های گرفته شده از خانواده شهدا دنبال می‌کنیم. البته بررسی و مقایسه همزمان بیش از 100 مؤلفه روی یک نمونه با نمونه‌های مشابه کار بسیار پیچیده‌ای است. خصوصا وقتی بانک اطلاعاتی مربوط به 10 هزار نفر از خانواده‌های شهدای مفقود پیش رو است. بدین منظور از نرم افزارهای ویژه که در کشور تهیه شده استفاده می کنیم.

تولایی در خصوص نحوه بررسی پیکرهای مطهر شهدای گمنام گفت: پیکرهایی که توسط گروه‌های تفحص شهدا کشف می‌شوند، پس از انتقال به معراج شهدا به این مرکز منتقل ‌شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. در اینجا، ابتدا شرایطی که پیکر در آن پیدا شده و پس از آن بدن از لحاظ آناتومیکی مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود مثلاً اجرای بدن با پیکر دیگری مخلوط شده یا جدا است. با بررسی آناتومیک، با ابعاد و اندازه استخوان‌ها می‌توان قد فرد مورد نظر را تخمین زد. هر نوع اطلاعات دیگر مانند اینکه سن او چقدر است و یا اینکه مثلاً دندان عقل او کشیده شده یا موارد دیگر، همه ثبت می‌شود.با این حال باید شرایط محیطی را نیز در نظر گرفت. مواردی مانند مناطق باتلاقی یا سنگرهایی که در کنار آب بوده‌اند و احتمال اینکه بخشی از پیکر را آب برده باشد و ... نیز جزو مواردی است که باید در نظر داشت. تمام این موارد با عملیات‌های انجام شده در آن ناحیه، گردان‌های عمل‌کننده، تعداد افراد مفقود، مشخصات آن افراد و ... تطبیق داده می‌شود. به عبارتی مجموعه اطلاعات قبل از شهادت، رخدادهای عملیات، صحنه‌های عملیات، اظهارنامه‌های خانواده‌ها، مشاهدات و معاینات پیکرشناسی، انجام تحقیقات آزمایشگاهی و استخراج ژن و در آخر انطباق این مجموعه اطلاعات با یکدیگر به تشخیص منجر می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیکی نور خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت سالها از پایان جنگ کار استخراج

DNA

و تشخیص، بسیار سخت و زمانبر است. نمونه‌هایی که بعد از حدود 30 ، 40 سال به دست می‌آیند، در شرایط مختلف آسیب دیده اند. مثلاً در هور، مناطق باتلاقی، شوره‌زار و حتی مواردی که در سرزمین عراق پیدا می‌شوند ممکن است سال‌ها در معرض خورشید و عوارض طبیعی باشند بنابراین به دست‌آوردن نمونه مطلوب که قابل بررسی باشد، قدری سخت و زمانبر است.نخستين کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ايران، سوم تا پنجم خردادماه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه شهيد بهشتي در حال برگزاری است.

 

منبع سایت سلامت نیوز

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.